nu begin ik te twijfelen bij de bovenstaande
iig het ging om deze kaft
![]()
Gorg Blanc
Digitale fotografie in de praktijk
Stap voor stap uitgelegd
met eenvoudige voorbeelden
Dit uit 2003 daterende boek behandelt alle aspecten van de digitale fotografie en is daarom uitstekend geschikt voor iedereen die net een digitale camera heeft aangeschaft. Hoewel de afbeeldingen niet helemaal meer up-to-date zijn (wat je met de huidige stormachtige ontwikkelingen in de digitale fotografie natuurlijk ook al snel krijgt), kun je nog heel wat leren uit dit uitbundig geïllustreerde boek. Nadat alle basisbegrippen aan bod zijn geweest en de verschillende types camera's en opslagmedia zijn besproken, passeren tal van vormen van fotografie de revue: het groepsportret, het buitenportret, dierenportretten, stadsomgeving, (berg)landschappen, macro-opnames, bewegingsfoto's, nachtfoto's, etc. Tenslotte gaat men ook nog in op het opslaan bewerken en afdrukken van de foto's. Kortom voor niet al te veel geld krijg je een beginnerscursus in de digitale fotografie. En... zoals de ondertitel al belooft, alles stap voor stap uitgelegd met eenvoudige voorbeelden.
REBO Internationaal Lisse, ISBN 90-396-1724-4
Prijs ¤ 7,95 (alleen verkrijgbaar bij Boeken Voordeel) 175 pag.
en
![]()
Auteur onbekend
Digitale fotografie voor gevorderden
Stap voor stap uitgelegd
met eenvoudige voorbeelden
Dit boek kan gezien worden als het vervolg op Digitale fotografie in de praktijk van Gorg Blanc, dat we hierboven hebben besproken. Omdat ik niet kon achterhalen wie de auteur van dit boek was, heb ik contact gezocht met Rebo Publishers in Lisse de uitgeverij waar het boek is uitgegeven. Daar werd ik echter doorverwezen naar het hoofdkantoor van de firma Boekenvoordeel BV. Gelukkig was men daar zo vriendelijk om mij wat meer over dit boek en het boek van Gorg Blanc te vertellen. Beide boeken zijn zogenaamde Specials van deze firma. Dit zijn boeken die ze in opdracht door uitgeverijen laten vervaardigen. Door zelf boeken uit te geven kan deze firma zich onderscheiden door een eigen assortiment, waarbij men zelf de prijzen kan bepalen. Het spreekt voor zich dat deze boeken alleen bij Boeken Voordeel verkrijgbaar zijn. Tot zover over de ontstaansgeschiedenis van deze boeken. Laten we eens naar de inhoud van dit boek - dat zich volgens de titel vooral richt op de meer gevorderde digitale fotograaf - gaan kijken. Wat allereerst natuurlijk opvalt is de luxe uitvoering van beide boeken: een hard kaft, wat ook nog eens opgevuld is met een zachte vulling. Het boek komt op deze manier voornaam over. Kijken we naar de inhoudsopgave, dan zien we dat de maker (misschien Gorg Blanc?) of de makers in elk geval volledigheid nastreven. In deze 175 pagina's kun je alles vinden wat er redelijkerwijs over dit onderwerp te vinden is. Het eerste deel richt zich op de werking van de digitale fotografie (bitmap, resolutie, verschillende soorten sensoren, opslagsystemen, compressiemethoden). In het tweede deel wordt gekeken naar de verschillende soorten digitale camera's. Erg leuk vond ik in dit deel de korte geschiedenis van de digitale camera, iets wat ik nog in geen enkele andere publicatie ben tegengekomen. De volgende drie delen gaan achtereenvolgens over de opname (soorten licht, kleuren, kunstlicht, brandpuntsafstand, objectieven, lichtgevoeligheid, ruis etc.); beeldbewerking (software voor beeldbewerking, interpolatie, beeldoptimalisatie, en kleurbewerken) en voorbeelden van digitale retouche. Op zich is het voor niet veel geld een leuk boek waar je redelijk wat informatie in kunt vinden. De kwaliteit van de vertaling (Studio Imago, Fabiënne de Vilder) loopt van goed (met name in het begin) tot redelijk (in de loop van het boek merk je dat de vertaler niet echt een insider in de materie is). Al met al is het een leuk boek geworden voor een redelijke prijs waar ook de beginner wel veel belangrijke informatie in kan vinden.
REBO Internationaal Lisse, ISBN 90-396-1902-6
Prijs ¤ 7,95 (bij Boeken Voordeel) 175 pag.
bronnetje