abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 februari 2006 @ 12:39:23 #51
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34755084
Veel scholen gaan het vak gewoon niet geven, kost teveel geld en is niet verplicht.
  zondag 5 februari 2006 @ 14:39:53 #52
119078 McCarthy
communistenjager
pi_34760446
Wiskunde A1, A2, B1, B2, C, D. Waar eindigen we? Wiskunde Z? En waar gaat het dan allemaal over. Wat was er mis met wiskunde A en B. Duidelijk en overzichtelijk. B voor de mensen die exact wilden. A voor de rest
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_34760993
Vroeger, dat wil zeggen voor het mammoetsysteem, werden verschillende onderdelen van de wiskunde als aparte vakken gegeven. Zo had je een vak algebra, een vak meetkunde, een vak goniometrie, etc. Ik snap sowieso niet waarom dat allemaal samengevoegd moet worden en als 1 vak "wiskunde" gedoceerd wordt.
pi_34761346
quote:
Wat was er mis met wiskunde A en B. Duidelijk en overzichtelijk.
Precies. Die duidelijkheid zou ik ook graag weer terug willen zien in het voortzet onderwijs.

De klacht dat het VO moeizaam aansluit op het universitaire onderwijs is er altijd al geweest. Feit is dat het voortgezet onderwijs breed is opgezet en basisvaardigheden tracht aan te leren met als doel dat leerlingen toegang kunnen krijgen tot tientallen opleidingen. Het is per se NIET de bedoeling dat er specifiek wordt opgeleid tot het niveau van 1 studie.

Dat betekent gewoon dat er niet al te diep op de stof in kan worden gegaan. Beta-faculteiten zijn altijd al arrogant geweest door te stellen dat leerlingen op het VO in elk geval tot een hoog niveau op hun vakgebied moeten worden opgeleid. Daar is het VO niet voor bedoeld. Er zijn namelijk nog 200 opleidingen die dat OOK kunnen vinden. Wat voor situatie krijgen we als elke opleiding een hoger niveau gaan eisen? Moeten we dan ALLE vakken moeilijker maken om in hun wensen te voorzien? Wat mij betreft niet. Ik ben blij dat ik nog een breed vakkenpakket kon volgen. De verdieping komt later in de universitaire studie wel als iemand ECHT voor een studie heeft gekozen.

Verder schrijf ik een deel van de problemen toe aan de bachelor/master structuur. 5 jaar geleden (in de oude structuur) begon men bij het beginniveau. Men startte met een inleiding in het vakgebied die zeer algemeen alle deelgebieden aanstipte zodat de student wist hoe de studie in elkaar zat. Daarna gaf elk deelgebied een inleiding waarbij het voorgaande werd herhaald en waardoor men er dieper op in ging. Vervolgens werd 1 van die vakgebieden gekozen en in de latere jaren van de universiteit verder uitgediept. Net zolang totdat men gespecialiseerd was. Dus van algemeen naar specifiek, van laag niveau naar een steeds moeilijker niveau.

Tegenwoordig is dat principe losgelaten. Studenten krijgen allerlei vakken die qua moeilijkheidsgraad net iets te hoog zijn voor iemand die NET naar de universiteit komt. Daar staat tegenover dat de meeste bachelor vakken van gelijkwaardig niveau zijn. Het wordt niet moeilijker. Ook mastervakken zijn niet per definitie moeilijker dan bachelorvakken. Of te wel: er is 1 globaal niveau die nooit voldoet. Aan het begin niet omdat het te hoog is. Aan het eind niet omdat met het eindniveau nauwelijks iets fatsoenlijks te doen is.

Kortom: we hebben de afgelopen 10 jaar het onderwijs verder verkracht door diverse nieuwe systemen. Waarom besteedt niemand daar aandacht aan?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 5 februari 2006 @ 15:27:16 #55
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34762256
quote:
Op zondag 5 februari 2006 15:02 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Precies. Die duidelijkheid zou ik ook graag weer terug willen zien in het voortzet onderwijs.

De klacht dat het VO moeizaam aansluit op het universitaire onderwijs is er altijd al geweest. Feit is dat het voortgezet onderwijs breed is opgezet en basisvaardigheden tracht aan te leren met als doel dat leerlingen toegang kunnen krijgen tot tientallen opleidingen. Het is per se NIET de bedoeling dat er specifiek wordt opgeleid tot het niveau van 1 studie.

Dat betekent gewoon dat er niet al te diep op de stof in kan worden gegaan. Beta-faculteiten zijn altijd al arrogant geweest door te stellen dat leerlingen op het VO in elk geval tot een hoog niveau op hun vakgebied moeten worden opgeleid. Daar is het VO niet voor bedoeld. Er zijn namelijk nog 200 opleidingen die dat OOK kunnen vinden. Wat voor situatie krijgen we als elke opleiding een hoger niveau gaan eisen? Moeten we dan ALLE vakken moeilijker maken om in hun wensen te voorzien? Wat mij betreft niet. Ik ben blij dat ik nog een breed vakkenpakket kon volgen. De verdieping komt later in de universitaire studie wel als iemand ECHT voor een studie heeft gekozen.
Hier heb je wel een punt. Nu zijn het alleen de beta`s die een hoger niveau willen voor hun vak. Waar eindigt het?
- de talenstudies willen een hoger niveau op de middelbare school voor talen
- de economische studies willen hoger niveau van economie
- de cultuurstudies willen een hoger niveau van culturele vakken
- etc.
pi_34763177
Maar misschien gaat de aansluiting van HAVO/VWO naar die studies wel goed in tegenstelling tot naar de beta-studies waarbij men nog geen integraal kan berekenen etc. Ik weet het ook niet hoor (!) maar als er nu geen problemen zijn met de aansluiting naar die studies dan hoeft het niet hoger terwijl er bij de beta's wel iets blijkt te ontbreken als ze aan een beta-opleiding beginnen.
pi_34763396
Van wat ik zo om me heen heb geconstateerd is er wat betreft alfa- en gammastudies op de universiteit inderdaad weinig verschil met de middelbare school. Zo had ik een huisgenoot die sociale geografie deed en ik zag op zijn kamer een werkstuk liggen waaraan hij aan het werken was. Ik dacht bij het zien van dat werkstuk in eerste instantie serieus dat het een aardrijkskundewerkstukje was dat z'n kleine broertje voor school moest maken of zo.
  zondag 5 februari 2006 @ 16:54:00 #58
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34765055
Hup, niveau voor de alfa en gamme studies ook omhoog dan!
pi_34765141
quote:
Op zondag 29 januari 2006 18:02 schreef Stretto het volgende:
Ik heb gehoord dat het aantal werkstukken nu flink wordt verminderd. In 5vwo hebben wij er 10 dit jaar..... en vorig jaar hadden we er maar 1.
Geen wonder dat we niet echt veel tijd over hebben om onze tijd te besten aan bijv. wiskunde.
10 voor verschillende vakken neem ik aan?
pi_34765267
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:03 schreef thabit het volgende:
Van wat ik zo om me heen heb geconstateerd is er wat betreft alfa- en gammastudies op de universiteit inderdaad weinig verschil met de middelbare school. Zo had ik een huisgenoot die sociale geografie deed en ik zag op zijn kamer een werkstuk liggen waaraan hij aan het werken was. Ik dacht bij het zien van dat werkstuk in eerste instantie serieus dat het een aardrijkskundewerkstukje was dat z\'n kleine broertje voor school moest maken of zo.
Mn vriendin doet het ook, en ik moet zeggen dat ik het niet echt vind te vergelijken met de middelbare school. Natuurlijk worden er ook enquetes en dergelijke afgenomen, maar daar zit veel meer diepgang in dat dan je op het VWO had.
pi_34765809
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 14:30 schreef Koewam het volgende:

[..]

Ligt toch echt aan jou. Als je zo slim bent als je beweert had je wel punten-gymnasium o.i.d. gedaan!
kul.
pi_34781785
quote:
Maar misschien gaat de aansluiting van HAVO/VWO naar die studies wel goed in tegenstelling tot naar de beta-studies waarbij men nog geen integraal kan berekenen etc. Ik weet het ook niet hoor (!) maar als er nu geen problemen zijn met de aansluiting naar die studies dan hoeft het niet hoger terwijl er bij de beta's wel iets blijkt te ontbreken als ze aan een beta-opleiding beginnen.
Aangezien veelal enkel de beta-studies klagen, is het aannemelijker dat er bij de beta-studies zelf iets niet in orde is. Geen enkele studie krijgt een volledige aansluiting die tot de puntjes is geregeld. Het voortgezet onderwijs is immers algemeen en niet specifiek. Zelfs studies waarbij er enige aansluiting is zoals studies met gelijke namen als de schoolvakken is die aansluiting er nauwelijks. Wat moeten studies dus doen? Zorgen dat het niveau oppikbaar is door mensen die een VWO diploma hebben gehaald. Ik hoor Rechten ook niet klagen dat beginnende studenten niet weten wat positief recht is. Dat moeten ze dus leren. Daar ligt mijn inziens het probleem van de beta-vakken: te hoog beginnen om in principe helemaal niet veel hoger te eindigen. Ik zie liever: laag beginnen en hoog eindigen.
quote:
Van wat ik zo om me heen heb geconstateerd is er wat betreft alfa- en gammastudies op de universiteit inderdaad weinig verschil met de middelbare school. Zo had ik een huisgenoot die sociale geografie deed en ik zag op zijn kamer een werkstuk liggen waaraan hij aan het werken was. Ik dacht bij het zien van dat werkstuk in eerste instantie serieus dat het een aardrijkskundewerkstukje was dat z'n kleine broertje voor school moest maken of zo.
Sure dude. Iedereen kent wel een situatie waarin een activiteit van iemand prutswerk is of lijkt. Ik zie ook voldoende hoogopgeleiden aan het werk waarbij ik denk: "DAT kan ik ook". Wat zegt dat nou helemaal? Op basis van dat ene voorbeeld enkel dat jij het werk niet op waarde kan schatten. Knappe jongen hoor die op basis van een paar getikte A4'tjes een hele studie kan beoordelen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34783148
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 14:30 schreef Koewam het volgende:

[..]

Ligt toch echt aan jou. Als je zo slim bent als je beweert had je wel punten-gymnasium o.i.d. gedaan!
Ik zal het je nog sterker vertellen. Voor mn studie economie moest ik verplicht wiskunde hebben gehad op het vwo en was het vwo vak economie geen vereiste, gevolg: Sommige vakken in mn eerste jaar was de helft iets wat ik al had gehad op het vwo (terwijl ik aanneem dat iedereen die economie een interessante studie vindt het vak ook op de middelbare heeft gehad...) terwijl bij wiskunde ik de basis algebra op de uni misde en dat wel had 'gehad'...

PS
Bedankt maar ik wist natuurlijk al jaren dat ik rete slim ben
ik ben sowieso da bomb
pi_34787585
quote:
Op maandag 6 februari 2006 01:48 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:

.....terwijl bij wiskunde ik de basis algebra op de uni misde en dat wel had 'gehad'...

PS
Bedankt maar ik wist natuurlijk al jaren dat ik rete slim ben
Ja, ik dacht als niemand em inkopt doe ik het wel.
pi_34795710
quote:
Op maandag 6 februari 2006 10:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, ik dacht als niemand em inkopt doe ik het wel.
Je maakt misbruik van de situatie
ik ben sowieso da bomb
pi_34797713
Ach, als ik kijk hoeveel mensen gezakt zijn op een simpele toets als 'statistiek' bij mij op de HBO, waarbij ECHT geen moeilijke dingen worden gevraagd. (zeg... het uitrekenen van de mediaan, tekenen van een boxplot, kruisdiagrammetjes)
pi_34799324
quote:
Op maandag 6 februari 2006 00:47 schreef Neuralnet het volgende:

Ik zie liever: laag beginnen en hoog eindigen.
[..]
Dus je wilt de tafels pas op de universiteit onderwijzen? En optellen mag dat wel al op de middelbare school?

En je vergelijking met rechten slaat ook nergens op, het zou vergelijkbaar zijn met iemand die aan zijn studie rechten begint en niet in staat is (Nederlands) te lezen, dat is ook onacceptabel.

Het probleem zit er ook in dat elementaire dingen niet tot de kennis behoren:
1/(1/a) = ? bijvoorbeeld
of (a+b)/(a+c) wordt tot b/c herleid.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_34799725
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:02 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

Dus je wilt de tafels pas op de universiteit onderwijzen? En optellen mag dat wel al op de middelbare school?

En je vergelijking met rechten slaat ook nergens op, het zou vergelijkbaar zijn met iemand die aan zijn studie rechten begint en niet in staat is (Nederlands) te lezen, dat is ook onacceptabel.

Het probleem zit er ook in dat elementaire dingen niet tot de kennis behoren:
1/(1/a) = ? bijvoorbeeld
of (a+b)/(a+c) wordt tot b/c herleid.
(1+3)/(1+4) = 4/5 en da's niet hetzelfde als 3/4 Bedoel je (a*b)/(a*c)?
pi_34799933
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:12 schreef fallrite het volgende:

[..]

(1+3)/(1+4) = 4/5 en da's niet hetzelfde als 3/4 Bedoel je (a*b)/(a*c)?
Ik wees op een veelvoorkomende fout.
Ik zet er geen =-teken tussen hoor.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_34800778
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:02 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

Dus je wilt de tafels pas op de universiteit onderwijzen? En optellen mag dat wel al op de middelbare school?

En je vergelijking met rechten slaat ook nergens op, het zou vergelijkbaar zijn met iemand die aan zijn studie rechten begint en niet in staat is (Nederlands) te lezen, dat is ook onacceptabel.

Het probleem zit er ook in dat elementaire dingen niet tot de kennis behoren:
1/(1/a) = ? bijvoorbeeld
of (a+b)/(a+c) wordt tot b/c herleid.
Inderdaad. Mensen worden nu compleet hersendood gemaakt op de middelbare school. Dat sommigen dit als goede voorbereiding voor de universiteit zien geeft al aan hoe hersendood ook zij zijn. Ze zijn volledig geindoctrineerd met de volgende denkwijze: als je niets kunt ben je breed ontwikkeld en dat is zeer waardevol.
pi_34801189
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:02 schreef Wackyduck het volgende:

[..]
1/(1/a) = ? bijvoorbeeld
Dat heb ik in de 4e klas havo b1 gehad.

Alleen ik weet het niet meer
  maandag 6 februari 2006 @ 17:57:42 #72
119078 McCarthy
communistenjager
pi_34801199
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:42 schreef thabit het volgende:

[..]

Inderdaad. Mensen worden nu compleet hersendood gemaakt op de middelbare school. Dat sommigen dit als goede voorbereiding voor de universiteit zien geeft al aan hoe hersendood ook zij zijn. Ze zijn volledig geindoctrineerd met de volgende denkwijze: als je niets kunt ben je breed ontwikkeld en dat is zeer waardevol.
blaat blaat blaat
blaat blata blaat
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  maandag 6 februari 2006 @ 18:03:47 #73
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34801358
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:42 schreef thabit het volgende:

Inderdaad. Mensen worden nu compleet hersendood gemaakt op de middelbare school. Dat sommigen dit als goede voorbereiding voor de universiteit zien geeft al aan hoe hersendood ook zij zijn. Ze zijn volledig geindoctrineerd met de volgende denkwijze: als je niets kunt ben je breed ontwikkeld en dat is zeer waardevol.
Er is nog meer in het leven om te kunnen dan wiskunde. Wat toevallig dat wiskundigen vaak compleet contactgestoord zijn.
pi_34801425
quote:
Op maandag 6 februari 2006 18:03 schreef nickybol het volgende:

[..]

Er is nog meer in het leven om te kunnen dan wiskunde. Wat toevallig dat wiskundigen vaak compleet contactgestoord zijn.
Maar contactgestoorden met een wiskundeknobbel helpen wel ons verder met hun berekeningen aan allerlei technische zaken Naja, je snapt wat ik bedoel heh. Ik zie soms wel eens lui rondlopen in de beta-gebouwen waarvan je gelijk zegt, ja, ik kan wel begrijpen dat je een beta studie hebt gekozen ( ) maar toch, ze kunnen best bezig zijn met een zeer goede scriptie en later een mooi steentje bijdragen aan allerlei onderzoeken
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:17 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

Ik wees op een veelvoorkomende fout.
Ik zet er geen =-teken tussen hoor.
Ok ok
  maandag 6 februari 2006 @ 18:06:59 #75
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_34801441
quote:
Op maandag 30 januari 2006 00:16 schreef Roöaän het volgende:
1) ze moeten ook die grafische rekenmachine maar eens het raam uit gooien.
2) mijn zogenaamde pilot-middelbare school heeft er prima voor gezorgd dat ik qua wiskunde een totale achterstand had (en heb) op medestudenten. Aangezien het vwo sowieso al totaal demotiverend was heb ik vervolgens niet eens meer de moeite genomen om bij te schaven. En hier zitten we dan 7 jaar later .
Moet zeggen dat de als heilig beschouwde GR een enorm pauper ding is, daardoor is het echt enorm schraal geworden met de wiskunde. Ik had liever de basis gehad zonder de GR zodat ik daarop verder kon, dan dat ik de klok heb horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Alles wat er aan wiskunde gedaan is moest met een GR, en het liefst met bepaalde formules erbij, en dan doe MATH>submenu 4, keuze mogelijkheid 8 en dan heb je de CDF van een functie te pakken...... das toch triest, je leert niet eens meer wat een CDF is, en waar je het voor kunt gebruiken bij een kansfunctie. Je hoeft alleen maar die leuke grap van de juiste toets vinden kunnen reproduceren.
My white lines go a long way
Either up your nose or through your vein
With nothin to gain except killin' your brain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')