abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34725895
Waarschijnlijk is het topic in de crash verloren gegaan of het was er nog helemaal niet... maar nog even de aandacht erop dan...
=================

CAIRO - In de Rode Zee is een Egyptische veerboot met circa 1400 opvarenden gezonken. Dat hebben de Egyptische autoriteiten vrijdag gemeld. Reddingswerkers hebben al tientallen lijken uit de Rode Zee gehaald.

Eerder meldden maritieme bronnen dat reddingswerkers veertien lijken en twaalf overlevenden van de scheepsramp in de Rode Zee uit het water gehaald. Dat hebben maritieme bronnen gemeld.


Radar

De veerboot was onderweg van Saudi-Arabië naar Egypte De Salaam 98 zou in de nacht van donderdag op vrijdag in de Egyptische haven Safaga moeten aankomen. Kort nadat het donderdagavond uit de haven van Dubah was vertrokken, verdween het echter van de radarschermen. Het zonk ongeveer honderd kilometer voor de kust van de badplaats Hurghada.

Marineschepen

De zoektocht, die vrijdagochtend op gang kwam, wordt door het slechte weer bemoeilijkt, aldus Egyptische functionarissen. De Egyptische autoriteiten hebben behalve helikopters marineschepen naar de rampplek gestuurd. Ook de Saudische autoriteiten speuren naar overlevenden. Egypte heeft ook schepen in de omgeving opgeroepen om aan de zoektocht deel te nemen.

De meeste opvarenden, circa 1300, zouden Egyptenaren zijn, onder wie moslims die terugkeerden van de jaarlijkse pelgrimstocht naar Mekka. Ook waren Saudiërs en Sudanezen aan boord en vervoerde het schip meer dan veertig voertuigen.

Veiligheidseisen

De Salaam 98 is een oud schip, gebouwd in 1970. Minister van Transport Mohamed Loufty Mansour vertelde CNN echter dat de veerboot aan alle veiligheidseisen voldeed.

Het zusterschip, de Salaam 95, kwam in oktober bij de haven van Suez in aanvaring met een Cypriotisch vrachtschip. Toen konden alle ruim 1400 opvarenden worden gered.

======
UPDATE:
CAIRO - Aan boord van de veerboot die is gezonken in de Rode Zee was enkele uren voor de ramp brand uitgebroken. Dat hebben overlevenden gezegd. Het vuur zou zijn ontstaan in de motoren van het schip, ongeveer twee uur na vertrek uit Saudi-Arabië.

Tot dusver zijn 389 overlevenden uit het water gevist. Er waren circa 1400 mensen aan boord. Voor zover bekend zijn er pas 185 lichamen geborgen. Eerder werd gezegd dat slecht weer mogelijk de oorzaak was van de ramp.


Haven

Volgens overlevenden brak al snel brand uit na vertrek uit de haven Duba, maar werd besloten door te varen. De bemanningsleden zouden na het uitbreken van de brand tegen de passagiers hebben gezegd dat alles onder controle was. Toen het schip slagzij maakte en kapseisde, was het snel gezonken.

Een overlevende zei dat hij twintig uur in het water had gelegen en dat vissen van de slachtoffers begonnen te eten. Een regeringswoordvoerder zei dat er mogelijk niet genoeg reddingsvlotten waren.

Familieleden

Honderden familieleden verdrongen zich zaterdag bij de haven van Safaga, nabij het toeristenoord Hurghada, om informatie te krijgen over hun geliefden. Ze braken door een kordon van de politie en stormden het haventerrein op. Velen zijn boos omdat er zo weinig informatie wordt verstrekt over de vermisten.

Bovendien zijn ze boos omdat regeringsfunctionarissen zich drukker lijken te maken over het bezoek van de Egyptische president Mubarak later op de dag. Een aantal straten kreeg zaterdagochtend nog snel een opknapbeurt. \"Ze zijn druk bezig met de voorbereidingen van het presidentiële bezoek en hebben geen tijd om zich om onze zonen te bekommeren\", aldus een boze Egyptenaar.

Reddingswerkers zijn nog steeds bezig met zoekacties naar overlevenden. De kans op overlevenden is gering wegens de lage temperaturen in de nacht

============
Damn...wat een tragedie weer zeg... de andere veerbootdrama's staan me weer op het netvlies nu...
  zaterdag 4 februari 2006 @ 13:08:33 #2
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34726946
slechte beslissing om toch door te varen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 4 februari 2006 @ 13:42:40 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34728040
Geeft weer eens aan dat overheid in die buurt hun prioriteiten verkeerd heeft. Begreep dat er nogal wat schorte aan de veiligheidsvoorzieningen aan boord.
Die Saudi´s zijn erg goed in allerlei middeleeuwse wetten te handhaven om bv vrouwen te onderdrukken, maar publieke veiligheid is daar schijnbaar niet belangrijk. Hotels storten in, Mensen worden onder de voet gelopen en onveilige schepen kunnen daar gewoon de havens in en uit met passagiers aan boord. Maar Oh wee als een vrouw auto rijd, of een deense krant een paar cartoons afdrukt, daar winden ze zich vreselijk over op...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 17:50:06 #4
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_34734292
Valt me echt op dat dit topic heel, heel rustig blijft. Dat geeft ook wel wat weer, eveneens als de 1e reactie.

Je zou haast zeggen dat het ons haast niet meer boeit als er vele niet-Westerlingen sterven. Als dat daadwerkelijk zo is, zou dat wel ernstig zijn. Aan de andere kant, er sterven duizenden kinderen per uur van de honger...

Nouja, voordat ik het kant-noch-wal-slanende-argument \'we zijn rampen-moe\' te horen krijg, dit nieuwsbericht. Uit het NRC.
quote:


Honderden doden bij ramp veerboot


Safaga, 4 febr. Reddingswerkers hebben ten minste 324 opvarenden in veiligheid gebracht van de Egyptische veerboot die gisteren in de vroege ochtend verging op de Rode Zee. Tussen de 1.300 en 1.400 mensen waren aan boord van het schip. Gevreesd wordt dat de meesten de ramp niet hebben overleefd.


De 35 jaar oude veerboot al-Salam Boccaccio 89 zonk op ongeveer tachtig kilometer uit de kust, ter hoogte van de Egyptische havenstad Safaga. Het schip was donderdagavond vertrokken voor de nachtelijke overvaart vanuit Duba in Saoedi-Arabië. Aan boord waren veel Egyptenaren die in Saoedi-Arabië hadden gewerkt of naar huis terugkeerden van de bedevaart naar Mekka.

Over de oorzaak van de ramp is nog niets bekend. Er stond een sterke wind, maar volgens waarnemers was er geen sprake van noodweer met extreem hoge golven. De Egyptische minister van Vervoer, Mohammed Lufty Mansour, zei vanochtend vroeg tegen journalisten dat er „een kleine brand” was aan boord van het schip voordat het zonk, maar dat nog onderzocht moet worden of die de ramp heeft veroorzaakt. Minister Mansour zei ook dat tot dusver 324 opvarenden zijn gered.

In de havenplaats Hurghada werden vanochtend vroeg circa 140 overlevenden aan land gebracht en naar ziekenhuizen vervoerd. Enkelen schreeuwden kwaad naar journalisten dat de hulpverlening slecht was verlopen. „Ze hebben ons 24 uur in het water laten ronddrijven. Een helikopter vloog boven ons maar negeerde onze tekens”, zei een man.

In Safaga, waar de veerboot had moeten aankomen, verzamelde zich een grote menigte van familieleden in de hoop iets te vernemen over het lot van hun verwanten. Sommige wachtenden klaagden over de gebrekkige informatieverstrekking en anderen zeiden dat de politie hen wilde wegjagen.

Volgens de Saoedische autoriteiten had de veerboot op donderavond rond tien uur voor het laatst contact met de wal, en verdween het schip daarna van de radar.

De veerboot, in 1970 in Italië gebouwd, is sinds 1998 eigendom van de Egyptische rederij al-Salam. Volgens deskundigen was de veerboot, die ook 42 voertuigen aan boord had, van hetzelfde type als de Herald of Free Enterprise en de Estonia, die respectievelijk in 1987 en in 1994 vergingen. (AP, Reuters)
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 18:12:22 #5
76871 fanneke
Met heel m'n hart
pi_34734904
* deleted : note++ *

[ Bericht 42% gewijzigd door Drugshond op 04-02-2006 21:56:31 ]
Bezochte-/geplande wedstrijden:
(104) 08-02-2014 WSV - ESC 2-0 (Districtsbeker Oost)
(105) 09-02-2014 Excelsior - FC Den Bosch 4-1 (Jupiler League)
(106) 14-02-2014 FC Den Bosch - Sparta (Jupiler League)
  † In Memoriam † zaterdag 4 februari 2006 @ 18:15:10 #6
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_34734986
Een ongelukkige inschatting van de schade van de brand of ingegeven door winstbejacht en prestatiedruk?

Als er een loopje met de veiligheid wordt genomen is het eigenlijk altijd vanwege het laatste.
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 17:50 schreef Yildiz het volgende:


Je zou haast zeggen dat het ons haast niet meer boeit als er vele niet-Westerlingen sterven.
Ik denk niet "haast" maar "heel".

Dat is niet eens een bewuste keuze, dat wordt voor ons bepaald. Als het in West Europa of in de VS was gebeurt hadden we nu al dagen op TV niks anders gezien.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 18:19:36 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34735113
Volgens de website van de reder is de capaciteit van de Al Salam Boccaccio 98 1100 passagiers, het schip ziet er raar en hoog uit (er zijn verschillende dekken opgebouwt na de verkoop naar egypte)
http://www.alblaghagroup.com/english/frames/fleet.htm
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 19:50:51 #8
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_34737830
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens de website van de reder is de capaciteit van de Al Salam Boccaccio 98 1100 passagiers, het schip ziet er raar en hoog uit (er zijn verschillende dekken opgebouwt na de verkoop naar egypte)
http://www.alblaghagroup.com/english/frames/fleet.htm
Goed gevonden.
Het zijn er inderdaad maar 1100 PAX
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 18:15 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat is niet eens een bewuste keuze, dat wordt voor ons bepaald. Als het in West Europa of in de VS was gebeurt hadden we nu al dagen op TV niks anders gezien.
Nou, nee hoor. Ik haal het uit het aantal reacties hier (op FOK!) vergeleken met het spotprentengedoetopic. Dit bericht is gewoon groot in het nieuws hoor.

[ Bericht 25% gewijzigd door Yildiz op 04-02-2006 19:58:19 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 19:57:41 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34738054
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 19:50 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Goed gevonden.
Het zijn er inderdaad maar 1100 PAX
[afbeelding]
Ben ik nu zo slim of zijn die journalisten nu allemaal zo dom dat ze niet kunnen googlen?
Lijkt me toch het eerste wat je doet, als je een persbericht als dit binnen krijgt, ff controleren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 20:04:00 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34738255


Hier nog een foto waar je goed ziet dat er extra deks op zijn gemaakt, wat natuurlijk het schip topzwaar en windgevoelig maakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 20:05:57 #11
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_34738326
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 20:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[afbeelding]

Hier nog een foto waar je goed ziet dat er extra deks op zijn gemaakt, wat natuurlijk het schip topzwaar en windgevoelig maakt.
Dat zeker.
Al wordt er nu nog wel brand als oorzaak gesuggereerd.

Maar wind, in combinatie met hoge golven, vind ik wel een mogelijke oorzaak tot nu toe.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 21:39:39 #12
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_34741677
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 21:34 schreef saladito het volgende:
Ga je daar helemaal op reis naar Mekka om die Allah of Mohammed te adoreren,ga je terug naar huis en laat hij je verzuipen!
Lekkere jongen,die Mohammed.
Straks ga je me vertellen dat Titanic ook wat met geloof te maken heeft.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 22:08:52 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34742646
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 20:05 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dat zeker.
Al wordt er nu nog wel brand als oorzaak gesuggereerd.
Waren zeker deense vlaggen aan het verbranden..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34746653
Waarom heeft Egypte de hulp van de Amerikanen en de Britten in het begin geweigerd?
pi_34746679
Kan deze topic verschoond worden van islamhaters aub?
  Moderator zondag 5 februari 2006 @ 00:28:08 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34747427
alle posts over moslims verwijderd ... laten we het over deze scheepsramp hebben.

op CNN hoorde ik gister dat het schip niet helemaal zeewaardig meer was omdat er 2 verdiepingen bovenop zijn gebouwd waar het schip origineel niet voor ontworpen was.
Hierdoor wordt het onstabiel met slecht weer en veel wind enzo.

kan ook dat net als die ramp hier in Europa een tijdje geleden (naam en locatie kwijt) dat de garage (was een rollon rolloff schip) is volgelopen met water waardoor die is gezonken.

tragisch iig
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 5 februari 2006 @ 00:30:06 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34747502
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens de website van de reder is de capaciteit van de Al Salam Boccaccio 98 1100 passagiers, het schip ziet er raar en hoog uit (er zijn verschillende dekken opgebouwt na de verkoop naar egypte)
http://www.alblaghagroup.com/english/frames/fleet.htm
nederlandse scheepsbouwers blijven toch een van de beste.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  Moderator zondag 5 februari 2006 @ 00:31:53 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34747576
een van de beste ... wie zijn dan de besten vraag ik me af
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_34747763
quote:
‘Gevaarlijke Europese afdankertjes’

Van onze verslaggever

AMSTERDAM - Hoofdschuddend heeft Arie Aalbers, specialist maritieme technniek aan de Technische Universiteit Delft, op internet kennis genomen van de Al-Salam 98. ‘Zo’n gevaarlijk type en dan nog eens verbreed en verhoogd. Dat is vragen om problemen.’

Als Aalbers de sites bekijkt van veerdiensten in ontwikkelingslanden ziet hij veel ‘afdankertjes’. Veel Europese veerboten zijn na aangescherpte regelgeving verhuisd naar landen waar de veiligheid niet zo’n prioriteit is.

Het gaat daarbij om zogenoemde roll-on-roll-off-schepen, die vrij gemakkelijk water kunnen maken en dan ook snel kapseizen. De Al-Salam 98 is door de Egyptische eigenaar gekocht in Italië. Door de uitbreiding van het schip nam de capaciteit toe van 500 naar 1500 passagiers.

Na de rampen met de Herald of Free Enterprise (1987) en de Estonia (1994) werden in Europa met het Verdrag van Stockholm maatregelen getroffen. De stabiliteit van dit type boot moest groter, onder meer door verhoging van het autodek. Veel Europese reders kozen echter voor nieuwe boten en verkochten toen hun oude schepen.

Over de oorzaak van de scheepsramp op de Rode Zee wordt nog in het duister getast. Eerdere ongevallen leren Aalbers dat de mogelijkheden legio zijn. De Herald of Free Enterprise zonk doordat een deur niet goed was afgesloten. Een zusterschip van de Salam 98 kapseisde in oktober 2005 na een aanvaring.

Het Verdrag van Stockholm werd volgens Aalbers onder grote tijdsdruk ingevoerd. Daarom geldt het alleen in Europa. ‘Maar Europese staatsburgers reizen heel wat af, dus is het logisch dat snel uit te breiden.’
http://www.volkskrant.nl/buitenland/article209367.ece
  Moderator zondag 5 februari 2006 @ 00:40:49 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34747870
Estonia was het!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 5 februari 2006 @ 00:41:53 #21
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34747913
quote:
Op zondag 5 februari 2006 00:31 schreef sp3c het volgende:
een van de beste ... wie zijn dan de besten vraag ik me af
zoals bij alles heb je een top drie. heb je een van de drie zit je goed.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_34760718
Survivors of the Red Sea ferry disaster have said the captain and his crew were first to flee the burning ship by lifeboat and abandoned them to their fate.
  zondag 5 februari 2006 @ 14:53:48 #23
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_34761005
Van de Frontpage gehaald.
quote:
Severe storm over the Red Sea



An Egyptian ferry carrying more than 1,300 people sank on February 2, 2006, in the northern Red Sea as strong storms swept across the region. While the exact cause of the disaster was not certain, the most likely reason was bad weather and high seas. At the time of the incident, a potent storm was advancing eastward over Egpyt and the western Mediterranean. Out ahead of this advancing storm, strong southerly winds drew warm moist air up from the south. These conditions favour the development of severe storms.

[..]
Bron: nasa.gov
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')