Schiphol - wat mij betreft nog steeds 1 van de betere vliegvelden qua informatievoorziening en aansluitingen op het openbaar vervoer. Minpunt is soms de snelheid van bagageafhandeling. Bagage die niet is aangekomen wordt wel weer netjes later thuisgebracht.
Zestienhoven, Rotterdam - Ken ik alleen als bezoeker en niet als passagier. Ligt helaas een beetje in the middle of nowhere, waardoor de bus de enige manier is om het via OV te bereiken. Kost een half uurtje vanaf Rotterdam CS.
Parijs, Charles de Gaulle (ook bekend als Roissy). Ik ben in Parijs verschillende keren geweest en ik hoop dat ik me niet vergis (met Orly
![]()
). Er is een oud gedeelte (terminals in een cirkelvormig gebouw) en dat deel is ontzettend klote qua wegwijzering. Niks is daar fatsoenlijk te vinden, je weet niet welk deel je moet hebben als je moet overstappen. Ook zijn de wachtruimtes hier veel te klein. In de nieuwe gebouwen (vierkant met veel glas) is het beter geregeld.
Madrid - prima vliegveld dat gelukkig al geruime tijd een goede verbindingen heeft met de metro, zodat je snel de stad in kan gaan. Klein minpunt is het parkeerterrein voor de auto's en huurauto's. Als je niet weet waar je moet zijn is het even zoeken waar je precies naar toe moet en hoe je het terrein moet verlaten.
Heathrow - London. Groot maar wel redelijk overzichtelijk.
Stansted - Londen. Ligt ver buiten de stad, wat handig is als je buiten de stad moet zijn. Heeft aansluiting met de trein.
Gatwick - Londen . Handig als je ten zuiden van Londen moet zijn.
Frankfurt - Vreselijk groot vliegveld en mede daardoor soms lastig om dingen te vinden. Men zou beter moeten kijken hoe ze het in Schiphol hebben opgelost.
Munchen - Redelijk nieuw vliegveld dat in de jaren 90 is gebouwd. Hierdoor is alles qua voorzieningen wel ok.
Zurich - prima vliegveld, weinig te melden verder.
Geneve - ken ik alleen van een stop-over. Bij mooi weer we erg mooie aanvliegroute.
Reijkjavik - Klein, maar daardoor ook overzichtelijk. Is qua aansluiting op OV alleen via de bus te bereiken (aangezien er geen trein of metro op IJsland is).
New York, JFK - Een van de slechtste vliegvelden die ik ken. Terminals zijn niet altijd met elkaar verbonden, zodat je soms met koffers over straat naar andere terminal moet slepen. Typische amerikaanse onvriendelijkheid van het personeel, vooral de douane. Slecht aangegeven waar je naar toe moet. Ben zelfs met een compleet geblindeerder bus over het vliegveld heen gereden, ik leek wel een terrorist.
![]()
Vluchtinformatie was soms ook niet up to date - baliepersoneel kon zelfs een keer mijn vluchtnummer nergens terugvinden. Wachtruimtes zijn veel te klein, als een vlucht vertraging heeft dan is het goed waardeloos voor vele passagiers van andere vluchten.
Atlanta - Groot vliegveld en ik herinner me vooral dat het erg warm was.
Chicago - Weet ik weinig meer van
Albequerque - Idem dito
St. Louis
Seattle - Ken ik alleen van stop-over
Boston - Heeft een aansluitng op de metro die je meteen de stad in kan brengen.
Baltimore-Washington International Airport
Anchorage - klein vliegveld met weinig faciliteiten
Talkeetna, Alaska - in feite was het meer de luchthaven voor het watervliegtuig
![]()
Bonaire - alleen gebruikt voor stop-over
Quito, Ecuador
Lago Agrio, Ecuador - klein, midden in de jungle
Guyaquil, Ecuador
Baltra, Galapagos, Ecuador
Santiago, Chili
Puerto Montt, Chili
Rio Gallegos, Argentinie
Buenos Aires, Argentinie
Johannesburg, Zuid Afrika
Harare, Zimbabwe
Victoria Falls, Zimbabwe - klein
Bulawayo, Zimbabwe
Windhoek, Namibie
Casablanca, Marokko - bereikbaar via de trein
Abu Dabi - mooi gebouw
Islamabad, Pakistan - chaos
![]()
Kathmandu, Nepal - hier moet je oppassen voor de X-ray machine die foto's kan verzieken vanaf ISO 400 films.
Beijing, China
Xian, China
Hong Kong, China
Chongqing, China
Moskou, Rusland - lang wachten bij douane
Wenen, Oostenrijk
Singapore - stop-over
Melbourne, Australie
Sydney, Australie - lastig als je over stapt van domestic naar international flights, met de bus naar een andere terminal
Hobart, Australie
Auckland, Nieuw Zeeland
Christchurch, Nieuw Zeeland
Toronto, Canada
Vancouver, Canada
Ik ben er nog 1 vergeten in Argentinie, maar weet de naam niet meer