Precies. Die duidelijkheid zou ik ook graag weer terug willen zien in het voortzet onderwijs.quote:Wat was er mis met wiskunde A en B. Duidelijk en overzichtelijk.
Hier heb je wel een punt. Nu zijn het alleen de beta`s die een hoger niveau willen voor hun vak. Waar eindigt het?quote:Op zondag 5 februari 2006 15:02 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Precies. Die duidelijkheid zou ik ook graag weer terug willen zien in het voortzet onderwijs.
De klacht dat het VO moeizaam aansluit op het universitaire onderwijs is er altijd al geweest. Feit is dat het voortgezet onderwijs breed is opgezet en basisvaardigheden tracht aan te leren met als doel dat leerlingen toegang kunnen krijgen tot tientallen opleidingen. Het is per se NIET de bedoeling dat er specifiek wordt opgeleid tot het niveau van 1 studie.
Dat betekent gewoon dat er niet al te diep op de stof in kan worden gegaan. Beta-faculteiten zijn altijd al arrogant geweest door te stellen dat leerlingen op het VO in elk geval tot een hoog niveau op hun vakgebied moeten worden opgeleid. Daar is het VO niet voor bedoeld. Er zijn namelijk nog 200 opleidingen die dat OOK kunnen vinden. Wat voor situatie krijgen we als elke opleiding een hoger niveau gaan eisen? Moeten we dan ALLE vakken moeilijker maken om in hun wensen te voorzien? Wat mij betreft niet. Ik ben blij dat ik nog een breed vakkenpakket kon volgen. De verdieping komt later in de universitaire studie wel als iemand ECHT voor een studie heeft gekozen.
10 voor verschillende vakken neem ik aan?quote:Op zondag 29 januari 2006 18:02 schreef Stretto het volgende:
Ik heb gehoord dat het aantal werkstukken nu flink wordt verminderd. In 5vwo hebben wij er 10 dit jaar..... en vorig jaar hadden we er maar 1.
Geen wonder dat we niet echt veel tijd over hebben om onze tijd te besten aan bijv. wiskunde.
Mn vriendin doet het ook, en ik moet zeggen dat ik het niet echt vind te vergelijken met de middelbare school. Natuurlijk worden er ook enquetes en dergelijke afgenomen, maar daar zit veel meer diepgang in dat dan je op het VWO had.quote:Op zondag 5 februari 2006 16:03 schreef thabit het volgende:
Van wat ik zo om me heen heb geconstateerd is er wat betreft alfa- en gammastudies op de universiteit inderdaad weinig verschil met de middelbare school. Zo had ik een huisgenoot die sociale geografie deed en ik zag op zijn kamer een werkstuk liggen waaraan hij aan het werken was. Ik dacht bij het zien van dat werkstuk in eerste instantie serieus dat het een aardrijkskundewerkstukje was dat z\'n kleine broertje voor school moest maken of zo.
kul.quote:Op donderdag 2 februari 2006 14:30 schreef Koewam het volgende:
[..]
Ligt toch echt aan jou. Als je zo slim bent als je beweert had je wel punten-gymnasium o.i.d. gedaan!
Aangezien veelal enkel de beta-studies klagen, is het aannemelijker dat er bij de beta-studies zelf iets niet in orde is. Geen enkele studie krijgt een volledige aansluiting die tot de puntjes is geregeld. Het voortgezet onderwijs is immers algemeen en niet specifiek. Zelfs studies waarbij er enige aansluiting is zoals studies met gelijke namen als de schoolvakken is die aansluiting er nauwelijks. Wat moeten studies dus doen? Zorgen dat het niveau oppikbaar is door mensen die een VWO diploma hebben gehaald. Ik hoor Rechten ook niet klagen dat beginnende studenten niet weten wat positief recht is. Dat moeten ze dus leren. Daar ligt mijn inziens het probleem van de beta-vakken: te hoog beginnen om in principe helemaal niet veel hoger te eindigen. Ik zie liever: laag beginnen en hoog eindigen.quote:Maar misschien gaat de aansluiting van HAVO/VWO naar die studies wel goed in tegenstelling tot naar de beta-studies waarbij men nog geen integraal kan berekenen etc. Ik weet het ook niet hoor (!) maar als er nu geen problemen zijn met de aansluiting naar die studies dan hoeft het niet hoger terwijl er bij de beta's wel iets blijkt te ontbreken als ze aan een beta-opleiding beginnen.
Sure dude. Iedereen kent wel een situatie waarin een activiteit van iemand prutswerk is of lijkt. Ik zie ook voldoende hoogopgeleiden aan het werk waarbij ik denk: "DAT kan ik ook". Wat zegt dat nou helemaal? Op basis van dat ene voorbeeld enkel dat jij het werk niet op waarde kan schatten. Knappe jongen hoor die op basis van een paar getikte A4'tjes een hele studie kan beoordelen.quote:Van wat ik zo om me heen heb geconstateerd is er wat betreft alfa- en gammastudies op de universiteit inderdaad weinig verschil met de middelbare school. Zo had ik een huisgenoot die sociale geografie deed en ik zag op zijn kamer een werkstuk liggen waaraan hij aan het werken was. Ik dacht bij het zien van dat werkstuk in eerste instantie serieus dat het een aardrijkskundewerkstukje was dat z'n kleine broertje voor school moest maken of zo.
Ik zal het je nog sterker vertellen. Voor mn studie economie moest ik verplicht wiskunde hebben gehad op het vwo en was het vwo vak economie geen vereiste, gevolg: Sommige vakken in mn eerste jaar was de helft iets wat ik al had gehad op het vwo (terwijl ik aanneem dat iedereen die economie een interessante studie vindt het vak ook op de middelbare heeft gehad...) terwijl bij wiskunde ik de basis algebra op de uni misde en dat wel had 'gehad'...quote:Op donderdag 2 februari 2006 14:30 schreef Koewam het volgende:
[..]
Ligt toch echt aan jou. Als je zo slim bent als je beweert had je wel punten-gymnasium o.i.d. gedaan!
Ja, ik dacht als niemand em inkopt doe ik het wel.quote:Op maandag 6 februari 2006 01:48 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
.....terwijl bij wiskunde ik de basis algebra op de uni misde en dat wel had 'gehad'...
PS
Bedankt maar ik wist natuurlijk al jaren dat ik rete slim ben![]()
Je maakt misbruik van de situatiequote:Op maandag 6 februari 2006 10:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik dacht als niemand em inkopt doe ik het wel.
Dus je wilt de tafels pas op de universiteit onderwijzen? En optellen mag dat wel al op de middelbare school?quote:Op maandag 6 februari 2006 00:47 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zie liever: laag beginnen en hoog eindigen.
[..]
(1+3)/(1+4) = 4/5 en da's niet hetzelfde als 3/4quote:Op maandag 6 februari 2006 17:02 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Dus je wilt de tafels pas op de universiteit onderwijzen? En optellen mag dat wel al op de middelbare school?
En je vergelijking met rechten slaat ook nergens op, het zou vergelijkbaar zijn met iemand die aan zijn studie rechten begint en niet in staat is (Nederlands) te lezen, dat is ook onacceptabel.
Het probleem zit er ook in dat elementaire dingen niet tot de kennis behoren:
1/(1/a) = ? bijvoorbeeld
of (a+b)/(a+c) wordt tot b/c herleid.
Ik wees op een veelvoorkomende fout.quote:Op maandag 6 februari 2006 17:12 schreef fallrite het volgende:
[..]
(1+3)/(1+4) = 4/5 en da's niet hetzelfde als 3/4Bedoel je (a*b)/(a*c)?
Inderdaad. Mensen worden nu compleet hersendood gemaakt op de middelbare school. Dat sommigen dit als goede voorbereiding voor de universiteit zien geeft al aan hoe hersendood ook zij zijn. Ze zijn volledig geindoctrineerd met de volgende denkwijze: als je niets kunt ben je breed ontwikkeld en dat is zeer waardevol.quote:Op maandag 6 februari 2006 17:02 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Dus je wilt de tafels pas op de universiteit onderwijzen? En optellen mag dat wel al op de middelbare school?
En je vergelijking met rechten slaat ook nergens op, het zou vergelijkbaar zijn met iemand die aan zijn studie rechten begint en niet in staat is (Nederlands) te lezen, dat is ook onacceptabel.
Het probleem zit er ook in dat elementaire dingen niet tot de kennis behoren:
1/(1/a) = ? bijvoorbeeld
of (a+b)/(a+c) wordt tot b/c herleid.
blaat blaat blaatquote:Op maandag 6 februari 2006 17:42 schreef thabit het volgende:
[..]
Inderdaad. Mensen worden nu compleet hersendood gemaakt op de middelbare school. Dat sommigen dit als goede voorbereiding voor de universiteit zien geeft al aan hoe hersendood ook zij zijn. Ze zijn volledig geindoctrineerd met de volgende denkwijze: als je niets kunt ben je breed ontwikkeld en dat is zeer waardevol.
Er is nog meer in het leven om te kunnen dan wiskunde. Wat toevallig dat wiskundigen vaak compleet contactgestoord zijn.quote:Op maandag 6 februari 2006 17:42 schreef thabit het volgende:
Inderdaad. Mensen worden nu compleet hersendood gemaakt op de middelbare school. Dat sommigen dit als goede voorbereiding voor de universiteit zien geeft al aan hoe hersendood ook zij zijn. Ze zijn volledig geindoctrineerd met de volgende denkwijze: als je niets kunt ben je breed ontwikkeld en dat is zeer waardevol.
Maar contactgestoorden met een wiskundeknobbel helpen wel ons verder met hun berekeningen aan allerlei technische zakenquote:Op maandag 6 februari 2006 18:03 schreef nickybol het volgende:
[..]
Er is nog meer in het leven om te kunnen dan wiskunde. Wat toevallig dat wiskundigen vaak compleet contactgestoord zijn.
Ok okquote:Op maandag 6 februari 2006 17:17 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Ik wees op een veelvoorkomende fout.![]()
Ik zet er geen =-teken tussen hoor.![]()
Moet zeggen dat de als heilig beschouwde GR een enorm pauper ding is, daardoor is het echt enorm schraal geworden met de wiskunde. Ik had liever de basis gehad zonder de GR zodat ik daarop verder kon, dan dat ik de klok heb horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Alles wat er aan wiskunde gedaan is moest met een GR, en het liefst met bepaalde formules erbij, en dan doe MATH>submenu 4, keuze mogelijkheid 8 en dan heb je de CDF van een functie te pakken...... das toch triest, je leert niet eens meer wat een CDF is, en waar je het voor kunt gebruiken bij een kansfunctie. Je hoeft alleen maar die leuke grap van de juiste toets vinden kunnen reproduceren.quote:Op maandag 30 januari 2006 00:16 schreef Roöaän het volgende:
1) ze moeten ook die grafische rekenmachine maar eens het raam uit gooien.
2) mijn zogenaamde pilot-middelbare school heeft er prima voor gezorgd dat ik qua wiskunde een totale achterstand had (en heb) op medestudenten. Aangezien het vwo sowieso al totaal demotiverend was heb ik vervolgens niet eens meer de moeite genomen om bij te schaven. En hier zitten we dan 7 jaar later.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |