quote:
John van den Brom vertrekt aan het eind van dit seizoen als trainer bij Jong Ajax. Hij gaat de cursus Coach Betaald Voetbal volgen. Aron Winter is kanidaat om hem op te volgen, vertelde de trainer na afloop van de 4-3 verloren wedstrijd tegen Jong FC Utrecht.
In een interview met Voetbal International vertelde technisch directeur Martin van Geel vorige week dat Jong Ajax op zoek gaat naar een nieuwe trainer. Er werd direct een link gelegd met de slechte prestaties van het beloftenelftal van Ajax en de matige coaching tijdens wedstrijden van trainer John van den Brom. Na afloop van de verloren competitiewedstrijd tegen Jong FC Utrecht vertelde de oud-speler dat hij zich volgend seizoen gaat richten op de cursus Coach Betaald Voetbal. Samen met zijn assistent-trainer Alfons Groenendijk. Van den Brom blijft aan als Hoofd Opleidingen van de Ajax-jeugd op Sportpark De Toekomst. “Ik heb het nu al hartstikke druk met de dubbelfunctie en dat is in combinatie met de cursus helemaal onmogelijk”, legt hij uit. Aron Winter loopt sinds de zomer stage bij Jong Ajax. Hij wordt genoemd als opvolger, eventueel samen met Frank de Boer. “Er zijn een aantal kandidaten,” volgens John, “waaronder Aron. We zijn nu druk bezig met elkaar om te kijken of daar een geschikte kandidaat voor is. Aron is bekend. Hij is zeker een optie.” De kans op Frank de Boer als assistent is kleiner. Groenendijk legt uit dat je acht weken lang drie dagen cursus volgt. “Maandag, dinsdag en woensdag. Dan mis je dus al die wedstrijden. Ik heb gehoord dat Frank ook die cursus gaat volgen. Dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij assistent-trainer van Jong Ajax wordt, want dan heeft hij hetzelfde probleem als wij nu.”
John van den Brom gaat het veldwerk wel missen. “Jazeker! Het was een moeilijke beslissing om dat los te laten. Maar er ligt gelukkig nog genoeg werk in het opleidingstraject. Er komt veel meer bij kijken. Je kunt gewoon niet tegelijk de cursus en de opleiding doen en een elftal leiden. Ik kan het nou al bijna niet bolwerken. Dus daar heb ik een keuze in moeten maken. In overleg met Martin [Van Geel – JH] hebben we dat gedaan en daar sta ik volledig achter. Als Hoofd Opleidingen kan ik ook iedere dag op het veld staan, met trainers mee om te kijken hoe zij het doen.” Bij de cursus Coach Betaald Voetbal horen ook stages. Gaat John stage lopen bij Jong Ajax? Hij lacht even. “Daar heb ik nog niet over nagedacht, maar zeker niet bij Jong Ajax.” Alfons vult hem aan: “Je moet stage lopen in het buitenland, maar waar ik dat ga volgen, daar heb ik ook nog niet over nagedacht.”
Als Hoofd Opleidingen is John van den Brom trots op wat spelers uit de jeugd bereiken. Voor komend seizoen heeft hij eerstejaars Vito Wormgoor van DOVO aangetrokken. De CIOS-leerling komt pas vanaf de zomer definitief naar de Amsterdamse club, maar mag nu al meetrainen. “Hij gaat in maart met Alfons mee naar Japan. Vito is eerstejaars. We hebben daar een heel mooi toernooi. Dat zijn fantastische momenten om te leren.” De 17-jarige middenvelder mag nu al wekelijks met Jong Ajax meetrainen. “Dat is natuurlijk ook belangrijk in zijn ontwikkeling. Van onze kant zijn er mogelijkheden aangeboden om zo snel mogelijk te integreren in die trainingsintensiteit. Dat hij daar zijn winst kan pakken naar het nieuwe seizoen.” Winst pakte Jong Ajax niet in de met 4-3 verloren wedstrijd met Jong FC Utrecht, maar het was wel weer een partij waar Van den Brom een beroep moest doen op zijn junioren. Jong Ajax had te maken met lichte blessures van vaste krachten Cees Keizer, Tom Kalkhuis, Micahel Timisela, Robin Muller van Moppes, Anne van der Kolk, Johan Plat en Milano Koenders die tijdens de warming up afhaakte. Hij had tijdens de training zijn enkel licht verzwikt en kon niet meedoen op het slechte veld in Utrecht. Vernun Anita liet als rechtsachter een heel goede indruk achter. “Het is fantastisch om te zien dat Vurnon uit de warming up gehaald wordt. Dat geeft dan wel weer voldoening. Rydell [Poepon – JH] komt erin en die werkt zich een slag in de rondte in de goede zin van het woord. Daar kun je van binnen toch weer van genieten.
Van de wedstrijd zelf kon John van den Brom niet genieten. Hoewel Jong Ajax alles gaf, werd de avond danig verstoord door het optreden van scheidsrechter Heins. “Schandalig”, was het enige wat de Jong Ajax trainer na afloop wist uit te brengen over de leidsman. Op een bijzonder slecht veld waren niet de voetballers de belangrijkste personen, maar eiste de arbiter de hoofdrol voor zich op. Dat deed hij door zeven gele en drie rode kaarten uit te delen, het afkeuren van een zuiver doelpunt en het onterecht geven van een penalty. Vooral Jong Ajax moest het ontgelden bij de slecht fluitende Heins. In de eerste helft gaf hij al na 17 minuten zijn eerste gele kaart aan Nourdin Boukhari. Toen stond het al 1-1, want in de tiende minuut had Guiseppe Rossini de thuisploeg al op voorsprong gezet. De Ajax-defensie stond te slapen, maar hetzelfde deden de Utrechtenaren bij een heel vlot genomen vrije trap een minuut later. Boukhari kon eenvoudig binnentikken, 1-1. Daarna vond Heins het voorlopig genoeg voor Ajax en begon met het bestraffen van lichte duwtjes, onschuldige overtredinkjes en allemaal voor niks. Na het eerste geel voor Nourdin volgde in de 28e minuut een kaart voor Emmanuel Boakye, een minuut later voor Jerghinio Sahadewsing en in de 37e minuut zelfs een rode kaart voor Rachid Tiberkanine. Het leek alsof hij bij het verdedigen de enkel van een speler van Utrecht opzettelijk raakte. “Rachid was gewoon te laat bij de bal”, zegt Van den Brom over het incident. “Het is een overtreding, daar kun je geel voor geven. Deze man kon het niet eens zien, want hij stond er nog achter ook.”
Wedstrijden die beslist worden door het falen van scheidsrechters zijn vreselijk. Zeker als je hulpeloos aan de zijlijn moet toekijken en je ploeg het betere van het spel heeft tegen een laf verdedigend Jong FC Utrecht. “Je moet er als trainer boven staan, maar ik had hem wel wat aan kunnen doen.” Van den Brom kijkt naar zijn assistent Alfons Groenendijk en vervolgt zijn betoog, “we hebben allebei zo’n achttien, twintig jaar gevoetbald, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Echt schandalig.” In de tweede helft stuurde arbiter Heins Ajax-middenvelder Murat Yildirim van het veld. Hij zou bij een corner de bal van de doellijn hebben geslagen met zijn arm. “De afdruk van de bal staat gewoon op zijn shirt, op zijn borst!” roept Van den Brom het verontwaardigd uit. “Die bal staat op zijn shirt!” Uit de penalty scoorden de Domstedelingen gelijk, nadat Jong Ajax vlak voor rust, met een man minder nog verdiend op voorsprong was gekomen. Bijna 20 minuten later keurde de hopeloze scheidsrechter bij de stand 3-2 een zuiver doelpunt van Ajax af. Heins zag een duwtje. “De keeper liep zijn eigen maatje in de rug”, volgens Ajax. Nourdin Boukhari kreeg de schuld en het doelpunt werd afgekeurd. Dat had de 3-3 kunnen betekenen. Vlak daarna maakte Adnan Alisic 4-2 voor Jong FC Utrecht. In de 79e minuut zorgde een prachtige lob van Robbert Schilder over de te ver uit zijn doel staande keeper voor de eindstand 4-3.
“Op dit dramatische veld, het leek wel een koeienstal, kwamen we met tien en later negen man te staan. Dan worden andere dingen gevraagd van spelers en daar zijn ze goed mee omgegaan”, legt John van den Brom het goede spel van zijn spelers uit. “Die jongens zitten stuk. Ik kan ze niets verwijten, want ze hebben alles gegeven. Je moet ze eerder een compliment geven voor de strijd en de wil om er nog iets van te maken. Het enige verwijt is die schandalige scheidsrechter. Deze man heeft afgelopen weekend zijn eerste wedstrijd in het betaalde voetbal gefloten en ik hoop dat het meteen ook zijn laatste wordt. Dat het daarbij blijft. Ook dit soort mensen wordt beoordeeld.” Van den Brom neemt het op voor zijn spelers. “Rachid en Murat, twee fantastische jongens, zaten allebei te huilen om het onrecht wat hen is aangedaan. Daar kan ik niet tegen. Het is schandalig.” De scheidsrechter gaf in de tweede helft nog meer kaarten. Na het rood voor Yildirim, gaf hij geel aan doelpuntenmaker Rossini van Utrecht, een erg gemakkelijk gegeven rode kaart aan doelpuntenmaker Koen van der Biezen na een overtreding op rechtsback Vurnon Anita en nog een gele kaart aan Jasper Bolland van Jong FC Utrecht. Zelfs in de allerlaatste seconde van de wedstrijd moest hij zich nog eenmaal doen gelden, toen ook Niklas Moisander met geel de boeken in ging. “Het gaat erom dat we met deze ploeg goede wedstrijden spelen”, besluit van den Brom de avond. “Daar past dit helemaal niet in. Het heeft helemaal niets met voetbal te maken door één zo’n man die daar verantwoordelijk voor is. Dan kun je de hele week bezig zijn met opleiden en ze vertellen wat ze wel en niet moeten doen, maar tegen dit soort idioten is niet op te praten. Klaar…!”