abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34847839
Life is really just a dream!

"Wake up Donnie"… Famous words in the movie Donnie Darko. But what do they actually mean?

Als we nou even kijken naar Waking Life... (my alltime favorite, so far ) Wat daar in wordt gezegd, is dat er bijna geen verschil is tussen je ‘wakkere leven’ en je ‘nacht/droomleven’. En dromen geven belangrijke tips, informatie en problemen bloot (zie oa. JUNG en zijn synchroniciteit-verhaal). Waarom zou dit zijn? Waarom kunnen wij zoveel ‘onthouden’ en 'weten'? Kunnen wij eigenlijk wel onthouden of weten? Of is die informatie gewoon op elk moment voor ons beschikbaar vanuit een (de) Bron? Ik denk zelf het laatste. Waarom? Omdat het voor mij dan een stuk logischer, begrijpelijker en minder abstract wordt dan met de huidige religie(s) en wetenschap(pen)..
En omdat er toch ook steeds meer gedacht wordt aan een groot holografisch universum (http://rense.com/general69/holo.htm)

Een paar 'tegenstellingen' welke zo in me opkomen als ik het (wakkere) leven als een collectieve droom benader:
Dromen – Nachtmerrie
Creativiteit – Angst
Vrijheid – Controle
Eenheid – Verdeeldheid
Vreugde – Verdriet
Positief – Negatief

De rol van de media, de huidige politiek en religies (in mindere mate) wordt dan meteen ook heel duidelijk --> ons afscheiden van de eenheid, een EGO scheppen. Dat is toch wel het succesverhaal van de 20e eeuw..
In hoeverre valt het leven niet via een collectieve en een individuele droom te verklaren? Dat je wanneer je gaat ‘slapen’ je in die individuele droom contact maakt met de eenheid van alles. Dat je overspoeld wordt door je 'eigen' creativiteit? En als je weer wakker wordt, je je weer opgeladen voelt.. Het lijkt me wel oke, om het leven vanuit een droomperspectief te benaderen. Of je het nou een illusie noemt, een droom of een deel van de werkelijkheid.. Niemand weet blijkbaar hoe alles in elkaar steekt.
En dan overdag.. stel dat het de collectieve droom voorstelt, welke we met elkaar delen. Waarom hebben we soms (anderen vaak) dat bepaalde gevoel, dat je wet dat mensen ons op een bepaald moment gaan bellen? Vanwaar die synchroniciteit, bij belangrijke gebeurtenissen (zowel positief als negatief)? Is dat toeval? Nee, want toeval bestaat niet in mijn ogen.. Heeft het een reden? Ik denk van wel. Het leven als een collectieve scheppende droom zien, terwijl je ’s nachts je eigen wereld erbij creëert.. het lijkt me wel wat.. Of misschien is er wel geen verschil tussen overdag en 's nachts (lucide dromers MELD U )
Maar ik laat het nu verder open, wil een discussie op gang brengen!

Dus brandt maar los mensen!
De stelling kort samengevat is dus:
Het leven is een droom!
Daarbij moet ik zeggen dat dit zeker geinspireerd is door het "ontwaken" binnen het Boeddhisme, hoewel ik dat idee niet helemaal precies begrijp/ken..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_34848143
Je bewustzijn is de grens van het universum, morgen bestaat nog niet.
Ik kan het bewijzen, maar het is vrij heftig om te beseffen.
pi_34848352
Heeft het wel zin om er achter te komen dat alles een droom is? Het lijkt me dat je daar zo depressief van wordt.

"Ben je verliefd?"
"Ben je gek, het is toch alleen maar een droom."
pi_34848889
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 23:46 schreef MrBean het volgende:
Heeft het wel zin om er achter te komen dat alles een droom is? Het lijkt me dat je daar zo depressief van wordt.

"Ben je verliefd?"
"Ben je gek, het is toch alleen maar een droom."
Tja.. is inderdaad een mogelijke zienswijze. Maar ik bekijk het liever van de positieve kant: alles valt dus nog wel mee in vergelijking met mijn gedachten en dergelijke. En het is voor mij nu een stuk makkelijker niet te oordelen, positief in het leven te staan en gewoon bewust te zijn..
maar goed.. wat is verliefd zijn dan he
  woensdag 8 februari 2006 @ 00:29:29 #5
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_34849760
Vind TS dit niet meer een TRU-topic?
'Nuff said
pi_34854979
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 00:29 schreef Doffy het volgende:
Vind TS dit niet meer een TRU-topic?
TS vind het niet erg, als het topic daarheen verplaatst wordt... maar vond er ook wel iets filosofisch in zitten.. maar u beslist
pi_34856301
Is dromen 'minder echt' dan waker zijn? Ik bedoel, als ik lucide droom, ziet m'n 'ik' in die dromo weinig verschil tussen de echte wereld, en de fantasie wereld. Het enige wat merkbaar verandert is de kleine hoek van zicht (je moet echt concentreren om dingen te zien, de rest 'voel' je.), en dat je super ego (freud ) er niet is, en dat je dus beslissingen kunt nemen die je normaal nooit zou doen. Voor de rest voelt alles echt aan, je gelooft er zeg maar in (terwijl je het doet uiteraard).

Daarom is het ook niet raar te denken dat buiten de realiteit, er nog een niveau kan zijn, waar evt je zintuigen nog effectiever zijn, en waar je nog meer controle hebt over jezelf. En misschien is dat wel waar de boeddistische monniken ed zo enorm toegewijd aan zijn: die status bereiken.

(en dan te bedenken dat ik niet zo'n zweverig typ ben )
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_34856380
Lucide dromen is toch dat je weet dat je de droom een fantasiewereld is en niet de echte?
pi_34856521
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 10:20 schreef MrBean het volgende:
Lucide dromen is toch dat je weet dat je de droom een fantasiewereld is en niet de echte?
Meer dat je je bewust bent van het feit dat je droomt. Zeg maar wakker zijn in je droom --> je kunt je droom sturen, mits je getraind bent de 'symptonen' van lucide dromen te herkennen

Volgens mij is het niet zo dat je een fantasiewereld (h)erkent, maar meer dat je binnen je droom(wereld) bewust bent van veel al dan niet alles..
  woensdag 8 februari 2006 @ 11:27:25 #10
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_34858094
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 10:26 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Meer dat je je bewust bent van het feit dat je droomt. Zeg maar wakker zijn in je droom --> je kunt je droom sturen, mits je getraind bent de 'symptonen' van lucide dromen te herkennen

Volgens mij is het niet zo dat je een fantasiewereld (h)erkent, maar meer dat je binnen je droom(wereld) bewust bent van veel al dan niet alles..
Inderdaad, dat heb ik ook wel eens gehad, maar het is erg moeilijk om het vast te houden.

Voor veel mensen is dit iets mysterieus of zelfs paranormaals; je moet je wel bewust zijn van het feit dat je hersenen je gemakkelijk voor de gek kunnen houden.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_34858241
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 10:26 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Ik dacht dat je dan weet dat het een droom is. Lucide dromers kijken in hun dromen toch altijd naar aanwijzingen of het een droom is of niet?

Of is het zo als je lucide droomt dat je weet dat je in een wereld terecht bent gekomen waar alles kan, maar dat je niet weet dat het eigenlijk allemaal niet echt is?
pi_34858361
Je hebt wel de standaardtests met het lichtknopje (licht gaat niet aan/uit maar blijft aan) en de digitale klok (welke niet te lezen valt tijdens een lucide droom)..

Ikzelf heb nog niet echt een 'goede' ervaring gehad wat lucide dromen betreft, dus of het een andere wereld is.. ik denk dat wanneer je bewust aan het dromen bent, je juist beseft dat alles juist wel allemaal echt is.. lijkt mij dus in ieder geval, maar het zou ook heel goed jouw kant van het verhaal kunnen zijn. Of beide, dat het pradoxaal wordt. Dat je weet dat het niet kan, maar dat alles toch 'echt' is.. lastig te benaderen..
pi_34858501
In mijn lucide dromen ben ik me er gewoon 'opeens' van bewust dat ik aan het dromen ben.
Vervolgens kan ik dan in meer of mindere mate doen wat ik wil, vliegen e.d. en ook de omgeving naar mijn hand zetten.
De volgende stap voor mij is 'bewust' in contact komen en praten met andere mensen, ik ben tot nu toe altijd alleen geweest in mijn lucide dromen.

Ik geloof ook dat de droomwereld echt net, alleen op een hoger niveau dan onze materiële wereld, die door een collectief bewustzijn van energie in stand wordt gehouden.
Ja, die met de ballen in de bek.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 8 februari 2006 @ 11:41:02 #14
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_34858523
Heeft de TS teveel naar de Matrix zitten kijken??
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_34858576
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 11:39 schreef Biancavia het volgende:
In mijn lucide dromen ben ik me er gewoon 'opeens' van bewust dat ik aan het dromen ben.
Vervolgens kan ik dan in meer of mindere mate doen wat ik wil, vliegen e.d. en ook de omgeving naar mijn hand zetten.
De volgende stap voor mij is 'bewust' in contact komen en praten met andere mensen, ik ben tot nu toe altijd alleen geweest in mijn lucide dromen.

Ik geloof ook dat de droomwereld echt net, alleen op een hoger niveau dan onze materiële wereld, die door een collectief bewustzijn van energie in stand wordt gehouden.
Maar wat is dan het verschil tussen lucide dromen en met je ogen dicht op je rug liggen te fantaseren? Of merk je ondertussen ook dat je in diepe slaap bent?
pi_34858658
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 11:42 schreef MrBean het volgende:

[..]

Maar wat is dan het verschil tussen lucide dromen en met je ogen dicht op je rug liggen te fantaseren? Of merk je ondertussen ook dat je in diepe slaap bent?
Ja, alles voelt echt in een lucide droom! Je weet dat je slaapt, maar ondertussen sta je midden in je eigen droomwerkelijk.
Als je aan het dagdromen bent ben je niet echt in je omgeving, je kijkt er meer van een afstandje naar. Ik wel tenminste.

Als ik bewust wordt in een droom ga ik standaard vliegen, dat geeft zo'n ontzettend speciaal en vrij gevoel, ook als ik dan wakker wordt werkt dat gevoel gewoon nog door.
pi_34858800
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 11:41 schreef Netsplitter het volgende:
Heeft de TS teveel naar de Matrix zitten kijken??
Eerder teveel naar Waking Life

Maar ook zeker wel een deel van Matrix is hieraan te koppelen ja
pi_34859117
ik heb vorig jaar voor het eerst iets over lucide dromen gelezen, daarin las ik dat je lucide kan dromen door op zoek te gaan naar je handen in je droom.

Dit kan je aanmoedigen door in het dagelijkse leven een paar keer per dag even bewust naar je handen te kijken zodat het een normale handeling word.

Dit bleek wel te werken uiteindelijk maar wat ik wel gek vind is dat ik in mijn dromen vaak aan het vluchten ben, ben er inmiddels achter dat ik voor mijn dagelijkse problemen aan het vluchten ben,
zodra ik dat besef kan ik ineens de lucht in en wegvliegen e.d.

Niet dat ik eraan ontkom ofzo want meestal word ik na een wilde achtervolging wakker.

Zou dit betekenen dat het of allebei een droom is of allebei realiteit?
Aangezien die problemen mij in mijn droom in een andere gedaante achtervolgen en ik zelfs tijdens mijn vorm van lucide dromen,waar je de situatie naar je eigen hand kan zetten,er nog steeds niet aan kan ontsnappen?
  woensdag 8 februari 2006 @ 11:58:35 #19
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_34859167
Mooi TRU topic

WFL >> TRU
'Nuff said
pi_34860307
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 11:57 schreef bxie het volgende:

Zou dit betekenen dat het of allebei een droom is of allebei realiteit?
Aangezien die problemen mij in mijn droom in een andere gedaante achtervolgen en ik zelfs tijdens mijn vorm van lucide dromen,waar je de situatie naar je eigen hand kan zetten,er nog steeds niet aan kan ontsnappen?
Ik had ergens gelezen dat als je zoiets hebt, iemand die je achterna zit, dat je er dan in je lucide dromen juist voor kunt zorgen dat het ophoudt.
Dat doe je dan door niet te vluchten, maar de confrontatie met de achtervolger aan te gaan. Je zou dan kunnen vragen 'Wie ben je?' 'Wat wil je van me?' 'Is er iets dat je me wilt zeggen?' en dat soort vragen.

Zo kun je er dan achterkomen waar je eigenlijk voor aan het vluchten bent en misschien zelfs wel een oplossing voor dat probleem vinden.
pi_34860576
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 12:31 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ik had ergens gelezen dat als je zoiets hebt, iemand die je achterna zit, dat je er dan in je lucide dromen juist voor kunt zorgen dat het ophoudt.
Dat doe je dan door niet te vluchten, maar de confrontatie met de achtervolger aan te gaan. Je zou dan kunnen vragen 'Wie ben je?' 'Wat wil je van me?' 'Is er iets dat je me wilt zeggen?' en dat soort vragen.

Zo kun je er dan achterkomen waar je eigenlijk voor aan het vluchten bent en misschien zelfs wel een oplossing voor dat probleem vinden.
hey dat lijkt me wel vet haha
pi_34861625
Volgens mij past dit toch echt beter tussen wetenschap en filosofie en niet in dit zweverige subforum, zonde van het onderwerp.
pi_34862131
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 11:31 schreef MrBean het volgende:

[..]

Ik dacht dat je dan weet dat het een droom is. Lucide dromers kijken in hun dromen toch altijd naar aanwijzingen of het een droom is of niet?

Of is het zo als je lucide droomt dat je weet dat je in een wereld terecht bent gekomen waar alles kan, maar dat je niet weet dat het eigenlijk allemaal niet echt is?
Je hebt 2 verschillende soorten 'bewust' dromen.. de dromen die je je herinnert, maar waar je geen controle over hebt, en de dromen waarin je wel controle hebt.. in de dromen waar je geen controle hebt, voelt alles echt aan, en denk je dus ook dat het echt is.. In lucide dromen (waar je dus controle hebt) weet je dat het niet echt is, maar het voelt wel 'echt' aan.. vandaar dat mensen inlucide dromen gaan vliegen, want dat is iets wat je niet kunt in het echte leven.

Overigens moet ikb wel zeggen dat hetzogeheten 'super -ego' gedeelte van je persoonlijkheid (in de freudiaanse psychologie) in lucide dromen nog steeds is uitgeschakeld.. je kan dus nog weleens raar gedrag vertonen.. (dierlijke lusten enzo)
Twitch.tv/bensel15
pi_34862183
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 13:30 schreef Bensel het volgende:

[..]

Je hebt 2 verschillende soorten 'bewust' dromen.. de dromen die je je herinnert, maar waar je geen controle over hebt, en de dromen waarin je wel controle hebt.. in de dromen waar je geen controle hebt, voelt alles echt aan, en denk je dus ook dat het echt is.. In lucide dromen (waar je dus controle hebt) weet je dat het niet echt is, maar het voelt wel 'echt' aan.. vandaar dat mensen inlucide dromen gaan vliegen, want dat is iets wat je niet kunt in het echte leven.

Overigens moet ikb wel zeggen dat hetzogeheten 'super -ego' gedeelte van je persoonlijkheid (in de freudiaanse psychologie) in lucide dromen nog steeds is uitgeschakeld.. je kan dus nog weleens raar gedrag vertonen.. (dierlijke lusten enzo)
Maar was is dan het verschil tussen lucide dromen en gewoon overdag fantaseren?
  woensdag 8 februari 2006 @ 13:45:42 #25
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_34862609
Ik ervaar het leven als droom als ik niet helemaal wakker ben in het leven, soms lijk ik midden in de realiteit te staan en voelt de realiteit ook aan als keiharde realiteit. Maar ik kan mezelf soms beinvloeden in de mate waarop ik wakker ben.

Ik moet zeggen, het is prettiger om niet helemaal wakker te zijn. Om toch net dat beetje meditatie gevoel te ervaren tijdens het waken. Helemaal wakker zijn is ook saai, in een droom is het wat aangenamer vertoeven, zelfs al is het slapen tijdens het waken minimaal.

En zelfs al ben ik niet helemaal wakker tijdens het waken, dan nog kan ik functioneren als het moet.

Ik oefen ook erop om steeds te proberen om in een andere stemming te komen tijdens het waken, ik ben soms mezelf in slaap aan het brengen overdag. En dat gaat simpel door de knop wat om te draaien van het bewustzijn.

Misschien is het diepe bewustzijn nodig om het slapen te ervaren Het hoge bewustzijn zorgt hier vaak dat ik alles 100 procent of nog meer meemaak.

Diepe bewustzijn is toch naar binnen gericht of niet? Misschien is er wel een combinatie mogelijk tussen hoger en dieper bewustzijn. Om zo het dromen overdag beter te kunnen krijgen?

Maar zelfs als ik helemaal helder ben overdag, lijkt het een heldere droom te zijn van kristal-achtig iets Ik bedoel, als het helder is dan voelt het ook aan als....als een heldere wakkere droom.

Bij een slaap-droom voelt het aan alsof het anders is weer

Sorry kan het niet anders uitleggen, ben niet helemaal wakker, en dus nu vandaag niet helemaal helder.

Toevoeging nog: De mate waarop je het leven als droom ervaart, heeft toch ook te maken met hoe rustig je bent? Zit je vol stress dan ervaar je het niet als droom, eerder als nachtmerrie waarschijnlijk. En dat zelfs niet eens echt.

Verder weet ik het niet. Ik schakel over op hoger-bewustzijn zometeen Nee, ik moet toch wakker worden vandaag anders komt er niets van.

[ Bericht 14% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 08-02-2006 13:56:55 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_34863855
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 13:32 schreef MrBean het volgende:

[..]

Maar was is dan het verschil tussen lucide dromen en gewoon overdag fantaseren?
overdag fantaseren zit je alleen met je hoofd, maw je lichaam voelt niks, of heel weinig.. Bij lucide dromen zit je er echt IN.. Dat is jouw complete wereld, je kunt ergens heen lopen (of vliegen), je kutn gesprekken met mensen voeren (die ook nog wel eens verassende antwoorden kunnen geven) enz enz..
Twitch.tv/bensel15
pi_34864185
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 14:27 schreef Bensel het volgende:

[..]

overdag fantaseren zit je alleen met je hoofd, maw je lichaam voelt niks, of heel weinig.. Bij lucide dromen zit je er echt IN.. Dat is jouw complete wereld, je kunt ergens heen lopen (of vliegen), je kutn gesprekken met mensen voeren (die ook nog wel eens verassende antwoorden kunnen geven) enz enz..
Hoe kun je nou ergens "echt in" zitten, wanneer je weet dat het niet echt is? Dat laatste claim je immers ook.

Als ik nu mijn ogen dicht doe en dan net doe alsof ik aan het vliegen ben, ben ik dan ook lucide aan het dromen?
  woensdag 8 februari 2006 @ 14:49:58 #28
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_34864622
In je droom ervaar je het ook en zie je gebouwen langs je voorbij vliegen, je krijgt tevens wind langs je oren van de snelheid en ga zo door. Zo ervaar ik het vliegen soms in dromen. Dan voel ik de wind, een raar gevoel in de buik en ik zie de omgeving langs me voorbij vliegen.

Als ik een salto maak in de vlucht ervaar ik die salto ook.

Als ik de ogen dicht doe overdag, ervaar ik dat minder. Maar misschien is daar training voor nodig Tijdens het echte slapen neem je volgens mij afscheid van het aardse denken, zodat je beter kunt vliegen op een leeg veld.
pi_34864941
Ik vind dat maar raar. Aan de ene kant betekent lucide dromen dat je ziet dat er dingen gebeuren die niet echt gebeuren. En aan de andere kant doe je allemaal dingen waarvan je denkt dat ze echt gebeuren.

Of is het misschien net als dat blinde mensen beter kunnen horen dan niet blinde mensen? Dat als je in diepe slaap bent, je beter je kan focussen op je fantasieen dan overdag, omdat je geen impulsen hebt die je afleiden.
  woensdag 8 februari 2006 @ 15:11:01 #30
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_34865390
Zit wat in

Dat het beeld dat je opvangt van de omgeving overdag, zoveel impulsen bevat, dat je continu wordt afgeleid als het ware.

Dat je in het donker tijdens het slapen en dromen in complete duisternis geen impulsen krijgt, dus dan ga je misschien uit gebrek aan impulsen zelf zaken toevoegen?
pi_34865607
Of dat die "zaken" of onderbewuste dingen er overdag ook al waren. En dat bijvoorbeeld kunstenaars of andere creatieve beroepen hun resultaten putten uit dat onderbewuste.

Dus reclamebureau's kunnen beter een stretcher op kantoor neer zetten.
  woensdag 8 februari 2006 @ 15:21:48 #32
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_34865839
Onderbewustzijn werkt overdag ook mee denk ik inderdaad, misschien wordt door zaken opgeslagen en uitgehaald om te kunnen functioneren?. Maar hoe het onderbewustzijn precies werkt? Volgens mij is dat een complex gebeuren als het ware. Ik weet het ook niet goed.

Creativiteit put je toch uit je bewustzijn ook, dat je hersens aangestuurd worden door een of andere kracht boven je lichaam?? Dus in dromen waar je kunt vliegen put je die beelden ook ergens uit inderdaad. Of je hersens het maken? Ik weet het niet.

Toch maar eens op google gaan zoeken nog.

Bij het kijken van een film, neem ik vaak die film mee naar de dromen, ik droom ergens van als ik intens bezig ben geweest met beelden. Als ik de hele dag online heb liggen schrijven, ga ik in dromen door met schrijven van berichten. Dus misschien ook de hersens die blijven doordraaien 's nachts? Dat de hersens ook beelden aanmaken?

Misschien is het een combinatie tussen hersen-activiteit en bewustzijn? Ik weet het niet. Ik weet niet of de hersens wel zo'n grote rol spelen ook. Op een ander forum verschillende visies gehoord, ook dat de omgeving zorgt voor alles en ga zo door.

Wie het weet mag het zeggen. Heb nu trouwens weer het idee dat ik aan het dromen ben, alleen is de omgeving waarin ik droom altijd hetzelfde, toch heb ik het idee dat het een droomwereld is een beetje. De realiteit voelt dan niet zo hard aan, alsof het een dingus is of iets dergelijks. Weet de naam niet en hoe ik het moet uitleggen.

Soms lijkt de realiteit zelf te leven. Dat de realiteit niet stil staat. Alsof alles in beweging is dus ook de ruimte.

[ Bericht 12% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 08-02-2006 15:30:50 ]
pi_34869830
Lucide dromen... prachtig wat je mind/bewustzijn allemaal wel niet voor mekaar kan krijgen..
De laatste tijd heb ik steeds vaker van die momenten dat je weet dat je bewustzijn hoger is dan gemiddeld/normaal. Je voelt je meer 1 met de situatie(s) en ik voel me dan ook 'stil' van binnen. Een soort van berusting, waarbij ik besef dat niets is wat het lijkt.

Waarom alles een droom is.. tja.. dat is mijn gevoel wat ik er bij heb. Het universum is zo complex, maar doordat wij ook complex zijn (self-awareness kennen), kunnen wij die complexiteit weer bestuderen. En alles is perfect op elkaar afgesteld. Ook steeds weer komen de verhalen en theoriën terug waarin alles als energie wordt gezien. En als ik me dan bedenk dat alles wat wij zien/als perceptie zien, gecreëerd wordt dmv electrische pulsen, zet me dit aan het denken.

Het lijkt me zo maf.. en inderdaad zoals Dromenvanger hierboven al stelt, is realiteit bijna niet te bevatten. Je weet dat het er is, dmv je perceptie, maar wat nou als jouw perceptie niet bestaat? Ik ga er in ieder geval van uit dat mijn perceptie onvolledig is. Vandaar ook dat ik probeer zo min mogelijk te oordelen, aangezien dat oordeel weer voortkomt uit de gebrekkige perceptie.. Wat dan de kracht van het ZIJN in het NU precies is.. daar weet ik nog te weinig van. Maar ik heb wel het idee dat wij onderling verbonden zijn. En een collectieve droom zou voor mij een aantal zaken verduidelijken, waar ik nu nog geen weet van heb (als bv astronomie, natuurkunde etc.). Omdat ik dan weet dat ik alles zelf bepaal, kan ik mezelf dan vast ook wel een stuk sneller kennis toeëigenen..
  woensdag 8 februari 2006 @ 17:14:16 #34
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_34870049
Misschien ontwikkelen we ons nog de hele tijd. Dat we steeds meer kunnen meemaken van wat zich afspeeld in de droom. Dat we langzaam maar zeker toch hoger bewustzijn ontwikkelen, per individu anders.

Wat jij zegt Boswachtertje, alsof alles in elkaar valt perfect. Hoger bewustzijn. Alsof het geheel perfect lijkt te passen. Is dat hoger bewustzijn? Dat je denkt dat je totale controle hebt op de situatie inderdaad. Alsof alles gewoon zo is omdat het zo is. Alsof er niets valt af te dingen aan het bestaan ook.

Ik werk er weer naartoe. Gisteren en eergisteren miste ik het gevoel. En dan komt twijfel naar voren, niet dat twijfel een groot taboe is. Maar ik wil toch die duidelijkheid hebben van die passende puzzel. En dan kan ik nog altijd dromen in de puzzel.

Maar toch, hoe vergroot je het bewustzijn verder? Ik denk dat je dan grenzen moet uitbreiden als het ware. Steeds weer de lat hoger leggen. Ook in de breedte en lengte werken en in de diepte. En dat gaat misschien vanzelf door bezig te blijven? Zelfs boeken lezen en films kijken die de fantasie doet prikkelen ook. En muziek.

Jezelf verrijken met creatieve zaken gedaan door anderen. Meer kleuren toevoegen in je leven

Zelf ben ik van plan om ooit te gaan schilderen nog als hobby. En dan gewoon met een kwast gaan kladderen, gewoon beelden scheppen die in me zitten. Kleuren gebruiken op grote doeken, niet ter verkoop maar om te kijken wat er voor beelden uit komen ook. Iedere beweging met de kwast heeft misschien een betekenis. Zoals ook ieder woord een betekenis heeft. Zoals alles een betekenis heeft in het leven

De tekens en de betekenis Alles bevat ook tekens, tekens die niet altijd direct waar te nemen zijn ook.

Oplettendheid is dan wel okey, maar altijd opletten hoeft ook niet. Af en toe met de stroming meegaan.

Het leven als mysterie toch benaderen een beetje

Het plaatje zelf inkleuren, en zelf de kleurplaat tekenen van je leven

Ik was net ff met de ogen dicht een auto in het inbeelden, gewoon met ogen dicht en fantasie een auto maken in gedachtes, of gewoon een landschap of simpeler, een rode of gele bal.

Wil dus echt gaan tekenen weer, zelf landschappen maken of gewoon kleuren gebruiken door elkaar heen. Tot uitdrukking laten komen van zaken in het hoofd. En daardoor misschien ruimte maken in het hoofd, zodat er weer plaats komt voor nieuwe zaken.

Met een leeg hoofd is meer mogelijk als met een vol hoofd denk ik Een vol hoofd leeg maken, en het lege hoofd vervolgens weer vol maken.

En alles meenemen in de droom Alles meenemen en goed observeren en analyseren en meenemen en tot je nemen en meenemen en ga zo door Oftewel bewust zijn van alles? Zodat alles tot je komt?

En dan kan het een grote explosie worden

[ Bericht 10% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 08-02-2006 17:40:39 ]
pi_34916856
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 23:40 schreef rudeonline het volgende:
Je bewustzijn is de grens van het universum,
Ik heb dit vaker gelezen, wat wordt er mee bedoeld? bestaat er een grens dan?
pi_34917681
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 22:02 schreef Nightanimal het volgende:
Ik heb dit vaker gelezen, wat wordt er mee bedoeld? bestaat er een grens dan?
Ik denk dat ie bedoeld dat de expansie van het universum - al dan niet na een big bang - nog steeds groeiende is. Maw er is dus een grens. Ik neem dus aan dat Rude bedoelt dat de ontwikkeling van het bewustzijn ook een vergroting van het universum betekent. Dat deze 2 (expansie vh universum en bewustzijnswording/vergroting) gekoppeld zijn aan elkaar..
Maar dat zou dan betekenen dat er of: andere intelligente levensvormen ergens in het universum te vinden zijn met ook een bewustzijn of
dat wij als mens (en dier) zijnde het universum middels onze bewustzijn creëren.. je maakt het je er hoe dan ook niet makkelijker op
  vrijdag 10 februari 2006 @ 13:32:34 #37
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_34934804
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 14:36 schreef MrBean het volgende:

[..]

Hoe kun je nou ergens "echt in" zitten, wanneer je weet dat het niet echt is? Dat laatste claim je immers ook.

Als ik nu mijn ogen dicht doe en dan net doe alsof ik aan het vliegen ben, ben ik dan ook lucide aan het dromen?
Als je fantaseerd kan je je voorstellen hoe iets zal zijn, bijvoobeeld hoe het zal zijn om onderwater te zwemmen zonder te stikken en gewoon door te gaan tot de diepste stukjes van de zee. Geen probleem als je fantasie maar groot genoeg is. Een fantasie is meestal op jouw voorwaarden gecreëerd, er gebeurt weinig wat jij niet van te voren bedenkt, uitzonderingen daargelaten

In een droom voel je ook waar je mee bezig bent op dat moment, soms zelfs intenser dan in de werkelijkheid, je gaat ook daadwerkelijk onder water om te zwemmen en je stikt niet, je vliegt een stukje en krijgt kriebels in je buik, je flikkert uit een vliegtuig en ziet de aarde razendsnel op je af komen tot je plotseling tot stiltand komt. ( zonder de eventuele pijnscheuten die je zou voelen mocht je zo'n val daadwerkelijk meemaken en wonder boven wonder overleven )
Dromen staat tot fantaseren als een Harley Davidson tot een Puchbrommertje.

Zo ongeveer
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_34941305
Deze vraag heeft de mensheid altijd al beziggehouden. In de 4e eeuw voor Christus werd door Chuang-Tzu de uitspraak gedaan: "Ik droomde dat ik een vlinder was. En nu weet ik niet meer of ik Chuang-Tzu ben die droomde dat hij een vlinder was, of een vlinder ben, die droomt dat hij Chuang-Tzu is".
pi_34942529
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:32 schreef jogy het volgende:

[..]

Als je fantaseerd kan je je voorstellen hoe iets zal zijn, bijvoobeeld hoe het zal zijn om onderwater te zwemmen zonder te stikken en gewoon door te gaan tot de diepste stukjes van de zee. Geen probleem als je fantasie maar groot genoeg is. Een fantasie is meestal op jouw voorwaarden gecreëerd, er gebeurt weinig wat jij niet van te voren bedenkt, uitzonderingen daargelaten

In een droom voel je ook waar je mee bezig bent op dat moment, soms zelfs intenser dan in de werkelijkheid, je gaat ook daadwerkelijk onder water om te zwemmen en je stikt niet, je vliegt een stukje en krijgt kriebels in je buik, je flikkert uit een vliegtuig en ziet de aarde razendsnel op je af komen tot je plotseling tot stiltand komt. ( zonder de eventuele pijnscheuten die je zou voelen mocht je zo'n val daadwerkelijk meemaken en wonder boven wonder overleven )
Dromen staat tot fantaseren als een Harley Davidson tot een Puchbrommertje.

Zo ongeveer
Hmm, misschien moet ik dan zelf maar es proberen lucide te dromen. Ik vind het moeilijk te vatten dat je wéét dat je droomt, maar dat toch alles echt aan voelt. Waarschijnlijk moet je zoiets ervaren.
pi_34950239
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 17:37 schreef MrBean het volgende:
Hmm, misschien moet ik dan zelf maar es proberen lucide te dromen. Ik vind het moeilijk te vatten dat je wéét dat je droomt, maar dat toch alles echt aan voelt. Waarschijnlijk moet je zoiets ervaren.
Het gaat er dan vooral om, bewust bezig te zijn met dromen. Overdag een paar keer extra checken of het lichtknopje het doet.. En bv je dromen opschrijven en die dan voor het slapen gaan even nalezen. En ook een goede tip is, voordat je gaat slapen, jezelf voor te nemen dat wanneer je de volgende dag bv de wekker hoort afgaan, je de dro(o)m(en) onthoudt en ze dan opschrijft. Pen en papier binnen handbereik dus
pi_34952472
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 21:34 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Het gaat er dan vooral om, bewust bezig te zijn met dromen. Overdag een paar keer extra checken of het lichtknopje het doet.. En bv je dromen opschrijven en die dan voor het slapen gaan even nalezen. En ook een goede tip is, voordat je gaat slapen, jezelf voor te nemen dat wanneer je de volgende dag bv de wekker hoort afgaan, je de dro(o)m(en) onthoudt en ze dan opschrijft. Pen en papier binnen handbereik dus
Nog een goed tip: Neem iets specifieks in gedachten, een iets wat je herkenbt, maar watt je niet vaak tegenkomt in het echt.. dan kun je daaraan merken of je droomt. Enne, om dromen te onthouden is het volgende het beste: je word altijd wakker met een bepaald gevoel.. dit komt vaak door de dromen die je gehad hebt. was het een mooie droom, dan heb jhe automatisch ook een lekker gevoel. blijf rustig liggen in bed, en probeer het gevoel van je droom te herinneren.. vaak krijg je dan ook meteen de beelden weer terug.. belangrijkste is echter om 5 minuten even diep na te denken: wat heb ik gedroomd..
Twitch.tv/bensel15
pi_34952973
Ik heb 2 jaar geleden wel eens geprobeerd mijn dromen op te schrijven. ... maar er staan maar 4 ... toen werd ik lui en ben ik er mee opgehouden.
pi_34962238
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 22:38 schreef MrBean het volgende:
Ik heb 2 jaar geleden wel eens geprobeerd mijn dromen op te schrijven. ... maar er staan maar 4 ... toen werd ik lui en ben ik er mee opgehouden.
Herkenbaar, ik had een paar jaar geleden ook een periode dat ik mijn dromen opschreef. Ik verloor die discipline al snel helaas
pi_34962289
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 10:33 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Herkenbaar, ik had een paar jaar geleden ook een periode dat ik mijn dromen opschreef. Ik verloor die discipline al snel helaas
Dan denk je van: "Ach die droom was toch niet zo bijzonder, die schrijf ik niet op", en dan is het alleen nog maar een kwestie van tijd dat je alle bijzondere dromen opeens ook niet meer opschrijft.
pi_34969217
ik merk de afgelopen nachten dat ik maar een beginneling lucide dromer ben,
ik word nog steeds elke keer door allerlei wezens achtervolgd,maar ik besef dan wel elke keer dat ik dan denk van dit is niet echt dus nu wil k dat daaarr een hek komt en hoppa er staat een hek,of nu wil ik dat ik kan wegvliegen en dat lukt dan ook wel, maar vaak moet ik het 3 of 4 keer zeggen/denken voordat het gebeurd,alsof ik er nog niet goed mee omga ofzo.

Ik wil ook graag doen wat hier werd gezegd,van ren niet weg en vraag die wezens dingen als wat wil je van me en wat kom je doen , alleen als ik eenmaal droom denk ik daar niet aan, ze jagen op me dus ik moet vluchten.

Heeft iemand wel eens zoiets gehad?
  zaterdag 11 februari 2006 @ 16:25:08 #46
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_34970119
Hier lijkt het te zijn dat ik eerst een grens moet overstijgen in het waken, dat ik eerst 100 procent aanwezig moet zijn, om vervolgens verder te gaan in een nieuw bewustzijn Ik bedoel, het normale bewustzijn is dan onprettig te noemen, terwijl het normale bewustzijn nog meer lijkt op slapen dan het nieuwe bewustzijn.

Dan moet ik vanuit slapen gaan waken in het eerste bewustzijn, en ben ik eenmaal wakker voor de volle 100 procent, dan lijk ik richting een nieuw iets te gaan. ( ik noem het maar niet dimensie anders neemt dat woord hier in mijn persoonlijke leven van kracht af)

Dat er verschillende niveau's zijn dus. Ik heb dat in ouwehoer geschreven hier al. Ik ben vandaag 4 uur bezig geweest om wakker te worden, ben ik wakker, dan ga ik naar een ander niveau, en nogmaals is wakker worden helemaal wakker zijn, zelfs na 10 potten koffie is wakker zijn niet vanzelfsprekend.

En binnen dat nieuwe niveau na het wakker worden zijn er weer stappen om nog wakkerder te worden. Hoewel het wakker zijn, voelt als dromen.

Het is dus waken maar ook dromen of slapen tegelijk. En het voelt dus prettig. Eerste 4 uur dacht ik van, wat een dag, wat een dag. Maar dan ga ik vanzelf richting dat andere niveau. Alsof er veel meer levels zijn te krijgen.

Ze zeggen dat er 12 zijn. Sommigen heb ik horen beweren dat ze constant op niveau 11 leven. Ik weet zelf niet waar ik zit. Ik weet ook niet waar niveau 1 voor staat. Ik denk wel dat ik niet hoog in de ladder zit. Ondanks dat het nu prettig aanvoelt. Ik bedoel, ik denk dat er veel meer te krijgen is in alles, dat misschien 12 niet alles is. Dat je zelfs bij 12 verder kunt gaan? Maar ik krijg weer een connectie met 2012 Maar daar ga ik niet op in. Hoor ik 12 dan denk ik aan 2012.

De ladder van Reiki hoorde ik ook langs komen elders. Dat je daar ook verschillende ladders hebt, en dat je daar elkaar kunt tegen komen. Dat je zelfs God kunt tegenkomen ergens bovenaan de etage. Dat je het als een soort wolkenkrabber kunt zien ook. En op de bovenste verdieping is het een paradijs qua voelen of iets dergelijks. Dat de bovenste verdieping voor de wolken staat, dat je daar kunt dromen in de wolken.

Dat je jezelf gaat overstijgen in het bewustzijn. Dat bewustzijn dus helemaal niet hoeft te staan voor waken. Maar ook weer wel. Dat het een combinatie is ook. Dat het ook vanzelf gaat? Als je ermee bezig bent met verruimen?

Ik wil het hier het liefst als natuurlijk proces zien het gaan dromen tijdens het waken. Ik ga wel verder met zoeken en door het zoeken en bezig blijven steeds, lijkt het dichterbij te komen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 11-02-2006 16:31:14 ]
pi_34978318
*niets dan stilte past bij de woorden van onze Dreamcatcher.... Silence and Noise paradoxal?

Ik herken me er wel in.. Het wakker zijn in je droom of in je dagelijkse leven. Het laatste gaat me wat beter af moet ik zeggen. En de verschillende niveaus.. ik haal ze er niet echt uit, het is voor mij meer een soort van flow die overgaat in een andere flow (andere trillingsfrequentie??).. Dat van de ladders komt me ook wel bekend voor, volgens mij ook een van de dingen welke terugkomt in het boeddhisme..

Blijf vooral dit soort mooie inspirerende texten schrijven DreamCatcher (die film is heerlijk btw ); je verwoordt het heel mooi, ook voor mij kan ik uit eigen ervaring zeggen..

Thnx dus iedereen voor alle ideeën, inzichten, tegenstrijdigheden, voor het oneens zijn met de OP, voor het zoeken naar de betekenis van bewustzijn en dromen.. Zoekt en gij zult dromen; zoekt niet en gij zult ontwaken
  zondag 12 februari 2006 @ 12:55:51 #48
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_34994713
En vooral blijven adem halen

Het moet vanzelf gaan denk ik, zoeken op een relaxte manier ook. Muziekje erbij die het bewustzijn stimuleerd en dan richting de toekomst via een lijn omhoog werken. Steeds een stap vooruit en omhoog.

In mijn geval gaat het nog steeds met vallen en opstaan, ik ben niet steeds in stijgende lijn bezig maar ik ga toch vergeleken met vroeger vooruit erin. Een basis is dan nodig, een basis om op terug te vallen als de droom ff in diggelen valt door omstandigheden. Maar steeds de basis ook vooruit liggen, zodat je niet steeds helemaal opnieuw moet beginnen ook.

Ook het bewustzijn kalmeren een beetje, inkeren naar de basis en vanuit de basis weer opbouwen omhoog. Als ik gestressed ben moet ik dus eerst zorgen dat de stress weg is, en vanuit een stress-loze situatie ga ik weer verder

Prettige zondag Ik ga zeker door met schrijven Schrijven hoort bij het dromen en waken, door het schrijven ga ik dus steeds verder omhoog. Of omlaag. Soms weet ik niet of het nu omhoog of omlaag is. Soms lijk ik in te keren richting mezelf, dat ik een innerlijke reis ga maken, een trance-achtige reis of iets dergelijks, dat het een trip is, maar zonder drugs . Of het is een combinatie tussen het externe en interne. Hoewel het allemaal buiten mijn hoofd afspeelt, de reis speelt niet in de hersens af geloof ik.

Weet niets meer toe te voegen, zodra ik iets nieuws weet laat ik het zeker horen

Tijd voor muziek nu
pi_35000194
a) het leven is niet wat er is, maar wat jij ervan maakt
b) mischien ben jij wel de enige hoofdrolspeler in dit verhaal en is de rest geensceneerd
c) nu eerst een bavaria
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  zondag 12 februari 2006 @ 15:18:00 #50
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_35000691
Die bavaria sla ik niet af

Mail mij ook ff eentje als je wilt

Zijn er nog kratten grolsch te downloaden via torrents? Volgens mij zijn ze bezig om de voorraad bier bij te vullen in het grote reservoir daarboven

Dat is mijn droom. Alles gratis downloaden. Zelfs bier. Nooit meer naar de winkel.

Mijn droom is dat alles erg makkelijk gaat worden dus. Maar in de tussentijd maak ik het er ook van wat het beste is, ik neem dus ook het leven zoals het leven is. Het leven is niet ideaal, maar dat verlang ik ook niet nu. Ik doe het met wat ik heb, dat zal wel moeten ook. En tevens moet ik ook met mezelf leven, en dat heb ik ook geleerd, dat ik zelf mijn eigen vriend moet zijn als het ware.. Ik ga mezelf niet opjagen meer. Rustig aandoen is ook belangrijk om in die "droom" te blijven zitten.

Als je als mens 1 stap te snel gaat in het leven, mis je het mooie van het leven. Precies het juiste tempo zoals ik vaak aangeef. Altijd en overal. Zet je 2 stappen te snel of teveel, dan stap je uit je element en zit je niet meer in die mooie droom omdat dan alles in diggelen valt. Ik denk dus echt dat het belangrijk is om niet te jagen, jezelf niet onnodig op te jagen. Dat je precies in de kern zit of in het centrum van je bestaan. Dat je in het centrum van je bestaan blijft vertoeven. Daar waar het lekker vertoeven is. En dan kun je overal op reis zijn, in het centrum van je bestaan voel je je altijd thuis. Dan neem je altijd je huis mee, alsof je een slak bent

Daarom vind ik het hier in mijn geval belangrijk dat ik gewoon rustig blijf en ontspannen. Dat de stress weg is ook. Dat ik gewoon relaxed ben. En ben ik relaxed, dan komt het dromen vanzelf naar voren.

Het gaat om de ontspanning, en juist in de ontspanning valt het leven erg mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')