Oke daar kan ik in meegaan, maar dat neemt niet weg dat het niet puur een natuurlijke drift is. Dat het voor die basiswaarden voorkwam had, denk ik, meer te maken met de ondrukking van de vrouw.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:09 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee hoor, dat suggereer ik helemaal niet. Dat beeld is geleidelijk ontstaan. Parallel aan de ontwikkeling van waarden als recht op een menswaardig leven, integeriteit van het lichaam, baas over eigen lichaam enzovoort.
Ik wijs ook geen vingertje hoor... ik constateer het enkel en kan daardoor wel begrip opbrengen voor de soms niet geheel rationele reacties.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:09 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is op zich waar, maar ik heb hem niet bedacht. Ik heb enkel deel 2 geopend.
Maar stel je zelf eens voor. Je leeft als ruige kerel in een tijd waarin er geen wet bestaat. Je leeft, al dan niet met maatschapje, in de bossen. Op een dag zie je een mooie jonge meid in een veldje rondhuppelen. Je wordt opgehitst door haar strakke lichaam en je jongeheer wil meer. Denk jij nu werkelijk dat in zo'n situatie de seksuele lust geen reden zou kunnen zijn om zo'n meid gewoon te pakken? Wie gaat je tegenhouden?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:12 schreef peaceman het volgende:
[..]
Oke daar kan ik in meegaan, maar dat neemt niet weg dat het niet puur een natuurlijke drift is. Dat het voor die basiswaarden voorkwam had, denk ik, meer te maken met de ondrukking van de vrouw.
Seksuele lust ja, natuurlijke drift (lees voortplantingsdrift) is bij mensen heel wat anders. Dat er geen wetten voor waren toen staat daar mijn inziens los van. Daarom vind ik dat verkrachting niets te maken heeft met voortplantingsdrift. En zeker tegenwoordig is daar natuurlijk geen sprake mee van en daarom kan je dat in het nu niet meer als argument aandragen.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:16 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar stel je zelf eens voor. Je leeft als ruige kerel in een tijd waarin er geen wet bestaat. Je leeft, al dan niet met maatschapje, in de bossen. Op een dag zie je een mooie jonge meid in een veldje rondhuppelen. Je wordt opgehitst door haar strakke lichaam en je jongeheer wil meer. Denk jij nu werkelijk dat in zo'n situatie de seksuele lust geen reden zou kunnen zijn om zo'n meid gewoon te pakken? Wie gaat je tegenhouden?
Maar een argument waarvoor? Denk jij dat ik wil bepleiten dat verkrachting wordt toegestaan ofzo? Zo ja, hoe kom je daarbij?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:19 schreef peaceman het volgende:
[..]
Seksuele lust ja, natuurlijke drift (lees voortplantingsdrift) is bij mensen heel wat anders. Dat er geen wetten voor waren toen staat daar mijn inziens los van. Daarom vind ik dat verkrachting niets te maken heeft met voortplantingsdrift. En zeker tegenwoordig is daar natuurlijk geen sprake mee van en daarom kan je dat in het nu niet meer als argument aandragen.
nee dat wil ik niet, maar jij zei eerder dat natuurlijke drift een reden kan zijn voor een verkrachter om te verkrachten. Mijn betekenis van natuurlijke drift is wellicht anders dan die van jou (dat weet ik eerlijk gezegd niet). In elk geval is het in mijn betekenis geen argument/excuus voor een verkrachter om deze daad te plegen (hoewel dubieus). Vroeger misschien, maar zeker de laatste 100 jaar niet meer.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:20 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar een argument waarvoor? Denk jij dat ik wil bepleiten dat verkrachting wordt toegestaan ofzo? Zo ja, hoe kom je daarbij?
Ik denk juist dat mensen die dit niet hebben meegemaakt, zich helemaal niet kunnen voorstellen hoe dat is, ook niet enigszins. Uit jouw uitspraken blijkt dat dan ook wel weer enigszins.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 22:49 schreef Bombie het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen hier (waaronder 'fuifje') zich wel enigszins kan voorstellen hoe het voor een vrouw moet zijn. Dat is ook altijd het grote probleem wanneer je dit soort vraagstukken naar een abstracter niveau probeert te tillen. Het wordt allemaal gelijk zo persoonlijk gekleurd, inclusief de reacties van verontwaardige slachtoffers, die met geen mogelijkheid iets kunnen zeggen dat de discussie ten goede komt.
Wat het bij vrouwen veroorzaakt hebben we ondertussen wel genoeg mogen overpeinzen, aangezien iedere hysterica hier bijkans over de ander heenklimt om elkaar te kunnen overtreffen in schreeuwerige duidelijkheid wat dat betreft.
Dus laten we voor het gemak even vergeten of verkrachting goed of slecht is.
Het is dan ook geen letterlijke voortplanting, maar het is wel de voortplantingsdrift die ten grondslag ligt aan de daad. Ik snap werkelijk niet dat dat niet ingezien wordt. Er kunnen natuurlijk wel allerlei andere zaken meespelen, maar dit is toch echt de primaire drijfveer om te verkrachten.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 16:11 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat ben ik gewoon niet met je eens. Een ander zijn wil opleggen, ja maar zich voortplanten, nee.
Oh ja? Waarom denk je dat er in oorlogen zoveel verkracht wordt? Zou dat werkelijk komen omdat ze dan zo graag macht uit oefenen? Devianten heb je overigens altijd.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 16:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Verhaal van een verkrachter....
Man begon op zijn 16de ermee, werd op ten duur gepakt, chemisch gecastreerd en weer losgelaten.
Het eerste wat hij deed was een meisje ontvoeren, vast zetten aan een boom, terug naar huis gaan om spullen te halen, haar aan alle kanten te verkrachten met oa gereedschap om haar daarna bij het politiebureau af te zetten en zichzelf aan te geven.
Geen voortplantingsdrift aangezien er chemisch gecastreerd was....
Hiermee hebben ze meer testen gedaan, ze dachten dat castratie een goed eoplossing zou zijn, testosteron gehalte omver schoppen, lust totaal wegnemen, bleek dus bij de meeste verkrachters niet te werken, dat hun slurfje het niet meer deed deed er niet toe voor de kick van het gebeuren.
Seks was het middel tot vernedering, tot macht hebben over, niet het doel....
Sex met familie wordt gestraft door de natuur (een kwinkslag naar een eerder argument van jou) Jouw wijze van redeneren en verwoorden vervolgend met in de gedachten dat jij stelt dat verkrachting natuurlijk is (wat zei je ook al weer: voortplantingsdrift wordt beloont door een goed gevoel):quote:Op donderdag 9 februari 2006 23:30 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Onderzoek schmonderzoek... er wordt zoveel onderzoek gedaan en er wordt zoveel onderzoek uiteindelijk weer verworpen. Ik heb altijd geleerd om niet klakkeloos aan te nemen wat zelfs de beste wetenschappers beweren.
[..]
Waarom niet? Het is wel een feit dat het gebeurt... en relatief vaak ook. Waarom gebeurt het toch relatief zo vaak, terwijl het niet natuurlijk zou zijn? Kun jij verder kijken dan de grenzen van onze huidige kennis?
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:22 schreef FuifDuif het volgende:
Het punt is ook een beetje het begrip 'verkrachting'. Dat woord heeft een bepaalde negatieve betekenis en gevoelswaarde en misschien is het zelfs zo dat het woord met de bijbehorende lading het negatieve gevoel bij de daad an sich versterkt. Door het te benoemen kunnen we het een waarde toekennen. Vroeger bestond het woord nog niet, maar gebeurde het wel. En volgens mij werd het ook meer geaccepteerd in de zin van "pech gehad en weer verder leven."
"Vroeger bestond het toch niet"?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:22 schreef FuifDuif het volgende:
Het punt is ook een beetje het begrip 'verkrachting'. Dat woord heeft een bepaalde negatieve betekenis en gevoelswaarde en misschien is het zelfs zo dat het woord met de bijbehorende lading het negatieve gevoel bij de daad an sich versterkt. Door het te benoemen kunnen we het een waarde toekennen. Vroeger bestond het woord nog niet, maar gebeurde het wel. En volgens mij werd het ook meer geaccepteerd in de zin van "pech gehad en weer verder leven."
Je maakt een denkfout. Het is niet in het belang van de soort dat er zwakke nakomelingen komen, maar het is wél in het belang van het individu om zich voort te planten. In jouw redenering zouden zwakke individuen zich niet willen voortplanten omdat ze dan de soort verzwakken.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:31 schreef BrandX het volgende:
[..]
Sex met familie wordt gestraft door de natuur (een kwinkslag naar een eerder argument van jou) Jouw wijze van redeneren en verwoorden vervolgend met in de gedachten dat jij stelt dat verkrachting natuurlijk is (wat zei je ook al weer: voortplantingsdrift wordt beloont door een goed gevoel):
voortplanting binnen de familie = inteelt.
Inteelt = kwalitatief slechtere/zwakkere nakomelingen
kwalitatief slechtere/zwakkere nakomelingen = genereren van diverse ziektes en afwijkingen bij de nakomelingen
genereren van diverse ziektes en afwijkingen bij de nakomelingen = uitsterven van het soort en/of ras.
Deze trits is aantoonbaar bewezen in de fokkerij (bijv. bij paarden en honden). Ook wordt in geschiedbestuderingen aangetoond dat dit gebeurt is bij stammen in het verleden.
