abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34689020
Ik heb zojuist een brief ontvangen van de Postbank.
quote:
Alle banken zijn wettelijk verplicht om van hun beleggende klanten informatie in te winnen over hun financiele positie, hun ervaring met beleggen en hun beleggingsdoelstellingen. De Postbank dient deze informatie vast te leggen in een beleggingsprofiel.
En nog wat meer. Er staat niet wat er gebeurt als ik niet voldoe aan het verzoek de vragenlijst in te vullen en op te sturen.

De vragen:

Hoe lang is de periode dat u wil beleggen (beleggingshorizon)? (Deze vraag wordt niet meegenomen in de puntentelling. Kruis wel een antwoord aan)

Wat is het voornaamste doel waarvoor u wilt beleggen?

Heeft u ervaring met beleggen?

In welke beleggingscategorien belegt u of heeft u belegd?

Welk deel van uw totale vermogen (excl eigen woning) houdt u apart voor (onvoorziene) uitgaven?

Hoe reageert u als uw beleggingen tussentijds dalen van 50.0000 naar 45.000?

Wat doet u bij een waardedaling (van uw beleggingen) van 10%?

Welke van de volgende stelling past het best bij u?
te kiezen uit, verkort weegegeven [sigme]: gestage groei; fluctuaties acceptabel voor kans hoger rendement; allen geinteresseerd in kans op hoog rend.

Als straks uw opgebouwd vermogen fors lager zou uitkomen dan verwacht, kunt u dat dan opvangen met ander inkomen en/of vermogen?

De verschillende antwoorden hebben elk een aantal punten erbij staan, die moeten worden opgeteld en daaruit volgt een 'beleggingsprofiel'. Er zijn er 5, ze worden toegelicht. Ik noem ze even:
Behoudend; Voorzichtig; Evenwichtig; Ambitieus; Avontuurlijk.

Je moet je 'berekend profiel' aankruisen en indien gewenst kan een afwijkend 'gewenst profiel' worden opgegeven.

Dit kan toch niet waar wezen? Er kan toch geen wettelijke verplichting bestaan op basis waarvan ik dergelijke rommel moet invullen. Toch?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 1 februari 2006 @ 19:07:59 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_34689169
Yep dat bepaaldd de Nederlandse bank.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_34689654
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 19:03 schreef sigme het volgende:
Dit kan toch niet waar wezen? Er kan toch geen wettelijke verplichting bestaan op basis waarvan ik dergelijke rommel moet invullen. Toch?
Die verplichting voor de banken is er weldegelijk (of jij het verplicht bent om in te vullen weet ik alleen niet, ik weet ook niet of de banken jou mogen helpen als je het niet invult). Maar Wat is er raar aan deze regel? Er werd zou rond 2000-2001-2002 gejammerd dat men het schip inging met al hun aandelen, dat de banken onverantwoord aandelen aan de man gebracht hadden. Dit is nu het antwoord, de bank moet weten van jou of jouw belegging wel verantwoord is vergeleken met wat je zelf kunt en eventueel laten kunt als het slechter blijkt te gaan. Wees blij dat die lijst verder niets zegt (jouw koop/verkooporder worden nog niet echt geweigerd omdat ze niet voldoen aan die lijst), stel je voor dat de banken jouw je handelwijze zouden dicteren, puur omdat in het verleden een aantal mensen niet voldoende volwassen waren om gezond te beleggen
pi_34693207
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 19:24 schreef frederik het volgende:

[..]

Die verplichting voor de banken is er weldegelijk (of jij het verplicht bent om in te vullen weet ik alleen niet, ik weet ook niet of de banken jou mogen helpen als je het niet invult). Maar Wat is er raar aan deze regel? Er werd zou rond 2000-2001-2002 gejammerd dat men het schip inging met al hun aandelen, dat de banken onverantwoord aandelen aan de man gebracht hadden. Dit is nu het antwoord, de bank moet weten van jou of jouw belegging wel verantwoord is vergeleken met wat je zelf kunt en eventueel laten kunt als het slechter blijkt te gaan. Wees blij dat die lijst verder niets zegt (jouw koop/verkooporder worden nog niet echt geweigerd omdat ze niet voldoen aan die lijst), stel je voor dat de banken jouw je handelwijze zouden dicteren, puur omdat in het verleden een aantal mensen niet voldoende volwassen waren om gezond te beleggen
Mensen die nu een dergelijk product af (willen) sluiten moeten vooraf zo'n profiel invullen. Als uit de toetsing blijkt dat het onverstandig is om het product af te sluiten kan je een vrijwaring tekenen en alsnog gewoon instappen. Het is puur die verantwoordelijkheid, de financiële instelling kan dan niet meer aangesproken worden .. die wapperen met de vrijwaring.

Volgens mij ben je het verplicht maar 100 % zeker weet ik het niet, ben er wel benieuwd naar.
  woensdag 1 februari 2006 @ 21:06:11 #5
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_34693645
De banken zijn verplicht dit soort dingen te vragen, ze hebben een Zorgplicht.
Ze vullen dan een soort risicoprofiel in (van Behoudend tot Speculatief) . Als jij kiest om "veilig" te beleggen, maar je hebt op een gegeven moment een aandelenpakket dat risicovol is, wijst de bank je hier op. Je kunt dan kiezen om je aandelenpakket aan te passen of om je risicoprofiel aan te passen.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_34693699
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 20:56 schreef Magnolia__ het volgende:

[..]

Mensen die nu een dergelijk product af (willen) sluiten moeten vooraf zo'n profiel invullen. Als uit de toetsing blijkt dat het onverstandig is om het product af te sluiten kan je een vrijwaring tekenen en alsnog gewoon instappen. Het is puur die verantwoordelijkheid, de financiële instelling kan dan niet meer aangesproken worden .. die wapperen met de vrijwaring.

Volgens mij ben je het verplicht maar 100 % zeker weet ik het niet, ben er wel benieuwd naar.
Ik heb hem in het verleden ook ontvangen, voor een pakket wat ik reeds had (voordat het gemekker duidelijk werd), het is dus niet alleen voor nieuwe klanten.
Mijn moeder belegt al een 30 jaar, en die kreeg van haar huisbank zelfs zo'n invullijst (geen nieuw product trouwens bij haar)
  woensdag 1 februari 2006 @ 21:22:25 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_34694471
Flauwekul uitvoering van een op zich goed idee.

Ik krijg ook altijd van dit soort post. Van de ene bank met het advies vooral meer obligaties te kopen omat ik teveel aandelen/opties heb voor mijn risicoprofiel. Van een andere bank dat ik meer aandelen/opties moet kopen omdat ik teveel obligaties heb voor mijn risicoprofiel

Gelukkig heb ik er meer verstand van dan een stelletje van die compu's die deze shit uitspuien.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_34705025
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 21:22 schreef Hyperdude het volgende:
Flauwekul uitvoering van een op zich goed idee.
Goed idee.. mwah. Hoezo moet de bank mij verzorgen? Ik ben toch financieel volwassen? En dan zou ik per wet verplicht zijn aan te geven af ik me a) veel zorgen b) een beetje zorgen etc maak bij een verlies van 5.000 euro.. Daar kan geen goed idee achter zitten, imo.

Ik ontvang de vragenlijst trouwens omdat ik ergens een stapeltje slapende aandelen heb staan, ter waarde van nog geen ¤1.000. En dan moet ik daarom de bank laten vastleggen hoeveel kapitaal ik achter de hand hou voor onvoorziene gebeurtenissen? Rare wetten in dit land.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_34705114
hoezo wordt dit nog niet door mijn rabo gevraagd?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_34705137
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 04:18 schreef zoalshetis het volgende:
hoezo wordt dit nog niet door mijn rabo gevraagd?
Beetje traag? Of misschien een iets kritischer bank, die niet deze 'wettelijk zorgplicht' vertaalt naar een enquete die je hooguit in een damesglossy verwacht?
  donderdag 2 februari 2006 @ 04:24:59 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34705143
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 04:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Beetje traag? Of misschien een iets kritischer bank, die niet deze 'wettelijk zorgplicht' vertaalt naar een enquete die je hooguit in een damesglossy verwacht?
ik hoop het laatste.
pi_34705160
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 04:24 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik hoop het laatste.
Het was me teveel typewerk, maar de antwoordmogelijkheden bij de vragen .
Dat kan geen wet zijn, er kan geen wet zijn die mij verplicht me uit te laten over of ik me veel,-,weinig, geen zorgen maak in een hypothetisch geval.

Ik hoop oprecht dat de Rabobank z'n klanten volwassener behandeld. Ik ben de Postbank meer dan zat, wie weet wordt dit de druppel wel.
  donderdag 2 februari 2006 @ 04:31:06 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34705169
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 04:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Het was me teveel typewerk, maar de antwoordmogelijkheden bij de vragen .
Dat kan geen wet zijn, er kan geen wet zijn die mij verplicht me uit te laten over of ik me veel,-,weinig, geen zorgen maak in een hypothetisch geval.

Ik hoop oprecht dat de Rabobank z'n klanten volwassener behandeld. Ik ben de Postbank meer dan zat, wie weet wordt dit de druppel wel.
ik vind de postbank, even afgezien van de horrible reclames, een klote bank.

kan me niet voorstellen dat rabo of abn dit soort vragen afneemt. integriteit is ver te zoeken!
pi_34705183
Beleggingsprofiel is optioneel, niet invullen is: Behoudend.......zoiets. Het contract moet wel, schijnen nieuwe regels te zijn

*heeft de zooi maar uitgeprint van de Postbank, had het al weggegooid namelijk
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_34705197
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 04:31 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik vind de postbank, even afgezien van de horrible reclames, een klote bank.
Ach ja, ik ben oud (zoiets als jij, nietwaar), vroeger was de postgiro ánders dan de banken. Nu is het gewoon een bank, een tamelijk slechte. Ik heb mijn gironummer al meer dan 25 jaar, ik ben er wat aan gehecht.

Mijn postkantoor in de wijk is laatst gesloten, zat er al meer dan 40 jaar, was goedlopend, maar de postbank wil eraf. Is vervangen door een (uitgekleed) servicepunt. Kreeg ik een juichende brief van de postbank, dat er in mijn wijk een nieuw servicepunt geopend was, er komen er steeds meer in NL.. Waar ik dus geen geld meer kan halen & storten.

De uitbaters zijn bezig met een contract met.. de rabobank, om weer geldservice te kunnen bieden. Natuurlijk hóef ik geen klant te zijn van de rabo om gebruik te maken van die nieuwe service, maar ik denk dat ik dat wel ga worden.
quote:
kan me niet voorstellen dat rabo of abn dit soort vragen afneemt. integriteit is ver te zoeken!
Het niveau ook.. ik kan me toch niet door mijn bank als een kleuter laten behandelen?
pi_34707856
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 04:31 schreef zoalshetis het volgende:

Zelfs de rabo doet hieraan mee. Die maken het alleen nog een klein beetje bonter.
Mijn moeder heeft een deel van haar beleggingen overgebracht naar de Rabo, en krijgt nu geregeld de melding dat ze aan de grens voor haar beleggingsprofiel zit (het hoogste profiel zit op 90% aandelen, en mijn moeder heeft daar 100%, bij een overschrijding van 1 component met meer dan 10% dan geven de PC's van de Rabo een alarm, dat je je portefouille zou moeten veranderen (immers nog agressiever dan 5 wil niet).
De Rabo wijst je er dus inderdaad wel steeds op dat jouw pakket niet klopt met hun definities.

Van de ABN-AMRO weet ik het niet hoe die het doen, maar sluit niet uit dat die ook gebruik maken van zo'n vragenlijst
  donderdag 2 februari 2006 @ 10:36:36 #17
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_34708449
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 10:10 schreef frederik het volgende:

[..]

Zelfs de rabo doet hieraan mee. Die maken het alleen nog een klein beetje bonter.
Mijn moeder heeft een deel van haar beleggingen overgebracht naar de Rabo, en krijgt nu geregeld de melding dat ze aan de grens voor haar beleggingsprofiel zit (het hoogste profiel zit op 90% aandelen, en mijn moeder heeft daar 100%, bij een overschrijding van 1 component met meer dan 10% dan geven de PC's van de Rabo een alarm, dat je je portefouille zou moeten veranderen (immers nog agressiever dan 5 wil niet).
De Rabo wijst je er dus inderdaad wel steeds op dat jouw pakket niet klopt met hun definities.

Van de ABN-AMRO weet ik het niet hoe die het doen, maar sluit niet uit dat die ook gebruik maken van zo'n vragenlijst
Klopt, ik zit ook bij de Rabobank. Mijn vader heeft daar een beleggingsrekening voor mij (waarik zelf niks mee doe, beleggen is een hobby van mijn vader en hij gokt dus op een extra zakcentje voor ons) en eens in de zoveel tijd word ik gebeld dat mijn pakket te offensief is voor het profiel dat ik heb. Nu heb ik mijn profiel maar gezet op het hoogste risico, misschien houden ze nu op met zeuren .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  donderdag 2 februari 2006 @ 10:45:50 #18
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_34708689
4 tot 5 jaar geleden is de ABN hier al mee begonnen

en het wordt nog leuker, ieder jaar krijg ik een overzicht opgestuurd van mijn beleggersprofiel terwijl ik nooit heb belegd bij de ABN

okok, met uitzondering van 10 aandelen UPC een half jaar voor de splitsing
(en jah, na de splitsing alles weggedaan, ik ben er van op vakantie geweest, zijn er veel die dat niet kunnen zeggen )
Neerkomen wel!
pi_34708829
Maar als ik mag terugkomen op de OP:

Wat is de wettelijke basis?

Ben ik verplicht die vragenlijst in te vullen?

Wat als ik dat niet doe?
pi_34710770
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 04:35 schreef Morwen het volgende:
Beleggingsprofiel is optioneel, niet invullen is: Behoudend.......zoiets. Het contract moet wel, schijnen nieuwe regels te zijn

*heeft de zooi maar uitgeprint van de Postbank, had het al weggegooid namelijk
same here dus goed dat ze een herinnering hadden opgestuurd ik heb het beleggingsprofiel trouwens maar niet ingevuld en opgestuurd, ik vind het prima zo, maar wel dus dat contract dat moet idd. anders worden je beleggingen subiet op de betaalrekening gestort denk ik, dat beleggingsprofiel invullen is een bewustwordingscampagne van de banken, of je wel goed bezig bent met je beleggingen
pi_34711023
De wettelijke basis is een uitbreiding van de zorgplicht voor financiele instellingen. Je bent het niet verplicht, maar dan mag je volgens mij ook niet meer handelen. Althans dat staat in de brief van de postbank.
  donderdag 2 februari 2006 @ 14:34:51 #22
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34712711
ik wacht de post van de rabo met smart af...
  donderdag 2 februari 2006 @ 16:50:27 #24
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_34717470
Jawel... Het is wettelijk verplicht. Alleen de Postbank komt er blijkbaar nu pas achter terwijl dat besluit al in 2003 volgens mij is genomen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_34717665
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 16:50 schreef _Flash_ het volgende:
Jawel... Het is wettelijk verplicht. Alleen de Postbank komt er blijkbaar nu pas achter terwijl dat besluit al in 2003 volgens mij is genomen.
Er staat toch in zeusnaam niet in de wet dat ik de postbank moet vertellen of ik mij veel, weinig of geen zorgen maak als ik 5.000 waardeverlies heb?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')