quote:Op dinsdag 31 januari 2006 17:33 schreef Duncan-Death het volgende:
Uhm, je TT.
quote:Op dinsdag 31 januari 2006 17:34 schreef MissMSX het volgende:
Moet de eerste vraag niet zijn wat ueberhaupt de Nederlandse cultuur is?
Kun je omschrijven wat je daar onder verstaat?
Hoe kun je nou beargumenteren of iets verandert als je al niet de uitgangssituatie vastlegt?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 17:35 schreef Oversight het volgende:
[..]
Nee, die OP staat er precies zoals ie bedoeld is.
Ik denk dat TS wilt dat alle nieuwkomers, stamppot boerenkool gaan eten en zomers met een caravan over de linkerbaan in Duitsland gaan rijdenquote:
Zo, even tot de essentie teruggebracht.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 17:32 schreef Oversight het volgende:
Inderdaad, en deze discussie gaat een vooraf bepaalde richting uit, namelijk:
WAAROM denk je dat jouw mening de juiste is?
Ik vind het ook altijd zo triest om te zien hoe publieke figuren vaak worden afgerekend op iets dat ze 20 jaar terug hebben gezegd en nu tegenspreken. Dat zegt imho meer over degene die die persoon veroordeelt dan die persoon zelf.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 17:56 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zo, even tot de essentie teruggebracht.
Iedereen denkt dat zijn/haar mening de juiste is,
of in ieder geval het gros van de mensen.
Helaas pindakaas moet ik even de luchtballon doorprikken.
Van mij mag je best vinden dat jouw mening de enig juiste is, maar blijf openstaan voor andermans meningen.
Soms leer je namelijk best weleens je mening te herzien en niet star vast te houden aan die mening.
De makke is, het wordt vaak aangezien als " zwalk-gedrag en inconsequent" je blijft niet bij je mening us je bent een loser.
Voor mij zijn mensen die van tijd tot tijd hun mening bijstellen hele rijke mensen, en dat OS is universele cultuur
quote:Op dinsdag 31 januari 2006 17:37 schreef MissMSX het volgende:
Hoe kun je nou beargumenteren of iets verandert als je al niet de uitgangssituatie vastlegt?
Zie mijn vorige post.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:17 schreef Oversight het volgende:
[..]
Die "is"namelijk niet, jij neemt 'm waar en voegt er een persoonlijk oordeel aan toe....
En da's op 't moment voor iedereen anders,....
Neem nu een momentopname, en kijk toekomstgericht....
quote:Op dinsdag 31 januari 2006 17:41 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik denk dat TS wilt dat alle nieuwkomers, stamppot boerenkool gaan eten en zomers met een caravan over de linkerbaan in Duitsland gaan rijden![]()
quote:Op dinsdag 31 januari 2006 17:44 schreef ErwinRommel het volgende:
Een interessant topic OS. Mits je enkele zaken buiten beschouwing laat is er niets mis met de NL cultuur.
Waar we niet in moeten vervallen is dat we de NL cultuur gaan vergelijken met andere landen. Elk land heeft z'n cultuur, gelukkig maar ook.
Misschien zou je kunnen zeggen dat de "typische" NL cultuur aan het veranderen is. Maar is dat zo erg? Ik vind het eerder een verrijking.
Natuurlijk heb je de neveneffecten, dat is minder, maar daar kunnen we nu eenmaal niet meer omheen.
Dat er minder ruimte overblijft voor behoud van de "typische" NL cultuur, ja.
quote:Maar wat is nou eigenlijk die NL cultuur Oversight?
quote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:13 schreef nickybol het volgende:
Vanaf 1890 is de westerse wereld sowieso alleen maar achteruitgang ten gevolge van de industrialisering en decadentie.
Je ziet geen cultuurverschil tussen bijvoorbeeld Nederland en Spanje? Of Nederland en Argentinie?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:29 schreef nickybol het volgende:
Dat zeg ik, vooral industrialisering en mondialisering. Je kunt niet meer spreken van een Nederlandse cultuur. Het is een westerse cultuur geworden. Een hersenloze cultuur met massa`s dom volk. De westerse cultuur overheerst, en heeft ook zijn intrede gedaan in Zuid-Amerika, Azië en andere delen van de wereld. Het wordt eenheidsworst.
Het zijn prachtige romantische tekeningen maar de wereld die Anton Pieck schiep in zijn tekeningen heeft NOOIT bestaan.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:34 schreef Oversight het volgende:Persoonijk kijk ik nog altijd vanuit het gezichtspunt dat ik als klein kind verheerlijkte:
De wereld anno 1890/ Anton Pieck-prenten/ Ketelbinkie-periode.......
Alle "vooruitgang" daaropvolgend vind iknog steeds een verarming van iets dat een hele gelukkige en mooie tijd moet zijn geweest ooit...
Kom eens met een duidelijk voorbeeld van iets?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:26 schreef Oversight het volgende:
Kijk gewoon eens naar het "Nederland" om je heen, en probeer je voor te stellen wat daar nog van over is over 20 jaar, als de invloeden van buiten Nederland de "huidige" nederlandse cultuur in gelijk tempo blijven beinvloeden.
quote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:57 schreef Bluesdude het volgende:
Het zijn prachtige romantische tekeningen maar de wereld die Anton Pieck schiep in zijn tekeningen heeft NOOIT bestaan.
Je treurt over een verloren paradijs die er nooit was
quote:Kom eens met een duidelijk voorbeeld van iets?
Anton Pieck was vond ik totaal misplaatst.
Ik denk dat dat een feit is. Ik ben er zelf echter niet zo rouwig om. Veel cultuur-elementen van de zgn. Nederlandse cultuur kan ik missen als kiespijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 17:32 schreef Oversight het volgende:ik ben persoonlijk van mening dat de Nederlandse cultuur aan het verarmen is, omdat door de instroom van multi-culturele invloeden steeds minder ruimte overblijft voor traditionele normen, waarden en gebruiken.
Het aanhouden van die nieuwe instroom zal onvermijdelijk leiden tot "verdunning" van de oorspronkelijk aanwezige "Cultuur".
quote:Op woensdag 1 februari 2006 09:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk dat dat een feit is. Ik ben er zelf echter niet zo rouwig om. Veel cultuur-elementen van de zgn. Nederlandse cultuur kan ik missen als kiespijn.
quote:Op woensdag 1 februari 2006 09:10 schreef type_29 het volgende:
Kijk eens om je heen.
quote:Al die mooie wegen, mooi gebouwen, mooi weilanden.
quote:Alles in perfectiie georganiseerd, niemand komt wat te tekort.
quote:DAT is de Nederlandse cultuur, een cultuur om trots op te zijn.
Bijvoorbeeld de onverschilligheid, de mentaliteit om als iets eenmaal goed is niet meer te kijken naar alternatieven, de mentaliteit om voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten..quote:
Heb jij stront in je ogen?quote:Op woensdag 1 februari 2006 09:13 schreef Oversight het volgende:
[..]
![]()
[..]waar dan?
[..]
ow, Jehova's getuige ?
[..]
Want ?
De nederlandse kunst heeft eigenlijk al lange tijd weinig grootheden voortgebracht ... de tijd dat bv grote schilders uit nederland voortkwamen ligt al flink achter ons (Cobra, Appel, Corneille e.d. ... bv de tachtigers, Scholte, Klashorst e.d. vind ik geen internationaal aansprekende kunstenaars eerder 'klein grut') ...quote:Op woensdag 1 februari 2006 09:20 schreef Lienekien het volgende:
Nederlandse cultuur. Denk alleen al eens aan onze kunst en kunde. Mijn lieve God, wat een rijkdom.
jij noemt mooie wegen, mooie gebouwen, mooie weilanden en een goede organisatie de nederlandse cultuurquote:Op woensdag 1 februari 2006 09:16 schreef type_29 het volgende:
[..]
Heb jij stront in je ogen?
Alle wegen zijn mooi vlak en perfect, in geen bijna ander land heb je dat.
De borden zijn nieuw en overzichtelijk.
Jou zouden ze gewoon het land uit moeten schoppen, dan ga je de Nederlandse cultuur nog wel waarderen.
Met je suffe kutsmileys en die dikke hoer van je.
edit: misschien een nogal harde reactie maar ik wordt echt schijtzeik van die mongolen die beweren dat Nederland geen cultuur heeft
Tja, dat is altijd zo aan een cultuur ... veelal zijn het dingen die voor de mensen 'normaal' of 'alledaags' schijnen, waar ze soms geeneens oog voor hebben ....quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:29 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
jij noemt mooie wegen, mooie gebouwen, mooie weilanden en een goede organisatie de nederlandse cultuurecht iets om trots op te zijn hoor.
Ik kan dit alleen maar onderschrijven RM-rfquote:Op woensdag 1 februari 2006 12:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Als je een tijd buiten nederland woont, de cultuur in een ander land ervaart, merk je dat mensen ook met andere ogen naar nederland gaan kijken, soms ook veel meer respect krijgen voor sommige 'alledaagse gewoonheden'.
dit vind ik wel iets typisch nederlands trouwens, mensen die de kleur van hun voordeur niet mogen veranderen omdat de architect het niet zo bedoeld heeftquote:Op woensdag 1 februari 2006 12:34 schreef RM-rf het volgende:
In bv de Architectuur, waarvoor Nederland Internationaal enorme roem heeft, speelt bv de bouwsector in nederland sterk mee, waar veelal grote woon-projecten centraal worden aangepakt en veel ruimte is voor jonge en vooruitstrevende architecten ...
Omdat bv de keuze mogelijkheden sterk zijn toegenomen.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:34 schreef Oversight het volgende:
Maar waarom vind jij de veranderingen eerder een verrijking ?
Ja vind ik wel, wat vind jij er lelijk of niet goed aan dan?quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:29 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
jij noemt mooie wegen, mooie gebouwen, mooie weilanden en een goede organisatie de nederlandse cultuurecht iets om trots op te zijn hoor.
ja sorry, weilanden vind ik echt lelijk en de wegen hier zienn er niet heel anders uit als in veel andere europese landen. en ik vraag me idd af wat de nederlandse cultuur precies is.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:25 schreef type_29 het volgende:
[..]
Ja vind ik wel, wat vind jij er lelijk of niet goed aan dan?
Volgens mij heb je ook helemaal geen besef van wat cultuur inhoud.
Weinig besef zowiezo met je domme vragen hier altijd.
Dat is alles wat je om je heen ziet.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:38 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
ja sorry, weilanden vind ik echt lelijk en de wegen hier zienn er niet heel anders uit als in veel andere europese landen. en ik vraag me idd af wat de nederlandse cultuur precies is.
wat ik om me heen zie dat zijn honderden verschillende nationaliteiten door elkaar, ik denk ook wel dat dat een groot onderdeel is van de nederlandse cultuur, om zoveel verschillende culturen bij elkaar te hebben.quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:03 schreef type_29 het volgende:
[..]
Dat is alles wat je om je heen ziet.
Jij ziet dat als normaal omdat je niks anders gewend bent.
Als je een paar jaar in het buitenland zou zitten zou je het wel snappen.
En bovendien heb je sommige mensen hier in Nederland die alles wat niet Nederlands is verheerlijken en met plezier afgegeven op hun eigen referentie kader.
Ongeveer hetzelfde idee als kinderen die zich afzetten tegen hun ouders.
Klopt maar dat ligt niet enkel aan de 'organisatiedrang' van de overheid ... mensen kiezen zelf hier ook snel voor om te wonen in eenkennige grijze nieuwbouwwijken ... het zelf bouwen vane en huis is best mogelijk, maar ook een behoorlijk stuk duurder... dan moet je namelijk zelf een architect inhuren en veel zelf regelen ...quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:43 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
dit vind ik wel iets typisch nederlands trouwens, mensen die de kleur van hun voordeur niet mogen veranderen omdat de architect het niet zo bedoeld heeft
Pieck schildert/tekent overigens juist vaak een romatische orientaalse wereld, hij heeft veel schetsen van arabische elementen, was ook een liefhebber van de arabische cultuur ... ik zit nog te wachten op de eerste 'Anton pieck'-moskee in nederlandquote:Op woensdag 1 februari 2006 12:46 schreef ErwinRommel het volgende:
De prenten van Anton Pieck zijn mooi, maar dat is een droomwereld, een illusie.
ja klagen en zeuren is sowieso ook onderdeel van de NL'se cultuur, maar ik vind het belachelijk dat JIJ niks aan JOUW huis mag veranderen omdat de architect het niet wilt.quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:13 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Klopt maar dat ligt niet enkel aan de 'organisatiedrang' van de overheid ... mensen kiezen zelf hier ook snel voor om te wonen in eenkennige grijze nieuwbouwwijken ... het zelf bouwen vane en huis is best mogelijk, maar ook een behoorlijk stuk duurder... dan moet je namelijk zelf een architect inhuren en veel zelf regelen ...
Nederlanders klagen wel makkelijk dat bv de kleur van hun voordeur voor hen bepaald is, maar ze willen ook veelal zelf liever in die 'massa-rijtjes-woningen' wonen (dat is een beetje het dubbele aan dat geklaag over de overheid, het is namelijk ook veelal een onbewuste keuze van de hollanders zelf, die gaan ook eerst zelf 'op een kluitje' wonen, en klagen dan dat 'het zo vol is')
valt wel mee, punt is echter dat de grote corporaties het sneller en goedkoper kunnen doen, veel architecten hier ook liever een grote opdracht aannemen dan voor 'klein grut' te werken ...quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:16 schreef jimjim1983 het volgende:
ja klagen en zeuren is sowieso ook onderdeel van de NL'se cultuur, maar ik vind het belachelijk dat JIJ niks aan JOUW huis mag veranderen omdat de architect het niet wilt.
en volgens mij is zelf een huis bouwen in Nederland het lastigste ter wereld met al die regels die we hier kennen.
wat als je geen geld hebt om je eigen custom huis te maken?quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:26 schreef RM-rf het volgende:
[..]
valt wel mee, punt is echter dat de grote corporaties het sneller en goedkoper kunnen doen, veel architecten hier ook liever een grote opdracht aannemen dan voor 'klein grut' te werken ...
als mensen dan kiezen te wonen in een massa-wijk, waar een architect iets als een 'geheel' ontworpen heeft, moeten ze eigenlijk ook niet klagen dat dat minder 'individueel' is, dat is nu net de crux erachter, daardoor is het zo goedkoop, doordat het geen individueel project is, dan hadden die bewoners maar wat meer geld en moeite in hun 'droomhuisje' moeten steken, maar dààr hebben ze dan weer geen zin in....
het heeft gewoon onlosmakend met elkaar te maken, zowel de terughoudende en weinig eigen initiatief tonende houding van burgers, veel overlaten aan de overheid, en tegelijkertijd erover klagen dat er zoveel bepaald wordt voor de burgers.
Als je geen geld hebt, moet je niet lullen alsof je wel het geld hebt, omdat je 'wel het geld zou willen hebben'quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:30 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
wat als je geen geld hebt om je eigen custom huis te maken?
quote:Op woensdag 1 februari 2006 15:21 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Als je geen geld hebt, moet je niet lullen alsof je wel het geld hebt, omdat je 'wel het geld zou willen hebben'
( Ook typisch nederlands, geen geld hebben en dat dan anderen gaan aanrekenen, en vooral precies hetzelfde willen kunnen als de mensen die het geld wel hebben... in andere landen moet je er dan gewoon voor gaan werken
)
quote:Op woensdag 1 februari 2006 21:08 schreef nokwanda het volgende:
Wat een gelul. Zoveel kost het niet om de buitenmuren van je huis en de deuren te schilderen in de kleur van je keus. Maar helaas is het wel echt Nederlands om te zeiken over de kleur van de deur van de buren. Dan krijg je wss een schoonheidscommissie aan de deur die vioor jou wel gaan bepalen wat schoonheid is. Dat is dan ook weer typisch Nederlands. Een van de wat mindere aspecten wmb.
Over het algemeen ben ik het trouwens in deze niet met je eens Oversight.
Ik zie heel goeie en mooie dingen in de Nederlandse cultuur. Maar ook heel vervelende. net als in iedere andere cultuur die zijn intrede heeft gedaan. Neem van alles het beste.
Het herwaarderen van wat je hebt meegekregen is op zich al een verrijking. En niet het krampachtig vasthouden aan wat je van thuis uit hebt meegekregen. Dat is gewoon een basis en daarna moet je zelf gewoon verder kijken. Dat is zo in alles. in opvoeding maar ook in cultuur.
Iemand anders had het over de waardering van Nederland als in landschap en landschaposinrichting. Dat is ook wel apart. Maar dat zie je pas als je hier langere tijd niet gewest bent. Mensen uit andere landen vinden de wegen fantastisch en de weilanden en alles zo mooi groen. Ik zag dat zelf ook nooit zo. Maar ik ben dat inmiddels ookw el gaan waarderen na een tijdje in stof en met weinig tot geen regen en 40 graden.
Ook heel gewone dagelijkse dingen waar je hier niet bij stil staat zijn niet overal gewoon. Neem een wasmachine of een douche. Dat is echt niet overal voor handen hoor.
Als ik in die landen ben mis ik het ook niet, eerlijk gezelgd. Maar hier..... ik zou hier echt niet weten wat ik zonder moest. Juist omdat het hier allemaal zo gewoon is.
het spijt me, maar ik zie niet in waarom die detaildeiscussie géén relevantie tot het onderwerp zou hebben, tenzij je enkel abstracte en algemene zaken over 'nederlandse cultuur' mag noemen ....quote:Op donderdag 2 februari 2006 08:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Heren jimjim en Rm-RF, blijven we een beetje in de buurt van de OP? Goede discussie verder, maar ietwat off topic in dit topic.
TS geeft in zijn OP aan waar hij het over wil hebben. De discussie die nu ontstaat is meer politiek van aard. Het is een prima discussie, maar hij hoort niet bij de vraagstelling van de TS en die heeft verzocht hiernaar te kijken. Ik ben het in zoverre met hem eens, dat architectuur en regelzucht een onderdeel van de NL cultuur vormen, maar dat detaildiscussie daarover een eigen topic verdient.quote:Op donderdag 2 februari 2006 10:33 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het spijt me, maar ik zie niet in waarom die detaildeiscussie géén relevantie tot het onderwerp zou hebben, tenzij je enkel abstracte en algemene zaken over 'nederlandse cultuur' mag noemen ....
Eens. Heb 't zelf ook gemerkt toen ik een tijdje in 't buitenland zat en weer terug kwam. Er gaan je ineens dingen opvallen die je eerder voor lief nam. Die zo gewoon waren dat je er niet bij stil stond. Pas als je ze een tijdje niet hebt gezien/gemaakt/gehoord, dan ga je 't waarderen. Pas toen ging ik dingen herkennen als 'Nederlands'. Of dat het nu echt was of niet, ik verbind het aan Nederland.quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Tja, dat is altijd zo aan een cultuur ... veelal zijn het dingen die voor de mensen 'normaal' of 'alledaags' schijnen, waar ze soms geeneens oog voor hebben ....
In bv de Architectuur, waarvoor Nederland Internationaal enorme roem heeft, speelt bv de bouwsector in nederland sterk mee, waar veelal grote woon-projecten centraal worden aangepakt en veel ruimte is voor jonge en vooruitstrevende architecten ...
In andere landen, waar het 'bouwen van een huis' veelal een private individuele keuze is, moeten architecten veel realistischer en markt-georienteerder zijn.
Als je een tijd buiten nederland woont, de cultuur in een ander land ervaart, merk je dat mensen ook met andere ogen naar nederland gaan kijken, soms ook veel meer respect krijgen voor sommige 'alledaagse gewoonheden'.
quote:Op maandag 6 februari 2006 09:43 schreef Natalie het volgende:
[..]
Eens. Heb 't zelf ook gemerkt toen ik een tijdje in 't buitenland zat en weer terug kwam. Er gaan je ineens dingen opvallen die je eerder voor lief nam. Die zo gewoon waren dat je er niet bij stil stond. Pas als je ze een tijdje niet hebt gezien/gemaakt/gehoord, dan ga je 't waarderen. Pas toen ging ik dingen herkennen als 'Nederlands'. Of dat het nu echt was of niet, ik verbind het aan Nederland.
quote:En wat mij betreft hoort het multi culturele ook echt bij onze Nederlandse cultuur. Je kunt wel zeggen: ja, maar verschillende culturen bij elkaar: da's geen Nederlandse cultuur meer. Maar ik zie niet waarom dat zo zou moeten zijn. Het is iets wat kenmerkend is voor ons land. Waarom zou het dan niet zo mogen heten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |