abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34528737
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:22 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Het heeft niets met stiekem te maken of wel of niet mogen. Je kan niet iedere patient van te voren uitleggen wie er mogelijk aan zijn/haar lichaam tijdens operatie zus/zo zal zitten. Dat kan ook per minuut veranderen.
Wel dat je lichaam als 'oefenpop'wordt gebruikt. Dat doel staat van tevoren vast.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 20:25:54 #127
11682 Moonah
Jolie femme
pi_34528766
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:22 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Het heeft niets met stiekem te maken of wel of niet mogen. Je kan niet iedere patient van te voren uitleggen wie er mogelijk aan zijn/haar lichaam tijdens operatie zus/zo zal zitten. Dat kan ook per minuut veranderen.
Kom zeg. Je kunt er een standaardprocedure van maken dat het in alle gevallen vooraf wordt gevraagd of een patient er bezwaar tegen heeft als, bij gelegenheid, een co-assistent een onderzoek kan doen. Heel simpel.
Heeft alles te maken met, zoals Lienekien zei, respect voor lichamelijke integriteit. Lijkt me de basis van het artsen-vak.
Kan pag. 4 en 5 wél lezen. Meld het wel even in BUG.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_34528774
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:23 schreef raphidae het volgende:
Ik snap de hele ophef niet eigenlijk. Het was iig mij bekend dat artsen in de praktijk opgeleid worden, en ik zie het verschil niet tussen een co-assistent die om te leren iemands hart bevoeld tijdens een open hart operatie (of iets dergelijks) en een co-assistent die een vagina of een anus bevoeld als daar 'werk' aan verricht moet worden.

Volgens mij snappen de meesten het verschil tussen medische wetenschap en sexualiteit niet helemaal.

Daarnaast lijkt mij het bevoelen van een intern orgaan even, zo niet meer, 'intiemer' dan een vagina of een anus, maar daar is dan weer geen ophef over.
[..]

Het hele idee is nou juist dat er al toestemming gegeven is voor 'gefrut' door de patient, want anders was er geen operatie he. Alleen wordt er meerdere keren 'gefrut'.

Het hele bericht speelt gewoon in op de verschillende gevoelens die het publiek heeft bij "Co-assistent betast vagina vrouw onder narcose" en "Co-assistent betast lever man onder narcose" daarbij implicerend dat er bij de betreffende co-assistenten ook een dergelijk verschil in intentie bestaat, terwijl dat nou juist niet zo is...
Van mij mogen ze aan m'n lul komen, van jou mogen ze aan je lul komen, maar andere mensen denken daar nou eenmaal anders over.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 20:26:04 #129
138514 1ofthefew
always on the run
pi_34528777
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:24 schreef Aarde het volgende:

[..]

in het artikel wordt gesuggereerd dat studenten aangemoedigd worden te gaan voelen, of zoiets. het lijkt me dat dit van te voren duidelijk moet worden gemaakt aan de patient. is dat nu teveel gevraagd ofzo? het gebeurt toch al meestal? waarom niet altijd en zeker bij dit soort gevoeligere zaken?
hoezo gevoelligere zaken? zelfde toch als een andere operatie...
trouwens het zijn al basisartsen dus geen 1ejaars die lekker aan het knoeien zijn ...
De wereld is op hol geslagen
pi_34528792
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:25 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Exactly my point.
technocraat... dus als ik je vrouw aan d'r wang voel is dat hetzelfde als dat ik aan d'r vagina zit? nee. en dat is voor patienten ook niet hetzelfde dat zou je als dr (wat ben je precies? huisarts?) moeten kunnen doorgronden lijkt me.
STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
pi_34528830
Ach, iedereen kan er tegen zijn, op de operatiekamer bepaalt de operateur uiteindelijk het beleid. In een onderwijs setting moet je er gewoon rekening mee houden dat er meerdere mensen meekijken en meedoen. Meer woorden zal ik er niet vuil aanmaken.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 20:27:46 #132
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34528839
quote:
Volgens mij snappen de meesten het verschil tussen medische wetenschap en sexualiteit niet helemaal.
Wetenschap kent ook haar eigen ethiek; en wellicht de belangrijkste punten daarbij zijn dat mensen alleen op basis van vrijwilligheid onderzoeksobject mogen zijn en dat de integriteit van onderzoeksobjecten nooit mag worden aangetast. Volgensmij worden in dit geval beide punten al geschonden
  vrijdag 27 januari 2006 @ 20:28:13 #133
138514 1ofthefew
always on the run
pi_34528854
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:26 schreef Aarde het volgende:

[..]

technocraat... dus als ik je vrouw aan d'r wang voel is dat hetzelfde als dat ik aan d'r vagina zit? nee. en dat is voor patienten ook niet hetzelfde dat zou je als dr (wat ben je precies? huisarts?) moeten kunnen doorgronden lijkt me.
voor een normaal mens in een normale situatie is er wel verschil tussen vagina en wang.
geld niet voor een arts.
de een wil sexuele behoeftebevrediging en de ander bevrediging van zijn werk, zijn doel bereiken...
  vrijdag 27 januari 2006 @ 20:28:54 #134
122567 Cheesecake
Is het Sjors?
pi_34528883
quote:
Ik snap de hele ophef niet eigenlijk. Het was iig mij bekend dat artsen in de praktijk opgeleid worden, en ik zie het verschil niet tussen een co-assistent die om te leren iemands hart bevoeld tijdens een open hart operatie (of iets dergelijks) en een co-assistent die een vagina of een anus bevoeld als daar 'werk' aan verricht moet worden.

Daarnaast lijkt mij het bevoelen van een intern orgaan even, zo niet meer, 'intiemer' dan een vagina of een anus, maar daar is dan weer geen ophef over.
[..]

Het hele idee is nou juist dat er al toestemming gegeven is voor 'gefrut' door de patient, want anders was er geen operatie he. Alleen wordt er meerdere keren 'gefrut'.

Het hele bericht speelt gewoon in op de verschillende gevoelens die het publiek heeft bij "Co-assistent betast vagina vrouw onder narcose" en "Co-assistent betast lever man onder narcose" daarbij implicerend dat er bij de betreffende co-assistenten ook een dergelijk verschil in intentie bestaat, terwijl dat nou juist niet zo is...
Volgens mij is het nog steeds zo dat wanneer je instemt met een operatie, je niet meteen toestemming geeft aan meerdere medische studenten om ook meteen eventjes je vagina mee te nemen.
pi_34528886
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:25 schreef schatje het volgende:

[..]

Wel dat je lichaam als 'oefenpop'wordt gebruikt. Dat doel staat van tevoren vast.
precies. we hoeven niet te gaan doen alsof artsen een onbeperkte bevoegdheid hebben voor het uitvoeren van bepaalde handelingen omdat dat hen goed dunkt. een arts werkt in dienst van de patient, en dient zich dan ook zorgverlenend te gedragen. de patient is geen eigendom van de arts.

ik wil alleen handelingen uitgevoerd krijgen die in mijn belang zijn. en ik denk dat als ze het mij zouden vragen of er een paar artsen in opleiding mee zouden mogen helpen met de behandeling, dat ik hier helemaal geen bezwaar tegen zou hebben. maar ik wil er wel van op de hoogte zijn.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_34528888
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:27 schreef KonnieKipke het volgende:
Ach, iedereen kan er tegen zijn, op de operatiekamer bepaalt de operateur uiteindelijk het beleid. In een onderwijs setting moet je er gewoon rekening mee houden dat er meerdere mensen meekijken en meedoen. Meer woorden zal ik er niet vuil aanmaken.
Nou, en als je dat van te voren zegt is er inderdaad niks mis mee.

Maar zoals het in de OP wordt gesteld, gebeurt dat niet altijd.
pi_34528889
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:27 schreef KonnieKipke het volgende:
gelukkig denkt niet de hele medische wereld zoals deze fokkende dok he gelukkig zijn er die begrijpen dat dit een gevoelig punt is en als zodanig genuanceerd dient te worden behandeld.

pi_34528890
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:26 schreef Aarde het volgende:

[..]

Als jij co-assistent was, en de gynaecoloog zou jou willen laten voelen hoe een cervixcarcinoom voelt bij mijn vrouw zou ik dat niet meer dan zelfsprekend vinden, dat jij haar vaginaal toucheerde. En wat mij betreft nog 10 anderen. Maar kennelijk is het een vrouwen-integriteits-aantastingsprobleempje.
pi_34528921
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:29 schreef Aarde het volgende:

[..]

gelukkig denkt niet de hele medische wereld zoals deze fokkende dok he gelukkig zijn er die begrijpen dat dit een gevoelig punt is en als zodanig genuanceerd dient te worden behandeld.
Er zullen medici het met mij eens zijn, en anderen niet en het standpunt in de OP nastreven. Ik geef mijn eigen mening weer.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 20:29:54 #140
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34528922
Raphidae en Konniekipke snappen de ophef niet.

De vice-voorzitter van de beroepsvereniging voor gynaecologen NVOG snapt de ophef kennelijk wel, want die noemt de bevindingen,,zeer ernstig en absoluut niet van deze tijd" en de vereniging kondigt maatregelen aan om een eind te maken aan de praktijken. (zie OP)

Leg me dat dan eens uit.
The love you take is equal to the love you make.
pi_34528950
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:29 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Er zullen medici het met mij eens zijn, en anderen niet en het standpunt in de OP nastreven. Ik geef mijn eigen mening weer.
En het is de patient zijn eigen lijf.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 20:30:49 #142
83951 rashudo
project 2501
pi_34528959
Als mijn auto in de garage staat wil ik ook niet dat 5 monteurs in opleiding gaan oefenen op het vervangen van mijn koppakking. Ik wil alleen dat mijn olie ververst wordt. Verder moeten ze niks doen.
Their eyes opaque.
pi_34528970
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:28 schreef 1ofthefew het volgende:

[..]

voor een normaal mens in een normale situatie is er wel verschil tussen vagina en wang.
geld niet voor een arts.
de een wil sexuele behoeftebevrediging en de ander bevrediging van zijn werk, zijn doel bereiken...
wat een onzin. er zit wel deglijk verschil tussen, al was het maar omdat je nooit een rechtzaak zult krijgen van onnodig in iemands oor kijken maar toch echt wel van onnodig iemands vagina betasten. dat jullie dit zo technocratisch benaderen binnen een maatschappelijke discussie is echt een manco aan je opleiding.

pi_34528974
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:29 schreef Lienekien het volgende:
Raphidae en Konniekipke snappen de ophef niet.

De vice-voorzitter van de beroepsvereniging voor gynaecologen NVOG snapt de ophef kennelijk wel, want die noemt de bevindingen,,zeer ernstig en absoluut niet van deze tijd" en de vereniging kondigt maatregelen aan om een eind te maken aan de praktijken. (zie OP)

Leg me dat dan eens uit.
Ja, dat vroeg ik dus ook, maar KK lacht dan maar wat.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 20:31:20 #145
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34528984
quote:

[..]

Als jij co-assistent was, en de gynaecoloog zou jou willen laten voelen hoe een cervixcarcinoom voelt bij mijn vrouw zou ik dat niet meer dan zelfsprekend vinden, dat jij haar vaginaal toucheerde. En wat mij betreft nog 10 anderen. Maar kennelijk is het een vrouwen-integriteits-aantastingsprobleempje.
Volgensmij is het wel meer dan dat. Het is niet minder dan een overtreding van de wet, en eng gezien zelfs het schenden van een grondrecht en een mensenrecht. Daar zou ik niet lichtzinnig aan voorbij gaan
  vrijdag 27 januari 2006 @ 20:32:15 #146
138514 1ofthefew
always on the run
pi_34529010
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:29 schreef MrBean het volgende:

[..]

Nou, en als je dat van te voren zegt is er inderdaad niks mis mee.

Maar zoals het in de OP wordt gesteld, gebeurt dat niet altijd.
jij gaat er dus automatisch vanuit dat een operatie een vaste procedure is die vooraf kan worden voorspelt en dat alle patienten dat als ze gevraagd worden ja zullen zeggen.

bovendien maakt een egocentrisch persoon met schaamte een probleem van haar kut terwijl een arts de medici een vagina als een natuurlijk normaal iets zin...
pi_34529015
quote:

[..]

ik ben blij dat je mijn dok niet bent als je zo makkelijk iets afdoet dat bij veel mensen gevoelig ligt. huisarts gok ik.

pi_34529021
quote:

[..]

Als jij co-assistent was, en de gynaecoloog zou jou willen laten voelen hoe een cervixcarcinoom voelt bij mijn vrouw zou ik dat niet meer dan zelfsprekend vinden, dat jij haar vaginaal toucheerde. En wat mij betreft nog 10 anderen. Maar kennelijk is het een patienten-integriteits-aantastingsprobleempje.
En om wie draait het nou allemaal uiteindelijk? Juist.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 20:32:33 #149
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_34529024
Nou heb ik de afgelopen 3 jaar toch wel zo'n 50 - 100x met m'n benen in de beugels gehangen op een gyneacologische tafel. In een academisch ziekenhuis en regelmatig waren er dus ook co-assistenten aanwezig.
Er is altijd gevraagd of ik het oke vond dat de co-ass. aanwezig was en of ik het oke vond als de co-ass iets wilde doen. Zo zijn er diverse inwendige echo's dubbel gedaan omdat de gyn het nog even snel nakeek, of waarbij de gyn 'meestuurde' met de co-ass.
Ik denk dat er maar erg weinig vrouwen nee zeggen tegen zulke dingen. Zo lang het maar gewoon gevraagd wordt en er normaal over wordt gedaan.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_34529049
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:32 schreef E.T. het volgende:

Ik denk dat er maar erg weinig vrouwen nee zeggen tegen zulke dingen. Zo lang het maar gewoon gevraagd wordt en er normaal over wordt gedaan.
Precies.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')