Ja maar is dat probleem er dan?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:34 schreef 1ofthefew het volgende:
[..]
als voorbeeld, als er te weinig praktijkervaring is dan kunnen ze niet af studeren. of de norm word omlaag geschroeft of de student gaat wat langer door om zo nog aan zijn aantal praktijkervaringen te komen.
Jij staat natuurlijk maandag direct op de stoep bij het dichtstbijzijnde academisch ziekenhuis om je aan te bieden als vrijwilliger voor prostaatonderzoek.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:41 schreef 1ofthefew het volgende:
zo fantastisch, mensen willen wel de beste zorg maar willen niet dat mensen leren van hun lichaam.
Hoezo goor egocentrisch ingetseld
je mist duidelijk het punt dat het zonder medeweten danwel toestemming gebeurd... daarbij is het vanuit de medische wereld zelf naar buiten gebracht (wat ik een goede zaak vind)quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:41 schreef 1ofthefew het volgende:
zo fantastisch, mensen willen wel de beste zorg maar willen niet dat mensen leren van hun lichaam.
dus jij vind het niet erg dat een student ipv 100 praktijklessen er nog maar 40 heeft gehad?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:41 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ja maar is dat probleem er dan?
En zo ja, dan is dat nog geen excuus om ongevraagd intiem onderzoek bij iemand te doen door derden. Hoogstens om meer voorlichting te geven over wat er gebeurd tijdens zulke onderzoekjes door studenten en hoe weinig het eigenlijk voorsteld.
Dat is niet waar. Er zijn denk ik aardig wat vrouwen die hier helemaal geen problemen mee hebben, maar zij willen gewoon dat het hen vooraf gevraagd wordt.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:41 schreef 1ofthefew het volgende:
hoe wil je mensen goed opleiden als er teveel weigeraars zijn?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:44 schreef Aarde het volgende:
[..]
je mist duidelijk het punt dat het zonder medeweten danwel toestemming gebeurd... daarbij is het vanuit de medische wereld zelf naar buiten gebracht (wat ik een goede zaak vind)
voortaan toestemming vragen
finit
Nee, maar ik denk wel veel die het niets uit maakt.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:38 schreef 1ofthefew het volgende:
[..]
vragen:
1) wil jij een goede arts die je helpt?
2) denk jij dat iedere vrouw zo vrij is in gedachten om geen problemen te hebben met onderzoek aan de vagina.
Je praat dus eigenlijk een beetje onzin.quote:3) Hoe denk je dat je een goed arts word... alleen door de theorie of door flink veel praktijkervaring?
en nee ik heb geen feiten of rapporten maar als je uitgaat van de schaamte van de mens is het gewoon heel aannemelijk dat er te weinig kandidaten zijn die mee willen werken
Dat is discriminatie.quote:en als ik dit gezeur zo hoor moeten ze in de verzekering en opleiding maar eens onderscheid gaan maken tussen 2 soorten patienten: zeikerds en normale mensen
zeikerds krijgen de LOI arts en de normale de capabele arts die ook automatisch recht heeft tijdens operatie om je lichaam te gebruiken voor lesdoeleinden
Laat ik het eens met medicijnen vergelijken, ligt ook in de medische hoek.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:41 schreef 1ofthefew het volgende:
¤quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:46 schreef 1ofthefew het volgende:
[..]
hoe wil je mensen goed opleiden als er teveel weigeraars zijn?
wat is jouw oplossing?
quote:dus je hebt recht op zorg maar je hoeft niet mee te werken om goede zorg voor toekomstige generaties in stand te houden?
als mensen zouden meewerken zouden ze het ook niet stiekem hoeven te doen!
Je blijft er maar vanuit gaan dat er een tekort is aan mensen die toestemming willen geven. Maar dat kun jij helemaal niet staven! Je argumentatie is daarmee wel erg zwak opgebouwd.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:46 schreef 1ofthefew het volgende:
[..]
wat is jouw oplossing?
dus je hebt recht op zorg maar je hoeft niet mee te werken om goede zorg voor toekomstige generaties in stand te houden?
quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:46 schreef Cheesecake het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Er zijn denk ik aardig wat vrouwen die hier helemaal geen problemen mee hebben, maar zij willen gewoon dat het hen vooraf gevraagd wordt.
Hoe kom jij aan deze cijfers dat studenten te weinig praktijklessen hebben?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:44 schreef 1ofthefew het volgende:
[..]
dus jij vind het niet erg dat een student ipv 100 praktijklessen er nog maar 40 heeft gehad?
Nou, niet dus, dat is nou net het probleem!quote:lijkt me sterk dat artsen niet getrained zijn in communicatieve vaardigheden, dus die zullen het ook wel netjes kunnen vragen en goede voorlichting geven aangezien zij de kennis hebben.
Toe maar jongen! Scheld maar los! Iedereen is een klootzak behalve jij!quote:feit blijft dat het een intieme plek is waar animo voor meewerken niet groot voor is ---> of ben je zo achterlijk dat je je dat niet kan voorstellen?
Nou dat zegt dus eigenlijk al genoeg, dat het stiekem gedaan moet worden. Wie wat de verbergen heeft, kan je niet vertrouwen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:48 schreef 1ofthefew het volgende:
[..]
![]()
dus als de medici weet dat vrouwen alleen maar willen weten dat ze ook de wetenschap dienen door studenten te laten leren dan is het wel goed.
waarom vraagt de arts niet even:
wilt u meewerken aan onderzoek waarbij we u integer zullen behandelen en u toekomstige studenten helpt opleiden tot goede medici?
lijkt me simpeler en minder gevaarlijk dan het stiekemm doen.
of zouden toch veel vrouwen weigeren denk je![]()
er moet een reden zijn waarom ze het stiekem doen!quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je blijft er maar vanuit gaan dat er een tekort is aan mensen die toestemming willen geven. Maar dat kun jij helemaal niet staven! Je argumentatie is daarmee wel erg zwak opgebouwd.
Zie de gecursiveerde tekst: dat is nou precies zoals het zou moeten gaan.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:48 schreef 1ofthefew het volgende:
[..]
![]()
dus als de medici weet dat vrouwen alleen maar willen weten dat ze ook de wetenschap dienen door studenten te laten leren dan is het wel goed.
wilt u meewerken aan onderzoek waarbij we u integer zullen behandelen en u toekomstige studenten helpt opleiden tot goede medici?
het kan toch niet zo zijn dat als er teveel 'weigeraars' (ja hallo het is hun lichaam niet het jouwe) zijn dat ze het dan maar stiekum gaan doen ... wat een moraal hou jij erop na zeg ik wordt er naar van.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:46 schreef 1ofthefew het volgende:
[..]
wat is jouw oplossing?
dus je hebt recht op zorg maar je hoeft niet mee te werken om goede zorg voor toekomstige generaties in stand te houden?
Kijk daar zeg je me wat. Waar het omgaat in dit verhaal is dat er niet "zo maar" studenten gaan voelen als jij onder narcose gaat. Als jij aan een liesbreuk geopereerd wordt gaat er echt nietmand aan je zitten voelen zonder dat je dat weet. Dat gebeurt enkel en alleen bij operaties waarbij het nodig is dat er anaal dan wel vaginaal getoucheerd wordt. Daar zal de arts dat zelf doen, en mogelijk ook de (co-)assistent. Het verhaal wordt echt enorm opgeblazen door te stellen dat elke geneeskunde student in de poepert van een willekeurige operatie patient staat te roeren.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:55 schreef Aarde het volgende:
[..]
Ik vind deze casus niet vergelijkbaar met waar het topic over gaat. Dit lijkt me een normaal onderdeel van de opleiding - en jij bent de supervisor en eindverantwoordelijk. De assistent doet een handeling die noodzakelijk is voor de behandeling die de patient ondergaat. Als een chirurg een operatie doet en daar van te voren over is gesproken, is aangegeven dat er een assistent chrirug bij is die ondersteunt, dan lijkt het me ook geen probleem als deze voelt etc. Nodig voor de training en de opleiding. Het idee dat een aantal studenten die niet direct bij de behandeling betrokken zijn, net na de narcose maar voor de operatie de patient - zonder toestemming van de betrokkene - betasten, en dan ook nog eens op zeer intieme plaatsen - dat vind ik verkeerd. Waarom zou je hier niet explicitere toestemming voor vragen? Ik las dat het bij andere ingrepen ook gebeurt - dat studenten langskomen en eventueel eea bestuderen mbt de aandoening - maar dat hie wel toestemming voor wordt gegeven.
In basis vind ik een goede regel dat wat je liever niet openbaar hebt, dat dat eigenlijk niet helemaal netjes is. In dit geval vind ik het pijnlijk niet netjes. Ik zeg nu - maar ja ik zit niet in de situatie - dat ik gewoon toestemming zou geven als duidelijk is besproken waarom hoe en wat. Maar het idee dat dit soort dingen gebeuren zonder dat je ervan op de hoogte wordt gebracht is toch wel enigzins beangstigend.
Inderdaad. Daar wordt al een hele tijd mee geschermd, maar meer dan een vage aanname is het nooit geworden..quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waar blijkt dat uit, dat er te weinig vrouwen zijn die willen meewerken?
quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:50 schreef 1ofthefew het volgende:
[..]
er moet een reden zijn waarom ze het stiekem doen!
1) studenten en artsen zijn geile rukkers die je kutje onder blaffen tijdens de operatie
2) ze zijn lui en zetten hun carriere op het spel voor de spanning door mensen die wel willen mee werken niet te vragen en intelichten
3) er willen weinig mensen meewerken omdat de VAGINA een TABOE is waar veel SCHAAMTEGEVOELENS bij komen kijken
En jij vindt het OK dat mensen iets bij jou doen waar je je eigenlijk voor schaamt?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:50 schreef 1ofthefew het volgende:
[..]
3) er willen weinig mensen meewerken omdat de VAGINA een TABOE is waar veel SCHAAMTEGEVOELENS bij komen kijken
en als ze niet willen meewerken dan, en je keer op keer nee krijgt te horen en je wel die studenten moet opleiden...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zie de gecursiveerde tekst: dat is nou precies zoals het zou moeten gaan.
Hear, hear!quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:51 schreef Aarde het volgende:
[..]
het kan toch niet zo zijn dat als er teveel 'weigeraars' (ja hallo het is hun lichaam niet het jouwe) zijn dat ze het dan maar stiekum gaan doen ... wat een moraal hou jij erop na zeg ik wordt er naar van.
Ik zeg niet dat iedereen hiermee akkoord gaat, maar er zijn absoluut vrouwen die hier geen enkel probleem mee hebben en zelf ook wel inzien dat zij door hun medewerking aan dergelijke onderzoeken te verlenen uiteindelijk ook zichzelf helpen. Ik verwacht niet dat zij dit alleen doen om de arts een plezier te doen. Het gaat meer om het idee: geen gefrut aan mijn kut zonder mijn toestemming.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:48 schreef 1ofthefew het volgende:
[..]
![]()
maar waarom dan geen toestemming vragen? bij andere operaties waar studenten aanwippen wordt het ook gedaan las ik in dit topic. kleine moeite en het voorkomt misverstanden. en dit soort - naar mijn mening toch wel pijnlijke - nieuwsberichten. ik zeg niet dat het verkeerd is DAT het gebeurd, alleen de manier waarop (zonder toestemming van de patient en zonder dat deze hiervan op de hoogte wordt gebracht).quote:Op vrijdag 27 januari 2006 19:53 schreef NoXxa het volgende:
[..]
Kijk daar zeg je me wat. Waar het omgaat in dit verhaal is dat er niet "zo maar" studenten gaan voelen als jij onder narcose gaat. Als jij aan een liesbreuk geopereerd wordt gaat er echt nietmand aan je zitten voelen zonder dat je dat weet. Dat gebeurt enkel en alleen bij operaties waarbij het nodig is dat er anaal dan wel vaginaal getoucheerd wordt. Daar zal de arts dat zelf doen, en mogelijk ook de (co-)assistent. Het verhaal wordt echt enorm opgeblazen door te stellen dat elke geneeskunde student in de poepert van een willekeurige operatie patient staat te roeren.
Dat gebeurt gewoon niet!!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |