quote:Op dinsdag 24 januari 2006 11:11 schreef soulsurvivor het volgende:
Ik noem me zelf een scepticus, maar aangezien ik nogal consequent ben, ben ik erg sceptisch tegenover mijn eigen scepticisme, wat me weer volkomen openminded maakt.
quote:Eerlijk gezegd wordt ik daar een beetje maf van. En ik kan naar mijn mening redelijk rationeel nadenken, maar aangezien ik besef dat mijn rationeel denken gestoeld is op irrationele aannames trek ik constant alles in twijfel en is niets zeker. Nogmaals maf wordt ik daar van en het is ontzettend vermoeiend.
Het zou zo veel makkelijker zijn om wat vaste aannames te kunnen hanteren die niet discutabel zijn met als gevolg dat de werkelijkheid wat simpeler maakt.
Kent iemand dit probleem, en zo nee, wat doet jou indiscutabele aannames maken?
Natuurlijk kan je ook concluderen dat ik een ontzettend moeilijk figuur ben die het zichzelf veels te moeilijk maakt. Maar ik kan er niets aan doen aangezien ik nu eenmaal aangenomen heb dat bovenstaande denkwijze op waarheid berust. Ik kan me zelf niet voor de gek houden met als gevolg dat het altijd druk in mijn kop is.![]()
Give me that Tolle guyquote:Op dinsdag 24 januari 2006 11:16 schreef Netel het volgende:
Lees Mijnheer Tolle eens, die kent een truukje om je denken af en toe uit te zetten. Je wordt een soort toeschouwer en glimlacht vriendelijk om die drukke Denker. Je bent de Denker niet zegt hij.
Ik wil dit wel eens een dagje geloven, voor wat rust in mijn kop. Maar dan komt de Denker weer boven en die gaat alles weer netjes recht redeneren voor mij. Die denker is hartstikke slim en bedenkt steeds weer toffe redenaties om me in stuk te bijten. En dan draai ik weer vrolijk mee. Misschien zoals jij bedoeld?
Tja daar twijfelde ik weer overquote:Hej! is dit niet meer een topic voor levensbeschouwing of zo?
quote:Op dinsdag 24 januari 2006 11:11 schreef soulsurvivor het volgende:
Ik noem me zelf een scepticus, maar aangezien ik nogal consequent ben, ben ik erg sceptisch tegenover mijn eigen scepticisme, wat me weer volkomen openminded maakt.
Eerlijk gezegd wordt ik daar een beetje maf van. En ik kan naar mijn mening redelijk rationeel nadenken, maar aangezien ik besef dat mijn rationeel denken gestoeld is op irrationele aannames trek ik constant alles in twijfel en is niets zeker. Nogmaals maf wordt ik daar van en het is ontzettend vermoeiend.
Het zou zo veel makkelijker zijn om wat vaste aannames te kunnen hanteren die niet discutabel zijn met als gevolg dat het de werkelijkheid wat simpeler maakt.
Kent iemand dit probleem, en zo nee, wat doet jou indiscutabele aannames maken?
Natuurlijk kan je ook concluderen dat ik een ontzettend moeilijk figuur ben die het zichzelf veels te moeilijk maakt. Maar ik kan er niets aan doen aangezien ik nu eenmaal aangenomen heb dat bovenstaande denkwijze op waarheid berust. Ik kan me zelf niet voor de gek houden met als gevolg dat het altijd druk in mijn kop is.![]()
En dat vindt ik juist zo moeilijk. en ik vindt het knap van je dat je dit kan zonder af en toe volkomen dol in je hoofd te worden.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 11:20 schreef Haushofer het volgende:
Ja, dat komt wel bekend voor.
Ik kan je alleen zeggen hoe ik dat voel. Ik ben zelf vrij rationeel in mijn denken, en daar kun je een heleboel op stoelen. In mijn ogen is logica het hoogste goed van de mens; je kunt er tot nu toe het meeste mee verklaren, en heel veel dingen blijken achteraf logisch te zijn. Maar aan de andere kant sta ik ook open voor het feit dat er zaken zijn die niet logisch zijn.
Dit is precies mijn conflict, die logica hoe logisch ook kan volkomen onlogisch zijn.quote:Omdat logisch redeneren de mens, en in het bijzonder mij, tot nu toe heel ver heeft gebracht, zal ik in eerste instantie denk ik altijd van die logica uitgaan. Maar je moet er denk ik bij stilstaan dat logica niet iets universeels hoeft te zijn, en louter een menselijke interpretatie is. Het hoeft je dus niet tot alles te leiden. En dat kan voor sommigen nogal een shock zijn. Ik geloof dat de wiskundige Hilbert nogal een trauma heeft opgelopen van Godel, daar deze liet zien dat de wiskunde toch niet zo waterdicht was als Hilbert dacht. Misschien dat we nog es op zo'n openbaring komen.
herkenning !!!!quote:Op dinsdag 24 januari 2006 11:55 schreef Netel het volgende:
Soulsurvivor zei:
Ik merk heel erg dat ik een denkende mens en een, laten we het maar een sprirituele mens in mij is.
Het moet toch mogelijk zijn dat die, spreekwoordelijk, elkaar een handje kunnen geven?
Oja! dat was ik dus even kwijt in die brei in mijn hoofd..
Daarom vind ik mijnheer Tolle niet helemaal geweldig: hij ontkent de Denker
En hetzelfde geldt voor mijnheer Descartes: hij ontkent de Toeschouwer
In een kinderboek zegt Marike: ieder mens is half duivel, half engel
en ja, zo voel ik dat ook; ik ben zowel de toeschouwer als de denker. Maar hoe en waar kunnen die twee elkaar ontmoeten?
Want het heen en weer hinkelen wat ik nu doe lijkt me toch ook niet helemaal de bedoeling.. je komt verdorie nergens aan toe!
Ik denk dat je al een eind komt als je es kritisch naar zo'n absolute waarheid kijkt; is een entiteit in staat die te erkennen? Ik denk van niet. Dat is ook 1 reden waarom ik niet een religie aanhang. Om het even in mijn straatje te zetten: mensen stellen bijvoorbeeld nog wel es dat we zoiets als zwaartekracht niet kunnen verklaren. Nou, stel ik dan, dat kunnen we wel. Alleen zie ik dat niet letterlijk voor me; ik zie zo'n theorie als een beschrijving, die erg goed overeenkomt met metingen. Of die beschrijving ook "waar" is, dat is filosofie. En daar wordt naar mijn weten een boel flauwekul over geschreven.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 11:41 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
En dat vindt ik juist zo moeilijk. en ik vindt het knap van je dat je dit kan zonder af en toe volkomen dol in je hoofd te worden.
Nu ik dit zo lees besef ik dat ik de lat van mijn verwachtingen naar het benaderen van de ultieme waarheid wellicht te hoog leg. Je kan idd ook kiezen op rationele gronden dat logica en ratio het hoogste goed van de mens is. Aan de andere kant is er idd, zoals de vorige poster aanhaalde een toeschouwer die de logisch denkende mens beschouwd, en van een volkomen andere aard is dan de denker en ander conclusies trekt.
Tenminste, ik herken dit wel.
Waardoor het paradoxale conflict in mezelf blijft.
[..]
Nee, die logica is per definitie logisch, ze kan niet onlogisch zijn, op geen enkele manier.quote:Dit is precies mijn conflict, die logica hoe logisch ook kan volkomen onlogisch zijn.
you are a blessed womenquote:Op dinsdag 24 januari 2006 12:45 schreef Mirage het volgende:
In mijn hoofd hebben de Denker en de Toeschouwer doorgaans een soort verbond gesloten.
De Toeschouwer wordt niet verloochend door de denker en de Denker wordt geraadpleegd door de Toeschouwer.
De Denker heeft enehunkering naar ontwikkeling en informatie en verzameld te logica/feitjes die je in de wereld om je heen kan ontdekken of verzamelen door b.v. lezen en studie.
De Toeschouwer geeft mij een heerlijk gevoel... "even achterover zitten en gewoon wáárnemen".
Als de Toeschouwer iets waarneemt springt de Denker ertussen... "dit en dit en dit is mijn verzameling aan informatie" ... en hele gesprekken laterals de info van de Denker en de Toeschouwer niet tot een uitspraak komen... komen de Denker en de Toeschouwer gewoonweg overeen dat de Toeschouwer iets waar heeft genomen waarvan de Denker nog niet precies weet hoe/wie /wat /waar... want feit is dat de Denker nog lang niet alle informatie verzameld heeft die in de wereld ronddwaalt.. en dat punt zal ook nooit komen want de wereld veranderd dagelijks.
En dat feit heeft de Denker in mij geaccepteerd.
Dat is een heel traject geweest.. maar ik denk dat ze tegenwoordig aardig in balans zijn.
De discussies blijven echter humoristisch en interessant..soms maken ze je dol.... maar dan neem ik een heerlijke douche en probeer ik alles even in het doucheputje te laten spoelen....
waarom waarheid? waarom niet liever onwaarheid? en onwetendheid? zelfs ongewisheid? is het het probleem van de waarheid dat op jouw pad kwam, of ben jij op het pad van de waarheid gegaan?quote:Op dinsdag 24 januari 2006 11:41 schreef soulsurvivor het volgende:
Nu ik dit zo lees besef ik dat ik de lat van mijn verwachtingen naar het benaderen van de ultieme waarheid wellicht te hoog leg. Je kan idd ook kiezen op rationele gronden dat logica en ratio het hoogste goed van de mens is.
een logica is een vast aantal regels dat je mag toepassen. die zijn arbitrair. niet onlogisch. gegeven feiten mag je via regels conclusies trekken. over de regels valt te discussieren. de logica zelf staat daar los van. zij is dus logisch (maar arbitrair!)quote:Dit is precies mijn conflict, die logica hoe logisch ook kan volkomen onlogisch zijn.
aangezien er ook een toeschouwer is die hele andere principes hanteert.
waarom heb je handjes nodig? kun je zelf niet gewoon zeggen 'zo, en niet anders, omdat ik het wil?' je kunt ook problemen zoeken die er niet zijn. als je het echt wilt, adopteer een geloof, dan krijg je zekerheid. anders zul je zelf moeten kiezen.quote:Ik merk heel erg dat ik een denkende mens en een, laten we het maar een sprirituele mens in mij is.
Het moet toch mogelijk zijn dat die, spreekwoordelijk, elkaar een handje kunnen geven?
waarom waarheid? Goede vraag, wellicht een drang naar controle en/of een irreële drive de dood te slim af te willen zijn? Anders gewoon het verlangen de werkelijkheid zo goed mogelijk in te schatten waardoor je er beter op kan anticiperen.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 17:38 schreef egoipse het volgende:
[..]
waarom waarheid? waarom niet liever onwaarheid? en onwetendheid? zelfs ongewisheid?
[..]
Dat moet je net aan mij vragen nu ik toch al zo dol in mijn kop ben.quote:is het het probleem van de waarheid dat op jouw pad kwam, of ben jij op het pad van de waarheid gegaan?
Tja, das logischquote:een logica is een vast aantal regels dat je mag toepassen. die zijn arbitrair. niet onlogisch. gegeven feiten mag je via regels conclusies trekken. over de regels valt te discussieren. de logica zelf staat daar los van. zij is dus logisch (maar arbitrair!)
[..]
Dat klink simpel en wellicht is het ook zo simpel, alleen kan ik de essentiële vraagstukken waar ik kan zeggen “zo is het” op 1 hand tellen. Natuurlijk heb ik periodes dat ik tot bepaalde aannames kom, maar die komen vroeg of laat toch weer op de weegschaal te liggen wanneer die conflicteren met de logica. Noem het dwangmatig, maar zo werkt het in mij.quote:waarom heb je handjes nodig? kun je zelf niet gewoon zeggen 'zo, en niet anders, omdat ik het wil?' je kunt ook problemen zoeken die er niet zijn. als je het echt wilt, adopteer een geloof, dan krijg je zekerheid. anders zul je zelf moeten kiezen.
formeel gezien niet (tenzij je een inconsistente logica hebt), maar ze kunnen op onverwachte dingen uitkomen, of dingen niet stroken met je ervaring of andere ideeën. dat onlogisch noemen is verwarrend. men zegt dan liever: ik pas m'n logica of redeneerregels aan. nu zou ik overigens niet willen suggereren dat er een logica voor levensvragen te maken is.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 21:39 schreef soulsurvivor het volgende:
Doch kunnen de gevolgtrekkingen van logica op onlogische conclusies uitkomen.
Ja voor mij ook. Al is de balans in die twee bij mij ver te zoeken.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 17:29 schreef Zendgemachtigde het volgende:
Voor mij is de toeschouwer belangrijker als de denker.
De toeschouwer gebruikt de denker als instrument om zijn kennis te vergroten.
De toeschouwer is de aangever voor de denker, niet andersom.![]()
Maar er bestaat toch zoiets als een paradox?! wanneer je met logica uitkomt op een paradox betekent dat dan dat je inconsistente logica gebruikt hebt? Of hoeft een paradox niet onlogisch te zijn.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 21:51 schreef egoipse het volgende:
[..]
formeel gezien niet (tenzij je een inconsistente logica hebt), maar ze kunnen op onverwachte dingen uitkomen, of dingen niet stroken met je ervaring of andere ideeën. dat onlogisch noemen is verwarrend. men zegt dan liever: ik pas m'n logica of redeneerregels aan. nu zou ik overigens niet willen suggereren dat er een logica voor levensvragen te maken is.
met een zogenaamde volledige (sound en complete) logica kom je niet op een paradox uit. dan is je logica dus inconsistent.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 21:57 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Maar er bestaat toch zoiets als een paradox?! wanneer je met logica uitkomt op een paradox betekent dat dan dat je inconsistente logica gebruikt hebt? Of hoeft een paradox niet onlogisch te zijn.
zo nee, dan heb je gelijk.
Paradox van Epimenidesquote:Op dinsdag 24 januari 2006 23:22 schreef egoipse het volgende:
[..]
met een zogenaamde volledige (sound en complete) logica kom je niet op een paradox uit. dan is je logica dus inconsistent.
quote:Evenzo slaagt Achilles er niet in een schildpad die met een zekere voorsprong start in te halen in een hardloopwedstrijd, hoe dicht hij deze ook nadert. Stel, dat de schildpad een voorsprong van 10 km heeft, en dat Achilles met een snelheid van 10 km per uur loopt, terwijl de schildpad zich met een snelheid van 1 km per uur voortbeweegt. Na een uur heeft Achilles de voorsprong van 10 km weggewerkt, maar de schildpad is inmiddels 1 km verder. Na 1,1 uur heeft Achilles ook deze ene kilometer ingehaald, maar de schildpad heeft in die tijd weer 0,1 km afgelegd. Na 1,11 uur heeft Achilles dat ook gedaan, maar de schildpad zit in die tijd niet helemaal stil: hij is weer 0,01 km verder. Zo blijft de schildpad voortdurend op Achilles voorliggen, hoe klein de afstand tussen beide ook wordt. Op de tegenwerping dat men toch kan zien dat Achilles de schildpad inhaalt, antwoordt Zeno, dat dat nu juist het punt is waar het om gaat: men kan zijn zintuigen niet vertrouwen! Wie bij zijn verstand te rade gaat, móet wel concluderen, dat de zintuigen misleiden!”
logisch edoch een paradoxquote:
Ik meen toch kritisch naar die absolute waarheid te kijken. Jij hebt duidelijk een sofistische overtuiging. Mijn logica zegt mij dat je helemaal gelijk hebt. Aan de andere kant sluit ik niet uit dat wij voortkomen uit een universele alomvattende waarnemer, spreekwoordelijk geschapen naar zijn beeld, waardoor een besef van absolute waarheid [wellicht onvolledig maar wel objectief] te benaderen valt.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 12:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat je al een eind komt als je es kritisch naar zo'n absolute waarheid kijkt; is een entiteit in staat die te erkennen? Ik denk van niet. Dat is ook 1 reden waarom ik niet een religie aanhang. Om het even in mijn straatje te zetten: mensen stellen bijvoorbeeld nog wel es dat we zoiets als zwaartekracht niet kunnen verklaren. Nou, stel ik dan, dat kunnen we wel. Alleen zie ik dat niet letterlijk voor me; ik zie zo'n theorie als een beschrijving, die erg goed overeenkomt met metingen. Of die beschrijving ook "waar" is, dat is filosofie. En daar wordt naar mijn weten een boel flauwekul over geschreven.
[..]
Ja je hebt gelijk dat logica per definitie logisch is ondanks dat je met logica op paradoxen uit kan komen.quote:Nee, die logica is per definitie logisch, ze kan niet onlogisch zijn, op geen enkele manier.Bestaat er zoiets als een kader onafhankelijk van het menselijk denken?
En ik kan door de redenatie en argumentatie van hierboven deze indiscutabele aanname niet maken, zie je mijn probleem?quote:Ik denk dus niet dat je in termen van absolute waarheden of autonome beschrijvingen van logica moet denken.
Ja dat is een hele interessante discussie, waarin de conclusies hierover afhankelijk zijn van welke aannames je hanteert.quote:Misschien een aardig zijsprongetje naar de quantumfysica: als ik een elektron meet, zou dat elektron er ook zijn als ik niet gemeten had? Volgens sommigen, de realisten, wel. Anderen stellen dat de meting zoveel invloed heeft, dat het niet zeker is of het gemeten object er zou zijn als je het niet zou hebben gemeten. Misschien dat het ook zo met logisch redeneren is.
in de discussie zijn de namen denker en toeschouwer al gevallen. [denk aan zelfreflectie]quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:40 schreef RickySway het volgende:
Geef die tegensprekende denkende stem in je hoofd een aparte naam.
Zo kun je discussies met hem beginnen en zodra je 'm onder de tafel geluld hebt, is hij eindelijk stil.
die ken ik wel, maar dat doet er niets aan af dat ik nog steeds gelijk heb hoor. epimenides paradox zit in het probleem van zelf-referentie en meta-niveau. dat kan eigenlijk niet in logica's. in verzamelingentheorie kan dat wél. dan krijg je russel's paradox. maar deze zit in de verzamelingenleer, niet in de propositie- of predikaatlogica. jij hebt duidelijk niet te veel kaas gegeten wat logica's betreft.quote:Op woensdag 25 januari 2006 00:04 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Paradox van Epimenides
Paradox van Hempel
Paradox van Zeno
de laatse opmerking vindt ik zeer jammer, aangezien de discussie nog in volle gang is.quote:Op woensdag 25 januari 2006 14:24 schreef egoipse het volgende:
[..]
die ken ik wel, maar dat doet er niets aan af dat ik nog steeds gelijk heb hoor. epimenides paradox zit in het probleem van zelf-referentie en meta-niveau. dat kan eigenlijk niet in logica's. in verzamelingentheorie kan dat wél. dan krijg je russel's paradox. maar deze zit in de verzamelingenleer, niet in de propositie- of predikaatlogica. jij hebt duidelijk niet te veel kaas gegeten wat logica's betreft.
nogmaals denk ik dat je veronderstelde aanname van mij kennis aangaande logica te voorbarig is, waardoor de discussie eerder een verdedigende houding krijgt.quote:Ja je hebt gelijk dat logica per definitie logisch is ondanks dat je met logica op paradoxen uit kan komen.
De vraag blijft of er een kader onafhankelijk van het menselijk denken bestaat.
Wanneer wij niet in verbinding staan [als een tak aan een boom] met zo’n kader [noem het god], dan is die vraag niet relevant aangezien wij dit kader nooit bevatten kunnen. Mocht het tegenovergestelde waar zijn dan kom je met de zelfde logica uit op hele andere conclusies dan de sofisten.
je moet zo wie zo respect voor een ander opbrengen. Ik post hier bewust in truth aangezien respect voor elkaar hier, naar ik nog steeds aanneem in een hoog vaandel staat.quote:Op woensdag 25 januari 2006 15:06 schreef egoipse het volgende:
als laatste, en nu word ik bitser: waarom moet ik respect hebben voor opvattingen van jou over een vakgebied waar je niet in thuis bent? als ik ga staan orakelen over moleculaire biologie, dan hoeft niemand daar toch respect voor te hebben? respect is iets om te verdienen, in tegenstelling wat ali b. en consorten je willen doen laten geloven. ik vind op zich je gedachtengang interessant wat de openingspost betreft, maar ik wilde je waarschuwen dat je op het terrein van de logica zaken door elkaar haalt. dat is goed bedoeld, en die opmerking is ook goedbedoeld, en ik zie daarom ook niet waarom je het beledigend acht dat ik constateer dat je iets niet weet -- en zeg nu zelf, dat is toch zo?
nu lijk ik de grote boze pedante boeman natuurlijk, maar dat zal ik voor lief nemen.
dus, om nog een laatste poging te doen: vertel eens wat jij onder een logica en onder paradox verstaat.
ja is goed, ben alleen niet zo vaak op msn, behalve als ik er echt voor ga zitten. Kan me vaak moeilijk op meerdere zaken tegelijk concentreren. tot chatsquote:Op woensdag 25 januari 2006 18:17 schreef Netel het volgende:
Ja jammer, geen 'normaal' mens zonder titel en goede referenties durft hier nog wat te schrijven..
Dus over en sluiten.
Verder op msn dan maar? HET medium voor de leken...
al mag zijn punt nog zo goed zijn, zijn benadering naar mij toe is killend.quote:Op woensdag 25 januari 2006 18:49 schreef Haushofer het volgende:
Naar mijn mening heeft egoipse wel een punt. Jammer dat je het dan zo opvat, vind het een leuk topic
ik denk dat ik dat toch doe? ik doe niet: 'lol u suck n00bquote:Op woensdag 25 januari 2006 20:05 schreef Mirage het volgende:
Het deel over respect van egoipse, daar ben ik het absoluut níet mee eens.
Als je hier post heb je idd maar respect te hebben voor de mening van een ander.
Hier hoef je geen respect te verdienen. Je hebt het maar te geven ( en te krijgen), zie ook de huisregels. Hoe onzinnig een gedachte in jouw ogen ook lijkt, weerleggen kan mèt respect.
ok, begrijp ik.quote:Op woensdag 25 januari 2006 15:27 schreef egoipse het volgende:
ik zal eens beginnen om wat de formele logica betreft te antwoorden:
een logica is een systeem dat bestaat uit een aantal axioma's (dingen die zonder dat je ze kunt bewijzen voor waar worden aangenomen) en aantal afleidingsregels, om van de aannames nieuwe dingen te kunnen afleiden.
checkquote:sommige logica's hebben meer of minder van elk van de twee. maar dat maakt niet uit. stel bijvoorbeeld, we hebben de regel: gegeven: 'als a, dan b' en gegeven 'a', dan mag je 'b' concluderen. dan is dat een regel die we op ons redeneren kunnen toepassen. omgekeerd kunnen we zeggen, als ik 'a' aanneem, en ik kan met die aanname 'b' bewijzen, dan mag ik concluderen dat 'als a, dan b'.
checkquote:dan maak je een zooi van die regels, en dan ga je dingen bewijzen. je begint dus met een axioma, en dan pas je regels toe. dit is bewijzen binnen je systeem.
Dat laatste begrijp ik niet. Wanneer je bepaalde aannames hebt waarvan je afspreekt dat ze onweerlegbaar zijn zowel over je redenatie systeem en zowel over wat je bewijzen of weerleggen wil met je systeem, hoe en wat bewijst of weerlegt de formele logica dan de leugenaars paradox?quote:je kunt nu twee dingen bewijzen buiten je systeem en over je systeem, namelijk dat het 'sound' is en dat het 'volledig' is. sound wil zeggen dat je er geen dingen uit af kunt leiden die niet waar zijn. dus, gegeven ware aannames, kom je niet op een onwaarheid uit. en volledig wil zeggen dat je elke stelling kunt bewijzen of weerleggen (strikt!), dus je kunt niet zowel p als niet-p afleiden. (en de leugenaarsparadox haakt hier op in dat het van binnen het systeem iets zegt over 'buiten' het systeem, wat logica's doorgaans niet kunnen)
checkquote:in gewone propositie logica klopt dat. je kunt bijvoorbeeld vragen geldt: '(p -> q) -> (q -> p)' (als p, dan q) impliceert (als q dan p)'. je voelt op je klompen aan dat dat niet kan kloppen, want als je eem merel hebt, dan heb je een vogel, maar als je een vogel hebt, dan heb je geen merel. daarvan kun je dus bewijzen dat het níét waar is.
je aannames in je logica bedoel je.[ lijkt me ]quote:in een logica die dus sound & complete (volledig) is, is er dus geen plaats voor een paradox, want een paradox is een ongerijmdheid, een mogelijkheid om zowel een stelling 's' af te leiden, als het omgekeerde. dat betekent dus dat als dat kan de logica niet volledig kan zijn.
checkquote:en logica's (zoals propositie, predicaat, modale) zijn vaak zowel sound als complete (volledig). rekenkunde is onvolledig! maar dat wordt niet strikt onder de logica geplaatst, dat is een andere tak van sport. dus, binnen redeneersystemen (maar dat is veel breder dan formele logica) kun je best op paradoxen uitkomen. en dat is waar jij op doelt (denk ik), en waar ik op doel is dat er binnen deelgebieden van die redeneersystemen, best stukjes kunnen zijn die je kunt afbakenen en waarvan je met zekerheid zegt: paradoxen zijn hier onmogelijk.
Ok danquote:dat is formele logica, dat is een formele paradox. en dan is er nog het verschil tussen wiskundig kloppend als een bus en tegen intuïtief, dat is ook iets wat een paradox wordt genoemd, en wat het voor het gevoel wellicht is, maar voor de wiskunde niet per se.
je had en hebt gelijk dat in de formele logica een paradox uitgesloten is.quote:formeel gezien niet (tenzij je een inconsistente logica hebt), maar ze kunnen op onverwachte dingen uitkomen, of dingen niet stroken met je ervaring of andere ideeën. dat onlogisch noemen is verwarrend. men zegt dan liever: ik pas m'n logica of redeneerregels aan. nu zou ik overigens niet willen suggereren dat er een logica voor levensvragen te maken is.
En dat laatste is de essentie van dit topic.quote:in de rekenkunde kun je echter wél paradoxen tegenkomen (of eigenlijk dingen die je niet kunt bewijzen). en hoe dat met 'ons' menselijk redenatievermogen zit is nog maar de vraag. wij lijken hebben de mogelijkheid te bezitten om zowel binnen als buiten het spel te redeneren. wij zien de regels, en redeneren over de regels. wij redeneren ook weer over die regels, et cetera. jij bent sceptisch over je scepticisme. de wiskunde kent haar grenzen. er zijn dingen waarvan we kunnen bewijzen dat we ze niet kunnen bewijzen (en ook het omgekeerde niet). we kunnen getallen definiëren die we niet kunnen uitrekenen. dus misschien kunnen we ook wel vragen stellen die we niet kunnen beantwoorden.
Wauw.. dat is een mooie voorstelling..quote:Op donderdag 26 januari 2006 01:43 schreef Clairvaux het volgende:
Voor mij is het leven een schilderij en ik ben de schilder die bij geboorte niet
wist(weet) wat hij wil gaan schilderen. Op jongere leeftijd heb ik al wel voorzichtig
een schets gemaakt van hoe ik hoop dat het eruit zal gaan zien.
Naarmate de jaren vorderen begint mijn schilderij vorm te krijgen. Daarbij doe ik regelmatig
een stapje terug om het resultaat te zien. Aanpassen en zelfs veranderen kan altijd.
Soms steekt twijfel de kop op over de te volgen richting en soms is er een
algeheel gebrek aan inspiratie. Dat zijn de momenten om er even tussenuit te gaan en
inspiratie op te doen.
Pas als het leven voltooid is zal blijken of je een "brood"of een "Nachtwacht" van jouw
schilderij gemaakt hebt. Tot die tijd maakt twijfel en denken deel uit van het leven.
Op tijd afstand nemen om het denken tot rust te brengen is daarom voor
mij zeer belangrijk.![]()
ja hahaquote:Op donderdag 26 januari 2006 08:32 schreef Mirage het volgende:
[..]
Wauw.. dat is een mooie voorstelling..
Ik vind alleen dat die voorbijgangers eens met hun tengels van mijn verf en kwasten af moeten blijven...![]()
daar stuit je gewoon op existentiele filosofie. of om met heidegger te praten, je komt erachter dat het bestaan grondeloos is. ik denk dat je daar zult moeten erkennen dat er behalve de rationele geest ook een niet-rationele kracht is. je kunt dit geloof noemen, zou ik niet zo snel doen, of intuïtie, of apollinisch en dyonisch. ik denk dat daaruit uiteindelijk wel je overtuigingen komen.quote:Op donderdag 26 januari 2006 00:27 schreef soulsurvivor het volgende:
En dat laatste is de essentie van dit topic.
wat doet iemand indiscutabele aannames maken?
Aangezien elke redenatie en toegepaste logica uitgaat van aannames die in de grond subjectief zijn, blijf ik alles bevragen en kan ik nergens zeker van zijn.
Ik kan een uitspraak doen, een stelling plaatsen, maar die uitspraak of stelling zonder argumentatie van mijn uitgangspunten en aannames is inhoudsloos.
En aangezien de aannames en uitgangspunten per definitie discutabel zijn ten aanzien van de gewenste conclusie en wanneer je je niet beperkt tot een beperkt denkkader, is alles los zand.
Ik kan me voorstellen dat die stelling omstreden is.quote:Op donderdag 26 januari 2006 12:05 schreef egoipse het volgende:
[..]
om nog even een zijstukje te plaatsen over die dingen die je bij mij hebt doorgestreept, en die je stelliger hebt gemaakt wat de denkkaders betreft: er is een, wat omstreden, stelling dat taal in zekere zin je denken vormt. er is een indianenstam die geen woorden heeft voor getallen. ze hebben alleen iets als 'een beetje' en 'wat meer'. dus drie visjes zijn net zoveel vis als een grote vis. en ze kunnen ook domweg niet, als ze zeven dingen krijgen, er twee keer zoveel van maken door er zeven bij te plaatsen. ook figuurtjes die gerangschikt zijn in dezelfde vorm, maar de ene keer met 4 en de andere keer met 5 kraaltjes kunnen ze niet goed onderscheiden. taal vormt daar hun denkkader, en daar kunnen ze niet aan ontsnappen. wij kunnen wel tellen, maar wie weet met welke begrippen wij niet om kunnen gaan? wie weet hoe de structuur van onze taal, waarbij werkwoorden altijd een onderwerp hebben ons dat ook niet laat toepassen op de werkelijkheid? 'ik denk'. is dat zo? of komt de gedachte eigenlijk omhoog? hoe werkt dat met een geniale inval? dan kun je toch moeilijk zeggen: 'ik denk', want dan was het geen inval. later zul je wel zeggen dat jij het bedacht hebt.
Ik erken die niet-rationele kracht ook, die ik in de loop van het topic de waarnemer op spirituele mens is gaan heten.quote:daar stuit je gewoon op existentiele filosofie. of om met heidegger te praten, je komt erachter dat het bestaan grondeloos is. ik denk dat je daar zult moeten erkennen dat er behalve de rationele geest ook een niet-rationele kracht is. je kunt dit geloof noemen, zou ik niet zo snel doen, of intuïtie, of apollinisch en dyonisch. ik denk dat daaruit uiteindelijk wel je overtuigingen komen.
Absoluut!quote:is het een soort van morele code in je? misschien.
dat is een broodje aap verhaal.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 17:04 schreef soulsurvivor het volgende:
Ik kan me voorstellen dat die stelling omstreden is.
Ik heb ook wel eens gehoord dat de eskimo?s ik weet niet hoeveel verschillende benamingen hebben voor soorten sneeuw. Wij kennen er maar een paar [ natte sneeuw, sntuifsneeuw, paksneeuw? ]
nee, nee, dat is niet de inhoud van de stelling. het is niet een manier van observeren, dat speelt ook wel mee, sommige talen schijnen spatiale relaties meer te benadrukken dan temporele. waardoor als mensen foto's moeten kiezen ze afhankelijk van hun taal andere foto's op elkaar vinden lijken. getallen zijn iets wat die indianentaal dus überhaupt niet heeft. en zij kunnen dan ook domweg niet rekenen. sommen als 1+1=2 zijn gewoon te veel voor ze. daar kunnen ze niet bij. dat is veel fundamenteler dan het onderscheiden van sneeuw. het is een concept, een manier van denken die ze zich niet eigen kunnen maken.quote:Ik weet het niet hoor maar het lijkt me sterk dat wanneer ik die verschillende sneeuwsoorten zou observeren ik er toch wel onderscheid in zal zien ook al heb ik er geen benaming voor.
Ik denk meer dat het een aangeleerde manier van observeren is waar de taal zich aan aanpast.
Dus taal niet is niet de oorzaak maar gevolg. Maar dat zal ook wel omstreden zijn.
Wel een grappig verhaal overigens.
Zo zie je maar weer dat je niet alles zomaar voor waar aan moet nemen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 17:14 schreef egoipse het volgende:
[..]
dat is een broodje aap verhaal.
[..]
bedoel je dat iemand bv een foto van een mooie man en een mooie vrouw meer op elkaar vindt lijken dan een ander die een lelijke man en een mooie vrouw met allebij grote ogen meer opelkaar vindt lijken?!quote:nee, nee, dat is niet de inhoud van de stelling. het is niet een manier van observeren, dat speelt ook wel mee, sommige talen schijnen spatiale ruimtelijke
relaties meer te benadrukken dan temporele betrekking op de tijd van werkwoorden. waardoor als mensen foto's moeten kiezen ze afhankelijk van hun taal andere foto's op elkaar vinden lijken.
omdat ze het niet hebben aangeleerd volgens mij, dan blijft de vraag of de taal daar de oorzaak van is of cultuur en opvoeding.quote:getallen zijn iets wat die indianentaal dus überhaupt niet heeft. en zij kunnen dan ook domweg niet rekenen. sommen als 1+1=2 zijn gewoon te veel voor ze. daar kunnen ze niet bij. dat is veel fundamenteler dan het onderscheiden van sneeuw. het is een concept, een manier van denken die ze zich niet eigen kunnen maken.
Ik denk het wel, alleen dan in een vorm van beelden, gevoelens, verbanden in herkenning.quote:de vraag of er überhaupt denken zonder taal is, en hoe ver dat kan gaan, is heel moeilijk. zie ook, op wikipedia het stuk over de Sapir-Whorf Hypothese.
wikipedia, met onderaan meer bronnen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 20:22 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer dat je niet alles zomaar voor waar aan moet nemen.
Dit geldt nu ook voor jou claim[heb je een bron?]
nee, ik geloof dat het zo zat, er waren drie foto's. iemand die z'n voet tegen een bal heeft, op de wreef, dus vlak voor het schoppen. en dan een foto dat de bal verder is. en eentje dat de voet ook tegen de bal zit, maar dan erop of zo. sommigen vinden dat de twee foto's van het schop proces (dus verloop in de tijd) bij elkaar horen, en anderen dat die met bal-tegen-voet bij elkaar horen. en dat afhankelijk van de structuren van hun moedertaal.quote:bedoel je dat iemand bv een foto van een mooie man en een mooie vrouw meer op elkaar vindt lijken dan een ander die een lelijke man en een mooie vrouw met allebij grote ogen meer opelkaar vindt lijken?!
maar het valt ze dus ook niet aan te leren. ze zitten een beetje in een cirkel: de taal die ze spreken heeft de woorden er niet voor, maar doordat de taal die ze spreken de woorden niet heeft, kunnen ze het ook niet vatten. ze ontsnappen hier niet aan de grenzen die hun taal ze oplegt, althans, dat is de hypothese.quote:omdat ze het niet hebben aangeleerd volgens mij, dan blijft de vraag of de taal daar de oorzaak van is of cultuur en opvoeding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |