Kan alleen niet.
Ik ga proberen te voorspellen wat er wel kan door de genen die ik kan zien, en de genen die ik erbij gok.
Pluim: Gen A; geen tabby maar effen, effen is recessief, dus aa
Gen d: zwart is een onverdunde kleur (anders was ze blauw geweest), onverdund is dominant dus daar heeft ze er in ieder geval één van D-, kan dus DD of Dd zijn, ik ga gokken met DD
Gen L, ze heeft langhaar, van recessief gen l, dus daar moet ze er wel twee van hebben ll
gen S, ze is ongeveer voor de helft wit, dat is meestal heterozygoot S, dus Ss
gen O, ze is niet rood of tortie , gen O zit op chromosoom X, dus homozygoot recessief XoXo
Wat ik kan zien: aaD-llSsXoXo (ik gok aaDDllSsXoXo)
"Pa" Gen A; bij rode katten zie je vrijwel altijd streepjes, of ze nu A dragen of niet. Alles kan dus AA/Aa/aa. Ik weet dus niks ?? (ga mijn kansen spreiden en gokken met Aa)
gen D: rood is een onverdunde kleur (anders was hij creme geweest), onverdund is dominant dus daar heeft hij er in ieder geval één van D-, kan dus DD of Dd zijn, ik ga gokken met DD
gen L; hij heeft korthaar, korthaar is dominant dus daar heeft hij er in ieder geval één van L-, kan dus LL of Ll zijn, ik ga gokken met LL omdat langhaar bij huiskatten niet zoveel voorkomt.
gen S, hij is ongeveer voor de helft wit, dat is meestal heterozygoot S, dus Ss
Gen O; hij is rood, gen O zit op chromosoom X, dus daar heeft hij er maar één van XOY-
Wat ik kan zien: ??D-L-SsXOY- (ik gok met AaDDLLSsXOY-)
Tabby of niet; Pluim geeft alle kittens een a voor effen, als Pa ook aa draagt zijn alle kittens effen, als hij Aa draagt is ongeveer 50% van de kittens gestreept en 50% effen, als hij AA draagt zijn alle kittens gestreept.
Verdunning of niet ? Als geen van beiden verdunning draagt verandert dit gen niets, als er maar één verdunning draagt ook niet, maar als ze allebei verdunning dragen is er ongeveer 25% kans op een kitten met verdunde kleur, zwart verandert in blauw, rood verandert in creme, en zwart/rood tortie verandert in blauw/creme tortie.
Kort- of langhaar ? Pluim geeft alle kittens een kleine l voor langhaar, Pa draagt waarschijnlijk alleen korthaar en geeft alle kittens een grote L voor korthaar, alle kittens zijn dan Ll = kortharig. Als Pa ook langhaar zou dragen (Ll) dan zou hij ongeveer 50% van de kittens een kleine l geven, daardoor zouden ze dan ll = langharig zijn, en hij zou dan ongeveer 50% een grote L voor korthaar geven, en die zouden dan Ll = kortharig zijn.
Hoeveel wit ? Pluim geeft 50% van de kittens een grote S en 50% van de kittens een kleine s. Pa doet dat ook, waarschijnlijk eindigt dan 25% van de kittens met ss, helemaal geen wit, 50% met Ss, ongeveer voor de helft wit maar kan ook meer of minder, en 25 % met SS, wit met alleen gekleurde vlekken over de kop en oren, gekleurde staart en wat vlekken op het lijf. Kan ook wat minder wit zijn, witte patronen hebben niet alleen met genen te maken, maar ook met de ontwikkleing van een embryo in de baarmoeder.
Rood of zwart: alle katertjes zwart, alle poesjes tortie
katers hebben XY, krijgen de X van Pluim, die is zwart, de Y heeft geen invloed, dus zwart.
De poesjes hebben twee XX, krijgen één rooie X van Pa, één zwarte X van Pluim, en zijn dus tortie.
Ik ga nu een nestje gokken (met alle genen véél te keurig verdeeld);
Kitten 1: aaDDLlssXoY- Kortharig zwart katertje
Kitten 2: AaDDLlSsXoY- Kortharig zwart katertje met streepjes en ongeveer de helft wit
Kitten 3: aaDDLlSsXOXo Kortharig zwart/rood tortiepoesje met ongeveer de helft wit
Kitten 4 :AaDDLlSSXOXo Kortharig zwart/rode tortietabbypoesje met veel wit (type Xena)