Ik heb een islamitisch oorsprong, maar mijn vader zit in de bak. Mijn moeder is nederlands en heb op een Christelijk basisschool gezeten. Hoe jij het zou begrijpen is dus dat ik niets van de islam heb mee gekregen buiten mijn "roots" via mijn vader.quote:Op maandag 30 januari 2006 19:20 schreef nickybol het volgende:
Leg uit Triggershot alsjeblieft.
Hallo, ik ben ook monotheist.quote:Op zondag 29 januari 2006 22:26 schreef Aslama het volgende:
Wat heerlijk hé de monotheistische aanbidding.![]()
Als je in het Abraham-sprookje gelooft wel natuurlijk.quote:Op maandag 30 januari 2006 15:42 schreef Triggershot het volgende:
De Islam, Christendom en Jodendom stammen terug naar Abraham.
Dat kan je je altijd afvragen, natuurlijk.. Probeer het zelf zou ik zeggen?quote:Op maandag 30 januari 2006 19:34 schreef nickybol het volgende:
Maar je zegt dat je er een antwoord op krijgt in je droom. Is het dan niet gewoon een wensdroom, hoe weet je zo zeker dat het van Allah komt?
Openbaringen ? Je bedoelt die epilepsie aanvallen.quote:Op maandag 30 januari 2006 19:26 schreef Triggershot het volgende:
De islam leert je dat na Mohammed alle openbaringen aan de mensheid is gestopt
Leg me uit hoe ik het zelf moet proberen.quote:Op maandag 30 januari 2006 19:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat kan je je altijd afvragen, natuurlijk.. Probeer het zelf zou ik zeggen?
om je vraag te beantwoorden:
Het gene wat ik vroeg en de inspiratie die ik kreeg met betrekking tot een juiste keuze
Je moet wel in Allah geloven wil je het kunnen uitproberenquote:Op maandag 30 januari 2006 19:39 schreef nickybol het volgende:
[..]
Leg me uit hoe ik het zelf moet proberen.
quote:
Het salaat istigarah verricht je als iemand een toegestane keuze moet maken
het is een vrijwillige gebed bestaande uit 2 rakaat en na de tasliem (de
vredesgroet) er een smeekbede word opgezegd met daarna de keuze te zeggen
met oprechte intentie en je vertrouwen op Allah de Verhevene stellen,
Alhamdoelilah dat Allah de Verhevene ons dit mogelijk heeft gemaakt, want
een moslim heeft pas echt een innige rust in het hart na het verrichten van
deze shalat istigarah. een persoon kan dit gebruiken bij het maken van een
keuze zoals, na een huwelijksaanzoek, bij het kiezen van de juiste auto, of
je wel of niet op vakantie moet gaan, of de opleiding/school/ werk
islamitisch goed voor je is etc.. er zijn ontelbare keuzes waarbij je
shalat istigarah kan verrichten. Ik wil er wel bij zeggen dat de keuze
toegestaan moet zijn, bijv als je weet dat iets duidelijk haram is omdat er
dalil van is dan weet je al dat je het niet kan vragen om het te doen omdat
het haram is verklaard zoals overspel, alcohol, roken en nog vele verboden
zaken, Na het verrichte van het gebed en de smeekbede moet je de keuze
kiezen waar het hart in de loop der tijd het meest naar gaat voelen.
Hieronder volgt een verdere uitleg en met de smeekbede en bij de bijlage
heb ik hem nogmaals geplaatst.
Salatoel Istigarah
Als iemand een keuze moet maken tussen toegestane alternatieven. En weet
niet wat voor hem/haar het beste zal zijn voor de toekomst, En wie weet
beter dan Allah de Almachtige. Dan is het soenna om twee rakaah te bidden,
anders dan de fard(verplicht)gebeden. Deze gebeden kunnen op iedere
tijdstip worden verricht.
salatoel Istigrah wordt als volgt verricht:
Tijdens het gebed moet als eerst Soerah al-Faatihah worden gereciteerd,
daarna kan men reciteren uit de Quran wat men wenst.
Na het gebed zegt men de smeekbede die in de volgende hadieth(overlevering)
is weergegeven.
Overgeleverd door Djaabir bin Abdullah(moge Allah tevreden over hem zijn):
De profeet (Allah's zegen en vrede zij met hem) leerde ons over het
Istigarah gebed(Istigarah betekent het vragen van leiding naar de juiste
manier van handelen inzake een kwestie of een daad). Hij (Allah's zegen en
vrede zij met hem) zei: als iemand van jullie zich beraadslaagt over een
handeling zou hij een gebed bestaande uit twee rakaah moeten doen, hetgeen
anders is dan de verplichte gebeden en(na beëindiging van dit gebed) moet
hij zeggen:
Allahoemma inni astagiroeke bi-ilmika,
wa astagdiroeka bi-qoedratika
wa as'aloeka min fadlika al-ahdiem
fa-innaka taqdiroe wala aqdiroe
wa ta'lamoe wala a'lamoe
wa anta allamoe-l-ghoejoeb
Allahoemmma, in koenta ta'lam anna hadha-l-amra
gairoen li fi dienie wa ma'ashi wa aqibati amri
Faqdirhoe wa yas-sirhoe li thoemma barik li fihi
wa in koenta ta'lamoe anna hadha-l-amra shar-roen
li fi dienie wa ma'ashi wa aqibati amri
Fasrifhoe anni was-rifni'anhoe
Waqdir li al-gairi haithoe kana
Thoema ardini bihi?
Betekenis= O Allah! Ik zoek leiding van Uw kennis en kracht van Uw macht,
En ik vraag om Uw veelomvattende zegeningen
U beschikt en ik niet
U weet en ik niet
En u bezit kennis van het ongeziene.
O Allah! Als u weet dat deze aangelegenheidgunstig is voor mij religie en
mijn (levens)onderhoud en voor mij in het Hiernamaals
laat u het dan voor mij bepalen en maak het gemakkelijk voor mij om het te
verkrijgen, en zegen mij hiermee.
En als U weet dat deze aangelegenheid schadelijk is voor mij in mijn
religie en mijn (levens)onderhoud en in het Hiernamaals
Houd het dan ver weg van mij en laat mij hiervan verwijderd zijn.
En verorden datgene wat goed is voor mij en laat mij hier tevredenheid in
vinden.
De profeet(vzmh) voegde hieraan toe dat de betreffende persoon vervolgens
zijn wens kenbaar moet maken.
(gedeelte Sahih al-Boecharie)
Er is niets authentieks betreffende iets specifieks dat tijdens het gebed
gereciteerd moet worden, noch is er iets authentieks overgeleverd
betreffende het aantal keer dat men dit moet herhalen. Imam An-Nawawi is
van mening dat iemand na de Istigarah datgene moet doen waartoe zijn hart
geneigd is en waarbij hij zichzelf goed voelt en dat hij niet zou moeten
volharden in datgene wat hij verlangde te doen voordat hij de Istigarah
verricht. En als zijn gevoelens veranderen, dan moet hij datgene wat hij
van plan was om te doen verlaten, anders laat hij niet volledig de keuze
over aan Allah de Verhevene en zou hij niet oprecht zijn in het zoeken van
hulp van de kennis en macht van Allah de Verhevene. Oprechtheid bij het
zoeken van de keus van Allah de Verhevene betekent dat iemand volledig
datgene laat wat hijzelf had besloten of verlangde.
Al-Istigarah is in meerdere situaties toepasbaar, maar een voorbeeld
waarbij
al-istigarah kan worden toegepast is een huwelijksaanzoek.
Dit was ook het geval met Zainab bint Djash. Toen Said haar het
huwelijksaanzoek van de profeet Mohammed(Allah's zegen en vrede zij met
hem) overbracht zei zij:
Ik doe niets totdat ik om de Wil van mijn Rabb heb verzocht. Daarna stond
zij op haar plaats van het gebed...."
(gedeelte van een hadieth van Moeslim)
Wanneer men met een probleem zit of voor een bepaalde keuze staat kan men de zogenaamde salaat Istigharah verrichten. Hierin vraag je Allah om hulp bij jouw probleem/keuze. Lees hieronder hoe dit gebed verricht kan worden.
Djabier ibn abdellah Assalamie (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd:
"De boodschapper van Allah saw leerde zijn metgezellen Al iskhraha in alle zaken, zoals hij de soera's van de Qor'aan aan hun leerde. Hij saw zei:
"Wanneer één van jullie met iets zit, dient hij twee rak'as te bidden buiten de verplichte gebeden. En te zeggen:"
"Allahumma innie astakhieroeka bi 'ilmieka wa astaqdieroeka biqoedratieka wa as-aloeka mien fadhlieka, fa-innaka taqdiroe walaa aqdir, wa ta'lamoe wa laa a'lam wa anta 'aallaam l-ghoeyoeb, allahoemma in koenta ta'lamu enna hadaa l-amra (en je noemt je vraag waarmee je zit, bijvoorbeeld : een huwelijk met …..) khairoen li fie dienie wa ma'aashi wa aaqibatie amrie. Faqdoerhoe li wa yassierhoe lie thoemma baariek liee fiehie wa in koenta ta'lamuu anna haada l-amra sharroen lie fie dieniee wa ma'aashie wa 'aaqibati amri fasrifhoe 'anni wasrifni 'anhoe waqdoer liya l-khayra 'haythoe kaana thoemma ardinie bihi" {overgeleverd dor Boekharie: 6841.}
Vertaling:
"O Allah ! Ik zoek leiding van Uw kennis en kracht van Uw macht , en ik vraag om Uw veelomvattende zegeningen, U beschikt en ik niet , U weet en ik niet, En U bezit kennis van het onwaarneembare (Al ghoyoob). O Allah ! Als U weet dat deze aangelegenheid (hier geeft u aan, wat u Allah wilt vragen) gunstig is voor mijn religie en mijn (levens)onderhoud en voor mij in het Hiernamaals (of zeg : Als het beter is voor mijn huidige en latere noodzaak) laat U het dan voor mij bepalen en maak het gemakkelijk voor mij om het te verkrijgen, en zegen mij hiermee. En als U weet dat deze aangelegenheid schadelijk is voor mij in mijn religie en mijn (levens)onderhoud en in het Hiernamaals (of zeg : Als het slecht is voor mijn huidige en latere noodzaak), Houdt het dan ver weg van mij en laat mij hiervan verwijderd zijn. En verorden datgene wat goed is voor mij en laat mij hier tevredenheid in vinden."
Hoezo? Zonder jou te vermoorden blijf ik toch een moslim? Allah straft en vergeeft wie hij wil. Ook moslims zullen gestraft worden.quote:Op maandag 30 januari 2006 19:47 schreef nickybol het volgende:
Helaas dan wordt dat lastig voor mij, ik ben ongelovig, Allah zal mij straffen, Moslims moeten mij vermoorden.
Ik was gewoon benieuwd naar de fundering van iemand zn godsgeloof, hier dan in de Islam. Ik vind persoonlijk een droom nogal zwak. Ik heb ze sterker gehoord.
Allah gaat zich niet openbaren met een advies aan diegene die niet in hem gelooft.quote:Op maandag 30 januari 2006 20:19 schreef nickybol het volgende:
Je zegt dat om het te proberen ik in Allah moet geloven. Dat doe ik nog niet, misschien na het experiment wel. Maar dat experiment gaat volgens jou dus niet als ik niet in Allah geloof.
Trouwens je moet me wel vermoorden.
Have no unbelieving friends. Kill the unbelievers wherever you find them. 4:89
The disbelievers are an open enemy to you. 4:101
Those who make war with Allah and his messenger will be killed or crucified, or have their hands and feet on alternate sides cut off, or will be expelled out of the land. That is how they will be treated in this world, and in the next they will have an awful doom. 5:33
Treat converts to Islam well. (Kill those who refuse to convert. See 9:5) 9:11
Even wat willekeurige opdrachten van de Koran aan jou om mij te vermoorden.
Dat is dus al een indicatie wat het goede en wat het foute geloof is.quote:Op maandag 30 januari 2006 19:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb een islamitisch oorsprong, maar mijn vader zit in de bak. Mijn moeder is nederlands en heb op een Christelijk basisschool gezeten. Hoe jij het zou begrijpen is dus dat ik niets van de islam heb mee gekregen buiten mijn "roots" via mijn vader.
Beledigen is volgens mij altijd toegestaan maar logischerwijs nooit gewaardeerd. Want begrijpelijk is toch? Als jij mondeling aanvalt kan je mondeling verwachten. En als je fysiek aanvalt kan je fysiek antwoord terug verwachten, maar ik zal geen agressor zijn. Je kan mij beledigen hoef je niet perse een niet-moslim voor te zijn, maar mijn moslimzijn leert me om te kunnen verdragen wat je zegt.quote:Op maandag 30 januari 2006 21:15 schreef nickybol het volgende:
Volgens mij was mijn bron iets te gekleurd dan misschien. http://www.skepticsannotatedbible.com/quran/int/long.html
Wanneer zou je wel een reden zien om mij iets aan te doen? Waar ligt de grens? Mag ik Allah beledigen, mag ik Moslims beledigen? Leg uit alstublieft. Ik ben zeer benieuwd. Weet je, ik ken eigenlijk maar bar weinig moslims.
Je weet niets over mijn vader, dus trek daar maar geen conclusies over en nee hij is geen praktiserende,quote:Op maandag 30 januari 2006 21:48 schreef typtypo het volgende:
[..]
Dat is dus al een indicatie wat het goede en wat het foute geloof is.
Had je vader het goede geloof gehad had hij niet in de bak gezeten.
Er is geen maangodin maar wel een maansteen waar moslims met z'n alle 5 x daags richting bidden.
Een afgodsbeeld dus en zeker geen maangodin dus je hebt gelijk.
quote:je moet jou 'niya' vaststellen-dit houdt in dat je voor je eigen duidelijk maken welk gebed je gaat bidden, het gaat er om om je te concentreren. je moet je met angst en vrees rechthouden voor de Schepper. je moet je hart zuiveren van aardse belangen en jou hart toewijden aan Allah swt
de salat is de hele liturgie die zich telkens bij het gebed, volledig of verkort afspeelt. De salat bevat verschillende delen: Eerst de niya of intentieverklaring, waardoor de gewijde sfeer wordt ingezet;
In de kaabah zit dus de maansteen. Dus ze knielen voor de maansteen alleen er zit een gordijn tussen.quote:Op maandag 30 januari 2006 21:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je weet niets over mijn vader, dus trek daar maar geen conclusies over en nee hij is geen praktiserende,
Men knieltniet voor maansteen, men knielt naar de Kaaba, richting van Abrahams moskee.
Allah ziet niet overal, Allahs licht is alomvattend. Daar is een heel groot verschil tussen. Zoals ik al eerder zei: voor gebed leggen moslims hun intentie verklaring af waar ze duidelijk maken dat ze voor Allah bidden. En dat kan ik, jij of bush niet veranderen.quote:Op maandag 30 januari 2006 22:01 schreef typtypo het volgende:
[..]
In de kaabah zit dus de maansteen. Dus ze knielen voor de maansteen alleen er zit een gordijn tussen.
Men bidt dus niet naar allah omdat men dan ook niet richting mekka hoeft te bidden.
Allah zit immers overal dus men kan ook richting new york bidden.
Tot moslims gewoon alle richtingen kunnen bidden, bidden ze dus wat mij betreft voor een maasteen met een gordijn ervoor.
Maar dat het geen maangodin is had ik je toch wat dat aangaat gelijk gegeven dus discussie gesloten.![]()
De Koran kent toch het oog om oog tand om tand principe"?quote:Op maandag 30 januari 2006 21:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Beledigen is volgens mij altijd toegestaan maar logischerwijs nooit gewaardeerd. Want begrijpelijk is toch? Als jij mondeling aanvalt kan je mondeling verwachten. En als je fysiek aanvalt kan je fysiek antwoord terug verwachten, maar ik zal geen agressor zijn. Je kan mij beledigen hoef je niet perse een niet-moslim voor te zijn, maar mijn moslimzijn leert me om te kunnen verdragen wat je zegt.
ook terug te vinden in de koran
De Islam stelt vergeving boven vergelding.quote:Op maandag 30 januari 2006 22:25 schreef nickybol het volgende:
[..]
De Koran kent toch het oog om oog tand om tand principe"?
Nog even over die citaten die ik een paar posts geleden aanhaalde. Zijn dat foute vertalingen?
Dus deense cartoonisten bijv.quote:Op maandag 30 januari 2006 22:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Islam stelt vergeving boven vergelding.
Posts die jij neerzet waren wel correct, maar niet volledig geplaatst. Zoals:
"Doodt alle ongelovigen" terwijl erachter "die u bestrijden" niet is neergezet.
volledige verzen die jij plaatste kan je terug vinden in mijn antwoord daarop
Zolang een ideologie openbare leven zou schaden ben ik het met je eens. Maar ik ben van mening dat media een kloof brengt tussen moslims en niet-moslims. En dat veel gevaarlijker is dan de radicale elementen van de islamquote:Op maandag 30 januari 2006 22:33 schreef nickybol het volgende:
Zo komen we nog een eindje. De understanding komt vanzelf wel.
Hoewel ik van mening ben dat godsdiensten in het openbare leven bestreden moeten worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |