Ik bespeur een zekere frustratie! Kan je niet gewoon stellen dat "nieuwe politiek" partijen, zoals D66 ooit was en later de LPF etc. gewoon een te smalle basis hebben om te kunnen blijven bestaan en dat daarom de populariteit van zo'n partij nauw samenhangt met het charisma van de politiek leider (HAFMO en Fortuyn)?quote:Op donderdag 26 januari 2006 15:07 schreef Phelos het volgende:
Heb er een tijdje middenin gezeten, die D66-club. Den Haag, ja. Men wist daar gewoon níet meer hoe de peilingen en neerwaartse verkiezingsuitslagen gekeerd moesten worden. Dus wat dan?
"Nou," dachten ze, "als we nu in de oppositie gaan, en VVD en CDA gaan tóch weer met de LPF in zee of zelfs de Jezustaliban (is bijnaam christenfundamentalisten in 2e Kamer - Ph), dan worden we overschreeuwd door de PvdA en GroenLinks en staan we bij de volgende verkiezingen nóg zwakker." En dus trad men toe tot dit kabinet, ogenschijnlijk met allerlei 'typische D66-punten' in het regeerakkoord.
En ál die grote D66-punten zijn tot nu toe onder het tapijt geveegd, wel of niet door toedoen van VVD en CDA. Je hóeft je nu dus niet eens meer af te vragen wat D66 überhaupt nog in dit kabinet doet, want het is wel duidelijk: puur en alleen om een podium te hebben (2 ministers) opdat de media wel naar je móeten luisteren als jij als D66 iets zegt.
En iedere keer als het puntje bij het paaltje komt - als D66 zegt het principieel oneens te zijn met kabinetsbeleid - bindt de partij binnen no-time in. Want CDA en VVD weten: wie breekt, betaalt, en dat weet men bij D66 ook maar al te goed.
Nu heeft Pechtold zo goed als géén portefeuille (Bestuurlijke Vernieuwing, pfah!) meer. En dat blijkt ook wel want ieder voorstel nu nog door hem gedaan, wordt diréct afgeschoten door eerst het CDA, en daarna de VVD. Altijd in die volgorde. En dus gebruikt hij zijn vrije tijd maar door te figureren als 'de stormram van D66' - de stormram die door de poorten van de media moet breken.
Maar als je niks te MELDEN hebt, houdt het al snel op, en wat hebben we nu zoal gehoord van de man? Persoonlijke dingetjes, karakterologische gebbetjes, allemaal dingetjes waar hij een dag de pers mee haalt, maar waar 99.9% van de Nederlandse bevolking uiteindelijk de schouders over ophaalt.
Want wat, at the end of the day, voegen Pechtold's opmerkingen nou toe? Wordt er beleid veranderd? Krijgen mensen nu een beter idee over D66? Lijkt het er nu op dat D66 dankzij Pechtold ook daadwerkelijk iets in de melk te brokkelen heeft in dit kabinet?
Antwoord: driewerf NÉÉ!
D66 is in dit kabinet gestapt uit puur hoopvol opportunisme. De campagnestaf heeft zich tijdens de vorige twee verkiezingen de haren uit het hoofd getrokken omdat vrijwel geen ènkel D66-persbericht de kranten haalde, of figureerde in een TV- or radio-uitzending. Voor de media is D66 gewoon verleden tijd, het is geweest, het is over. De partij heeft té vaak compromissen gesloten, is té vaak té pragmatisch geweest, en dat wreekt zich nu.
R.I.P. D66
Goed, het was natuurlijk te verwachten dat 'het niet zo bedoeld was'.quote:Pechtold de les gelezen door collega-ministers
ANP
DEN HAAG - Minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) is vrijdag aan het begin van de ministerraad keihard de les gelezen door zijn collega-ministers over de kritiek die hij in het maandblad Opzij had geuit over politiek Den Haag.
‘Het zal wel even duren voordat de persoonlijke verhoudingen weer goed zijn’, zei vice-premier Zalm na afloop van de ministerraad. Alle ministers zeiden tegen Pechtold: ‘Wat heb je nou gedaan’, zei Zalm, die de ministerraad bij afwezigheid van premier Balkenende voorzat.
Volgens Zalm was ‘de sfeer ijzig’, ging het er ‘heftig’ aan toe en hebben de collega's de uitlatingen van Pechtold als ‘niet fris’ ervaren.
Pechtold zei daarop dat hij het niet zo bedoeld had. Hij had slechts het ‘lekken en spinnen in de politiek’ aan de orde willen stellen, aldus Zalm. De vice-premier maakte hem echter duidelijk dat ‘excuses maken’ te makkelijk zou zijn. ‘Pechtold moest inzien dat hij collega's had gekwetst en dat hij moest investeren in het repareren van de soms ernstig verstoorde persoonlijke verhoudingen,’ aldus Zalm.
De D66-bewindsman beloofde daarop de komende tijd met verschillende ministers verzoeningsgesprekken te voeren om verhoudingen te herstellen. Zalm geloofde overigens niet dat de oorzaak van het ongelukkige optreden te maken had met onervarenheid van de minister. ‘Pechtold is niet zo onervaren, hij loopt al lang mee in de politiek.’
Pechtold zei dat hij door het interview ‘zijn doel voorbij geschoten is’. Hij wilde de cultuur van politiek Den Haag aan de kaak stellen en niet zijn collega's in het kabinet bekritiseren.
In het vraaggesprek zei Pechtold dat alles in politiek Den Haag ‘veel vuiler en vunziger is dan mensen denken’.
Minister Peijs (Verkeer) zei dat Pechtold een uitdrukking had gebruikt die ‘ons zeer aan het hart ging en dat kreeg hij te horen’.
Minister Bot (Buitenlandse Zaken) zei zich niet te herkennen in de woorden van Pechtold. Hij noemde de ministerraad een ‘buitengewoon harmonieus team, waarin ik me goed thuisvoel’.
Minister Kamp (Defensie) hekelde de handelwijze van Pechtold. ‘Als ik minder vriendelijke woorden heb over mijn collega's, spreek ik hen liever rechtstreeks daarop aan.’ Kamp zei in de politiek alleen mensen te ontmoeten die ‘oprecht hun best doen om de goede beslissingen te nemen’.
Bron: De Volkskrant
Ja, waar haalt die smeerlap het lef vandaan!?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:24 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Iedereen heeft het over een kille slechte situatie, en Bot gaat gewoon doodleuk wat positiefs zeggen.
quote:Pechtold moest inzien dat hij collega's had gekwetst en dat hij moest investeren in het repareren van de soms ernstig verstoorde persoonlijke verhoudingen,’ aldus Zalm.
Lef? Smeerlap? Waar heb je het over?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:33 schreef Sickie het volgende:
[..]
Ja, waar haalt die smeerlap het lef vandaan!?![]()
Zeer interessante bijdrage.quote:Op donderdag 26 januari 2006 15:07 schreef Phelos het volgende:
Heb er een tijdje middenin gezeten, die D66-club. Den Haag, ja. Men wist daar gewoon níet meer hoe de peilingen en neerwaartse verkiezingsuitslagen gekeerd moesten worden. Dus wat dan?
"Nou," dachten ze, "als we nu in de oppositie gaan, en VVD en CDA gaan tóch weer met de LPF in zee of zelfs de Jezustaliban (is bijnaam christenfundamentalisten in 2e Kamer - Ph), dan worden we overschreeuwd door de PvdA en GroenLinks en staan we bij de volgende verkiezingen nóg zwakker." En dus trad men toe tot dit kabinet, ogenschijnlijk met allerlei 'typische D66-punten' in het regeerakkoord.
En ál die grote D66-punten zijn tot nu toe onder het tapijt geveegd, wel of niet door toedoen van VVD en CDA. Je hóeft je nu dus niet eens meer af te vragen wat D66 überhaupt nog in dit kabinet doet, want het is wel duidelijk: puur en alleen om een podium te hebben (2 ministers) opdat de media wel naar je móeten luisteren als jij als D66 iets zegt.
En iedere keer als het puntje bij het paaltje komt - als D66 zegt het principieel oneens te zijn met kabinetsbeleid - bindt de partij binnen no-time in. Want CDA en VVD weten: wie breekt, betaalt, en dat weet men bij D66 ook maar al te goed.
Nu heeft Pechtold zo goed als géén portefeuille (Bestuurlijke Vernieuwing, pfah!) meer. En dat blijkt ook wel want ieder voorstel nu nog door hem gedaan, wordt diréct afgeschoten door eerst het CDA, en daarna de VVD. Altijd in die volgorde. En dus gebruikt hij zijn vrije tijd maar door te figureren als 'de stormram van D66' - de stormram die door de poorten van de media moet breken.
Maar als je niks te MELDEN hebt, houdt het al snel op, en wat hebben we nu zoal gehoord van de man? Persoonlijke dingetjes, karakterologische gebbetjes, allemaal dingetjes waar hij een dag de pers mee haalt, maar waar 99.9% van de Nederlandse bevolking uiteindelijk de schouders over ophaalt.
Want wat, at the end of the day, voegen Pechtold's opmerkingen nou toe? Wordt er beleid veranderd? Krijgen mensen nu een beter idee over D66? Lijkt het er nu op dat D66 dankzij Pechtold ook daadwerkelijk iets in de melk te brokkelen heeft in dit kabinet?
Antwoord: driewerf NÉÉ!
D66 is in dit kabinet gestapt uit puur hoopvol opportunisme. De campagnestaf heeft zich tijdens de vorige twee verkiezingen de haren uit het hoofd getrokken omdat vrijwel geen ènkel D66-persbericht de kranten haalde, of figureerde in een TV- or radio-uitzending. Voor de media is D66 gewoon verleden tijd, het is geweest, het is over. De partij heeft té vaak compromissen gesloten, is té vaak té pragmatisch geweest, en dat wreekt zich nu.
R.I.P. D66
Ik val in herhaling!!!quote:Op donderdag 26 januari 2006 15:20 schreef bigeasy het volgende:
[..]
Ik bespeur een zekere frustratie! Kan je niet gewoon stellen dat "nieuwe politiek" partijen, zoals D66 ooit was en later de LPF etc. gewoon een te smalle basis hebben om te kunnen blijven bestaan en dat daarom de populariteit van zo'n partij nauw samenhangt met het charisma van de politiek leider (HAFMO en Fortuyn)?
vind ik een zeer goede zaak. Mensen leveren tegenwoordig veel te graag grondrechten in, onder het mom van terrorismebestrijding.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 13:49 schreef ondersoeker het volgende:
"Minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) wil dat de Grondwet een verplicht onderdeel van het lesprogramma op school wordt. Volgens hem wordt de Grondwet in Nederland te weinig gedeeld en beleefd door de samenleving, hoewel „er een koudefront aankomt. Ik wil voorkomen dat burgers hun grondrechten en vrijheden veronachtzamen.”
Dat zei de minister vrijdagavond in Nijmegen waar hij de negende Burgemeester Dales Lezing uitsprak. Nederlanders zijn zich niet bewust van de kracht en van de kwetsbaarheid van de Grondwet, waar ooit een hevige politieke strijd aan vooraf ging. „De Grondwet is voor democratisch opgevoede mensen als lucht. Lucht die je niet meer waarneemt. Behalve als je in ademnood verkeert.”
Hij vindt dat er nieuwe manieren moeten komen om de Grondwet levend te houden. Nederlanders zouden, net als mensen en veel andere landen, trots moeten zijn op de gedeelde waarden en die actief moeten uitdragen. Pechtold wees erop dat juist in deze tijden aan de grondrechten wordt getrokken. Hij doelde onder meer op de discussie over terrorismebestrijding, de privacy en het dragen van de boerka in openbare ruimten.
bron: http://www.pechtold.nl.nu/
Kijk, die man is gewoon een flapuit. Zou zijn sterrenbeeld boogschutter hier mee te maken hebben ?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:18 schreef brainiac11 het volgende:
Inderdaad, dat is wel een goed plan.
Mischien heeft hij wel vaker goede plannen, maar zolang hij laag bij de gronds blijft kronkelen, is hij niet geschikt als minister.
[afbeelding]
Hetzelfde denken als wie?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:39 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Kijk, die man is gewoon een flapuit. Zou zijn sterrenbeeld boogschutter hier mee te maken hebben ?
MAAR, hij staat wel ergens voor. Tis trouwens heel duidelijk dat mensen die hetzelfde denken dit goed oppakken terwijl de rest kennelijk een beetje blind is
Besluiteloos en ruggegraatloos gedraai.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 19:10 schreef brainiac11 het volgende:
[..]
En waar staat die flaptuit voor?
Het constant doen van domme uitspraken om vervolgens weer z'n excuses aan te bieden.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 19:18 schreef sizzler het volgende:
[..]
Besluiteloos en ruggegraatloos gedraai.
De slowchat is daar uitermate geschikt voor.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 19:21 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Het constant doen van domme uitspraken om vervolgens weer z'n excuses aan te bieden.
En in Leiden stond hij ook nog voor hele andere dingen, maar aangezien dat ordinaire roddels zijn zal ik die maar niet posten.![]()
Als ik zegt dat hij een echte liberaal is (iets links van het midden) ben ik dan duidelijk genoegquote:Op zaterdag 28 januari 2006 19:10 schreef brainiac11 het volgende:
[..]
Hetzelfde denken als wie?
En waar staat die flaptuit voor?
Ai, en weer een tegenvaller voor Pechtold:quote:Op zaterdag 28 januari 2006 13:49 schreef ondersoeker het volgende:
"Minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) wil dat de Grondwet een verplicht onderdeel van het lesprogramma op school wordt. Volgens hem wordt de Grondwet in Nederland te weinig gedeeld en beleefd door de samenleving, hoewel „er een koudefront aankomt. Ik wil voorkomen dat burgers hun grondrechten en vrijheden veronachtzamen.”
Dat zei de minister vrijdagavond in Nijmegen waar hij de negende Burgemeester Dales Lezing uitsprak. Nederlanders zijn zich niet bewust van de kracht en van de kwetsbaarheid van de Grondwet, waar ooit een hevige politieke strijd aan vooraf ging. „De Grondwet is voor democratisch opgevoede mensen als lucht. Lucht die je niet meer waarneemt. Behalve als je in ademnood verkeert.”
Hij vindt dat er nieuwe manieren moeten komen om de Grondwet levend te houden. Nederlanders zouden, net als mensen en veel andere landen, trots moeten zijn op de gedeelde waarden en die actief moeten uitdragen. Pechtold wees erop dat juist in deze tijden aan de grondrechten wordt getrokken. Hij doelde onder meer op de discussie over terrorismebestrijding, de privacy en het dragen van de boerka in openbare ruimten.
bron: http://www.pechtold.nl.nu/
DEN HAAG - De grondwet hoeft geen verplicht onderdeel van de lessen op school te worden. Dat schrijft minister Van der Hoeven (Onderwijs) woensdag in haar wekelijkse weblog.
Ze zet zich daarmee af tegen haar collega Pechtold (Bestuurlijke vernieuwing), die vrijdag nog pleitte voor lessen in de grondwet. Hij vindt dat deze in Nederland te weinig wordt gedeeld en beleefd.
Van der Hoeven wijst erop dat leerlingen al les moeten krijgen in staatsinrichting en sinds kort ook over burgerschap. Dit staat in de kerndoelen, waarin vast ligt wat een leerling allemaal moet beheersen als hij of zij de basisschool verlaat.
Bij staatsinrichting en burgerschap kan de grondwet aan de orde komen, vindt Van der Hoeven. ‘Ik voel dan ook weinig voor een aparte regel voor het leren van de Grondwet. En ik neem ook niet aan dat Pechtold wil dat leerlingen de Grondwet uit hun hoofd leren. Dat hoeft wat mij betreft niet.’
Pechtold streek vorige week zijn collegaministers flink tegen de haren in met een interview in Opzij waarin hij afgaf op politiek Den Haag. Vice-premier Zalm maakte vrijdag na de kabinetsvergadering duidelijk dat de ministers de D66-bewindsman flink op zijn nummer hadden gezet. Excuses van Pechtold zouden niet genoeg zijn, de minister zou veel moeten investeren in het herstellen van de persoonlijke verhoudingen met zijn collega's.
Bron: De Volkskrant
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |