Dit is een iets igekorte versie van de brief die ik gistern heb gestuurd naar mijn contactpersoon bij het CWI. Schrik niet, het is de waarheid, lach je rot of wat ook.
In de krant stond een paar weken terug een stukje over uitkeringstrekkers (ja mooie term tegenwoordig) die uit de uitkering gepest worden. Mooi stukje dat precies over mij gaat. Feliciteer ze maar eens want het is ze gelukt; er is weer een uitkeringstrekker minder.
Althans ik heb al geen uitkering meer sinds ik bij ... zat. Daarna heb ik, zoals verteld, geprobeerd iets te vinden voor een paar dagen in de week. Vuilnisman bijvoorbeeld of lopende band werk of vreemd promotiewerk in een supermarkt voor minder dan een hongerloon.
Natuurlijk solliciteer ik, dat moet je doen voor je uitkering en dat deed ik ook altijd braaf. Er is alleen zo weinig waar ik op kan solliciteren. Iedere keer opnieuw schrijf ik een goede brief, word ik uitgenodigd om naar de andere kant van Nederland te reizen (Eindhoven, Schiphol, Diemen-Zuid, Breda, Steenwijk etc.) Iedere keer kost dat me een treinkaartje en telkens en telkens opnieuw krijg ik te horen dat ik weinig ervaring heb, is de baan ineens weg of krijg ik een andere smoes te horen.
Nou oké ik solliciteer wel hoor. Maar ja dan is de vraag: ,,Heb je eigen vervoer?” ,,Nee, oké koop dat maar” ,,eh ja van wat dan?” ,,Ja nou neem maar een autolening” (en dat zeiden ze bij Wegener tegen me, bij Wegener!!) Zelfs al had ik een auto dan moest ik daar verzekering, wegenbelasting en APK en onderhoud van betalen. Bij Wegener wilden ze dan nog dat ik een representatieve auto kocht. Ja eisen stellen kunnen ze wel hoor. Dus dan zou ik eigenlijk werken voor een auto die ik niet eens wil.
Verdorie dan volg ik toch het beleid van de overheid; minder auto`s op de weg!
Nou hoor ik je denken: ,,Verhuis dan joh!” Maar hoe moet ik dat ooit doen? Er zijn ellenlange wachtlijsten en de huren zijn erg hoog. Daarbij, als je wilt huren of kopen moet je wel inkomen hebben. Ik sta bij de RWS in Goes ingeschreven maar ja stel dat ik na 3 jaar genoeg punten heb dan moet ik wel kunnen laten zien dat ik inkomen heb. Work first! Ofwel, pas als ik werk heb kan ik verder gaan.
ik doe echt gewoon m`n best om iets te vinden, de maatschappij, overheid wil toch zo graag dat iedereen doorstudeert? Nou dat is goed, dat heb ik gedaan, ik heb alles in een keer gehaald en waar sta ik nu? Ik ben al anderhalf jaar werkloos.
Het stukje over het belachelijke work-first project waar ik geplaatst was zal ik jullie voorlopig even besparen. Dat is namelijk de reden dat ik geen uitkering meer aanvraag. Precies zoals ze willen.
Is this the world we created?