abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 april 2006 @ 21:54:00 #226
97108 J.A.N.A.
JustAnotherNicknameAgain
pi_36655368
Moeilijk maar waarom niet de opvolger van de fx9 de FX01?
Die heeft zelfs een groothoek lens, en 3,6 optische zoom
Ik heb de FX9 en ben er erg blij mee.
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it.
  dinsdag 4 april 2006 @ 21:54:49 #227
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36655410
slaap er een nachtje over en kies dan degene die je het interessantst lijkt. Kan niet fout gaan lijkt me.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_36655655
Ik zou voor de FZ5 gaan. Ik heb zelf de FZ3, heel fijn toestel.

Wat een leuke site is waar je veel linken naar review sites hebt:

http://www.dcviews.com/
pi_36655884
Heb zelf de FZ5, fijne camera met vele mogelijkheden en een goede beeldstabilisator en een goede lens. Ik vind hem best compact. Nadeel vind ik wel dat er geen handmatige focus op zit want in het donker heeft hij, net als zoveel camera's moeite met scherpstellen, maar dat zal de FX9 ook wel niet hebben. Dacht trouwens dat de FZ5 ook al weer een opvolger heeft.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  dinsdag 4 april 2006 @ 22:18:24 #230
138710 Peulvrucht
Kutnaam...!
pi_36656334
Welke van de 2 toestellen maakt, zonder eerst allerlei dingen in te stellen, de mooiste foto's (scherpte, licht/helderheid, kleur etc.)?
  dinsdag 4 april 2006 @ 22:23:28 #231
97108 J.A.N.A.
JustAnotherNicknameAgain
pi_36656528
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 22:18 schreef Peulvrucht het volgende:
Welke van de 2 toestellen maakt, zonder eerst allerlei dingen in te stellen, de mooiste foto's (scherpte, licht/helderheid, kleur etc.)?
Tsja kijk eens op wat voorbeeld foto's op steve's digicams ofzo
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it.
  dinsdag 4 april 2006 @ 22:28:36 #232
40714 Subhuman
Televised confession
pi_36656762
Graag verder in [centraal] Wie heeft er ervaringen met deze camera?

Ik zal beide topics laten mergen.
  Moderator woensdag 5 april 2006 @ 11:00:07 #233
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_36666726
FZ5 is een tof toestelletje

Heb ik zelf ook, geen spijt van
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 5 april 2006 @ 22:09:42 #234
138710 Peulvrucht
Kutnaam...!
pi_36690871
Advies gevraagd over gebruik van de Panasonic DMC-FZ5...

Ik zit er aan te denken om een andere digitale camera te kopen, en wel de Panasonic DMC-FZ5.
Ik ben tot mijn voorlopige keuze gekomen omdat ik het liefst een wat groter formaat camera zoek, dit toestel goed getest is en enkele voorbeeld foto's (site van Steve's Digicams) er naar mijn mening naar tevredenheid uitzagen.
Probleem is echter dat ik wel een type ben die liefst zo weinig mogelijk zelf wil instellen, het liefst enkel in-/uitzoomen en afdrukken... Is dit toestel daar (zeer) geschikt voor òf moet daar eerst redelijk veel voor worden ingesteld om een mooie foto te maken?
Als ik een dergelijk toestel beter niet kan nemen, welk soort is dan beter voor mij?
pi_36692073
quote:
Op woensdag 5 april 2006 22:09 schreef Peulvrucht het volgende:
Advies gevraagd over gebruik van de Panasonic DMC-FZ5...

Ik zit er aan te denken om een andere digitale camera te kopen, en wel de Panasonic DMC-FZ5.
Ik ben tot mijn voorlopige keuze gekomen omdat ik het liefst een wat groter formaat camera zoek, dit toestel goed getest is en enkele voorbeeld foto's (site van Steve's Digicams) er naar mijn mening naar tevredenheid uitzagen.
Probleem is echter dat ik wel een type ben die liefst zo weinig mogelijk zelf wil instellen, het liefst enkel in-/uitzoomen en afdrukken... Is dit toestel daar (zeer) geschikt voor òf moet daar eerst redelijk veel voor worden ingesteld om een mooie foto te maken?
Als ik een dergelijk toestel beter niet kan nemen, welk soort is dan beter voor mij?
Je betaalt natuurlijk ook voor al die dingen die je handmatig in kan stellen. Dus is het misschien goed om je eerst af te vragen of er dan niet andere camera's zijn die je beter passen, als je toch die handmatige functies niet gebruikt of niet denkt te gaan gebruiken in de toekomst .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_36697898
Dat is wel waar. Maar als de kwaliteit van de foto's beter is dan van een compacte camera en het formaat me beter ligt is dat het misschien wel waard. Ook het inzoomen vind ik wel behoorlijk belangrijk. Ben in iedergeval erg benieuwd of dat toestel (erg) goede foto's maakt in de volautomatische functie...
  donderdag 6 april 2006 @ 17:25:17 #237
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_36713612
quote:
Op donderdag 6 april 2006 08:03 schreef Peulvrucht het volgende:
Ben in iedergeval erg benieuwd of dat toestel (erg) goede foto's maakt in de volautomatische functie...
Het gaat er natuurlijk vooral om of JIJ goede foto's maakt, automatische modus of niet.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:58:00 #238
138710 Peulvrucht
Kutnaam...!
pi_36761717
Welke camera (geen compact/spiegelreflex) raden jullie me aan?

Ik heb intussen een besluit genomen dat ik ga voor een wat groter formaat camera, echter geen spiegelreflex aangezien mijn budget tot maximaal 400 euro gaat.
Zit momenteel te dubben tussen de Panasonic DMC-FZ5 of FZ7, Sony DSC-H1 en Canon Powershot S2. Heb diverse reviewsties bekeken maar kom er niet echt uit welke nou het best geschikt voor mij is. Wil liefst niet al teveel instellen en wel uiteraard de mooiste foto's...
Als jullie een alternatief voor een iets goedkopere camera (maar wel zelfde formaat) met nagenoeg dezelfde kwaliteit hoor ik dat graag!
pi_36786813
Hoi Peulvrucht.
Ik had precies dezelfde keuze als jij.
De Sony viel voor mij af omdat ik niet aan de Memorystick wil; ik wilde graag een formaat waarvan de markt bepaalt hoeveel een MB kost en niet Sony. Ik heb een voorkeur voor SD omdat ze klein zijn, goedkoop en in steeds meer dingen gebruikt worden; zou wel eens de grootste standaard kunnen worden.
Goed, geen Sony dus.
Bij de Canon en de Panasonic moet je bij allebei een SD kaart kopen, plus een accu, en een tasje; reken op 100 euro.
Met die 100 extra kwam de Canon boven mijn budget uit; dus is het de pana geworden.
Leuke camera, veel camera voor eigenlijk niet zo veel geld.
  zondag 9 april 2006 @ 12:19:45 #240
138710 Peulvrucht
Kutnaam...!
pi_36788206
quote:
Op zondag 9 april 2006 11:23 schreef mgerben het volgende:
Hoi Peulvrucht.
Ik had precies dezelfde keuze als jij.
De Sony viel voor mij af omdat ik niet aan de Memorystick wil; ik wilde graag een formaat waarvan de markt bepaalt hoeveel een MB kost en niet Sony. Ik heb een voorkeur voor SD omdat ze klein zijn, goedkoop en in steeds meer dingen gebruikt worden; zou wel eens de grootste standaard kunnen worden.
Goed, geen Sony dus.
Bij de Canon en de Panasonic moet je bij allebei een SD kaart kopen, plus een accu, en een tasje; reken op 100 euro.
Met die 100 extra kwam de Canon boven mijn budget uit; dus is het de pana geworden.
Leuke camera, veel camera voor eigenlijk niet zo veel geld.

Hoi MGerben,
Bedankt voor je reactie. Welke Panasonic heb je? Moet je vooraf veel instellen òf volstaat de automatische functie in veruit de meeste gevallen tot een tevreden resultaat? Wat mis je eventueel nog aan die camera wat je achteraf er nog wel op had willen hebben?
pi_36789543
PV: Hij heeft een programma-mode waarin hij alles zelf doet; werkt prima. 9 programma's voor scenery, night scenery, party, protret etc. Ook leuk, gebruik ik wel eens.
Ook te gebruiken met sluitertijd- of diafragma voorkeuze - handig als je met scherptediepte wilt spelen.

klein gemis in donkere situaties: sluitertijd in P mode is maximaal 1/4 seconde. Als ik langer wil gebruik ik diafragma voorkeuze, dan kan het wel langer.
Ik heb de LZ5 en ik gebruik hem op 2MP; de 6mp van de LZ7 wil ik niet.
  zondag 9 april 2006 @ 13:32:44 #242
138710 Peulvrucht
Kutnaam...!
pi_36790123
quote:
Op zondag 9 april 2006 13:09 schreef mgerben het volgende:
PV: Hij heeft een programma-mode waarin hij alles zelf doet; werkt prima. 9 programma's voor scenery, night scenery, party, protret etc. Ook leuk, gebruik ik wel eens.
Ook te gebruiken met sluitertijd- of diafragma voorkeuze - handig als je met scherptediepte wilt spelen.

klein gemis in donkere situaties: sluitertijd in P mode is maximaal 1/4 seconde. Als ik langer wil gebruik ik diafragma voorkeuze, dan kan het wel langer.
Ik heb de LZ5 en ik gebruik hem op 2MP; de 6mp van de LZ7 wil ik niet.
MG: Waarom wilde je de 6MP niet? Ben ook benieuwd waarom je de LZ5 op 2MP gebruikt. Zij de foto's dan niet minder scherp dan bij een hoger aantal MP?
pi_36791526
quote:
Op zondag 9 april 2006 13:32 schreef Peulvrucht het volgende:

[..]

MG: Waarom wilde je de 6MP niet? Ben ook benieuwd waarom je de LZ5 op 2MP gebruikt. Zij de foto's dan niet minder scherp dan bij een hoger aantal MP?
Je kunt het best de hoogst mogelijke resolutie stand pakken, bij de meeste camera's komt dit het best overeen met de sensor en hoeft de camera dus geen resize uit te voeren.
Dus meer pixels, en geen camera resize is 2x winst.

Nadeel is natuurlijk dat er minder foto's op je geheugen kaart passen.
  zondag 9 april 2006 @ 14:44:09 #244
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_36791916
quote:
Op zondag 9 april 2006 14:30 schreef vroem_nl het volgende:

[..]

Je kunt het best de hoogst mogelijke resolutie stand pakken, bij de meeste camera's komt dit het best overeen met de sensor en hoeft de camera dus geen resize uit te voeren.
Dus meer pixels, en geen camera resize is 2x winst.

Nadeel is natuurlijk dat er minder foto's op je geheugen kaart passen.
Als je het hebt over foto's die voor gebruik op het web zijn is een 2MP camera wel voldoende. Maar voor "fotografie"-gebruik moet je toch minstens 3, maar nog liever >4 MP hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door RonaldV op 09-04-2006 15:06:22 ]
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_36792416
quote:
Op zondag 9 april 2006 14:44 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Als je het hebt over foto's die voor gebruik op het web zijn is een 2MP camera wel voedoende. Maar voor "fotografie"-gebruik moet je toch minstens 3, maar nog liever >4 MP hebben.
Nou ja ik ben zo gek om 8mp fotos ook op het net te gooien

Maar zelfs nog het schieten op de hoogste mode geeft ook nog de mogelijkheid om een crop toe te passen zonder kwaliteitsverlies.
pi_36814475
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 21:45 schreef Peulvrucht het volgende:
Ik twijfel voor de aanschaf tussen de Panasonic Lumix FX-9 en Panasonic DMC-FZ5. Zoals wellicht bekend is de eerste een compacte camera en de laats genoemde een groter model.
Ik ben geen "echte" fotograaf en dus niet van plan veel in te stellen, wil gelijk foto kunnen maken. Scherpte en kleuren zijn wel erg belangrijk! Gewicht en grote niet echt van belang. Wat raden jullie me aan...?
quote:
Ik denk dat de qualiteit elkaar niet veel ontloopt.
Je zegt dat gewicht en grootte niet van belang zijn, maar bedenk dat de FZ5 is opgebouwd rond een 12x zoom lens; dat is de belangrijkste feature van deze camera. Hij wordt daardoor groot; de lens steekt uit en je steekt deze camera niet in je zak.
Die FX9 ziet er heel erg leuk uit, klein, groot LCD scherm en ook beeldstabilisator.
Als je de camera niet voor de 12x zoom koopt zou ik die nemen.
Zeker omdat je ook schrijft dat je jezelf geen fotograaf noemt is het belangrijk dat je je camera makkelijk mee kan nemen, zodat je hem altijd bij je hebt.
pi_36835411
Hey allemaal!

Ik vroeg me af wat jullie van deze camera vinden. Mijn budget is rond de 300 euro. Ik heb vrij weinig ervaring met camera's en dit is eigenlijk gewoon als voor begin bedoelt en voor studiegerelateerde dingen. Ik heb wel een klein beetje het idee waar ik op moet letten, omdat ik er een vak voor heb moeten volgen vorig jaar. Maar echt heel veel weet ik niet, dus vroeg ik me af wat de experts ervan vinden
quote:
Model µ 700
Type Digitale camera met een LCD-scherm van 6,4 cm (2,5").
Kleuren zilver ('moonlight silver'), oranje ('sunset orange'), zwart ('midnight black') en blauw ('twilight blue').
Beeldsensor
Beeldsensor 1/2,3" CCD met 7.4 miljoen pixels.
Effectief aantal pixels 7,1 miljoen pixels (het werkelijke aantal pixels dat wordt gebruikt voor beeldverwerking).
Kleurenfilter Primaire kleurenfilter (RGB).
Media
Opslagmedia Intern geheugen van ca. 19,1 MB voor de opslag van beeldgegevens. Verwisselbare xD-Picture Card (16, 32, 64, 128, 256, 512 MB en 1 GB).
Lens
Optische zoom 3x.
Structuur 6 lenzen in 4 groepen, 4 asferische lenselementen.
Brandpuntsafstand 6,5 – 19,5 mm (vgl. 37 – 111 mm bij een 35-mm camera).
Max. diafragma 1:3,4 (groothoek) – 5,7 (tele).
Digitale zoom 5x (15x traploze zoom indien gecombineerd met de optische zoom).
LCD-monitor TFT LCD-monitor van 6,4 cm (2,5") met 115.000 pixels. BrightCapture-technologie: betere beeldweergave onder donkere omstandigheden.
Scherpstellen
Systeem TTL-autofocus met contrastdetectie.
Modus Automatisch iESP-autofocus, spot-autofocus.
Bereik Standaard modus 0,6 m – oneindig.
Macro-modus 0,2 m (groothoek) / 0,5 m (tele) – oneindig.
SupSuper Macro-modus Tot op 8 cm.
Lichtmeting
Modus Digitale ESP-meting, spot-meting.
Functie Histogramfunctie in de opname- en weergavemodus.
Belichting
Belichtingscontrole Programma AE.
23 scèneprogramma's (portret, landschap met portret, landschap, nachtscène, nachtscène met portret, binnen*, kaarslicht*, zelfportret, 'available light'-portret, zonsondergang, vuurwerk, museum, keuken, achter glas, document, veiling, shoot & select 1*, shoot & select 2, strand en sneeuw, onderwater groothoek 1, onderwater groothoek 2, onderwater macro).
Functie Digitale beeldstabilisatiefunctie – voorkomt vervorming tijdens de opname door het verhogen van de gevoeligheid.
Sluitertijd 1/2 – 1/1000 sec (nachtscène 4 sec).
Belichtingscompensatie +/- 2 EV in stappen van 1/3 EV.
Gevoeligheid
Automatisch ISO 64 – 400 (ISO 2500* bij de scèneprogramma's 'available light'-portret en kaarslicht).
Handmatig ISO 64, 100, 200, 400, 800 en 1600.
Witbalans
Modus Automatisch Volautomatische TTL ESP
Vooringesteld Gloeilamp, bewolkt, zonlicht, 3 soorten TL.
Flitser
Ingebouwde flitser Modi Auto (automatische inschakeling bij weinig licht of tegenlicht), rode-ogen-reductie, invulflitsen (geforceerde inschakeling), uitgeschakeld (geen flitser).
Bereik Automatische functie: tot 2,4 m (tele ) / 4,0 m (groothoek).
Richtgetal 7,0
Repeterende opnamen Normale opnamefunctie 1,1 frames per seconde tot een maximum van 6 opnamen
High-speed opnamefunctie: 3,7 frames per seconde tot een maximum van 11 opnamen
Verwerking
Beeldverwerking TruePic TURBO, pixel-mapping, ruisreductie
Speciale opnamefuncties Panoramafunctie (bij gebruik van de optionele Olympus xD-Picture Card).
Bewerking
Fotobewerking Formaataanpassing, rotatie, zwart/wit, sepia, rode-ogen-correctie, kaders, titels, kalenders, aanpassing helderheid en verzadiging.
Filmbewerking Index.
Opnamesysteem
Foto-opnamen ondersteuning voor JPEG (DCF: "Design rule for Camera File system"), Exif 2.2, DPS, Print Image Matching III, DPOF.
Filmopnamen QuickTime Motion JPEG® met geluid.
Spraakopnamen Wave.
Aantal opnamen dat kan worden opgeslagen (bij gebruik van het interne geheugen van 19.1 MB)
Foto-opnamen 3072 x 2304 SHQ: 5
HQ: 11
2560 x 1920  SQ1: 16
2304 x 1728 SQ1: 19
2048 x 1536 SQ1: 24
1600 x 1200 SQ2: 30
1280 x 960 SQ2: 46
1024 x 768 SQ2: 71
640 x 480 SQ2: 116
Filmopnamen Afhankelijk van de capaciteit van de geheugenkaart. Bij gebruik van het interne geheugen: In SHQ (640 x 480 pixels bij 15 frames/sec): 17 sec. In HQ (320 x 240 pixels bij 15 frames/sec): 50 sec. In SQ (160 x 120 pixels bij 15 frames/sec): 2 min. 9 sec.
Voeding
Oplaadbare batterij Oplaadbare lithium-ion batterij LI-42B.
AC-adapter Optionele AC-adapter: D-7AC met USB-adapter CB-MA1. AC 100V – 240V, 50 – 60Hz; DC 4,8V.
Interface DC-IN-aansluiting, gecombineerde USB- en audio/video-aansluiting.
Overige functies
DPOF-instelling Afdrukken van één opname, afdrukken van alle opnamen, het aantal afdrukken, datum/tijd-weergave.
DPS (direct afdrukken) De ondersteuning voor PictBridge maakt direct afdrukken mogelijk op compatibele printers.
Meertalig menu Duits / Engels / Frans / Italiaans / Russisch / Spaans. Extra talen kunnen via Internet worden gedownload met behulp van de OLYMPUS Master-software.
Helpfunctie Toont helpteksten voor verschillende functies
Weersbestendige behuizing Camera wordt beschermd tegen waterspatten vanuit elke hoek.
Zelfontspanner Ja.
Datum/tijd/kalender-systeem Tot het jaar 2099.
Afmetingen
Afmetingen 94,8 x 55,9 x 20,4 mm.
Gewicht 103 g (zonder batterij en geheugenkaart).
Inhoud verpakking Draagriem, USB-kabel, A/V-kabel, LI-42B oplaadbare batterij, LI-42C oplader, OLYMPUS Master 1.4.
We're leaving here tonight, there's no need to tell anyone, they'd only hold us down. So by the morningslight. We'll be halfway to anywhere, where love is more than just your name.
pi_36882878
PANASONIC FZ-4 ÒF FZ-7???

Ben momenteel van plan òf de Panasonic FZ-4 òf de Panasonic FZ-7 te kopen. I.v.m. het grotere lcd-schermpje van de FZ-7 en meerdere megapixels ben ik meer geneigd naar de FZ-7. Ik vraag me verder echter wel af of het prijsverschil van ruim 100 euro dat type wel waard is? Wie heeft ervaringen en kan me adviseren?
pi_36922734
de FZ-7 is wat nieuwer, dus zal over het algemeen sneller zijn met focussen, beelden verwerken, enz.
kleine foutjes van de FZ-4 zullen bij de FZ-7 verholpen zijn, hopelijk. en de FZ-7 heeft een joystick (hurray)
helaas maken ze beiden nogal noisy plaatjes, zelfs op lage iso's. maar als je er van houdt zijn het goede camera's
pi_36935987
quote:
Op donderdag 13 april 2006 15:16 schreef Kroekroek het volgende:
de FZ-7 is wat nieuwer, dus zal over het algemeen sneller zijn met focussen, beelden verwerken, enz.
kleine foutjes van de FZ-4 zullen bij de FZ-7 verholpen zijn, hopelijk. en de FZ-7 heeft een joystick (hurray)
helaas maken ze beiden nogal noisy plaatjes, zelfs op lage iso's. maar als je er van houdt zijn het goede camera's
Wat bedoel je met "noisy" plaatjes? Wat houdt zo'n joystick (hurray) precies in? Vindt je het prijsverschil de FZ-7 waard?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')