quote:Vanaf eind jaren tachtig vluchtten veel Somaliërs hun land uit vanwege de burgeroorlog. Duizenden Somalische vluchtelingen kwamen naar Nederland. Velen naturaliseerden en kregen een Nederlands paspoort, maar de integratie verliep voor de meesten erg moeizaam.
Uit onderzoek bleek dat veel Somalische vluchtelingen geen toekomstperspectief hadden in Nederland. Verder beheersten ze het Nederlands niet goed, volgden ze geen opleiding in Nederland en was er veel werkloosheid onder de Somaliërs.
Vluchtelingen die een Nederlands paspoort hebben, mogen zich in alle EU-landen vestigen. Veel Nederlandse Somaliërs maakten gebruik van dat recht en een grote groep verhuisde naar Engeland, voornamelijk naar Birmingham en Leicester.
In Engeland was het voor de Somaliërs makkelijker om eigen bedrijfjes te beginnen en velen openden een winkel. Toch hebben ze nog steeds banden met Nederland: onderling spreken vooral de jongeren Nederlands. Ook kijken ze naar Nederlandse televisieprogramma’s en kopen ze Nederlandse producten. In Leicester is nu het Nederlands de grootste minderheidstaal. Op scholen wordt daarom ook in het Nederlands les gegeven.
het tegendeel is de realiteit ... enkel de zwaar (psychisch) zieke en weinig ondernemende asielzoekers blijven hier .. die zijn kennelijk wél goed geintegreerd.., passen goed bij nederland en hebben het hier beter dan ze ergens anders zouden hebben.quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:27 schreef BobRooney het volgende:
Whehehe...de hoogopgeleide mogen niet weg...maar de rest wel
Het kind met het badwater weggooien heet dat.quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:23 schreef Philosocles het volgende:
Het zijn niet alleen de Somaliërs die massaal vertrekken, ook goedopgeleide mensen uit b.v. Iran en Irak keren Nederland de rug toe.
Ja, maar Verdonk komt met een plannetje...nou ik ben benieuwd.quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:36 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het tegendeel is de realiteit ... enkel de zwaar (psychisch) zieke en weinig ondernemende asielzoekers blijven hier .. die zijn kennelijk wél goed geintegreerd.., passen goed bij nederland en hebben het hier beter dan ze ergens anders zouden hebben.
Juist hoger opgeleidde asielzoekers, en ondernemende mensen met betere diploma's verdwijnen snel en doen het in het buitenland veel beter, terwijl ze in nederland vaak veelvuldig worden tegengewerkt (niet erkennen diploma's, moeilijk om een bedrijfje op te starten)
Het aloude 'nederland is vol' idee uit de vijftiger jaren van de vorige eeuw leeft nog steeds ...quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:37 schreef NorthernStar het volgende:
Ik zie dit Rita "Honderden steunmailtjes" Verdonk niet oplossen. Zij is alleen maar bezig nog meer mensen weg te jagen.
Hirschi heeft wel een prima baan, maar is desondanks vaker in New York te vinden ... overigens, ook een voorbeeld van een somalische allochtoon die in angelsaksische landen meer succes boekt ...quote:
Google jij het maar even voor me. Als dit zo is, is het erg slim van die Somali's en erg onprofessioneel dat Nederland zoiets niet stop kan zetten.quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:40 schreef Napalm het volgende:
Is al jaren bekend dit. Degenen die wat kunnen vertrekken en wij houden het afval...
Overigens gaan de beste Somali`s naar de UK maar laten hier vervolgens wel hun bijstandsuitkering doorlopen (google maar) Ook al jaren bekend..
Is niet de reportage een herhaling van drie jaar geleden. Ik kan me herinneren een hele tijd geleden een netwerk reportage gezien te hebben over hetzelfde onderwerp met precies dezelfde details en voorbeelden.quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:40 schreef Napalm het volgende:
Is al jaren bekend dit. Degenen die wat kunnen vertrekken en wij houden het afval...
Overigens gaan de beste Somali`s naar de UK maar laten hier vervolgens wel hun bijstandsuitkering doorlopen (google maar) Ook al jaren bekend..
Ja het doet er aan denken idd.quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Het aloude 'nederland is vol' idee uit de vijftiger jaren van de vorige eeuw leeft nog steeds ...
toen werden 150.000 jonge ondernemende mensen (bijna 5% van de bevolking toen) het land uitgejaagd, veelal naar nieuw-zeeland, australie en canada ... om vervolgens vervangen te worden door laaggeschoolde mensen uit achtergebleven gebieden.
Racisten heb je ook hier. Toch vertrekken veel allochtonen daar niet uit Engeland.quote:Op donderdag 26 januari 2006 14:03 schreef teh_m0nkey het volgende:
In Engeland schijnt het niet veel soeps te zijn, racisme overal...
(Ambtelijk )Nederland durft nog altijd niets te zeggen want voor je het weet ben je een racist of lig je dood op straat met een mes in je borst..We moeten de boel bij elkaar houden weet je wel, en je mag natuurlijk niet zomaar op kleur bepaalde groepen bijstandstrekkers controleren. Dat geeft alleen maar vervelende resultaten.quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:46 schreef Nielsch het volgende:
Google jij het maar even voor me. Als dit zo is, is het erg slim van die Somali's en erg onprofessioneel dat Nederland zoiets niet stop kan zetten.
quote:Project Somaliërs.
Van een district kwam er een aantal verzoeken voor onderzoek naar Somaliërs die kennelijk niet meer in Rotterdam en/of Nederland woonden. Die individuele onderzoeken duidden op een bepaald gedragspatroon waardoor bijstandsuitkeringen mogelijk onrechtmatig werden verstrekt.
Door de sociale recherche is hier in projectvorm een nader onderzoek ingesteld.
Uit de eerste resultaten van dit onderzoek komt naar voren dat het gaat om Somaliërs die nadat in Nederland een Abw uitkering is toegekend, naar Engeland verhuizen en daar uitkeringen aanvragen en ontvangen.
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft aan de gemeenten informatie gestuurd inzake een “fraudepatroon door Somalische bijstandsgerechtigden”. In bedoelde informatie reikt de staatssecretaris handvatten aan om de fraude vroegtijdig te detecteren
http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=117190
quote:Uit de geleraaf...
DEN HAAG / LEEUWARDEN - De Tweede Kamer reageert geschokt op het grootschalige gesjoemel door Somalische asielzoekers. VVD, PvdA en CDA vinden dat minister Korthals van Justitie onmiddellijk maatregelen moet nemen om een einde te maken aan de frauduleuze praktijken.
De Friese officier van justitie mr. O. Brouwer verklaarde gisteren in De Telegraaf dat Somalische kinderen naar Nederland worden gesmokkeld teneinde rijksbijdragen en kinderbijslag achterover te drukken. Verder worden Nederlandse paspoorten van Somalische vrouwen met grote hoofddoeken misbruikt om illegalen binnen te halen.
Inderdaad, mijn vader had in Iran een universitaire niveau opleiding. Hier moest hij alles opnieuw doen en natuurlijk gaat dat niet zomaar. Op dit moment verdient hij net zoveel als iemand die net een MBO opleiding heeft afgerond.quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:37 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het kind met het badwater weggooien heet dat.
Een grote factor is dat Nederland de diploma's en opleidingen uit genoemde landen niet erkent. Engeland wel. Dus zodra ze hun NL paspoort hebben pakken ze hun biezen.
Ik zie dit Rita "honderden steunmailtjes" Verdonk niet oplossen. Zij is alleen maar bezig nog meer mensen weg te jagen.
alle turken en marokkanen ook ?quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:39 schreef DaveM het volgende:
Een prima ontwikkeling!![]()
Nu Hirsi-Ali nog!
Misschien een ideetje om de Netwerkuitzending even te bekijken? Dan blijkt dat ze wat de Britten betreft alleszins welkom zijn.quote:Op donderdag 26 januari 2006 16:16 schreef Pagan_poetry het volgende:
* Deleted *
Hmm, leg eens uit, en vooral wat je bedoelt met dat badinerende eeh "mensen"?quote:Op donderdag 26 januari 2006 16:16 schreef Pagan_poetry het volgende:
want Engeland zit nou ook niet op die eeh ''mensen'' te wachten
En de :quote:Op donderdag 26 januari 2006 16:17 schreef Pagan_poetry het volgende:
alle turken en marokkanen ook ?maar dan wel terug naar hun eigen land
![]()
Volgens mij is de helft van 60.000 nog altijd 30.000.quote:Op donderdag 26 januari 2006 17:08 schreef klootje het volgende:
Het is niet zo dat ze alle 30.000 vertrokken zijn maar ongeveer de helft van de 60.000 begreep ik?
Ik heb het zelf gesuggereerd in de openingspost, maar het wordt in de reportage ook gezegd. De Somaliërs uit de reportage zijn over het algemeen 'goed opgeleid'; enkelen, zoals de onderzoeker, 'hoogopgeleid'. 'Goed opgeleid' zijn kan ook een mbo-opleiding betekenen. Het punt is dan ook meer dat de mensen over een opleiding beschikken waar zijzelf en hun omgeving iets aan hebben.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:53 schreef RM-rf het volgende:
klootje, nu begin je al twee keer over 'hoogopgeleid' ...?
Maar waar wordt beweerd dat de somaliers die vertrekken naar engeland dat zouden zijn? volgens mij ben je de eerste ....[..]
Volgens mij valt dat inderdaad wel tegen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 12:14 schreef rotsbloque het volgende:
Goede reportage, maar toch geloof ik niet echt in dat 'hoogopgeleide'. het enige aan voorbeelden van bedrijfjes die ik gezien heb waren kappers, kruideniers etc. zo eentje idd waar de familie zwart werkt en een uitkering aanvraagt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |