Ik heb hier ook in zekere zin last van. Nadat mijn telefoon gestolen was door een bekende van mij
![]()
werden er door de dader onzinsmsjes rondgestuurd naar verschillende contactpersonen, vooral contactpersonen die de dader ook (van naam) kende, en dat alles onder mijn naam. Heel fijn ja.
Ben nu idd aan het wachten op de persoonsgegevens van degene die mij en mijn relaties lastig valt. Deze moet de provider opsturen... Zonder die gegevens kan de politie zoals al eerder in dit topic gezegd vrij weinig.
Mijn ervaringen:
http://www.opta.nl/asp/nummerloket/telefoonenoverigenummers/ Kun je gebruiken, maar werkt niet altijd even accuraat.. Bij mijn 'dader' klopte het wel, maar toen ik het bij mijn eigen nummer probeerde klopte dit niet. Daar staat nog altijd de provider waar ik ooit mee begon met een prepaid kaartje, jaren geleden. En ben allang overgestapt naar een andere provider... Dus nee echt betrouwbaar is het niet. Maar mocht je echt aangifte doen, de politie kan hier ook achter komen, ook kunnen ze telefoons electronisch uitlezen etc.
quote:
trouwens dit is stalking en is bij wet strafbaar gesteld dus dat de politie hier niets aan kan doen vind ik vreemd...
Dat lijkt idd vreemd, maar ik ben inmiddels ook al 3x op het bureau geweest, om een samenvatting te maken van het gebeurde. (Al ging het bij mij verder dan alleen maar telefoon'stalking'.). Mijn ervaring is dat de politie het in het begin eerst in de categorie "fietsendiefstal" dumpen, maar zodra je echt uitgebreid je verhaal gaat doen (en laat zien dat dit geen MSN ruzie van 16 jarige breezer chickies betreft, die ze kennelijk al genoeg binnenkrijgen) dat dit wel helpt.
De wet op de telefoonstalking staat idd nog in de kinderschoenen en daar word je echt niet blij van met zo'n zaak. Er zijn wel enkele andere algemenere bepalingen waarop je kunt steunen.
Misschien mocht het iemand helpen, de volgende bepalingen heb ik zo mn voordeel van gehad, ondanks at ze niet direct refereren aan
telefoonstalking:
Er is veel meer strafbaar dan je denkt als je goed overlegt met de politie....
Opzettelijke inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, in de zin van het strafbare feit belaging, strafbaar gesteld in artikel 285B van het Wetboek van Strafrecht.
Handelingen, welke er kennelijk op zijn gericht om wederrechtelijk, stelselmatig en opzettelijk inbreuk te maken op de persoonlijke levenssfeer, met het oogmerk om kennelijk te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel vrees aan te jagen, eveneens als inbreuk maken de persoonlijke levenssfeer aan te merken.
540; Wetboek van Strafvordering
Toepassing van de 540-procedure kan bij elk strafbaar feit, echter alleen als het op heterdaad ontdekt is en als u kunt aantonen dat:
de belager zonder inmenging hoogstwaarschijnlijk door zal gaan met het lastigvallen;
het strafbare feit veel angst/onrust bij u en/of uw omgeving, zoals uw buren, familie en kennissen teweeg heeft gebracht. Dit kunt u aantonen door bijvoorbeeld de brute wijze van uitvoeren of doordat er al veel aan vooraf is gegaan.
(Zodra mogelijk en noodzakelijk kan de rechter worden ingeschakeld voor een (strafrechterlijk ) straat- en contactverbod.)
Vanaf hier zal het wellicht meer op mijn eigen zaak slaan (ik weet ook niet wat die man nou precies doet bij haar..), maar wie weet heeft iemand er wat aan aangezien dit heel vaak voor schijnt te komen via sms (ja, je leert nog wat over de aard van de mens op zon politiebureau).
[i] Eenvoudige belediging; artikel 266 Wetboek van Strafrecht
Dit is de hoofdbepaling en stelt simpelweg elke opzettelijke belediging strafbaar, die ons :
a. in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding;
b. in onze tegenwoordigheid, mondeling of door feitelijkheden;
c. door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding.
wordt aangedaan.
Smaad en smaadschrift; artikel 261 Wetboek van Strafrecht
Belediging wordt smaad, wanneer iemand de eer of goede naam aanrandt door een bepaald feit ten laste te leggen. Hierbij moet men dan wel het doel hebben om ruchtbaarheid aan dat feit te geven. Dit kan middels internet bijvoorbeeld makkelijk plaatsvinden.
Smaad gaat verder dan belediging. Bij smaad nagelt men het slachtoffer publiekelijk aan de schandpaal.
Smaad wordt smaadschrift indien de smaad middels een geschreven stuk of afbeelding (foto,tekening of video) wordt uitgedeeld of rondgestuurd, openlijk ergens ophangen, of het stuk aan anderen op- of voor gelezen wordt.
De dader moet in ieder geval de bedoeling hebben dat anderen op de hoogte raken van het feit dat de ander ten laste gelegd wordt. Hierbij geldt dat zelfs de mededeling aan één persoon, met de bedoeling het feit zo verder bekend te doen maken, onder smaad kan worden gebracht.
Men spreekt in dit laatste geval van zogenaamde "kruipende laster".
De feiten, die men iemand aanwrijft, behoeven geen strafbare feiten te zijn, zoals de uitdrukking ten laste leggen misschien zou doen denken. Ook behoeven de feiten evenmin onware feiten te zijn. Ook telastlegging van ware feiten kan smaad opleveren, wanneer de dader dit doet om te kwetsen of te beledigen (W 7379).
Laster; artikel 262 Wetboek van Strafrecht
Smaad of smaadschrift wordt laster, wanneer iemand smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het feit niet waar is. Allemaal op het oog mierenneukerige feitjes ja. Wat je daar nou mee kan in een land waar men 2 jaar krijgt voor moord? Vrij weinig inderdaad. Maar ik denk dat het in dit soort situaties ook niet gaat om de straf die de dader krijgt, maar vooral dat het lastigvallen van het slachtoffer ophoudt.. En in sommige gevallen is net ff dat idee dat de politie ingeschakeld is al genoeg.
(Althans, dat is waar ze een naieveling als ik mee hebben gerustgesteld..
![]()
)
quote:
overigens vind ik het een briljant idee om zijn nummer openbaar te maken en dan massaal te sms'en maar dat mag dan weer niet.
Ik vind dat eigenlijk een heel stom idee, brengt alleen maar mensen op ideeen etc.. (door mensen met dat soort ideeen ontstaan dit soort fijne kwesties in mijn ogen
![]()
)
En dat wil je niet.. geloof mij.. (en besides.. voor je he weet ben je zelf strafbaar!
![]()
)
[ Bericht 4% gewijzigd door Cutebutpsycho op 18-03-2006 18:16:54 ]
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."