http://www.spitsnet.nl/ni(...)_bij_integratie.htmlquote:'Stoere cowboytaal werkt averechts bij integratie'
AMSTERDAM - 'Iedereen moet op straat Nederlands spreken'. 'Het is verboden een boerka te dragen' of 'Die imam heeft verkeerde ideeën en vergiftigt zijn volgelingen'. "Dat is stoere cowboytaal die niet meehelpt aan integratie maar eerder de allochtoon wegduwt van de samenleving."
Wasif Shadid, hoogleraar communicatie en cultuur aan de Universiteit van Leiden ergert zich mateloos aan de ongenuanceerde uitspraken van politici en andere opiniemakers. Het verhardende optreden heeft volgens hem een averechts effect: je werkt niet aan een multiculturele samenleving maar stimuleert juist het wij-en-zij-gevoel.
De allochtonen worden als geheel in een verdomhoek gezet, vindt Shadid. "Als minister Verdonk het heeft over het spreken van Nederlands op straat slaat ze de plank mis. Nog afgezien van het feit dat zoiets juridisch niet haalbaar is en ook niet te handhaven, spreekt de groep die als groot probleem wordt gezien - de (Marokkaanse) jongeren - meestal uitstekend Nederlands. Ze lachen hierom en weten zich alleen maar meer buitengesloten en hun afkeer van de Nederlandse samenleving groeit."
Shadid noemt het te zot voor woorden dat 150 Kamerleden zich druk maken over drie meisjes die met een boerka lopen. "Individuele uitingen worden opgeblazen tot een maatschappelijk probleem, als zou de samenleving op knappen staan. Steeds worden allochtonen op ons goudschaaltje gewogen, beoordeeld en te licht bevonden."
"Laten we nuchter doen", vindt Ilhan Akel, directeur van het Nederlands Centrum Buitenlanders (NCB). "We willen een open samenleving. Geen wij en zij. Ik woon nu 33 jaar in Nederland. Elke keer als er verkiezingen in aantocht zijn hoor je deze spierballentaal weer. Marokkanen die over de schreef gaan, pak ze aan. Maar stem je samenleving niet af op halvegaren zoals Mohammed B. of Samir A."
Akel merkt op dat negatieve uitingen steeds opnieuw uitgebreid in de pers komen, worden uitvergroot of tot in den treure besproken. "We moeten juist positieve ontwikkelingen benadrukken. Als er honderd allochtone jongeren doorstromen naar de Landmacht of als er allochtone moeders helpen op scholen, geeft niemand daar aandacht aan."
Maar die hoogleraar noemt de voorbeelden: 'Iedereen moet op straat Nederlands spreken'. 'Het is verboden een boerka te dragen' of 'Die imam heeft verkeerde ideeën en vergiftigt zijn volgelingen'.quote:Op donderdag 26 januari 2006 22:45 schreef sizzler het volgende:
[..]
http://www.spitsnet.nl/ni(...)_bij_integratie.html
Ik weet niet hoe hij tot deze conclusie komt, of wat dan wél tot een betere integratie leidt, maar ik ben het er niet mee eens. Zeg dat er een wij-zij is en we willen dat zij bij ons horen, dan lijkt het me juist goed om de grens duidelijk aan te geven. Als je de grens tussen geïntegreerd en geseparateerd vaag houdt dan blijven "de allochtonen" hangen tussen zowel wij als zij en krijg je de gevoelens die veel allochtonen nu hebben: ze horen niet bij de wij en niet bij de zij. Als je de grens duidelijk stelt kan je makkelijker zeggen: "ja, nu hoor je bji ons!"
Ik heb er goede ervaringen mee. Ik heb op een internationale school gezeten met veel allochtonen. (van de drie klassen waren slechts vier leerlingen "nederlanders") Eén van de regels was dat je op en om school Nederlands sprak. Werkte heel goed. Iedereen kon elkaar verstaan en de allochtonen haalde betere cijfers voor Nederlands dan in vergelijking met andere scholen. Het valt onder het kopje "normen en waarden".quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar die hoogleraar noemt de voorbeelden: 'Iedereen moet op straat Nederlands spreken'. 'Het is verboden een boerka te dragen' of 'Die imam heeft verkeerde ideeën en vergiftigt zijn volgelingen'.
Ik denk dat dergelijke 'grenzen' niet bijdragen aan integratie.
Het spreken van Nederlands op school, het constateren dát Nederlands onze gemeenschappelijke taal is, is héél wat anders dan een voorstel tot verplichten van Nederlands in privegesprekken. Heel wat anders.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:07 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ik heb er goede ervaringen mee. Ik heb op een internationale school gezeten met veel allochtonen. (van de drie klassen waren slechts vier leerlingen "nederlanders") Eén van de regels was dat je op en om school Nederlands sprak. Werkte heel goed. Iedereen kon elkaar verstaan en de allochtonen haalde betere cijfers voor Nederlands dan in vergelijking met andere scholen. Het valt onder het kopje "normen en waarden".
Wie heeft het over verplichten? Wat mij betreft valt het onder de noemer Normen en Waarden, niet onder het wetboek van strafrecht.quote:
Eeh, je OPquote:
quote:'Stoere cowboytaal werkt averechts bij integratie'
AMSTERDAM - 'Iedereen moet op straat Nederlands spreken'. 'Het is verboden een boerka te dragen' of 'Die imam heeft verkeerde ideeën en vergiftigt zijn volgelingen'. "Dat is stoere cowboytaal die niet meehelpt aan integratie maar eerder de allochtoon wegduwt van de samenleving."
Wasif Shadid, hoogleraar communicatie en cultuur aan de Universiteit van Leiden ergert zich mateloos aan de ongenuanceerde uitspraken van politici en andere opiniemakers.
Maar het gaat niet over waar jij vindt dat iets onder valtquote:Wat mij betreft valt het onder de noemer Normen en Waarden, niet onder het wetboek van strafrecht.
Ik vraag me af of zo'n grens aangeven niet totaal haar mist doelt. Ten eerste bestaan wetten al om heldere grenzen af te bakenen; normen worden niet door iedereen gedeeld, zijn over het algemeen erg vaag en bovendien multi-interpretabel. Het enige wat in Nederland eenduidig is, is de wetgeving. Deze is in rechte te toetsen en af te dwingen, en is dus min of meer te waarborgen. Echter, als je je normen aan anderen gaat opdringen, zet je mensen die zich niet aan deze normen wensen te houden feitelijk in de hoek. Daarmee creeer je een groep tweederangsburgers, die weliswaar juridisch niets hoeven te vrezen, maar sociaal totaal worden gemarginaliseerd. Je veroordeelt mensen dus niet in juridische zin, maar wel in sociale zin. Ik denk dat we er voor moeten waken dat er naast een juridisch systeem van rechten en plichten ook een parallel sociaal systeem gaat ontstaan, waarbij er op geen manier valt te toetsen of iemand juist of onjuist in zijn handelen isquote:Op donderdag 26 januari 2006 22:45 schreef sizzler het volgende:
[..]
http://www.spitsnet.nl/ni(...)_bij_integratie.html
Ik weet niet hoe hij tot deze conclusie komt, of wat dan wél tot een betere integratie leidt, maar ik ben het er niet mee eens. Zeg dat er een wij-zij is en we willen dat zij bij ons horen, dan lijkt het me juist goed om de grens duidelijk aan te geven. Als je de grens tussen geïntegreerd en geseparateerd vaag houdt dan blijven "de allochtonen" hangen tussen zowel wij als zij en krijg je de gevoelens die veel allochtonen nu hebben: ze horen niet bij de wij en niet bij de zij. Als je de grens duidelijk stelt kan je makkelijker zeggen: "ja, nu hoor je bji ons!"
Ik verbaas mij elke keer weer dat de voorstanders van multicultuur niet kunnen indenken dat er ook mensen die dat niet willen. Nergens is gesteld dat iedereen die "ongenuanceerde" uitspraken doet, dat doet vanwege onkunde, terwijl ze allemaal diep in hun hart een multiculturele samenleving willen. Daarnaast is het natuurlijk vreemd dat hij het woord "integratie" gebruikt ten behoeve van de multicul samenleving. Dat is natuurlijk fout, multicultuur staat zo goed als haaks op integratie.quote:uit het artikel:
je werkt niet aan een multiculturele samenleving maar stimuleert juist het wij-en-zij-gevoel
Multicultuur staat niet perse haaks op integratie, dat hang er bijvoorbeeld van af wat je tot de cultuur rekent. Nederland was ook 100 jaar geleden geen monocultuur, en zijn altijd verschillende geloven geweest, en ongelovigen, en strijd tussen partijen met verschillende meningen en deels met buitenlandse loyaliteiten. Toch roemen mensen die de multicultuur zeggen af te wijzen het Nederland van enige decennia terug.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 18:21 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Ik verbaas mij elke keer weer dat de voorstanders van multicultuur niet kunnen indenken dat er ook mensen die dat niet willen. Nergens is gesteld dat iedereen die "ongenuanceerde" uitspraken doet, dat doet vanwege onkunde, terwijl ze allemaal diep in hun hart een multiculturele samenleving willen. Daarnaast is het natuurlijk vreemd dat hij het woord "integratie" gebruikt ten behoeve van de multicul samenleving. Dat is natuurlijk fout, multicultuur staat zo goed als haaks op integratie.
Dat "moeten" is de interpretatie van de criticast die in het artikel een podium krijgt. Maar dat is een verkeerde interpretatie. Verdonk c.s. hebben het nl helemaal niet over "moeten", maar over een code. Gedragsregels. Normen en waarden.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 17:37 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar het gaat niet over waar jij vindt dat iets onder valt..
Het gaat ook niet over de wet, over over normen en waarden die we kennen, het gaat niet over gewenst beleid, het gaat over de taal die gebezigd wordt in uitspraken. De uitspraak 'Iedereen moet op straat Nederlands spreken', bijvoorbeeld. Die uitspraak, met dat 'moeten' erin, draagt niet bij tot integratie.
quote:ROTTERDAM - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) wil een code voor heel Nederland waarin gedragsregels voor burgers staan. Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw.[...]
In dat topic gaat het inderdaad over de waarde van die voorgestelde code.. je hebt toch geen dubbeltopic geopend?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 19:08 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dat "moeten" is de interpretatie van de criticast die in het artikel een podium krijgt. Maar dat is een verkeerde interpretatie. Verdonk c.s. hebben het nl helemaal niet over "moeten", maar over een code. Gedragsregels. Normen en waarden.
[..]
Verdonk wil gedragscode..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |