bronquote:Boycot moslimlanden kost Arla miljoenen
Het Deense zuivelbedrijf lijdt elke dag een miljoenenverlies als gevolg van een consumentenboycot in Saoedi-Arabië en andere islamitische landen.
Als belangrijkste Deens exporteur is Arla mikpunt van een campagne, die ageert tegen cartoons in de krant Jyllands-Posten. De cartoons beelden de profeet Mohammed af.
De kwestie speelt al maanden en sinds vorige week is sprake van een boycot. Deze verspeidt zich naar andere landen in de regio. Veel supermarkten hebben producten uit de schappen gehaald, andere brandmerken deze als 'Deens'.
Arla heeft grote belangen in het Midden-Oosten. De jaaromzet bedraagt zo'n 270 miljoen euro, waarvan ruwweg de helft in Saoedi-Arabië wordt gerealiseerd.
Ook andere bedrijven ondervinden hinder van de boycot. Sadafco wordt geraakt hoewel het een volledig Saoedische zuivelonderneming is. Het bedrijf ging in 1976 samenwerking met Denemarken aan, maar produceert nu op basis van import van grondstoffen uit Nieuw-Zeeland.
Publicatiedatum: maandag 30 januari 2006
Door: Agrarisch Dagblad
bronquote:Deense moslims woest over cartoons profeet Mohammed
Van onze verslaggeefsters Janny Groen, Nanda Troost
AMSTERDAM - ‘We leven in 2005, niet in 905. Het is aan de moslims om te geloven in iets wat zich in de Middeleeuwen bevindt. Ik doe niets anders dan wat ik volgens de Deense wet mag en dat is het vrij hanteren van mijn pen. Daarbij wil ik moslims niet kwetsen.’
Met deze woorden reageert politiek tekenaar Franz Füchsel op de rel die in Denemarken is ontstaan na de publicatie van ‘De gezichten van Mohammed’, twaalf cartoons over de profeet in Jyllands-Posten, de grootste Deense krant. In een enkel geval werd de profeet afgebeeld als terrorist: Mohammed met een aangestoken bom als tulband met daarop de tekst: La ilaha illa Allah (Er is geen god behalve Allah, red.)
De conservatieve krant wilde de cartoons, omdat een kinderboekenschrijver er niet in slaagde een illustrator voor zijn boek te vinden. Kåre Bluitgen zocht voor een biografie over Mohammed een plaatje van de profeet, iets wat volgens de Islam verboden is. Drie illustratoren weigerden. Een vierde wilde alleen anoniem. Volgens Bluitgen komt de weigering voort uit angst voor wat is gebeurd met Theo van Gogh.
De tekeningen leidden tot veel protest. Twee cartoonisten doken onder. De krant nam tijdelijk een beveiliger in dienst. Een 17-jarige jongen van Turkse afkomst werd opgepakt – en weer vrijgelaten – omdat hij verhaal wilde halen.
Imam Raed Hlayhel eiste dat de krant zijn verontschuldigingen aanbood. ‘Moslims zullen deze manier van vernederen nooit accepteren. Het artikel heeft elke moslim ter wereld beledigd.’ De krant staat nog steeds achter de actie. Hoofdredacteur Johan Mikkelsen: ‘We hebben vrijheid van meningsuiting en wonen in een seculiere staat. De reacties geven alleen maar aan hoe noodzakelijk de tekeningen zijn.’
Elf ambassadeurs uit moslimlanden willen een gesprek met premier Anders Fogh Rasmussen over ‘een lastercampagne in de media tegen de islam en moslims’. Rasmussen peinst daar niet over. ‘Als premier heb ik geen enkele macht om de pers in te perken, en die macht wil ik ook helemaal niet.’
VVD-politicus Ayaan Hirsi Ali constateert dat er overeenkomsten zijn met de situatie in Nederland. ‘De vrijheid van meningsuiting wordt ernstig bedreigd. Een tweede overeenkomst is dat zodra iets beledigends over de islam wordt gezegd of geschreven, boze moslims opstaan en ambassadeurs van moslimlanden officieel protest aantekenen.’ Opvallend vindt zij wel dat de Deense premier veel duidelijker stelling neemt dan Balkenende heeft gedaan.
Lars Refn, een van de tekenaars, is het deels eens met imam Hlayhel. ‘Het enige doel van Jyllands-Posten is het vuur aan te wakkeren zodra ze de kans krijgen. Daarom heb ik voor de schooljongen gekozen. En de tekst: de journalisten van Jyllands-Posten zijn een stelletje reactionaire provocateurs.’
In veel van de tekeningen zijn grapjes verwerkt, zegt Refn. ‘Maar als je uit Egypte komt, geen Deens spreekt en niet weet wie er hier toe doen, dan zie je niet dat Kåre Bluitgen op de hak wordt genomen. Of Pia Kjærsgaard van de Dansk Folkeparti, die een zeer strikt immigratiebeleid voorstaat. Daarmee is het project zijn doel voorbij geschoten.’
Aanstellers zijn het. Wanneer de westerse wereld alle beledigingen en provocaties van individuele moslims op dezelfde manier zou 'bestraffen' sprak jij er waarschijnlijk schande van.quote:Op maandag 30 januari 2006 15:21 schreef Super7fighter het volgende:
Heel goed dat er niet meteen naar de wapens is gegrepen. Je moet de Denen pakken daar waar het pijn doet: in hun portemonnee.![]()
Gaan we weer terug naar de middeleeuwen, waar je geen kritiek op het geloof mag hebben ?quote:Op maandag 30 januari 2006 15:21 schreef Super7fighter het volgende:
Heel goed dat er niet meteen naar de wapens is gegrepen. Je moet de Denen pakken daar waar het pijn doet: in hun portemonnee.![]()
Welnee, dat zou discriminatie en generalisatie heten! Maar hey, wij zijn dan ook een stukje nuchterder!quote:Op maandag 30 januari 2006 15:38 schreef Idiosincrasico het volgende:
[..]
Aanstellers zijn het. Wanneer de westerse wereld alle beledigingen en provocaties van individuele moslims op dezelfde manier zou 'bestraffen' sprak jij er waarschijnlijk schande van.
En "de kerk", die hier in Nederland eeuwenlang alle macht had, en elke vooruitgang tegenhield, is ondertussen zo ver! Moslims daarentegen leven wat dat betreft nog compleet in de Middeleeuwen (voorlopig nog met hoofdletter!). Maar ja, dat mag je niet zeggen, want dan zijn ze boos....... Wat dat betreft snap ik ook niet dat ze zo graag willen "meedoen" met de grote boze wereldhandel: gesloten grenzen zijn toch veel beter voor het beperken van je eigen geloof en afsluiten van andere meningen?quote:Op maandag 30 januari 2006 15:40 schreef RuiDaSilva het volgende:
[..]
Gaan we weer terug naar de middeleeuwen, waar je geen kritiek op het geloof mag hebben ?
Als ik een tekening wil maken van de profeet dan bepaald ik dat zelf wel, gelovigen moeten eens niet zulke lange tenen hebben. Je hebt niet alleen rechten als je gelovig bent, ook als ongelovige heb je bepaalde rechten. Dat moeten gelovigen eens een keer inzien!
quote:Op maandag 30 januari 2006 15:21 schreef Super7fighter het volgende:
Nou en of!quote:Sadafco wordt geraakt hoewel het een volledig Saoedische zuivelonderneming is.
Juist dat middeleeuwse gedachtgoed beperkt moslims bijna overal ter wereld. Geen wonder dat onder de nieuwe economische grootmachten (China, India, Rusland en Brazilie) geen moslimlanden te vinden zijn.quote:Op maandag 30 januari 2006 15:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En "de kerk", die hier in Nederland eeuwenlang alle macht had, en elke vooruitgang tegenhield, is ondertussen zo ver! Moslims daarentegen leven wat dat betreft nog compleet in de Middeleeuwen (voorlopig nog met hoofdletter!). Maar ja, dat mag je niet zeggen, want dan zijn ze boos....... Wat dat betreft snap ik ook niet dat ze zo graag willen "meedoen" met de grote boze wereldhandel: gesloten grenzen zijn toch veel beter voor het beperken van je eigen geloof en afsluiten van andere meningen?
Waar heb jij het over als ik vragen mag?quote:Op maandag 30 januari 2006 15:46 schreef Idiosincrasico het volgende:
[..]
Juist dat middeleeuwse gedachtgoed beperkt moslims bijna overal ter wereld. Geen wonder dat onder de nieuwe economische grootmachten (China, India, Rusland en Brazilie) geen moslimlanden te vinden zijn.
Wat wil je boycotten dan, de kaasexport naar Saoedie-Arabie?quote:Op maandag 30 januari 2006 15:56 schreef RAND het volgende:
Een boycot! DAT zouden we hier ook moeten doen!
Colleteral damage.quote:
boycotten betekend dat wij geen producten uit saudi arabie importeren..quote:Op maandag 30 januari 2006 15:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat wil je boycotten dan, de kaasexport naar Saoedie-Arabie?
Maar het heeft een open economie, en dan ontgaat mij de link dus die de andere user probeert te trekken. Vooral als ik zie dat er in 2010 een vrijhandels-netwerk af moet zijn tussen alle mediteraanse landen. Of dat er om de paar dagen FTA's gesigned worden.quote:Op maandag 30 januari 2006 15:57 schreef Esc het volgende:
de enige reden dat saudi arabie relatief welvarend is, is dat ze toevallig olie in de grond hebben zitten
Het gaat hier niet om individuen, het gaat hier om een regeringsstandpunt.quote:Op maandag 30 januari 2006 15:38 schreef Idiosincrasico het volgende:
[..]
Aanstellers zijn het. Wanneer de westerse wereld alle beledigingen en provocaties van individuele moslims op dezelfde manier zou 'bestraffen' sprak jij er waarschijnlijk schande van.
Ach ja domme fout van me idd. Wat wil je blokkeren dan, zand?quote:Op maandag 30 januari 2006 15:58 schreef Esc het volgende:
[..]
boycotten betekend dat wij geen producten uit saudi arabie importeren..
jammer alleen dat dat lastig wordt met die olie, anders zou ik er wel voor zijn![]()
hopelijk ziet de gewone burger nou ook in wat een intolerante religie de Islam is, een paar spotprentjes, die ook nog eens vrij onschuldig waren, en de boycots en doodsbedreigingen vliegen in het rondquote:Op maandag 30 januari 2006 15:58 schreef Super7fighter het volgende:
Colleteral damage.![]()
Als de Deense regering en de populisten inzien wat voor schade het berokkend, zullen snel bijdraaien, denk ik.![]()
enige nuttige wat zij exporteren is olie, en dat is vrij lastig boycotten...quote:Op maandag 30 januari 2006 15:59 schreef Mutant01 het volgende:
Ach ja domme fout van me idd. Wat wil je blokkeren dan, zand?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |