bronquote:ROTTERDAM - Vrouwen die een gynaecologische operatie ondergaan, worden zonder het te weten geregeld ingezet als levende oefenpop.
Als de patiënt eenmaal onder narcose is en niets meer merkt, doen geneeskundestudenten ervaring op met inwendig, vaginaal onderzoek.
De praktijken, waarbij soms vier mensen na elkaar de bewusteloze patiënt bevoelen, spelen zich af in grote ziekenhuizen in ons land. Opleiders, gynaecologen, sporen studenten daartoe aan.
Tegen alle fatsoensnormen en wettelijke regels in, krijgen studenten zo gelegenheid het ’vaginaal toucher’ te oefenen. Zij voelen daarbij met twee vingers in de schede en een hand op de buik om eventuele afwijkingen vast te stellen. Op die manier worden zij soms ook getraind in anaal onderzoek, zowel bij mannen als vrouwen.
Dat zeggen geneeskundestudenten tegenover deze krant. Dat het niet om incidenten gaat, wordt bevestigd door de eerste conclusies van nog lopend, landelijk onderzoek aan het Centrum voor Ethiek en Levensbeschouwing van het VU Medisch Centrum in Amsterdam.
Ook daarin geven toekomstige artsen aan dat zij regelmatig vaginale onderzoeken uitvoeren, terwijl de verdoofde patiënt daar nooit toestemming voor heeft gegeven.
,,Je kunt het geen verkrachting noemen, maar zo voelt het wel,’’ zegt een 25-jarige student vandaag in het AD. Zij wil anoniem blijven uit angst dat medici haar carrière in de knop zullen breken.
Volgens Johan Legemaate, verbonden aan artsenorganisatie KNMG en hoogleraar gezondheidsrecht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, kan de handelwijze niet door de beugel. Hij spreekt van een ‘inbreuk op de integriteit van het menselijk lichaam’.
De beroepsvereniging voor gynaecologen NVOG is geschokt door de bevindingen. ,,Zeer ernstig en absoluut niet van deze tijd,’’ zegt vice-voorzitter Ellen Everhardt. De vereniging kondigt maatregelen aan om een eind te maken aan de praktijken.
Ik sta elke dag op de operatie kamer. Ik ben anesthesie assistent. Ik ben de gene die jou bewaakt terwijl jij slaapt of een ruggeprik gehad hebt. Ik vind het goed dat dit onderwerp besproken wordt binnen de medische wereld. Maar ik ben niet blij met de manier waarop de media dit presenteerd. En ik lees al helemaal tenen krommend hoe sommige mensen hierop reageren.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:31 schreef Aarde het volgende:
[..]
ik denk dat je de medische wereld met deze eng-technische houding meer kwaad dan goed doet. wetsartikelen? ...
ga je nog inhoudelijk reageren op het feit dat dit nu binnen medische kringen een discussiepunt is ? en wat is jouw beroep precies. je impliceert dat je er veel van af weet, dus het lijkt me relevante informatie.
Ik wil ook wel even op jouw oefenen, en jij bent ook te dom om dat te begrijpen, dus niet zeuren.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:34 schreef thabit het volgende:
[..]
Ook juristen behoren tot de groep mensen die te dom zijn om het te begrijpen.
Onderbouwende reacties gaarne. Dit discusieert niet.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik wil ook wel even op jouw oefenen, en jij bent ook te dom om dat te begrijpen, dus niet zeuren.
Als ik lees wat er gebeurt in de operatie kamer, dan wil in NU amerikaanse toestanden van aansprakelijkheids claims en smartegeld, om technocratische hufterigheid die mensen als jij blootleggen dood te knuppelen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:37 schreef NoXxa het volgende:
[..]
Ik sta elke dag op de operatie kamer. Ik ben anesthesie assistent. Ik ben de gene die jou bewaakt terwijl jij slaapt of een ruggeprik gehad hebt. Ik vind het goed dat dit onderwerp besproken wordt binnen de medische wereld. Maar ik ben niet blij met de manier waarop de media dit presenteerd. En ik lees al helemaal tenen krommend hoe sommige mensen hierop reageren.
Eerlijk gezegd vind ik dat de Fokkers nog het meest geredeneerd en inhoudelijk reageren dan waar ook. (lees even de reacties onder het artikel op de AD website...)
Ik ga er al niet eens op in.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als ik lees wat er gebeurt in de operatie kamer
Beste Piet,quote:Omdat ik dat niet wil.
Het is mijn lichaam, en als met wil oefenen, dan heb je dat te vragen, knurft!
Als ik naar mijn huisarts ga en die heeft een student meelopen, dan vraagt ie ook of dat okay is.
Lijkt me verstandig dat mensen als jij op het moment kleine broodjes bakken, ipv zo een arrogantie ten opzichte van patienten bloot te leggen, want ik geef je op een briefje dat je anders menigten met hooivorken en fakkels voor de deur hebt.quote:
Als je niet genoeg mensen kan vinden waar je vrijwillig op kan oefenen dan betaal je er maar voor.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:41 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
Beste Piet,
Je moet die vergelijking niet maken, want iemand in zijn/haar oor kijken is heel iets anders dan iemand in de kut kijken.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat er niet voldoende vrouwen bereid zijn om uit zichzelf mee te werken, want zoals ik eerder al zei dan werd er vooraf wel toestemming gevraagd. Nu kun je dus niet verwachten dat een gyneacoloog zijn/haar werk pas leert op het moment dat deze aan een echte baan in een ziekenhuis begint.
Ik durf het nog stelliger te beweren. Ik zie geen andere mogelijkheid om dit probleem aan te pakken en daarom hebben de vrouwen als bevolkingsgroep het aan zichzelf te danken.
Dus dames niet zeiken.![]()
Misschien is daar niet genoeg geld voorquote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je niet genoeg mensen kan vinden waar je vrijwillig op kan oefenen dan betaal je er maar voor.
Jij gaat er voor het gemak maar vanuit? En vervolgens durf je nog stelliger te beweren dat er geen andere mogelijkheid is?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:41 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
Beste Piet,
Je moet die vergelijking niet maken, want iemand in zijn/haar oor kijken is heel iets anders dan iemand in de kut kijken.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat er niet voldoende vrouwen bereid zijn om uit zichzelf mee te werken, want zoals ik eerder al zei dan werd er vooraf wel toestemming gevraagd. Nu kun je dus niet verwachten dat een gyneacoloog zijn/haar werk pas leert op het moment dat deze aan een echte baan in een ziekenhuis begint.
Ik durf het nog stelliger te beweren. Ik zie geen andere mogelijkheid om dit probleem aan te pakken en daarom hebben de vrouwen als bevolkingsgroep het aan zichzelf te danken.
Dus dames niet zeiken.![]()
Betalen die studenten zelf maar voor, je kan je ook laten pijpen voor een karig bedrag, dus ff voelen moet geen probleem zijn.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:45 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
Misschien is daar niet genoeg geld voor
Je haalt dingen doorelkaar lieve schat. Mannen vertellen nooit onzin dat doen julliequote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij gaat er voor het gemak maar vanuit? En vervolgens durf je nog stelliger te beweren dat er geen andere mogelijkheid is?
Totdat je met enige onderbouwing komt, ga ik er dan maar vanuit dat jouw beweringen onzin zijn.
Er zijn vrouwen die als vrijwilliger gynaecologisch onderzoek op zich laten oefenen. Die vrouwen moet je niet belachelijk maken, ze doen goed werk.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Betalen die studenten zelf maar voor, je kan je ook laten pijpen voor een karig bedrag, dus ff voelen moet geen probleem zijn.
Puik plan een studiebeurs is al een giga vetpot.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Betalen die studenten zelf maar voor, je kan je ook laten pijpen voor een karig bedrag, dus ff voelen moet geen probleem zijn.
Ach ja, mijn fout dat ik serieus op je reageerde.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:48 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
Je haalt dingen doorelkaar lieve schat. Mannen vertellen nooit onzin dat doen jullie
Zoals ik in het eerste topic al zei, de studenten in opleiding kunnen ook zelf voor patiënt spelen. Laat ze dat lekker doen i.p.v. zonder toestemming de gewone patiënt die er vanuit gaat dat zijn vetrouwen niet wordt beschaamd voor 'oefenpop' te gebruiken.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:45 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
Misschien is daar niet genoeg geld voor
Ik vind deze casus niet vergelijkbaar met waar het topic over gaat. Dit lijkt me een normaal onderdeel van de opleiding - en jij bent de supervisor en eindverantwoordelijk. De assistent doet een handeling die noodzakelijk is voor de behandeling die de patient ondergaat. Als een chirurg een operatie doet en daar van te voren over is gesproken, is aangegeven dat er een assistent chrirug bij is die ondersteunt, dan lijkt het me ook geen probleem als deze voelt etc. Nodig voor de training en de opleiding. Het idee dat een aantal studenten die niet direct bij de behandeling betrokken zijn, net na de narcose maar voor de operatie de patient - zonder toestemming van de betrokkene - betasten, en dan ook nog eens op zeer intieme plaatsen - dat vind ik verkeerd. Waarom zou je hier niet explicitere toestemming voor vragen? Ik las dat het bij andere ingrepen ook gebeurt - dat studenten langskomen en eventueel eea bestuderen mbt de aandoening - maar dat hie wel toestemming voor wordt gegeven.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:29 schreef NoXxa het volgende:
[..]
Goed voorbeeld. De anesthesist zegt tegen jou dat hij je in slaap gaat maken. Voor een narcose krijgt elke patien O2 toegedient. Stel nou dat de anesthesist jou zuurstof geeft en ik (zijn assistent) spuit het narcose middel.
Ben ik dan ook strafbaar? Zou jij daar als patient bezwaar op aantekenen als je dat van te voren wist? En zo kan ik er nog vele geven, maar dat heb ik dus al gezegd ik ga het niet doen omdat de meeste mensen hier te dom zijn om te begrijpen hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt.
En ik ben geen afgezant van de medische wereld. Ik zit hier prive, en geeft prive mijn mening. En ik wist niet (tot vandaag) dat dit ter discussie stond.
Dankjewel.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lijkt me verstandig dat mensen als jij op het moment kleine broodjes bakken, ipv zo een arrogantie ten opzichte van patienten bloot te leggen, want ik geef je op een briefje dat je anders menigten met hooivorken en fakkels voor de deur hebt.
Sorry als je dat zo opvat, dat is absoluut niet mijn bedoeling.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Er zijn vrouwen die als vrijwilliger gynaecologisch onderzoek op zich laten oefenen. Die vrouwen moet je niet belachelijk maken, ze doen goed werk.
Jij spoort niet he?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:41 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
Beste Piet,
Ik had topic deel 1 onder NWS gezet, snap ook niet wat ie hier doet, maybe vinden de mods het lekker kinky.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:59 schreef Tafkahs het volgende:
het is maar wat je onder lifestyle vat. Ik vond Nws toch een iets subtieler karakter hebben..
Ok, dan begreep ik het verkeerd.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sorry als je dat zo opvat, dat is absoluut niet mijn bedoeling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |