FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Auto kopen in Duitsland
KiwiTjuHhdonderdag 9 februari 2006 @ 19:23
Hallo,

ik ben al een tijdje opzoek naar een andere auto!
Ik heb nu een opel corsa (uit 1988 maar bevalt me opzich goed!

Nu ben ik dus eigenlijk opzoek naar een nieuwe opel corsa of een ford ka (van 1997 tot 2000)!
Mischien weten jullie nog een andere leuke kleinere auto, suggesties zijn altijd welkom
In ieder geval een auto tussen de 2500 en 4500 euro ongeveer!

Maar mijn vraag is eigenlijk.. hoe gaat dat in zijn werk?
Aan welke kosten moet ik denken?
Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

Ik woon aan de grens en heb goede contacten in Duitsland, dat is dus wel makkelijk

Alvast bedankt!
CittaRdonderdag 9 februari 2006 @ 19:38
als je tussen de 2500 en 4500 eraan uit kan geven zou ik voor iets mooiers kijken dan een opel corsa of ford ka.
ik rijd liever niet in een opel :p en een ford ka rijdt niet lekker naar mijn mening
zjroentjedonderdag 9 februari 2006 @ 19:39
De invoerkosten. Die zijn zo rond de 500 euro als ik het me goed kan herinneren (vriendin heeft ook een auto in Duitsland gekocht).

En volgens mij moet de auto ook nog helemaal gekeurd worden in Nederland.
KiwiTjuHhdonderdag 9 februari 2006 @ 19:39
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 19:38 schreef CittaR het volgende:
als je tussen de 2500 en 4500 eraan uit kan geven zou ik voor iets mooiers kijken dan een opel corsa of ford ka.
ik rijd liever niet in een opel :p en een ford ka rijdt niet lekker naar mijn mening
Nouja liever 2500 natuurlijk dan 4500
En goedkoper is nog mooier!

Maar heb je nog suggesties voor andere auto's dan?
KiwiTjuHhdonderdag 9 februari 2006 @ 19:41
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 19:39 schreef zjroentje het volgende:
De invoerkosten. Die zijn zo rond de 500 euro als ik het me goed kan herinneren (vriendin heeft ook een auto in Duitsland gekocht).

En volgens mij moet de auto ook nog helemaal gekeurd worden in Nederland.
Moet ik de keuring zien als een APK keuring? Of is het strenger?
zjroentjedonderdag 9 februari 2006 @ 19:43
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 19:41 schreef KiwiTjuHh het volgende:

[..]

Moet ik de keuring zien als een APK keuring? Of is het strenger?
Volgens mij was het een best strenge keuring, maar echt 100% zeker weten doe ik het niet.
gatewaydonderdag 9 februari 2006 @ 19:52
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 19:43 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Volgens mij was het een best strenge keuring, maar echt 100% zeker weten doe ik het niet.
strenger.

auto wordt door de RDW gekeurd, alvoren er een NL kenteken voor wordt afgegeven.
Flash55donderdag 9 februari 2006 @ 19:54
ja eerst rdw dan kenteken dan word er ook nog belasting op geheven ( volgens mij over de nieuw waarde van de auto )
KiwiTjuHhdonderdag 9 februari 2006 @ 19:55
Ik zou graag bedragen willen horen
Lariekoekdonderdag 9 februari 2006 @ 21:59
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 19:54 schreef Flash55 het volgende:
ja eerst rdw dan kenteken dan word er ook nog belasting op geheven ( volgens mij over de nieuw waarde van de auto )
Netto catalogus prijs in Nederland + accessories – een bepaalde korting afhankelijk van het bouwjaar.
Uitrekenen kun je op: http://www.vwe.nl/import/bpm_calculator_afdracht_invoer.asp
gatewaydonderdag 9 februari 2006 @ 22:37
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 19:55 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Ik zou graag bedragen willen horen
bel de rdw ?
Pharelldonderdag 9 februari 2006 @ 23:47
waarom wil je uberhaupt importeren?
Joost-mag-het-wetenvrijdag 10 februari 2006 @ 03:22
Een Opel Corsa of een Ford Ka uit die jaren ? Dan ben je volgens mij volslagen gek. Veel "onbetrouwbaardere" auto's kun je al moeilijk vinden, of je moet al een Italiaan gaan kopen ...

Als je iets zoekt waar je een hele tijd in wil rijden, dan zou ik eerder een goed onderhouden Mazda, Nissan, Toyota ofzo gaan zoeken.
Je moet goed weten dat als je een Opel (en al zeker een corsa ed) gaat kopen van toch al een jaar of 7 a 8 jaar oud, dat je een héél goede kans hebt dat je binnen de paar jaar met serieuse roest aan de auto zit hoor ... )
Voor 3000 ¤ moet je zelfs al een heel leuke Nissan Micra kunnen krijgen. Die héél wat langer zal meegaan dan je Opel Corsa ...
#ANONIEMvrijdag 10 februari 2006 @ 03:31

Het handigst is ook een huis te nemen in Duitsland dat scheelt al aardig wat en dan de auto is ook stuk goedkoper.
Hyperdudevrijdag 10 februari 2006 @ 06:59
Loont vlgns. mij niet bij otoos van 2-4,5 K EUR.
Boel gedoe en financieel voordeel is minimaal.
#ANONIEMvrijdag 10 februari 2006 @ 07:02
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 06:59 schreef Hyperdude het volgende:
Loont vlgns. mij niet bij otoos van 2-4,5 K EUR.
Boel gedoe en financieel voordeel is minimaal.
Het loont wel met mooie BMW 5 serie bijvoorbeeld..
rudedeltadudevrijdag 10 februari 2006 @ 07:03
dat hangt toch samen met de BPM en nieuwwaarde?
#ANONIEMvrijdag 10 februari 2006 @ 07:06
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 07:03 schreef rudedeltadude het volgende:
dat hangt toch samen met de BPM en nieuwwaarde?
Je moet 'm ook daar rijden. Hier in NL is er nix aan.
Hyperdudevrijdag 10 februari 2006 @ 07:07
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 07:02 schreef sig000 het volgende:

[..]

Het loont wel met mooie BMW 5 serie bijvoorbeeld..
Ga maar eens rekenen met die VWE link van hierboven. Het valt tegenwoordig vies tegen.
Net zoals het tegenwoordig tanken in Duitsland trouwens
#ANONIEMvrijdag 10 februari 2006 @ 07:09
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 07:07 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ga maar eens rekenen met die VWE link van hierboven. Het valt tegenwoordig vies tegen.
Net zoals het tegenwoordig tanken in Duitsland trouwens
ik reken europees en heb in Duitsland gewoon 2e auto en adres.
Hyperdudevrijdag 10 februari 2006 @ 07:12
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 07:09 schreef sig000 het volgende:

[..]

ik reken europees en heb in Duitsland gewoon 2e auto en adres.
Ik ging er van uit dat dit verhaal voor in NL woonachtige Fokkers zou moeten gelden.

Maar met een Duitse plaat op de otoo zou ik ook korting willen.
#ANONIEMvrijdag 10 februari 2006 @ 07:14
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 07:12 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik ging er van uit dat dit verhaal voor in NL woonachtige Fokkers zou moeten gelden.

Maar met een Duitse plaat op de otoo zou ik ook korting willen.
Je wil niet weten wat er zoal gebeurd met duitse plaat op een auto in dit land.
KiwiTjuHhvrijdag 10 februari 2006 @ 08:13
Thanks voor de link, ik zal eens kijken vanmiddag.

En ja.. aan een nissan micra heb ik ook al gedacht. Leuke auto ook!
RealBizkit666vrijdag 10 februari 2006 @ 09:12
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 19:55 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Ik zou graag bedragen willen horen
Ik wilde een golf vanuit belgië halen, maar dit kan makkelijk tot de 3000 euro oplopen aan kosten. Dit heeft er inderdaad mee te maken dat je gewoon een bepaald bedrag BPM nog moet betalen en dat heeft dan weer met de leeftijd en nieuwwaarde te maken, hoe nieuwer de auto hoe meer je moet betalen. Voor de rest komt daar ook nog de keuring van de RDW en alle zooi er omheen.

Nu is Duitsland wel iets goedkoper om vanuit te importeren, maar het blijft toch redelijk duur.
#ANONIEMvrijdag 10 februari 2006 @ 09:21
Ik zou het niet doen P
giddyvrijdag 10 februari 2006 @ 16:22
Het invoeren van een auto uit het buitenland gaat als volgt:
Je maakt bij de RDW een afspraak, vraagt een-dag-platen aan (witte platen), de auto is voor die dag verzekerd en wordt gekeurd bij de RDW. De RDW loopt een paar keer rond, onder en in de auto. Bekijkt alle opties. De douane die bij de RDW zit, kijkt hoe oud de auto is en of de opties die aanwezig zijn, standaard is of het een pakket is, blah blah. Dan stelt hij de nieuw waarde vast van het voertuig. Op de autopapieren staat precies wanneer jouw auto voor het eerst is ingeschreven. En dan berekend de DOUANE het rest BPM bedrag. Volgende site is wel handig.

http://www.vwe.nl/import/bpm_calculator_afdracht_invoer.asp

Een tip, zorg dat de auto minimaal een half jaar oud is en zeker meer dan 6.000 km heeft gereden. Wordt aan deze 2 eisen niet voldaan, dan mag je de 100% bpm betalen, want de auto wordt dan gezien als NIEUW.
giddyvrijdag 10 februari 2006 @ 16:26
Nieuwe tip, verhuis naar Duitsland koop daar een dikke bak veel goedkoper. Blijf minimaal een half jaar (lees: auto minimaal 6 mnd in je beizt) in Duitsland wonen en verhuis dan naar Nederland. De auto wordt gezien als verhuisinboedel. Je gaat met de auto naar de RDW en betaald enkel de keuring en je auto heb je BPM VRIJ ingevoerd. Maar, nu moet je wel minimaal 1 jaar met je auto rond rijden. Als je de auto toch van plan bent om binnen het jaar te verkopen, dan moet je alsnog de BPM betalen.
giddyvrijdag 10 februari 2006 @ 16:28
De volgende sites om te kijken in Duitsland zijn handig.

www.mobile.de

www.autoscout24.de

voor belgie

www.hebbes.be
www.autoscout24.be
www.auto-on-net.com
www.kapaza.be
www.autozone.be
www.easy.be
Sterke_Yerkevrijdag 10 februari 2006 @ 16:29
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 03:22 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Een Opel Corsa of een Ford Ka uit die jaren ? Dan ben je volgens mij volslagen gek. Veel "onbetrouwbaardere" auto's kun je al moeilijk vinden, of je moet al een Italiaan gaan kopen ...

Als je iets zoekt waar je een hele tijd in wil rijden, dan zou ik eerder een goed onderhouden Mazda, Nissan, Toyota ofzo gaan zoeken.
Je moet goed weten dat als je een Opel (en al zeker een corsa ed) gaat kopen van toch al een jaar of 7 a 8 jaar oud, dat je een héél goede kans hebt dat je binnen de paar jaar met serieuse roest aan de auto zit hoor ... )
Voor 3000 ¤ moet je zelfs al een heel leuke Nissan Micra kunnen krijgen. Die héél wat langer zal meegaan dan je Opel Corsa ...
Hier spreekt iemand met verstand


Maar je wil nog een kleinere auto dan je corsa? Dan blijft er niet veel over dan een smart?
KiwiTjuHhvrijdag 10 februari 2006 @ 16:47
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 16:29 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Hier spreekt iemand met verstand


Maar je wil nog een kleinere auto dan je corsa? Dan blijft er niet veel over dan een smart?
Nee niet nog kleiner
Maar gewoon een niet zo'n grote auto.

Ik ben 1.83 en heb lange benen en in een suzuki alto heb ik bijvoorbeeld het stuur op mn schoot liggen.. dat gaat dus niet!
Joost-mag-het-wetenvrijdag 10 februari 2006 @ 16:56
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 16:29 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Hier spreekt iemand met verstand


Maar je wil nog een kleinere auto dan je corsa? Dan blijft er niet veel over dan een smart?
Uit elk ! onderzoek blijkt dat je met de Japanners véél minder onderhoudsproblemen, motorpech, roest, ... enzo hebt. Nu kun je daar gelijk wat bij denken, maar het is wel zo. (let wel ik spreek dus van de Japanners vanaf zowat midden jaren '90 natuurlijk ...)
Met een goede Nissan Micra zul je over het algemeen véél minder problemen gaan hebben dan met een Opel Corsa hoor ... (die laatste zijn dramatische auto's, zeker de versies van nu een jaar of 8 oud)
D.vrijdag 10 februari 2006 @ 20:40
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 16:47 schreef KiwiTjuHh het volgende:


Ik ben 1.83 en heb lange benen....


was jij altijd al zo groot?

ja, da's off-topic
Bartholomeusvrijdag 10 februari 2006 @ 23:07
VW Polo?

Nouja, het is maar wat je gewend bent natuurlijk, maar ik met m'n 1.86 vind dat ik in een polo/corsa/micra/you_name_it sowieso al met m'n knieën in de nek zit.

VW Golf voor mij
#ANONIEMzaterdag 11 februari 2006 @ 00:52
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 16:47 schreef KiwiTjuHh het volgende:

[..]

Nee niet nog kleiner
Maar gewoon een niet zo'n grote auto.

Ik ben 1.83 en heb lange benen en in een suzuki alto heb ik bijvoorbeeld het stuur op mn schoot liggen.. dat gaat dus niet!
Ik ken het, iets langer dan jou maar ook met enorme stelten...

Saab is wel aan te raden, Rover kan ook wel
geen ford of opel (iig dat geld voor de modellen waar ik in gereden heb )
KiwiTjuHhzaterdag 11 februari 2006 @ 10:27
Haha, ja het is een bekend probleem bij wat langere mensen. Bij mijn huidige auto (die opel corsa uit 1988 dus) heb ik totaal geen problemen, wat een ruimte! Maja, je wilt weleens wat anders natuurlijk en hij wordt ook hard minder!

Probleem alleen is dat ik wel gewoon een kleine auto wil, maar wel eentje waarbij ik normaal kan zitten. En die zijn vast wel te vinden denk ik zo!

En ja d.rose, was altijd al lang! Dat wist je toch wel?
#ANONIEMzaterdag 11 februari 2006 @ 10:30
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 10:27 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Haha, ja het is een bekend probleem bij wat langere mensen. Bij mijn huidige auto (die opel corsa uit 1988 dus) heb ik totaal geen problemen, wat een ruimte! Maja, je wilt weleens wat anders natuurlijk en hij wordt ook hard minder!

Probleem alleen is dat ik wel gewoon een kleine auto wil, maar wel eentje waarbij ik normaal kan zitten. En die zijn vast wel te vinden denk ik zo!

En ja d.rose, was altijd al lang! Dat wist je toch wel?
Naja ik ben niet zozeer lang maar heb gewoon te lange benen
D.zaterdag 11 februari 2006 @ 10:33
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 10:27 schreef KiwiTjuHh het volgende:


En ja d.rose, was altijd al lang! Dat wist je toch wel?
dat kon ik niet zo goed zien vanaf je foto's, want je zat
Ik vond je altijd zo'n lief 'klein' meisje
Fiets-toeterzaterdag 11 februari 2006 @ 10:49
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 10:30 schreef Fwnk het volgende:

[..]

Naja ik ben niet zozeer lang maar heb gewoon te lange benen
Ik ben helaas lang en heb hele lange benen, in m;n oude mazda moet ik zover naar achteren en achterover met m;n stoel dat m;n hoofd bij het achterste zijruitje uitkomt
JaJoahzaterdag 11 februari 2006 @ 10:58
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 16:56 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

...
Met een goede Nissan Micra zul je over het algemeen véél minder problemen gaan hebben dan met een Opel Corsa hoor ... (die laatste zijn dramatische auto's, zeker de versies van nu een jaar of 8 oud)
Heb anders nog geen noemenswaardige dingen gehad aan mijn Opeltje van 03-'99
KiwiTjuHhzaterdag 11 februari 2006 @ 14:59
Nou, zonet een proefrit gemaakt in een ford ka.. die valt ook af!
Kan mijn rechterknie daar niet kwijt.
Joost-mag-het-wetenzaterdag 11 februari 2006 @ 15:02
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 14:59 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Nou, zonet een proefrit gemaakt in een ford ka.. die valt ook af!
Kan mijn rechterknie daar niet kwijt.
Misschien dat als je je budget iets naar boven gaat schroeven je al een Toyota Yaris van de vorige generatie kunt vinden. Klein autootje maar met gewéldig veel binnenruimte. (heb er zelf een tijdje een gehad en ik ben ook niet van de kleinste en dat zat perfect)
Joost-mag-het-wetenzaterdag 11 februari 2006 @ 15:06
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 10:58 schreef JaJoah het volgende:

[..]

Heb anders nog geen noemenswaardige dingen gehad aan mijn Opeltje van 03-'99
Najah, je moet natuurlijk altijd ook geluk hebben met een auto, maar wij rijden hier al meer dan twintig ! jaar met Japanners (Mazda's , Toyota's en Nissans) , waarvan de oudste die we gehad hebben een Mazda 323 was waar we hier meer dan 18 jaar mee gereden hebben, en van onze 9 auto's die we in die jaren gehad hebben (oa Mazda 323, Mazda 626, Nissan Micra, Toyota Yaris, Mazda 2, Mazda 6, en nu recent een nieuwe Yaris) hebben we niet enkel "geen noemenswaardige problemen" gehad, we hebben zelfs nooit voor gelijk welke panne ook naar de garage moeten gaan. En altijd probleemloos door de keuring.
jan_onbekendzaterdag 11 februari 2006 @ 15:11
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 14:59 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Nou, zonet een proefrit gemaakt in een ford ka.. die valt ook af!
Kan mijn rechterknie daar niet kwijt.
psies het zelfde domme ronde binnenkant niet handig
BadEend19maandag 13 februari 2006 @ 23:00
Auto's die ingevoerd worden uit de europese unie hoeven tegenwoordig alleen nog maar APK gekeurd worden!
http://www.rdw.nl/nl/voer(...)ice_personenauto.htm
Hyperdudemaandag 13 februari 2006 @ 23:05
Hier staat toch echt dat je een RDW keuring en een APK keuring moet laten verrichten..

http://www.rdw.nl/nl/voer(...)derland_invoeren.htm

Of heb je ergens letterlijk staan dat je ALLEEN een APK keuring moet laten doen?
BadEend19maandag 13 februari 2006 @ 23:06
Ja is ook maar is tegenwoordig alleen nog maar het controleren van de voertuiggegevens!
Hyperdudemaandag 13 februari 2006 @ 23:07
quote:
Op maandag 13 februari 2006 23:06 schreef BadEend19 het volgende:
Ja is ook maar is tegenwoordig alleen nog maar het controleren van de voertuiggegevens!
"Vroeger"; toen je nog wel een echte keuring had kreeg je (gratis geloof ik) sowiezo een APK keur sticker. Weinig vooruitgang dus eigenlijk.
Dromerdinsdag 14 februari 2006 @ 16:12
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 14:59 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Nou, zonet een proefrit gemaakt in een ford ka.. die valt ook af!
Kan mijn rechterknie daar niet kwijt.
Ik wilde net, het topic doorlezend, melden dat ik met mijn 1,90 ernstige problemen heb gehad in een Ford Ka
(vond 'm overigens wél goed rijden)
KiwiTjuHhdinsdag 14 februari 2006 @ 19:27
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 16:12 schreef Dromer het volgende:

[..]

Ik wilde net, het topic doorlezend, melden dat ik met mijn 1,90 ernstige problemen heb gehad in een Ford Ka
(vond 'm overigens wél goed rijden)
Jup, die waar ik in reed ook!

Maar goed, iemand anders nog andere suggesties voor leuke autooootjes?
Party_Pdinsdag 14 februari 2006 @ 23:48
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 23:07 schreef Bartholomeus het volgende:
VW Polo?

Nouja, het is maar wat je gewend bent natuurlijk, maar ik met m'n 1.86 vind dat ik in een polo/corsa/micra/you_name_it sowieso al met m'n knieën in de nek zit.

VW Golf voor mij
micra past makkelijk met me 1,82. Die 4cm verschil is net de achterste stand van de stoel (die ik dus niet gebruik, 1 na laatste)
JJjacksonzaterdag 15 maart 2008 @ 19:55
oud topic kicken met spam!!

[ Bericht 70% gewijzigd door ThaFreak op 15-03-2008 21:06:32 ]