Verer is aangetoont dat men zich wil voortplanten met iemand die een sterkte kan toevoegen. Hierbij wordt instinctief gekeken naar lichaamsbouw en karakter (ga dit ook maar opgooglen).
En wat wil je daarmee zeggen? Blijkbaar zijn de daders dusdanig geconditioneerd dat ze de normen van de maatschappij geinternaliseerd hebben. Dat heeft hen overigens niet weerhouden van hun daad.quote:Verklaar trouwens in jouw redenatie ook eens het volgende:
Ook via onderzoek is aangetoond dat daders van sexmisdrijven handelen uit een drang om de daad uit te voeren. Hoewel het op dat moment even bevredigd, voelen plegers van sexmisdrijven zich direct na de daad ontzettend schuldig. Velen kunnen niet meer met zichzelf leven. Dit uit zich op diverse manieren die je zelf kan bedenken.
Dat is een verweer dat altijd door advocaten en daders wordt ingebracht. Schijnt voor een groot deel onzin te zijn, puur opportunisme.quote:Veelplegers zijn overigens mensen die doorgaans eenzelfde iets hebben meegemaakt als kind (ook statistisch bewezen).
Maar dit verwerpt niet de aanname dat verkrachting voornamelijk voortkomt uit de voortplantingsdrift. Neem bijvoorbeeld giraffen. Als een giraffengezinnetje (broers en zussen) geïsoleerd is van 'buitenstaanders' (bijvoorbeeld in een dierentuin) en dat voor een dusdanig lange periode dat de rijpe mannetjes seksueel gefrustreerd raken, dan wenden zij zich tot hun zusjes. (En dat zal niet alleen bij giraffen het geval zijn.)quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:31 schreef BrandX het volgende:
[..]
Sex met familie wordt gestraft door de natuur (een kwinkslag naar een eerder argument van jou) Jouw wijze van redeneren en verwoorden vervolgend met in de gedachten dat jij stelt dat verkrachting natuurlijk is (wat zei je ook al weer: voortplantingsdrift wordt beloont door een goed gevoel):
voortplanting binnen de familie = inteelt.
Inteelt = kwalitatief slechtere/zwakkere nakomelingen
kwalitatief slechtere/zwakkere nakomelingen = genereren van diverse ziektes en afwijkingen bij de nakomelingen
genereren van diverse ziektes en afwijkingen bij de nakomelingen = uitsterven van het soort en/of ras.
Deze trits is aantoonbaar bewezen in de fokkerij (bijv. bij paarden en honden). Ook wordt in geschiedbestuderingen aangetoond dat dit gebeurt is bij stammen in het verleden.
Verer is aangetoont dat men zich wil voortplanten met iemand die een sterkte kan toevoegen. Hierbij wordt instinctief gekeken naar lichaamsbouw en karakter (ga dit ook maar opgooglen).
Die schuldgevoelens kunnen, overeenkomstig het slachtoffertrauma, net zo goed het gevolg zijn van het negatieve lading die onze samenleving hangt aan de verkrachtingsdaad.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:31 schreef BrandX het volgende:
Verklaar trouwens in jouw redenatie ook eens het volgende:
Ook via onderzoek is aangetoond dat daders van sexmisdrijven handelen uit een drang om de daad uit te voeren. Hoewel het op dat moment even bevredigd, voelen plegers van sexmisdrijven zich direct na de daad ontzettend schuldig. Velen kunnen niet meer met zichzelf leven. Dit uit zich op diverse manieren die je zelf kan bedenken.
Veelplegers zijn overigens mensen die doorgaans eenzelfde iets hebben meegemaakt als kind (ook statistisch bewezen).
Zie hier... een mogelijkheid zoals ik die voor ogen zie. Het gaat erom dat mensen zich willen voortplanten. Als ze die mogelijkheid om welke reden dan ook via de reguliere weg niet hebben, dan zullen ze andere wegen inslaan om het doel te bereiken. De giraffenmannetjes dekken hun zusjes bij gebrek aan beter en een verkrachter verkracht wellicht omdat hij op een andere manier niet met een vrouw in contact kan komen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
Je maakt een denkfout. Het is niet in het belang van de soort dat er zwakke nakomelingen komen, maar het is wél in het belang van het individu om zich voort te planten. In jouw redenering zouden zwakke individuen zich niet willen voortplanten omdat ze dan de soort verzwakken.
Even beter lezen, hè. Dat het begrip en de betekenis nog niet bestond, betekent niet dat de daad zelf niet voorkwam. En bovendien is pak hem beet 2000 jaar geleden nog niet eens zo heel lang geleden.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:33 schreef MrBean het volgende:
[..]
"Vroeger bestond het toch niet"?
Werd in de bijbel de zus van Jozef en zijn broers niet verkracht?
Mee eens, maar dat heeft niets met deze discussie te maken.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:33 schreef MrBean het volgende:
"pech gehad en weer verder leven", zo sprak men vroeger ook over doodstraf, slavernij, ketterverbrandingen, kruistochten, heksenjachten, martelen etc.
Gelukkig is dat nu niet meer zo.
Er zijn zelfs heteromannetjes die bij gebrek aan beter zich gaan vergrijpen aan andere mannetjes, hoe verklaren de bepleiters van de "verkrachting gaat om machtsuitoefeningtheorie" dit?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:48 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zie hier... een mogelijkheid zoals ik die voor ogen zie. Het gaat erom dat mensen zich willen voortplanten. Als ze die mogelijkheid om welke reden dan ook via de reguliere weg niet hebben, dan zullen ze andere wegen inslaan om het doel te bereiken. De giraffenmannetjes dekken hun zusjes bij gebrek aan beter en een verkrachter verkracht wellicht omdat hij op een andere manier niet met een vrouw in contact kan komen.
Ik lees heel goed hoor. Hoe kan het nou in de bijbel gestaan hebben als het begrip nog niet bestond?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:55 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Even beter lezen, hè. Dat het begrip en de betekenis nog niet bestond, betekent niet dat de daad zelf niet voorkwam.
Jawel, toen was het schrift nog nieuw, toen konden mensen nog maar net schrijven en ook hun gevoelens optekenen.quote:En bovendien is pak hem beet 2000 jaar geleden nog niet eens zo heel lang geleden.
Jawel. Je zegt: "Oh het gebeurde vroeger ook, dus eigenlijk speelt het alleen maar af tussen de oren van die vrouwen en is het gewoon een kwestie van "groepsdruk" "quote:Mee eens, maar dat heeft niets met deze discussie te maken.
Toen wel, maar 2000 jaar geleden is heel weinig op de totale menselijke geschiedenis. Verder is het woord en de betekenis die eraan wordt gegeven niet zondermeer statisch.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:00 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ik lees heel goed hoor. Hoe kan het nou in de bijbel gestaan hebben als het begrip nog niet bestond?
quote:[..]
Jawel, toen was het schrift nog nieuw, toen konden mensen nog maar net schrijven en ook hun gevoelens optekenen.
Hoezo? Gewoon open staan voor nieuwe inzichten heet dit.quote:[..]
Jawel. Je zegt: "Oh het gebeurde vroeger ook, dus eigenlijk speelt het alleen maar af tussen de oren van die vrouwen en is het gewoon een kwestie van "groepsdruk" "
Wat een verschrikkelijke bagatellisering van verkrachtingen zeg.
quote:Sinds jij niet meer in God gelooft denk jij ook alles te kunnen zeggen volgens mij.
Jan-Wolkers-syndroom.
seksuele drift bij mensen is heel wat anders dan voortplantingsdrift. Mijn inziens verward je deze zaken. Van voortplantingsdrift is bij verkrachting geen sprake. Dat is niet het doel van de verkrachting. De dader wil zich verlossen van zijn sexuele/machtsdrift. Dat heeft toch niks met voortplanting te maken?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:07 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het is dan ook geen letterlijke voortplanting, maar het is wel de voortplantingsdrift die ten grondslag ligt aan de daad. Ik snap werkelijk niet dat dat niet ingezien wordt. Er kunnen natuurlijk wel allerlei andere zaken meespelen, maar dit is toch echt de primaire drijfveer om te verkrachten.
Jawel. Er is seksuele lust omdat er voortgeplant moet worden.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:05 schreef peaceman het volgende:
[..]
seksuele drift bij mensen is heel wat anders dan voortplantingsdrift. Mijn inziens verward je deze zaken. Van voortplantingsdrift is bij verkrachting geen sprake. Dat is niet het doel van de verkrachting. De dader wil zich verlossen van zijn sexuele/machtsdrift. Dat heeft toch niks met voortplanting te maken?
Ik bagataliseer helemaal niets! Hoe kom jij erbij???? We hebben het hier over de verklaring voor het feit dat sommige mannen verkrachten! Nergens... lees NERGENS... heb ik beweerd dat het allemaal zo erg niet is voor het slachtoffer.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:00 schreef MrBean het volgende:
Wat een verschrikkelijke bagatellisering van verkrachtingen zeg.
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:05 schreef peaceman het volgende:
[..]
seksuele drift bij mensen is heel wat anders dan voortplantingsdrift. Mijn inziens verward je deze zaken.
Hoe weet jij dat? Kun jij kijken in de genetische processen van de dader die hem tot die daad hebben aangespoord?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:05 schreef peaceman het volgende:
Van voortplantingsdrift is bij verkrachting geen sprake. Dat is niet het doel van de verkrachting. De dader wil zich verlossen van zijn sexuele/machtsdrift. Dat heeft toch niks met voortplanting te maken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |