Ok, het is gelukt. Hdb en hdc zijn nu ook Ext3. Kan ik ze nu ook laten weergeven in het "Places" ding? Ik zie daar nu alleen "Filesystem" en ik zou graag daar m'n 3 harddisks zien.quote:Op zondag 29 januari 2006 17:21 schreef Tijn het volgende:
Hey, dat GParted gaat wel werken denk ik.
quote:Op zondag 29 januari 2006 17:26 schreef Schorpioen het volgende:
Mooie sluitpost van het vorige topic trouwens, 2L0w4Zer0!
Ik heb een SDA, en daar kan ik nu mee syncen, alleen niet met Kontact/KOrganiser maar alleen met Evolution. Moet er wel meteen even bijvermelden dat er vanuit het KDE kamp op het moment hard gewerkt wordt aan een universeel sync-systeem, waarvan toch vrij snel een eerste release verwacht wordt.quote:Op zondag 29 januari 2006 17:38 schreef Dandelion het volgende:
Weter er mensen hier tools om pda's en telefoons te syncen met linux?
Ik draai kubuntu, en ik weet dat er een heel KDE pim-pakket is, maar volgens mij synct dat alleen met palm. Op het moment heb ik nog een Nokia 6230i, maar stap komende week over op een MDA (windows mobile 2003) en zou het fijn vinden als ik daar gewoon mee kon syncen...
mke2fs -j /dev/hdaX waar a de drive is en X de eventueele partitiequote:Op zondag 29 januari 2006 16:40 schreef Tijn het volgende:
Ik heb net Ubuntu 5.04 geinstalleerd op een computer waar voorheen Windows XP op stond. Nu is tijdens de installatie de eerste harddisk al opnieuw geformatteerd om Ubuntu op te kunnen installeren (van NTFS naar Ext3). Prima. Er zitten alleen nog 2 schijven in de computer en die wil ik ook allebei naar Ext3 hebben, zodat ik ze volledig kan gebruiken.
Hoe doe ik dat?
Ik lees in de handleiding alleen maar dingen over hoe ik NTFS kan mounten, maar ik wil ze gewoon leeg maken en als Ext3 hebben.
Bedankt, maar het is idd met GParted al geluktquote:Op zondag 29 januari 2006 19:22 schreef dop het volgende:
[..]
mke2fs -j /dev/hdaX waar a de drive is en X de eventueele partitie
maar met gpart zal het je ook wel lukken
places ken ik niet maar ik denk dat je de schijven nog niet hebt gemount ?quote:Op zondag 29 januari 2006 17:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ok, het is gelukt. Hdb en hdc zijn nu ook Ext3. Kan ik ze nu ook laten weergeven in het "Places" ding? Ik zie daar nu alleen "Filesystem" en ik zou graag daar m'n 3 harddisks zien.
Ok, dat zal ik onthouden. Ik had ze al handmatig gemount, maar ik vind het niet echt handig werken zo. Ik las dat er bij Ubuntu 5.10 een grafisch programmaatje zit om disks te mounten/unmounten, dus dat ga ik proberen zodra de upgrade klaar is.quote:Op zondag 29 januari 2006 19:29 schreef dop het volgende:
[..]
places ken ik niet maar ik denk dat je de schijven nog niet hebt gemount ?
om ze bij boot te mounten moet je /etc/fstab aanpassen
het zal ongetwijfelt grafisch kunnen succesquote:Op zondag 29 januari 2006 19:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ok, dat zal ik onthouden. Ik had ze al handmatig gemount, maar ik vind het niet echt handig werken zo. Ik las dat er bij Ubuntu 5.10 een grafisch programmaatje zit om disks te mounten/unmounten, dus dat ga ik proberen zodra de upgrade klaar is.
Maar mocht het niet werken zoals ik wil, dan probeer ik die fstab.
1 2 | /dev/hdc1 /home/martijn/hdSmall ext3 rw,user 0 0 |
Ik heb nu "sudo chown -R martijn hdBig" en "sudo chown -R martijn hdSmall" gedaan vanuit m'n homedir en nu kan ik er wel op schrijvenquote:Op zondag 29 januari 2006 21:23 schreef Tijn het volgende:
Wat moet ik doen om op m'n eigen harddisks te kunnen schrijven?
Toevallig een sata schijf? In dat geval zal je wel iets in de scsi drivers vergeten zijn of in het andere geval de ide drivers. Ik had dit probleem ook, ben opnieuw begonnen en heb de hele kernel doorgelopen en alles ingesteld naar wens en toen ging het vlekkeloos. M'n kernel is nu 1,7MB en draait als een speerquote:Op zondag 29 januari 2006 21:41 schreef thabit het volgende:
Wat betekent dit en wat doe ik eraan?
Kernel panic - not syncing:VFS:unable to mount root fs on unknown block (1,0)
In principe welquote:Op zondag 29 januari 2006 21:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb nu "sudo chown -R martijn hdBig" en "sudo chown -R martijn hdSmall" gedaan vanuit m'n homedir en nu kan ik er wel op schrijven
Ik hoop alleen dat het na een reboot zo blijft
Zoek eens op hdparmquote:Op zondag 29 januari 2006 21:51 schreef Tijn het volgende:
Oh en nog iets, als ik schrijf van de ene naar de andere harddisk, is m'n CPU-use 100%. Draaien m'n schijven soms in PIO-mode ipv DMA? Hoe check ik dit en hoe zet ik het eventueel op DMA?
Wat probeer je te doen? Ik heb die foutmelding een keer gehad toen ik op Kubuntu m'n eigen kernel moest compilen (om een patch voor een bug te testen). Dat kwam er toen door dat er in m'n grub.conf geen initrd meegegeven stond bij de betreffende bootoptie. Long shot, maar misschien is 't zoiets?quote:Op zondag 29 januari 2006 21:41 schreef thabit het volgende:
Wat betekent dit en wat doe ik eraan?
Kernel panic - not syncing:VFS:unable to mount root fs on unknown block (1,0)
Dat is bij gentoo niet nodig, mijn grub.conf ziet er zo uit:quote:Op zondag 29 januari 2006 22:53 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Wat probeer je te doen? Ik heb die foutmelding een keer gehad toen ik op Kubuntu m'n eigen kernel moest compilen (om een patch voor een bug te testen). Dat kwam er toen door dat er in m'n grub.conf geen initrd meegegeven stond bij de betreffende bootoptie. Long shot, maar misschien is 't zoiets?
1 2 3 4 5 6 7 | timeout 5 splashimage=(hd0,0)/boot/grub/splash.xpm.gz title=Gentoo Linux 2.6.15-r1 root (hd0,0) kernel /boot/kernel-2.6.15-gentoo-r1 root=/dev/sda3 |
De resultaten van de -tT test zijn best okay. Maar als ik een bestandje kopieeer van de ene naar de andere disk, dan vliegt m'n CPU-use naar 100%. Dat klopt echt niet.quote:Op zondag 29 januari 2006 22:51 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Zoek eens op hdparm
Je kan bijvoorbeeld je snelheid checken met "hdparm -tT /dev/hda" of een andere schijf natuurlijk. Je kan er ook DMA mee aanzetten voor ATA schijven en CD-roms. Voor SATA schijven hoef je niets te doen, dat is standaard al goed.
-edit-
Ik zie dat je Ubuntu gebruikt, die heeft hdparm standaard al geinstalleerd.
Ik heb het zelf inmiddels al opgelost. Na een keer of 10 proberen is het me eindelijk gelukt een fatsoenlijke kernel te compilen.quote:Op zondag 29 januari 2006 22:53 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Wat probeer je te doen? Ik heb die foutmelding een keer gehad toen ik op Kubuntu m'n eigen kernel moest compilen (om een patch voor een bug te testen). Dat kwam er toen door dat er in m'n grub.conf geen initrd meegegeven stond bij de betreffende bootoptie. Long shot, maar misschien is 't zoiets?
Probeer FreeNX eens. De server versie is voo rLinux gratis te downloaden en Clients zijn beschikbaar voor ~elk OS. Stukken sneller dan VNC en 't start inderdaad ook een compleet nieuwe sessie. Klinkt precies als wat je nodig hebt, niet?quote:Op zondag 29 januari 2006 23:25 schreef Tijn het volgende:
Nou, de harde schijven troubles lijken opgelost.
Nu het volgende: ik wil via internet m'n Linux-computer grafisch kunnen besturen. Ik heb VNC even geprobeerd, maar dat is al traag over m'n lokale netwerk, laat staan internet. Bovendien kan ik dan alleen de computer overnemen wanneer er een user is ingelogd.
Is er geen manier om echt remote een nieuwe sessie te beginnen, in plaats van een bestaande over te nemen? En is er wellicht een sneller alternatief?
Deze staat echter nog open.quote:Op zondag 29 januari 2006 18:38 schreef thabit het volgende:
Ik heb Gentoo en ik wil gcc 2.95 installeren. Wat moet ik doen?
1 2 3 4 5 6 7 8 | using_dma = 1 (on) /dev/hdb: using_dma = 1 (on) /dev/hdc: using_dma = 1 (on) |
Ja dat klinkt wel goed. Ff proberenquote:Op zondag 29 januari 2006 23:29 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Probeer FreeNX eens. De server versie is voo rLinux gratis te downloaden en Clients zijn beschikbaar voor ~elk OS. Stukken sneller dan VNC en 't start inderdaad ook een compleet nieuwe sessie. Klinkt precies als wat je nodig hebt, niet?
Gewoon emergen met 't versienummer erbij (dus iets in de richting van emerge -av sys-devel/gcc-2.95 ) zou 't volgens mij gewoon moeten kunnen doen. Ben alleen alweer een tijdje weg van Gentoo dus ben niet helemaal zeker meer van m'n zaak..quote:
https://wiki.ubuntu.com/FreeNXquote:
Dat gaat alweer goedquote:Op zondag 29 januari 2006 23:35 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
https://wiki.ubuntu.com/FreeNX
Leef je uit
quote:W: Couldn't stat source package list http://free.linux.hp.com ubuntu-seveas/freenx Packages (/var/lib/apt/lists/free.linux.hp.com_%7ebrett_seveas_freenx_dists_ubuntu-seveas_freenx_binary-i386_Packages) - stat (2 No such file or directory)
Mja verouderde repositories, staat freenx niet standaard in de backports tegenwoordig?quote:
Sudo is in dit geval niet erg nodig.quote:Op zondag 29 januari 2006 23:53 schreef Dubbeldrank het volgende:
Probeer eens "sudo apt-cache search freenx"
LOLquote:Op zondag 29 januari 2006 23:53 schreef Tijn het volgende:
Oh wacht, ik was "apt-get update" vergeten
Whehehehe.
Ah wist niet dat dat als user ook konquote:Op zondag 29 januari 2006 23:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Sudo is in dit geval niet erg nodig.
Die versies willen enkele programma's die ik zelf gemaakt heb niet compilen.quote:Op zondag 29 januari 2006 23:49 schreef smesjz het volgende:
[..]
GCC 2.95 is stuk. Wat is er mis met gcc 3.4, 3.3 of 4.0?
ah mooi dus ik kan er wel wát mee. Ben benieuwd, ook naar hoe sunbird van mozilla zich op dit vlak gaat ontwikkelen.quote:Op zondag 29 januari 2006 18:46 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Ik heb een SDA, en daar kan ik nu mee syncen, alleen niet met Kontact/KOrganiser maar alleen met Evolution. Moet er wel meteen even bijvermelden dat er vanuit het KDE kamp op het moment hard gewerkt wordt aan een universeel sync-systeem, waarvan toch vrij snel een eerste release verwacht wordt.
Dit terzijde, zoals ik het nu heb gedaan is door het gebruik van Synce en Multisync. Synce verzorgt de communicatie met de SDA (en op die site staat ook het programma Raki, een KDE-programma dat er voor zorgt dat je je telefoon in je filemanager kan browsen zoals elk ander filesystem) en multisync, waarmee ik 'm kan synchronizeren met Evolution. Prima werkende oplossing, maar ik kijk toch uit naar het nieuwe KDE Framework hiervoor (wat gedaan wordt in samenwerking met OpenSync), voornamelijk omdat ik Kontact veel lekkerder vind werken dan Evolution.
Ik was ondertussen trouwens ook via die synce-kde site een bericht tegengekomen waarin een Imate Jam (precies dezelfde telefoon als de MDA) succesvol met KOrganiser gesynct werd. Nog wel aardig wat gerotzooi zo te zien, maar ik ga 't een dezer dagen nog wel even proberen denk ikquote:Op maandag 30 januari 2006 00:02 schreef Dandelion het volgende:
[..]
ah mooi dus ik kan er wel wát mee. Ben benieuwd, ook naar hoe sunbird van mozilla zich op dit vlak gaat ontwikkelen.
Ik snap nu nog steeds niet helemaal wat ik nu precies moet intikken.quote:Op zondag 29 januari 2006 23:33 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Gewoon emergen met 't versienummer erbij (dus iets in de richting van emerge -av sys-devel/gcc-2.95 ) zou 't volgens mij gewoon moeten kunnen doen. Ben alleen alweer een tijdje weg van Gentoo dus ben niet helemaal zeker meer van m'n zaak..
Op packages.gentoo.org kan je alle beshikbare versies van alle packages zien.
Er zijn ook grafische package managers voor Gentoo he, volgens mij heet er eentje Kuroo of iets dergelijks. Daarin zal je vast wel gewoon gcc 2.95 kunnen kiezen en installeren. Anders moet je even wachten op iemand die wat meer Gentoo in z'n vingers heeft dan ikquote:Op maandag 30 januari 2006 00:12 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik snap nu nog steeds niet helemaal wat ik nu precies moet intikken..
Ik krijg de mda ws morgen al, maar ja ivm tentames enzo ga ik er donderdag pas echt mee aan de slag, dus ik ben benieuwd. Morgen eerst maar een windowsbak bevuilen met de inhoud van mijn huidige toestel...quote:Op maandag 30 januari 2006 00:10 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Ik was ondertussen trouwens ook via die synce-kde site een bericht tegengekomen waarin een Imate Jam (precies dezelfde telefoon als de MDA) succesvol met KOrganiser gesynct werd. Nog wel aardig wat gerotzooi zo te zien, maar ik ga 't een dezer dagen nog wel even proberen denk ik. Mocht 't lukken zal ik t even posten hier
Gefeliciteerdquote:Op maandag 30 januari 2006 00:20 schreef Dubbeldrank het volgende:
Zo m'n nieuwe gentoo lamp server is eindelijk up
Dat is wel ff wat meer configwerk dan ik gewend was van Debian
In mijn ervaring werkt het (als je gewoon bij de bandbvreedte een internetverbinding kiest) praktisch net zo snel, met een iets grotere compressie alleen. Ik was zelf inieder geval zeer positief verrast door dit mooie stukje softwarequote:Op maandag 30 januari 2006 00:26 schreef Tijn het volgende:
Nou, dat FreeNX werkt. En het is snel. Cool
Morgen maar even werken of het ook via internet werkt, maar via het netwerk is het in elk geval al een stuk beter dan VNC.
--edit--quote:Op maandag 30 januari 2006 16:16 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Via de terminal. Typ eens man par, dan zie je hoe het werkt.
Klinkt alsof apache niet goed ingesteld staat.. misschien gebruikt PMA andere bestandsextensies die apache niet herkent als php script? of misschien is er iets in een meegeleverde .htaccess niet goed?quote:Op maandag 30 januari 2006 16:47 schreef Dubbeldrank het volgende:
Ik heb een vreemd probleem met phpmyadmin op Gentoo, ik heb de laatste versie gecompiled maar krijg gewoon het script in plain text te zien. Standaard zit er geen config.inc.php bij maar die kan je zo copy/pasten uit config.default.php. Voor zover ik kan zien functioneert php normaal, een simpel phpinfo bestand og phpsysinfo draaien prima. Iemand een idee?
-edit-
Ik draai hetvolgende:
PHP 5.1.1
MySQL 5.0.18
phpmyadmin 2.7.0 pl1
Je bedoeld AddType meuk in apache?quote:Op maandag 30 januari 2006 17:05 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Klinkt alsof apache niet goed ingesteld staat.. misschien gebruikt PMA andere bestandsextensies die apache niet herkent als php script? of misschien is er iets in een meegeleverde .htaccess niet goed?
Is het niet makkelijker om die programma's aan te passen?quote:Op zondag 29 januari 2006 23:58 schreef thabit het volgende:
Die versies willen enkele programma's die ik zelf gemaakt heb niet compilen.
Dat gebeuren bedoel ik inderdaad. Maar heeft Gentoo niet een tijdje geleden die hele httpd.conf uit elkaar gehaald en gespreid over meerdere bestandjes? Weet 't niet precies meer want ben al ruim een half jaar weg van Gentoo, maar ik dacht ooit zoiets meegekregen te hebben.. Dus misschien staat 't ergens in een ander bestandje in de buurtquote:Op maandag 30 januari 2006 17:25 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Je bedoeld AddType meuk in apache?
Hmm ik kan helemaal niets vinden van php in de httpd.conf, dat doet gentoo dus blijkbaar niet zelf. Ik zit nu in de php docs te kijken maar ik zie alleen toevoegingen voor php4 en ik draai 5
Heb nu het volgende toegevoegd:
AddHandler cgi-script .cgi
AddHandler cgi-script .pl
AddType text/html .shtml
AddOutputFilter INCLUDES .shtml
AddType application/x-httpd-php .php .php5 .php4 .php3
Eens kijken wat dat uithaald
Net even getest hier en het werkt prima. Let wel op dat je met gcc-config de juiste compiler instelt. Eventueel kun je ook een link aanmaken (bijv. /usr/bin/gcc-2.95).quote:Op maandag 30 januari 2006 18:42 schreef NewOrder het volgende:
Zolang je 2.95 alleen gebruikt voor je eigen programma's en de rest van je systeem compileert met een nieuwere versie lijkt het mij geen probleem.
Na de emerge zal gcc-2.95 de default compiler zijn, maar dat kun je met gcc-config weer terugzetten.quote:Op maandag 30 januari 2006 19:05 schreef thabit het volgende:
Ik wil zeg maar nog wel dat de huidige versie de standaardversie is en dat ik dan met gcc -V 2.95 of iets dergelijks die andere versie aanroep. Gaat dat op jouw manier?
Okee, dank je wel. Ik zal het straks eens proberen.quote:Op maandag 30 januari 2006 19:39 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Na de emerge zal gcc-2.95 de default compiler zijn, maar dat kun je met gcc-config weer terugzetten.
Ondertussen werkt het allemaalquote:Op maandag 30 januari 2006 18:51 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Dat gebeuren bedoel ik inderdaad. Maar heeft Gentoo niet een tijdje geleden die hele httpd.conf uit elkaar gehaald en gespreid over meerdere bestandjes? Weet 't niet precies meer want ben al ruim een half jaar weg van Gentoo, maar ik dacht ooit zoiets meegekregen te hebben.. Dus misschien staat 't ergens in een ander bestandje in de buurt
Wat valt er te browsen aan audio cd's?quote:Op maandag 30 januari 2006 19:08 schreef CarpeNoctem het volgende:
hoe stel je ubuntu in dat ie audio-cd's opent zodat je erin kan browsen? En dus niet dat ie gelijk opent in Sound Juicer?
in Windows .cda bestandjes.quote:Op maandag 30 januari 2006 22:56 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Wat valt er te browsen aan audio cd's?
In KDE de originele bestandjes, wavjes, oggjes, mp3tjes, en nog een paar formatenquote:
Hier werkt synce, en ik kan via rapip:/ via konqueror in mn PDA browseren, maar wanneer ik raki opstart, kan ik er niets mee... Alleen DCCM opstarten of afsluiten, geen CAB-files mee installeren en ik zie geen sync in het menu....quote:Op zondag 29 januari 2006 18:46 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Ik heb een SDA, en daar kan ik nu mee syncen, alleen niet met Kontact/KOrganiser maar alleen met Evolution. Moet er wel meteen even bijvermelden dat er vanuit het KDE kamp op het moment hard gewerkt wordt aan een universeel sync-systeem, waarvan toch vrij snel een eerste release verwacht wordt.
Dit terzijde, zoals ik het nu heb gedaan is door het gebruik van Synce en Multisync. Synce verzorgt de communicatie met de SDA (en op die site staat ook het programma Raki, een KDE-programma dat er voor zorgt dat je je telefoon in je filemanager kan browsen zoals elk ander filesystem) en multisync, waarmee ik 'm kan synchronizeren met Evolution. Prima werkende oplossing, maar ik kijk toch uit naar het nieuwe KDE Framework hiervoor (wat gedaan wordt in samenwerking met OpenSync), voornamelijk omdat ik Kontact veel lekkerder vind werken dan Evolution.
Welke linux?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 01:18 schreef thabit het volgende:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat het muiswieltje werkt onder Gnome?
Volgens mij kan je CAB files installeren door ze gewoon naar 't Raki systemtray-icon te slepen. Als dat niet lukt kan je 'm natuurlijk ook op je telefoon zetten via rapip:/ en 'm in je telefoon openen. Syncen gaat inderdaad niet via Raki, maar via Multisync (een gnome programma volgens mij) en misschien dus ook via een KDE programma zoals ik eerder zei, maar dat moet ik zelf in ieder geval nog testen.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 01:52 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Hier werkt synce, en ik kan via rapip:/ via konqueror in mn PDA browseren, maar wanneer ik raki opstart, kan ik er niets mee... Alleen DCCM opstarten of afsluiten, geen CAB-files mee installeren en ik zie geen sync in het menu....
Proberen opnieuw te installeren. Gelukt, maar toch heb ik het idee dat ik er toch wat meer mee moet kunnen doen... Vooral een internetverbinding kunnen maken met mn PDA en AvantGo kunnen syncen...
Dat zou hier moeten staan volgens mijn bookmarksquote:
He, wat tof van je. Jammer dat de discussie al veel te vaak gevoerd is. Ga jij lekker Windows gebruiken als je dat fijn vindt en laat dit topic verder links liggen. Dit topic is er niet om te bespreken of Windows beter is of niet, dit is er om mensen te helpen met Linux/Unix.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 12:51 schreef t0y het volgende:
toch geef ik jullie de kans om verheldering te bieden
Nu heb ik nog geen antwoord. Wat kan mij het verrotten of die discussie al vaak gevoerd is, ik heb er niets van meegekregen. Daarom vraag ik om verheldering.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 13:24 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
He, wat tof van je. Jammer dat de discussie al veel te vaak gevoerd is. Ga jij lekker Windows gebruiken als je dat fijn vindt en laat dit topic verder links liggen. Dit topic is er niet om te bespreken of Windows beter is of niet, dit is er om mensen te helpen met Linux/Unix.
Linux is voor mij helemaal niet moeilijk. Het is pas moeilijk als je Windows gewend bent en stug in die denkwereld blijft hangenquote:Op dinsdag 31 januari 2006 13:27 schreef t0y het volgende:
[..]
Je hoeft geen heel betoog te geven over hoe geweldig Unix/Linux wel niet is, ik wil alleen weten waarom jullie het helemaal de bomba vinden!
Dat is wel even iets anders dan je afvragen waarom we 'moeilijk doen' en het grote bs vinden. En ik vind Linux fijn omdat het gewoon prima werkt. Ik kan ermee wat ik wil, het ziet er puik uit, het werkt goed en het is gratis. Niets moeilijk aan, Windows is niet veel makkelijker, wel veel duurder.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 13:27 schreef t0y het volgende:
ik wil alleen weten waarom jullie het helemaal de bomba vinden!
Usenetquote:Op dinsdag 31 januari 2006 13:39 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Dat is wel even iets anders dan je afvragen waarom we 'moeilijk doen' en het grote bs vinden. En ik vind Linux fijn omdat het gewoon prima werkt. Ik kan ermee wat ik wil, het ziet er puik uit, het werkt goed en het is gratis. Niets moeilijk aan, Windows is niet veel makkelijker, wel veel duurder.
Bij de meeste distro's werkt dat standaard... je moet anders in je xorg.conf of XF86Config het volgende zetten in het device gedeelte van de muis:quote:Op dinsdag 31 januari 2006 01:18 schreef thabit het volgende:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat het muiswieltje werkt onder Gnome?
1 |
De architectuur is superieur. Het is compleet customizable. De keuzevrijheid is enorm. Geen last van virussen of spyware. Het is gratis, free software (als in "free speech") en dus open source. Het is meer secure, stabieler en krachtiger, en kost minder resources. En het werkt veel fijner dan windows (vind ik zelf dan).quote:Op dinsdag 31 januari 2006 13:27 schreef t0y het volgende:
[..]
Nu heb ik nog geen antwoord. Wat kan mij het verrotten of die discussie al vaak gevoerd is, ik heb er niets van meegekregen. Daarom vraag ik om verheldering.
Je hoeft geen heel betoog te geven over hoe geweldig Unix/Linux wel niet is, ik wil alleen weten waarom jullie het helemaal de bomba vinden!
Ik heb xorg, maar geen file genaamd xorg.conf.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 14:00 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Bij de meeste distro's werkt dat standaard... je moet anders in je xorg.conf of XF86Config het volgende zetten in het device gedeelte van de muis:
[ code verwijderd ]
Bij sommige versies heeft het nog de 'oude' naam; XFree86.confquote:Op dinsdag 31 januari 2006 14:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik heb xorg, maar geen file genaamd xorg.conf.
Nee, heb ik ook niet.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 15:31 schreef JeRa het volgende:
[..]
Bij sommige versies heeft het nog de 'oude' naam; XFree86.conf
Misschien dat het bestand iets anders heet dan maar het zal zeker staan in /etc/X11/quote:Op dinsdag 31 januari 2006 15:51 schreef thabit het volgende:
Eerst updatedb en daarna locate xorg.conf
Elegantquote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:11 schreef the_disheaver het volgende:
Kmail wees me er zonet op dat ik wel het woord ´attachment´ getyped had, maar geen attachment toegevoegd had. Was ook niet de bedoeling, maar ow, wat een leuke functie
![]()
Top reactiequote:Op dinsdag 31 januari 2006 13:24 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
He, wat tof van je. Jammer dat de discussie al veel te vaak gevoerd is. Ga jij lekker Windows gebruiken als je dat fijn vindt en laat dit topic verder links liggen. Dit topic is er niet om te bespreken of Windows beter is of niet, dit is er om mensen te helpen met Linux/Unix.
Volledig mee eens, buiten dat is dit ook geen discussietopic maar om elkaar te helpenquote:Op dinsdag 31 januari 2006 22:34 schreef _DeMoN_ het volgende:
[..]
Top reactie![]()
Zulke mensen moet je idd een beetje links laten liggen
- Het lukt ze zelf niet dus gaan ze maar dit soort uitlokkende reacties plaatsen.
- Ze hebben te weinig inzicht en kennen de basis verschillen en gedachten van een Windows en een Linux-based systeem niet eens.
'T zijn meestal reacties uit onmacht![]()
1 2 | bash: /usr/local/bin/dmg2iso.pl: /usr/bin/perl^M: bad interpreter: No such file or directory |
1 2 3 | LI_ |
Hmmm... dat is wel weer ingewikkelder wat ik eigenlijk zoek. Ik heb wat MP3\'tjes die ik even snel op een CD wil branden omdat er geen geluidskaart in m\'n Linux-computer zit en ik toch naar de muziek wil luisteren. Dus ik dacht, ik sleep ze op een van de programma\'s die ik bij Ubuntu kreeg om een CD mee te branden en klaar is kees. Maar helaasquote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:06 schreef Schorpioen het volgende:
Als het ook zonder gui mag: met de pakketten lame, normalize-audio en cdrecord kun je alles en dat werkt ook gewoon altijd. Zie: http://doc.nl.linux.org/HOWTO/MP3-CD-Burning-NL/
1 2 | Unable to start a standalone server: Address already in use |
GnomeBaker zeurt dat 'ie een plugin mist om MP3's te kunnen lezen en Serpentine doet gewoon helemaal niks als ik de MP3's toevoegquote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:07 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Waarom wil Serpentine niet? Die doet het hier altijd prima. Net als Gnomebaker trouwens.
normaal zet ik die server altijd uit door de stekker er uit te trekken (don't ask why),quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Bijvoorbeeld. In ieder geval even een live cd pakken en kijken of je iets ziet dat verkeerd zou kunnen zijn.
ik moet die lilo.conf aanpassen alvorens ik lilo opnieuw kan draaien.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 20:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
En mighty_mite je zou kunnen kijken of je lilo opnieuw kan installeren. Met een live cd of door te booten van de cd van je distro met een repairfunctie, indien aanwezig.
Zien wie er is ingelogd:quote:Op zondag 5 februari 2006 01:21 schreef Tijn het volgende:
Hoe kan ik trouwens zien welke users er op dit moment zijn ingelogd op m\'n Linux-machine? En hoe kan ik er dan eventueel iemand afschoppen?
whoquote:Op zondag 5 februari 2006 01:21 schreef Tijn het volgende:
Hoe kan ik trouwens zien welke users er op dit moment zijn ingelogd op m\'n Linux-machine? En hoe kan ik er dan eventueel iemand afschoppen?
Je kunt als root vanuit Knoppix lilo.conf toch aanpassen? Als je daarna lilo draait, moet je niet vergeten de juiste rootdirectory mee te geven.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 21:05 schreef mighty_myte het volgende:
ik moet die lilo.conf aanpassen alvorens ik lilo opnieuw kan draaien.
maar die file kan ik niet aanpassen vanuit knoppix (ik ben niet de root die bij die file hoort).
Tis geen windows heur, je kan de meeste zaken zonder reboot wel verhelpen. Je kan bijvoorbeeld kijken of de server nog een hangend proces had dmv "ps -u <gebruiker>", zo kan je per gebruiker zien welke processen er draaien die je de nek wil omdraaien. Met netstat had je kunnen zien wat er nog in gebruik is qua poorten aangezien de melding weergaf dat het adres nog in gebruik was.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 20:11 schreef Tijn het volgende:
Ah, inmiddels werkt m\'n FTP-server dankzij een reboot :\')
Geen idee, maar ik heb exact hetzelfde... Suse 10.0 btwquote:Op zondag 5 februari 2006 11:07 schreef Dandelion het volgende:
Voor de mensen die Synce, Rapip en Raki gebruiken.
Ik kom er niet helemaal uit: Ik krijg mijn toestel doorgaans wel geconeect met Synce, ik heb deze howto van synce zelf gebruikt en dan lukt dat wel.
Wanneer ik de verbinding gestart heb door eerst als user dccm te starten en daarna als root synce-serial-start te doen kan ik in konsole gewoon bestanden copieren, en in konqueror kan ik met rapip:/ door mijn ppc browsen.
Maar Raki, dat krijg ik niet aan het draaien. Ik krijg steeds de melding \"Could not start dccm or dccm has exited. Maybe there is allready a dccm running\". Dat klopt natuurlijk wanneer ik de ppc al geconnect heb met synce in console, maar ook wanneer ik dccm in console afschiet of raki als eerst gebruik krijg ik deze melding.
Enig idee wat dit kan zijn? Moet ik Raki rechten geven om dccm te gebruiken ofzo (en hoe doe ik dat dan)?
Yup, grub console is ERG fijn. Het heeft me eerder gered van een foute kernelbenaming in m'n grub.conf, simpel weer even aanpassen en je kan booten, niet vergeten je grub.conf even aan te passen als je eenmaal in het systeem zitquote:Op zondag 5 februari 2006 11:08 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Je kunt als root vanuit Knoppix lilo.conf toch aanpassen? Als je daarna lilo draait, moet je niet vergeten de juiste rootdirectory mee te geven.
Overigens is dit een van de redenen om voor grub te kiezen i.p.v. lilo. Bij grub kun je altijd tijdens de boot bij de kernelimages.
Ik heb dat probleem met Mplayer ook, je kan ze wel fullscreen afspelen, maar dan moet je ff in de opties met de codecs en videosettings enzo ouwehoeren.quote:Op zondag 5 februari 2006 20:29 schreef CarpeNoctem het volgende:
In Mplayer werken ze gewoon, maar ik wil persee in VLC aangezien die de film in fullscreen kan afspelen en mplayer niet.
Help
wat moet ik dan aanpassen in die file?quote:Op zondag 5 februari 2006 11:08 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Je kunt als root vanuit Knoppix lilo.conf toch aanpassen? Als je daarna lilo draait, moet je niet vergeten de juiste rootdirectory mee te geven.
Overigens is dit een van de redenen om voor grub te kiezen i.p.v. lilo. Bij grub kun je altijd tijdens de boot bij de kernelimages.
Dit zijn de eerste 2 stappen maar waar zou ik dat moeten schrijven?quote:The simplest way to compile this package is:
1. `cd' to the directory containing the package's source code and type
`./configure' to configure the package for your system. If you're
using `csh' on an old version of System V, you might need to type
`sh ./configure' instead to prevent `csh' from trying to execute
`configure' itself.
Running `configure' takes awhile. While running, it prints some
messages telling which features it is checking for.
2. Type `make' to compile the package.
Je hebt om mappen te maken in bepaalde systeemmappen root-rechten nodig. Dit kan idd door als root ingelogd te zijn, maar je kunt ook via de commando ´su´ in de terminal als root-rechten krijgen alleen voor de terminal-sessie.quote:Op maandag 6 februari 2006 00:49 schreef adidas het volgende:
In systeembeheermodus gaat het veel beter, blijktMaarre hoe maak ik dan een shortkcut voor ftd?
Ja, ik weet dat het netter kan. Maar een reboot is veel simpelerquote:Op zondag 5 februari 2006 15:55 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Tis geen windows heur, je kan de meeste zaken zonder reboot wel verhelpen. Je kan bijvoorbeeld kijken of de server nog een hangend proces had dmv \"ps -u <gebruiker>\", zo kan je per gebruiker zien welke processen er draaien die je de nek wil omdraaien. Met netstat had je kunnen zien wat er nog in gebruik is qua poorten aangezien de melding weergaf dat het adres nog in gebruik was.
quote:Op zondag 5 februari 2006 01:42 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Zien wie er is ingelogd:
who
Hiermee kill je elk process van <betreffende user>:
pkill -u <usernaam>
Dat laatste snap ik niet helemaal... wat moet ik nu precies invullen? TTY-NR? Dat zegt me niks.quote:Op zondag 5 februari 2006 10:37 schreef wdn het volgende:
[..]
who
en who am i toont je eigen naam
man who voor meer opties
en killen kun je het beste doen met
/sbin/fuser -ku /dev/{tty-nr}
dan ben je alles kwijt van die user.
Ik meen dat kill alleen gevraagde processen doet en dat er dus nog eea overblijven(?)
Dat is ook een manier iddquote:Op maandag 6 februari 2006 01:46 schreef Tijn het volgende:
Ah, ik heb nu gewoon "pkill -u" gedaan voor m'n eigen username en toen waren ze allebei weg. Nu ben ik opnieuw remote ingelogd en lijkt alles goed
Ik dacht dat je hem wou aanpassen. Dat hoeft normaal gesproken alleen als je een nieuwe kernel installeert.quote:Op zondag 5 februari 2006 23:09 schreef mighty_myte het volgende:
wat moet ik dan aanpassen in die file?
Ik ken de situatie niet. Heb je ook de kernel geupdate of bouw je zelf de kernels?quote:zal wel komen omdat er vanalles is ge-update en dat er iets veranderd had moeten worden,
maar waarom gaat dat niet vanzelf?
Is de schijf misschien gemount als read-only? Een slotje in de gui zegt trouwens niet zoveel omdat dat slaat op de actieve user in de gui, niet in de shell.quote:ik de knoppix root-shell heb ik trouwens geen toegang tot die file, readonly, slotje op het icoontje in de GUI.
Je tty's zijn je verschillende console's. Hier kan je doorheen switchen d.m.v. CTRL+ALT+F[nr] in te toetsen. Onder je CTRL+ALT+F7 zit meestal je X (grafische omgeving). Onder tty7 dusquote:Op maandag 6 februari 2006 01:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
[..]
Dat laatste snap ik niet helemaal... wat moet ik nu precies invullen? TTY-NR? Dat zegt me niks.
Een upgrade naar Ubuntu gaat niet lukken, Ubuntu heeft zowat alle scripts gehacked, config files zijn wel bruikbaar maar in de meeste gevallen om de bestaande parameters over te nemen in de nieuwe configfiles. Ubuntu is Debian based, geen Debian dus. Debian stable is prima toch, tenminste als alles goed werkt. Waarom zou je over willen stappen? Uiteraard is data gewoon te bewaren uiteraard en mee te nemen naar een andere distro, zo ook mysql databases e.d.quote:Op maandag 6 februari 2006 12:34 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
IK heb een Debian Sarge systeem dat dient als web-, mail- en fileserver. Ik zit er over te denken om over te stappen op Ubuntu Breezy, maar ik vraag me af wat nu het slimste is om te doen. Kan dit met een simpele dist-upgrade of moet ik een backup maken en vervolgens alle configs en data overnemen?
Kijk eens naar Yast2. Volgens mij kun je daar gewoon makkelijk programma's mee installeren. En lees eens wat documentatie over SuSE10, dan kom je een stuk verder.quote:Op maandag 6 februari 2006 15:22 schreef adidas het volgende:
ik probeer klibido te installeren door./configure maar ik krijg deze fout:
Loopt een projectje voor op sourceforge: http://gnomad2.sourceforge.net/quote:Op maandag 6 februari 2006 16:36 schreef adidas het volgende:
Heeft iemand een idee of er een goede Play For Sure MediaPlayer is voor Linux. Mijn Creative Zen Micro werkt namelijk met PFS
MLDonkey of Gift. Voor KDE zijn als grafische interfaces daarvoor KMLDonkey en Apollon beschikbaar. Kunnen beide met een aantal netwerken verbinden.quote:Op maandag 6 februari 2006 18:52 schreef thabit het volgende:
Welke alternatieven zijn er onder Linux voor Kazaa?
Staat hierin: http://www.gentoo.org/doc/en/alsa-guide.xml#doc_chap3quote:Op maandag 6 februari 2006 19:22 schreef Markster het volgende:
Nou mijn Gentoo 64 installatie is zover als perfect, alleen start mijn geluid altijd muted! Dat vind ik nogal vervelend.
Ik gebruik kernel 2.6.15-r1 van gentoo, gnome 2.12.2 en alsa werkt voor de rest gewoon uitstekend. Hoe zorg ik ervoor dat hij niet muted opstart?
Na wat Googlen kwam ik er hier achter dat het een bekende bug is. Blijkbaar wordt tijdens het suspenden de geometry-variabele verkeerd opgeslagen. In Gentoo wordt het blijkbaar in /usr/NX/var/db/running opgeslagen, maar dat path bestaat niet op m'n Ubuntu-systeem en ik kan niet vinden waar het dan wel staat.quote:Op maandag 6 februari 2006 01:54 schreef Tijn het volgende:
Ik heb nog wel een weird probleem met FreeNX: op het moment dat ik een sessie hervat, wordt het venster van de client opeens fullscreen in plaats van de stand waarop ik 'em had en kan ik 'em niet meer afsluiten. Het lijkt wel een soort vast gelopen. Ik heb het gevoel dat het aan de client ligt. Ik gebruik nu de NoMachine-client voor Windows. Is daar een alternatief voor wat ik kan proberen?
/var/lib/nxserver/db/running heb ik gevonden in Kubuntu, dat zal 'm wel zijnquote:Op maandag 6 februari 2006 19:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Na wat Googlen kwam ik er hier achter dat het een bekende bug is. Blijkbaar wordt tijdens het suspenden de geometry-variabele verkeerd opgeslagen. In Gentoo wordt het blijkbaar in /usr/NX/var/db/running opgeslagen, maar dat path bestaat niet op m'n Ubuntu-systeem en ik kan niet vinden waar het dan wel staat.
Weet iemand er meer van? Als ik deze file kan patchen, zou alles moeten werken.
Dat lijkt 'em inderdaad te zijnquote:Op maandag 6 februari 2006 20:04 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
/var/lib/nxserver/db/running heb ik gevonden in Kubuntu, dat zal 'm wel zijn
1 2 | -bash: cd: running: Permission denied |
Wat is de status van numlock (volgens rc-status)?quote:Op maandag 6 februari 2006 20:14 schreef Markster het volgende:
oja ik heb het alweer!
Mijn numlock staat bij het starten altijd uit!
rc-update add numlock boot of default geeft geen verschil!
In mijn bios staat hij aan. Hoe zorg ik dat linux start met numlock aan? (me wachtwoord heeft namelijk cijfers, dus is nogal irritant)
Je bedoelt rc-update show?quote:Op maandag 6 februari 2006 20:23 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Wat is de status van numlock (volgens rc-status)?
Maar start ie dan wel goed op (dus na het booten, draait ie dan?)quote:Op maandag 6 februari 2006 20:31 schreef Markster het volgende:
[..]
Je bedoelt rc-update show?
Daar staat ie nu als niets. Maar als ik hem als boot zet, of als default maak het geen verschil.
owzo bedoel je, moment. ff testen.quote:Op maandag 6 februari 2006 20:33 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Maar start ie dan wel goed op (dus na het booten, draait ie dan?)
Die werkt ook alleen in textmode. In KDE zit een instelling in het controlcenter waarmee je numlock kunt aanzetten, misschien dat Gnome ook zoiets heeft. Verder zit er in portage numlockx waarmee je tijdens het opstarten van X je numlock aan kunt zetten.quote:Op maandag 6 februari 2006 20:14 schreef Markster het volgende:
rc-update add numlock boot of default geeft geen verschil!
Okay, numlockx werkt wel, maar hoe voeg ik die toe aan startup? Ik heb een .xinitc gemaakt en numlockx erin gezet maar dat werkt niet.quote:Op maandag 6 februari 2006 21:02 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Die werkt ook alleen in textmode. In KDE zit een instelling in het controlcenter waarmee je numlock kunt aanzetten, misschien dat Gnome ook zoiets heeft. Verder zit er in portage numlockx waarmee je tijdens het opstarten van X je numlock aan kunt zetten.
Op zich wel te vinden via Googlequote:Op maandag 6 februari 2006 21:55 schreef Markster het volgende:
[..]
Okay, numlockx werkt wel, maar hoe voeg ik die toe aan startup? Ik heb een .xinitc gemaakt en numlockx erin gezet maar dat werkt niet.
Nog mee bezig geweest SpuitElf?quote:Op maandag 30 januari 2006 00:10 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Ik was ondertussen trouwens ook via die synce-kde site een bericht tegengekomen waarin een Imate Jam (precies dezelfde telefoon als de MDA) succesvol met KOrganiser gesynct werd. Nog wel aardig wat gerotzooi zo te zien, maar ik ga 't een dezer dagen nog wel even proberen denk ik. Mocht 't lukken zal ik t even posten hier
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | This Makefile is only for the CVS repository This will be deleted before making the distribution *** Creating acinclude.m4 *** Creating list of subdirectories *** Creating configure.in *** Creating aclocal.m4 *** Creating configure configure.in:1: error: m4_defn: undefined macro: _m4_divert_diversion aclocal.m4:11417: SYNCE_CHECK_RRA is expanded from... configure.in:1: the top level autom4te: /usr/bin/m4 failed with exit status: 1 make[1]: *** [cvs] Error 1 make: *** [all] Error 2 |
Ik ben zelf ook nog wat aan puzzelen, met mijn personal linux goeroe, maar ik vrees dat we er niet gaan komen... ik hou jullie wel op de hoogtequote:Op maandag 6 februari 2006 22:16 schreef SpuitElf het volgende:
Ben er heel even mee bezig geweest maar strandde ook even bij iets wat met Synce_RRA te maken had (wat ik ook bij jou terug zie komen) en ben daarna gestopt om het later nog eens te proberen. 't kan natuurlijk (omdat 't uit CVS komt) dat er gewoon simpele compileproblemen in de code zitten die later opgelost kunnen worden. Denk dat ik er deze of volgende week weer even mee verder ga, heb 't een beetje druk op 't moment
call me stupid..quote:Op maandag 6 februari 2006 22:06 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Op zich wel te vinden via Google
http://mirror.eacoss.org/documentation/gentoo/faq.html#numlock
Op de pc moet er dus:quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:16 schreef SuperBosch het volgende:
Hoi.
Voor mijn zusje, (die niets van computers weet, maar toch iedere keer alles naar de klote werkt) wil ik een computer met Linux voor haar installeren, in de hoop dat alles langer heel blijft
.
Maar voor ik eraan begin wil ik eerst weten of mijn plan überhaubt mogelijk is.
Die dingen kunnen allemaal en zijn bij veel distros zelfs al voorgeinstalleerd, maar misschien is het wel handig om eerst zelf wat ervaring met Linux op te doen (het klinkt alsof je 't nog nooit gebruikt hebt en alsof jij de computer van je zus moet fixen als er iets misgaat) voor je aan zoiets begint. Om een goede distributie te vinden kan je die test doen die volgens mij in de openingspost van dit topic staat ( http://www.zegeniestudios.net/ldc/ )quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:16 schreef SuperBosch het volgende:
Hoi.
Voor mijn zusje, (die niets van computers weet, maar toch iedere keer alles naar de klote werkt) wil ik een computer met Linux voor haar installeren, in de hoop dat alles langer heel blijft
.
Kan je niet beter gewoon je zusje een account met beperkte rechten geven op een windows bak?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:16 schreef SuperBosch het volgende:
Hoi.
.
Kun je dan niet beter voor een paar tientjes een PCI kaartje kopen die bij elke boot alles terugzet, Ik ben de naam van die dingen even kwijt, maar die kan iemand vast even noemen. Je kunt dan bijvoorbeeld de C schijf elke keer weer laten terugzetten en een partitie D aanmaken voor haar documenten. Scheelt veel gedoe voor jou en je zusje, en jullie hoeven je allebei niet te verdiepen in Linux.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:16 schreef SuperBosch het volgende:
Hoi.
.
`man dpkg`quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:38 schreef Dandelion het volgende:
Na wat gerel heb ik die twee geinstalleerd gekregen, maar libopensync-plugin-kdepim blijft vragen om kdelib4. Hoe breng ik dat packet aan het verstand dat ik die kdelib4 al heb, maar in andere vorm?
Ze heeft een account met beperkte rechten op een windows bak.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 09:51 schreef Blackhouse het volgende:
[..]
Kan je niet beter gewoon je zusje een account met beperkte rechten geven op een windows bak?
Ja prima.quote:
Zoek naar 'force' (use the Force Luke...nee maar serieus)quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:57 schreef Dandelion het volgende:
[..]
Ja prima.
Ook nog een itp waar ik naar moet zoeken dan, anders schiet ik er weinig mee op he...
ok dan thanxquote:Op dinsdag 7 februari 2006 13:01 schreef Blackhouse het volgende:
[..]
Zoek naar 'force' (use the Force Luke...nee maar serieus)
De draadloze netwerk kaart dien je even te controleren welke precies het wordt want het verschilt per merk per chip per kaart. Er zijn diverse sites waar staat of er problemen zijn met draadloze netwerken. Als er een INTEL chip inzet zit je goed.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:16 schreef SuperBosch het volgende:
Hoi.
.
Maar voor ik eraan begin wil ik eerst weten of mijn plan überhaubt mogelijk is.
Op de pc moet er dus:MSN draaien (of een msn-kloon) CHECK Een IRC client draaien CHECK Een makkelijke MP3 speler draaien CHECK
Dat lijkt al na wat onderzoek makkelijk te kunnen
Nu wil ik weten of het volgende ook kan.Draadloos internet via een goedkope sweex kaart CHECK Een soort van Office draaien die alle MS Office bestanden kan openen en ook nog hetzelfde werkt als MS Office CHECK Via het netwerk bestanden kunnen openen op Windows Clients. (en dan bij voorkeur niet via FTP) CHECK Via het netwerk printen op een printer die aan een WinXP bak hangt. CHECK Idiot-proof zijn. HMMMM Dat is afhankelijk van de idioot
Zijn bovenstaande dingen realiseerbaar met Linux, of kan ik beter wekelijks een image terugzetten?
Zo ja, welke distributie is het makkelijkste om mee te beginnen, en welke software is het makkelijkste in gebruik? (Zowel voor de root als de gebruikster)
en?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 13:02 schreef Dandelion het volgende:
[..]
ok dan thanx
edit:
dus met dpkg --force-depends zou ik de boel wel moeten installeren als ik het goed begrijp?
edit 2:
ja dus
Installatie lukt dan wel. Maar wanneer ik dan het volgende wil installen met apt krijg ik alsnog een fout melding:quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | E: Could not open lock file /var/lib/apt/lists/lock - open (13 Permission denied) E: Unable to lock the list directory dandelion@adam:~$ sudo apt-get install orange Reading package lists... Done Building dependency tree... Done orange is already the newest version. You might want to run `apt-get -f install' to correct these: The following packages have unmet dependencies: libopensync-plugin-kdepim: Depends: kdelibs4 (>= 4:3.3.2-3) but it is not installable E: Unmet dependencies. Try 'apt-get -f install' with no packages (or specify a solution). |
1 2 3 | Synchronizing group "kdefile" Error while initializing syncengine: Can't load plugin implementation module from /usr/lib/opensync/plugins/kdepim_lib.so: /usr/lib/opensync/plugins/kdepim_lib.so: undefined symbol: _ZN4KCal17CalendarResourcesC1Ev |
Dit soort gekloot is dus ook de reden waarom ik geen Debian meer gebruik.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:32 schreef Dandelion het volgende:
[..]
Installatie lukt dan wel. Maar wanneer ik dan het volgende wil installen met apt krijg ik alsnog een fout melding:
[ code verwijderd ]
Wanneer ik dan apt-get -f install uitvoer ben ik kdepim plugin weer kwijt.
Conclusie, --force-depends werkt wel tijdelijk, maar niet on the long run. Dus daarvoor moet ik iets anders zoeken. Iemand suggesties?
Dan het vervolg, ik ga met opensync aan de gang, gaat opzich goed, tot ik ga proberen wat adresgegevens van uit kontact te syncen:
[ code verwijderd ]
Dus eigenlijk ben ik nog geen ruk verder...![]()
de moed begint me aardig in de schoenen te zakken hier
Denk wel dat ik dat dat doe ja, de tar files zijn ook rommelig van opzet, lege changelogs enzo dus daar wordt ik ook niet wijzer van.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:37 schreef Blackhouse het volgende:
Wachten tot er nieuwe opensync packages uitkomen die ook werken met de nieuwe kdelibs?
Doet aMSN dat niet dan?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:17 schreef Tiemie het volgende:
Weet iemand een msn-client waarmee de webcam werkt volgens 't protocol dat msn zelf ook gebruikt?.
Nee. En webcam kan inderdaad wel.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:34 schreef thabit het volgende:
[..]
Kun je daar ook mijnenveger mee doen?.
Ik was in de veronderstelling dat Minesweeper een single player spel is.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:38 schreef thabit het volgende:
Is er een MSN-client waar je wel mijnenveger mee kan doen?
Er bestaat ook een variant voor twee spelers tegen elkaar. Onder Windows' MSN kun je dat spelen.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik was in de veronderstelling dat Minesweeper een single player spel is.
Ik denk het niet. Ik ben het in ieder geval nog nooit tegengekomen, het zou dus in ieder geval een erg onbekend programma zijn, want de meeste clients heb ik toch wel eens bekeken.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:38 schreef thabit het volgende:
Is er een MSN-client waar je wel mijnenveger mee kan doen?
Ik zie geen mailadres op de site en 0900/0909 nummers zijn hier geblokkeerd.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 16:44 schreef wdn het volgende:
Tiemie: zo te zien niet.
Werkt dat ding net als een USB stick?
Om te beginnen email Philips zou ik zeggen
Ik kan de radio nu zelfs helemaal niet meer vinden op philips.nlquote:Op dinsdag 7 februari 2006 17:20 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Er staat wel ergens een formuliertje om ze te mailen, volgens mij. Ik heb ook wel eens met Philips gemaild (maar na enige kritiek negeren ze je mails).
Die nieuwe kdelibs zijn waarschijnlijk voor KDE4, wat pas eind dit jaar of begin volgend jaar uit zal komen. Misschien zijn die dus juist het probleem, die libs zijn nog niet bepaald stabiel op dit moment. Misschien wordt het nog eens gebackport naar KDE3..quote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:37 schreef Blackhouse het volgende:
Wachten tot er nieuwe opensync packages uitkomen die ook werken met de nieuwe kdelibs?
Voor dit soort niet allerdaagse dingen is linux dus best klote, maar het moet wel draaiende te krijgen zijn. Zit er geen optie in de kernel wtb USB geluidskaarten ?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:40 schreef Tiemie het volgende:
Nu ik toch bezig ben
ik heb zo'n radio:
[afbeelding]
(Phillips Mc- M570)
Dm.v. USB ziet windows deze als geluidskaart.Weet iemand of hiervoor een linux-driver te vinden is? op phillips.nl vind ik alleen een driver voor windowsXP
.
Als je in een terminal het volgende commando uitvoert:quote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:40 schreef Tiemie het volgende:
Nu ik toch bezig ben
ik heb zo'n radio:
[afbeelding]
(Phillips Mc- M570)
Dm.v. USB ziet windows deze als geluidskaart.Weet iemand of hiervoor een linux-driver te vinden is? op phillips.nl vind ik alleen een driver voor windowsXP
.
1 |
Ja, echter geen idee in welke mate het obscure USB geluidskaarten ondersteund:quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:11 schreef Markster het volgende:
[..]
Voor dit soort niet allerdaagse dingen is linux dus best klote, maar het moet wel draaiende te krijgen zijn. Zit er geen optie in de kernel wtb USB geluidskaarten ?
1 2 3 | "USB Audio/MIDI driver" "Tascam US-122, US-224 and US-428 USB driver" |
De package wil dus niet installeren om kdelibs4 niet geinstalleerd is.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:09 schreef whoops het volgende:
"dpkg --force-depends"
"apt-get -f install"
Als een package niet wil installeren is daar hoogstwaarschijnlijk een valide reden voor... Forceren zorgt dus meestal voor problemen en zuigt derhalve...![]()
Als je echt die versie van een programma nodig hebt kan je hem nog beter even zelf builden met './configure, make, checkinstall', mits je checkinstall geinstalleerd hebt. Checkinstall bouwt een .deb van de source, waarmee je dus je systeem gewoon 'schoon' kan houden...
Mja ik draai sinds anderhalve maand Kubuntu (Breezy) omdat ik er inderdaad moe van werd dat het bij debian unstable steeds zo werkte....quote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:09 schreef Schorpioen het volgende:
Dandelion, gebruik je debian unstable? Daarmee had ik ook regelmatig dergelijke problemen, omdat er bijv een compiler transitie is (als er overgegaan wordt op een nieuwe compilerversie) moeten veel pakketten opnieuw gecompileerd worden en dat heeft bij unstable vaak als gevolg dat er veel pakketten niet beschikbaar zijn omdat nog niet alle dependencies er zijn. Wat je zou kunnen proberen of er misschien een andere versie in testing zit die je kan gebruiken maar anders zit er niks anders op dan te wachten tot alles beschikbaar is of over te stappen op bijv ubuntu wat die problemen niet kent. Unstable heet niet voor niets unstable...
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:25 schreef whoops het volgende:
[..]
Als je in een terminal het volgende commando uitvoert:
[ code verwijderd ]
en je drukt dan die USB stekker er in, wat komt er dan te staan?
En misschien kan je er met het commando 'lsusb' achter komen welke chipset er gebruikt wordt, en daar een driver voor zoeken...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | Feb 7 20:54:15 tiemez usb.agent[1443]: hid: already loaded Feb 7 20:54:15 tiemez usb.agent[1441]: hid: already loaded Feb 7 20:54:15 tiemez usb.agent[1446]: hid: loaded successfully Feb 7 20:54:15 tiemez usb.agent[1441]: audio: loaded successfully Feb 7 20:54:15 tiemez kernel: usb.c: registered new driver hiddev Feb 7 20:54:15 tiemez kernel: usb.c: registered new driver hid Feb 7 20:54:15 tiemez kernel: usb-uhci.c: interrupt, status 2, frame# 597 Feb 7 20:54:15 tiemez kernel: input: USB HID v1.00 Device [Philips UAC3553B] on usb1:2.2 Feb 7 20:54:15 tiemez kernel: hid-core.c: v1.8.1 Andreas Gal, Vojtech Pavlik <v ojtech@suse.cz> Feb 7 20:54:15 tiemez kernel: hid-core.c: USB HID support drivers Feb 7 20:54:15 tiemez usb.agent[1443]: hid: already loaded Feb 7 20:54:15 tiemez usb.agent[1441]: hid: already loaded Feb 7 20:54:15 tiemez usb.agent[1446]: hid: loaded successfully Feb 7 20:55:34 tiemez kernel: spurious 8259A interrupt: IRQ7. Feb 7 20:56:04 tiemez kernel: usb.c: USB disconnect on device 00:10.0-1 address 2 Feb 7 20:56:04 tiemez kernel: usbaudio: unregister dsp 14,19 Feb 7 20:56:04 tiemez kernel: usbaudio: unregister mixer 14,16 |
1 2 3 4 5 | Bus 003 Device 001: ID 0000:0000 Bus 002 Device 001: ID 0000:0000 Bus 001 Device 001: ID 0000:0000 Bus 001 Device 003: ID 0471:0110 Philips |
In Gnome werken ze, KDE niet volgens mij.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:20 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik had ze ooit werkend, maar in de nieuwe Ubuntu wil dat niet. Nou ja, ik mis ze ook niet echt meer eigenlijk.
Volgens mij is die eerstgenoemde driver meer een generieke driver zoals je die bijvoorbeeld ook hebt voor USB printers.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:35 schreef Markster het volgende:
Inderdaad. alleen die optie is er, maar misschien is dat wel de enige chipset die gebruikt wordt in externe geluidskaarten ?
Ik heb ook een logitech toetsenbord. Mijn mute, volume en shortcut knoppen zijn gewoon in te stellen in Gnome.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:35 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik gebruik ook Gnome. Ik gebruikte een XMMS plugin om ze te gebruiken, maar die laat tegenwoordig XMMS crashen. Ik heb trouwens een Logitech toetsenbord, dus iTouch gebeuren.
Laptop Dell 9300 multimedia keys:quote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:27 schreef Markster het volgende:
[..]
In Gnome werken ze, KDE niet volgens mij.
Ik doelde ook juist op die toetsen. Voor XMMS is daar een plugin voor. Je zou het eens kunnen proberen, als je ze wilt gebruiken, ik vind ze best handig.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:10 schreef Markster het volgende:
[..]
Ik heb ook een logitech toetsenbord. Mijn mute, volume en shortcut knoppen zijn gewoon in te stellen in Gnome.
De play/fwd/rwd knoppen heb ik nog niet geprobeerd.
Omdat je in FF hebt ingesteld dat er een bepaald font gebruikt moet worden misschien?quote:Op woensdag 8 februari 2006 18:39 schreef Markster het volgende:
Okay nog een vraagje
Waarom zijn mijn letters overal mooi ge-antialiased, maar internetpagina's nooit. Zowel in FF als ephiphany (kutnaam)
voldoende om wine en eventuele dependencies te installeren. Dat moet zelfs jij kunnen.quote:emerge wine
is voldoende om grafisch geweld op je Gentoo bak te kunnen krijgen.quote:emerge nvidia-kernel nvidia-glx
Heb het idee dat het met encoding te maken, niet met het lettertype. Maar welke ik ook kies, het blijft zoquote:Op woensdag 8 februari 2006 18:44 schreef wdn het volgende:
[..]
Omdat je in FF hebt ingesteld dat er een bepaald font gebruikt moet worden misschien?
(edit/preferences/content/fonts+colors(/advanced)
Wine werkt ook onder freebsd, het zit zelfs standaard in de ports collectie. Installeren is een eitje, cd /usr/ports/emulators/wine, make install clean, ff wachten, en klaar. Daarna kun je met "wine programma.exe" windows apps opstarten. Of photoshop onder wine werkt heb ik nooit uitgetest maar eigenlijk zou ik niet weten waarom het niet zou werken.quote:Op woensdag 8 februari 2006 19:20 schreef vintrax het volgende:
Nadat het niet was gelukt heb ik besloten om FreeBSD erop te zetten - Ja, mijn vader is een BSD aanhangeren toen ging ik dus kijken hoe ik Wine erop kon zetten, maar ik had toen echt werkelijk geen flauw idee en mijn vader kon me er ook niet mee helpen.. Mijn vader is sowieso niet desktop based dus het was voor hem ook de eerste keer dat hij Gnome had gezien etc. (Ik wilde een keer iets anders dan KDE
) Iedereen zegt dat Wine heel makkelijk is, maar is dat echt zo heel makkelijk? Of snapte ik er gewoon de ballen er niet van omdat het eigenlijk toen niet voor BSD was?
Je kunt in een terminal met 'free -m' zien hoeveel megabytes er aan geheugen wordt gebruikt, zowel inclusief als exclusief de cachequote:Op woensdag 8 februari 2006 21:54 schreef Markster het volgende:
Aha, dus je bedoelt eigenlijk dat KDE het bijvoorbeeld anders liet zien dan Gnome dat doet. En het gebruik van linux gewoon altijd hetzelfde is geweest.
Goeie vraag, heb ik af en toe ook terwijl ik vaak op zo'n 50 MB van de 1 GB aan geheugen werk. Ben benieuwd of iemand dit weetquote:Ik zie overigens wel dat hij 2,6mb aan swap gebruikt![]()
Waarom zit hij aan de swap als hij mijn geheugen niet volop gebruikt?qq
Bij mij komt het zelfs voor als ik niet eens in de buurt van mijn geheugenlimiet ben geweest, oftewel, geen enkel nut voor swapquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:58 schreef thabit het volgende:
Swapruimte wordt niet meteen vrijgemaakt op het moment dat er weer wat terug wordt gezet naar het geheugen, maar pas als de swap zelf helemaal vol zit. Daar was een reden voor maar die weet ik niet meer. Dus waarschijnlijk gebruikt het systeem veel minder dan 2.6mb.
Dus dat het programmageheugen ondergeschikt gaat maken aan cachegeheugen?quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:02 schreef thabit het volgende:
Hmm, dan weet ik het ook niet. Zou het systeem inactieve delen geheugen naar de swap gooien om maar meer cache te kunnen gebruiken?
Geheugen dat toch inactief is, waarom niet?quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:05 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dus dat het programmageheugen ondergeschikt gaat maken aan cachegeheugen?
Lijkt me sterk, maar tot nu toe wel de enige verklaring
Aha, ik zie dat ie nu nog steeds op 2,6mb staat, en hij heeft de hele nacht zitten compilen. (kreeg een error dus issie nog steeds niet klaarquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:58 schreef thabit het volgende:
Swapruimte wordt niet meteen vrijgemaakt op het moment dat er weer wat terug wordt gezet naar het geheugen, maar pas als de swap zelf helemaal vol zit. Daar was een reden voor maar die weet ik niet meer. Dus waarschijnlijk gebruikt het systeem veel minder dan 2.6mb.
jepquote:Op woensdag 8 februari 2006 22:02 schreef thabit het volgende:
Hmm, dan weet ik het ook niet. Zou het systeem inactieve delen geheugen naar de swap gooien om maar meer cache te kunnen gebruiken?
Dan heb ik niks meer te doen. Maar wat die melding betekent, dat zou ik dan weer niet weten. Google weet het ook niet?quote:
(gokje...)quote:Op donderdag 9 februari 2006 18:37 schreef Markster het volgende:waarom kom ik daar zelf niet op:
/home/markster/.themes/Milke 2.3/gtk-2.0/gtkrc:17: Unable to find include file: "icons/iconrc"
vlc: pcm_plug.c:384: snd_pcm_plug_change_channels: Assertion `snd_pcm_format_linear(slv->format)' failed.
Killed
Hmmm dan weet ik het ook nietquote:Op woensdag 8 februari 2006 19:31 schreef Markster het volgende:
[..]
Heb het idee dat het met encoding te maken, niet met het lettertype. Maar welke ik ook kies, het blijft zo
Iemand een idee? Ik weet dus niet wat het huidige IP is van de machine, en heb geen flauw idee hoe ik deze machine kan benaderen om er een nieuwe distro op te zetten.quote:Op maandag 6 februari 2006 22:12 schreef Swetsenegger het volgende:Ik heb een 19" Sun Netra X1 met UltraSparc IIe 400Mhz en 1 GB geheugen op de kop getikt.
En die ga ik co-locaten en een eigen webserver draaien voor m'n domeintjes.
Nu nog bekijken hoe ik er een stabiele linux distro opkrijg, want er zit dus geen enkele aansluiting op dat apparaat behalve console en ethernet
Hoe kom ik in de CL?quote:Op donderdag 9 februari 2006 19:18 schreef wdn het volgende:
Kun je vanaf commandline up2date uitvoeren?
Misschien dat je een melding krijgt
quote:Op donderdag 9 februari 2006 19:17 schreef Swetsenegger het volgende:
heb geen flauw idee hoe ik deze machine kan benaderen om er een nieuwe distro op te zetten.
Dat was een reactie op een post boven die van jou, denk ik.quote:
Zeg nou niet voorkruipen he.quote:
Sorry ik liep op de zaken vooruitquote:Op donderdag 9 februari 2006 19:25 schreef wdn het volgende:
Swetsenegger:
Staat er al iets op?
Zit daar een floppy drive of CD drive in?
Heb je de beschikking over een CD speler uit een ander systeem?quote:Op donderdag 9 februari 2006 19:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Sorry ik liep op de zaken vooruit
Nee, er zit een serieel RJ-45 op en gewoon ethernet RJ-45 en twee USB poorten op.
Geen aansluiting voor een monitor of iets dergelijks. Ik heb een USB harddrive, maar ik weet dus niet of het systeem kan booten van USB.
Volgens mij onboard, en er is volgens mij IDE beschikbaar in dat ding.quote:Op donderdag 9 februari 2006 19:39 schreef wdn het volgende:
[..]
Heb je de beschikking over een CD speler uit een ander systeem?
Er moeten nl 2 aansluitingen voor schijven/cd's in zitten en dan los je een hoop problemen op.
Hier een topic over een FTP install van debian:
OH enne! sommige linuxen kun je ook van USB stick starten. Misschien een idee om te proberen?
Is de USB een PCI kaart of onboard? Laatste zou -altijd- bootable moeten zijn.
Nou niet moeilijker maken dan nodig hequote:Op donderdag 9 februari 2006 19:56 schreef JeRa het volgende:
Kan hij dan al op die bootprompt komen? En het #je geeft aan dat je root bent, niet dat je in single user mode zit
Het hoeft niet hoor. Binnenkort ga ik toch langs bij de webhoster waar hij anderhalf jaar in het rack heeft gehangen. Dus die komt er sowieso wel in, maar ik wilde vat wat voorwerk doenquote:Op donderdag 9 februari 2006 19:54 schreef wdn het volgende:
En mij maar laten zoeken hmm?
Ik dacht debianquote:Welke linux?
Welke bootprompt. Remember, er hangt geen monitor aan dit apparaat.quote:Ok het wordt dus:
Vanaf de : bootprompt kun je naar single user mode (het #je).
En vanaf daar is het slechts ifconfig om het IP te vinden.
Als ik erin ben, wordt het een appeltje eitje jaquote:Daarna via een kabel een verbinding maken en Linux installeren (sparc64 versie) via een netwerk install.
Dat zal ik morgen eens proberen, het duurt trouwens minstens 10 minuten dat er niks gebeurt, langer heb ik niet gewacht. Vanuit de command line is het gewoon su Up2date invullen en gaan? of moet ik nog parameters megeven?quote:Op donderdag 9 februari 2006 19:18 schreef wdn het volgende:
Kun je vanaf commandline up2date uitvoeren?
Misschien dat je een melding krijgt
Ik heb het vage vermoeden dat dat apparaat standaard geen VGA out heeftquote:Op donderdag 9 februari 2006 20:02 schreef wdn het volgende:
Swets: regel eens een scherm. Zonder zou ik niet weten hoe je dit voor elkaar gaat krijgen
Ik kan inderdaad wel ff packets sniffen inderdaad. Goeiequote:Op donderdag 9 februari 2006 20:01 schreef JeRa het volgende:
@Swetsenegger
Als je de machine aanzet en aan een switch hangt, begint hij dan pakketten te versturen (die nergens naartoe gaan wrs)? Je zou met een linux machine een 'tcpdump' commando uit kunnen voeren om te zien wat er zich allemaal afspeelt op een netwerk
Er zitten twee USB poorte, 2 serial poorten en 2 UPT poorten op... That's itquote:Op donderdag 9 februari 2006 20:02 schreef wdn het volgende:
Swets: regel eens een scherm. Zonder zou ik niet weten hoe je dit voor elkaar gaat krijgen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |