quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 08:53 schreef RM-rf het volgende:klootje, nu begin je al twee keer over 'hoogopgeleid' ...?
Maar waar wordt beweerd dat de somaliers die vertrekken naar engeland dat zouden zijn? volgens mij ben je de eerste ....[..]
Ik heb het zelf gesuggereerd in de openingspost, maar het wordt in de reportage ook gezegd. De Somaliėrs uit de reportage zijn over het algemeen 'goed opgeleid'; enkelen, zoals de onderzoeker, 'hoogopgeleid'. 'Goed opgeleid' zijn kan ook een mbo-opleiding betekenen. Het punt is dan ook meer dat de mensen over een opleiding beschikken waar zijzelf en hun omgeving iets aan hebben.
Voor wat betreft de uittocht geldt echter dat de kans daarop toeneemt met de hoogte van de opleiding. En blijkbaar zijn er onder Somaliėrs relatief meer hoogopgeleiden dan onder andere groepen allochtonen. Ik vermoed zelf dat dat onder meer aan de gretigheid ligt waarmee zij en hun kinderen Nederlands hebben geleerd, en dat binnen de groep zijn gaan gebruiken. Verder is van belang dat Groot-Brittanniė de Somalische diploma's erkent.
Nog een reden voor feit dat de emigranten 'goed opgeleid' zijn, is dat veel van hen tijdens de asielaanvraag in Nederland op kosten van de Staat allerlei cursussen hebben gevolgd, waar nu echter de Britse samenleving van profiteert in plaats van de Nederlandse. Het Britse parlementslid in de reportage zei dan ook hartelijk
'Thank you, Holland'.
[ Bericht 6% gewijzigd door Philosocles op 27-01-2006 14:43:41 ]