Gisteren kon ik eind van de ochtend bij de verloskundige langs komen.
Uitwendig en inwendig ondezoek...
Ze kan er zelf niet zo veel meer mee dus ze heeft me toch weer terug gestuurd naar de gyneacoloog. Ik kon gelijk 's middags daar al komen via een spoedconsult.
Eerst naar de éne afdeling voor een ctg.
![]()
dat ging niet helemaal zoals het de bedoeling was.
De baby kreeg het iedere keer voor elkaar om de banden/schijfen weg te duwen zodat de hartslag neit geregistreerd werd. En het was de bedoeling dat we 30 minuten activiteit en hartslag zouden registreren.
Waarschijnlijk vond hij de druk van de banden, de temperatuur van de gel of de schijfen... geen succes.
Hij krabbelde en bewoog (echt één bewegende/golvende massa) net zo lang tot het lampje weer rood brandde en de schijf richting mijn borsten was gerold/geschoven.
Vervolgens kreeg hij de hik
Op naar de gyneacoloog me de scan (of wat daarvan gelukt was).
Alles deed nog pijn en was nog actief van het getrek en geduw van de verloskundige, maar wéér moest alles onderzocht worden.
Ze wist ook niet helemaal wat nu het beste was.
Ze zou even overleggen met haar "baas".
Die twijfelde ook, dus moest er nog een derde geraadpleegd worden.
Ondertussen was ik al emotioneel geworden van al het geduw, getrek (de pijn) en de onzekerheid.
Na een kleine 20 minuten op de gang gewacht te hebben kwam deze meneer.
(opperbaas oid
![]()
)
Een hele vriendelijke man, kwam heel bekwaam over en vol goede bedoelingen.
Hij zei dat ik vertrouwen in mijzelf moest hebben en dat hij me nietmeer terug ging sturen naar de verloskundige.
Een keizersnee zou hij proberen te voorkomen, dat leek hem toch het beste.
Ik moet nu om de 3 dagen ongeveer terug komen voor controle bij hun.
Íedere controle gaan ze bekijken of de situatie op één of andere manier "ideaal" (naar omstandigheden) lijkt. Is dit het geval... b.v. zodra de baarmoedermond wat weker is geworden.
Dan wordt ik gelijk naar de verloskamer gebracht, er zal geprobeerd worden de baby te dwingen te draaien (liefst in hoofd ligging.... desnoods in stuit), de vliezen worden dan metéén doorgeprikt en weeën zullen opgewekt worden.
En dan hopen dat de bevalling meteen goed inzet en de baby zich tijdens de weeën niet meer draait (er zal geprobeerd worden dit tegen te houden). Als hij wèl draait tijdens de weeën zal ik alsnog een (spoed) keizersnee krijgen. Simpelweg omdat een baby die dwars ligt er niet door past en tsja.. als ik weeën heb... ze mijn vliezen gebroken hebben... dan zal hij er toch uit moeten.
Al met al komt het er op neer dat iedere controle die ik vanaf vandaag zal hebben uit kan monden in een opgewekte bevalling.
Als in de tussentijd thuis de weeën komen of mijn vliezen breken --> ziekenhuis... kijken hoe de baby op dat moment ligt... keizersnee bij dwarsligging/ bevalling/stuitbevalling.
Alles is nu eerst even aan het bijkomen van gisteren, alles is nog gevoelig.
Even weer wat rust in mijn onderlijf.. en dan vrijdag voor de eerste poging/controle.
Ook is mij op het hart gedrukt dat ik op ieder gewenst moment kan bellen, ook als ik er echt doorheen zit. Voor nu moet ik maar zo denken "iedere dag dat hij er nog zit en ik het volhou is er één extra".
Nog steeds wat onzekerheid dus, maar ik heb een goed team achter mij staan.
Het einde lijkt in zicht en er is nu in ieder geval een duidelijk traject.
Het geswitch tussen verloskundige en gyneacoloog is nu ook voorbij en dat is ook al een hele geruststelling.
Wat trouwens heel grappig was.
Die man zag als het kindje in stuit zou liggen een stuitbevalling wel goedkomen.
Dit omdat ik al 2 kinderen gebaard heb (bewezen bekken), en omdat ik toch best wel enorm ben met mijn 1,80... zeker voor "hier".
Tsja.. al die buitenlandse vaak kleine vrouwtjes hier in R'dam
![]()
En dan de vrouw die mij eerder onderzocht had ( en er nog bij zat)... die was nou ook niet bepaald groot... een behoorlijk klein en tenger vrouwtje
![]()
en op dat moment was iedereen geloof ik een goed verstaander en konden we er best om lachen.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill