abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45039740
Leuk om te lezen dat Doerak het nog steeds doet!

Mieppie schommelt heen en weer met d'r niertjes, het dieetvoer eet ze braaf op, gescheiden van de rest, ze weten precies welk voer ze wel en niet mogen.
De blinde eet het wel eens stiekem op, maar dat is niet zo erg.
Andersom pikt Mieppie ook wel eens wat van de anderen, maar ach..
Ze was alleen erg van streek omdat er laminaat was gelegd, ze durft daar niet op te lopen, hihi, nu woont ze dus op de vensterbank van de slaapkamer en gaat ze een kwartiertje per dag naar buiten.
Toen heeft ze zich ook nog eens gestoten aan d'r vensterbank en had ze een gebroken onderkaakje. Gelukkig verder geen last van, ze kan gewoon eten, dus er word verder niks aan gedaan. Het is wel een muts he, hihi

Dat ze wisselend last heeft van d'r nieren merken we aan d'r vacht, die is de ene week heel dof en kan dan weer helemaal opklaren en ze is soms erg lusteloos en drinkt dan niet zoveel.
We zien wel hoe het gaat, ze hoeft van ons niet oud te worden hebben we besloten.
Dingen zoals nierspoelen enzo gaan we waarschijnlijk niet doen.
We hebben haar uit het asiel gehaald en vinden dat we d'r een prachtig leven hebben gegeven, niet altijd naar haar zin hoor, want ze was liever alleen gebleven zodat ze altijd de aandacht kreeg
  † In Memoriam † vrijdag 5 januari 2007 @ 14:42:24 #102
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45039861
nierspoelen? kan dat dan? is dat net zoiets als dialise bij mensen?

dat van die vacht kan ik ook heel goed zien en daar reageerde ik dan op met extra water geven.
op het ogenblik krijgt ze gewoon standaard extra water.
pi_45041867
Floppy krijgt al een jaar dieetvoer, brokken van Hills en zachtvoer van Hills afgewisseld met zachtvoer van Specific. Brokken waren in t begin een probleem, maar die eet ie nu zonder morren met wat warm water op. Lust Doerak ook geen natvoer van die merken?

Een beker water is best veel water op een dag! Wel goed, kan ze al haar gifstoffen weer mooi uitplassen. Ik weet niet precies hoeveel Floppy drinkt, wat hij buiten in plassen etc drinkt weet ik niet, maar van ons krijgt ie door zn 2 'hoofdmaaltijden' wel in totaal 200ml water bijgemengd op een dag.

Nierspoelen? Ik wist ook niet dat dat kan zeg, jeutje, ik zat al te denken, straks komen ze nog met een kattendialyse aan kan je 3 keer in de week met je kat aan de dialyse
(:
pi_45046796
uhh, geen idee verder..maar daar had peblez het toch over?? Of heb ik verkeerd gelezen, kan wel hoor..hihi
  maandag 15 januari 2007 @ 04:31:15 #105
124363 Maybach
Date Caesari quae Caesaris
pi_45363434
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:42 schreef lady-wrb het volgende:
nierspoelen? kan dat dan? is dat net zoiets als dialise bij mensen?

dat van die vacht kan ik ook heel goed zien en daar reageerde ik dan op met extra water geven.
op het ogenblik krijgt ze gewoon standaard extra water.
Met de extra beker water spoel je de nieren van de kat al. Is het nierfalen echter accuut is er meer water nodig. Ik heb mijn poes een zeer fijn laatste half jaar van haar leven kunnen geven door haar om de dag via een infuusje een enorme bult water onder haar huid mee te geven. Dat water werd dan in de loop van de dag opgenomen waardoor de nieren de gehele dag werden "gespoelt". (je moet alleen wat vaker de kattebak verschonen want dat water moet er natuurlijk ook weer uit).
as happy as a penguin in a microwave.
  † In Memoriam † maandag 15 januari 2007 @ 07:31:32 #106
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45363811
dat kattenbak verschonen valt hier erg mee.
doerak piest er namelijk heel vaak vlak voor (lees: ze zit er zelf in, maar vergeet te hurken en piest precies over het randje heen )
er liggen dus altijd 3 kranten onder en voor de bak.
gelukkig heb ik contact met een krantenmeisje en krijg ik van haar de overgebleven krantjes van haar wijk.
daar kan ik precies een week mee toe
pi_56642602
Hoe is t eigenlijk met de katten hier?
Die van ons gaat onverstoord verder met zn leventje
(:
  † In Memoriam † zondag 10 februari 2008 @ 19:17:51 #108
37843 lady-wrb
kortaf
pi_56649445
doerak is vorig jaar 8 oktober overleden helaas.
ze is uiteindelijk ruim 20 jaar oud geworden en heeft na de diagnose nog 3 jaar geleefd.
al hebben we ondertussen weer twee ontdeugende kattenpubermeisjes in huis, doerak wordt nog steeds gemist. maar we zijn blij dat we zo lang plezier van haar gehad hebben.
pi_56649692
quote:
Op zondag 10 februari 2008 19:17 schreef lady-wrb het volgende:
doerak is vorig jaar 8 oktober overleden helaas.
ze is uiteindelijk ruim 20 jaar oud geworden en heeft na de diagnose nog 3 jaar geleefd.
al hebben we ondertussen weer twee ontdeugende kattenpubermeisjes in huis, doerak wordt nog steeds gemist. maar we zijn blij dat we zo lang plezier van haar gehad hebben.

aww dat is wel sneu Ik moet er niet aan denken dat Floppy er niet meer is, maar 20 jaar is echt een prestatie zeg!!
(:
  † In Memoriam † zondag 10 februari 2008 @ 20:59:26 #110
37843 lady-wrb
kortaf
pi_56651762
tja, wat is sneu. het was gewoon op, einde verhaal. maar daarmee niet minder verdrietig.
ik heb alles geprobeerd en uiteindelijk hielp niets meer. en uiteindelijk gaf ze het zelf op en heb ik haar in laten slapen.
  † In Memoriam † zondag 10 februari 2008 @ 21:18:59 #111
37843 lady-wrb
kortaf
pi_56652222
ik zat net het hele topic nog eens terug te lezen en ik kwam ook mijn vraag aan pebblez weer tegen:
quote:
pebblez, waaraan merkte je dat je kat het genoeg vond?
ik ben zo bang dat ik dat moment niet zal herkennen en maar door zal blijven proberen.
ik was zo bang dat ik het niet zou opmerken als doerak er genoeg van had. maar ik heb wel degelijk gezien dat doerak het op een gegeven moment genoeg vond en dat ze niet meer wilde.
ze ging tegenwerken als ik dr wilde voederen (daar begon het mee) en vlak voordat ik besloot dat het genoeg was geweest zag ze er zo "anders" uit. angstig, grote pupillen, ik kan het niet goed omschrijven. op dat moment heb ik niet meer geaarzeld en heb meteen de dierenarts gebeld en kon nog komen voor het spreekuur begon, zodat ik niet meer kon gaan twijfelen.
pi_56656211
Aww..ja dan merk je het inderdaad..het beestje moet ook echt niet lijden.
Maar je kan niet zeggen dat je niet je best hebt gedaan
(:
pi_56836830
Awww jammer van Doerak Lady! Maar klinkt idd als het moment om te gaan en ik weet wel zeker dat ie het nog heerlijk heeft gehad bij je!!

Bij ons is een andere kat overleden waar wij nog steeds erg van slag van zijn eigenlijk. Het was onze knuffeligste en mooiste kat en we hebben gewoon zoveel lol van hem gehad omdat ie van die aparte dingetjes had.
Mijn moeder kwam thuis en hij lag heel slap op de trap en er lag overal spuug en kwijl. In het dierenziekenhuis bleek er vocht in zijn longen te zitten en voordat de dokter met het spuitje kwam is die vanzelf overleden.
Dit kwam allemaal zo onverwacht, vooral omdat we ons zo'n zorgen maakten over Mieppie, want die blijft toch wel erg kwakkelen met d'r nieren.
Ook na het overlijden van die andere had ze weer heel veel last van stress en dat werkt dan meteen door.
Maar goed, ze doet het nog en heeft nog een fijn en voor zover we kunnen merken een pijnloos leven.
En ze komt gelukkig wat meer van haar vensterbank af, maar daar vind ze het toch het prettigst
pi_56841264
He bah zeg, da's onverwacht zeg..sneu.. Had ie een hartprobleem waar niemand iets van af wist? Kan me niet voorstellen dat een kat 'zomaar' vocht achter de longen krijgt..
(:
pi_56845181
Ja vroegen wij ons ook af. Hij is wel altijd een heel klein beetje benauwdig geweest, maar dierenartsen bleven beweren dat ze niks konden vinden.
Ze wilden hem nog wel onderzoeken, maar dat hebben we niet gedaan. We wilden hem zelf begraven met onze oude hond waarvan we zijn as nog niet verstrooid hadden. Nu liggen ze samen op hun oude plekje.
We konden het niet aan dat ze in onze mooie Joshi gingen snijden!
pi_56860116
Aww...nou ja, je kan helaas echt niet ALLES voorkomen...beestje heeft een mooi leven gehad

