Tweede.quote:Op zondag 29 januari 2006 19:55 schreef Parvus het volgende:
"schrijf in je eigen woorden op wat deze ziekte inhoud"
of
"schrijf in je eigen woorden op wat deze ziekte inhoudt"
?
Lekkere generalisatiie weer...quote:Op zondag 29 januari 2006 19:56 schreef Paltos het volgende:
Wat ben je trouwens dom als je dit niet weet!.
Ja deed ik ook, het leek ook zo simpel maar zie vorige postquote:Op zondag 29 januari 2006 19:56 schreef Donnie.Darko het volgende:
Denk maar aan het werkwoord lopen
"Schrijf in eigen woorden wie daar loop" is ook fout.
Ja, dat vond ik ook toen ik het gepost had.quote:Op zondag 29 januari 2006 19:57 schreef Donnie.Darko het volgende:
[..]
Lekkere generalisatiie weer...
Niet iedereeen heeft hier gevoel voor.
Gelukkig maar dat je het zelf doorhad.quote:Op zondag 29 januari 2006 19:58 schreef Paltos het volgende:
[..]
Ja, dat vond ik ook toen ik het gepost had.![]()
hendig sjiek!quote:Op zondag 29 januari 2006 19:58 schreef Monidique het volgende:
in·houd (de ~ (m.), ~en)
1 hoeveelheid ruimte binnen een lichaam => volume
2 dat waarmee iets gevuld is
3 datgene wat in een boek, geschrift, taaluiting wordt meegedeeld, waar het over gaat => content; <=> vorm
4 inhoudsopgave
5 betekenis
Goed hé.quote:Op zondag 29 januari 2006 19:59 schreef Donnie.Darko het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat je het zelf doorhad.
Heeft niets met gevoel te maken, maar enkel met luiheid of ernstige onwetendheid.quote:Op zondag 29 januari 2006 19:57 schreef Donnie.Darko het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben er gewoon erg veel moeite mee deze regels te onthouden.quote:Op zondag 29 januari 2006 19:59 schreef KritischBlikje het volgende:
[..]
Heeft niets met gevoel te maken, maar enkel met luiheid of ernstige onwetenheid.
Het onderwerp van de zin is ziekte. Dus stam+t. Lastig inderdaad.quote:Op zondag 29 januari 2006 20:01 schreef Parvus het volgende:
Hey potdomme ik ben niet de dombo hier, ik ging voor dt en het leek zo makkelijk, totdat mensen die het zouden moeten weten ineens inhoud gingen zeggen =[.
Dan zijn hun dom dus.quote:Op zondag 29 januari 2006 20:01 schreef Parvus het volgende:
Hey potdomme ik ben niet de dombo hier, ik ging voor dt en het leek zo makkelijk, totdat mensen die het zouden moeten weten ineens inhoud gingen zeggen =[.
Ik: stamquote:Op zondag 29 januari 2006 20:01 schreef Donnie.Darko het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben er gewoon erg veel moeite mee deze regels te onthouden.
Dus jij wil zeggen dat 80% van Nederland gewoon lui is omdat ze moeite hebben met de d/t regel?quote:Op zondag 29 januari 2006 20:03 schreef KritischBlikje het volgende:
[..]
Ik: stam
Hij/zij/het: stam+t
Bijzonder lastig inderdaad.
De sukkels!quote:Op zondag 29 januari 2006 20:01 schreef Parvus het volgende:
quote:Op zondag 15 januari 2006 12:21 schreef Arcee het volgende:
Goed, even een test dan:
Goedbeschouwd/t/dt snakten we kortgeleden nog naar Siberische vrieskou, maar inmiddels word/t/dt je door een bijdehand/t/dte havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rond/t/dte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd/t/dt dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeid/t/dt; het is ook nooit goed!
d, t of dt op die vetgedrukte plaatsen?
Gaarne zonder uitleg zodat meerdere mensen deze test even kunnen doen, als ze dat willen.
Exact dat wil ik zeggen! Eenieder die niet in staat is deze regel te onthouden en/of juist toe te passen is of enorm lui, of niet op de hoogte van de regel.quote:Op zondag 29 januari 2006 20:04 schreef Donnie.Darko het volgende:
[..]
Dus jij wil zeggen dat 80% van Nederland gewoon lui is omdat ze moeite hebben met de d/t regel?
En dan is een enkeltje basisschool de enige juiste oplossing.quote:Op zondag 29 januari 2006 20:06 schreef KritischBlikje het volgende:
of niet op de hoogte van de regel.
ver·bei·den (ov.ww.)quote:Op zondag 29 januari 2006 20:09 schreef Donnie.Darko het volgende:
Wat is 'verbeid' ?
Dat hoeft ook niet, je moet enkel een paar simpele regeltjes volgen.quote:Op zondag 29 januari 2006 19:57 schreef Donnie.Darko het volgende:
[..]
Ah, dank.quote:Op zondag 29 januari 2006 20:12 schreef Paltos het volgende:
[..]
ver·bei·den (ov.ww.)
1 [form.] afwachten => opwachten
Nog één foutje.quote:Op zondag 29 januari 2006 20:13 schreef Donnie.Darko het volgende:
d
d
t
dt
d
dt
Maar ik weet dus niet wat 'verbeidt' betekent
Goedbeschouwdquote:Op zondag 29 januari 2006 20:15 schreef Paltos het volgende:
[..]
Nog één foutje.
Wel meteen de moeilijkste.![]()
Nou, één foutje daarin.quote:Op zondag 29 januari 2006 20:17 schreef Donnie.Darko het volgende:
[..]
Goedbeschouwd
word
bijdehante
rondte
toegesnauwd
verbeidt
Mag jij me vertellen welke fout is...
Nee, gewoon verbeidt.quote:Op zondag 29 januari 2006 20:22 schreef Donnie.Darko het volgende:
In dat geval gok ik het op verbeidt (met een t dan?)
maar ik kan het me niet voorstellen
quote:
Jah, bij nader inzien!quote:Op zondag 29 januari 2006 20:30 schreef Paltos het volgende:
[..]
Dat is het!
wordt (aan) jou toegesnauwd dat 'onderwerpszin'.
!
Bebloede handen zijn ook niet mis.quote:Op zondag 29 januari 2006 20:39 schreef Donnie.Darko het volgende:
Timmy Turner is trouwens tof.
Het gaat om kennis, niet om gevoel.quote:Op zondag 29 januari 2006 19:57 schreef Donnie.Darko het volgende:
[..]
Hij word/t (gepwned)quote:Op zondag 29 januari 2006 20:43 schreef teh_m0nkey het volgende:
ik heb altijd moeite met word, bijv "hij word gepwned"Beetje vaag maarja
, dan zou ik zeggen, meehelpend werkwoord dus zonder t, maar misschien ook wel met, heet het trouwens wel een 'meewerkend werkwoord'?
Gedeeltelijk wel - genoeg mensen leren de grammatica door het woordbeeld en niet door kofschip regels.quote:Op zondag 29 januari 2006 20:40 schreef Socratestikel het volgende:
[..]
Het gaat om kennis, niet om gevoel.
Dat heeft niks met kennis te maken. Een totale beheersing van grammatica krijg je door leren, leren, leren, niet door te denken: 'ohja hij wort' staat wel leuk zo'.quote:Op zondag 29 januari 2006 20:48 schreef fallrite het volgende:
[..]
Gedeeltelijk wel - genoeg mensen leren de grammatica door het woordbeeld en niet door kofschip regels.
Goed is-ie, hè?quote:Op zondag 29 januari 2006 20:06 schreef Paltos het volgende:
De sukkels!
Nu, omdat hij in het topic past.![]()
mij ook.quote:Op zondag 29 januari 2006 21:01 schreef Donnie.Darko het volgende:
[..]
Het valt me op dat nu pas iemand er wat van zegt
Ik las de tekst in combinatie met de PIquote:Op zondag 29 januari 2006 21:01 schreef Donnie.Darko het volgende:
[..]
Het valt me op dat nu pas iemand er wat van zegt
't is niet alsof er zoiets bestaat als een nederlandse grammatica.quote:Op zondag 29 januari 2006 19:59 schreef KritischBlikje het volgende:
[..]
Heeft niets met gevoel te maken, maar enkel met luiheid of ernstige onwetendheid.
Verklaar je nader...quote:Op zondag 29 januari 2006 21:25 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
't is niet alsof er zoiets bestaat als een nederlandse grammatica.
Nou krijg je dat verhaal van veel onregelmatigheden en dat Engels beter is en dat we beter daar op over kunnen stappen.quote:
Ik heb nog nooit een formele grammatica gezien van de nederlandse taal, noch iemand gesproken die me er een kon geven.quote:
Engels heeft ook geen formele grammatica. Geen enkele natuurlijke taal heeft een formele grammatica, er over zeiken slaat dus ook helemaal nergens op. Ga iets nuttigs doen ofzo.quote:Op zondag 29 januari 2006 21:28 schreef Socratestikel het volgende:
[..]
Nou krijg je dat verhaal van veel onregelmatigheden en dat Engels beter is en dat we beter daar op over kunnen stappen.
Oke, laat dan maar zittenquote:Op zondag 29 januari 2006 21:28 schreef Socratestikel het volgende:
[..]
Nou krijg je dat verhaal van veel onregelmatigheden en dat Engels beter is en dat we beter daar op over kunnen stappen.
Oh, en welke taal dan wel?quote:Op zondag 29 januari 2006 21:28 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een formele grammatica gezien van de nederlandse taal, noch iemand gesproken die me er een kon geven.
Pardon?quote:Op zondag 29 januari 2006 21:29 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Engels heeft ook geen formele grammatica.
Jij hebt er eentje dan ? Ben ik wel in geinteresseerd. Linkje ?quote:
Vertel mij maar eens waarom het Engels geen formele grammatica heeft.quote:Op zondag 29 januari 2006 21:31 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Jij hebt er eentje dan ? Ben ik wel in geinteresseerd. Linje ?
Er is v.z.i.w. geen enkele natuurlijke taal met een formele grammatica, ik heb er iig nog nooit eentje gezien. Jij blijkbaar wel ?quote:Op zondag 29 januari 2006 21:32 schreef Socratestikel het volgende:
[..]
Vertel mij maar eens waarom het Engels geen formele grammatica heeft.
Wat versta jij onder grammatica?quote:Op zondag 29 januari 2006 21:32 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Er is v.z.i.w. geen enkele natuurlijke taal met een formele grammatica, ik heb er iig nog nooit eentje gezien. Jij blijkbaar wel ?
Een grammatica is een set regels die precies een verzameling strings (zinnen), samengesteld uit een alphabet, beschrijft.quote:Op zondag 29 januari 2006 21:34 schreef Socratestikel het volgende:
[..]
Wat versta jij onder grammatica?
Bijzonderlijk lelijke omschrijving.quote:Op zondag 29 januari 2006 21:37 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een grammatica is een set regels die precies een verzameling strings (zinnen), samengesteld uit een alphabet, beschrijft.
Stringsquote:Op zondag 29 januari 2006 21:37 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Een grammatica is een set regels die precies een verzameling strings (zinnen), samengesteld uit een alphabet, beschrijft.
Het gaat er niet om of het mooi is, maar of om het correct is.quote:Op zondag 29 januari 2006 21:39 schreef Socratestikel het volgende:
[..]
Bijzonderlijk lelijke omschrijving.
En alphabet.quote:
1 2 3 4 5 | <personal-part> ::= <first-name> | <initial> "." <name-part> ::= <personal-part> <last-name> [<jr-part>] <EOL> | <personal-part> <name-part> <street-address> ::= [<apt>] <house-num> <street-name> <EOL> <zip-part> ::= <town-name> "," <state-code> <ZIP-code> <EOL> |
Computertalen kennen formele grammatica's, om de bij elkaar geraapte inconsitente zooi regels die in natuurlijke taal voor een grammatica doorgaat nu zo te noemen ...quote:Op zondag 29 januari 2006 21:42 schreef Socratestikel het volgende:
Maar computertalen kennen ook wel een grammatica, maar dan een fractie van de ingewikkeldheid van die van natuurlijke talen.
Het gaat er zeker wel om of het mooi is, het is enorm geforceerd wat daar staat. Daarnaast is het ook stukken minder duidelijk dan hoe de vandale en de rest van de wereld het noemt:quote:Op zondag 29 januari 2006 21:41 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of het mooi is, maar of om het correct is.
NEways, er is dus geen grammatica voor het nederlands, geen set regels die met wiskundige precisie elke mogelijke zin uit de nederlandse taal beschrijft.
quote:gram·ma·ti·ca (de ~ (v.), ~'s)
1 leer van het systeem van een taal, geheel van regels volgens welke woorden en zinnen in een taal gevormd worden => spraakkunst
Ik zie hier een mooie gelegenheid om een paper over te schrijvenquote:Op zondag 29 januari 2006 21:44 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Computertalen kennen formele grammatica's, om de bij elkaar geraapte inconsitente zooi regels die in natuurlijke taal voor een grammatica doorgaat nu zo te noemen ...
Om een zooitje regels wat pas in omloop is en nota bene verzonnen is door een paar mannen nou een grammatica te noemen... zelfde verhaal.quote:Op zondag 29 januari 2006 21:44 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Computertalen kennen formele grammatica's, om de bij elkaar geraapte inconsitente zooi regels die in natuurlijke taal voor een grammatica doorgaat nu zo te noemen ...
Mooiheid doet er bij definities niet toe. Het enige dat er toe doet, is dat het correct is. Stel nu dat ik een definitie wil van "natuurkunde". Je krijgt dat zoiets als "Natuurkunde is de wetenschap die zich bezig houdt met ..." en dan vele regels en uitzonderingen wellicht om volledig te definiëren wat natuurkunde is. Een heleboel definities zijn dan in "normale woorden" een stuk sneller uit te leggen dan de definitie zelf, maar dat maakt niet uitquote:Op zondag 29 januari 2006 21:48 schreef Socratestikel het volgende:
[..]
Het gaat er zeker wel om of het mooi is, het is enorm geforceerd wat daar staat. Daarnaast is het ook stukken minder duidelijk dan hoe de vandale en de rest van de wereld het noemt:
[..]
Een rommelige definitie met fouten er in kun je niet serieus nemen. Ik doe dat in ieder geval niet.quote:Op zondag 29 januari 2006 21:51 schreef fallrite het volgende:
[..]
Mooiheid doet er bij definities niet toe. Het enige dat er toe doet, is dat het correct is. Stel nu dat ik een definitie wil van "natuurkunde". Je krijgt dat zoiets als "Natuurkunde is de wetenschap die zich bezig houdt met ..." en dan vele regels en uitzonderingen wellicht om volledig te definiëren wat natuurkunde is. Een heleboel definities zijn dan in "normale woorden" een stuk sneller uit te leggen dan de definitie zelf, maar dat maakt niet uit
Een formele grammatica wel.quote:Op zondag 29 januari 2006 21:48 schreef Socratestikel het volgende:
Nergens staat dat een grammatica 'wiskundige precisie'zou moeten hebben.
Maar wat in de natuurlijke taal voor een grammatica doorgaat voldoet daar absoluut niet aan, er is gewoon geen touw aan vast te knopen. Er is niet formeel vastgelegd hoe het hoort.quote:Het is een beschrijving van een groep regels die gebruikt worden om een taal te bezigen.
Dat is extreem zinvol.quote:Jij zal als ICT-fan vast geilen op allerlei strings die exact doen wat jij wil, ik als Anglist kan je vertellen dat Engels, Nederlands of wat dan ook wel zeker een grammatica heeft.
Daarnaast is het natuurlijk gewoon onzinnig om iets te hebben waarmee je elke zin uit een bepaalde taal zou kunnen beschrijven.
Wie heeft het hier over een rommelige definitie met fouten? Ik gaf gewoon een voorbeeld, een echte definitie is veel preciezerquote:Op zondag 29 januari 2006 21:53 schreef Socratestikel het volgende:
[..]
Een rommelige definitie met fouten er in kun je niet serieus nemen. Ik doe dat in ieder geval niet.
Als ik een zin schrijf in het Engels gaat dat volgens een formele grammatica.quote:
Kom maar eens in mijn boekenkast kijken dan, daar staan 23 boeken met hoe het moet.quote:Maar wat in de natuurlijke taal voor een grammatica doorgaat voldoet daar absoluut niet aan, er is gewoon geen touw aan vast te knopen. Er is niet formeel vastgelegd hoe het hoort.
Met ICT heb ik niks te maken, dit is vanuit linguïstisch oogpunt.quote:Dat is extreem zinvol.
Wel eens geprobeert om software te schrijven die wat probeert te maken van het gebrabbel dat mensen 'taal' noemen ? Ik kan je uit ervaring zeggen dat dat heel erg moeilijk is, een formele grammatica zou ontzettend helpen.
Die staat hier boven ergens.quote:Op zondag 29 januari 2006 21:57 schreef fallrite het volgende:
[..]
Wie heeft het hier over een rommelige definitie met fouten? Ik gaf gewoon een voorbeeld, een echte definitie is veel preciezer
Er zijn er nog 2 meer, die zijn met reden nooit in gebruik genomen.quote:Op zondag 29 januari 2006 22:02 schreef Aaargh! het volgende:
Er is trouwens wel een taal voor menselijk gebruik die wel formeel is vastgelegd (Lojban heet 't), deze heeft b.v. geen ambiguïteit, je kan dus in deze taal dus geen zin maken die 2 mogelijke betekenissen, wat ontzettend praktisch is en een hoop misverstanden kan voorkomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |