abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34773370
quote:
Op zondag 5 februari 2006 20:50 schreef Youssef het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel onterecht dat de Denen daar nu op gepakt worden, maar die prenten die de imams laten zien zijn natuurlijk ook wel gemaakt. In het Westen. Wat dat betreft genoeg reden om alsnog \"het Westen daarop te pakken\".
Feit blijft
eerst zijn de deense vlaggen verbrand en toen zijn de spotprentjes gepubliceerd.
"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
www.jihadwatch.org
pi_34773413
quote:
Op zondag 5 februari 2006 20:52 schreef Plato1980 het volgende:
Het GERUCHT ging.
Dat waren de rechtse provocateurs van plan:
quote:
Bidden in het centrum van Kopenhagen

Uit extreem-rechtse hoek was er gedreigd op het Raadhuisplein Korans dan wel Palestijnse vlaggen te verbranden. Daarop togen enkele tientallen moslims naar het plein om er te bidden. Ook diverse media wachtten vol spanning af, maar extreem-rechts kwam niet opdagen.

De Deense krant Jyllands Posten publiceerde in september cartoons over profeet Mohammed. Andere landen nemen het thema blasfemie versus vrijheid van meningsuiting nu over. Gisteren plaatsten diverse Europese kranten de Deense cartoons. Na een bommelding werden de kantoren van de krant in Aarhus en Kopenhagen voor de tweede keer ontruimd.

zondag 5 februari 2006 @ 20:58:26 #103
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_34773414
quote:
Op zondag 5 februari 2006 20:52 schreef Youssef het volgende:
Het gerucht ging dat er Koran zouden worden verbrand op een plein in Kopenhagen. Om die reden liep de boel toch ook uit de hand daarzo?
Mag ik vragen via welk kanaal je dit gerucht hebt vernomen ?
Trouw, dank je.
pi_34773443
quote:
Op zondag 5 februari 2006 20:46 schreef Super7fighter het volgende:
Als veel Deense populisten en kranten de Islam een kanker in Europa noemen en moslims de pest van Denemarken dan valt dat zeker onder een haatcampagne.
Ik lees net je stuk en daar spreekt men over 1 partij; de Deense Volkspartij. Kom op zeg, ik ken de partij zelf niet maar gezien de uitspraken zal het ongeveer van het niveau Nieuw Rechts zijn. Dat neem je toch gewoon niet serieus ? en ik heb al helemaal geen krant gezien die die uitspraak heeft gedaan dus je hebt het wel een beetje uit z'n verband gerukt.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_34773476
quote:
Op zondag 5 februari 2006 20:50 schreef Youssef het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel onterecht dat de Denen daar nu op gepakt worden, maar die prenten die de imams laten zien zijn natuurlijk ook wel gemaakt. In het Westen. Wat dat betreft genoeg reden om alsnog \"het Westen daarop te pakken\".
Lekker makkelijk opruien dan. Zoek in een gewenst land naar tekeningen (of maak ze zelf, wie weet), ga ermee op tournee door het Midden-Oosten en voilŕ ambassades worden in brand gestoken.
De Postcodeloterij helpt!........mensen de vernieling in.
  zondag 5 februari 2006 @ 21:02:02 #106
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_34773530
quote:
Op zondag 5 februari 2006 20:59 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Ik lees net je stuk en daar spreekt men over 1 partij; de Deense Volkspartij. Kom op zeg, ik ken de partij zelf niet maar gezien de uitspraken zal het ongeveer van het niveau Nieuw Rechts zijn. Dat neem je toch gewoon niet serieus ? en ik heb al helemaal geen krant gezien die die uitspraak heeft gedaan dus je hebt het wel een beetje uit z\'n verband gerukt.
Van indymedia:

12% van de stemmen bij de parlementsverkiezingen van 2001!

De DDP, een nieuwe populistische anti-immigranten- enanti-EU partij, is ontstaan uit een breuk met de Progressieve Partij. De partij focust zich op de dreiging die Moslims zouden zijn voor een Christelijk land en richt zich in haar campagnes op het terugsturen van immigranten en niet-blanke vluchtelingen naar het land van herkomst. Na de aanvallen op de VS van 11 september heeft de DDP haar strijd tegen de islam verbreed door het te vergelijken met een terroristenbeweging.

In de voorgaande parlementsverkiezingen van 1998 kreeg de DDP 7,4 % procent van de stemmen. Bij de verkiezingen van 2001 groeide de partij met 12 % en werd de partij de derde partij van Denemarken met 22 zetels in het Parlement.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  zondag 5 februari 2006 @ 21:02:10 #107
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_34773535
Blaat, blaat, blaat. Hebben jullie nou nog geen blaren op jullie vingers van het moslimbashen
Tegenovergestelde van preventief
WACC = Ko = (EV/TV) ke + (VV/TV) (1-f) kv
pi_34773537
Irak : Irakese kerken doelwit aanslagen
Irak – “Westerlingen moeten stilstaan bij het lot van christenen als ze uitspraken doen. Ze moeten geen ‘wilde stellingen’ poneren. Iedereen kan ons aanvallen.” Dat heeft de Chaldeese Aartsbisschop van Kirkuk, Louis Sako, gezegd tegen medewerkers van Open Doors. Zondag kwamen bij zes bomaanslagen op Irakese kerken drie mensen om het leven.

Veel christenen vermoeden dat de aanslagen gepleegd zijn naar aanleiding van spotprenten over de profeet Mohammed in Deense kranten in september. De cartoons kregen opnieuw aandacht nadat Libië haar ambassadeur terugtrok uit Denemarken omdat de Deense regering te weinig actie zou hebben ondernemen tegen de betreffende krant.

Sako en andere christenen deden de afgelopen dagen daarom een appčl op Westerlingen om voorzichtig te zijn in hoe ze zich uiten. “We veroordelen het als iemand geen respect heeft voor religieuze symbolen of personen”, zei Sako maandagochtend tijdens de begrafenisdienst van de 13-jarige Fadi Raad Elias, die zondagmiddag op weg naar de kerk omkwam door een autobom. Op de begrafenis waren zevenhonderd christenen én solidaire moslims afgekomen.

Bij de aanslagen kwam zondagmiddag naast Elias ook een islamitisch echtpaar om dat in de buurt van een kerk in Kirkuk woonde. Ook in Bagdad gingen bommen af bij vier kerken en de ambassade van het Vaticaan. Naast de drie doden vielen ook tenminste 22 gewonden. “De aanslagen waren absoluut gecoördineerd”, zegt een Assyrische priester. “De bommen gingen allemaal af rond het zelfde tijdstip.”

Open Doors vreest dat christenen op de vlucht zullen slaan vanwege het geweld. Bij eerdere gerichte aanslagen gebeurde dat ook. “De kans is groot dat ze naar het Koerdische deel van Irak vluchten. Daar heeft de overheid al dertig dorpen laten aanleggen, onder meer voor christelijke immigranten, maar de ‘verleiding’ om naar het buitenland te gaan, kan ook erg groot worden”, aldus Open Doors.

Egypte : Moslims en kopten slaags
Egypte- Een groep moslims in Zuid-Egypte heeft midden januari met geweld willen verhinderen dat koptische christenen een huis in een kerk veranderden. Daarbij vond een christen de dood en elf mensen raakten gewond. Onder de gewonden bevonden zich behalve de kerkgangers twee bewakers van het gebouw. Het incident vond plaats in el-Udaysaat, 25 kilometer ten zuiden van Luxor. De politie arresteerde 10 betrokkenen.

Volgens getuigen hadden de kopten beloofd geen diensten te houden zolang ze geen officiële toestemming hebben om van het huis een kerk te maken. De christenen van el-Udaysaat wachten al sinds 1971 op vergunning om een kerk te bouwen. Op 18 januari hingen zij echter een kruis op en bouwden ze een altaar. Toen moslims christelijke gezangen uit het gebouw hoorden komen, gingen zij tot de aanval over. Er werden brandende fakkels naar binnen gegooid, waarna het gebouw in brand vloog. (CD/RD)

Nigeria : Sjaria gebruikt als wapen tegen Kerk
Nigeria – De Nigeriaanse deelstaat Zamfara heeft net als elf andere noordelijke deelstaten begin deze eeuw de sjaria ingevoerd. In toenemende mate lijken deze islamitische rechtsregels als wapen te worden gebruikt tegen christenen. Veertien kerken staan op de nominatie te worden gesloopt. Tenminste één voormalige moslim heeft moeten onderduiken uit angst voor een moordaanslag.

Volgens de Anglicaanse bisschop Danbinta heeft de invoering van de sjaria in januari 2000 er toe geleid dat christenen niet langer hun geloof met anderen mogen delen of kerken mogen bouwen. De autoriteiten staan simpelweg niet toe dat christenen land kopen om een godshuis te bouwen. Sommige christenen moeten wel twintig kilometer reizen voor ze bij de dichtstbijzijnde kerk kunnen komen.

In de stad Gusau staan zelfs veertien kerken op de slooplijst van de gemeente. De betreffende kerken zijn al schriftelijk geďnformeerd door de overheid. Of in andere dorpen en steden ook kerken worden gesloopt, is nog niet bekend.

Kabiru Lawal (29), een voormalige moslim die vier maanden geleden zich bekeerde tot het christendom, is ondergedoken. Hij is niet veilig meer in de straten van Gusau. Agenten zijn al minstens drie keer in zijn huis geweest om hem op te pakken. “Als we hem vinden, gaat hij eraan”, zeiden ze tegen Lawals familieleden. (Compass Direct)

Nigeria : Ex-moslim gemarteld na bekering tot christendom
Nigeria – Sardauna Anaruwa Sashi (30) uit de Nigeriaanse deelstaat Niger kwam begin dit jaar tot geloof. Hij werd op 21 september in zijn woonplaats Paiko door de politie opgepakt, vier dagen opgesloten en vreselijk gemarteld.

Sashi was naar de stad gegaan om maďs te malen, toen agenten hem zagen. “Ze bevalen me in hun auto te stappen. Op weg naar het politiebureau vroegen ze of ik moslim was. Ik zei dat ik dat wel was geweest, maar dat ik nu christen was. Op het bureau droegen ze me op islamitische teksten en gebeden op te zeggen. Dat deed ik. Toen vroegen ze waarom ik me had bekeerd, maar voor ik antwoord kon geven werd ik met stokken en knuppels geslagen. Ik dacht dat ze me dood zouden slaan.”

Volgens Sashi leeft hij alleen nog dankzij zijn dominee en zijn advocaat. Die kwamen er na vier dagen achter dat hij was gearresteerd en probeerden hem op borgtocht vrij te krijgen. “De agenten vroegen smeergeld”, zegt voorganger Oladokun. “Ze wilden honderd dollar hebben, twee keer het minimummaandloon in Nigeria. Dat geld hadden we niet, maar Sashi mocht toch naar huis.”

Hoewel Sashi herstellende is van de wonden, ziet het er nog niet goed uit voor hem. Hij is verschillende malen met de dood bedreigd door islamitische dorpsgenoten. Ook is hij zijn baan als veehoeder kwijtgeraakt. Verschillende familieleden van Sashi zijn ook tot geloof gekomen. “Ik hoop dat zij volhouden ondanks de vervolging. Ik ben zelfs bereid te sterven voor mijn geloof”, aldus Sashi. (Compass Direct)

Indonesië : Indonesië sluit weer acht huiskerken
Indonesië- Acht huiskerken in Bandung op West-Java mogen van de lokale overheid sinds 15 januari niet langer samenkomen. De huiskerken ontvingen het bevel per brief.

Eerder die week hadden lokale ambtenaren, politiemensen, de commandant van de plaatselijke militie en de leider van de moslimgemeenschap daartoe besloten tijdens een gezamenlijke bijeenkomst. De huiskerken vroegen in 1993 voor het eerst toestemming voor het bouwen van een kerk, maar die werd hun geweigerd. (CD)

Bron www.opendoors.nl

Veel moslims lopen niet bepaald over van respect voor andere religies, maar verwachten wel meer respect dan waarop ook andere religies en groepen in het Westen recht op hebben.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_34773587
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:02 schreef stukovich het volgende:
Blaat, blaat, blaat. Hebben jullie nou nog geen blaren op jullie vingers van het moslimbashen
Het verdedigen van de persvrijheid wordt gezien als moslimbashen??
  zondag 5 februari 2006 @ 21:03:48 #110
126836 Super7fighter
pi_34773593
Op de bres voor vervolgde Christenen!
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  zondag 5 februari 2006 @ 21:04:37 #111
52054 jagermeister1
Uwer Poelepats
pi_34773620
omg

Nog veel meer van dit soort grappen en grollen @ http://retecool.com/comments.php?id=13
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
  zondag 5 februari 2006 @ 21:04:53 #112
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_34773633
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:02 schreef Super7fighter het volgende:
De DDP, een nieuwe populistische anti-immigranten- enanti-EU partij, is
Die partij is helemaal niet nieuw, bestaat al jaren. Dat haalt de geloofwaardigheid van dit bericht al onderuit en los daarvan is de partij van oudsher bezig met klassiek-opulistische thema's als de strijd tegen de bureaucratie, zogenaamde corruptie, te hoge belastingen en problemen met buitenlanders. Dat laatste vormt dus slechts een klein deel van hun programma. Dat wil ik verder niet goed praten, maar het valt in het niet bij de uitspraken die de zogenaamd gekozen president van Iran over andersdenkenden doet.
Giallo e nero č il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zondag 5 februari 2006 @ 21:05:29 #113
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_34773655
Nee daar noem je ook een paar landen.

Indonesië - grootste moslimland ter wereld

Irak - Sj'ieten doden Soennieten (ook moslims) en daarnaast vechten ook nog eens de Koerden in het Noorden, doe daar Amerika bij en jij vindt het raar dat er naast het gehele land ook een kerk in de brand gaat.
Paar maanden geleden is er ook een aanslag gepleegd op een moskee dus piep niet.

Nigeria - Die mensen hebben niets beters te doen. Als een voetballer een pingel mist wordt zijn huis en haard afgefikt.

Wat is je punt......
pi_34773664
quote:
Op zondag 5 februari 2006 20:58 schreef Youssef het volgende:

[..]

Dat waren de rechtse provocateurs van plan:
[..]
Ik noem zoiets een gerucht...
Zeer gewaardeerd lid van de robotdancefanclub...
  zondag 5 februari 2006 @ 21:06:12 #115
126836 Super7fighter
pi_34773682
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:04 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Die partij is helemaal niet nieuw, bestaat al jaren.
Oke relatief nieuw.
  zondag 5 februari 2006 @ 21:06:29 #116
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_34773697
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:05 schreef stukovich het volgende:
Nee daar noem je ook een paar landen.

Indonesië - grootste moslimland ter wereld
En dat rechtvaardigt het sluiten van kerken?
  zondag 5 februari 2006 @ 21:06:41 #117
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_34773703
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:03 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Het verdedigen van de persvrijheid wordt gezien als moslimbashen??
Ging het nou om persvrijheid of om vrijheid van meningsuiting. Of gaat het om feiteloos discussiëren op een forum
  zondag 5 februari 2006 @ 21:07:03 #118
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_34773715
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:06 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Anders probeer jij in Tel Aviv een moskee te openen of een moskee te bouwen naast de Sint Pieter
  zondag 5 februari 2006 @ 21:07:21 #119
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34773732
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:02 schreef stukovich het volgende:
Wees blij dat jij nog gewoon je mond open mag doen. Er zijn landen waar dissidente denkers simpelweg worden gelyncht.
Gezien de actuele ontwikkelingen hoef ik geen voorbeelden te geven.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_34773744
quote:
Wat is je punt......
Jij vind je andere punten wel ok?
Ga dan aub nu gelijk naar een gesticht, dan praten we verder...
Zeer gewaardeerd lid van de robotdancefanclub...
  zondag 5 februari 2006 @ 21:07:50 #121
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_34773758
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:06 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Oke relatief nieuw.
Het is de voortzetting van een rechtss-populistische partij die begin jaren zeventig is opgericht.

Jammer dat je niet op de rest van het bericht in gaat.
  zondag 5 februari 2006 @ 21:08:28 #122
126836 Super7fighter
pi_34773771
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:06 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Moslims worden in verscheidene landen vervolgd. Recentelijk zijn in India 3 moslims onthoofd door hindoe-fundamentalisten.

Dus een argument van niks van jouw kant.
  zondag 5 februari 2006 @ 21:08:42 #123
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_34773781
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:07 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wees blij dat jij nog gewoon je mond open mag doen. Er zijn landen waar dissidente denkers simpelweg worden gelyncht.
Gezien de actuele ontwikkelingen hoef ik geen voorbeelden te geven.
Ik trek overal mijn mond open, en als dat niet mag ga ik 'ondergronds'. Ik Turkije ben ik vaak genoeg op de vuist gegaan met extreem linkse kneuzen
pi_34773835
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:03 schreef Super7fighter het volgende:
Op de bres voor vervolgde Christenen!
Christenvervolging / Gelovigen hebben het soms zwaar om vele redenen
Auteur: Elma Drayer
Bron: Trouw.nl, 31 december 2004

Het christendom is de meest vervolgde religie ter wereld. De ene hulporganisatie benadrukt hoe erg het is, de andere wil dat beeld juist vermijden. Een rondgang, eind 2004.

De situatie is verergerd'', zegt Gyula Orbán, directeur van Kerk in Nood uit Den Bosch. Hij is bezig gegevens te verzamelen voor zijn Jaarboek 'Geweld tegen christenen, anno 2004', dat in april uitkomt. ,,De hetze tegen christelijke groepen neemt alleen maar toe.'' Oorzaken: de wereldwijde groei van het islamfundamentalisme én van het fundamentalisme onder boeddhisten (Thailand) en hindoes (India).

,,Het wordt er niet hoopgevender op'', zucht ook directeur Jan Bor van de Stichting De Ondergrondse Kerk uit Gorinchem. ,,Elke paar minuten sterft ergens ter wereld een christen vanwege zijn geloof. Het verbaast mij niks, omdat de Bijbel het heeft voorzegd. Het verontrust mij wel.''

Open Doors uit Ermelo publiceert elk voorjaar een ranglijst. China, verwacht hoofd publiciteit Jenö Sebök, gaat 'een stuk' omhoog. ,,Deze zomer zijn veel kerkelijke leiders gearresteerd en bijbelnetwerken opgerold.'' Vietnam stijgt eveneens. Noord-Korea blijft op de eerste plaats. En Saoedi-Arabië scoort onverminderd hoog.

Van oudsher is de bekommernis om christenvervolging een liefhebberij van behoudende geloofsgenoten. Open Doors kent een vooral evangelische achterban. Stichting De Ondergrondse Kerk put uit de reformatorische kerken. En Kerk in Nood, voorheen Oostpriesterhulp, heeft hoofdzakelijk rooms-katholieke donateurs.

(Deze stichtingen zijn alle drie van oorsprong Nederlands, maar opereren nu internationaal. Geen toeval, meent Jan Bor van De Ondergrondse Kerk. ,,Als een land in nood is, komt Nederland ook gauw in actie. Wij zijn humanitair ingesteld.'')

Op het hoofdkantoor van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) moeten ze niets hebben van ranglijsten met christenvijandige naties. ,,Wij vermijden het beeld dat het wereldwijd zo verkeerd gaat met christenen'', zegt Bert Boer van Kerkinactie, de missionair-diaconale afdeling van de PKN. ,,Het beeld van o wat erg. Dat is niet zo. Er zijn vaak te veel factoren in het spel. Indonesische christenen kunnen bijvoorbeeld behoorlijk provoceren. Dat noemen wij geen vervolging, dat noemen wij ruzie met elkaar.''

Op de lange lijst internationale projecten van Kerkinactie komt de term 'christenvervolging' dan ook niet voor. ,,Ik moet er niet aan denken'', zegt Bert Boer. ,,Ik zou niet weten waarom. De een zegt: dit is christenvervolging. De ander zegt: deze predikant had wapens in zijn achterbak. Wij steunen mensen in moeilijke omstandigheden. En die activiteiten hangen we niet aan de grote klok. Wij hebben veel gepubliceerd over christenen in Afghanistan, Pakistan, China. In die landen is geen sprake van vervolging, daar is achterstelling. En wij helpen mensen om hun positie te verbeteren.''

De drie lobbyorganisaties richten zich wél exclusief op verdrukte christenen. Ze verlenen sociale en juridische hulp, distribueren bijbels, financieren huisvesting. Ook houden ze 'schrijfacties' en bidstonden, en geven ze nieuwsbrieven, tijdschriftjes en jaarboeken uit om bekendheid te geven aan hun goede zaak.

Deze clubs zien hun - vaak illegale - werkzaamheden als een 'opdracht'. Zij voelen, zeg maar, wat moslims bedoelen als ze reppen van de oemma - de wereldwijde islamitische geloofsgemeenschap. ,,Alleen noemen wij dat het lichaam van Christus'', zegt Jenö Sebök van Open Doors. ,,Wij voelen ons geroepen om te helpen.'' ,,Als één lidmaat lijdt, lijden alle leden'', zegt ook Jan Bor van De Ondergrondse Kerk. ,,De plicht om je naaste te helpen is de grootste plicht van een christen.''

Gyula Orbán van Kerk in Nood constateert dat vooral protestanten geneigd zijn zich voor vervolgde medechristenen in te zetten. ,,Wij katholieken houden ons liever op de achtergrond. De Petrus-houding, noem ik dat. Wij laten de kastanjes uit het vuur halen. Protestanten zijn meteen fanatiek - in de goede zin van het woord.'' Een bepaald soort, dat wel. Elk jaar stuurt hij zijn Jaarboek rond. ,,CDA'ers zeggen: als ik tijd heb, ga ik het lezen. SGP'ers en politici van de ChristenUnie maken er écht werk van.''

Volgens Bert Boer van Kerkinactie schuilt er risico in dat beeld van het lichaam van Christus. ,,Bij heel veel christenen in Nederland roept vervolging een emotie op. Bij mij ook. Tjonge, wat erg. Tegelijk moet er een balans zijn. Het is gevaarlijk om alleen aandacht te hebben voor christenen, en niet voor élke vervolging. Ieder mensenleven is kostbaar in de ogen van God. De kerk die zich alleen voor christenen inzet is geen goede kerk.''

Organisaties als Open Doors ('Ik lees het blaadje weleens') zetten christenen ten onrechte tegenover andersgelovigen, vindt hij. ,,Dan heb je sneller de neiging om van vervolging te spreken. In de mainstream is meer openheid voor álle motieven die een rol spelen als christenen het moeilijk hebben.''

Alles bij elkaar, zeggen de drie lobbyclubs, staan wereldwijd zo'n 200 miljoen christenen in zestig landen bloot aan vervolging. Dat gaat van irritante bureaucratische tegenwerking tot gevangenschap, marteling en moord. Jaarlijks sterven 70000 tot 150000 christenen omwille van hun geloof - een flinke provinciestad.

Maar zelfs de voorzichtigste cijfers, alle organisaties erkennen het ruiterlijk, zijn boterzacht. Het kunnen er minder, het kunnen er meer zijn. Sommige landen, zoals Noord-Korea, zitten potdicht: mondjesmaat komen harde feiten naar buiten. In Afrika is het vaak moeilijk uit te maken of christenen er lijden vanwege hun etniciteit of vanwege hun geloof. In Irak hebben christenen het zwaar, maar dat kan ook zijn omdat ze zouden 'heulen' met de Amerikanen.

,,Er spelen zoveel factoren een rol'', zegt Henriëtte Kats die voor de zwarte lijst van Open Doors gegevens verzamelt. ,,Sommige doden tel ik niet mee, hoe erg het ook is. Mensen moeten echt vervolgd worden vanwege hun geloof. Pas bij absolute zekerheid brengen we cijfers naar buiten.''

Volgens de drie lobbyorganisaties is het christendom met gemak de meest geplaagde wereldgodsdienst. Natuurlijk, zegt Jenö Sebök van Open Doors, moslims hebben eveneens te vrezen in communistische landen waar álle religie taboe is. Christenen daarnaast óók in islamitische landen. ,,Andersom hebben moslims in Europa burgerrechten als ieder ander. Ik zal niet ontkennen dat ze hier te maken hebben met discriminatie, maar ze kunnen naar de rechter stappen. Als een moskee in brand vliegt, krijgen ze bescherming. In de meeste moslimlanden zijn christenen tweederangsburgers.''

Volgens Bert Boer van Kerkinactie draagt het 'westerse stempel' van het christendom 'minstens zoveel' bij aan de moeilijkheden. Christenen in arme landen, hoorde hij, voelden evenveel vreugde als moslims toen op 11 september 2001 de Twin Towers instortten. ,,Symbolen van een wereld die zich niks gelegen laat liggen aan hun lot. Daar waren wij zeer door verrast: hé, zit dat zo diep? In de aanpak van christenen zit heel veel antiwesters sentiment. Dat is een feit. En dat wordt nog eens versterkt door het optreden van Amerika in de wereld.''

,,Daar ben ik het niet mee eens'', zegt Jan Bor van De Ondergrondse Kerk. ,,In Indonesië zijn de afgelopen jaren 700 kerken verwoest. In Nigeria, in Noord-Korea is terdege sprake van christenvervolging. Dat heeft niets met het Westen van doen. Nee, christenen hebben het wezenlijk moeilijk. Luister maar naar de noodkreten.''

Dit is geen gerucht, dit is een paradigmaverschuiving. .
  zondag 5 februari 2006 @ 21:09:56 #125
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_34773841
quote:
Op zondag 5 februari 2006 21:08 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Moslims worden in verscheidene landen vervolgd. Recentelijk zijn in India 3 moslims onthoofd door hindoe-fundamentalisten.

Dus een argument van niks van jouw kant.
Dat is gruwelijk en moet bestraft worden, maar dat doet verder niets af aan het feit dat het sluiten van kerken niet door de beugel kan. Waarom is het trouwens mogelijk om in Rome een moskee te bouwen terwijl in Mekka geen kerk gebouwd mag worden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')