Onze kat heeft (ook...) last van vocht achter de longen...soms klinkt ie wat als een koffiezetapparaat, en dan geven we m een vochtafdrijvend pilletje, en dan is t weer even over..
Tja..bejaarde katten..
(:
pi_56861948
ah gelukkig dat er een pilletje voor is, maar ik bedenk me eigenlijk dat het echt vocht in de longen was, dus misschien dat ie in z'n eigen slijm gestikt is..dus misschien had het niks met die benauwdheid te maken.
Ik heb eigenlijk niet zo op de details gelet, mijn moeder was mee naar het ziekenhuis.

Maar hoop dat jij nog ff kan genieten van je oudje
pi_57054875
even een kleine tvp, dan kan ik hem later teruglezen.

onze poes van 3,5 heeft in september de diagnose gekregen, na al vanaf juli vaak ziek te zijn geweest. Op nierdieet doet ze het wel ok, maar we merken wel dat het steeds een stapje achteruit is jammergenoeg
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  † In Memoriam † vrijdag 29 februari 2008 @ 10:16:30 #119
37843 lady-wrb
kortaf
pi_57055211
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 09:57 schreef teigan het volgende:
even een kleine tvp, dan kan ik hem later teruglezen.

onze poes van 3,5 heeft in september de diagnose gekregen, na al vanaf juli vaak ziek te zijn geweest. Op nierdieet doet ze het wel ok, maar we merken wel dat het steeds een stapje achteruit is jammergenoeg
heeft ze ook medicatie? (bijv. fortekor)
3,5 is trouwens wel erg jong. is het acuut of chronisch? acuut schijnt nog wel te genezen te zijn.
pi_57055262
nee, ze heeft geen medicatie gekregen.
wat is het precieze verschil tussen acuut en chronisch?

Ze is vanaf juli tot augustus ongeveer elke vier weken flink ziek geweest, en na antibiotica en vocht toedienen ging het dan weer even goed...
het nestje waar ze uitkomt is ook al grotendeels overleden door nierproblemen voor zover ik na het kunnen zoeken, dus de dierenarts dacht aan iets aangeborens..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57056133
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 10:18 schreef teigan het volgende:
nee, ze heeft geen medicatie gekregen.
wat is het precieze verschil tussen acuut en chronisch?

Ze is vanaf juli tot augustus ongeveer elke vier weken flink ziek geweest, en na antibiotica en vocht toedienen ging het dan weer even goed...
het nestje waar ze uitkomt is ook al grotendeels overleden door nierproblemen voor zover ik na het kunnen zoeken, dus de dierenarts dacht aan iets aangeborens..
Heeft ze een echo gehad om erfelijke aandoeningen zoals PKD (cystenieren) of CIN (schrompelnieren) te diagnosticeren ? Met een diagnose zal een behandeling beter af te stemmen zijn lijkt mij.

Acuut nierfalen wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld vergiftiging, ontsteking of een tumor, bij behandeling is de schade vaak nog omkeerbaar, maar soms loopt het uit in chronisch nierfalen.
Chronisch nierfalen is onomkeerbaar, delen van de nieren zijn kapot en het dier moet het dus doen met wat er nog over is.
pi_57056197
nee, er is geen echo gedaan, alleen een bloedonderzoek, en die gaven flink afwijkende waarden aan.
De dierenarts wilde ook eerst kijken hoe ze het met speciaal voer deed voor verdere stappen te ondernemen/bespreken.
pi_58400004
Update:

Ondertussen zijn we al bijna 3 weken zover dat we poes Fortekor geven. Ze werd steeds minder, en raakte ook weer uitgedroogd. In overleg met de dierenarts zijn we met Fortekor begonnen, en nu voelt ze zich over het algemeen weer een stuk beter, al zijn er ook dagen dat het minder lijkt te gaan..
  † In Memoriam † woensdag 30 april 2008 @ 21:15:58 #124
37843 lady-wrb
kortaf
pi_58404361
heb je al geprobeerd om extra water te geven, teigan?
pi_58405929
Proberen we ook wel, ze komt eigenlijk ook zelf op elke druppelende kraan af, gewoon "stilstaand" water wil ze niet. Met een spuitje hebben we nog niet echt gedaan, daar sta ik ook ergens nog een beetje huiverig tegenover, omdat ik denk dat ze zich nogal zal gaan verzetten. Ik ben allang blij dat het pilletje geven nu snel gaat, en ik haar daar niet te vaak mee lastig hoef te vallen..
  † In Memoriam † donderdag 1 mei 2008 @ 14:06:08 #126
37843 lady-wrb
kortaf
pi_60275829
Ik schop dit topic even omhoog.

Bij mijn 'oude' dame van 13 jaar is vorige week ook nierinsufficiëntie vastgesteld. Sinds afgelopen vrijdag ben ik bezig mijn twee katten apart te voeren. Echt lekker gaat dat nog niet, hoewel ik ze op vier momenten per dag iets probeer aan te bieden en hen genoeg tijd geef heb ik het idee dat beiden niet genoeg kunnen eten om echt voldaan te zijn. Gevolg: bedelende katten in de keuken en zielig wat-doe-je-me-aan blikken die me overal achtervolgen. Voor Naartjie is dat niet zo'n probleem, hij kan wel een kilootje minder gebruiken maar Sietske (ons patiëntje) is al mager, en ze komt maar tot de helft van wat ze volgens haar nierdieet zou moeten eten. Kan iemand me vertellen hoe slecht dit is?
Ik heb nu ook alleen brokken, dus ik ga zeker nog op pad voor natvoer, al eet ze dat normaliter niet echt. Maar misschien dat de afwisseling wel doet eten. Ik wil haar dieeet toch strak aanhouden voor de komende vier weken om te kijken of de bloedwaarden beter worden, maar als dit zo door blijft gaan moet ik ze beiden op het nierdieet zetten zodat ze kunnen eten wanneer ze willen. Gevolg: geen controle op wat Sietske binnen krijgt en een Naartjie die waarschijnlijk dicht gaat groeien omdat die brokken meer vet bevatten. Geen ideaal scenario dus.

Tot slot: heeft iemand nog zelfmaaktips voor leuke tussendoor traktaties die ze samen kunnen eten?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_60276081
Ook onze kat heeft nier problemen, waarschijnlijk haar hele leven al maar zijn we er verleden jaar pas echt achtergekomen.
We kregen voor haar brokken en nat voer mee, voor het natte voer bleek ze allergisch te zijn dus nu krijgt ze alleen brokken.
Voor dat we dit wisten hebben we een kitten erbij genomen als gezelschap ( wat we achteraf dus niet gedaan hadden als we dit van te voren hadden geweten) en ook wij zaten met het probleem wat het voeren betreft.
Als oplossing hebben we een kattenluik met magneetsluiting in de wc deur gezet zodat er altijd brokjes voor haar klaarstaan ( lukt niet altijd aangezien onze Doeraq w8 tot Towyn de wc in gaat en er dan vlug achter aan sjeest )
Pillen hebben we geprobeerd maar het leverde een gestresde kat en getresde baasjes op dus daar zijn we mee gestopt. Er is ook een poeder dat je over het eten kan strooien maar aangezien mevr. alleen tegen de brokken kan was dat ook geen succes omdat ze dat niet meer at.
We zijn nu een jaar verder en tot grote verbazing van de dierenarts doet ze het harstikke goed .
  dinsdag 22 juli 2008 @ 21:06:12 #129
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_60278199
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 19:15 schreef Cat22 het volgende:
Tot slot: heeft iemand nog zelfmaaktips voor leuke tussendoor traktaties die ze samen kunnen eten?
Felix doet het nog steeds prima op zijn nierdieet.
Hij is gek op die droge brokjes van de dierenarts.
En het is geen zelfmaaktip, maar bij de dierenarts hebben ze ook van die snoepjes voor nierpatientjes. MPT snoepjes, daar is die helemaal stapel op
Hij gaat dan rechtop tegen het meubel aan staan, en tikt dan met 1 poot op het kastje waar ik de snoepjes bewaar
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_60279563
In Kat met nierproblemen wil niet meer eten heb ik vertelt hoe het mijn kater gitje gaat; ook met nierproblemen. hij eet ook prima van het dierenartsvoer; De laatste maanden is ie echter erg mager geworden.
pi_60302925
Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik heb nu drie soorten brokken en een paar bakjes natvoer gehaald. Natvoer laat mevrouwtje links liggen. En van de brokken valt smaakje 2 voorzichtig in de smaak. Zolang ze dat blijft eten blijft zak 3 gesloten.

Ongelofelijk hoe eigenwijs katten kunnen zijn. Iedere keer als ik de woonkamer uitga rent ze mee naar haar etensbak, en elke keer krijgt ze dieetvoer. Wat ze vervolgens niet eet. Hopelijk blijft smaak 2 wel plakken, kan ze tenminste bijtanken.
Want als ze echt niks wil zie ik weinig andere opties dan toch weer het oude voer gaan geven. Als ik beiden nl. dieetvoer ga geven vreet Naartjie het ongetwijfeld allemaal op en holt Sietske conditioneel helemaal achteruit. Maar zover zijn we nog niet, er zijn vast nog een ziljoen merken die ik niet geprobeerd heb.

Toch?

Ik las ook iets over Carnibest, dat dit goed zou zijn voor katten met nierproblemen. Kan iemand met linken naar een uitleg of het hier kort toelichten?

Dank!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_60305942
Ik kreeg bij de dierenarts van 3 merken proefzakjes mee; gelukkig lust hij de geodkoopste goed. Informeer eens bij de dierenarts, die proefzakjes waren gewoon gratis.
  woensdag 23 juli 2008 @ 22:28:27 #133
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60307373
een van de katten bij mij vroeger thuis, als kind, was door nierproblemen helemaal uitgedroogd. ze wilde niks meer eten en zocht alvast een plekje op om te rusten voor eeuwig.

de kat was van mijn zusje en zij heeft toen bij de apotheek zo'n druppelaar gekocht (flesje met druppeltuitje) voor 20 cent, nu 3 euro, ofzo.

ze heeft het lieve beestje gevoed, met fijngeprakt brood, wat vitaminen en veel water.

overleefd.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_60309087
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:28 schreef zoalshetis het volgende:
een van de katten bij mij vroeger thuis, als kind, was door nierproblemen helemaal uitgedroogd. ze wilde niks meer eten en zocht alvast een plekje op om te rusten voor eeuwig.

de kat was van mijn zusje en zij heeft toen bij de apotheek zo'n druppelaar gekocht (flesje met druppeltuitje) voor 20 cent, nu 3 euro, ofzo.

ze heeft het lieve beestje gevoed, met fijngeprakt brood, wat vitaminen en veel water.

overleefd.
Hoe lang heeft ie nog geleefd?
(:
  woensdag 23 juli 2008 @ 23:51:51 #135
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60309759
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 23:25 schreef nein het volgende:

[..]

Hoe lang heeft ie nog geleefd?
zolang een kat moet leven. 18 jaar.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_60310055
Algemene informatie over Carnibest: http://www.carnibest.nl/kat.htm

Een van de katten tussen de gebruikers ervaringen heeft ook last van zijn nieren: http://www.carnibest.nl/kat-casper.htm

Voorlopig krijgt mijn kat ook Carnibest. In zijn geval omdat er veel koolhydraten in brokken en natvoer zitten en hij last heeft van tandsteen. Intussen ben ik er wel achter dat er naast Carnibest nog andere merken kant en klaar vers voer bestaan. Bibit en Prins zijn namen die ik veel vaker gehoord heb. Hier heb ik zelf nog geen ervaringen mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')