Berry Powel kwijnt weg bij Millwall
door Max van der Put
Woensdag 29 maart 2006 - Londen - De overstap die Berry Powel medio januari maakte van FC Den Bosch naar Millwall, is niet goed uitgepakt. De spits, momenteel nog altijd topscorer in de eerste divisie met 19 treffers, zit in Engeland meer op de tribune dan dat hij in het veld staat. „Maar dat heeft weinig met voetballen te maken“, stelt Powel.
Berry Powel. Foto Ady Kerry
En hij had nog wel zo’n droomstart in Engeland. In zijn allereerste wedstrijd voor Millwall zorgde de spits drie minuten nadat hij als invaller het veld had betreden al voor de gelijkmaker tegen Cardiff City.
Nog drie wedstrijden volgden en vervolgens belandde Powel plots op de tribune. Volgens de speler heeft dat echter weinig met voetballen te maken. „De twee mensen binnen Millwall die het meest betrokken waren bij mijn komst, hebben vanwege allerlei perikelen de club verlaten.“
Schijnbaar had de huidige trainer Dave Tuttle, die ten tijde van Powels komst net tot caretaking manager was benoemd, geen bemoeienis gehad met het aantrekken van de Nederlandse spits. In ieder geval lijkt hij niet gecharmeerd van de voetballer Powel. Die dus de reservebank oversloeg en op de tribune belandde. „Alleen twee weken geleden niet, toen waren er een paar blessures en stond ik ineens weer in de basis. Volgens mij deed ik het goed en dat hoorde ik ook van veel mensen. Maar vorige week zat ik weer op de tribune, ongelooflijk. De supporters vroegen of ik geblesseerd was. Toen ik uitlegde wat er echt aan de hand is, snapten ze er niks van. Toen ik in mijn laatste wedstrijd werd gewisseld, klonk er vanaf de tribunes ook eerst een afkeurend boe-geroep en vervolgens kreeg ik massaal applaus.“
Er gebeurt nog wel meer dat Powel niet begrijpt. „Soms mag ik wel met de selectie meetrainen, soms niet. In het tweede team scoor ik geregeld. Morgen doe ik weer mee. Samen met Ben May, die de afgelopen vijf wedstrijden in het eerste team liefst vier doelpunten heeft gemaakt. Ongelooflijk toch?“
Vervelen doet Powel zich nog niet in Londen. Zijn moeder en zijn vriendin zijn vaak bij hem en geregeld komen er vrienden over. „Maar ik voel me in deze omstandigheden wel steeds meer toerist dan profvoetballer“, erkent hij.
Dure speler
De geboren Amersfoorter denkt niet dat hij nog veel toekomst heeft bij Millwall, hoewel zijn contract na dit seizoen nog twee jaar doorloopt. Stel dat we ons handhaven in het Championship (2de niveau in Engeland, red.), dan zal Tuttle wel blijven. Als we degraderen, vertrekt hij vermoedelijk. Maar dan zit de club op een laag niveau met een dure speler als ik te kijken. Dat willen ze liever niet, heb ik begrepen;
Powels manager Chiel Dekker is al druk op zoek naar een andere club voor zijn speler. De spits weet dat hij nog altijd topscorer is van de eerste divisie. Daar sta ik wel van te kijken. Volgens mij heeft Sergio van Dijk, die niet ver achter mij stond, sinds de winterstop niet meer gescoord. Ik zou het wel leuk vinden als ik aan het eind van de competitie nog steeds topscorer ben, maar ik zie Santi Kolk van FC Zwolle mij nog wel voorbijgaan.
Powel staat op 19 treffers, Kolk op 18. Of op 17? Kolk: Volgens Teletekst 18, volgens Voetbal International 17. Dat verschil zit ;m in een doelpunt dat ik tegen FC Den Bosch heb gemaakt. Een schot van Arco Jochemsen ging er via mijn been in. Dus volgens mij komt-ie dan op mijn naam.