de reden dat de verhaal lijnen wat minder zijn geworden is omdat er heel wat van de schrijvers vorig jaar zijn ontslagen ook vanwege het budget probleem vanaf CBS... Ze wilden vorig jaar ook Thomas Gibson eruit mikken maar dat is ze door een wat smerige actie van fans niet gelukt... Nu is het de tweede stap om dus toch acteurs eruit te gooien en dat zijn dus AJ Cook en Paget Brewster... Paget zal dan ongeveer 17 afleveringen in beeld zijn maar daarna is ze ook niet meer bij Criminal Minds te zien. Er komt wel een nieuwe vrouwelijke goedkopere dame voor deze twee dames terug. Dat word halverwege tot einde van seizoen 6... Nog steeds onder het motto van een creatieve verandering die goed zal zijn voor de serie.. Paget Brewster heeft al gezegd dat die creatieve reden bullshit is via twitter!
Het budget van de spinoff ligt los van de originele. Beide series worden gefinancieerd door beide CBS die het uitzend en het geld van de reclame krijgt en ABC die de acteurs in dienst heeft. Hierdoor word er minder reclame gemakt in Amerika om de serie te promoten. Het overlevings percentage werd aan het begin laag geschat vanwege twee geld schieters. Ondanks dat is de serie naast Idols het meest bekeken serie en is het kijkersaantal vanaf seizoen 3 en 4 erg gegroeid. Dus qua kijkcijfers zit CM nog steeds aan zijn top. Dat is waar het omgaat bij beide CBS en ABC. Dat is ook de reden dat er een spinoff is en dat die in de winter van 2010/2011 van start gaat. In het 4e kwartaal komt er ook nog een game uit... Hier is nog niet veel over bekend.
Dus qua eindigen van de serie... Oorspronkelijk was het de bedoeling dat ze een seizoen of 4 het zouden doen als het goed zou gaan maar vanwege hoge kijkcijfers blijft het toch op de buis. Maar het is een beetje de vraag of de kijkers blijven na wat er nu is gebeurd...
Ik vind persoonlijk het kijken van een serie ook persoonlijk.. het ligt je wel of niet. Sommige veranderingen kunnen mij me aan me reet roesten maar kan zorgen voor meer kijkcijfers... Dan stop ik met kijken maar de serie kan het nog gewoon goed doen... Daar kun je gewoon niks aan doen. Persoonlijk vind ik dat super jammer.. maar ja.. Het is voor mij nu ook dat ik het echt lomp vind dat ze twee van hun personeel weg bonjouren midden in hun succes...
Voor de fan communitie waar ik bij zit die in contact staat met CBS en Ed Bernero is het ook even afwachten hoe het gaat verlopen. CBS is niet zo blij met ons momenteel na acties om Paget en AJ te behouden... Maar ja