Nou... je ziet het altijd op tv..dicovery-channel en zo..Maar om er daadwerkelijk te staan..is idd indrukwekkend..En dan moet je nog de graven binnengaan.quote:Op woensdag 20 september 2006 13:28 schreef Natalie het volgende:
Cara, heel indrukwekkend!
Was het wat je ervan verwacht had?
Ik had 1 zo'n gast bij de ingang die het hoekje niet van mijn entreebewijs afscheurde.... toen gauw nog een vierde tombe binnengegaan (weet ff de naam niet meer) en daar wat foto's gemaakt (er was toch geen kip) zonder flits...maar het was niet veel soeps...quote:Op woensdag 20 september 2006 17:27 schreef _Cara_ het volgende:
Nou... je ziet het altijd op tv..dicovery-channel en zo..Maar om er daadwerkelijk te staan..is idd indrukwekkend..En dan moet je nog de graven binnengaan.
We mochten binnen niet filmen of foto's maken..ik had die wanden met hieroglyfen graag op een plaatje gezet.. maar jah..
Ja idd, gelijk heb je. Inleven. Ik snap bier niet. Water lest de dorst even goedquote:Op dinsdag 20 februari 2007 09:51 schreef Djaser het volgende:
Ik snap niet dat jullie die moeite willen doen, er zijn zat boeken over met kleurfoto's voor een tientje of twee.
gaafquote:Op dinsdag 20 februari 2007 09:09 schreef Frutsel het volgende:
--knip--
Hierbij heb je mijn nominatie voor de stomste opmerking van de dag.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:27 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ja idd, gelijk heb je. Inleven. Ik snap bier niet. Water lest de dorst even goed
Dat was anders een hele normale/serieuze/fatsoenlijke opmerking die ik maakte dus doe normaal.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:28 schreef Misstique het volgende:
Djaser, als je niks nuttigs toe te voegen hebt, reageer dan niet.
Nou, mijn mama zal trots op me zijnquote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:32 schreef Djaser het volgende:
Hierbij heb je mijn nominatie voor de stomste opmerking van de dag.
Leuk dat de nederlandse archeologie nog zo intensief bezig is in Egypte. Ik ben benieuwd wanneer er een tentoonstelling over al dit moois naar Leiden komtquote:Op donderdag 22 februari 2007 09:31 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
14-02-2007
Egyptische graftombe gevonden nabij Caïro
Het zal wel joh. Ook knap dat je direct al een oordeel weet te vellen over mijn inlevingsvermogen; kennen wij elkaar?quote:Op vrijdag 23 februari 2007 11:51 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Nou, mijn mama zal trots op me zijn
Sommige mensen hechtten nu eenmaal veel waarde aan zelf een foto gemaakt te hebben boven een boekje kopen. Zelf een foto maken betekent zelf bepalen wat de kadering is, wat je uitsluit, hoe je plaatje eruit ziet en dat je er de volledige rechten van bezit en eigenaar van bent... en iets tastbaars als herinnering hebt die niet aanwezig is bij een boekje dat je ergens kan scoren. Maar dat valt eigenlijk buiten de context van dit topic.
Dat hoef je niet te begrijpen, maar als jij jezelf kan inleven zou je het beter begrijpen.
Niet. Het museum zal waarschijnlijk weinig tot niets meekrijgen zoals dit tegenwoordig het geval is. Daarbij, zullen ze die reliëfs waarschijnlijk wel in het graf blijven en dan houd je überhaupt erg weinig over.quote:[..]
Leuk dat de nederlandse archeologie nog zo intensief bezig is in Egypte. Ik ben benieuwd wanneer er een tentoonstelling over al dit moois naar Leiden komt
quote:Op maandag 21 mei 2007 15:27 schreef Frutsel het volgende:
Belgen ontdekken 4000 jaar oud graf in Egypte
BRUSSEL - Archeologen van de Katholieke Universiteit in het Belgische Leuven hebben in Egypte een volledig intacte graftombe gevonden uit 2050 voor Christus. In de tombe vonden ze onder meer een perfect bewaarde mummie in een houten kist en zeldzame beeldhouwwerken.
Het is voor het eerst in twintig jaar dat er nog een perfect bewaarde en rijkelijk versierde graftombe gevonden werd uit de zogenaamde Eerste Tussenperiode tussen het Oude en Middenrijk. Dat het graf nog niet geplunderd was, komt volgens de onderzoekers doordat het onder een dikke laag puin uit een nabijgelegen steengroeve lag.
De Leuvense archeologen voerden al sinds 1988 opgravingen uit rond Dayr al-Barsha. Op de zuidelijke heuvel van de site werd vorige winter de tombe van Uky ontdekt, bestaande uit twee opeenvolgende kamers. Een vierkante schacht in de achterste kamer bleek gevuld met brokken kalksteen. Toen in maart de brokstukken weggenomen werden, ontdekten de onderzoekers een kleine, maar prachtig bewaarde grafkamer.
In de kamer stond een houten kist met een perfect bewaarde mummie. Uit hiërogliefen op de kist en op de neksteun van de mummie bleek dat de overledene Henu heette. Boven de kist bevonden zich een paar houten sandalen en rond de kist werden diverse beschilderde beeldhouwwerkjes gevonden. Deze stellen de overledene voor, vrouwen die malen, bier en brood maken en een zeldzaam tafereel van mannen die bakstenen maken.
Het beeldhouwwerk is verfijnd en naar Egyptische normen ongewoon realistisch. De kunstenaar heeft de steenbakkers zelfs vuile handen gegeven. De kleuren van de verf waren niet verbleekt en nauwelijks bedekt door stof. Sommige figuurtjes waren aangekleed met linnen kleertjes, die wel grotendeels vergaan waren. (Telegraaf / Teletekst )
Sinds wanneer hebben ze die gevonden danquote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik vond de koningsvallei eigenlijk nog het minst interessant, terwijl ik er vantevoren de hoogste verwachtingen van had.
Het was er pokkewarm, er zoemden de hele plakvliegjes om ons heen die de voorkeur hadden op je bezwete bovenlip te gaan zitten en de graven die ik had gezien vielen me tegen (ik weet niet meer welke het waren maar die van Nefertiti is het mooiste zeggen ze, maar daar mag elke dag ook maar een bepaald aantal mensen in).
De graven wat ik had gezien vond ik niet zo mooi bewaard gebleven, en het was daarbinnen echt helemaal loeiheet. Ik ben snel weer naar buiten gevlucht toen.
Best vreemd eigenlijk, vantevoren had ik me er zo in verdiept en op verheugd. De rest van Egypte en zeker de tempels en het Nijldal vond ik wel geweldig.
Ooit een documentaire gezien - ze hebben wel de mummie van Nefertiti ontdekt, maar die lag niet in een koninklijke sarcofaag, maar eerder "weggestopt".quote:Op zondag 27 mei 2007 08:37 schreef Queen_Bee het volgende:
Iemand?Ze hadden een poos terug toch heel misschien wel Nefertiti gevonden maar waarschijnlijk niet?
Aangezien er geen mummie in het koningsgraf in Achanaton of met een identificatietekst is gevonden is het natuurlijk zo goed als onmogelijk om zoiets met zekerheid vast te stellen.quote:Op zondag 27 mei 2007 16:41 schreef Queen_Bee het volgende:
Ja nog langer geleden dachten ze dat ze haar gevonden hadden, maar dat was haar niet.
quote:Op maandag 25 juni 2007 21:46 schreef Frutsel het volgende:
Mummie Hatsjepsoet gevonden
CAIRO (ANP) - Egyptologen denken dat ze de mummie van Hatsjepsoet hebben gevonden in een kleine tombe in de Vallei der Koningen in Luxor. Zij was de beroemdste koningin van het oude Egypte en leefde rond 1500 voor Christus. Dit meldde een archeoloog maandag.
Egyptes belangrijkste archeoloog Zahi Hawass geeft woensdag een persconferentie in de hoofdstad Caïro. De Amerikaanse tv-zender Discovery Channel liet weten dat hij dan aankondigt wat de belangrijkste vondst wordt genoemd na de ontdekking van het graf van koning Toetanchamon.
(Trouw)
Aanvulling door OA![]()
Archeologen zeiden dat het gaat om twee vrouwelijke mummies die in 1903 gevonden zijn in een kleine tombe, die vermoedelijk van de verpleegster van Hatsjepsoet is. Verscheidene Egyptologen speculeerden in de loop der jaren dat het om Hatsjepsoet zelf ging en haar verpleegster.
Beide mummies bevinden zich op dit moment in Caïro. Hawass betwist eerdere theorieën dat de mummie met de rechterarm over de borst Hatsjepsoet is. Hij denkt dat de mummie die in de grafkist van de verpleegster lag, die van de koningin is.
Het kan zijn dat de mummie van Hatsjepsoet in de tombe van haar verpleegster is verborgen om die te beschermen tegen haar opvolger en stiefzoon Toetmosis III, die alles wat aan de overleden koningin deed denken vernietigde.
© Nu.nl
Ik ook.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 18:29 schreef Djaser het volgende:
Ik betwijfel of die nog wel terug te vinden valt.
Ik dacht dat de mummy in Cairo lag?:?quote:Op zondag 1 juli 2007 17:36 schreef rakotto het volgende:
Ja, het was erg aangenaam om het live te zien op de egyptische zender. Wat een drukte zeg toenNaja, ben momenteel in Egypte, ga alleen helaas niet langs de Vallei der Koningen.
Misschien een andere keer.
Is het ook. De mummie zie ik misschien nog wel. Maar de vallei niet.quote:Op woensdag 4 juli 2007 21:04 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ik dacht dat de mummy in Cairo lag?:?
Ik ben zelf net een maand terug van een 3 weekse rondreis door Egypte en Jordanië, en ik kan je zeggen, het museum in Luxor is naar mijn mening mooier dan het museum in Caïro, dat laatste heeft dan wel meer stukken, maar het is wel een wat oude en stoffige bedoeling, In luxor is het allemaal veel moderner en zijn de opstellingen veel mooier. Ik had in het museum in Caïro soms wat last van een overdosis, ze hebben er zoveel liggen, na bijvoorbeeld 3 zalen met mummies sla je als snel die 4e over. En voor de toegang tot de bekende mummies moet je dan weer extra betalen. (wel de moeite waard trouwens)quote:Op woensdag 20 september 2006 17:27 schreef _Cara_ het volgende:
[..]
Nou... je ziet het altijd op tv..dicovery-channel en zo..Maar om er daadwerkelijk te staan..is idd indrukwekkend..En dan moet je nog de graven binnengaan.
We mochten binnen niet filmen of foto's maken..ik had die wanden met hieroglyfen graag op een plaatje gezet.. maar jah..
Er staan nu glazen wanden voor, omdat iedereen er aan wil zitten.. ze zijn op verschillende plaatsen ook behoorlijk beschadigd... maar ondanks dat.. is het geweldig om te zien... als je dan ook nog begrijpt wat sommige afbeeldingen voorstellen.. dan blijf je gewoon kijken..Op sommige plaatsen zijn echt de oorspronkelijke kleuren nog te zien..
Soms moet je van boven naar beneden lezen, soms van rechts naar links.. het kan allemaal.
Prachtig .. ik wil méér zien..ik wil naar Caïro..![]()
Dat hangt er wat van af, ikzelf ben met een groepsreis van shoestring 3 weken rond wezen reizen door Egypte (2wkn) en Jordanië(1wk) en de reis koste me ¤999,-, exclusief reisverzekering, inentingen, eten en drinken daar, en een aantal excursies. Al met al was ik ~2000 kwijt, en dan zie je echt alle grote dingen in die landen met een eigen vaste gids en airco bus etc, dus dat is wel veel geld, maar dan is het wel helemaal klaar. Er zit bij die reis ook slapen op een feloek op de nijll, slapen bij bedoeïenen in de woestijn en snorkelen/duiken in Dahab in, en je slaapt in simpele maar meestal nette *** hotelletjes etc.quote:Op maandag 5 november 2007 09:54 schreef snarfbreda het volgende:
Wat kost dat nou zo'n reisje egypte met bijbehorende bezienswaardigheden?
10 dagen ofzo, zou dat toch ook graag eens zelf willen bezichtigen.
Gisteren was er een documentaire op National Geographic waar ze twee vrouwelijke mummies onder een CT-scan hadden gelegd (en beide werden er al eens van 'verdacht' Nefertiti te zijn), en een mannelijke mummie uit het museum in Cairo.quote:Op zondag 27 mei 2007 16:41 schreef Queen_Bee het volgende:
Ja nog langer geleden dachten ze dat ze haar gevonden hadden, maar dat was haar niet.
Dat is nog niet gebeurd. Ze hebben nog meer 'deuren' achter de al reeds gevonden 'deuren' gevonden en toen was het gepauzeerd. Misschien dat ze ondertussen wel al weer druk bezig zijn om een volgende poging met een robot te regelen en daar vergunningen voor aan te vragen.quote:Op dinsdag 6 november 2007 20:05 schreef Silaz het volgende:
Hoe is het nou afgelo0pen met die 'Shafts' in de Grote Piramide.. of is dat nog neit gebeurd?
(verkapte tvp)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |