quote:
Honderden doden bij ramp veerboot
Safaga, 4 febr. Reddingswerkers hebben ten minste 324 opvarenden in veiligheid gebracht van de Egyptische veerboot die gisteren in de vroege ochtend verging op de Rode Zee. Tussen de 1.300 en 1.400 mensen waren aan boord van het schip. Gevreesd wordt dat de meesten de ramp niet hebben overleefd.
De 35 jaar oude veerboot al-Salam Boccaccio 89 zonk op ongeveer tachtig kilometer uit de kust, ter hoogte van de Egyptische havenstad Safaga. Het schip was donderdagavond vertrokken voor de nachtelijke overvaart vanuit Duba in Saoedi-Arabië. Aan boord waren veel Egyptenaren die in Saoedi-Arabië hadden gewerkt of naar huis terugkeerden van de bedevaart naar Mekka.
Over de oorzaak van de ramp is nog niets bekend. Er stond een sterke wind, maar volgens waarnemers was er geen sprake van noodweer met extreem hoge golven. De Egyptische minister van Vervoer, Mohammed Lufty Mansour, zei vanochtend vroeg tegen journalisten dat er „een kleine brand” was aan boord van het schip voordat het zonk, maar dat nog onderzocht moet worden of die de ramp heeft veroorzaakt. Minister Mansour zei ook dat tot dusver 324 opvarenden zijn gered.
In de havenplaats Hurghada werden vanochtend vroeg circa 140 overlevenden aan land gebracht en naar ziekenhuizen vervoerd. Enkelen schreeuwden kwaad naar journalisten dat de hulpverlening slecht was verlopen. „Ze hebben ons 24 uur in het water laten ronddrijven. Een helikopter vloog boven ons maar negeerde onze tekens”, zei een man.
In Safaga, waar de veerboot had moeten aankomen, verzamelde zich een grote menigte van familieleden in de hoop iets te vernemen over het lot van hun verwanten. Sommige wachtenden klaagden over de gebrekkige informatieverstrekking en anderen zeiden dat de politie hen wilde wegjagen.
Volgens de Saoedische autoriteiten had de veerboot op donderavond rond tien uur voor het laatst contact met de wal, en verdween het schip daarna van de radar.
De veerboot, in 1970 in Italië gebouwd, is sinds 1998 eigendom van de Egyptische rederij al-Salam. Volgens deskundigen was de veerboot, die ook 42 voertuigen aan boord had, van hetzelfde type als de Herald of Free Enterprise en de Estonia, die respectievelijk in 1987 en in 1994 vergingen. (AP, Reuters)
Ik denk niet "haast" maar "heel".quote:Op zaterdag 4 februari 2006 17:50 schreef Yildiz het volgende:
Je zou haast zeggen dat het ons haast niet meer boeit als er vele niet-Westerlingen sterven.
Goed gevonden.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens de website van de reder is de capaciteit van de Al Salam Boccaccio 98 1100 passagiers, het schip ziet er raar en hoog uit (er zijn verschillende dekken opgebouwt na de verkoop naar egypte)
http://www.alblaghagroup.com/english/frames/fleet.htm
Nou, nee hoor. Ik haal het uit het aantal reacties hier (op FOK!) vergeleken met het spotprentengedoetopic. Dit bericht is gewoon groot in het nieuws hoor.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 18:15 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat is niet eens een bewuste keuze, dat wordt voor ons bepaald. Als het in West Europa of in de VS was gebeurt hadden we nu al dagen op TV niks anders gezien.
Ben ik nu zo slim of zijn die journalisten nu allemaal zo dom dat ze niet kunnen googlen?quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:50 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Goed gevonden.
Het zijn er inderdaad maar 1100 PAX
[afbeelding]
Dat zeker.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 20:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[afbeelding]
Hier nog een foto waar je goed ziet dat er extra deks op zijn gemaakt, wat natuurlijk het schip topzwaar en windgevoelig maakt.
Straks ga je me vertellen dat Titanic ook wat met geloof te maken heeft.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 21:34 schreef saladito het volgende:
Ga je daar helemaal op reis naar Mekka om die Allah of Mohammed te adoreren,ga je terug naar huis en laat hij je verzuipen!
Lekkere jongen,die Mohammed.
Waren zeker deense vlaggen aan het verbranden..quote:Op zaterdag 4 februari 2006 20:05 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat zeker.
Al wordt er nu nog wel brand als oorzaak gesuggereerd.
nederlandse scheepsbouwers blijven toch een van de beste.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens de website van de reder is de capaciteit van de Al Salam Boccaccio 98 1100 passagiers, het schip ziet er raar en hoog uit (er zijn verschillende dekken opgebouwt na de verkoop naar egypte)
http://www.alblaghagroup.com/english/frames/fleet.htm
http://www.volkskrant.nl/buitenland/article209367.ecequote:‘Gevaarlijke Europese afdankertjes’
Van onze verslaggever
AMSTERDAM - Hoofdschuddend heeft Arie Aalbers, specialist maritieme technniek aan de Technische Universiteit Delft, op internet kennis genomen van de Al-Salam 98. ‘Zo’n gevaarlijk type en dan nog eens verbreed en verhoogd. Dat is vragen om problemen.’
Als Aalbers de sites bekijkt van veerdiensten in ontwikkelingslanden ziet hij veel ‘afdankertjes’. Veel Europese veerboten zijn na aangescherpte regelgeving verhuisd naar landen waar de veiligheid niet zo’n prioriteit is.
Het gaat daarbij om zogenoemde roll-on-roll-off-schepen, die vrij gemakkelijk water kunnen maken en dan ook snel kapseizen. De Al-Salam 98 is door de Egyptische eigenaar gekocht in Italië. Door de uitbreiding van het schip nam de capaciteit toe van 500 naar 1500 passagiers.
Na de rampen met de Herald of Free Enterprise (1987) en de Estonia (1994) werden in Europa met het Verdrag van Stockholm maatregelen getroffen. De stabiliteit van dit type boot moest groter, onder meer door verhoging van het autodek. Veel Europese reders kozen echter voor nieuwe boten en verkochten toen hun oude schepen.
Over de oorzaak van de scheepsramp op de Rode Zee wordt nog in het duister getast. Eerdere ongevallen leren Aalbers dat de mogelijkheden legio zijn. De Herald of Free Enterprise zonk doordat een deur niet goed was afgesloten. Een zusterschip van de Salam 98 kapseisde in oktober 2005 na een aanvaring.
Het Verdrag van Stockholm werd volgens Aalbers onder grote tijdsdruk ingevoerd. Daarom geldt het alleen in Europa. ‘Maar Europese staatsburgers reizen heel wat af, dus is het logisch dat snel uit te breiden.’
zoals bij alles heb je een top drie. heb je een van de drie zit je goed.quote:Op zondag 5 februari 2006 00:31 schreef sp3c het volgende:
een van de beste ... wie zijn dan de besten vraag ik me af
Bron: nasa.govquote:Severe storm over the Red Sea
An Egyptian ferry carrying more than 1,300 people sank on February 2, 2006, in the northern Red Sea as strong storms swept across the region. While the exact cause of the disaster was not certain, the most likely reason was bad weather and high seas. At the time of the incident, a potent storm was advancing eastward over Egpyt and the western Mediterranean. Out ahead of this advancing storm, strong southerly winds drew warm moist air up from the south. These conditions favour the development of severe storms.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |