AD.nl,
‘Spanning bij Ajax te snijden’
AMSTERDAM - Danny Blind wacht vanavond in Heerenveen wéér een loodzware test, deze keer in het bekertoernooi. Vier buitenstaanders met een Ajax-connectie geven hun mening over de positie van de trainer én zijn ploeg.
Oud-Ajacied Ronald de Boer kan het Nederlandse voetbal in Qatar via een schotelantenne ontvangen.
,, Dat Danny Blind het nu zo moeilijk heeft bij Ajax, verbaast me wel een beetje. Ik heb altijd een potentiële toptrainer in hem gezien. Als speler had hij een heel heldere kijk op voetbal en Danny kon dat goed overbrengen. Maar ik ken hem natuurlijk alleen als medespeler. Ik heb geen idee hoe hij voor die groep staat en hoe zijn spelers op hem reageren. De komst van Jaap Stam vind ik een goede zaak. Het begint allemaal met een sterke, stabiele as en Jaap kan daarin heel belangrijk worden. Bij trainingspartijtjes wint oud vrijwel altijd van jong, dat is niet toevallig. Ervaring heb je gewoon nodig.
Ik vond dat Ajax vooral op de backposities tekort kwam tegen FC Utrecht. Daar begint normaal gesproken de opbouw, maar je kon merken dat ze Maxwell en Trabelsi missen. Daarnaast vraag ik me af waarom ze zo naďef aan het eigen systeem vasthouden. Als je geen buitenspelers hebt, hoef je ze ook niet heel geforceerd op te stellen. Je kunt ook heel aanvallend voetballen zonder echte vleugelspitsen, kijk maar naar Barcelona. Rosales brengt nog niet iedere wedstrijd genoeg en ook op links is de spoeling dun.’’
Jan van Halst maakte als oud-speler de crisisperiode van eind jaren 90 bij Ajax van dichtbij mee.
,,Dat ze meteen na het verlies tegen Utrecht de komst van twee belangrijke, ervaren spelers (Stam en Perez, red.) bekendmaken, vind ik heel slim. Ze laten daarmee zien dat ze een duidelijke koers varen, dat er een gericht beleid wordt gevoerd. In dat kader zou het ontzettend vreemd zijn om Blind nu weg te sturen. Van Geel en Blind bouwen sámen aan het nieuwe Ajax, dan moet je de trainer ook laten zitten. Ze moeten gewoon even door de zure appel heen, hoe extreem slecht het nu ook gaat. Als je dat vanuit de clubleiding duidelijk en eerlijk communiceert, begrijpt de achterban dat ook wel. De club zit middenin een renovatie, dat merk je aan alles. Op 1 juli kunnen ze de balans opmaken, tot die tijd is het gewoon roeien met de riemen die ze hebben. De ombouw van het team maakt het voor Blind extra gecompliceerd. Spelers als De Jong en Galásek zeggen midden in het seizoen dat ze toch niet blijven, dat is niet eenvoudig voor een trainer. Danny kijkt óók naar volgend jaar en gaat schuiven, ik vind dat niet zo vreemd.’’
Ondernemer en voetbalschoonvader Rob Cohen is een relatieve buitenstaander, maar schroomt niet zijn mening te geven.
,,Indirect heb ik ervoor gezorgd dat Martin van Geel nu bij Ajax zit, dus helemaal buitenstaander ben ik niet. Mijn advocaat Cor Hellingman en ik maakten hem van dichtbij mee bij de transfer van Shota Arveladze naar AZ. Cor heeft Martin vervolgens getipt bij voorzitter John Jaakke. Zijn komst is een gouden zet. Van Geel heeft verstand van zaken en is in staat spelers een warm gevoel te geven. Bij Ajax is dat uitzonderlijk; het is geen toeval dat zóveel voetballers met problemen vertrekken. Op dit moment denk ik dat de onvrede binnen het team opnieuw een grote rol speelt. Sfeer is heel belangrijk om te presteren. Blind zal vast kijk op voetbal hebben, maar een trainer moet mensen ook kunnen raken, prikkelen. Aan vertrouwen en warmte ontbreekt het al heel lang bij Ajax. Kijk naar Rafael van der Vaart, of nu Nigel de Jong. Daarvoor heb je tal van andere spelers gehad die met gezeik vertrokken.
Ik heb niet de indruk dat dat aspect onder Blind beter is geworden, de spanning is binnen die groep om te snijden volgens mij. Het argument dat Danny moet blijven zitten omdat er pas twee trainers zijn ontslagen bij Ajax, vind ik belachelijk. Als Blind z’n werk niet goed doet, moet hij gewoon vertrekken.’’
Leo Beenhakker was trainer en technisch directeur bij Ajax.
,,Ik sta als bondscoach van Trinidad & Tobago veel te ver van de materie af, maar neem maar van mij aan dat Ajax er weer bovenop komt. Dat is een wetmatigheid in het voetbal; clubs als Ajax, Liverpool, AC Milan of Barcelona komen altijd weer bovendrijven. Zelfs onder Rinus Michels heeft Ajax ooit tegen degradatie gevochten, maar een paar jaar later veroverden ze Europa. Over de positie van Danny ga ik niets zeggen. Hij is een vriend van me en ik moet het doen met af en toe een flits op de televisie. Maar aan zijn capaciteiten twijfel ik zeker niet.’’