Woei
We zijn nu enkele dagen terug van 3 weken Cuba en moeten nog bekomen van de jet lag... Wat we gedaan hebben:
Havana (4 dagen)
Vinales (3 dagen)
Cienfuegos (2 dagen)
Trinidad (3 dagen)
Santa Clara (2 dagen)
Santiago de Cuba (1 dag)
Baracoa (3 dagen)
Santiago de Cuba (2 dagen)
Havana (2 dagen)
Meestal met kleine busjes, soms met de staatsbus (Viazul, Chinese Yutong bus met airco op diepvries) en 1 x het vliegtuig van Santiago de Cuba naar Havana (Russische Tupolev, 110 cuc maar nooit meer).
Het kost inderdaad wat moeite zo'n casa particulare maar onze eerste in Havana was direct de beste. Als je kan kiezen kies dan voor de oudste of best geklede vrouw. Niet de mannen, daar krijg je geen vers geperse pina van 's morgens...
Havana is indrukwekkend. Veilig met op elke hoek een agent. We logeerden in avenida Italia (Galliano), vlakbij het capitolio. De muren hebben oren voor de Cubanen en vrij praten kan enkel binnen de casa... De malecon is heilig en de buurt rond avenida italia is het goedkoopste voor souvernirs.
Vinales was het mooiste. Elk huisje had vooraan een terrasje met 2 schommelstoelen. Weinig verkeer en heerlijk om je Bucanero Max of mojito te drinken. Paar grotten in de buurt die echt de moeite zijn en prachtige tabbaks plantages! Huur een scooter of fiets. Ik zou er kunnen wonen...
Cienfuegos. Hier heb ik de malecon kunnen apprecieren. Ook het plein aan de kerk is de moeite samen met de winkelstraat. De paella in het staatsrestaurant op het einde van de malecon waar Castro zijn paella had in '99 is slecht en niet te vreten.
Trinidad is kleiner en gemoedelijker. Wij zaten in het historische deel in een huisje uit de 17de eeuw. Veel kleine bars en erg goede live muziek. Ook uitstapje gedaan naar playa Ancon. Mooiste strand dat ik zag in Cuba.
Santa Clara was een tussenstop met het Che monument en museum. Doordeweeks provincie stadje waar je wel enkele dagen kan blijven maar dan heb je het wel gezien.
Door orkaan Noel konden we niet onze geplande 2daagse in de Sierra Maestra doen... Snif.
Santiago de Cuba. Ofwel hou je van Havana met z'n grote straten en pleinen ofwel Santiago met het broeierige, kleine, 5 graden warmer (zuidelijker) klimaat. Wij gingen voor Santiago. Maar eerst naar...
...Baracoa. Ooit Aernouts geheime tip maar in werkelijkheid nog steeds saai, ver weg en weinig te beleven. De malecon was wel de moeite samen met de Casa de la Trova. Snel terug de Viazul bus naar Santiago de Cuba!
Wat viel mij op:
* Spaarlampen! Overal en altijd.
* elke ochtend eieren oO<
* Zwarte bonen soep, bah! Meestal met rijst, BWEEK!!
* Geen reclame, internet of gsm (beperkt in een soort van intranet)
* Goedkope chinese autos en bussen
* Een nachtbus in een Yutong is een verzekering voor een verkoudheid (airco op diepvries)
* Een nachtvlucht in een oude russische Tupolev is af te raden (1 zuurstofmasker voor 2 personen)
* Bucanero, Havana Club, Mojito en andere cocktails. Allemaal super lekker
* Heel lekkere camarones en lagustine (soms wel illegaal maar altijd lekker)
* Betaal je casa en geef wat zeep, wasproduct, tandpasta of kleren als extra.
* Engels kunnen ze amper/niet. Het loont wat lessen te volgen.
* De salsa lessen zijn erg de moeite