abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 februari 2006 @ 21:45:53 #176
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_34775252
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ben jij leukste thuis?
Nee, want een scheiding van kerk en staat is iets anders dan secularisatie. In Nederland waren kerk en staat in de jaren vijftig ook gescheiden, maar het was bepaald niet geseculariseerd.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_34775255
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:45 schreef stukovich het volgende:

[..]

Ik interpreteer de Islam op mijn manier, en ik hou er rekening mee dat ons heilige boek is geschreven in roerige tijden. En NEE, ik loop niet achter de hol van de Imam aan. Alle goedgelovigen doen dit niet.

En het boeit mij niet wat er in het M-O gebeurd, maar ik voel me wel beledigd door het feit dat Mohammed (vrede zij met hem) als een terrorist wordt afgebeeld.
pi_34775306
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:45 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Nee, want een scheiding van kerk en staat is iets anders dan secularisatie. In Nederland waren kerk en staat in de jaren vijftig ook gescheiden, maar het was bepaald niet geseculariseerd.
Ik snap niet welke gedeelte jij niet begrijpt wanneer ik tegen je zeg.
"Turkije is seculier", ga je bronnen nogmaals eens na zou ik zeggen voor je zoiets ontkent.
pi_34775326
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:45 schreef stukovich het volgende:

[..]

Ik interpreteer de Islam op mijn manier, en ik hou er rekening mee dat ons heilige boek is geschreven in roerige tijden. En NEE, ik loop niet achter de hol van de Imam aan. Alle goedgelovigen doen dit niet.

En het boeit mij niet wat er in het M-O gebeurd, maar ik voel me wel beledigd door het feit dat Mohammed (vrede zij met hem) als een terrorist wordt afgebeeld.
Iedereen voelt zich wel eens beledigd, maar dat is nog geen reden om zo te reageren (niet dat ik jou dat ergens zie goedpraten, maar voor die zandhazen aan de andere kant).
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zondag 5 februari 2006 @ 21:48:45 #180
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_34775348
quote:
De Sykes-Picot-overeenkomst (1916) en het Verdrag van Sèvres (1920) regelden de verdeling van het Ottomaanse Rijk onder de overwinnaars. Voor de Turken was slechts een deel rond Ankara gereserveerd. De Turken namen in de door hen zo genoemde Turkse onafhankelijkheidsoorlog het tegen de geallieerden op. Het was de legerleider Mustafa Kemal (die later de naam Ataturk aan zou nemen) die een bepalende rol speelde.

Hij tekent ook het Vrede van Lausanne (1923), die een eind maakt aan de oorlog en de grenzen van het nieuwe Turkije vastlegt. Hij stichtte op 29 oktober 1923 de Republiek Turkije.

Mustafa Kemal lanceerde hierna zijn politieke visie, het kemalisme geheten, die Turkije moest moderniseren. Zo werd het kalifaat afgeschaft, werd Turkije seculier (1928), veranderde het schrift van Arabisch naar Latijns en werd traditionele kleding afgeschaft.
Bron: wikipedia
quote:
Hoewel 99 procent van de Turkse bevolking moslim is, houdt het land er een seculier regime op na. De strikte scheiding van kerk en staat is een erfenis van het regime van Mustafa Kemal Atatürk, die in 1923 de Republiek Turkije naar seculier westers voorbeeld stichtte.
Bron: elsevier
Ik wil ook nog wel regeringsstukken erbij halen

En ja, het leger heeft nog steeds een bepalende rol in Turkije. Zonder het leger zou Erdogan nu weer hoofddoeken toelaten in overheidsinstellingen, universiteiten etc. En zonder het leger zou er een regering kunnen ontstaan á la Hamas. Maar dit wordt allemaal tegengehouden.
Tegenovergestelde van preventief
WACC = Ko = (EV/TV) ke + (VV/TV) (1-f) kv
pi_34775414
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:45 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Secularisatie

Ik weet niet of je dat zo stellig kan stellen .
Laatste woorden Voltaire, nadat een priester hem vroeg Satan te verwerpen:
"Nou, nou, mijn beste man, dit is niet het moment om vijanden te maken."
.
  zondag 5 februari 2006 @ 21:50:50 #182
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_34775438
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik snap niet welke gedeelte jij niet begrijpt wanneer ik tegen je zeg.
\"Turkije is seculier\", ga je bronnen nogmaals eens na zou ik zeggen voor je zoiets ontkent.
Dus de meerderheid van de Turken gaat niet meer naar de moskee en is in meer of mindere mate atheïst?
pi_34775451
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:50 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dus de meerderheid van de Turken gaat niet meer naar de moskee en is in meer of mindere mate atheïst?
Het gaat om de staat mijn waarde Plato
  zondag 5 februari 2006 @ 21:52:00 #184
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_34775477
Turkije is een redelijk seculiere staat omdat het leger dat zo houdt. Als het aan de huidige regering ligt, wordt de seculiere staat opgeheven en wordt Turkije een moslimstaat.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 5 februari 2006 @ 21:52:31 #185
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_34775495
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:51 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het gaat om de staat mijn waarde Plato
Dat hangt af van de definitie van secularisatie. Ik denk dat het betrekking heeft op de bevolking. Dat Turkije geen islamitische staat is moge duidelijk zijn.
  zondag 5 februari 2006 @ 21:53:19 #186
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_34775534
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:52 schreef Duvel het volgende:
Turkije is een redelijk seculiere staat omdat het leger dat zo houdt. Als het aan de huidige regering ligt, wordt de seculiere staat opgeheven en wordt Turkije een moslimstaat.
Wat hij zegt, Erdogan wilde dus het hoofddoekjesverbod opheffen, en moest toen verantwoording afleggen bij de legerleiding. Hierna is er niets meer over gehoord noch met één woord over gerept.
En het is ook de prachtige EU die de invloed van het leger wil afzwakken
pi_34775541
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:52 schreef Duvel het volgende:
*mompelende over:
"angst propaganda van leger, om eigen bemoeienis met staat te rechtvaardigen tegenover de democratie en westen"
pi_34775542
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:48 schreef stukovich het volgende:

[..]

[..]

Ik wil ook nog wel regeringsstukken erbij halen
Maar Turkijke speelt ook niet zo'n grote rol in het probleem waar we het nu over hebben. Turkije is een uitzondering, geen land waarmee je de arabische wereld kan identificeren. Lijkt me ook logisch, het is meer europees, in ideologie en politiek, dan arabisch.
.
pi_34775572
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:52 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat hangt af van de definitie van secularisatie. Ik denk dat het betrekking heeft op de bevolking. Dat Turkije geen islamitische staat is moge duidelijk zijn.
Dat Turkije seculier is en zn seculiere rol zal waarborgen is mogelijk gemaakt door leger
pi_34775590
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

maar je ow zo objectieve karakter sloot je ogen voor wat het westen allemaal heeft gedaan?
Laat de moslimwereld liever haar hand in eigen boezem steken. De meeste ellende hebben zij (de radicale moslims) zichzelf aangedaan. Het is spijtig dat zij daarin anderen proberen mee te sleuren.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_34775602
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:53 schreef VendoR het volgende:

[..]

Maar Turkijke speelt ook niet zo\'n grote rol in het probleem waar we het nu over hebben. Turkije is een uitzondering, geen land waarmee je de arabische wereld kan identificeren. Lijkt me ook logisch, het is meer europees, in ideologie en politiek, dan arabisch.
Turkije is over algemeen belangrijker voor de moslim wereld dan welke Arabische land dan ook.
pi_34775646
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Turkije is over algemeen belangrijker voor de moslim wereld dan welke Arabische land dan ook.
Laten we hopen dat ze het positieve voorbeeld van Turkije volgen, en dat Turkije het positieve voorbeeld wat ze erkennen in het westerse verder blijven volgen.
.
pi_34775659
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:54 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Laat de moslimwereld liever haar hand in eigen boezem steken. De meeste ellende hebben zij (de radicale moslims) zichzelf aangedaan. Het is spijtig dat zij daarin anderen proberen mee te sleuren.
Onzin, de gematigde moslims proberen uit hun reputatie als moslim te kruipen, dan komt Denemarken met een geniaal idee om mohammed als terrorist af te beelden, en hebben extremisten een excuus tegenover gematigde moslims om steun en sympathie te kweken.
  zondag 5 februari 2006 @ 21:56:56 #194
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_34775664
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:54 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Men neme 1.500.000.000 goede moslims en trekt daar vanaf 5.000.000 radicalen en men houdt over 1.495.000.000 goede moslims
pi_34775688
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:56 schreef VendoR het volgende:

[..]

Laten we hopen dat ze het positieve voorbeeld van Turkije volgen, en dat Turkije het positieve voorbeeld wat ze erkennen in het westerse verder blijven volgen.
flipflop, wel EU of geen EU, nog maar een paar jaar en er zal een alles bepalende beslissing genomen worden.
pi_34775767
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:56 schreef stukovich het volgende:

[..]

Men neme 1.500.000.000 goede moslims en trekt daar vanaf 5.000.000 radicalen en men houdt over 1.495.000.000 goede moslims
Ik als atheist, vind het christelijke en moslim geloof destructief voor de ontwikkeling van de mens. Het concept van totale overgave, ik kan er gewoon geen respect voor opbrengen. Deze aarde is doel, en einddoel... Er is niets meer dan dit, focus dan al je energie op het nu! Maak wat van deze wereld, en verdoe je tijd niet aan doe onzin.

In stricte zin, is het leven hierna voor de gelovigen belangerijker dan het leven van nu. Hier kan en zal ik het nooit mee eens zijn, en nooit respect voor kunnen opbrengen.

(dus "goed" is een moeilijk begrip, ongevaarlijk ook... religie is gevaarlijk voor de ontwikkeling.)
.
  zondag 5 februari 2006 @ 22:00:24 #197
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_34775777
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

flipflop, wel EU of geen EU, nog maar een paar jaar en er zal een alles bepalende beslissing genomen worden.
Inderdaad, als Turkije niet toegelaten wordt zal de bevolking dit als een grote nederlaag c.q. eeraantasting voelen. En dan zijn de rapen gaar, want dan zal er een enorme omslag plaatsvinden en zullen radicale organisaties steeds meer houvast binnen de samenleving krijgen.
  zondag 5 februari 2006 @ 22:00:32 #198
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_34775785
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:53 schreef Triggershot het volgende:

[..]

*mompelende over:
\"angst propaganda van leger, om eigen bemoeienis met staat te rechtvaardigen tegenover de democratie en westen\"
't Is een nare spagaat, en wat mij betreft ook een van de redenen om Turkije niet bij de EU te laten: er is geen sprake van een volledige democratie, en zodra er wel sprake zou zijn van een volledige democratie, valt Turkije ten prooi aan islamisten die er een islamitische staat van maken. En dan is je democratisch gehalte echt nul. Met andere woorden: het probleem is niet op te lossen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_34775790
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Onzin, de gematigde moslims proberen uit hun reputatie als moslim te kruipen, dan komt Denemarken met een geniaal idee om mohammed als terrorist af te beelden, en hebben extremisten een excuus tegenover gematigde moslims om steun en sympathie te kweken.
De gematigde moslims hoeven helemaal niet uit hun reputatie als moslim te kruipen. Wel verwacht dat zij enigszins normaal kunnen om gaan met kritiek, andere religies en andersdenkenden. Zoals ik al veel vaker heb vermeld: Er zijn genoeg andere groepen die in de media te kakken worden gezet en zich daardoor gekwetst voelen, maar die reageren niet op zo'n hysterische en gewelddadige wijze.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_34775812
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:00 schreef stukovich het volgende:

[..]

Inderdaad, als Turkije niet toegelaten wordt zal de bevolking dit als een grote nederlaag c.q. eeraantasting voelen. En dan zijn de rapen gaar, want dan zal er een enorme omslag plaatsvinden en zullen radicale organisaties steeds meer houvast binnen de samenleving krijgen.
agree
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')