Even serieus dan maar, veelal begint het natuurlijk gewoon bij het verdedigen van jouw grote aankoop. Het is een belediging wanneer mensen zeggen dat een product wat jij hebt gekocht voor een paar honderd euro niets waard is, terwijl jij er plezier aan beleeft. Hoe dat plezier zich daarna manifesteert tot fanboyisme, da's natuurlijk verschillend van persoon tot persoon. Deze lichte vorm van fanboyisme noemen we de bartje twi.
Het wordt alleen pas echt vervelend wanneer iemand fanboy is van een console, maar ziet dat er op de andere console toch ook kwalitatief zeer goede games uitkomen. In veel gevallen zijn ze dan te koppig of te trots om zo'n game dan te proberen of - the horror - zo'n console aan te schaffen. We zouden dit ook wel de SocialDisorder of Edenoniphobie kunnen noemen. Gelukkig kunnen mensen die hieraan lijden hoop hebben. Bastard, Strolie en Chocobo zijn hen voorgegaan.
Op de een of andere manier kruipt bij sommigen dan toch het bloed waar het niet gaan kan, en ze besluiten de console "speciaal voor die ene game" te kopen. Vreemd genoeg is dat dan altijd ruim voordat "die ene game" echt uit is. Dan blijft de betreffende fanboy van de concurrent vaak verbitterd achter, en gaat hij/zij kwalitatief uitstekende games af zitten fikken op onbenullige en onbelangrijke puntjes, en vrijwel elk ietwat negatief nieuws zo opblazen zodoende wraak te nemen op het kwade bedrijf dat hem/haar deed verleiden de betreffende console te kopen. Dit noemen we ook wel de BMH, of wanneer deze hier naar verloop van tijd de humor wel van inziet en met sarcasme en humoristisch bedoelde one-liners-met-smiley reageert, de Notorious_Roy.
Maar gelukkig is er dan ook nog de overtreffende trap van fanboys, die zo nu en dan eens een paar game-sessies op de console van "de vijand" hebben gedaan bij vrienden, of op een demo-pod bij de plaatselijke Intertoys, die na die paar minuten natuurlijk de complete wijsheid in pacht hebben en de games beter lijken te kennen dan degenen die hem al drie keer van voor naar achteren en omgekeerd uit hebben gespeeld (wat bij Halo 1 natuurlijk zeer goed mogelijk is, met al het backtracken en ge-copy-paste, nietwaar BMH?). Ook wel de PandorasBox of Xrenity genoemd.
Natuurlijk moeten we ook nog even notie maken van de buitencategorie. Dit zijn de fanboys die ondanks hun gebrek aan aankopen van producten van hun betreffende geliefde fabrikant toch een obsessieve liefde vertonen voor het betreffende bedrijf. Ze geloven alles wat uit de mond komt van de woordvoerders (voornamelijk in het Engels), en negeren mensen die ze aanspreken op het feit dat ze fan zijn van producten die ze niet eens in bezit hebben. Deze buitencategorie heet de Ruzbeh-categorie.