abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41924547
Dit jaar ben ik er ook geweest en heb er drie graven bezocht. Het is best onwerkelijk als je er echt bent en je hebt op dat moment ook niet echt de tijd om het allemaal in je op te nemen; je moet toch een beetje met de stroom mee. Bovendien gaat de hitte ook nog meespelen als je er zoals ik half juli heen gaat. Nog een linkje: http://www.thebanmappingproject.com/
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  maandag 18 september 2006 @ 18:34:42 #52
126413 _Cara_
That's me..a redhead..
pi_41926390

Dit is de eerste..
Love can move you..take you deeper everytime
Love can move you..to a place inside your heart
  maandag 18 september 2006 @ 18:37:17 #53
126413 _Cara_
That's me..a redhead..
pi_41926458

En de 2e... Het was er prachtig maar bloedheet...

(ik heb er nog 2..)
  maandag 18 september 2006 @ 20:26:56 #54
126413 _Cara_
That's me..a redhead..
pi_41929889

En nog eentje..
pi_41981271
Cara, heel indrukwekkend!
Was het wat je ervan verwacht had?
(Un)masking for the greater good.
  woensdag 20 september 2006 @ 17:27:51 #56
126413 _Cara_
That's me..a redhead..
pi_41988143
quote:
Op woensdag 20 september 2006 13:28 schreef Natalie het volgende:
Cara, heel indrukwekkend!
Was het wat je ervan verwacht had?
Nou... je ziet het altijd op tv..dicovery-channel en zo..Maar om er daadwerkelijk te staan..is idd indrukwekkend..En dan moet je nog de graven binnengaan.
We mochten binnen niet filmen of foto's maken..ik had die wanden met hieroglyfen graag op een plaatje gezet.. maar jah..
Er staan nu glazen wanden voor, omdat iedereen er aan wil zitten.. ze zijn op verschillende plaatsen ook behoorlijk beschadigd... maar ondanks dat.. is het geweldig om te zien... als je dan ook nog begrijpt wat sommige afbeeldingen voorstellen.. dan blijf je gewoon kijken..Op sommige plaatsen zijn echt de oorspronkelijke kleuren nog te zien..
Soms moet je van boven naar beneden lezen, soms van rechts naar links.. het kan allemaal.
Prachtig .. ik wil méér zien..ik wil naar Caïro..
pi_41988890
Hebben ze wel goed aan gedaan... Als er geen glas voorstond gingen bezoekers vast met hun vingers aan de muren pulken en dat kan ook niet goed zijn voor het steen. Of ze nemen steen mee. Nog erger

Ja, Egypte staat op het verlanglijstje hier
(Un)masking for the greater good.
  Moderator dinsdag 20 februari 2007 @ 09:09:14 #58
8781 crew  Frutsel
pi_46481879
New Tomb, 4000 years old, found in Egypt (CNN)

CAIRO, Egypt (AP) -- A mud brick tomb dating back more than 4,000 years has been discovered near the Egypt's most ancient pyramid in the Saqqara complex south of Cairo, antiquities official announced Monday.

The tomb, which was found by an Egyptian-Australian mission, belonged to Ka-Hay, who kept divine records, and his wife, said Zahi Hawass, Egypt's antiquities chief.

Excavators found five wooden statues depicting the tomb's owner and his wife in a niche at the tomb's forefront. Among the wooden figures was a unique double statue of a seated Ka-Hay and his wife, Hawass said.

The tomb, which also features two offering tables and a wooden false door, was found near the famous Step Pyramid of King Djoser -- believed to be Egypt's oldest pyramid -- in the necropolis of King Teti, a funerary area containing scores of burial chambers, false doors that ancient Egyptians said the souls of the dead would use to leave their tombs, and temples.

The necropolis where the mud brick tomb was found is built alongside the collapsed pyramid of Teti, who ruled during ancient Egypt's 6th dynasty, more than 4,300 years ago. The Ka-Hay tomb dates back to the late 5th or early 6th dynasty, Hawass said.

Saqqara, located about 12 miles south of Cairo, is one of Egypt's most popular tourist sites and hosts a collection of temples, tombs and funerary complexes.

dinsdag 20 februari 2007 @ 09:45:46 #59
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_46482406
quote:
Op woensdag 20 september 2006 17:27 schreef _Cara_ het volgende:
Nou... je ziet het altijd op tv..dicovery-channel en zo..Maar om er daadwerkelijk te staan..is idd indrukwekkend..En dan moet je nog de graven binnengaan.
We mochten binnen niet filmen of foto's maken..ik had die wanden met hieroglyfen graag op een plaatje gezet.. maar jah..
Ik had 1 zo'n gast bij de ingang die het hoekje niet van mijn entreebewijs afscheurde.... toen gauw nog een vierde tombe binnengegaan (weet ff de naam niet meer) en daar wat foto's gemaakt (er was toch geen kip) zonder flits...maar het was niet veel soeps...
Ik heb ook een paar stukjes steen meegenomen......
-edit-Seti II/KV15 was het volgens mij....
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 20 februari 2007 @ 09:51:44 #60
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_46482500
Ik snap niet dat jullie die moeite willen doen, er zijn zat boeken over met kleurfoto's voor een tientje of twee.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 10:27:55 #61
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_46483217
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 09:51 schreef Djaser het volgende:
Ik snap niet dat jullie die moeite willen doen, er zijn zat boeken over met kleurfoto's voor een tientje of twee.
Ja idd, gelijk heb je. Inleven. Ik snap bier niet. Water lest de dorst even goed
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 09:09 schreef Frutsel het volgende:
--knip--
gaaf
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 20 februari 2007 @ 10:32:42 #62
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_46483313
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 10:27 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Ja idd, gelijk heb je. Inleven. Ik snap bier niet. Water lest de dorst even goed
Hierbij heb je mijn nominatie voor de stomste opmerking van de dag.
pi_46484626
Djaser, als je niks nuttigs toe te voegen hebt, reageer dan niet.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 19:22:27 #64
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_46499880
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 11:28 schreef Misstique het volgende:
Djaser, als je niks nuttigs toe te voegen hebt, reageer dan niet.
Dat was anders een hele normale/serieuze/fatsoenlijke opmerking die ik maakte dus doe normaal.
pi_46550488
14-02-2007

Egyptische graftombe gevonden nabij Caïro

Nederlandse archeologen hebben vlakbij de Egyptische hoofdstad Caïro een graftombe ontdekt uit de tijd van farao Achnaton, die 3300 jaar geleden heerste. Dat hebben Egyptische autoriteiten woensdag bekendgemaakt.

Belangrijke vondst gedaan nabij Caïro
De Nederlandse archeologen, onder leiding van wetenschappers uit Leiden, zijn al sinds de jaren negentig bezig met opgravingen in het woestijngebied. Hun vorige vondst, uit 2001, was een tombe van een hogepriester uit dezelfde periode. De nieuwste ontdekking toont aan dat Sakkara ook in die tijd werd gebruikt als rustplaats voor notabelen.

De tombe hoorde toe aan een hoge notabele. Het team van archeologen stuitte op het monument tijdens een opgraving bij Sakkara, dat een begraafplaats was in de tijd van Achnaton. Volgens Zahi Hawass, hoofd van de hoge raad in Egypte die zich bezighoudt met opgravingen, is de vondst ‘één van de belangrijkste ontdekkingen in de regio.’

Hervorming
Achnaton geldt als de farao die het monotheïsme heeft ingevoerd. Die enige god in zijn ogen was Aton, de zonneschijf. Daarvoor hadden de Egyptenaren duizenden jaren lang meerdere goden vereerd. De Egyptische koning is ook wel bekend onder de naam Amenhotep IV. Hij bekleedde de troon van ongeveer 1351 tot 1334 voor Christus.

Nieuw rijk
De tombe is gedecoreerd met schilderingen van onder meer fruitetende apen. Op de afbeeldingen worden dagelijkste taferelen, maar ook het leven na de dood verbeeld. Het grafmonument is afkomstig uit het Nieuwe Rijk, waartoe de farao’s Achnaton en Toetanchamon behoren

(Elsevier)

20-02-2007

Graftomben ontdekt in Egypte

In het Egyptische Saqqara zijn vandaag twee recent ontdekte graftomben onthuld die meer dan drieduizend jaar onder het woestijnzand begraven hebben gelegen. Volgens Maarten Raven, een conservator van het Rijksmuseum voor Oudheden in het Nederlandse Leiden die de opgraving leidde, valt er voor archeologen in de omgeving van Saqqara nog veel te ontdekken.

De directeur van de Egyptische oudheidkundige dienst, Zahi Hawass, leidde verslaggevers rond. Hij toonde hun twee beschilderde lijkkisten die vierduizend jaar geleden de laatste rustplaats werden van een priester en diens vriendin. Een van de tomben is van een secretaris die religieuze zaken optekende, genaamd Ka-Hay, en zijn vrouw.

In de tweede tombe liggen de resten van een hoge bediende die 3350 jaar geleden stierf. In zijn tombe zijn muurschilderingen te zien van mensen die bepaalde rituelen uitvoeren en apen die fruit eten. Het blauw en oranje van de schilderingen is opmerkelijk goed bewaard gebleven. (novum/hln)

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 23 februari 2007 @ 11:51:11 #66
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_46589133
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 10:32 schreef Djaser het volgende:
Hierbij heb je mijn nominatie voor de stomste opmerking van de dag.
Nou, mijn mama zal trots op me zijn
Sommige mensen hechtten nu eenmaal veel waarde aan zelf een foto gemaakt te hebben boven een boekje kopen. Zelf een foto maken betekent zelf bepalen wat de kadering is, wat je uitsluit, hoe je plaatje eruit ziet en dat je er de volledige rechten van bezit en eigenaar van bent... en iets tastbaars als herinnering hebt die niet aanwezig is bij een boekje dat je ergens kan scoren. Maar dat valt eigenlijk buiten de context van dit topic.
Dat hoef je niet te begrijpen, maar als jij jezelf kan inleven zou je het beter begrijpen.
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 09:31 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
14-02-2007

Egyptische graftombe gevonden nabij Caïro
Leuk dat de nederlandse archeologie nog zo intensief bezig is in Egypte. Ik ben benieuwd wanneer er een tentoonstelling over al dit moois naar Leiden komt

Ik zie het trouwens nergens online staan zo gauw...dat vind ik toch wel jammer....
  vrijdag 23 februari 2007 @ 13:41:19 #67
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_46592641
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:51 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Nou, mijn mama zal trots op me zijn
Sommige mensen hechtten nu eenmaal veel waarde aan zelf een foto gemaakt te hebben boven een boekje kopen. Zelf een foto maken betekent zelf bepalen wat de kadering is, wat je uitsluit, hoe je plaatje eruit ziet en dat je er de volledige rechten van bezit en eigenaar van bent... en iets tastbaars als herinnering hebt die niet aanwezig is bij een boekje dat je ergens kan scoren. Maar dat valt eigenlijk buiten de context van dit topic.
Dat hoef je niet te begrijpen, maar als jij jezelf kan inleven zou je het beter begrijpen.
Het zal wel joh. Ook knap dat je direct al een oordeel weet te vellen over mijn inlevingsvermogen; kennen wij elkaar?
quote:
[..]

Leuk dat de nederlandse archeologie nog zo intensief bezig is in Egypte. Ik ben benieuwd wanneer er een tentoonstelling over al dit moois naar Leiden komt
Niet. Het museum zal waarschijnlijk weinig tot niets meekrijgen zoals dit tegenwoordig het geval is. Daarbij, zullen ze die reliëfs waarschijnlijk wel in het graf blijven en dan houd je überhaupt erg weinig over.
  Moderator vrijdag 23 maart 2007 @ 08:49:33 #68
8781 crew  Frutsel
pi_47571353
Discovery News

Doors will soon open to reveal one of the mysteries of the Great Pyramid in Giza, Dr. Zahi Hawass, chief of Egypt's Supreme Council of Antiquities, told Discovery News in an exclusive interview.

Hawass, one of the world's leading Egyptologists, said he will show what lies behind secret doors inside the 4,500-year-old pharaonic mausoleum by the end of this year.

"Finally, people all over the world will know what is behind the second door in the southern shaft and the third door in the northern shaft," Hawass said.

Built in 2550 B.C. for the pharaoh Cheops, also known as Khufu, the Great Pyramid is the largest of a family of three pyramids on the Giza plateau, on the outskirts of Cairo.

The last remaining wonder of the ancient world has lost little of its original height of 481 feet, and contains 3.4 million cubic yards of material. Its base covers an area of 13.1 acres, which could accommodate the cathedrals of Florence, Milan, London's St. Paul's and Rome's St. Peter's and still have plenty of space.

The monument has long been rumored to have hidden passageways leading to secret chambers, and archaeologists have puzzled over the meaning of four narrow shafts deep inside the pyramid since they were first discovered in 1872.

Two shafts, extend from the upper, or "Kings Chamber" exit into open air. But the lower two, one on the south side and one on the north side in the so-called "Queen's Chamber" disappear within, deepening the pyramid mystery.

Widely believed to be ritual passageways for the dead pharaoh's soul to reach the afterlife, these 8-inch square shafts remained unexplored until 1993, when German engineer Rudolf Gantenbrink sent a robot through the southern shaft.

After a steady climb of 213 feet from the heart of the pyramid, the robot had to stop in front of a mysterious limestone slab adorned with two copper handles.

Nine years later, Hawass performed an investigation of the southern shaft on live television. As the world held its breath, a tomb-raiding robot pushed a camera through a hole drilled in the copper handled door — only to reveal another door.

The following day, Hawass sent the robot through the northern shaft. After crawling for 213 feet and several sharp bends, the robot came to an abrupt halt in front of another limestone slab.

As with the Gantenbrink door, the stone was adorned with two copper handles.

"I dedicated my whole life to study the secrets of the Great Pyramid and I must say that these doors create many exciting questions. It is intriguing that the door in the northern shaft and the first door in the southern shaft are equidistant from the queen's chamber.

"Moreover, they are very similar, as they both feature the same copper handles," Hawass said.

Speculation abounds that the shafts might lead to a secret chamber which might contain everything: a cache of papyri, a statue of Pharaoh Khufu, or even his real tomb.

"This month I am going to choose the team that is going to work with me on this project. It will be either from Singapore or Hong Kong," Hawass said.

Hawass did not specify whether inspections into the shafts have already been carried or whether further robotic investigations are necessary.

"I can only say that this year I will reveal the secrets of the Great Pyramid doors," Hawass told Discovery News.
  Moderator maandag 21 mei 2007 @ 15:27:21 #69
8781 crew  Frutsel
pi_49609109
Belgen ontdekken 4000 jaar oud graf in Egypte

BRUSSEL - Archeologen van de Katholieke Universiteit in het Belgische Leuven hebben in Egypte een volledig intacte graftombe gevonden uit 2050 voor Christus. In de tombe vonden ze onder meer een perfect bewaarde mummie in een houten kist en zeldzame beeldhouwwerken.

Het is voor het eerst in twintig jaar dat er nog een perfect bewaarde en rijkelijk versierde graftombe gevonden werd uit de zogenaamde Eerste Tussenperiode tussen het Oude en Middenrijk. Dat het graf nog niet geplunderd was, komt volgens de onderzoekers doordat het onder een dikke laag puin uit een nabijgelegen steengroeve lag.

De Leuvense archeologen voerden al sinds 1988 opgravingen uit rond Dayr al-Barsha. Op de zuidelijke heuvel van de site werd vorige winter de tombe van Uky ontdekt, bestaande uit twee opeenvolgende kamers. Een vierkante schacht in de achterste kamer bleek gevuld met brokken kalksteen. Toen in maart de brokstukken weggenomen werden, ontdekten de onderzoekers een kleine, maar prachtig bewaarde grafkamer.

In de kamer stond een houten kist met een perfect bewaarde mummie. Uit hiërogliefen op de kist en op de neksteun van de mummie bleek dat de overledene Henu heette. Boven de kist bevonden zich een paar houten sandalen en rond de kist werden diverse beschilderde beeldhouwwerkjes gevonden. Deze stellen de overledene voor, vrouwen die malen, bier en brood maken en een zeldzaam tafereel van mannen die bakstenen maken.

Het beeldhouwwerk is verfijnd en naar Egyptische normen ongewoon realistisch. De kunstenaar heeft de steenbakkers zelfs vuile handen gegeven. De kleuren van de verf waren niet verbleekt en nauwelijks bedekt door stof. Sommige figuurtjes waren aangekleed met linnen kleertjes, die wel grotendeels vergaan waren. (Telegraaf / Teletekst )
pi_49631668
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:27 schreef Frutsel het volgende:
Belgen ontdekken 4000 jaar oud graf in Egypte

BRUSSEL - Archeologen van de Katholieke Universiteit in het Belgische Leuven hebben in Egypte een volledig intacte graftombe gevonden uit 2050 voor Christus. In de tombe vonden ze onder meer een perfect bewaarde mummie in een houten kist en zeldzame beeldhouwwerken.

Het is voor het eerst in twintig jaar dat er nog een perfect bewaarde en rijkelijk versierde graftombe gevonden werd uit de zogenaamde Eerste Tussenperiode tussen het Oude en Middenrijk. Dat het graf nog niet geplunderd was, komt volgens de onderzoekers doordat het onder een dikke laag puin uit een nabijgelegen steengroeve lag.

De Leuvense archeologen voerden al sinds 1988 opgravingen uit rond Dayr al-Barsha. Op de zuidelijke heuvel van de site werd vorige winter de tombe van Uky ontdekt, bestaande uit twee opeenvolgende kamers. Een vierkante schacht in de achterste kamer bleek gevuld met brokken kalksteen. Toen in maart de brokstukken weggenomen werden, ontdekten de onderzoekers een kleine, maar prachtig bewaarde grafkamer.

In de kamer stond een houten kist met een perfect bewaarde mummie. Uit hiërogliefen op de kist en op de neksteun van de mummie bleek dat de overledene Henu heette. Boven de kist bevonden zich een paar houten sandalen en rond de kist werden diverse beschilderde beeldhouwwerkjes gevonden. Deze stellen de overledene voor, vrouwen die malen, bier en brood maken en een zeldzaam tafereel van mannen die bakstenen maken.

Het beeldhouwwerk is verfijnd en naar Egyptische normen ongewoon realistisch. De kunstenaar heeft de steenbakkers zelfs vuile handen gegeven. De kleuren van de verf waren niet verbleekt en nauwelijks bedekt door stof. Sommige figuurtjes waren aangekleed met linnen kleertjes, die wel grotendeels vergaan waren. (Telegraaf / Teletekst )

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 24 mei 2007 @ 07:43:09 #71
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_49712849
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 17:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik vond de koningsvallei eigenlijk nog het minst interessant, terwijl ik er vantevoren de hoogste verwachtingen van had.
Het was er pokkewarm, er zoemden de hele plakvliegjes om ons heen die de voorkeur hadden op je bezwete bovenlip te gaan zitten en de graven die ik had gezien vielen me tegen (ik weet niet meer welke het waren maar die van Nefertiti is het mooiste zeggen ze, maar daar mag elke dag ook maar een bepaald aantal mensen in).
De graven wat ik had gezien vond ik niet zo mooi bewaard gebleven, en het was daarbinnen echt helemaal loeiheet. Ik ben snel weer naar buiten gevlucht toen.

Best vreemd eigenlijk, vantevoren had ik me er zo in verdiept en op verheugd. De rest van Egypte en zeker de tempels en het Nijldal vond ik wel geweldig.
Sinds wanneer hebben ze die gevonden dan
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  zondag 27 mei 2007 @ 08:37:59 #72
150152 Queen_Bee
pi_49811853
Iemand? Ze hadden een poos terug toch heel misschien wel Nefertiti gevonden maar waarschijnlijk niet?
I'm super sonic man
  zondag 27 mei 2007 @ 16:39:43 #73
176916 Karrs
2007-2017
pi_49823297
quote:
Op zondag 27 mei 2007 08:37 schreef Queen_Bee het volgende:
Iemand? Ze hadden een poos terug toch heel misschien wel Nefertiti gevonden maar waarschijnlijk niet?
Ooit een documentaire gezien - ze hebben wel de mummie van Nefertiti ontdekt, maar die lag niet in een koninklijke sarcofaag, maar eerder "weggestopt".
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  zondag 27 mei 2007 @ 16:41:06 #74
150152 Queen_Bee
pi_49823350
Ja nog langer geleden dachten ze dat ze haar gevonden hadden, maar dat was haar niet.
I'm super sonic man
  Moderator zondag 27 mei 2007 @ 17:45:23 #75
8781 crew  Frutsel
  donderdag 31 mei 2007 @ 15:11:17 #76
176623 SnowCockroach
fabeltastisch.
pi_49966156
Vorig jaar ben ik er ook geweest, in december, erg mooi.
Helaas mocht je binnenin geen foto's maken, vooral de muren met gekleurde hierogliefen waren mooi. Onze gids was ook cool, hij had een wandelstok met slangenkop eraan en dan de hele tijd 'follow me' roepen.
Let's Rummikub the night away.
  donderdag 31 mei 2007 @ 19:20:35 #77
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_49974683
quote:
Op zondag 27 mei 2007 16:41 schreef Queen_Bee het volgende:
Ja nog langer geleden dachten ze dat ze haar gevonden hadden, maar dat was haar niet.
Aangezien er geen mummie in het koningsgraf in Achanaton of met een identificatietekst is gevonden is het natuurlijk zo goed als onmogelijk om zoiets met zekerheid vast te stellen.
Ik ga er van uit dat de mummies van haar en Achetaton al in de 18e dynastie vernietigd zijn maar goed dat is mijn mening.

Volgend jaar ga ik maar eens serieus hiërogliefen leren. Eerder had ik daar toch net geen zin in maar nu wel.
  Moderator maandag 25 juni 2007 @ 21:46:03 #78
8781 crew  Frutsel
pi_50836549
Mummie Hatsjepsoet gevonden

CAIRO (ANP) - Egyptologen denken dat ze de mummie van Hatsjepsoet hebben gevonden in een kleine tombe in de Vallei der Koningen in Luxor. Zij was de beroemdste koningin van het oude Egypte en leefde rond 1500 voor Christus. Dit meldde een archeoloog maandag.

Egyptes belangrijkste archeoloog Zahi Hawass geeft woensdag een persconferentie in de hoofdstad Caïro. De Amerikaanse tv-zender Discovery Channel liet weten dat hij dan aankondigt wat de belangrijkste vondst wordt genoemd na de ontdekking van het graf van koning Toetanchamon.
(Trouw)
pi_50849718
quote:
Op maandag 25 juni 2007 21:46 schreef Frutsel het volgende:
Mummie Hatsjepsoet gevonden

CAIRO (ANP) - Egyptologen denken dat ze de mummie van Hatsjepsoet hebben gevonden in een kleine tombe in de Vallei der Koningen in Luxor. Zij was de beroemdste koningin van het oude Egypte en leefde rond 1500 voor Christus. Dit meldde een archeoloog maandag.

Egyptes belangrijkste archeoloog Zahi Hawass geeft woensdag een persconferentie in de hoofdstad Caïro. De Amerikaanse tv-zender Discovery Channel liet weten dat hij dan aankondigt wat de belangrijkste vondst wordt genoemd na de ontdekking van het graf van koning Toetanchamon.

(Trouw)

Aanvulling door OA

Archeologen zeiden dat het gaat om twee vrouwelijke mummies die in 1903 gevonden zijn in een kleine tombe, die vermoedelijk van de verpleegster van Hatsjepsoet is. Verscheidene Egyptologen speculeerden in de loop der jaren dat het om Hatsjepsoet zelf ging en haar verpleegster.

Beide mummies bevinden zich op dit moment in Caïro. Hawass betwist eerdere theorieën dat de mummie met de rechterarm over de borst Hatsjepsoet is. Hij denkt dat de mummie die in de grafkist van de verpleegster lag, die van de koningin is.

Het kan zijn dat de mummie van Hatsjepsoet in de tombe van haar verpleegster is verborgen om die te beschermen tegen haar opvolger en stiefzoon Toetmosis III, die alles wat aan de overleden koningin deed denken vernietigde.

© Nu.nl
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  Moderator woensdag 27 juni 2007 @ 12:03:33 #80
8781 crew  Frutsel
pi_50893390
Mummie van Hatsjepsoet gevonden

CAIRO - Archeologen hebben de stoffelijke resten gevonden van de lang verdwenen Egyptische koningin Hatsjepsoet. De vondst wordt gezien als de belangrijkste sinds grafdelvers de laatste rustplaats ontdekten van Toetanchamon. De chef van het Egyptisch museum Zahi Hawass maakte de vondst woensdag officieel wereldkundig.

========
Tis dus nu idd officieel waarheid dat het Hatsjepsoet is
  zaterdag 30 juni 2007 @ 13:51:52 #81
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_50999312
'k Heb liever Nefertiti
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 18:29:12 #82
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_51006684
Ik betwijfel of die nog wel terug te vinden valt.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 18:35:01 #83
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_51006860
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 18:29 schreef Djaser het volgende:
Ik betwijfel of die nog wel terug te vinden valt.
Ik ook.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zondag 1 juli 2007 @ 17:36:34 #84
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_51032288
Ja, het was erg aangenaam om het live te zien op de egyptische zender. Wat een drukte zeg toen Naja, ben momenteel in Egypte, ga alleen helaas niet langs de Vallei der Koningen. Misschien een andere keer.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  woensdag 4 juli 2007 @ 21:04:38 #85
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_51145483
quote:
Op zondag 1 juli 2007 17:36 schreef rakotto het volgende:
Ja, het was erg aangenaam om het live te zien op de egyptische zender. Wat een drukte zeg toen Naja, ben momenteel in Egypte, ga alleen helaas niet langs de Vallei der Koningen. Misschien een andere keer.
Ik dacht dat de mummy in Cairo lag?:?
  zondag 8 juli 2007 @ 18:17:27 #86
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_51265338
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 21:04 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Ik dacht dat de mummy in Cairo lag?:?
Is het ook. De mummie zie ik misschien nog wel. Maar de vallei niet.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_51515093
Ben ook in de Vallei der Koningen geweest. Had meer het gevoel in een attractiepark rond te lopen dan in een cultureel wonder, maar goed. De vallei der koningen was klein, de tombe's zijn klein en zelfs in maart is het al bloedheet overdag. Verder wordt je door een straatje met kraampjes geleid waar van die sjappies aan je mouw staan te trekken of je wat wil kopen. En dat 100x. En zo goed is het ook weer niet bewaard gebleven allemaal, soms sta je naar een half afgebrokkelde pilaar te kijken die vroeger heel belangrijk was ofzo.

Luxor is als stad wel prachtig trouwens.
  Moderator maandag 5 november 2007 @ 08:37:29 #88
8781 crew  Frutsel
pi_54373217
Het gezicht van een jonge farao

Toetanchamon was een jaar of 9 toen hij de troon van het oude Egypte besteeg in 1333 voor Christus. Tien jaar was hij farao, toen stierf hij. Misschien werd hij vermoord, misschien was het een infectie na een gebroken been. Toetanchamon werd wereldberoemd toen de Britse archeoloog Howard Carter in 1922 zijn graf ontdekte. De sarcofaag, het gouden masker, de juwelen en amuletten, alles was in perfecte staat.

http://www.depers.nl/buit(...)jaar-oude-farao.html

Meer dan 3000 jaar na zijn dood werd hij een van de bekendste doden ter wereld; zijn tombe in Luxor werd duizenden malen per dag bezocht. Maar door de warmte, het vocht en het stof, veranderde de mummie van de farao langzaam in zwart stof. Zijn gezicht is nu gerestaureerd. Wetenschappers hebben er twee jaar aan gewerkt en vanaf vandaag kan het publiek de jonge farao bezichtigen. Hij ligt nog altijd in zijn graftombe, maar is uit zijn sarcofaag getild en rust nu in een plexiglazen kist met klimaatbeheersing.

Gezicht Toetanchamon te bezichtigen
pi_54373670
Ik ben een beetje stout geweest, toen ik in de grafkelder van toetanchamon (of die andere, heb ook zoveel gezien daar) was in de vallei der koningen, ging spontaan 2x mijn camera af..

Muurschilderingen

Stenen tombe met hiërogliefen

Was wel erg heet daar onder de grond trouwens.. Wij hadden gelukkig een goede gids bij ons de 2 weken dat we door Egypte reisden, dat scheelt wel, dan loop je niet overal maar zomaar voorbij.
Heb je mijn minicity al bezocht?
  maandag 5 november 2007 @ 09:28:48 #90
45083 snarfbreda
Meldingsplicht
pi_54373833
Interessant topic!

Ik heb ook eens vernomen dat tussen de poten van die sphinx zich onder de grond een grote ruimte bevindt maar de egyptische autoriteiten verboden hebben daar onderzoek te verrichten.

Iemand ook op de hoogte van de schachten die vanuit de grote piramide komen en in het sterrenstelsen 10500 jaar geleden een aantal punten markeerden?
Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden......
pi_54373930
quote:
Op woensdag 20 september 2006 17:27 schreef _Cara_ het volgende:

[..]

Er staan nu glazen wanden voor, omdat iedereen er aan wil zitten.. ze zijn op verschillende plaatsen ook behoorlijk beschadigd... maar ondanks dat.. is het geweldig om te zien... als je dan ook nog begrijpt wat sommige afbeeldingen voorstellen.. dan blijf je gewoon kijken..Op sommige plaatsen zijn echt de oorspronkelijke kleuren nog te zien..
Soms moet je van boven naar beneden lezen, soms van rechts naar links.. het kan allemaal.
Prachtig .. ik wil méér zien..ik wil naar Caïro..
Ik ben zelf net een maand terug van een 3 weekse rondreis door Egypte en Jordanië, en ik kan je zeggen, het museum in Luxor is naar mijn mening mooier dan het museum in Caïro, dat laatste heeft dan wel meer stukken, maar het is wel een wat oude en stoffige bedoeling, In luxor is het allemaal veel moderner en zijn de opstellingen veel mooier. Ik had in het museum in Caïro soms wat last van een overdosis, ze hebben er zoveel liggen, na bijvoorbeeld 3 zalen met mummies sla je als snel die 4e over. En voor de toegang tot de bekende mummies moet je dan weer extra betalen. (wel de moeite waard trouwens)

Al met al is Egypte zeker wel de moeite waard, je kan er zoveel meer zien en doen dan all-inclusive in Hurghada zitten, en dan alleen even snel de piramides bezoeken.

Wist je trouwens dat je de leesrichting van die hiërogliefen af kan leiden van de afgebeelde dieren? Als die met de kop naar rechts afgebeeld zijn, moet je van rechts naar links lezen, en andersom dus van links naar rechts.

En om het af te leren nog even een foto van de galerij der sfinxen in Luxor tempel in de schemering.

maandag 5 november 2007 @ 09:54:38 #92
45083 snarfbreda
Meldingsplicht
pi_54374194
Wat kost dat nou zo'n reisje egypte met bijbehorende bezienswaardigheden?
10 dagen ofzo, zou dat toch ook graag eens zelf willen bezichtigen.
Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden......
pi_54374484
quote:
Op maandag 5 november 2007 09:54 schreef snarfbreda het volgende:
Wat kost dat nou zo'n reisje egypte met bijbehorende bezienswaardigheden?
10 dagen ofzo, zou dat toch ook graag eens zelf willen bezichtigen.
Dat hangt er wat van af, ikzelf ben met een groepsreis van shoestring 3 weken rond wezen reizen door Egypte (2wkn) en Jordanië(1wk) en de reis koste me ¤999,-, exclusief reisverzekering, inentingen, eten en drinken daar, en een aantal excursies. Al met al was ik ~2000 kwijt, en dan zie je echt alle grote dingen in die landen met een eigen vaste gids en airco bus etc, dus dat is wel veel geld, maar dan is het wel helemaal klaar. Er zit bij die reis ook slapen op een feloek op de nijll, slapen bij bedoeïenen in de woestijn en snorkelen/duiken in Dahab in, en je slaapt in simpele maar meestal nette *** hotelletjes etc.

Als je een strandvakantie naar Hurghada boekt, en dan nog dingen wil gaan zien, zal het uiteindelijk nog wel wat duurder uitvallen gok ik, en van Cairo naar Luxor is het bijvoorbeeld 14 uur met de trein, dus als je echt veel dingen wilt zien ben je ook veel aan het reizen. En van Luxor naar de abu simbel tempel bij Aswan mag je bijvoorbeeld niet zomaar zelf rijden, dat moet in beveiligde colonnes, dus dan is iets georganiseerds wel zo makkelijk naar mijn idee. 10 dagen is wel wat krap, je moet toch wat wennen aan de hitte (wij hadden 47 graden in het zuiden bij abu simbel) en je hebt ook altijd een paar dagen diarree, daar ontkom je niet aan.

Nog even een foto van de piramides en de sfinx

Abu Simbel tempel bij Aswan
  maandag 5 november 2007 @ 14:41:36 #94
137173 YPrue
Message in a bottle...
pi_54380595
quote:
Op zondag 27 mei 2007 16:41 schreef Queen_Bee het volgende:
Gisteren was er een documentaire op National Geographic waar ze twee vrouwelijke mummies onder een CT-scan hadden gelegd (en beide werden er al eens van 'verdacht' Nefertiti te zijn), en een mannelijke mummie uit het museum in Cairo.
De twee vrouwelijke mummies (die in een graf in de buurt van Toetanchamons graf lagen) zijn hoogstwaarschijnlijk de moeder van Echnaton en de biologische moeder van Toetanchamon (Kiya). Nefertiti blijft dus op dit moment nog steeds spoorloos.
De mannelijke mummie uit het museum van Cairo is zeer waarschijnlijk Echnaton zelf (de gelijkenis tussen de schedels van Echnaton en Toetanchamon was echt : zelfde rare schedelvorm, beetje langgerekt, allebei een afwijking in de ruggenwervels, jukbeenderen die heel erg veel op elkaar lijken etc.).

Wat vinden jullie eigenlijk ervan dat die wereldberoemde buste van Nefertiti in Berlijn staat en niet in Egypte? Hoort de buste in Egypte, of heeft Duitsland er ook recht op?
The Police 08-06-2008
pi_54380875
Wat mij betreft mag die wel terug naar Egypte, of maak er iets van een permanente leen constructie van, dan staat het mooi bij de rest, op de plek waar het vandaan komt..
pi_54412501
Hoe is het nou afgelo0pen met die 'Shafts' in de Grote Piramide.. of is dat nog neit gebeurd?

(verkapte tvp )
Bobby Haarms: "Ik ben niet bang voor de dood. Misschien zit onze Lieve Heer wel te wachten op een hersteltraining. Nou, dan kan ie behoorlijk aan de bak." AFCA
  dinsdag 6 november 2007 @ 20:40:51 #97
137173 YPrue
Message in a bottle...
pi_54413506
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 20:05 schreef Silaz het volgende:
Hoe is het nou afgelo0pen met die 'Shafts' in de Grote Piramide.. of is dat nog neit gebeurd?

(verkapte tvp )
Dat is nog niet gebeurd. Ze hebben nog meer 'deuren' achter de al reeds gevonden 'deuren' gevonden en toen was het gepauzeerd. Misschien dat ze ondertussen wel al weer druk bezig zijn om een volgende poging met een robot te regelen en daar vergunningen voor aan te vragen.
Ze vermoeden dat er niks achter die 'deuren' zit, maar dat het moet worden gezien als toegang tot de hemel/nawereld voor de overledene.
The Police 08-06-2008
  dinsdag 20 november 2007 @ 14:47:24 #98
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_54738911
Ben er ook geweest, ook camera opnames van en foto's .

sommige graven zeer mooi, maakte meer indruk om me dan die pyramides.

Vooral Abusimbel
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_54920533
Had ik ook, die piramides zijn eigenlijk alleen indrukwekkend vanwege de prestatie van het bouwen naar mijn idee, dan is Abu Simbel inderdaad "mooier" om naar te kijken.. En die sfinx is ook niet echt zo groot als ik had gedacht. Sowieso vond ik Egypte wat tegenvallen na Petra in Jordanië.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')