abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34508934
quote:
ROTTERDAM - Vrouwen die een gynaecologische operatie ondergaan, worden zonder het te weten geregeld ingezet als levende oefenpop.

Als de patiënt eenmaal onder narcose is en niets meer merkt, doen geneeskundestudenten ervaring op met inwendig, vaginaal onderzoek.

De praktijken, waarbij soms vier mensen na elkaar de bewusteloze patiënt bevoelen, spelen zich af in grote ziekenhuizen in ons land. Opleiders, gynaecologen, sporen studenten daartoe aan.

Tegen alle fatsoensnormen en wettelijke regels in, krijgen studenten zo gelegenheid het ’vaginaal toucher’ te oefenen. Zij voelen daarbij met twee vingers in de schede en een hand op de buik om eventuele afwijkingen vast te stellen. Op die manier worden zij soms ook getraind in anaal onderzoek, zowel bij mannen als vrouwen.

Dat zeggen geneeskundestudenten tegenover deze krant. Dat het niet om incidenten gaat, wordt bevestigd door de eerste conclusies van nog lopend, landelijk onderzoek aan het Centrum voor Ethiek en Levensbeschouwing van het VU Medisch Centrum in Amsterdam.

Ook daarin geven toekomstige artsen aan dat zij regelmatig vaginale onderzoeken uitvoeren, terwijl de verdoofde patiënt daar nooit toestemming voor heeft gegeven.

,,Je kunt het geen verkrachting noemen, maar zo voelt het wel,’’ zegt een 25-jarige student vandaag in het AD. Zij wil anoniem blijven uit angst dat medici haar carrière in de knop zullen breken.

Volgens Johan Legemaate, verbonden aan artsenorganisatie KNMG en hoogleraar gezondheidsrecht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, kan de handelwijze niet door de beugel. Hij spreekt van een ‘inbreuk op de integriteit van het menselijk lichaam’.

De beroepsvereniging voor gynaecologen NVOG is geschokt door de bevindingen. ,,Zeer ernstig en absoluut niet van deze tijd,’’ zegt vice-voorzitter Ellen Everhardt. De vereniging kondigt maatregelen aan om een eind te maken aan de praktijken.
bron

In één woord schandalig. Juist van een ziekenhuis verwacht je niet dat je vertrouwen op zo'n manier wordt beschaamd. Op zich is er ook niets mis mee dat een patiënt voor 'oefenpop' speelt. Mits er maar wordt gevraagd of de persoon in kwestie er bezwaar tegen heeft. Anders is het inderdaad een soort van verkrachting.

Wat is jullie mening hierover?
pi_34509013
Ik ben het helemaal met je eens, die sexloze artsjes moeten zeker ook aan hun trekken komen de sickos
pi_34509027
Ach, ze heeft er geen nadeel van en die artsen in opleiding moeten toch een beetje ervaring opdoen.
Vragen is opzich wel zo beleefd, maar als je toch een of andere gynaecologische ingreep ondergaat, kan het toch geen kwaad dat ze ff in je poes kijken?

Naja, ik ben een man, misschien is het voor mij anders. Lijkt mij ook niet tof als ze mij een breinaald in mn pisbuis rammen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 09:55:41 #4
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_34509033
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 09:54 schreef Kalkeun het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens, die sexloze artsjes moeten zeker ook aan hun trekken komen de sickos
euhm.... dat snap ik weer niet. Ik ga er nog wel vanuit dat ze het doen voor de studie en niet voor hun eigen sexuele pleziertjes

Het is inderdaad erg schandalig dat dit gebeurt.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_34509052
Je kunt het geen vekrachting noemen? Nou zo zie ik het eigelijk wel. Echt te ranzig voor woorden...je denkt dat je door 1 arts wordt geholpen. Maar ondertussen staat er 4 andere op je te oefenen.
pi_34509066
Sowieso vind ik dat er toestemming gevraagd moet worden, je kunt dat niet zomaar doen. Ik zelf zou er denk ik geen bezwaar tegen hebben, maar het moet dan wel van te voren kenbaar gemaakt worden.

Mijn eigen ervaring is wel dat eigenlijk bij alles gevraagd wordt of je bezwaar hebt tegen de aanwezigheid van studenten of dat zij bepaalde handelingen verrichten. Bij een bezwaar (eenmaal gehad) wordt er ook niet doorgevraagd.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 09:57:22 #7
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_34509067
Belachelijk dat dit gebeurt zonder toestemming te vragen en verlenen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_34509076
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 09:54 schreef Kalkeun het volgende:
Ze zijn geen haar beter dan die lui die GHB in drankjes flikkeren. Het komt eigenlijk op hetzelfde neer .
pi_34509081
idd, belachelijk gewoon. Het zal je gebeuren.

ook al is een ziekenhuis academisch dan nog moeten ze je toestemming vragen.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 27 januari 2006 @ 09:58:57 #10
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_34509100
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 09:55 schreef Skv het volgende:
Ach, ze heeft er geen nadeel van en die artsen in opleiding moeten toch een beetje ervaring opdoen.
Vragen is opzich wel zo beleefd, maar als je toch een of andere gynaecologische ingreep ondergaat, kan het toch geen kwaad dat ze ff in je poes kijken?

Naja, ik ben een man, misschien is het voor mij anders. Lijkt mij ook niet tof als ze mij een breinaald in mn pisbuis rammen.
en hoe zou je het dan vinden als ze je anus en darm gaan onderzoeken en bevoelen zonder dat je daar toestemming voor gegeven hebt?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_34509122
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 09:57 schreef schatje het volgende:

[..]

Ze zijn geen haar beter dan die lui die GHB in drankjes flikkeren. Het komt eigenlijk op hetzelfde neer .
Er zit wel een verschil tussen verdoven en verdoven. En ook tussen verkrachten en verkrachten.
Een verdoving voor een medische ingreep vind ik heel wat anders dan iemand die bewust jou buiten westen helpt op met zn zatte kop op je in te gaan raggen.
Bij zo'n ziekenhuis gaan ze heus niet jou om de beurt neuken ofzo hoor.
Die vergelijking gaat totaal niet op.
pi_34509133
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 09:58 schreef Ynske het volgende:

[..]

en hoe zou je het dan vinden als ze je anus en darm gaan onderzoeken en bevoelen zonder dat je daar toestemming voor gegeven hebt?
Kinky. Als ze er maar niks in achterlaten.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:00:40 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34509134
Waar komt die informatie trouwens vandaan dat dat gebeurt? Is er ook bekend in welke ziekenhuizen dat heeft plaats gevonden?
pi_34509141
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 09:55 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

euhm.... dat snap ik weer niet. Ik ga er nog wel vanuit dat ze het doen voor de studie en niet voor hun eigen sexuele pleziertjes

Het is inderdaad erg schandalig dat dit gebeurt.
Ik ga er van uit als het voor proffesionele training was dat ze het wel gevraagd hadden
pi_34509157
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 10:00 schreef Skv het volgende:

[..]

Er zit wel een verschil tussen verdoven en verdoven. En ook tussen verkrachten en verkrachten.
Een verdoving voor een medische ingreep vind ik heel wat anders dan iemand die bewust jou buiten westen helpt op met zn zatte kop op je in te gaan raggen.
Bij zo'n ziekenhuis gaan ze heus niet jou om de beurt neuken ofzo hoor.
Die vergelijking gaat totaal niet op.
Ja...totdat je er zelf ligt...
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:01:32 #16
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_34509158
wtf zeg ...te asociaal voor woorden

VRAAG het dan ff ! Ik zou het ook geen probleem vinden, maar als het gebeurd zonder dat het me gevraagd wordt, dan zou ik enorm flippen. Jezus wat belachelijk
pi_34509171
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 10:00 schreef Alicey het volgende:
Waar komt die informatie trouwens vandaan dat dat gebeurt? Is er ook bekend in welke ziekenhuizen dat heeft plaats gevonden?
Dat gaan ze heus niet zeggen hoor. Heeft geen enkel ziekenhuis profijt bij. (Bij de ene blijven mensen weg, andere ziekenhuizen raken overbelast etc. Ga er maar van uit dat dergelijke situaties bij élk academisch ziekenhuis voorkomen.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:04:09 #18
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_34509193
quote:
Op de radio hoorde ik volgens mij dat een aantal studenten dit bij een interview met een krant heeft gezegd. Ze zouden het zelf ook onethisch vinden en er liever niet aan mee willen werken.
pi_34509204
Beetje jammer dat ze doen alsof dit alleen bij gynaecologie gebeurt. Dit gebeurt bij veel meer patienten. Oefenen met prikken gebeurt veelal bij comatueuze patienten, die voelen er toch niks van. Er zullen ongetwijfeld veel meer patienten zijn waarbij ongevraagd dingen gebeuren in kader van opleiding zonder dat de patient er weet van heeft, alleen lichten ze dit er nu uit omdat het een ietwat meer dicutabele handeling behelst.
A mind with a heart of it's own
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:04:58 #20
60533 Quara
R3Ð Ðév¡l
pi_34509214
Dit lijkt mij niet iets van de laatste tijd. Volgens mij gebeurt dit al veel langer, maar komt het nu pas naar buiten. Tjah, ze zouden er idd toestemming voor moeten vragen. Maar ik betwijfel of er dan mensen zijn die dit toestaan. Dan krijgen de studenten geen 'echte' ervaring, en ik denk niet dat men wil dat ze behandeld worden door iemand die geen 'echte' ervaring heeft... Blijft moeilijk dit...
[url=http://www.]www.[/url]
Thinking to be is quite the opposite of being one
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:05:18 #21
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34509217
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 10:04 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Op de radio hoorde ik volgens mij dat een aantal studenten dit bij een interview met een krant heeft gezegd. Ze zouden het zelf ook onethisch vinden en er liever niet aan mee willen werken.
Studenten zelf dus.. Mjah, die kunnen denk ik ook beter niet met naam en toenaam daarmee naar buiten treden.. Hmm.
pi_34509218
Gadver ik ben 2 x rond de 1-2 uur onder narcose geweest. Ik dacht al wat voelt m'n bips schraal
pi_34509236
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 10:02 schreef Skv het volgende:

[..]

Dat gaan ze heus niet zeggen hoor. Heeft geen enkel ziekenhuis profijt bij. (Bij de ene blijven mensen weg, andere ziekenhuizen raken overbelast etc. Ga er maar van uit dat dergelijke situaties bij élk academisch ziekenhuis voorkomen.
Co-assisteten lopen niet alleen in academische ziekenhuizen. Ga er maar vanuit dat dergelijke praktijken in de meeste opleidingsziekenhuizen (waar dus co-assistenten rondlopen) wel voorkomen.
A mind with a heart of it's own
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:07:11 #24
60533 Quara
R3Ð Ðév¡l
pi_34509247
quote:
Alle, iig de academische.
[url=http://www.]www.[/url]
Thinking to be is quite the opposite of being one
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:07:25 #25
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34509250
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 10:04 schreef Quara het volgende:
Dit lijkt mij niet iets van de laatste tijd. Volgens mij gebeurt dit al veel langer, maar komt het nu pas naar buiten. Tjah, ze zouden er idd toestemming voor moeten vragen. Maar ik betwijfel of er dan mensen zijn die dit toestaan. Dan krijgen de studenten geen 'echte' ervaring, en ik denk niet dat men wil dat ze behandeld worden door iemand die geen 'echte' ervaring heeft... Blijft moeilijk dit...
Ikzelf zou wel toestemming hiervoor geven als het gevraagd wordt. De feitelijke behandeling wordt door de arts gedaan, en die kan het wel. Doordat andere studenten kunnen 'proberen' komen er op die manier meer kundige artsen.

Ik verwacht echter wel van artsen dat zij op een betrouwbare manier met mij om gaan, en in die verwachting ga ik vrij ver. Toch vind ik het vrij minimaal om te verlangen dat zoiets gewoon gevraagd wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')