nou gewoon..of er meer info over is, of meer mensen die er interesse in hebben...quote:Op vrijdag 10 februari 2006 13:01 schreef Alicey het volgende:
Waar wil je precies over discussieren, Frutsel?
Zullen we ooit alles ontdekken? Verwacht je dat er nog schokkende vondsten zullen zijn?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 13:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]
nou gewoon..of er meer info over is, of meer mensen die er interesse in hebben...
en tis in het nieuws geweest omdat er nieuwe mummies zijn ontdekt terwijl ze dachten nu alles wel ontdekt te hebben
Misschien wel..twijfelde al waar ie moest...quote:Op vrijdag 10 februari 2006 13:12 schreef _The_General_ het volgende:
Interessant topic, meer iets voor C&H trouwens.
Is het bekend wat voor mensen het waren? Pharao's? Familie van Pharao's, Magistraten etc?
quote:The tomb's spare appearance suggests it was not dug for a pharaoh, said American archaeologist Kent Weeks, who was not involved in the University of Memphis team's find but has seen photographs of the site. "It could be the tomb of a king's wife or son, or of a priest or court official," he told The Associated Press on Thursday.
Ik ken nog te weinig van het ouwe egypte om te weten 'wat we nog missen' aan bijv. grote namen.. al staat me d'r iets van bij dat een heel belangrijke koning/koningin nog altijd niet 'gevonden' is... maar weet zo niet meer wat.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 13:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zullen we ooit alles ontdekken? Verwacht je dat er nog schokkende vondsten zullen zijn?
quote:Op vrijdag 10 februari 2006 14:53 schreef ErwinRommel het volgende:
Met permissie van Alicey legaal gestolen uit WFL. Nu in C&H.
Ja klopt, was dat niet in Saqqara?quote:Op maandag 22 mei 2006 14:46 schreef Natalie het volgende:
Hebben ze ook niet eens een gigantische ruimte, gevuld met in kruiken bewaarde gemummifieerde kattenlijkjes gevonden? Er staat me iets van bij dat ik dit op Discovery langs heb zien komen. Moest er meteen aan denken toen ik die foto van Shark.Bait zag..
Ik geloof 't wel. Allemaal opgestapeld. En niet alleen katten, ik geloof dat ze ook nog apen hadden gevonden.quote:
Interesse zeker! Ben er afgelopen Zomer geweest. Ook in the valley of Queens. Erg indrukwekkend.quote:of meer mensen die er interesse in hebben
Mega interessant. Ik ben er in juli vorig jaar geweest. De enige interessante info die ik kan geven is; ga niet in juli heen want dan is het daar 50 gradenquote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:27 schreef Frutsel het volgende:
Zijn er meer mensen die zich voor dit onderwerp interesseren of die er zelfs geweest zijn, daar in de Valley of the Kings? Hebben die nog interessante info?
Misschien komen er nog wel meer ontdekkingen binnenkort, de hoop is er nu in elk geval weer.
Woei, vertel! Wat heb je gezien en heb je nog foto's gemaakt?quote:Op maandag 22 mei 2006 16:53 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Interesse zeker! Ben er afgelopen Zomer geweest. Ook in the valley of Queens. Erg indrukwekkend.
(verkapte TVP)
Ik heb veel gezien! En aantal graven in zowel de valley of Kings en Queens. Ik kan je zo niet meer precies welke (8 in totaal). Toetanchamon in ieder geval niet. Ik heb niet alleen de vallyes gezien trouwens maar ook veel tempels: Luxor, Karnak, Ha'tjep sût(zoiets) en van een aantal goden. Schitterend! En verbluffend hoe goed alles gebleven is. Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden die ik digitaal heb..quote:Woei, vertel! Wat heb je gezien en heb je nog foto's gemaakt?
Heb je ook foto's uit de graven uit het Dal der Koningen? Wij mochten geen foto's maken. Toch gedaanquote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:55 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik heb veel gezien! En aantal graven in zowel de valley of Kings en Queens. Ik kan je zo niet meer precies welke (8 in totaal). Toetanchamon in ieder geval niet. Ik heb niet alleen de vallyes gezien trouwens maar ook veel tempels: Luxor, Karnak, Ha'tjep sût(zoiets) en van een aantal goden. Schitterend! En verbluffend hoe goed alles gebleven is. Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden die ik digitaal heb..
Heb je 'm nog teruggekregen?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:21 schreef Thijz het volgende:
[..]
Heb je ook foto's uit de graven uit het Dal der Koningen? Wij mochten geen foto's maken. Toch gedaan(zonder flits, wel te verstaan, om de muurschilderingen niet te beschadigen). Komt er zo'n kerel met een AK-47 omgordeld en die pakt van de hele groep de camera's af. Iedereen boos.
Die kerel: money, money. Ja, mooi niet, schavuit. Geef hierrrrrrr
![]()
Heb 'm gelukkig wel terug gekregen. Heb die knakker maar ¤ 0,50 gegeven. En blij dat 'ie was...quote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:24 schreef Natalie het volgende:
[..]
Heb je 'm nog teruggekregen?
Volgende keer eens proberen om sneaky met de mobiele telefoon foto's te schieten. Neem aan dat je wel mag 'bellen' daarzo.
Ik werd ook een beetje zenuwachtig van al die gewapende knakkers die daar rondliepen inderdaad... Maar ben mijn camera niet kwijt geraakt, ondanks één of twee foto's in een tombe (zonder flits indd).quote:Heb je ook foto's uit de graven uit het Dal der Koningen? Wij mochten geen foto's maken. Toch gedaan (zonder flits, wel te verstaan, om de muurschilderingen niet te beschadigen). Komt er zo'n kerel met een AK-47 omgordeld en die pakt van de hele groep de camera's af. Iedereen boos. Die kerel: money, money. Ja, mooi niet, schavuit. Geef hierrrrrrr
Nouja de fundamenten zijn nog goed zichtbaar en er zijn zoveel reliëfs in thebe(!) teruggevonden dat er erg veel terug te reconstrueren is tot in de tempel decoraties aan toen, dat is best uniek.quote:Op donderdag 25 mei 2006 13:00 schreef Natalie het volgende:
Zelf ben ik ook wel benieuwd naar Amarna. De nieuwe stad die Farao Achnaton liet bouwen toen hij had besloten dat alleen Ra nog aanbeden mocht worden. Maar ik geloof dat daar niet veel meer van over is, en zelfs de schatten even later naar het graf van Toetanchamon zijn gebracht. Zoiets staat me bij.
Dat is eigenlijk niet Ra/Re maar Aton, de zonneschijf die alleen nog maar aanbeden mocht worden.quote:Op donderdag 25 mei 2006 13:00 schreef Natalie het volgende:
Zelf ben ik ook wel benieuwd naar Amarna. De nieuwe stad die Farao Achnaton liet bouwen toen hij had besloten dat alleen Ra nog aanbeden mocht worden. Maar ik geloof dat daar niet veel meer van over is, en zelfs de schatten even later naar het graf van Toetanchamon zijn gebracht. Zoiets staat me bij.
Klopt, Aton.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 12:58 schreef janko het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk niet Ra/Re maar Aton, de zonneschijf die alleen nog maar aanbeden mocht worden.
Aten klopt klopt, je vertaling niet.quote:Op maandag 5 juni 2006 23:58 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Klopt, Aton.
Achnaton betekent 'Glorie van Aton'.
Hij begonquote:Op zondag 11 juni 2006 10:13 schreef Natalie het volgende:
De naam van die kwiebus wordt al maar ingewikkelder.
Eh?quote:Op zondag 11 juni 2006 10:22 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Hij begon![]()
zijn naam was/ is Nefercheperoere-waenre Achnaton, ook wel Amenhotep IV . kortweg dus Achnaton
De namen die jij hier noemt kan ik nergens vinden in al mijn boeken die ik heb, hoe kom jij er aan?.quote:Op zondag 11 juni 2006 15:56 schreef Djaser het volgende:
[..]
Eh?
Nu gooi je van alles door elkaar.
Even voor de duidelijkheid, zijn geboortenaam was
Zijn geboortenaam was Imen-hetep-netjer-heka-joenoe (Amenhotep IV).,
Zijn aangenomen troonnaam was Nefer-Cheper-ra-wa-n-ra
Bij het instellen van de Iten cultus nam hij een nieuwe geboortenaam aan, Aach-en-iten (Achnaton).
Zijn troonnaam bleef staan maar ik denk dat je hem anders moet lezen, namelijk het hiëroglief voor zon niet als het tweeconstantteken 'ra' (in context de God Ra) maar als een determinatief voor Iten de zonnegod. De troonnaam wordt dan Nefer-Cheper-iten-wa-n-iten.
Die namen heb ik in deze vorm niet uit boeken, het is eigen vertaling.quote:Op zondag 11 juni 2006 16:39 schreef Curiosity het volgende:
[..]
De namen die jij hier noemt kan ik nergens vinden in al mijn boeken die ik heb, hoe kom jij er aan?.
Wil het graag lezen.
Ik kom overal Amenhotep IV tegen, Achnaton ging hij zichzelf noemen nadat hij ongeveer zo'n 5 jaar op de troon zat.
Te laatquote:Op zondag 11 juni 2006 21:44 schreef Djaser het volgende:
Ik maak wel een nieuw topic aan over Achnaton, het zij zo
Nou... je ziet het altijd op tv..dicovery-channel en zo..Maar om er daadwerkelijk te staan..is idd indrukwekkend..En dan moet je nog de graven binnengaan.quote:Op woensdag 20 september 2006 13:28 schreef Natalie het volgende:
Cara, heel indrukwekkend!
Was het wat je ervan verwacht had?
Ik had 1 zo'n gast bij de ingang die het hoekje niet van mijn entreebewijs afscheurde.... toen gauw nog een vierde tombe binnengegaan (weet ff de naam niet meer) en daar wat foto's gemaakt (er was toch geen kip) zonder flits...maar het was niet veel soeps...quote:Op woensdag 20 september 2006 17:27 schreef _Cara_ het volgende:
Nou... je ziet het altijd op tv..dicovery-channel en zo..Maar om er daadwerkelijk te staan..is idd indrukwekkend..En dan moet je nog de graven binnengaan.
We mochten binnen niet filmen of foto's maken..ik had die wanden met hieroglyfen graag op een plaatje gezet.. maar jah..
Ja idd, gelijk heb je. Inleven. Ik snap bier niet. Water lest de dorst even goedquote:Op dinsdag 20 februari 2007 09:51 schreef Djaser het volgende:
Ik snap niet dat jullie die moeite willen doen, er zijn zat boeken over met kleurfoto's voor een tientje of twee.
gaafquote:Op dinsdag 20 februari 2007 09:09 schreef Frutsel het volgende:
--knip--
Hierbij heb je mijn nominatie voor de stomste opmerking van de dag.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:27 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ja idd, gelijk heb je. Inleven. Ik snap bier niet. Water lest de dorst even goed
Dat was anders een hele normale/serieuze/fatsoenlijke opmerking die ik maakte dus doe normaal.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:28 schreef Misstique het volgende:
Djaser, als je niks nuttigs toe te voegen hebt, reageer dan niet.
Nou, mijn mama zal trots op me zijnquote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:32 schreef Djaser het volgende:
Hierbij heb je mijn nominatie voor de stomste opmerking van de dag.
Leuk dat de nederlandse archeologie nog zo intensief bezig is in Egypte. Ik ben benieuwd wanneer er een tentoonstelling over al dit moois naar Leiden komtquote:Op donderdag 22 februari 2007 09:31 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
14-02-2007
Egyptische graftombe gevonden nabij Caïro
Het zal wel joh. Ook knap dat je direct al een oordeel weet te vellen over mijn inlevingsvermogen; kennen wij elkaar?quote:Op vrijdag 23 februari 2007 11:51 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Nou, mijn mama zal trots op me zijn
Sommige mensen hechtten nu eenmaal veel waarde aan zelf een foto gemaakt te hebben boven een boekje kopen. Zelf een foto maken betekent zelf bepalen wat de kadering is, wat je uitsluit, hoe je plaatje eruit ziet en dat je er de volledige rechten van bezit en eigenaar van bent... en iets tastbaars als herinnering hebt die niet aanwezig is bij een boekje dat je ergens kan scoren. Maar dat valt eigenlijk buiten de context van dit topic.
Dat hoef je niet te begrijpen, maar als jij jezelf kan inleven zou je het beter begrijpen.
Niet. Het museum zal waarschijnlijk weinig tot niets meekrijgen zoals dit tegenwoordig het geval is. Daarbij, zullen ze die reliëfs waarschijnlijk wel in het graf blijven en dan houd je überhaupt erg weinig over.quote:[..]
Leuk dat de nederlandse archeologie nog zo intensief bezig is in Egypte. Ik ben benieuwd wanneer er een tentoonstelling over al dit moois naar Leiden komt
quote:Op maandag 21 mei 2007 15:27 schreef Frutsel het volgende:
Belgen ontdekken 4000 jaar oud graf in Egypte
BRUSSEL - Archeologen van de Katholieke Universiteit in het Belgische Leuven hebben in Egypte een volledig intacte graftombe gevonden uit 2050 voor Christus. In de tombe vonden ze onder meer een perfect bewaarde mummie in een houten kist en zeldzame beeldhouwwerken.
Het is voor het eerst in twintig jaar dat er nog een perfect bewaarde en rijkelijk versierde graftombe gevonden werd uit de zogenaamde Eerste Tussenperiode tussen het Oude en Middenrijk. Dat het graf nog niet geplunderd was, komt volgens de onderzoekers doordat het onder een dikke laag puin uit een nabijgelegen steengroeve lag.
De Leuvense archeologen voerden al sinds 1988 opgravingen uit rond Dayr al-Barsha. Op de zuidelijke heuvel van de site werd vorige winter de tombe van Uky ontdekt, bestaande uit twee opeenvolgende kamers. Een vierkante schacht in de achterste kamer bleek gevuld met brokken kalksteen. Toen in maart de brokstukken weggenomen werden, ontdekten de onderzoekers een kleine, maar prachtig bewaarde grafkamer.
In de kamer stond een houten kist met een perfect bewaarde mummie. Uit hiërogliefen op de kist en op de neksteun van de mummie bleek dat de overledene Henu heette. Boven de kist bevonden zich een paar houten sandalen en rond de kist werden diverse beschilderde beeldhouwwerkjes gevonden. Deze stellen de overledene voor, vrouwen die malen, bier en brood maken en een zeldzaam tafereel van mannen die bakstenen maken.
Het beeldhouwwerk is verfijnd en naar Egyptische normen ongewoon realistisch. De kunstenaar heeft de steenbakkers zelfs vuile handen gegeven. De kleuren van de verf waren niet verbleekt en nauwelijks bedekt door stof. Sommige figuurtjes waren aangekleed met linnen kleertjes, die wel grotendeels vergaan waren. (Telegraaf / Teletekst )
Sinds wanneer hebben ze die gevonden danquote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik vond de koningsvallei eigenlijk nog het minst interessant, terwijl ik er vantevoren de hoogste verwachtingen van had.
Het was er pokkewarm, er zoemden de hele plakvliegjes om ons heen die de voorkeur hadden op je bezwete bovenlip te gaan zitten en de graven die ik had gezien vielen me tegen (ik weet niet meer welke het waren maar die van Nefertiti is het mooiste zeggen ze, maar daar mag elke dag ook maar een bepaald aantal mensen in).
De graven wat ik had gezien vond ik niet zo mooi bewaard gebleven, en het was daarbinnen echt helemaal loeiheet. Ik ben snel weer naar buiten gevlucht toen.
Best vreemd eigenlijk, vantevoren had ik me er zo in verdiept en op verheugd. De rest van Egypte en zeker de tempels en het Nijldal vond ik wel geweldig.
Ooit een documentaire gezien - ze hebben wel de mummie van Nefertiti ontdekt, maar die lag niet in een koninklijke sarcofaag, maar eerder "weggestopt".quote:Op zondag 27 mei 2007 08:37 schreef Queen_Bee het volgende:
Iemand?Ze hadden een poos terug toch heel misschien wel Nefertiti gevonden maar waarschijnlijk niet?
Aangezien er geen mummie in het koningsgraf in Achanaton of met een identificatietekst is gevonden is het natuurlijk zo goed als onmogelijk om zoiets met zekerheid vast te stellen.quote:Op zondag 27 mei 2007 16:41 schreef Queen_Bee het volgende:
Ja nog langer geleden dachten ze dat ze haar gevonden hadden, maar dat was haar niet.
quote:Op maandag 25 juni 2007 21:46 schreef Frutsel het volgende:
Mummie Hatsjepsoet gevonden
CAIRO (ANP) - Egyptologen denken dat ze de mummie van Hatsjepsoet hebben gevonden in een kleine tombe in de Vallei der Koningen in Luxor. Zij was de beroemdste koningin van het oude Egypte en leefde rond 1500 voor Christus. Dit meldde een archeoloog maandag.
Egyptes belangrijkste archeoloog Zahi Hawass geeft woensdag een persconferentie in de hoofdstad Caïro. De Amerikaanse tv-zender Discovery Channel liet weten dat hij dan aankondigt wat de belangrijkste vondst wordt genoemd na de ontdekking van het graf van koning Toetanchamon.
(Trouw)
Aanvulling door OA![]()
Archeologen zeiden dat het gaat om twee vrouwelijke mummies die in 1903 gevonden zijn in een kleine tombe, die vermoedelijk van de verpleegster van Hatsjepsoet is. Verscheidene Egyptologen speculeerden in de loop der jaren dat het om Hatsjepsoet zelf ging en haar verpleegster.
Beide mummies bevinden zich op dit moment in Caïro. Hawass betwist eerdere theorieën dat de mummie met de rechterarm over de borst Hatsjepsoet is. Hij denkt dat de mummie die in de grafkist van de verpleegster lag, die van de koningin is.
Het kan zijn dat de mummie van Hatsjepsoet in de tombe van haar verpleegster is verborgen om die te beschermen tegen haar opvolger en stiefzoon Toetmosis III, die alles wat aan de overleden koningin deed denken vernietigde.
© Nu.nl
Ik ook.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 18:29 schreef Djaser het volgende:
Ik betwijfel of die nog wel terug te vinden valt.
Ik dacht dat de mummy in Cairo lag?:?quote:Op zondag 1 juli 2007 17:36 schreef rakotto het volgende:
Ja, het was erg aangenaam om het live te zien op de egyptische zender. Wat een drukte zeg toenNaja, ben momenteel in Egypte, ga alleen helaas niet langs de Vallei der Koningen.
Misschien een andere keer.
Is het ook. De mummie zie ik misschien nog wel. Maar de vallei niet.quote:Op woensdag 4 juli 2007 21:04 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ik dacht dat de mummy in Cairo lag?:?
Ik ben zelf net een maand terug van een 3 weekse rondreis door Egypte en Jordanië, en ik kan je zeggen, het museum in Luxor is naar mijn mening mooier dan het museum in Caïro, dat laatste heeft dan wel meer stukken, maar het is wel een wat oude en stoffige bedoeling, In luxor is het allemaal veel moderner en zijn de opstellingen veel mooier. Ik had in het museum in Caïro soms wat last van een overdosis, ze hebben er zoveel liggen, na bijvoorbeeld 3 zalen met mummies sla je als snel die 4e over. En voor de toegang tot de bekende mummies moet je dan weer extra betalen. (wel de moeite waard trouwens)quote:Op woensdag 20 september 2006 17:27 schreef _Cara_ het volgende:
[..]
Nou... je ziet het altijd op tv..dicovery-channel en zo..Maar om er daadwerkelijk te staan..is idd indrukwekkend..En dan moet je nog de graven binnengaan.
We mochten binnen niet filmen of foto's maken..ik had die wanden met hieroglyfen graag op een plaatje gezet.. maar jah..
Er staan nu glazen wanden voor, omdat iedereen er aan wil zitten.. ze zijn op verschillende plaatsen ook behoorlijk beschadigd... maar ondanks dat.. is het geweldig om te zien... als je dan ook nog begrijpt wat sommige afbeeldingen voorstellen.. dan blijf je gewoon kijken..Op sommige plaatsen zijn echt de oorspronkelijke kleuren nog te zien..
Soms moet je van boven naar beneden lezen, soms van rechts naar links.. het kan allemaal.
Prachtig .. ik wil méér zien..ik wil naar Caïro..![]()
Dat hangt er wat van af, ikzelf ben met een groepsreis van shoestring 3 weken rond wezen reizen door Egypte (2wkn) en Jordanië(1wk) en de reis koste me ¤999,-, exclusief reisverzekering, inentingen, eten en drinken daar, en een aantal excursies. Al met al was ik ~2000 kwijt, en dan zie je echt alle grote dingen in die landen met een eigen vaste gids en airco bus etc, dus dat is wel veel geld, maar dan is het wel helemaal klaar. Er zit bij die reis ook slapen op een feloek op de nijll, slapen bij bedoeïenen in de woestijn en snorkelen/duiken in Dahab in, en je slaapt in simpele maar meestal nette *** hotelletjes etc.quote:Op maandag 5 november 2007 09:54 schreef snarfbreda het volgende:
Wat kost dat nou zo'n reisje egypte met bijbehorende bezienswaardigheden?
10 dagen ofzo, zou dat toch ook graag eens zelf willen bezichtigen.
Gisteren was er een documentaire op National Geographic waar ze twee vrouwelijke mummies onder een CT-scan hadden gelegd (en beide werden er al eens van 'verdacht' Nefertiti te zijn), en een mannelijke mummie uit het museum in Cairo.quote:Op zondag 27 mei 2007 16:41 schreef Queen_Bee het volgende:
Ja nog langer geleden dachten ze dat ze haar gevonden hadden, maar dat was haar niet.
Dat is nog niet gebeurd. Ze hebben nog meer 'deuren' achter de al reeds gevonden 'deuren' gevonden en toen was het gepauzeerd. Misschien dat ze ondertussen wel al weer druk bezig zijn om een volgende poging met een robot te regelen en daar vergunningen voor aan te vragen.quote:Op dinsdag 6 november 2007 20:05 schreef Silaz het volgende:
Hoe is het nou afgelo0pen met die 'Shafts' in de Grote Piramide.. of is dat nog neit gebeurd?
(verkapte tvp)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |