Wat denken jullie van dit voorstel? Is dit onvermijdelijk om niet in een crisis te geraken op den duur? Of leidt dit tot een verschikkelijke samenlevingsvorm waarbij met name de onderlaag grote armoede en onzekerheid zal kennen?quote:Professor Jaap Goudsmit (54), wetenschappelijk directeur van Crucell, laat er geen onduidelijkheid over bestaan: er rest nog maar één mogelijkheid wil Nederland niet definitief wegzakken in het moeras der middelmatigheid. De weg van de meritocratie. Onderwijs, economische bedrijvigheid, alles moet in dienst gesteld worden van het streven naar topprestaties. Ruim baan voor de elite. En vanzelfsprekend moet de verzorgingsstaat op de helling: die heeft ons gemakzuchtig gemaakt, wat ten koste is gegaan van onze mentaliteit, onze ambitie, creativiteit en durf. Goudsmit accepteert in dit model afvallers, niet zeuren, er is geen alternatief: gaat Nederland door op de weg van middelmatigheid dan draait de samenleving zichzelf langzaam maar zeker de nek om.
Als je doelt op zelfvoorzienend in de vorm van consumentenproducten en voeding etc, dan is dat compleet irrealistisch idee. De geschiedenis van de Nederlandse economie heeft zich altijd gekenmerkt door buitenlandse betrekkingen en handel juist omdat we zo klein zijn en niet in staat zijn op alle gebieden zelfvoorzienend te zijn. Ook de toenemende globalisatie zal alleen nog maar meer internationale handel en afhankelijkheid tussen landen creeëren. Dat is een onomkeerbaar proces.quote:dan lijkt het mij handiger/leuker om er voor te zorgen dat Nederland voor een veel groter deel zelfvoorzienend wordt. dan hoeven we tenminste niet aan die international 'rat race' mee te doen en toch stand houden.
Maar buiten dat, waarin zal dat resulteren? Laten we niet vergeten dat wanneer je mensen eenmaal een bepaald recht geeft, een bepaalde standaard, men niet snel minder accepteert. Vroeger wist je niet beter en accepteerde je, als arme arbeider bijvoorbeeld, de barre omstandigheden waarin je leefde. Tegenwoordig heeft iedereen geroken aan de welvaart en zekerheid, dat laat men zich echt niet zo snel en eenvoudig afpakken. Met andere woorden: de grote meerderheid die in de nieuwe samenlevingsvorm tot de verliezers zal gaan behoren, zal uiteindelijk pogingen ondernemen om het recht weer in eigen hand te nemen.quote:Op zondag 5 februari 2006 23:36 schreef Yildiz het volgende:
Deze meneer stelt dat als we voor de elite kiezen, we de rest moeten laten vallen. Dat zie ik niet zo.
Ja, daar komt het wel op neer. Maar dat betekent heel hard, en dat erkent Goudsmit ook, dat die verliezers gewoon pech hebben.quote:Op zondag 5 februari 2006 23:37 schreef juliusbackpacking het volgende:
Wanneer we ons gaan richten op toptalenten, producties verplaatsen naar het buitenland, en al dat soort meer zaken lopen we dan geen risico net zulke massa ontslagen te krijgen als schrikbeeld geschetst wordt?
Op die paar toptalenten na dan, maw gaan we de welvaart niet gewon afknijpen elke voor de lucky few?
Daar is inderdaad niemand gebaat bij, maar dat is wat mij betreft ook een volstrekt absurde voorstelling van een mogelijke maatschappij. Die 'simpele' beroepen zullen nodig blijven. Wie gaat het anders doen?quote:Op zondag 5 februari 2006 23:46 schreef CrazyTaxi het volgende:
Een ander punt van kritiek is de vorming van zogenaamde elite. Want dan wordt het naar mijn mening wel een heel eenzijdig en monocratisch gebeuren. Ik bedoel, niemand is gebaat bij een hoog-intelligente heerschappij, waarbij de 'simpele' klusjesman en beroepen opgeheven zijn.
Waar lever je nu eigenlijk kritiek op? Vriendjespolitiek, mismanagement, managers in het algemeen of hoogopgeleiden? En wat is je punt in deze discussie met deze kritiek?quote:Op zondag 5 februari 2006 23:47 schreef longinus het volgende:
Wat noem je loosers, mensen die 40 jaar werken en betalen aan alle premie's en dan buiten hun baan verliezen. Natuurlijk laten we die vallen. Of die gasten die elkaar aan een baan helpen en zichzelf managers noemen en hun eigen fouten verbloemen door anderen hun schuld te geven.
De laatste kategorie hebben we zat, die helpen nederland om zeep.
Het proces dat jij daar schetst is wereldwijd al jaren aan de gang en zal verder gaan, onafhankelijk van onze keuze voor toptalent of niet. Dat heeft dan ook niets met elkaar te maken. Punt is nu: hoe kunnen we de schade beperken en ons wapenen tegen prijsvechters? Antwoord: flexibel zijn, en ons focussen op tereinen die je niet zomaar kunt outsourcen. Denken in mogelijkheden (wat kunnen wij beter), ipv denken in problemen (wat kunnen ZIJ allemaal goedkoper). En toptalent helpt bij het ontwikkelen van gebieden waarin wij als land beter (gaan) zijn.quote:Op zondag 5 februari 2006 23:37 schreef juliusbackpacking het volgende:
Wanneer we ons gaan richten op toptalenten, producties verplaatsen naar het buitenland, en al dat soort meer zaken lopen we dan geen risico net zulke massa ontslagen te krijgen als schrikbeeld geschetst wordt?
Op die paar toptalenten na dan, maw gaan we de welvaart niet gewon afknijpen elke voor de lucky few?
Misschien moet jij jezelf eens afvragen wie hier nou eigenlijk de oogkleppen op heeft, en waarom het bergafwaarts gaat met onze maatschappij. Ik ben het zeker niet eens met de zwart-wit voorstelling van zaken van Goudsmit, maar een beweging in die richting is wel noodzakelijk.quote:Op maandag 6 februari 2006 00:04 schreef Indirah het volgende:
Moet men vooral doen!
Heel verstandig, het gaat nu al zo bergafwaarts met onze maatschappij!
What is next?
Hebben ze oogkleppen op oid![]()
Denken ze nu echt dat de mensen hier vrolijker van worden? Dat ze hierdoor beter hun best gaan doen,![]()
Het lijkt wel een straf, hoe meer straf je uitdeelt, hoe ongehoorzamer de mensheid!
Precies, en zo'n samenleving met normale arbeidsomstandigheden en een normaal sociaal vangnet kan naar mijn idee rustig bestaan naast een grote intellectuele campus die ik eerder voorstelde, naar mijn idee.quote:Op zondag 5 februari 2006 23:40 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar buiten dat, waarin zal dat resulteren? Laten we niet vergeten dat wanneer je mensen eenmaal een bepaald recht geeft, een bepaalde standaard, men niet snel minder accepteert. Vroeger wist je niet beter en accepteerde je, als arme arbeider bijvoorbeeld, de barre omstandigheden waarin je leefde. Tegenwoordig heeft iedereen geroken aan de welvaart en zekerheid, dat laat men zich echt niet zo snel en eenvoudig afpakken. Met andere woorden: de grote meerderheid die in de nieuwe samenlevingsvorm tot de verliezers zal gaan behoren, zal uiteindelijk pogingen ondernemen om het recht weer in eigen hand te nemen.
Wat is er calvinistisch aan "een zesje is toch ook voldoende"? Juist onder de wat strengere calvinisten vind je de hardste werkers. Voor hen is een zesje zeker niet voldoende.quote:Op zondag 5 februari 2006 23:32 schreef Malebolgia het volgende:
Dat is iets wat nogal in gaat tegen onze calvinistische-'een zesje is toch ook voldoende'-'doe normaal doe je al gek genoeg' cultuur.
ach wat is een crisis. De economie groeit matig. Hij groeit in ieder geval nog wel. Er hing in die docu een beetje een sfeertje dat dit land terug naar de prehistorie ging.quote:Op zondag 5 februari 2006 23:17 schreef FuifDuif het volgende:
Zojuist heb ik de aflevering \'No time for losers\' van Tegenlicht gezien. Ik wil jullie graag verwijzen naar de link voor uitgebreide informatie: http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/26526818/.
Een interessante citaat uit de tekst van de link:
[..]
Wat denken jullie van dit voorstel? Is dit onvermijdelijk om niet in een crisis te geraken op den duur? Of leidt dit tot een verschikkelijke samenlevingsvorm waarbij met name de onderlaag grote armoede en onzekerheid zal kennen?
zo hoef je de keuze natuurlijk niet te stellen. Je kan makkelijk een top uni in het groene hart neerkwakken met behoud van sociale zekerheid. Het geld haal je bij ontwikkelingssamenwerking of de PO vandaan.quote:Op zondag 5 februari 2006 23:24 schreef FuifDuif het volgende:
Mijn visie:
Met het oog op het realiseren van een krachtige kenniseconomie die een goede plaats kan verwerven op het internationale niveau deel ik de visie van professor Jaap Goudsmit. Zijn ideeën over de maatschappelijke hervormingen zijn naar mijn mening noodzakelijk om dat doel te realiseren.
In het interview legt hij ook duidelijk een keuze voor: gaan we voor het behoud van het sociale draagvlak om op die manier iedereen (ook de \'losers\') zekerheid te geven, of kiezen we voor de kenniseconomie waarbij we investeren in toptalent en de rest laten vallen? Die keuze moet hoe dan ook gemaakt worden volgens hem, want hoe langer het duurt, hoe moeizamer het realiseren van de kenniseconomie zal zijn.
Ik moet er zelf nog eens goed over nadenken over de vraag of ik een kenniseconomie belangrijker vind dan sociale zekerheid voor een ieder. Ik vind het erg moeilijk.
Alhoewel ik het voor een groot gedeelte met je verhaal eens ben, is dit niet waar. De demografische ontwikkelingen maken dit over pakweg 15 jaar simpelweg onmogelijk.quote:Op maandag 6 februari 2006 00:12 schreef Yildiz het volgende:
Precies, en zo'n samenleving met normale arbeidsomstandigheden en een normaal sociaal vangnet kan naar mijn idee rustig bestaan naast een grote intellectuele campus die ik eerder voorstelde, naar mijn idee.
...
jij hoeft niet mee te doenquote:Op zondag 5 februari 2006 23:31 schreef NgInE het volgende:
dan lijkt het mij handiger/leuker om er voor te zorgen dat Nederland voor een veel groter deel zelfvoorzienend wordt. dan hoeven we tenminste niet aan die international 'rat race' mee te doen en toch stand houden.
Je krijgt zo wel meer criminaliteit!quote:Op maandag 6 februari 2006 00:10 schreef Malebolgia het volgende:
[..]
Misschien moet jij jezelf eens afvragen wie hier nou eigenlijk de oogkleppen op heeft, en waarom het bergafwaarts gaat met onze maatschappij. Ik ben het zeker niet eens met de zwart-wit voorstelling van zaken van Goudsmit, maar een beweging in die richting is wel noodzakelijk.
En over straf gesproken: hoe meer je mensen pampert, hoe luier ze worden. De sociale zekerheid moet in zoverre worden uitgedunt dat pamperen wordt afgeschaft maar zekerheid op een bestaansminimum blijft. Voor mensen die buiten hun eigen handelen om niet in staat zijn om een fatsoenlijk inkomen te vergaren, daarvoor moet financiële hulp blijven. Niet voor rukkers van begin twintig die meteen een WW uitkering aanvragen omdat ze geen zin hebben om na school te gaan werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |