abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 november 2001 @ 17:35:04 #26
572 Sniper
Gull Catcher
pi_2319072
Kamermeerderheid voor enquete naar bouwfraude

Uitgegeven: 28-11-2001 17:24

DEN HAAG - Een Kamermeerderheid van PvdA, CDA en GroenLinks wil dat er een parlementaire enquête komt naar de fraude in de bouw. Volgens deze fracties is er iets "heel erg mis" in de sector waardoor het noodzakelijk is het zwaarste parlementaire onderzoeksinstrument in te zetten.

http://nu.nl/document?n=48077

Waarschijnlijk met in het achterhoofd dat het gedogen (ah, mooi woord) van de fraude in de bouwmaffia slecht staat op het conduite staatje in Mei 2002.

pi_2355524
Opvallend hoe boos de VVD reageerde op de enquete, zou de papierversnipperaar al weer op volle toeren draaien op de VVD-ministeries?
  zondag 2 december 2001 @ 16:27:18 #28
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_2355554
quote:
Op woensdag 28 november 2001 17:35 schreef Sniper het volgende:
Waarschijnlijk met in het achterhoofd dat het gedogen (ah, mooi woord) van de fraude in de bouwmaffia slecht staat op het conduite staatje in Mei 2002.
Ik denk eigenlijk dat het in elke periode wel tot een parlementaire enquête was gekomen, gezien de immense omvang van de fraude. Daarbij, als het zo slecht is voor de staat van dienst van de politieke partijen, waarom is de VVD dan zo druk bezig om het vooral zo kleinschalig mogelijk te houden? Wíllen ze niet de grootste worden met de verkiezingen?
pi_2357864
quote:
Op zondag 02 december 2001 16:22 schreef Lynch het volgende:
Opvallend hoe boos de VVD reageerde op de enquete, zou de papierversnipperaar al weer op volle toeren draaien op de VVD-ministeries?
de VVD ziet niets in de enquete, hebben ze volgens mij ook nog nooit gedaan. tot nu toe heeft het ook nog nooit wat opgeleverd zo'n enquete dus waarom al die moeite. Laat eerst het OM en de NMA alles uitzoeken en als daar niets uitkomt kan je altijd nog een enquete doen.

VVD-ministeries welke zouden dat volgens jou dan zijn?

Ach jou anti-vvd-houding kennen we onderhandt wel, wordt een beetje saai.

pi_2357918
quote:
Op zondag 02 december 2001 20:37 schreef fisico het volgende:
Wie niet voor mij is, is tegen mij? .
Wittgenstein
pi_2358039
quote:
Op zondag 02 december 2001 20:37 schreef fisico het volgende:

[..]

de VVD ziet niets in de enquete, hebben ze volgens mij ook nog nooit gedaan. tot nu toe heeft het ook nog nooit wat opgeleverd zo'n enquete dus waarom al die moeite. Laat eerst het OM en de NMA alles uitzoeken en als daar niets uitkomt kan je altijd nog een enquete doen.

Dijkstal heeft zelf benadrukt dat een enquete een krachtig middel is om de waarheid te vinden. Maar dat was een paar maanden geleden. De VVD was altijd zo gebrand op belastingcentjes en correcte besteding ervan. Het is geld van de verplegers, van de onderwijzers dat wordt verkwanseld door mensen als Jorritsma! Deze megafaude heeft de overheid meerdere miljarden gekost.
Er gaan honderden mensen dood op wachtlijsten omdat er geen geld is. En de VVD vind het NOG niet nodig om de waarheid koste wat kost boven water te halen. Dat is schandalig. Maar waarom geeft Jorritsma gewoon niet toe dat Koop, waarmee ze lekker naar het EK-schaatsen is geweest plus wie weet nog meer snoepreisjes een corrupte crimineel is? Waarom zegt Korthals, die het OM onder zich heeft, niet dat het OM ten onrechte bedrijven voor een schijntje hun miljardenschuld laat afkopen?
Het gaat om belastinggeld dat ze hebben GESTOLEN van de burger.
quote:
VVD-ministeries welke zouden dat volgens jou dan zijn?
Economische zaken bijvoorbeeld. En justitie.
quote:
Als de PvdA het prima vond dat bedrijven geld van burgers stelen, dan had ik dat net zo goed afgekeurd. Maar de PvdA is voor een enquete (helaas toch niet voor het afzetten van Korthals) en de VVD niet. Dat is een groot verschil. De VVD vindt het blijkbaar niet erg als er een paar miljard achterover wordt gedrukt.
  zondag 2 december 2001 @ 23:50:26 #32
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_2360137
quote:
Op zondag 02 december 2001 20:53 schreef Lynch het volgende:

Deze megafaude heeft de overheid meerdere miljarden gekost.

volgens mij wordt er over een bedrag van 50 miljoen gesproken. nog steeds veel te veel, maar misschien heb je een link?
quote:
Als de PvdA het prima vond dat bedrijven geld van burgers stelen, dan had ik dat net zo goed afgekeurd. Maar de PvdA is voor een enquete (helaas toch niet voor het afzetten van Korthals) en de VVD niet. Dat is een groot verschil. De VVD vindt het blijkbaar niet erg als er een paar miljard achterover wordt gedrukt.
volgens mij dient deze enquete meer als onderzoek naar hoe de bouwbranch onderling de aanbestedingen verdeeld, waarbij de schipholtunnel als voorbeeld wordt genomen. De houding van de PvdA is m.i. net zo lafjes als die van de VVD. Melkert verkiest het coalitiebelang namelijk boven te kritische elementen in zijn eigen partij; broedermoord dus.
‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
  maandag 3 december 2001 @ 00:03:17 #33
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_2360251
quote:
Op zondag 02 december 2001 23:50 schreef don_quichot het volgende:
volgens mij wordt er over een bedrag van 50 miljoen gesproken. nog steeds veel te veel, maar misschien heb je een link?
Die 50 miljoen was uitsluitend de Schiphol-tunnel. De totale fraude liep inderdaad in de miljarden.

zie o.a. http://www.trouw.nl/artikelactueel/1005719808090.html

maandag 3 december 2001 @ 01:15:45 #34
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_2360881
[quote]Op maandag 03 december 2001 00:03 schreef Lithion het bovenstaande:

ok, bedankt dan weet ik waar het over gaat. maar bij de 'totale bouwfraude' komt mijns inziens meer kijken. bouwbedrijven schrijven namelijk in op bepaalde opdrachten door een bouwplan te maken. hier gaat m.n. bij grote projecten veel geld zitten, maar ze zijn voor rekening/ risico van de aannemer. het is een beetje straf om 'het eventuele in rekening'brengen van deze ontwikkelingskosten op de grote hoop van fraude te gooien.

‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
pi_2362222
De VVD chanteert de PvdA niet.

Echter ziet de VVD in dat we ons moeten neerleggen bij dit belachelijke besluit, aangezien onze staat zo is ingesteld dat de overheid zich niet moet bemoeien met justitie. Justitie heeft het belachelijke besluit (wat de VVD natuurlijk ook vind) genomen, maar de overheid kan er niet voor zorgen dat het terug gedraait wordt, zo is het nu eenmaal en daar moet je je maar bij neerleggen, het enige dat je evt. kan doen is Korthals ontslaan (verantwoordelijk voor deze blunder), hetgeen ik terrecht zou vinden.

TheHolyOne, VVD-lid

en aan bakboord zwemmen haaien......
pi_2362292
Overgens ben ik wel van mening dat er een onderzoek moet komen naar de bouwopdrachten in het verleden, omdat je er dan les uit kunt trekken.

Maar het is natuurlijk al jaren bekend dat er op grote schaal gefraudeert wordt in de bouw.

In Kortenhoef (paar km. verderop) heeft een PvdA of CDA (weet het ni meer exact) burgemeester alle bouwopdrachten voor deze gemeente steeds aan hezelfe bedrijf gegeven. De constructie was als volgt: de burgemeester had belangen in een bouwbedrijf die de opdracht uitbesteede aan een ander bedrijf (om de boel te dekken), dit andere bedrijf diende altijd de laagste offerte in (de burgemeester kende de bedragen van de andere offertes) en dus kreeg dit bedrijf de opdracht.

en aan bakboord zwemmen haaien......
pi_2419368
weet iemand trouwens wanneer de enquete gaat beginnen?
pi_2431867
lekker veel belangstelling voor de grootste fraudezaak in de geschiedenis
pi_2441272
quote:
Op zaterdag 08 december 2001 18:46 schreef Lynch het volgende:
weet iemand trouwens wanneer de enquete gaat beginnen?
net na de verkiezingen, tenzij Pim zijn opmars doorzet dan er net voor zodat het lijkt dat de bestaande partijen er echt iets aan doen.

dat lijkt mij de logische tijd voor een enquete.

maandag 10 december 2001 @ 19:15:36 #40
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_2441587
De parlementaire enquete naar de bouwfraude gaat waarschijnlijk eind januari van start. De fractiesecretarissen in de Tweede Kamer hebben afgelopen dinsdag afgesproken dat deze week eerst een tijdelijke commissie wordt gevormd die de onderzoeksopdracht moet formuleren.

Die commissie, onder voorzitterschap van GroenLinks-kamerlid Vos, zal de Tweede Kamer eind januari formeel een enquetevoorstel doen.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')