Dat was natuurlijk retorisch bedoeld, maar het evident-gelukkig maar-dat nuancering niet geheel vreemd is (in deze en soortgelijke kwesties) in de arabische wereld.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:40 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dat was wel te verwachten natuurlijk, de Jordaanse krant zal wel als ketter worden gezien en wordt nu genegeerd, want een 'echte' moslim zou onvoorwaardelijk zijn broeders moeten steunen ipv wat nuance aan het debat moeten geven , toch?
Vergeet niet dat westerse bemoeienis in Algerije al 130 duizend moslims het leven heeft gekost.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:42 schreef SocialDisorder het volgende:
Overigens, zo vlak voor ik naar huis ga, ik ben ENORM benieuwd naar hoe de hypocritie van de moslims aldaar nu beleefd wordt.
"Wij" het westen hadden toch geen recht om ons met "hun" te bemoeien? We moesten hun rechtssysteem respecteren, hun cultuur, hun maatschappij.
Nu hebben de heren imams en hun blinde volgelingen veel minder moeite om zich te bemoeien met wat er duizenden kilometers verderop gebeurd. Gevalletje pot-ketel?
Maar je geniet er wel van dat iemand krijst, wanneer een niet gelovige sterft? Is dit geen haat?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:24 schreef Super7fighter het volgende:
Heel goed dat de Islamwereld hier gepast en attent op reageert. Desnoods moeten we op water en brood leven, maar toegeven aan chantage en haat doen we nooit.
En dan ook nog deze--->quote:Het zou me niet verbazen als hij net zo zou gaan krijsen als Theo van Gogh deed.
De actie van de Jordaanse krant was het positiefste nieuws dat ik gehoord heb vandaag.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:44 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat was natuurlijk retorisch bedoeld, maar het evident-gelukkig maar-dat nuancering niet geheel vreemd is (in deze en soortgelijke kwesties) in de arabische wereld.
Misschien broos en marginaal, maar imo bemoedigend te noemen.
Het is dat ik in hakbarcity woon, maar anders zou ik ze bij wijze van een ludieke actie op straat gaan ronddelen. Maar in hakbarcity moet ik oppassen. Hier staat er zomaar een doodseskader onder leiding van Mekkeri op mijn boot om hakbar te doen. En daar heb ik natuurlijk niet zoveel zin in.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:39 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Ik wil hem op een T-shirt.
quote:Walking the Thin Line
(By Dyab Abou Jahjah)
Toen ik voor het eerst van de cartoons, gepubliceerd in Denemarken en Noorwegen, vernam die de profeet Mohammed uitbeelden, dacht ik eerlijk gezegd dat het onderwerp geen discussie waard is. Dit hele cartoon verhaal is duidelijk een goedkope poging om moslims te choqueren, wat controverse te bekomen en de verkoopcijfers de hoogte in te jagen. Moslim-pesten is vandaag de dag de beste manier om te scoren, of het nu economisch is of politiek. Gegarandeerd prijs!
In deze is het dan ook niet het debat over vrijheid van meningsuiting dat me interesseert. Immers, ook ik ben er hier van overtuigd dat ieder van ons in staat moet zijn om wat dan ook te kunnen zeggen en publiceren. Ik geloof niet in taboes en ik geloof niet dat er iets boven de menselijke vrijheid staat. Ik weet dat de meeste Arabieren en moslims het met me oneens zullen zijn. Maar dit stoort me dan ook niet, wat me wel degelijk tegensteekt is dat Europeanen niet beseffen dat ook zij het niet eens zijn met mij.
Europeanen denken dat de vrijheid van meningsuiting gegarandeerd is in het Westen en dat ze deze verworvenheid ten allen prijze moeten verdedigen tegen de islamitische druk. Dit is een overtuiging die breed verkondigd en gedragen wordt door groepen over het heel politieke spectrum. De werkelijkheid levert ons, moslims, die temidden Europa leven een heel andere ervaring. Moslims en anderen kunnen in Europa vaak niet datgene zeggen wat ze op het hart ligt. Ze riskeren immers gearresteerd en vervolgd te worden indien ze dit toch aandurven. Moslims en andersgelovigen kunnen hun afgunst en misprijzen niet uiten m.b.t. homoseksualiteit. Ook kunnen moslims niet zeggen dat dit een ziekte is en een afwijking van de menselijke natuur zonder dat ze voor homofoob worden bestempeld. In Europa kan men geen vrij historisch onderzoek doen naar de 2de wereldoorlog en de holocaust om bijvoorbeeld in alle vrijheid een deviante mening van de dominerende dogmatische lijn te verkondigen. Elke poging hiertoe zal je onverbiddelijk de titel van revisionist, negationist, antisemiet en een gevangenisstraf opleveren.
Je hoeft zelfs niet zo ver te gaan. Ik ben benieuwd naar de reacties van deze kampioenen van de vrije meningsuiting in het geval dat een Deense krant enkele tekeningen zou publiceren van Joodse rabbijnen (of Mosjes bvb.) met een Joodse neus, de Davidster en hen afschrijft als gierige bankiers of een andere vorm van economische parasieten die het bloed uit de mensen zuigen verwijzend naar stereotiepen over Joden. Of een tekening van Koning David, met dezelfde typische Joodse kenmerken en trekken, samenzwerend met de andere Joodse profeten om de wereld te domineren, geïnspireerd door de protocollen van de wijzen van Zion.
Inderdaad, Arabieren zijn nijdig als je aan hun religieuze en nationale symbolen raakt, maar Europa heeft van politieke correctheid, de Holocaustcultus en Jodenaanbidding haar alternatieve religie gemaakt en is nog meer pisnijdig als je hieraan tornt.
Europeanen mogen hun vlag dan niet respecteren, ze mogen dan nog lachen met Jezus en Maria maar als je aan hen nieuwe religie raakt, zal je gebombardeerd worden met verontwaardiging om verder vervolgd te worden in de beste Europese inquisitie traditie.
Ik ben voor de absolute vrijheid van meningsuiting, overal! En daarom roep ik elke ziel onder de Arabieren op om: de Deense vlag te gebruiken als substituut voor toiletpapier en elke muur te bekladden met graffiti om al datgene wat Europa heilig verklaard te beschimpen: dansende rabbijnen op de karkassen van Palestijnse kinderen, Valse Gaskamers vanuit Hollywood in 1946 geïmporteerd met een approval stempel van Steven Spielberg erop, en aidsverspreidende janetten. Laten we samen de absolute vrijheid van meningsuiting verdedigen, zou dat geen nobele daad zijn?
Waarom dan al die bedreigingen aan mensen in Moslimgebieden die toevallig de Deense, Noorse, Zweedse of Franse nationaliteit hebben?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:47 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Vergeet niet dat westerse bemoeienis in Algerije al 130 duizend moslims het leven heeft gekost.
Deze Arabische bemoeienis in Denemarken eist geen levens, slechts de harde valuta die de Denen liefhebben.
De VS is niet pure evil. Althans dat hoor je niet van mij.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:42 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Is het ooit in je opgekomen dat je daar andere mensen mee pakt die er niets mee te maken hebben? En wat doet het ertoe wat er met Frankrijk is gebeurd? Is dat dan een soortemet voorbeeld van dat de VS het ook doet en het dus mag? Dacht dat jullie altijd zo haatten waar de VS voor stond. Ga je nu een beetje redeneren alsof jullie hetzelfde kunnen doen als de VS.
Als Het Westen zich niet met de Palestijnse gebieden mogen bemoeien houdt dat ook in de beëindiging van de financiële bemoeienis.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:47 schreef Elgigante het volgende:
[..]
De actie van de Jordaanse krant was het positiefste nieuws dat ik gehoord heb vandaag.
Verder moet natuurlijk iedereen die het EU-gebouw in de Palestijnse gebieden is binnen gestormd geliquideerd worden, ze bezetten een gebouw van de EU die hun gebieden notabene financieel overeind houdt.
Als wij ons als Westen niet meer met deze gebieden mogen bemoeien gaat de geldkraan natuurlijk óók dicht.
Altijd weer die slachtofferol he. Get over it!quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:47 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Vergeet niet dat westerse bemoeienis in Algerije al 130 duizend moslims het leven heeft gekost.
Deze Arabische bemoeienis in Denemarken eist geen levens, slechts de harde valuta die de Denen liefhebben.
Je bent de eerste Moslim die ik dit hoor zeggen! En ik spreek vrij vaak met Moslims over dit onderwerp.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:49 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
De VS is niet pure evil. Althans dat hoor je niet van mij.
Jammer dat die beetje uit de picture is, want het is een heel intelligente man.quote:
Dat zeg ik, alleen zijn we (in de EU) op een punt belandt dat we niet meer terug kunnen. Als we de geldkraan dichtdraaien, wat een volkomen legitiem middel is om legio redenen, is de heersende gedachte in Brussel: dan laten we een wespennest achter dat zijn weerga niet kent en hebben we een Afghanistan in het kwadraat.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:49 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Als Het Westen zich niet met de Palestijnse gebieden mogen bemoeien houdt dat ook in de beëindiging van de financiële bemoeienis.
Abou Jahjah verwart vrijheid van drukpers met vrijheid van meningsuiting.quote:
Zijn de meeste doden in Algerije niet te danken aan de radicaal islamitische beweging FIS? Of vergeet je die gemakshalve maar even?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:47 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Jammer dat je niet ingaat op mijn punt.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:50 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Altijd weer die slachtofferol he. Get over it!
Er is ook niets strafbaars aan de gepubliceerde spotprenten.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:43 schreef Meki het volgende:
De vlag in brand steken is niet strafbaar .
Vertel eens... Vlaggen en foto's van regeringsleiders in brand steken, touristen bedreigen en fatwa's uitroepen zijn geen provocerende handelingen wil je zeggen? Maar een spotprentje met de Islam als onderwerp moet van wetswege verboden worden?quote:Denemarken wilt de 2 provocateurs niet aanpakken en als smoesje gebruiken ze vrijheid van meningsuiting
De doden vielen, nadat het Westen de illegale Algerijnse regering steunden met wapens en geld.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:54 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Zijn de meeste doden in Algerije niet te danken aan de radicaal islamitische beweging FIS? Of vergeet je die gemakshalve maar even?
Hebben die vervelende Denen 130 duizend moslims afgeslacht?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:47 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Je moet het meer zien als een sterke signaal zien om de mensen wat verstand bij te brengen, zodat ze de volgende keer extra opletten met gevoelige onderwerpen.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:49 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Waarom dan al die bedreigingen aan mensen in Moslimgebieden die toevallig de Deense, Noorse, Zweedse of Franse nationaliteit hebben?
Please.. Laatst een boek erover gelezen, ben ff de naam kwijt maar als ik hem hier zie dan zal ik het je laten weten. FIS en Groupe Islamique Armée en vergelijkbare groeperingen grepen naar de wapens en ontketende een oorlog tegen de staat wat veeele levens heeft geist. Overgens is de vergelijking die je maakt totaal onzinnig.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:56 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
De doden vielen, nadat het Westen de illegale Algerijnse regering steunden met wapens en geld.
De FIS was zelfs bereid om innige banden met het Westen te onderhouden, maar Frankrijk en de VS gingen over 130 duizend lijken om te voorkomen dat de FIS democratisch aan de macht kwam.
Je verdedigt de bedreigingen??quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:59 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Je moet het meer zien als een sterke signaal zien om de mensen wat verstand bij te brengen, zodat ze de volgende keer extra opletten met gevoelige onderwerpen.
Jezus, wanneer ben jij geboren? Fundamentalisten zijn als beesten te keer gegaan in Algerije, meisjes van 12/13 jaar werden ontvoerd, dagenlang verkracht en vervolgens de keel doorgesneden. Tot zover de ''broederschap'' tussen moslims.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:56 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
De doden vielen, nadat het Westen de illegale Algerijnse regering steunden met wapens en geld.
De FIS was zelfs bereid om innige banden met het Westen te onderhouden, maar Frankrijk en de VS gingen over 130 duizend lijken om te voorkomen dat de FIS democratisch aan de macht kwam.
Als Jahjah écht intelligent was zou iedere moslim in Nederland op hem stemmen, nu hij niet eens een partij van de grond krijgt in een land waar de grote steden al bijna voor de helft bevolkt worden door mensen met het Islamitisch geloof zegt dat genoeg over zijn potentie.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:52 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Jammer dat die beetje uit de picture is, want het is een heel intelligente man.![]()
Dus de volgende keer als een Marrokaan als wraakactie voor bijvoorbeeld Theo van Gogh wordt neergeschoten kunnen we ook zeggen dat dat een signaal is vanuit de maatschappij?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:59 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Je moet het meer zien als een sterke signaal zien om de mensen wat verstand bij te brengen, zodat ze de volgende keer extra opletten met gevoelige onderwerpen.
Wacht ik ook opquote:Op donderdag 2 februari 2006 17:54 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Jammer dat je niet ingaat op mijn punt.
De FIS die eerlijk de verkiezingen wonnen werd door het Westen gedwongen om in het verzet te gaan. Zonder Westerse steun had de FIS geweldloos de macht overgenomen van de toenmalige Algerijnse dictators. De Algerijnse machthebbers, gesterkt en gesteund, door het Westen kwamen in een bloedig conflict met de FIS, en de extremere tak de GIA, waarbij er vele mensen gedood werden.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:00 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Please.. Laatst een boek erover gelezen, ben ff de naam kwijt maar als ik hem hier zie dan zal ik het je laten weten. FIS en Groupe Islamique Armée en vergelijkbare groeperingen grepen naar de wapens en ontketende een oorlog tegen de staat wat veeele levens heeft geist. Overgens is de vergelijking die je maakt totaal onzinnig.
Dat was het Algerijns leger en de GIA. De FIS had daar niet zoveel mee te maken.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:01 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Jezus, wanneer ben jij geboren? Fundamentalisten zijn als beesten te keer gegaan in Algerije, meisjes van 12/13 jaar werden ontvoerd, dagenlang verkracht en vervolgens de keel doorgesneden. Tot zover de ''broederschap'' tussen moslims.
Sinds wanneer zijn doodsbedreigingen (omdat het toevallig burgers zijn van een land waarin 1 krant deze prenten heeft geplaatst) een vorm van verstand bijbrengen?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:59 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Hij heeft gelijk dat wat de een té beledigend vindt de ander grappig vindt. Daarom moet je volgens mij ook niet belediging strafbaar stellen, het is uiteindelijk niet leefbaar, een wereld waarin niemand niemand mag beledigen.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:52 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Jammer dat die beetje uit de picture is, want het is een heel intelligente man.![]()
Rot op... Dat zie je die palastijnen altijd doen, vlaggen van de Amerikanen in de fik zetten. Als dat gebeurd, gaan toch ook niet duizenden amerikanen de straat op?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:27 schreef Meki het volgende:
[..]
wat heb je dan bereikt ermee ?
provocatie en belediging heb je dan ermee bereikt
dan verbranden enzo is een reactie van de actie van Denemarken
daar hebben ze een reden voor ze gaan dat niet zomaar doen. het is vrij normaal dat ze dat doen . en het is aan de Amerikanen of de straat opgaan of niet niet aan de Palestijnenquote:Op donderdag 2 februari 2006 18:10 schreef Radjesh het volgende:
[..]
Rot op... Dat zie je die palastijnen altijd doen, vlaggen van de Amerikanen in de fik zetten. Als dat gebeurd, gaan toch ook niet duizenden amerikanen de straat op?
De vergelijking loopt imo mank, want de Deense prentjes gingen niet over moslims, maar over Mohammed.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:11 schreef SCH het volgende:
Abou JahJah heeft wel gelijk dat dergelijjke cartoons over joden meteen als anti-semitisme worden neergezet.
true, maar Abu 'vergeet' te vermelden dat de Arabische landen cartoons over Joden publiceren waar Hitler zich nog voor zou omdraaien in het graf en dat op wekelijkse basis.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:11 schreef SCH het volgende:
Abou JahJah heeft wel gelijk dat dergelijjke cartoons over joden meteen als anti-semitisme worden neergezet.
Tja, zo kun je overal wel een draai aangeven.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:15 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De vergelijking loopt imo mank, want de Deense prentjes gingen niet over moslims, maar over Mohammed.
Ergo sartirische cartoons over Joden en niet over Jahwe kan inderdaad als anti-semitisch neergezet worden.
Dus moet je maar terugslaan?quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:16 schreef Elgigante het volgende:
[..]
true, maar Abu 'vergeet' te vermelden dat de Arabische landen cartoons over Joden publiceren waar Hitler zich nog voor zou omdraaien in het graf en dat op wekelijkse basis.
Ik wil niet infantiel overkomen, maar imo begon jij hiermee.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Tja, zo kun je overal wel een draai aangeven.![]()
Moslims moeten niet zo snel janken. Het is altijd gezeik met Moslims, waar ook ter wereld.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:12 schreef Meki het volgende:
[..]
daar hebben ze een reden voor ze gaan dat niet zomaar doen. het is vrij normaal dat ze dat doen . en het is aan de Amerikanen of de straat opgaan of niet niet aan de Palestijnen
het is gewoon een eigen schuld van Denemarken die een Miljard moslims heeft beledigd
Je komt wel infantiel over met die opmerking. Een cartoon van Mohammed gaat toch gewoon over moslims?quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:18 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik wil niet infantiel overkomen, maar imo begon jij hiermee.
Alles terugtrekken, laat ze maar verrekken in hun eigen shit.quote:EU in Gaza belaagd vanwege cartoons
Gewapende Palestijnen hebben vanochtend het EU-kantoor in Gazastad omsingeld. Ze eisten een excuus van Denemarken, Noorwegen en Frankrijk voor het plaatsen van cartoons waarin de spot wordt gedreven met profeet Mohammed.
Volgens een EU-functionaris die anoniem wil blijven, heeft de Palestijnse politie ingegrepen en lopen de medewerkers van het kantoor geen gevaar meer. "Alles is weer normaal", aldus de functionaris, die benadrukte dat bedreigingen aan medewerkers van de Europese instellingen "niet acceptabel" zijn.
De spotprenten waar de Palestijnen zich kwaad over maken, verschenen in september in de Deense krant Jyllands Posten. Later werden ze overgenomen door andere Europese kranten. In de Arabische wereld is afgelopen week woedend gereageerd op de tekeningen, waaronder een van de profeet Mohammed als terrorist.
Boycot
Het verhaal is in de islamitische wereld een eigen leven gaan leiden, waarbij ook tekeningen zijn opgedoken die helemaal niet in de Deense krant hebben gestaan.
In verschillende islamitische landen is opgeroepen tot een boycot van Deense producten en Saudi-Arabië heeft de Deense regering om excuses gevraagd, waarop Kopenhagen een diplomatieke missie op touw heeft gezet.
De Jutlandse krant heeft inmiddels excuses aangeboden - niet voor het plaatsen van de cartoons, maar voor het kwetsen van de gevoelens van moslims.
Oproep
Tekenaars in westerse landen zijn intussen bezorgd over alle commotie. De internationale vereniging voor cartoonisten FECO heeft alle tekenaars opgeroepen vooral te blijven tekenen wat ze willen.
"Ze moeten zich niets aantrekken van de ophef in de moslimwereld, want de vrijheid van meningsuiting is een groot goed", zegt Peter Nieuwendijk, secretaris generaal van de vereniging, die actief is in 33 landen.
Nederlandse kranten lijken dat advies te volgen. NRC Handelsblad publiceerde gisteren een tekening die geheel was opgebouwd uit de letters 'dit is niet Mohammed'. De Volkskrant volgde vandaag met een cartoon getiteld 'de pen is machtiger dan het zwaard'.
Nee dat zeg ik niet, Abu meldt spreekt over een hypothetisch verhaal dat als Mohammed vervangen zou worden door Joden.quote:
Hallo het is een krant in Denemarken niet het gehele land.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:12 schreef Meki het volgende:
[..]
daar hebben ze een reden voor ze gaan dat niet zomaar doen. het is vrij normaal dat ze dat doen . en het is aan de Amerikanen of de straat opgaan of niet niet aan de Palestijnen
het is gewoon een eigen schuld van Denemarken die een Miljard moslims heeft beledigd
GIA/FIS, één pot nat. het Algerijnse leger heeft de ondankbare taak gehad om enige mate van orde te moeten herstellen nadat men in Algerije zo dom was geweest vrije verkiezingen te houden. Het Algerijnse militaire regime is, jammer genoeg, ''as good as it gets''. Helaas zijn er nogal wat fantasten die niets geleerd hebben van wat er toen gebeurd is, en de problemen in het MO nu te lijf willen gaan met democratie en daarmee juist de fundamentalisten in de kaart spelen.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:07 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Dat was het Algerijns leger en de GIA. De FIS had daar niet zoveel mee te maken.
ja en jij bent geen moslim het is niet aan jou gericht. de afbeeldingen zijn een belediging van een miljard Moslims. en Denemarken heeft dat bewust gedaan .quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:18 schreef Radjesh het volgende:
[..]
Moslims moeten niet zo snel janken. Het is altijd gezeik met Moslims, waar ook ter wereld.
Ik vind die spotprenten wel vet, en zie echt niet in wat er nu zo beledigend is.
Ik wil niet onbeleefd zijn, maar er zijn zegmaar geen foto's van Mohammed. Ergo: er wordt een stereotype 'Mohammedaan' getekend. Zo een waarvan iedereen weet wie / wat bedoeld wordt, al heeft niemand ooit Mohammed gezien, zelfs geen overgeleverde afbeelding.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:15 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De vergelijking loopt imo mank, want de Deense prentjes gingen niet over moslims, maar over Mohammed.
Ergo sartirische cartoons over Joden en niet over Jahwe kan inderdaad als anti-semitisch neergezet worden.
en de premier moet ervoor zorgen dat ze niet meer beledigenquote:Op donderdag 2 februari 2006 18:22 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
Hallo het is een krant in Denemarken niet het gehele land.
Rechtvaardig jij die boycot?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |