abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34964036
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:07 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Jawel. Er is seksuele lust omdat er voortgeplant moet worden.
Precies!

Het moet wel overheerlijk zijn om een individu er voortdurend naar te laten streven.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 12:09:44 #127
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_34964045
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:07 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Jawel. Er is seksuele lust omdat er voortgeplant moet worden.
Wij mensen zijn met rede geschapen en zijn inmiddels zover dat wij seksuele drift kunnen scheiden van voortplantingsdrift en dat doen wij dan ook. Enkel voor zwak begaafden zou jouw punt evt. hout kunnen snijden.
Nogmaals: Seksuele drift bij mensen heeft niets met voortplantingsdrift te maken.
pi_34964086
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:09 schreef peaceman het volgende:

[..]

Wij mensen zijn met rede geschapen en zijn inmiddels zover dat wij seksuele drift kunnen scheiden van voortplantingsdrift en dat doen wij dan ook. Enkel voor zwak begaafden zou jouw punt evt. hout kunnen snijden.
Nogmaals: Seksuele drift bij mensen heeft niets met voortplantingsdrift te maken.
Dit is een misvatting die je inderdaad tegenwoordig veel hoort. Rede staat er volkomen los van! Seksuele drift is een aspect van het primitieve gevoel en dat primitieve gevoel wordt veroorzaakt door de voortplantingsdrift. Dat wij het rationeel gezien in woorden kunnen onderscheiden betekent natuurlijk niet dat ze ook daadwerkelijk fysiek gescheiden zijn.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 12:14:12 #129
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_34964148
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:09 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dit lijkt mij nogal een absurde tweedeling.
[..]
en waarom dan wel? Als jij sex hebt, ben je elke keer begonnen met het idee dat je je wilt voortplanten? Als dat zo is, ben je redelijk uniek lijkt mij.
quote:
Hoe weet jij dat? Kun jij kijken in de genetische processen van de dader die hem tot die daad hebben aangespoord?
Nee dat kan ik niet. Maar het is bekend dat verkrachters vaak de daad plegen om macht over iets/iemand te hebben of de sexuele drift te bevredigen. Dat heeft NIETS met voortplanting te maken.
Verkrachting van beesten door mensen is toch ook geen voortplantingsdrift?
pi_34964154
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 22:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Aangezien ik tegen fuifje praat en niet tegen een verkrachter snap ik niet wat je hiermee bedoeld, ik probeer aan fuifje(die dan wel een harde mening heeft maar geen verkrachter is) uit te leggen hoe het is voor de vrouw, dat dat geen opgelegd trauma is....

Dus snap niet wat je hiermee bedoeld, we hebben een discussie over verkrachtingen met normale mensen met verschillende meningen, zit niet op het gevangenisforum met verkrachters te praten zo van zie aub in wat je veroorzaakt....
Overigens viel me op, en dat moest ik nog even kwijt, dat je het hebt gepresteerd om het minst interessante deel (de agressie jegens fuifduif) uit mijn reactie aan te halen en daarop verder te gaan. Wat ben je dan voor idioot?!

Ik heb hier waardevolle informatie ingezet. Waar gaat het je nou eigenlijk om, hier?!
pi_34964176
quote:

[..]

Wat heeft de rede ermee te maken? Dat je zaken kunt beredeneren wil niet zeggen dat ze opeens anders zijn gaan werken. Wat jij bedoelt is denk ik dat mensen met dank aan de pil zich tegenwoordig kunnen verpozen zonder zwanger te worden, echter dat verpozen doen ze nog steeds primair aangedreven door de basaalste aller driften, de voortplantingsdrift.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 12:16:43 #132
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_34964205
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:11 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dit is een misvatting die je inderdaad tegenwoordig veel hoort. Rede staat er volkomen los van! Seksuele drift is een aspect van het primitieve gevoel en dat primitieve gevoel wordt veroorzaakt door de voortplantingsdrift. Dat wij het rationeel gezien in woorden kunnen onderscheiden betekent natuurlijk niet dat ze ook daadwerkelijk fysiek gescheiden zijn.
Jij vindt dat een misvatting. Ik niet. Natuurlijk veroorzaakt het primitieve gevoel de seksuele drift, maar dat betekent zeker niet dat verkrachters de daad doen om zich voort te planten. Integendeel lijkt mij zelfs.
pi_34964219
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:14 schreef peaceman het volgende:
en waarom dan wel? Als jij sex hebt, ben je elke keer begonnen met het idee dat je je wilt voortplanten? Als dat zo is, ben je redelijk uniek lijkt mij.
Alsof je je er bewust van moet zijn . Veel gedrag komt voort uit het onderbewuste. Dieren hebben ook seks omdat ze er door worden aangetrokken, maar ze zijn zich niet bewust van het feit dat ze daarmee de soort en hun eigen genen helpen te overleven.

Alleen al het feit dat wij allerlei trucjes uit moeten halen om seks te kunnen met een minimale kans op bevruchting, geeft al aan dat het seksuele gedrag in biologisch opzicht gericht is op die bevruchting.
quote:
Nee dat kan ik niet. Maar het is bekend dat verkrachters vaak de daad plegen om macht over iets/iemand te hebben of de sexuele drift te bevredigen. Dat heeft NIETS met voortplanting te maken.
Hoe weet jij dat?
pi_34964265
quote:

[..]

Niet bewust natuurlijk. Maar als er geen drift zou zijn, zou je je dan bezig houden met seks?
quote:
[..]

En waarom zou dat geen voortplantingsdrift zijn? Het is deviant gedrag en biedt geen kans op succes, maar het wordt weldegelijk getriggerd door de voortplantingsdrift.
pi_34964289
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:16 schreef peaceman het volgende:

[..]

Jij vindt dat een misvatting. Ik niet. Natuurlijk veroorzaakt het primitieve gevoel de seksuele drift, maar dat betekent zeker niet dat verkrachters de daad doen om zich voort te planten. Integendeel lijkt mij zelfs.
Nee, nu stap je even over het eigenlijke onderwerp van ons zijstapje heen. Jij beweert dat er een verschil bestaat tussen seksuele drift en voortplantingsdrift. Ik beweer dat een dergelijk verschil enkel een taalkundig verschil is, maar verder weinig betekent. Aan de seksuele drift ligt wat mij betreft de voortplantingsdrift ten grondslag. Seks is lekker en dat bevordert daardoor het seksuele verkeer en dus de kans op voortplanting. Dat wij daar toevallig rationeel over na kunnen denken doet daar niets aan af, zoals Diederik_Duck hierboven ook al zegt.
pi_34964318
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:16 schreef peaceman het volgende:

[..]

Je kijkt een niveau te laag. Je moet dit abstracter zien, niet naar de motivatie die de verkrachter geeft als hij wordt aangehouden oid, hij heeft namelijk niet noodzakelijkerwijs ook echt inzicht waarom hij bepaalde dingen doet.
pi_34964352
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:20 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je kijkt een niveau te laag. Je moet dit abstracter zien, niet naar de motivatie die de verkrachter geeft als hij wordt aangehouden oid, hij heeft namelijk niet noodzakelijkerwijs ook echt inzicht waarom hij bepaalde dingen doet.
Precies!!!

Ongelofelijk Diederik_Duck, je zegt PRECIES de dingen zoals ik ze ook zie. Inderdaad, zelfs de verkrachter hoeft zich niet eens bewust te zijn van de verklaring voor zijn verkrachtingsgedrag. Dat is heel normaal, dat je je gedraagt op een bepaalde manier met een bepaalde reden zonder dat je je er bewust van bent en weet waarom. Er liggen diepere en meer elementaire mechanismen aan ten grondslag.
pi_34964402
quote:

[..]

Hiermee overschat je de mens toch wel een tikje.
Mensen moeten onder controle gehouden worden. Ze worden vanaf hun geboorte geleerd (geconditioneerd) om zich te beheersen en zich te gedragen naar een standaard die maatschappelijk geaccepteerd wordt, en als ze dat niet uit zichzelf doen, dan worden ze gestraft en gecorrigeerd.

Vergelijk het met tam gemaakte dieren. De wildste dieren zijn nog tam te maken als ze vanaf hun geboorte niet beter weten. Maar er blijft altijd een element van wilde dierlijkheid behouden. Die uit zich dan soms weer in gedrag dat de mens als 'vals' omschrijft. 'Vals' omdat het tegen de wil van het geconditioneerde collectief ingaat.

Zo is het m.i. bij mensen ook.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 12:26:48 #139
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_34964441
Tja ik vind sexuele drift echt totaal wat anders als voortplantingdrift. Jullie blijkbaar niet. Dat het voortkomt uit de primitieve drift ala... Maar het feit dat wij hersenen heeft er mijn inziens alles mee te maken. Wij kunnen zaken beredeneren en zaken scheiden. Dieren, die over het algemeen alles vanuit instinct doen, kunnen dat niet.
Als je uitgaat van de stelling dat elke verkrachter het doet vanuit voortplantingsdrift, suggereer je dat elke verkrachter dus niet zaken kan scheiden. Dat geloof ik niet. Jullie lijken dat wel te geloven.

En hoe ik dat weet van de motieven van verkrachters? Lezen......

Enfin ik ben later weer aanwezig... tot later.
pi_34964444
En wat dacht je van macht? Macht is namelijk ook sterk verbonden aan de voortplantingsdrift. Macht leidt tot meer mogelijkheden om voort te planten. Het geeft een mens een sterkere positie binnen de samenleving en dat is aantrekkelijk voor de andere sekse in verband met de kansen voor het nageslacht. Dat een verkrachter verkracht uit het gevoel macht te willen hebben over het slachtoffer kan dus worden herleid tot het feit dat hij de macht wil hebben om voort te kunnen planten. Het lijkt aldus om de macht zelf te gaan, maar op een lager niveau wordt het gedrag veroorzaakt door... inderdaad... de voortplantingsdrift.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 12:28:48 #141
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_34964479
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:20 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Niet noodzakelijkerwijs... maar daarmee heb je het maar over een selecte groep natuurlijk...

nu echt weg...
pi_34964503
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:26 schreef peaceman het volgende:
Tja ik vind sexuele drift echt totaal wat anders als voortplantingdrift. Jullie blijkbaar niet. Dat het voortkomt uit de primitieve drift ala... Maar het feit dat wij hersenen heeft er mijn inziens alles mee te maken. Wij kunnen zaken beredeneren en zaken scheiden. Dieren, die over het algemeen alles vanuit instinct doen, kunnen dat niet.
Als je uitgaat van de stelling dat elke verkrachter het doet vanuit voortplantingsdrift, suggereer je dat elke verkrachter dus niet zaken kan scheiden. Dat geloof ik niet. Jullie lijken dat wel te geloven.

Natuurlijk, ik ben het met je eens dat wij mensen, in tegenstelling tot dieren, onderscheid kunnen maken en rationeel na kunnen denken over gedrag en bepaald gedrag ook kunnen verklaren. Maar het feit dat wij over iets als seks en voortplanting na kunnen denken en het vervolgens ook kunnen reguleren zegt toch helemaal niets aan de relatie tussen die twee? Dat we op het bewuste niveau geen nageslacht willen, maar wel het genot van seks willen ervaren, bewijst op geen enkele wijze het idee dat die seksuele drift niet voortkomt uit de voortplantingsdrift.
pi_34964515
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:27 schreef FuifDuif het volgende:
En wat dacht je van macht? Macht is namelijk ook sterk verbonden aan de voortplantingsdrift. Macht leidt tot meer mogelijkheden om voort te planten. Het geeft een mens een sterkere positie binnen de samenleving en dat is aantrekkelijk voor de andere sekse in verband met de kansen voor het nageslacht. Dat een verkrachter verkracht uit het gevoel macht te willen hebben over het slachtoffer kan dus worden herleid tot het feit dat hij de macht wil hebben om voort te kunnen planten. Het lijkt aldus om de macht zelf te gaan, maar op een lager niveau wordt het gedrag veroorzaakt door... inderdaad... de voortplantingsdrift.
Precies. Zoals ik eerder ook al schreef, macht werkt faciliterend, het is geen doel op zich.
pi_34964584
quote:
Nee, dat is niet waar. Een verkrachter is ook een rationeel mens en die weet zelf ook heel goed dat verkrachting niet wordt getolereerd door de samenleving. Maar dat is een bepaalde norm die niet voortkomt uit een primitieve voorkeur. Die komt daarentegen voort uit een culturele evolutie waarbij gedrag als verkrachting op den duur op groepsniveau niet wenselijk werd bevonden. Maar toch weerhoudt het de verkrachter er niet van om te verkrachten. Niet omdat hij niet zaken kan scheiden, maar omdat zijn innerlijke drift sterker is dan zijn calculatie om voor zijn daad gepakt te worden.
pi_34964597
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:30 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Precies. Zoals ik eerder ook al schreef, macht werkt faciliterend, het is geen doel op zich.
Inderdaad .
pi_34964622
quote:
Tja ik vind sexuele drift echt totaal wat anders als voortplantingdrift.
Wat is er dan totaal anders aan? Waarom denk je dat er iets als seksuele drift bestaat?
quote:
Jullie blijkbaar niet. Dat het voortkomt uit de primitieve drift ala... Maar het feit dat wij hersenen heeft er mijn inziens alles mee te maken. Wij kunnen zaken beredeneren en zaken scheiden. Dieren, die over het algemeen alles vanuit instinct doen, kunnen dat niet.
Je overschat de mens. Hij beredeneert zaken wel, maar hij blijft een dier, geregeerd door zijn driften. Je kunt niet buiten jezelf treden.
quote:
We hebben tal van argumenten aangedragen waarom wat jij stelt niet relevant is.
quote:

pi_34964714
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:27 schreef FuifDuif het volgende:
Yowsa!

In het geval van maatschappelijk verkregen macht (macht die je dus toegewezen krijgt door anderen) gaat het allemaal goedschiks en speelt iedereen het spelletje mee. Al dit is legitiem en wordt zelfs bewonderd door de massa. Maar het eindresultaat is nagenoeg hetzelfde als je die macht gewoon [grijpt]. In beide gevallen is de vader vaak niet aanwezig om het kind op te voeden.

We hebben als mensheid ooit de essentie genomen en er één groot gezinsspel van gemaakt. Obsceen, als je het mij vraagt.
pi_34964767
En daarmee komen wij weer terug op het onderwerp van mijn eigen topicreeks (waar ik toen nota bene een ban voor heb gekregen!) van poosje geleden, dat verkrachting niet goed of slecht is. Het komt, zoals met alles, voort uit een individuele (onbewuste) afweging tussen kosten en baten... een afweging welke wordt aangedreven door de voortplantingsdrift. In feite stelt je primitieve onderbewuste zich voortdurend het dilemma voor: "wat vergroot mijn kansen op voortplanting meer: keuze A of keuze B?" Moraal is voorts niets anders dan een dergelijke afweging op collectief niveau. Dat sommige mensen toch kans zien om hun eigen voorkeuren na te streven welke indruisen tegen die van de groep, zegt niets, maar dan ook helemaal niets over of het gedrag goed of fout is.
pi_34964842
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:40 schreef Bombie het volgende:

[..]

Yowsa!

In het geval van maatschappelijk verkregen macht (macht die je dus toegewezen krijgt door anderen) gaat het allemaal goedschiks en speelt iedereen het spelletje mee. Al dit is legitiem en wordt zelfs bewonderd door de massa. Maar het eindresultaat is nagenoeg hetzelfde als je die macht gewoon [grijpt]. In beide gevallen is de vader vaak niet aanwezig om het kind op te voeden.

We hebben als mensheid ooit de essentie genomen en er één groot gezinsspel van gemaakt. Obsceen, als je het mij vraagt.
Precies en zelf de macht grijpen kan dan weer worden verklaard uit de frustratie geen macht te hebben en vervolgens weer uit het feit seksueel gefrustreerd te zijn. Zoals Diederik_Duck het ook al zegt: macht is het middel, voortplanting is het doel. Macht zou allerminst interessant zijn wanneer het hebben van geen macht effectiever zou zijn voor de voortplanting dan het wel hebben van macht.
pi_34964907
En ik ben nu zeer benieuwd wanneer de gekwetste zielen weer aantreden om ons te beschuldigen van het bagataliseren van de gevolgen van verkrachting voor het slachtoffer. Of om ons te beschuldigen dat we verkrachting goedkeuren. Het zijn reacties die niet voortkomen uit goed lezen en nadenken, maar uit een bord voor de kop, schrikreactie en misplaatste (maar wel begrijpelijke) emoties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')