abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 februari 2006 @ 21:58:00 #151
126246 Klein
Klein maar fijn
pi_35091327
Ik heb echt een supergoede week tot nu toe, iig ik voel me supergoed...alles gaat lekker!

Heb alleen nog steeds t gevoel dat t zo traag gaat met lijnen, zie geen enkele verandering.
Houd me netjes aan mn punten, maar durf te wedden dat ik zaterdag nog niet onder de 57 zit..
Kan nog steeds niet sporten, weet wel dat dit één van de problemen is, maar ik zou t toch
wel fijn vinden als het allemaal wat harder ging....

Maar we gaan gewoon gezellig door!
  woensdag 15 februari 2006 @ 09:48:26 #152
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_35102418
Nu mogen jullie mij even een schop onder de kont geven....

Ik ben mijn motivatie kwijt. Ik val nog wel af, maar ik heb al bijna een week mijn ww-dagboek niet meer ingevuld, kan het nu ook niet meer doen want ik weet echt niet meer wat ik 5 dagen geleden precies heb gehad.

Maar ik weet wel ongeveer hoe ik nu moet eten om op deze weg te blijven dus misschien is het niet zo erg. Het is geen afvalbijbel ofzo

maar de laatste paar dagen toch 's avonds weer een koekje gesnoept etc. daar moet ik nu echt mee ophouden
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_35103421
Een koekje is geen probleem, Puckzzz. Het is maar hoe graag je dat koekje wil en hoe graag je van je kilo's afwilt. Zeg dat 1 koekje 50 kcal bevat. Om 1 kilo af te vallen moet je 7000 kcal minder gegeten hebben (of 7000 meer verbrand). Dat betekent dat als je 140 dagen dat ene koekje niet zou nemen je 1 kilo meer zou zijn afgevallen. Nou, zo onoverkomelijk is dat nou ook weer niet hè

Alleen dat 'etc' kan dus wel problemen geven Ik weet niet wat dat etc allemaal inhoudt.

Gewoon vandaag weer verder gaan met bijhouden van je eetdagboek en eventueel alles van gisteren nog opschrijven als je je dat kan herinneren. En vergis je niet in het opschrijven/bijhouden van wat je eet! Iemand kwam een keer in de dieettopics met een soort '3 stadia van het lijnen' waarbij stadium 1 het secuur bijhouden was, stadium 2 het denken dat je het wel uit je hoofd kan en stadium 3 was juist het verval in oude gewoontes. Het visualiseren van wat je elke dag doet is eigenlijk best belangrijk. Je kan beter in stadium 1 blijven zitten, want in 3 kom je via 2.

Koekjes weggeven aan iemand anders en mandarijntjes ophalen. Succes
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_35103432
Vergeten: schop
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 15 februari 2006 @ 12:05:23 #155
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_35106485

dat etc. komt eigenlijk neer op een grote lepel hazelnootpasta weggespoeld met een beker melk.

Dat is ene hele tijd een enorme verslaving van me geweest...ik vind het zo lekkkerrrrrrrrrrrr
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_35108568
Dat klinkt heel vies Nou ja, alleen die beker melk klinkt wel lekker.
pi_35112735
Vanmiddag is de eerste les van mijn cursus 'Work & Shape', een soort aerobics. Ik ben benieuwd, had de laatste tijd echt genoeg van het stilzitten dus ik hoop dat dit een beetje bevalt.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_35112993
Gisteren uit eten, morgen bij een vriendin, overmorgen uit eten en zondag kaasfonduen bij vrienden! . Errug lekker allemaal maar geen goeie afval-week..
pi_35113125
Je kunt ook als je uit gaat eten best gezond eten hoor! Begin gewoon met een salade, dan zit je al redelijk vol en eet je minder ongezonde dingen. Daarna een klein hoofdgerecht of gewoon een tweede voorgerecht (en dan niet het vetste dat op de kaart staat bestellen!) en dan valt het allemaal best mee met de calorieën.
pi_35113397
Dat moet ik inderdaad vrijdag maar doen . Maar doet het jullie geen pijn als je vriendje dan tegenover je zit met een bord vol friet en vlees?
pi_35113504
Van de week weer netjes opgedrukt, en eigenlijk de hele week al netjes buikspieroefeningen gedaan. =) Ik ben trots op mezelf, ondanks dat het eigenlijk niets voorstelt. =P
Sanity is (not) statistical
pi_35113631
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 15:12 schreef karoltje het volgende:
Dat moet ik inderdaad vrijdag maar doen . Maar doet het jullie geen pijn als je vriendje dan tegenover je zit met een bord vol friet en vlees?
Tuurlijk is het moeilijk, maar ik kan ook niet verwachten dat hij ook salade gaat eten omdat ik op dieet ben. En wij spreken het zo af dat ik, nadat ik mijn eigen salade op heb, wat frietjes en vlees van hem krijg.

Als je wilt afvallen moet je nou eenmaal dingen laten staan, maar ik ga liever met hem uit eten op die manier, dan altijd alleen eten omdat ik er niet tegen kan dat hij dingen eet die ik niet mag hebben.
pi_35113879
Ik ben gewoon een watje Mini . Maar ik ga me sterk houden!
pi_35121185
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 15:24 schreef karoltje het volgende:
Ik ben gewoon een watje Mini . Maar ik ga me sterk houden!
Sterkte ermee.
En een keertje zondigen mag ook best hoor, dan geniet je er wel extra van.

Het sporten vanmiddag was heerlijk. Lekker bezig zijn, niet te moeilijk, en met het fietsen erbij toch maar mooi 5 bonuspunten verdiend!
pi_35142719
Met uit eten gaan heb ik totaal geen moeite, het is ook niet zo alsof ik minder lekker eet dan een ander op dat moment!
Ik eet meestal gewoon vlees en groente en laat de friet staan.
De dressings bij salades bevatten vaak allerlei zooi, dat is dus niet noodzakelijk lijnvriendelijk als je uit eten gaat!
pi_35142741
Mijn regeltje blijft deze week hetzelfde. Eerlijk gezegd ben ik erg verbaasd dat ik niet allang weer een paar kilo ben aangekomen, gewoon omdat dat altijd gebeurd.
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_35143175
Net een broek van een paar maanden oud gepast: Hij zakt echt zo van mijn kont! Maar dan echt! als ik hem naar voren trek heb ik zo 5 centimeter (als het niet meer is) over!
Hoewel ik het idee heb dat ik de laatste tijd af en toe niet zo netjes eet, merk ik dat mijn eetpatroon echt veranderd is. Ik heb bijvoorbeeld echt geen zin meer in dingen als chips, frisdrank enz. Het zoete/vette daarvan is me echt tegen gaan staan en ik vind kruidkoek/thee nu werkelijk lekkerder. Dus ik eet nu beter zonder echt het gevoel te hebben aan het lijnen te zijn.

(tevens is deze post bedoeld om terug te zoeken voor het geval het over een tijdje wat minder gaat: dan kan ik even zijn hoe goed ik me er van ga voelen, en dat motiveert weer)
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_35143335
Puckzzz, ik heb die van mij vanmorgen teruggevonden! Doe je weer mee?
Ik ga nu in 1 ruk door... hoop ik.
Ben namelijk weer omhoog gegaan naar 63,2!!!!
Maar het vage is, het is wel strakker, die broeken kan ik nog steeds aan. En dat was mijn doel.
Zitten nog niet lekker.

Ik zit nu aan een bakje Special K choco met magere melk!
Best te doen!!!
pi_35143538
Houden jullie er wel rekening mee dat je door te lijnen je glycogeenvoorraad uitput (zo'n 400 gram). Dat is de suikervoorraad in je spieren en je lever. Elke gram glycogeen bindt met 3 gram water. Als je dus 400 gram glycogeen hebt, dan ben je dus minstens 1600 gram zwaarder. Dat is het gewicht dat je de eerste week van lijnen eigenlijk altijd verliest en waar crashdieten hun succes aan danken. Dat je op de weegschaal kijkt en verrukt uitroept dat het dieet dus héél goed werkt. Onzin, elk dieet werkt zo goed. De eerste week.

Maar als je 'na het lijnen' weer een normaal eetpatroon aanneemt en je lichaam weer voldoende koolhydraten etc binnen krijgt dan maakt je lichaam dat voorraadje glycogeen weer keurig op orde en ben je ineens weer minstens 1,5 kg zwaarder (meestal 2 kg). Dat is geen vet en zal dus ook niet als vet worden gezien op vetpercentage weegschalen. Het is het spreekwoordelijke 'vocht' dat je vasthoudt. Tip: val dus eigenlijk iets meer af dan je streefgewicht zodat je na het lijnen op je streefgewicht zit
pi_35143586
Oke, daar had ik wel van gehoord.
Maar ik vind het wel vaag dat ik eerst 64 weeg en maat 38 al strak zit. Ging naar de 60 en toen zat maat 38 lekker en kreeg ik 36 niet over mijn heupen. Weeg nu 63,2 en het past wel.

Erg jammer dat ik de maten niet allemaal keurig heb opgemeten en in schema's heb bijgehouden....
pi_35143619
En de ene maat 36 is de andere niet (maar wel heel vaag als je dezelfde broek bedoelt )
pi_35143655
Yeps, echt dezelfde broek.
Ik snap het ook echt niet.
Ben ook hard aan het denken of ik toen ongesteld was of wat dan ook...

Maar goed, lekker boeiend.
Al weeg ik 700 kilo, als ik maar dit figuur hou
pi_35143820
Ik wil ook graag meedoen! Ik ben eigenlijk een lurker en dan vooral in dit topic, maar het is vast motiverend om ook een regeltje te hebben!

.Muis (1m74) (21.5) was 64.8 kg, is nu 64.8kg en wil graag 60 kg wegen.-0

Ik ben afgelopen maandag weer eens begonnen met lijnen en het gaat goed! Ook al is het nog maar 3 daagjes, meestal houd ik het na een dag al voor gezien. Deze keer gaat het me echt lukken!
  donderdag 16 februari 2006 @ 09:49:37 #174
126246 Klein
Klein maar fijn
pi_35143840
Heb ik ook! Alleen dan andersom
Een broek van vorig jaar zat toen al goed en nu nog steeds...
terwijl er toch echt heel wat kilo's af zijn!
Weet niet precies of hij nu iets losser zit dan toen, maar zakt iig nog steeds niet van mn kont af..

Zijn er geen methodes om bij 'ik sta stil' periodes toch weer te beginnen met afvallen?
Ik kom geen kont vooruit...of beter gezegd, dr gaat geen kont vanaf..
pi_35143876
Klein... een goede leidraad is om op dat moment niet aan te komen. Ga een stapje meer eten, maar zorg dat je niet aankomt. Geef je lichaam weer even de tijd. Dan kan je daarna weer wat lichtere dingen eten en dan gaat er hopelijk weer wat vanaf...
pi_35143919
Het is volgens mij echt een kwestie van tijd, maar onthoud ook dat spieren zwaarder zijn dan vet. Als je veel sport kun je dus zwaarder zijn maar hetzelfde figuur hebben
pi_35143955
Ben nu eerder minder gaan sporten dan meer...
pi_35144002
Regeltje was:
wendy-tje (1m60) (23) was 66,0 kg, is nu 59 kg en wil graag 58,0 kg wegen. -7,0

en wordt:
wendy-tje (1m60) (22,66) was 66,0 kg, is nu 58 kg en wil graag 58,0 kg wegen. -8,0

pi_35144010
GEFELICITEERD WENDY!!!! Toppie hoor!
  donderdag 16 februari 2006 @ 09:56:24 #180
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_35144014
Ik heb ineens een behoorlijke deadline gekregen... ik moet voor 20 maart nog zeker 3 of 4 kilo kwijt zien te raken...... crashdieten is wel heel verleidelijk nu, dan ga ik daarna wel weer normaal doen. (het is geen leuke gelegenheid, ik ga het niet uitleggen maar die kilo's moeten er echt ff af voor die tijd)

wat is nu wijsheid? ja ik weet dat crashdieten het stomste is wat je kan doen....
pi_35144045
Sporten.. bewegen... en doorgaan.
Je gaat NIET crashdieeten.

Kijk anders eens op www.valtaf.nl
Daar kunnen ze je ook tips geven.

Ben stiekem wel benieuwd waarom....
  donderdag 16 februari 2006 @ 09:57:50 #182
126246 Klein
Klein maar fijn
pi_35144054
ik heb echt de neiging om dan maar onder de ww punten te gaan zitten...
heb het gevoel dat dit ook niet helemaal werkt...

aan sporten kan het niet liggen, heb ik nog steeds geen tijd voor.. dus veel spieren zal ik niet gekweekt hebben de laatste tijd.

misschien moet ik ook gewoon nog even twee weekjes geduld hebben.
dan ben ik klaar met stage en kan ik eindelijk weer 3 of 4 x in de week gaan sporten..
Maar motivatie is nogal moeilijk om te behouden als het zo traag gaat..

Gefeliciteerd wendy-tje!
pi_35144065
En nu nog zo zien te houden, dat gewicht van mij

@Puckzz: 3 a 4 kilo in een maand zou te doen moeten zijn met de WW, als je je maar consequent er aan gaat houden.... stukken gezonder dan crashen
  donderdag 16 februari 2006 @ 10:00:44 #184
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_35144130
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 09:57 schreef Kleintje het volgende:
Sporten.. bewegen... en doorgaan.
Je gaat NIET crashdieeten.

Kijk anders eens op www.valtaf.nl
Daar kunnen ze je ook tips geven.

Ben stiekem wel benieuwd waarom....
mja dan moet je ff reageren op msn
pi_35145479
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 09:52 schreef wendy-tje het volgende:
Het is volgens mij echt een kwestie van tijd, maar onthoud ook dat spieren zwaarder zijn dan vet. Als je veel sport kun je dus zwaarder zijn maar hetzelfde figuur hebben
Zo makkelijk krijg je er geen massa bij hoor, vooral bij vrouwen gaat het nog moeilijker om spiermassa aan te zetten
pi_35145973
Ik wou net zeggen... voordat spier zwaarder is dan vet ben je wel een tijd bezig. En dan ook nog het feit dat je ook gewicht verliest, je vet verbrand je immers ook nog steeds....
pi_35146022
En als je lijnt is het niet abnormaal dat je ook spierweefsel verbrandt...(voldoende blijven eten dus, dat is ook één van de redenen dat een crashdieet héél erg slecht is)
  donderdag 16 februari 2006 @ 11:57:17 #188
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_35147222
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:14 schreef Isabeau het volgende:
En als je lijnt is het niet abnormaal dat je ook spierweefsel verbrandt...(voldoende blijven eten dus, dat is ook één van de redenen dat een crashdieet héél erg slecht is)
zelfs een weekje crashen?
pi_35147420
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 09:57 schreef Klein het volgende:
ik heb echt de neiging om dan maar onder de ww punten te gaan zitten...
heb het gevoel dat dit ook niet helemaal werkt...
Dat zou ik echt niet doen. Met die WW-punten zit je al op het randje van je 'spaarstand', dus als je nóg minder gaat eten val je waarschijnlijk echt niet meer af, maar kom je wel des te sneller aan als je weer normaal gaat eten.
Je kunt wel proberen om zoveel mogelijk vezels binnen te krijgen en wat meer 0 punten-producten erbij te eten om zeker te weten dat je in ieder geval genoeg binnenkrijgt om je stofwisseling aan de gang te houden. Ik ben 2 weken terug ook niets afgevallen, en toen ik daar meer op ging letten ging het opeens weer.
pi_35147470
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:14 schreef Isabeau het volgende:
Kan het dan juist slecht voor je zijn om flink te sporten als je niet meer eet dan 1200 kcal? Want spieren verbranden als je juist meer wilt sporten is niet de bedoeling natuurlijk.
pi_35147586
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:57 schreef Puckzzz het volgende:
zelfs een weekje crashen?
Absoluut. Je lichaam kan dat wat betreft vetverbranding nooit bijhouden en die zoekt dan een makkelijkere weg: spierverbranding.

Dat is tevens één van de oorzaken van het dalen van je basaalmetabolisme als je bent afgevallen. Waar je voor je dieet rustig 2400 kcal kon eten zonder aan te komen of af te vallen, is dat door verlies van spierweefsel bijvoorbeeld 2100 kcal geworden. En dat daalt elke keer als je lijnt en werkt het jojo-effect in de hand. Spieren zijn energieverbruikers in rust, andere weefsels hebben dat veel en veel minder. Daarom moet je in wezen ook aan krachttraining doen als je op dieet bent! (ja, Isa, je moet eens naar jezelf luisteren en aan krachttraining gaan doen!! )
pi_35147621
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:05 schreef Mini_rulez het volgende:

Kan het dan juist slecht voor je zijn om flink te sporten als je niet meer eet dan 1200 kcal? Want spieren verbranden als je juist meer wilt sporten is niet de bedoeling natuurlijk.
Ik heb geen idee. Interessante vraag trouwens. Volgens mij gaat je lichaam bij het sporten sowieso over op de vetverbranding, als je tenminste in de vetverbrandingszone blijft... Hmm.
pi_35148005
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:10 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik heb geen idee. Interessante vraag trouwens. Volgens mij gaat je lichaam bij het sporten sowieso over op de vetverbranding, als je tenminste in de vetverbrandingszone blijft... Hmm.
Ik heb bijvoorbeeld gisteren allerlei oefeningetjes moeten doen die normaal gesproken je spieren versterken (situps, opdrukken enz.). Dat leek mij wel handig, met het idee dat je idd meer verbrandt als je meer spieren hebt, maar dat sporten heeft natuurlijk geen zin als je lichaam je spieren juist weer afbreekt om de benodigde energie uit te halen. Maar goed, zou dat dan op te lossen zijn door voldoende te eten op de dag dat je gaat sporten?

Trouwens, dat jojo-effect heeft toch ook te maken met het feit dat je, als je eenmaal dik bent geweest, meer vetcellen hebt die vet opslaan als je weer normaal gaat eten? Als je afvalt worden die cellen wel kleiner, maar ze worden pas weer afgebroken tot normale aantallen als je langdurig je eetpatroon aanpast, of zo? Zoiets heb ik ooit op school gehad.
pi_35148219
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 12:22 schreef Mini_rulez het volgende:

Trouwens, dat jojo-effect heeft toch ook te maken met het feit dat je, als je eenmaal dik bent geweest, meer vetcellen hebt die vet opslaan als je weer normaal gaat eten? Als je afvalt worden die cellen wel kleiner, maar ze worden pas weer afgebroken tot normale aantallen als je langdurig je eetpatroon aanpast, of zo? Zoiets heb ik ooit op school gehad.
Ik zei ook dat het één van de oorzaken was

• minder spierweefsel = lager basaalmetabolisme
  • minder gewicht = lager basaalmetabolisme
  • je metabolisme past zich aan aan de verminderde aanvoer, je stofwisseling wordt sowieso trager (ik heb ooit in een ver verleden de exacte getallen geplaatst in het dieettopic)
  • al die jaren heb je veel meer vetcellen gevormd dan mensen met een normale bouw, je lichaam zal de voorraadschuren weer proberen te vullen en hoe meer plek hoe enthousiaster
  • je hypothalamus heeft een set-point gewicht waarnaar weer gestreefd gaat worden (dit beinvloed je gevoel van verzadiging en je trek in koolhydraten (lees: zoete dingen)
  • en ik zal nog wel wat vergeten zijn

Afvallen is een strijd met jezelf.
  • "Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
    pi_35149459
    quote:
    Op donderdag 16 februari 2006 12:05 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Je moet niet vergeten dat je lichaam ook brandstof nodig heeft, 1200 kcal op een dag is al weinig als je helemaal niet sport.
    Als je vet wilt gaan verbranden moet je op een niet al te hoog tempo op de loopband gaan, dit omdat vet een moeilijk bruikbare brandstof is. In het begin verbrand je sowieso alleen maar koolhydraten, maar na ongeveer een halfuur is deze voorraad ook op.
    Als je dus te fanatiek aan het lopen bent zal je lichaam eerder spierweefsel gebruiken als brandstof omdat dat makkelijker te gebruiken is voor het lichaam
    pi_35151361
    Vetcellen verdwijnen niet meer heb ik begrepen. Volume van een cel kan afnemen, vetcel zelf gaat niet weg.
    Wil je echt minder vetcellen, dan zijn volgens mij liposuctie en liposculpture de enige manieren...
    pi_35151579
    quote:
    Op donderdag 16 februari 2006 14:13 schreef Kleintje het volgende:
    Vetcellen verdwijnen niet meer heb ik begrepen. Volume van een cel kan afnemen, vetcel zelf gaat niet weg.
    Wil je echt minder vetcellen, dan zijn volgens mij liposuctie en liposculpture de enige manieren...
    Hm, ik heb altijd geleerd dat ze wel heel moeizaam weggaan, maar dat het niet onmogelijk is als je echt langdurig je eetpatroon aanpast waardoor je consequent minder vet binnenkrijgt. Ik hoop dat dat zo is, anders moet je de rest van je leven blijven oppassen met vet.
    pi_35151630
    quote:
    Op donderdag 16 februari 2006 13:10 schreef Sjaak-Banaan het volgende:

[..]

Je moet niet vergeten dat je lichaam ook brandstof nodig heeft, 1200 kcal op een dag is al weinig als je helemaal niet sport.
    Als je vet wilt gaan verbranden moet je op een niet al te hoog tempo op de loopband gaan, dit omdat vet een moeilijk bruikbare brandstof is. In het begin verbrand je sowieso alleen maar koolhydraten, maar na ongeveer een halfuur is deze voorraad ook op.
    Als je dus te fanatiek aan het lopen bent zal je lichaam eerder spierweefsel gebruiken als brandstof omdat dat makkelijker te gebruiken is voor het lichaam
    Nou, wat ik doe is dus ongeveer 40 minuten een soort van aerobics (dus cardio-achtig) en daarna 20 minuten allerlei oefeningen om spieren te kweken en je figuur te corrigeren enzo. Ik heb dus het idee dat de eerste 40 minuten niet echt spierweefsel verbrand zal worden (eerst idd koolhydraten en dan vet), maar ik ben wel bezorgd om die oefeningen, want dan heeft je lichaam gewoon heel snel veel energie nodig en de koolhydraten zijn dan al op.

Trouwens, natuurlijk is 1200 kcal weinig maar dat is toch best een normaal aantal voor mensen in dit topic. Zoals Isabeau al zei, je basaalmetabolisme is al relatief laag als je al een gezond gewicht hebt (vergeleken met mensen van 100kg ofzo, die veel sneller afvallen als ze er een beetje op letten omdat ze standaard al meer verbruiken en meer eten gewend zijn) en als je dan ook nog eens een zittende levensstijl hebt heb je ook nog weinig spierweefsel.
    Maar goed, jij denkt dus dat je als je gaat sporten meer dan 1200 zou moeten binnenkrijgen om te voorkomen dat je lichaam je spieren gaat afbreken?
    pi_35151666
    Ik ga eens kijken of ik daar iets over kan vinden. Er staat mij namelijk ook iets van bij dat ze nooit meer weg gaan, Mini_rulez. Alleen door liposuctie...
    pi_35151706
    quote:
    Op donderdag 16 februari 2006 14:13 schreef Kleintje het volgende:
    Een meisje bij mij van het werk heeft meegedaan aan het programma perfect op veronica, zij heeft dus ook een liposuctie gehad op haar buik, uitgevoerd door die Rober Shumacher.
    Na het programma is ze gestopt met sporten en gezond eten, en guess what....
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')