quote:
Op donderdag 26 januari 2006 11:39 schreef Candera het volgende: Dat is opzich nog niet zo erg, ware het niet dat zij daarmee hun andere voorbestemde taken links laten liggen.
Kinderen krijgen kan niet meer omdat ze carrière moeten maken.
Het huishouden doen (of ook maar helpen) kan niet meer omdat ze carrière moeten maken.
En zelfs tijd doorbrengen met de mannelijke partner kan niet meer omdat ze carrière moeten maken.
(Nee, ik ben niet jaloers, maar er is meer in het leven dan alleen maar carrière willen maken!)
Voorbestemde taken? Het enige recht van de vrouw is het aanrecht, zeg maar?
Om jouw punten even één voor één af te werken:
- Kinderen krijgen, ok, dat is iets wat alleen vrouwen kunnen, biologisch gezien. Maar is het slecht als een vrouw kiest om geen kinderen te nemen? Omdat ze geen moedergevoelens heeft, omdat ze geen behoefte heeft haar genen te verspreiden over de al overbevolkte wereld. Dat je iets kunt, hoeft niet te betekenen dat je het dan ook moet doen. Kinderen zijn alleen gebaat bij een moeder - moeder, niet iemand die moeder moét worden.
- Het huishouden is niet alleen een vrouwentaak. Tuurlijk, als je als vrouw thuis zit The Bold te kijken, dan kan je net zo goed gaan stofzuigen. Maar als je als vrouw werkt, en je man/vriend werkt ook, je komt allebei om 17.30 thuis, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je allebei het huishouden doet. Ik ken genoeg stellen die allebei werken, maar waarvan alléén de vrouw na een dag werken ook nog eens in huis aan de slag gaat.
- Geen aandacht aan je partner besteden omdat je carrière moet maken is niet typisch een vrouwending hoor, daar zijn mannen decennialang heel goed in geweest. (wie is toch die man die op zondag altijd het vlees komt snijden?) Ik denk ook dat dit meer aan de persoon ligt als aan een hele sekse.
Eigen keuze is hier het sleutelwoord. Vrouwen mochten eeuwenlang alleen maar een goede dochter, dan een goede vrouw en daarna een goede moeder zijn, buitenshuis werken mocht niet, voor jezelf beslissen mocht niet. Dat 'prachtige symbolische' gebaar van de vader die de bruid weggeeft betekende: je was als meisje eerst je vader's eigendom, en daarna werd je eigendom van je man. Tot in de jaren '50 werden vrouwen incapabel geacht zelf een huis te kopen, dat was 'een mannending'.
Nu vrouwen al deze keuzes wel hebben, vind ik het niet zo gek dat ze die keuzes ook optimaal benutten. En waarom zouden ze ook niet? Mannen hebben die keuzes ook altijd benut, en niemand heeft hen er ooit van beschuldigt doorgeslagen te zijn in hun vrijheid.
Hoe zie jij vrouwen, vraag ik me af? Als iemand bewust kiest voor een doctorandus - titel en geen kinderen, maakt haar dat dan een slechte vrouw?
( ik = vrouw, even voor je statistieken)
Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught. (Oscar Wilde)