quote:
De helden van de Daviscup
Toptennis in Amsterdam dankzij 140 zwoegende vmbo’ers
door PIETER KLEIN BEERNINK
AMSTERDAM, donderdag Ze zullen nauwelijks in beeld zijn tijdens het Daviscupduel tegen de Russen in Amsterdam. Maar zonder de vmbo-leerlingen van het ROC van Amsterdam zou de internationale krachtmeting op vrijdag 10, zaterdag 11 en zondag 12 februari in de RAI onmogelijk zijn. Terwijl de tennissers zwoegen voor de camera’s werken 140 scholieren zich in het zweet achter de schermen.
„Ik zorg voor de naamkaarten op de stoelen en breng de gasten naar hun plaats”, zegt Roy Asiamah. „Ik ontvang de mensen in de hal”, vervolgt Maarten Groot. „Ik loop in de bediening met drankjes en hapjes”, meldt Lino Westerink. De helft van de leerlingen doet zo werkervaring op tijdens hun opleiding Sport/ Dienstverlening/Veiligheid. De rest komt vrijwillig. „Vrijwillig? Mijn docent zei gewoon dat ik moest komen!” verzekert Maarten. „Met aantrekkelijke stages proberen we om jongeren te motiveren de opleiding af te maken”, verwijst Ad Veen namens de school naar de hoge schooluitval op het vmbo. „Leerlingen werken hier ook als beveiliger en als chauffeur om de spelers op en neer te brengen vanuit hun hotel.”
De school is ook in gesprek met Joop van den Ende, voor hand en spandiensten in zijn nieuwe theater aan de Europaboulevard. „De achterbuurman van onze nieuwbouw tegenover de RAI”, kijkt Veen vooruit. De school verwierf al bekendheid met het College Hotel in Amsterdam Zuid, dat gerund wordt door leerlingen. „In Amsterdam beginnen we ook een schoonheidscentrum. Zo zijn er heel wat bedrijfsmotoren waarin we met onze leerlingen wat benzine kunnen spuiten.” En dat voor een prikkie: een leerling kost per uur maar ¤3,50 aan stagevergoeding.
„Zonder hen had de tennisbond dit nooit kunnen organiseren”, denkt Peter Jansen, directeur van het Johan Cruyff College. Dit onderdeel van het ROC stuurde wat leerlingen van de opleiding Marketing en Communicatie. „Ze komen kijken hoe je zo’n evenement moet organiseren”, legt hij uit. Maar tennisleerling Andoni Kapnisakis haalt zijn schouders op. Hij hoopt met medeleerling Remi Groenendaal, Nederlands jeugdkampioen tennis, aan de tennisclinic mee te doen: „Geen idee wat we moeten organiseren, dan.” Jansen wist het wel: „Het Cruyff Forum, dat al in juni plaatsvindt in Amsterdam. Dan komen alle Cruyff-organisaties bij elkaar. En een maand later de WK rolstoelbasketbal in de Sporthallen Zuid!”