FOK!forum / Travel / Roadtrip van Alaska naar Panama [reisverslag]
BushRangerdinsdag 24 januari 2006 @ 07:03
Hallo travelers, ik heb wat advies nodig over een idee dat ik al een tijdje heb. Ik rijd graag auto en vind het leuk om door verlate gebieden te rijden. Nu zit ik er over te denken om de hele Pan American Highway te gaan rijden. Deze weg loopt van bovenin Alaska tot onderin Chili en dat is dan zo'n 25.800 km.

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met deze route of delen ervan. Om maar meteen met mijn belangrijkste vragen te komen:
- Hoe regel je de autoverzekeringen?
- Hoe gaat het er aan toe bij de grensovergangen (auto is wellicht anders dan iemand die in een bus de grens over gaat!?)
- Hoe veilig is het om met een auto met Canadese kentekenplaten door bijvoorbeeld Nicaragua of Colombia te rijden? Trekt dat gespuis aan?

Even wat aanvullende informatie... Ik ben al in Canada en heb al een auto gekocht, waar ik denk het een heel eind mee te kunnen redden. Het gaat om een 1986 Subaru Outback Stationwagen met maar liefst 400.000 km. Ja, dat is oud en ja, dat zijn veel kilometers. Voordeel is dat als er iets mis gaat, dat het financieel geen ramp is om de auto achter te laten. Deze auto heb ik gekocht van de mensen waar ik momenteel van huur en ik vertrouw hen helemaal, ze zeggen dat het een zeer betrouwbare auto is. Tot zover is dat ook zo. Verdere informatie, de auto heeft 90 pk, 5 bak. Het is een 4WD met hoge en lage gearing. Op dit moment liggen er vier winterbanden onder, die zal ik zowieso moeten vervangen, waarschijnlijk voor allround banden. Ik verwacht zelfs bovenin Alaska redelijke condities als ik daar in juli ben.

Over mezelf kan ik melden dat ik helaas geen enkele ervaring heb met het repareren van een auto. Het lukt me wel om een wiel te verwisselen dat is het wel zo'n beetje. Ik heb al eerder lange roadtrips gemaakt en tot nu toe is het zonder deze kennis altijd goed gegaan. Vaak zijn er wel mensen die je willen helpen.

De Subaru is geregistreerd in Canada tot maart 2007. Verzekering loopt tot november 2006. Ik moet 20 september 2006 Canada verlaten hebben. Ik zou dus van 20 september tot november de tijd kunnen nemen om naar de Mexicaanse grens te rijden. De Canadese verzekering dekt tot die grens namelijk. Daarna wordt het dus lastig, maar ik heb gehoord dat je aan de Mexicaanse grens een autoverzekering kan afsluiten, iemand ervaring mee?

Het is nog al een verhaal en ik ben vast nog veel vergeten, maar ik hoop dat iedereen die info heeft die me op de een of andere manier kan helpen dat zou kunnen posten.

Een roadtrip die al wel vrijwel zeker is, is de volgende: Calgary, Edmonton, Yellowknife, stukje terug en dan omhoog naar Watson Lake, Whitehorse , Dawson City en dan begint het echte werk. De Dempster Highway naar Inuvik. Dit is een van de drie wegen wereldwijd die zo ver de poolcirkel binnen gaat. Ik heb hier echt zin in en ook hier zijn tips van harte welkom! Het schijnt nogal ruig te zijn op de Dempster, dus ik zal zowieso nog twee extra wielen kopen (dan zit ik dus op drie volwaardige wielen). Verder weet ik ook dat ik voldoende eten en drinken mee moet nemen.
femmeChantaldinsdag 24 januari 2006 @ 07:19
Geen tips helaas, wel inspiratie: Roadmovies! Welke vond je het mooist?

Veel plezier alvast!
NIels25dinsdag 24 januari 2006 @ 07:23
Mag ik mee???
BushRangerdinsdag 24 januari 2006 @ 07:26
quote:
Geen tips helaas, wel inspiratie: Roadmovies! Welke vond je het mooist?

Veel plezier alvast!
Staan leuke films tussen! Heb je Motorcycle Diaries gezien? Mooie film! Ik word wel een beetje geinspireerd door de eerste twee MadMax films. Niet echt roadtrips, maar wel het sfeertje dat me trekt. Ben ook op de locaties geweest waar het gefilmd werd, helemaal geweldig!
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 07:23 schreef NIels25 het volgende:
Mag ik mee???
Als je motorische en mechanische ervaring wat uitgebreider is dan die van mij, dan denk ik er over
NIels25dinsdag 24 januari 2006 @ 08:25
quote:
Als je motorische en mechanische ervaring wat uitgebreider is dan die van mij, dan denk ik er over
Dat niet, maar kan goed koken en kan ook wel zeggen dat ik redelijk gezellig ben
Rory78dinsdag 24 januari 2006 @ 13:01
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar ik zou zeggen: blijf hier je ervaringen posten. Het zal een welkome aanvulling zijn in dit forum!
Een Subaru is over het algemeen wel een heel betrouwbare auto. Als je hem met liefde behandelt, zal hij niet zomaar stuk gaan. Ik zou inderdaad wel Allroad-banden onder je wagen laten leggen en (omdat je toch nog zoveel tijd hebt) een kleine cursus autotechniek volgen. Misschien is in de bibliotheek of op internet (eBay) een boekje te vinden met de basisprincipes...
Colombia zou ik mijden als ik jou was, voor de rest gelden gewoon de bekende reisregels denk ik. Als je je niet opvallend gedraagt of kleedt, loop je minder kans op ontvoering, beroving, etc.
Heel veel succes en plezier in ieder geval!
Lucilledinsdag 24 januari 2006 @ 16:46
Ik heb een aantal stukken van de Pan Americana gedaan. In Alaska en Canada heb ik zelf gereden, in Chili en Ecuador met de bus.

Alaska in de zomer is gewoon warm, de temperatuur kan er 30 graden worden. Extra banden en brandstof is inderdaad noodzakelijk als je de Dempster Highway op gaat. Aangezien ik geen extra banden en jerrycans had ben ik deze weg voorbijgereden, maar had hem graag willen doen, net als de James Dalton Highway naar Prudhoe Bay.
BushRangerdinsdag 24 januari 2006 @ 18:14
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:01 schreef Rory78 het volgende:
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar ik zou zeggen: blijf hier je ervaringen posten. Het zal een welkome aanvulling zijn in dit forum!
Een Subaru is over het algemeen wel een heel betrouwbare auto. Als je hem met liefde behandelt, zal hij niet zomaar stuk gaan. Ik zou inderdaad wel Allroad-banden onder je wagen laten leggen en (omdat je toch nog zoveel tijd hebt) een kleine cursus autotechniek volgen. Misschien is in de bibliotheek of op internet (eBay) een boekje te vinden met de basisprincipes...
Colombia zou ik mijden als ik jou was, voor de rest gelden gewoon de bekende reisregels denk ik. Als je je niet opvallend gedraagt of kleedt, loop je minder kans op ontvoering, beroving, etc.
Heel veel succes en plezier in ieder geval!
Cursus autotechniek zou handig zijn, maar ik heb geen idee of die hier gegeven worden, maar ik zal er eens achteraan gaan. Zo veel tijd heb ik trouwens niet, ik ben van plan om eind juni/begin juli hier (Canmore, Alberta) te vertrekken.

Wat is de reden dat je me aanraadt om Columbia over te slaan? Ik heb er zelf ook een beetje een rotgevoel bij, maar dat is vooral gebaseerd op wat je in films ziet. Is het echt zo erg? Er schijnen best veel mensen te zijn die er reizen en het aantal ontvoeringen valt niet helemaal tegen. Columbia schijnt wel een heel mooi land te zijn. Loopt de PAH door een gevaarlijk gebied van Columbia?
ultra_ivodinsdag 24 januari 2006 @ 18:15
Je zult niet de hele Panamericana kunnen rijden. Ergens in Panama houdt die weg gewoon op, verzandt gewoon in de Jungle. Daar zul je dus een boot moeten nemen. Alleen een enkele fietser heeft dit wel eens gered, de hele Panamericana, maar die moest dan met lokale hulp z'n eigen weg gaan kappen....
BushRangerdinsdag 24 januari 2006 @ 18:25
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 16:46 schreef Lucille het volgende:
Ik heb een aantal stukken van de Pan Americana gedaan. In Alaska en Canada heb ik zelf gereden, in Chili en Ecuador met de bus.

Alaska in de zomer is gewoon warm, de temperatuur kan er 30 graden worden. Extra banden en brandstof is inderdaad noodzakelijk als je de Dempster Highway op gaat. Aangezien ik geen extra banden en jerrycans had ben ik deze weg voorbijgereden, maar had hem graag willen doen, net als de James Dalton Highway naar Prudhoe Bay.
Wist je dat je extra wielen en jerrycans kan huren voor je de Dempster op gaat? Je betaalt borg en je brengt ze aan het einde van je trip terug. Zelfs huurauto's mogen de Dempster op, omdat het in dat deel van Canada onmogelijk is om te zeggen dat je huurauto's niet onverhard mag laten rijden. Er is namelijk weinig anders dan onverhard.

De Dalton Highway zal ik waarschijnlijk wel gaan rijden, of ik nu wel of niet de PAH ga doen. Langste stuk zonder tankstation is 400 km! Ik verwacht dat de benzine in Prudhoe Bay ongelofelijk duur zal zijn, dus ik zal wel wat jerrycans meenemen.
BushRangerdinsdag 24 januari 2006 @ 18:27
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 18:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Je zult niet de hele Panamericana kunnen rijden. Ergens in Panama houdt die weg gewoon op, verzandt gewoon in de Jungle. Daar zul je dus een boot moeten nemen. Alleen een enkele fietser heeft dit wel eens gered, de hele Panamericana, maar die moest dan met lokale hulp z'n eigen weg gaan kappen....
Dat betekent dus dat je hem wel helemaal kan rijden. Want de 44 km die mist in Darien's Gap is geen weg en dus ook niet deel van de PAH. En er heeft inderdaad nog nooit iemand met een auto doorheen gereden. Je schijnt een boot te kunnen nemen in Panama, maar hoe dat zit weet ik niet precies.
ultra_ivodinsdag 24 januari 2006 @ 19:50
Het enige verslag dat ik ken van een doortocht van de Darien Gap is van Bernard Magnouloux, een Franse fietser die dat met diverse bootjes en deels wadend met de fiets op de nek heeft gedaan. Als jij binnen je definitie van de Panamericana rijden blijft met de boot hier is dat prima
femmeChantalzondag 29 januari 2006 @ 09:07
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 07:26 schreef BushRanger het volgende:
Staan leuke films tussen! Heb je Motorcycle Diaries gezien? Mooie film! Ik word wel een beetje geinspireerd door de eerste twee MadMax films. Niet echt roadtrips, maar wel het sfeertje dat me trekt. Ben ook op de locaties geweest waar het gefilmd werd, helemaal geweldig!
De Motorcycle Diaries heb ik gezien, is inderdaad een mooie film! MadMax ken ik eigenlijk niet.

Nog even over je reis en één van de saaiste onderwerpen die er bestaan: de verzekeringen ! Ik heb wel eens gehoord dat het regelen van een verzekering (voor huurauto's!) vanuit Nederland goedkoper en beter (volledigere dekking) is dan een autoverzekering geregeld in het buitenland. Zoals gezegd; dit geldt voor huurauto's, maar misschien geldt het ook wel voor jouw auto (gekocht toch?).
Rory78maandag 30 januari 2006 @ 14:32
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 18:14 schreef BushRanger het volgende:
Wat is de reden dat je me aanraadt om Columbia over te slaan? Ik heb er zelf ook een beetje een rotgevoel bij, maar dat is vooral gebaseerd op wat je in films ziet. Is het echt zo erg? Er schijnen best veel mensen te zijn die er reizen en het aantal ontvoeringen valt niet helemaal tegen. Columbia schijnt wel een heel mooi land te zijn. Loopt de PAH door een gevaarlijk gebied van Columbia?
Puur vooroordeel t.o.v. Colombia. Nogmaals: ik heb er geen enkele eigen ervarimg; het zou best kunnen dat je in Colombia op onopvallende wijze best kunt trekken, maar ik zet daar zo mijn twijfels bij. En ik baseer mijn mening niet alleen op films, maar ook op de dingen die ik diverse malen gehoord en gezien heb in het KRO-programma Spoorloos. De situaties waarin deze producenten komen, gelden vaak ook voor reizigers, dus...
Of de PanAmerica ook door Colombia gaat, weer ik echter niet, maar het lijkt me wel logisch.
Nogmaals heel veel succes en plezier en probeer vooral hier te blijven posten als je onderweg bent!
BushRangerdinsdag 31 januari 2006 @ 08:28
quote:
Op maandag 30 januari 2006 14:32 schreef Rory78 het volgende:

[..]
Of de PanAmerica ook door Colombia gaat, weer ik echter niet, maar het lijkt me wel logisch.
Ja, PAH gaat zowieso door Columbia, weet alleen niet of dat een 'veilig' deel is of niet. Zal binnenkort als ik m'n foto's ontwikkeld en ingescand heb een foto van de auto plaatsen!
Rory78dinsdag 31 januari 2006 @ 11:57
Awright.
Trouwens, waarom neem je niet via e-mail contact op met de NLse ambassades en consulaten in de betreffende gebieden. Zij zullen je wel van (veiligheids-) informatie kunnen voorzien.
BushRangerwoensdag 1 februari 2006 @ 19:07
Ik gisteren contact gezocht met een Amerikaan die deze trip al eens gemaakt heeft en een paar vragen gesteld. Dit is wat hij vandaag al antwoordde:
Thanks for dropping me a line. This, indeed, was a wonderful journey. I amvery excited for you. Here's a couple of thoughts: The Suburu is an excellant vehical, tough, with good fuel economy. However,once you go into Mexico you will be the only Suburu for a long, long, time. Ibelieve the next dealership is in Chile! Bring a tool kit (metric and SAE), two fuel filters, two oil filters, radiatorhoses (upper and lower), extra fusses, windshield wiper blades, a headlight,engine oil, gear oil, coolant that is premixed, and extra spare tire(two), agood jack, a fuel can that is full. Have a locking fuel door, and at least oneextra key hidden and taped to the car. Buy a "club" for locking the steeringwheel and consider a "fuel kill" switch. Keep all you documents in a folder that fits between the seats of your car. Make ten copies of each document. Passport, vehical registration, US/Canadainsurance, driving licence. A letter of intent in espaniol is not a bad idea. I should say who you are, what you vehical is, and where you are going, and thatyou will be returning to Canada with the vehical. You will get pulled overevery day or two and having the paperwork handy makes things much easier. Inever gave anyone a bride the whole time I was there, except for at the CostaRican Boarder. Before you cross the Mexican boarder, buy Mexican insurance through Samsborn. They have a website and are good. They may be able to insure you all the wayto Panama. For insurance after that, looking into the South-American ExplorersClub website and the South-American Automobile Club (en espoanol). Shipping from Panama City to South America is pretty easy. Find animport/export agent. Just ask at a major Hotel. They will arrange shipping. It is very expensive and can take longer than expected. Columbia is very dangerous, especially for those with foriegn plates. It hasthe highest kidnapping rate in the world, even higher than Iraq. Venezuela ispretty easy to ship to. The customs agents in Equador can be very, verydifficult. Shipping is like $1500-2000USD. Then another $2000 or 2500 to get the vehicalback to Canada. You cannot sell this car in SA. I can't remember how much Ipaid for insurance. If your budget is limited, consider driving to Panama andback. It is a wonderful trip that you would remember for a life time.

Erg fijn om zo'n snelle reactie te krijgen en ik denk dat ik hem zeker nog wel meer kan vragen!
DiegoArmandoMaradonadonderdag 23 februari 2006 @ 19:31
Interessant
BushRangerdonderdag 23 februari 2006 @ 19:39
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 19:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Interessant
Ja... maar niks voor jou Te veel gespuis, te veel risico's Zapatisten enzo...
BushRangerzaterdag 25 maart 2006 @ 08:35
Hier de auto waar het allemaal mee moet gaan gebeuren:



Ondertussen ook een gereedsschapskist met 241 stuks gereedschap gekocht bij Canadian Tire. Was een superdeal, van 300 voor 100 dollar en nog degelijk spul ook. Verder is er nog een powerpack op komst (draagbare accu met startkabels, compressor, 12v en 120v uitgang) en steunen om de auto op te zetten, zodat ik zelf makkelijk de olie kan verversen.
femmeChantalzaterdag 25 maart 2006 @ 11:03
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 08:35 schreef BushRanger het volgende:
Hier de auto waar het allemaal mee moet gaan gebeuren:

[afbeelding]

Ondertussen ook een gereedsschapskist met 241 stuks gereedschap gekocht bij Canadian Tire. Was een superdeal, van 300 voor 100 dollar en nog degelijk spul ook. Verder is er nog een powerpack op komst (draagbare accu met startkabels, compressor, 12v en 120v uitgang) en steunen om de auto op te zetten, zodat ik zelf makkelijk de olie kan verversen.
Dombo-vraagje: olie verversen is toch een kwestie van motorkap opengooien en olie bijvullen? Daar hoef je de auto toch niet voor op steunen te zetten?
tijnnlzaterdag 25 maart 2006 @ 12:47
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 11:03 schreef femmeChantal het volgende:

[..]

Dombo-vraagje: olie verversen is toch een kwestie van motorkap opengooien en olie bijvullen? Daar hoef je de auto toch niet voor op steunen te zetten?
Je heb olie bijvullen, wat jij bedoeld en olie verversen, olie verversen is een kwestie van doppie onderaan je motorblok losdraaien, alle olie er uit laten lopen, oliefilter vervangen en weer nieuwe olie er in.
femmeChantalzaterdag 25 maart 2006 @ 15:21
Oké, duidelijk!
BushRangerdonderdag 30 maart 2006 @ 09:35
Vandaag Powerpack gekocht bij Canadian Tire:
http://www.canadiantire.ca/assortments/product_detail.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524443271701&FOLDER%3C%3EbrowsePath=2534374303517494&FOLDER%3C%3EbrowsePath=2534374303517530&FOLDER%3C%3EbrowsePath=1408474396670121&FOLDER%3C%3Efolder_id=1408474396670121&ASSORTMENT%3C%3East_id=1408474396670271&bmUID=1143703996066

Heeft er hier iemand ervaring met die 12 volt koelkastjes voor in de auto. Ze schijnen 22 graden te koelen. Maar hoe loopt het af als je de auto in de zomer een paar uurtjes stil zet? Dan stijgt de temperatuur in de auto fors, blijft het dan toch redelijk koel in zo'n koelkastje, omdat je al een koele start hebt gemaakt?
BushRangerwoensdag 7 maart 2007 @ 03:19
Even een flinke schop... Bijna een jaar!

Afijn, ik wilde even vertellen dan bovenstaande auto nog steeds in het land der levenden is, ongelofelijk. De route die ik sinds dit topic heb afgelegd is als volgt:
Van het zuiden van Alberta (Canada) helemaal naar het noorden gereden, diep de poolcirkel binnen, naar Inuvik. De weg van Dawson City naar Inuvik was 1600 km retour en helemaal onverhard. Op de weg terug had het twee dagen geregend en het was een modderbad, resultaat was verschillende dodelijke slachtoffers. Voor mij is het een hoogtepunt van de trip geweest, met 4wd en sneeuwbanden door de modder raggen.

Toen van Dawson City de grens over naar Alaska. En nogmaals de poolcirkel, deze keer naar het meest noordelijke puntje van het Amerikaanse continent waar je kan komen met de auto, Prudhoe Bay, opnieuw grotendeels onverhard vanaf Fairbanks. Even gezwommen in de Artische Oceaan en omgedraaid.

Dan van Fairbanks naar Anchorage en via Whitehorse en de Stuart Cassier Highway weer terug naar het zuiden van Canada. Toen ging de auto kapot en heb ik flink moeten betalen, maar goed, dat kon ook haast niet anders. Ik had toen wat minder vertrouwen in de auto, maar besloot toch op weg te gaan richting Panama.

De USA was ook schitterend, prachtige NP´s en Portland, San Fransisco en Austin waren de leukste steden. Via Idaho, Washington, Oregan, California, Nevada, Arizona, Utah, Colorada, New Mexico, Kansas, Oklahoma en Texas naar Mexico gereden.

Mexico binnen gereden in de niet toeristische woestijn dwars door het midden. Prachtig, maar wel een beetje eenzaam, ik sprak nog geen woord Spaans en iedereen staarde naar me en dacht dat ik verdwaald was. Daarna via de westkust tot San Cristobal de las Casas. Palenque en dan omhoog naar de Yucatan. Geen Cancun en Playa natuurlijk.

Toen een weekje in Belize, maar daar is niet veel aan, behalve Placencia. Maar dat was meer vanwege de mensen die ik ontmoette dan de plaats zelf. Wel prachtig strand.

Nu ben ik al weer een week in Guatemala. Via Tikal en Flores door het binnenland gereden naar Quetzaltanengo. Dat was zwaar voor de auto, ik deed 11 uur over 266 km en daarna nog twee dagen om hier te komen. Gisteren dwars door Guatamala City gereden, gelukkig heb ik GPS, het was een uitdaging.

Anways, dit is een korte samenvatting. Als iemand nog specifieke vragen heeft of zelf een soortgelijke trip wil maken, laat het me weten, ik vind het leuk om hier over te ´praten´.
Joost-mag-het-wetenwoensdag 7 maart 2007 @ 03:24
Wat ik mij spontaan afvraag, wat heeft dit je tot nog toe eigenlijk allemaal gekost ? (financieel dan ?)
BushRangerwoensdag 7 maart 2007 @ 03:28
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 03:24 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Wat ik mij spontaan afvraag, wat heeft dit je tot nog toe eigenlijk allemaal gekost ? (financieel dan ?)
Best veel, ik heb geen zin een precies bedrag neer te zetten. Maar van de anderhalf jaar die ik bezig ben, heb ik ook acht maanden gewerkt. Verder reis ik low budget. Alleen de VS was een geweldige aanslag op het budget, want er waren weinig hostels en voor kamperen was het te koud. Verder heb ik in het noorden van Canada en Alaska vooral gekampeerd, soms gratis (met bezoek van een beer om kwart voor vijf ´s ochtends, wat was ik bang) en in Centraal Amerika is het erg goedkoop. Ik zit nu in een hotel voor 5 euro per nacht.
UIO_AMSwoensdag 7 maart 2007 @ 13:47
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 03:19 schreef BushRanger het volgende:
Even een flinke schop... Bijna een jaar!

<knip>

Anways, dit is een korte samenvatting. Als iemand nog specifieke vragen heeft of zelf een soortgelijke trip wil maken, laat het me weten, ik vind het leuk om hier over te ´praten´.
Wat een schitterende trip. Waar ga je hierna naar toe? Copan in Honduras? San Salvador?
Dizzeevrijdag 9 maart 2007 @ 22:45
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 08:35 schreef BushRanger het volgende:
Hier de auto waar het allemaal mee moet gaan gebeuren:

[afbeelding]

Ondertussen ook een gereedsschapskist met 241 stuks gereedschap gekocht bij Canadian Tire. Was een superdeal, van 300 voor 100 dollar en nog degelijk spul ook. Verder is er nog een powerpack op komst (draagbare accu met startkabels, compressor, 12v en 120v uitgang) en steunen om de auto op te zetten, zodat ik zelf makkelijk de olie kan verversen.
Geweldig.

Verder idd mooie trip!
BushRangerzaterdag 10 maart 2007 @ 19:28
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 13:47 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Wat een schitterende trip. Waar ga je hierna naar toe? Copan in Honduras? San Salvador?
Ja precies, ik reis op het moment met een Canadees meisje en we gaan na de Spaanse lessen naar Lago Atitlan, Antigua en dan richting El Salvador en Copan. Ik ken een vrouw uit El Salvador en haar vader heeft een hacienda, waar ik welkom ben. Dat zou interessant moeten zijn, want haar vader was erg betrokken bij de politieke problemen in het verleden. Hij is zelfs twee maal neergeschoten en op kosten van Cuba naar Rusland gevlogen om daar te herstellen. Dus dan weet je wel wat zijn politieke ideeen zijn haha.
BushRangerzaterdag 10 maart 2007 @ 19:30
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:45 schreef Dizzee het volgende:

[..]

Geweldig.

Verder idd mooie trip!
Dank je! Net een hoop geld uitgegeven om nieuwe shocks achter te laten installeren. Ik had ze helemaal kapot gereden. Nu de auto weer functioneel is, ga ik met een groepje mensen naar de hotsprings!
DiegoArmandoMaradonazondag 29 april 2007 @ 03:54
Hoe lang blijf je gemiddeld in een plaats?
DiegoArmandoMaradonazondag 29 april 2007 @ 03:58
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 09:35 schreef BushRanger het volgende:
Vandaag Powerpack gekocht bij Canadian Tire:
http://www.canadiantire.ca/assortments/product_detail.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524443271701&FOLDER%3C%3EbrowsePath=2534374303517494&FOLDER%3C%3EbrowsePath=2534374303517530&FOLDER%3C%3EbrowsePath=1408474396670121&FOLDER%3C%3Efolder_id=1408474396670121&ASSORTMENT%3C%3East_id=1408474396670271&bmUID=1143703996066

Heeft er hier iemand ervaring met die 12 volt koelkastjes voor in de auto. Ze schijnen 22 graden te koelen. Maar hoe loopt het af als je de auto in de zomer een paar uurtjes stil zet? Dan stijgt de temperatuur in de auto fors, blijft het dan toch redelijk koel in zo'n koelkastje, omdat je al een koele start hebt gemaakt?
Wat voor dingen heb je allemaal meegenomen?
BushRangerdinsdag 1 mei 2007 @ 04:18
quote:
Op zondag 29 april 2007 03:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe lang blijf je gemiddeld in een plaats?
Er is geen gemiddelde, soms een week, soms een uur. Het hangt helemaal af van hoe je de plaats vindt. Als het niks is ga je door en als het je aanstaat blijf je hangen.
BushRangerdinsdag 1 mei 2007 @ 04:23
quote:
Op zondag 29 april 2007 03:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Wat voor dingen heb je allemaal meegenomen?
Ben in september 2005 vertrokken met een grote en kleine rugzak, maar had toen ik in juli 2006 vertrok met de auto een aardige auto vol. Naast kleren en persoonlijke dingen, zoals boeken en cd´s had ik het volgende:
- 2 volwaardige reservewielen
- Gereedsschapskist met 250 stuks
- Powerpack met accu, startkabels, compressor, 2 x 110 volt en 1 x 12 volt
- allerlei riemen en slangen
- Alle vloeistoffen die je maar nodig kan hebben
- Hamer en bijl
- Traangas (voor beren)
- Kampeerspullen (tent, 2 pits gastoestel, zelfopblaasbare matras, dekens, slaapzak)
- Flink krat met kookspullen
- Krat met eten
- 10 liter water
- Koelbox

Zal vast nog wel wat vergeten, maar dat is het belangrijkste.
BushRangerdinsdag 1 mei 2007 @ 04:29
En ik heb het gehaald trouwens!!! Vorige week heb ik mijn Noord -Zuid trip afgerond. Ben helemaal van Prudhoe Bay, Alaska naar Yaviza, Panama gereden!! Echt fantastisch gevoel om het helemaal gedaan te hebben! Wie had gedacht dat een 21 jarige auto met op het eind zo´n 450.000 km dit zou kunnen, ik ben er zelf aardig door verrast, de auto heeft een enorm pak slaag gehad. Veel onverhard gereden, ik schat zo´n 10.000 km. Helaas op mijn een na laatste dag voor het eerst een politieagent omgekocht, ik reed 100+ in een 50 zone. De twee weken daarvoor ook al twee keer aangehouden voor gevaarlijk rijgedrag, maar toen kwam ik weg met ´no entiendo´, denk dat ik een beetje de Mexicaanse weggebruiken heb overgenomen. Maar over het geheel gezien heb ik weinig problemen gehad, meest angstige moment was toen ze me ´s nachts in El Salvador op de snelweg probeerden stil te zetten. Dat is ze gelukkig niet gelukt... Centraal Amerika is erg leuk om in rond te reizen en zeker niet extreem gevaarlijk. Met de auto heb je alleen wel het extra probleem dat je je in vier landen niet kunt verzekeren. Het veroorzaken van een ongeluk resulteert dan in een cel, totdat de schade betaald is. Maar al met al is het heel goed te doen en ik kan het iedereen die van avontuur houdt aanraden, het is een fantastische reis. Vanacht vlieg ik naar huis, zal wel vreemd zijn na meer dan anderhalf jaar, maar ik heb al weer nieuwe plannen. Vragen over de trip zijn welkom!!
DiegoArmandoMaradonadinsdag 1 mei 2007 @ 20:07
Had je met een kenteken plaat uit Canada niet extra (slechte) aandacht?

Nu van Colombia naar Punta Arenas?
BushRangerdonderdag 3 mei 2007 @ 22:58
Nee, had meestal wel positieve aandacht met mijn Canadese platen. Het was vaak een reden voor mensen om een praatje te maken en te vragen wat ik daar aan het doen was.

Ja, het is de bedoeling om met de motor van het noordelijkste stukje van Columbia naar Tierra del Fuego te rijden. Gisteren thuis gekomen en vandaag al met mijn neef (motorinstructeur) over motorrijlessen gehad. Zal wel eerst een beetje moeten werken...
DiegoArmandoMaradonavrijdag 4 mei 2007 @ 17:09
Dan moet je motorcicly diaries huren in de videotheek
Hikvrijdag 4 mei 2007 @ 18:35
Wat vreselijk gaaf, Bushranger!
Hoe lang ben je nu alles bij elkaar weggeweest?
SeLangzaterdag 5 mei 2007 @ 05:56
BushRanger!

Goed gedaan, geweldig verhaal!
Ik wens je veel succes met het zuidelijk deel van je reis.
Travelmonkeyzaterdag 5 mei 2007 @ 16:28
Echt heel gaaf plan dit! In Costa Rica heb ik zelf delen ervan gereden en op zich prima te doen. Wel af en toe wat potholes dodgen

Deel 2 met de motor ..nice!
Nembrioniczaterdag 5 mei 2007 @ 16:36
Heel vet! (verkapte TVP).

Komt er nog een uitgebreid verslag?
Liejannuhzaterdag 5 mei 2007 @ 17:19
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 16:36 schreef Nembrionic het volgende:
Heel vet! (verkapte TVP).

Komt er nog een uitgebreid verslag?
Daar ben ik ook heel erg benieuwd naar!
BushRangermaandag 7 mei 2007 @ 21:04
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:35 schreef Hik het volgende:
Wat vreselijk gaaf, Bushranger!
Hoe lang ben je nu alles bij elkaar weggeweest?
Best wel een tijdje! Vertrokken op 20 september 2005 en terug op 2 mei 2007, dikke 19 maanden dus!
BushRangermaandag 7 mei 2007 @ 21:07
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 16:28 schreef Travelmonkey het volgende:
Echt heel gaaf plan dit! In Costa Rica heb ik zelf delen ervan gereden en op zich prima te doen. Wel af en toe wat potholes dodgen

Deel 2 met de motor ..nice!
Costa Rica is erg mooi, maar ook wel duur vergeleken met de rest. Wil zeker nog een keer terug om wat duurdere activiteiten die ik nu overgeslagen heb te doen. Jammer alleen dat het minder Centraal Amerikaans aanvoelt dan de omringende landen.

Mijn neef gaat me motorrijles geven, hij heeft z'n papieren, maar heeft het nog nooit gedaan. Hij gaat mij nu les geven om ervaring op te doen en ik betaal dan een zacht prijsje! Moet alleen eerst uitzoeken wat voor soort pak ik voor Zuid-Amerika nodig ga hebben, maar gelukkig heb ik veel motorvrienden gemaakt op mijn trip
BushRangermaandag 7 mei 2007 @ 21:14
Ok, dit is het eerste reisverslag dat echt betrekking heeft op de roadtrip. Als er behoefte is aan meer dan zal ik er meer plaatsen. Deze heb ik helaas alleen in het Engels.

I've made it!! Drove the Dempster Highway up and down without any major
problems. Only three news chips in my window (which brings the total to 8
and 3 cracks). The trip was great, the Dempster is a beautiful road and the
scenery, especially in the first part, is amazing.

Before I went on the Dempster I drove from Edmonton to Grande Prairie, which
is not so special. It is all about the oil and money there. Then I drove to
Fort St. John where I met up with Hannah, who I met in Canmore. She invited
me over at her fathers farm for dinner, which was very nice! Then on to Fort
Nelson, where I spent the night with Dave and Charlene en stayed at their
house. I traveled for a while with Charlene in Australia in 2004. They also
gave me a tour around the wood plant where the work, which was very
interesting. They have 7 million trees waiting to be processed!

From Fort Nelson to Liard Hotsprings, where it was very nice to swim, but
the musquitos drove me insane. So I decided to keep driving, since it
doesn't really get dark anway and drove all the way to Watson Lake. Next day
instead of taking the Alaska Highway, I went on the Campbell Highway, which
is kind of rough. Made a big hole in my muffler right in the beginning and
the car sounds like a V8 with sportsexhaust at the moment. The road was very
quiet, but it was nice. Helped out some indians who couldn't change their
tire and had dinner in Ross River. They asked me there if I took a wrong
exit that I took a gravelroad instead of the Alaksa Highway ;-) Spent the
night in Carmacks and then drove up to Dawson City. From where I left at 7pm
to start the Dempster. It stays light 24 hours, so it didn't matter I
started that late.

On the way up I had very dry conditions and it was very dusty. My car is
covered in dust, inside and outside. The first night I slept on the side of
the road and was quite afraid when something big walked up to my tent at
4:45am and started sniffing and snorting my tent. I just kept quiet with my
axe and bearspray within reach and it left after a while. No idea what it
was, but it could have been a bear. The next day I made it up to Inuvik
without problems and had very good views, because it was clear.

In Inuvik it started raining and it kept doing that for two nights and a
day. I stayed for one full day and went to the Great Northern Arts festival
and watched two documentries at the first Inuvik Film Festival. In the
evening I went to a presentation about the Trans Canada Trail and I and a
local G'whichin I met at the arts festival drove me around town and told me
lots, which was great.

Next day it was time to travel back. The roads were supposed to be really
bad. I had to go in 4wd immediatly, it was very slippery. Especially in the
mountains you had to be carefull, because there is no rail and if you go
off... Drove all day in 2nd and 3rd gear and it took 8 hours to get to Eagle
Plains. It was very busy there, because many people waited for the weather
to get better. I didn't feel like camping because all my gear was soaked and
I didn't feel llike paying 127 dollars for a bed, so I waited till reception
closed and slept behind the couch in the lobby :-) That evening I met Laura
and Caleb and we decided to drive down together.

The next morning we found some more people who liked to drive down with us,
so we could help each other in the case of problems. We left as a group and
plowed our way through the deep mud. The car looked spectacular with mud
everywhere! It was a good day for us, a lot of fun driving. Unfortunatly not
for everybody. Many people went of the road and had tire and mechanical
problems. Also six people died, which is very sad.

That night we slept at the information platform at Two Moose Lake and we
were lucky to see in the morning and the evening a moose walk into the lake
and eat weed. That day we also did a walk in Tombstone NP up to a mountain
before we drove down to Dawson City.

Dawson City is nice, I probably stay a couple nights here. Do laundry,
shopping, visit the sites and get organized for my Alaska trip. I want to
drive to Fairbanks and then up the Dalton Highway to Deadhorse/Prudhoe Bay.
After the Dempster I am really looking forward to that. I have confidence in
the car, it is doing great so I think I can make it! (someone in Canmore
must be happy to hear all the good stuff about the Subaru!)
BushRangermaandag 7 mei 2007 @ 21:41

Ergens tussen Watson Lake en Dawson City, Yukon, Canada






Dempster Highway naar Inuvik, Northern Territories, Canada


De politie, je beste vriend... dit was voor ik een bekeuring van 230
dollar kreeg dus...


Het is niet altijd koud op de poolcirkel, hier was het 25 graden!


Maar het weer kan omslaan, dit is op de terugweg van Inuvik. Erg veel
modder, erg glad.


De auto voor me is van Caleb en Laura, we hadden een groepje van drie
auto's, zodat we in geval van een ongeluk of pech elkaar konden helpen.


Een moose die aan het grazen is in Two Moose Lake.


Heel erg rond meertje met heel erg blauw water en heel erg groen gras.


Cradle Mountain National Park


Na de Dempster...


De Dalton Highway naar Prudhoe Bay, Alaska. Het meest noordelijke dat je met de auto in Noord-Amerika kunt bereiken.


Toendra binnen de poolcirkel, hier groeien geen bomen meer.


Hier ga ik zwemmen in de Artische Oceaan.


Een rendier.


Koken op de Dalton Highway


Een moose en kalf


Top of the World highway op weg naar Alaska


Op weg naar Valdez, prachtige gletsjer


Eilandje


Ijsbergen en de Columbia gletsjer op de achtergrond


Ergens in Alaska


Evana (Tsj) en ik op weg naar de verticale gletsjer. We hadden elkaar op
dat pad ontmoet en gingen samen verder vanwege de vele beren (en zij had
geen traangas). Hiervoor had ik al een grote zwarte beer ontmoet.


Een grizzly met jong aan het vissen naar zalm.
DiegoArmandoMaradonamaandag 7 mei 2007 @ 23:18
Mooie foto´s

Ben benieuwd naar de volgende serie
Nembrionicdinsdag 8 mei 2007 @ 01:17
Wow, wat mooi
Fargowoensdag 9 mei 2007 @ 12:26
Geweldige foto's! Schitterend...
UIO_AMSwoensdag 9 mei 2007 @ 12:33
Schitterende foto's inderdaad.
Hikwoensdag 9 mei 2007 @ 12:59
Heel erg gaaf! Meer foto's!
Dyniawoensdag 9 mei 2007 @ 13:10
damn, wat een fantastische reis moet dit geweest zijn zeg...Erg mooie foto's!
emo.gifwoensdag 9 mei 2007 @ 13:13
echt mooie fotos... lijkt me trouiwens best eng zo dicht bij een grizzly staan
AKnynkewoensdag 9 mei 2007 @ 14:01
Ontzettend tof! Ik ben benieuwd naar de volgende delen van je verhaal!

Ik heb zelf een jaar in Alaska gewoond, en herken sommige foto's, erg leuk om terug te zien!
Rory78woensdag 9 mei 2007 @ 14:20
Leuk verslag! meer, meer, meer!
BushRangerdonderdag 10 mei 2007 @ 13:42
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 13:13 schreef emo.gif het volgende:
echt mooie fotos... lijkt me trouiwens best eng zo dicht bij een grizzly staan
Bedankt voor de leuke reacties!!

Ja dat liep bijna verkeerd af. Je moet tegen schemering maken dat je weg komt, omdat ze dan klaar zijn met vissen. Ik was te lang blijven hangen en één van de vijf grizzly's kwam de weg op en dat zag ik te laat. Dat beest liep dus tussen mij en de auto in, ik moest steeds verder van de auto vandaan lopen, want die beer kwam de weg uit lopen. Uiteindelijk gaat die beer de bosjes in, maar toen moest ik dus terug langs het punt waar die beer de bosjes in ging. Dan denk je wel bij jezelf (a) de beer is weg of (b) dit is een slimme beer die op mij ligt te wachten. Het werd (a) maar toen wist ik ook niet meer waar die andere vier gebleven waren. Maar eind goed al goed, ik kwam in een stuk terug bij de auto.
BushRangerdonderdag 10 mei 2007 @ 13:44
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:01 schreef AKnynke het volgende:
Ontzettend tof! Ik ben benieuwd naar de volgende delen van je verhaal!

Ik heb zelf een jaar in Alaska gewoond, en herken sommige foto's, erg leuk om terug te zien!
Leuk, waar heb je gewoond? Mijn favoriete plaats was McCarthy en Kennecot (de kopermijn), dat vond ik echt fantastisch. Moest je de auto laten staan en een bruggetje over om bij het dorp te komen. Er zijn daar maar 50 permanente bewoners en 's winters doen ze praktisch niets, alleen maar buurten en muziek maken.

Ik zal binnenkort meer posten, nu komt er iemand van de krant!
Messengadonderdag 10 mei 2007 @ 14:15
Geweldige foto's!

Heb je ze ook high res?
AKnynkedonderdag 10 mei 2007 @ 15:30
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 13:44 schreef BushRanger het volgende:

[..]

Leuk, waar heb je gewoond? Mijn favoriete plaats was McCarthy en Kennecot (de kopermijn), dat vond ik echt fantastisch. Moest je de auto laten staan en een bruggetje over om bij het dorp te komen. Er zijn daar maar 50 permanente bewoners en 's winters doen ze praktisch niets, alleen maar buurten en muziek maken.

Ik zal binnenkort meer posten, nu komt er iemand van de krant!
Ik woonde in Kasilof, op de Kenai peninsula. Vlak na Soldotna. Maar, volgens mij ben je de kenai peninsula niet op geweest, toch?

Kasilof is ook een dorp van 50 inwoners, waar de belangrijkste sociale gebeurtenis naar het postkantoor gaan is. Het dorp leeft van de vissers industrie in de lente en zomer. Ongeloofelijk hoe druk het dan is.

Wat ik vooral een mooi stukje van Alaska vond was de Anchorage bai, van Seward richting Anchorage. Elke keer weer vond ik dat zo indrukwekkend. Ook het einde van de weg in Homer was erg indrukwekkend!

Eigenlijk is alles in Alaska mooi, de natuur blijft overweldigend.
Nembrionicdonderdag 10 mei 2007 @ 15:35
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 15:30 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Ik woonde in Kasilof, op de Kenai peninsula. Vlak na Soldotna. Maar, volgens mij ben je de kenai peninsula niet op geweest, toch?

Kasilof is ook een dorp van 50 inwoners, waar de belangrijkste sociale gebeurtenis naar het postkantoor gaan is. Het dorp leeft van de vissers industrie in de lente en zomer. Ongeloofelijk hoe druk het dan is.

Wat ik vooral een mooi stukje van Alaska vond was de Anchorage bai, van Seward richting Anchorage. Elke keer weer vond ik dat zo indrukwekkend. Ook het einde van de weg in Homer was erg indrukwekkend!

Eigenlijk is alles in Alaska mooi, de natuur blijft overweldigend.
Wat ik dan interessant vind om te weten is wat je daar deed?
Had je er een baan? Of was je er gewoon lekker aan het ontsnappen van de drukke stad?
Waarom zou je in een dorpje met 50 mensen gaan wonen?

Ik ben benieuwd
Ik bedoel, zoiets trekt me wel maar je moet het ook kunnen betalen
DeHovenierdonderdag 10 mei 2007 @ 19:21
Hoe kan je dat allemaal betalen? Je werkt daar, oke, maar hoe makkelijk krijg je daar een baan? En je betrekt dan een appartementje ergens in de stad voor onbepaalde tijd? Hoe verstaanbaar kun je je daar maken? Doen ze moeilijk over geen vaste woonadres en belasting betalen enz. Of kreeg je handje contantje?

Wel uber om zo'n reis (grotendeels) in je eentje te doen
AKnynkevrijdag 11 mei 2007 @ 00:41
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 15:35 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Wat ik dan interessant vind om te weten is wat je daar deed?
Had je er een baan? Of was je er gewoon lekker aan het ontsnappen van de drukke stad?
Waarom zou je in een dorpje met 50 mensen gaan wonen?

Ik ben benieuwd
Ik bedoel, zoiets trekt me wel maar je moet het ook kunnen betalen
Als klein kind was ik al helemaal geobsedeerd met bergen en beren, maar vooral door Alaska. Het is altijd een grote droom van me geweest om daar heen te gaan. Ik was op m'n 16e klaar met m'n Havo, en te jong om met het HBO te beginnen en op kamers te gaan.

Ik ben met een uitwisselingsorganisatie naar Alaska gegaan, en heb daar een jaar in een gastgezin gewoond, en ben naar de lokale (40 km. verderop) highschool gegaan. Natuurlijk is het duur, en met zaterdagsbaantjes en vakantiebaantjes kom je er niet, maar het was wel ontzettend tof, en een ervaring waar ik nu, vijf jaar later nog steeds erg vaak aan terug denk. Het was niet altijd even makkelijk, maar ik ben daar wel van een klein en verlegen meisje veranderd in een jonge, zelfstandige en spontane vrouw.

Ik heb nog niet de kans gehad om terug te gaan, maar dat gebeurt hopelijk volgend jaar. Ik heb toen ook niet veel tijd gehad om te reizen binnen Alaska, door omstandigheden binnen mijn gastgezin, maar dat zal ik volgend jaar zeker gaan doen.

Al met al, een ervaring om niet te vergeten....

Maar, terug naar de grote roadtrips! Hoe zou het zijn om als vrouw zo'n reis te maken? Ik zou het graag doen, maar denk toch dat het voor een vrouw alleen een stuk moelijker zou zijn!
Fargovrijdag 11 mei 2007 @ 09:34
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 00:41 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Maar, terug naar de grote roadtrips! Hoe zou het zijn om als vrouw zo'n reis te maken? Ik zou het graag doen, maar denk toch dat het voor een vrouw alleen een stuk moelijker zou zijn!
Geweldig verhaal...op je 16e naar Alaska. Respect hoor... Goed om te lezen dat het je ook daadwerkelijk heeft veranderd qua persoon. Ongetwijfeld een onvergetelijke ervaring.

Maar...die roadtrip. Gebruik je het woord 'moeilijker' in de zin van 'gevaarlijker'? Want ik kan me voorstellen dat je, tijdens het kamperen in the middle of nowhere, wat voorzichtiger en alerter zal zijn. Zelfs voor een alleen reizende man is het nog oppassen. Wel een prachtig idee. Wie weet kom ik er ook nog eens ooit aan toe...
UIO_AMSvrijdag 11 mei 2007 @ 09:47
Ik heb de titel van het topic even aangepast, zodat het meer opvalt en weergeeft wat je gepresteerd hebt.
borbitvrijdag 11 mei 2007 @ 10:21
tvp (nu even geen tijd om alles te lezen)
highway101vrijdag 11 mei 2007 @ 22:32
Gaaf verhaal. Lijkt me toch één van de hoogtepunten in een leven
Vavavrijdag 11 mei 2007 @ 23:12
Zo, heel erg tof verslag en foto's!
BushRangerzaterdag 12 mei 2007 @ 16:19
Tweede verslag, deze keer in het Nederlands:

Al weer snel een update met het laatste nieuws uit Alaska. Na de Dempster
Highway ben ik nog een paar dagen in Dawson City gebleven. Het is een leuk
western plaatsje met nog heel veel gebouwen uit de goldrush periode. Maar ik
was ook flink beroerd nadat ik iets verkeerds had gegeten, dus ik was ook
niet echt in staat om door te rijden.

Toen ik weer opgeknapt was ben ik via de Top of the World highway naar de
grens met Alaska gereden. De grensovergang ging niet zo vlot. Ik was de
enige auto die aan de kant moest en die doorzocht werd. Er werd zelfs gebeld
naar Canada om het een en ander te checken en ik werd vrij lang ondervraagd
over waarom ik naar de VS kwam en hoe ik dat ging betalen. Zelfs mijn
portemonnee werd papiertje voor papiertje onderzocht. Tot slot bleek ik nog
niet te kunnen betalen voor mijn visum, want ze accepteerde geen creditcard
of Canadese dollars. Ik dacht dat ze me terug zouden sturen, maar gelukkig
mocht ik toch door.

Doorgereden tot Tok, waar ik een Nederlander tegen kwam die zijn motor
verscheept had. Het was wel vreemd om achter een Nederlands kenteken te
rijden toen hij me voorreed naar de camping. Het was een motorcamping, erg
gezellig, 's avonds met een heel stel bikers gegeten. De volgende paar dagen
heb ik met Josh en Merewijn uit Nieuw-Zeeland opgetrokken. Zij rijden rond
de VS en Canada met motors. In Fairbanks heb ik me voorbereid op m'n trip
naar Prudhoe Bay.

Het eerste stukje op de Dalton Highway was zo slecht dat ik erover gedacht
heb om om te draaien, maar toch maar doorgegaan. Bleek dat de eerste 20
miles het slechtste stuk zijn. Daarna ging het wel, wel heel veel gaten in
de weg. Gekampeerd aan een meer, met een Matthias, een Duitser die rond de
wereld fietst en er al 83.000 km op heeft zitten. De volgende dag
doorgereden naar Prudhoe Bay. Wat een verschrikkelijke plaats is dat. Het
hele 'dorp' is eigendom van BP en Phillips, de oliemaatschappijen. Je mag de
olievelden niet zomaar in, dus ik had een tour geboekt (24 uur van te voren,
zodat ze je kunnen screenen). Bleek dat ik de enige was, dus ik had een
privetour. Er zijn ook bijna geen toeristen hier, vergeleken met de
Dempster Highway, alleen maar vrachtverkeer en jagers. Maar ik werd dus door
de olievelden gereden en we stopten bij de Artic Ocean. Tijd om te zwemmen
dus!! Ik had m'n zonnebrand bij me en de chauffeur dacht dat ik gek was. Het
was 8 graden en het water was 4 graden. Ik ben er twee keer in gedoken en
toen weer snel eruit, ik was aardig opgefrist! Toen terug naar Deadhorse,
waar ik mijn Artic Polar Bear Club certificaat kreeg. De terugweg naar
Fairbanks verliep ook zonder problemen, dus ik heb de hele 1600 km op en
neer gereden, zonder lekke banden! Oh ja, de dieren die ik gezien heb: Eland
met jong, kuddes caribou en een vos. Helaas geen grizzly's, terwijl er toch
veel rondlopen. Ik heb niet op campsites gekampeerd, maar in ieder geval 's
nachts geen beren aan mijn tent gehad.

Nu ben ik weer terug in Fairbanks en ik moet over een half uurtje m'n
uitlaat laten repareren. Er zitten enorme gaten in de pot en ik krijg
uitlaatgassen in de auto. En het is nogal een herrie. Waarschijnlijk blijf
ik morgen ook nog om het een en ander te gaan bekijken en rijd ik daarna via
Denali NP naar Anchorage.
BushRangerzaterdag 12 mei 2007 @ 16:25
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 19:21 schreef DeHovenier het volgende:
Hoe kan je dat allemaal betalen? Je werkt daar, oke, maar hoe makkelijk krijg je daar een baan? En je betrekt dan een appartementje ergens in de stad voor onbepaalde tijd? Hoe verstaanbaar kun je je daar maken? Doen ze moeilijk over geen vaste woonadres en belasting betalen enz. Of kreeg je handje contantje?

Wel uber om zo'n reis (grotendeels) in je eentje te doen
Hard sparen voordat je vertrekt en low budget reizen. Dus hostels, campings en langs de kant van de weg slapen en een beetje opletten wat je doet.

In Canada is het erg makkelijk om werk te krijgen (ik heb alleen in Canada gewerkt op deze reis). Je kan daar als Nederlander heen op een Working Holiday Visa, als je 30 jaar of jonger bent en geen strafblad hebt. Dan kun je een belastingnummer voor een jaar aanvragen. De belasting krijg je terug trouwens, ik krijg over een paar weken nog 1200 dollar!! In de lokale wekelijkse krant staat altijd wel goedkope woonruimte aangeboden (vaak basements), daar kun je vaak per direct in en ze zijn vaak gemeubileerd. Verstaanbaarheid in het Engels was voor mij geen probleem.
BushRangerzaterdag 12 mei 2007 @ 16:29
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 00:41 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Als klein kind was ik al helemaal geobsedeerd met bergen en beren, maar vooral door Alaska. Het is altijd een grote droom van me geweest om daar heen te gaan. Ik was op m'n 16e klaar met m'n Havo, en te jong om met het HBO te beginnen en op kamers te gaan.

Ik ben met een uitwisselingsorganisatie naar Alaska gegaan, en heb daar een jaar in een gastgezin gewoond, en ben naar de lokale (40 km. verderop) highschool gegaan. Natuurlijk is het duur, en met zaterdagsbaantjes en vakantiebaantjes kom je er niet, maar het was wel ontzettend tof, en een ervaring waar ik nu, vijf jaar later nog steeds erg vaak aan terug denk. Het was niet altijd even makkelijk, maar ik ben daar wel van een klein en verlegen meisje veranderd in een jonge, zelfstandige en spontane vrouw.

Ik heb nog niet de kans gehad om terug te gaan, maar dat gebeurt hopelijk volgend jaar. Ik heb toen ook niet veel tijd gehad om te reizen binnen Alaska, door omstandigheden binnen mijn gastgezin, maar dat zal ik volgend jaar zeker gaan doen.

Al met al, een ervaring om niet te vergeten....

Maar, terug naar de grote roadtrips! Hoe zou het zijn om als vrouw zo'n reis te maken? Ik zou het graag doen, maar denk toch dat het voor een vrouw alleen een stuk moelijker zou zijn!
Leuk zeg dat je al zo jong wist dat je naar Alaska wilde! Als je dat op je 16e al kon, dan zou een roadtrip je ook wel lukken. Er zijn heel veel meisjes die alleen reizen, maar ik ken er maar één die het zelfstandig met de auto deed. Zij verkocht de auto voordat ze in Centraal-Amerika aankwam, maar tot die tijd had ze het heel goed gehad. CA zag ze niet zitten als vrouw alleen in de auto.
BushRangerzaterdag 12 mei 2007 @ 16:30
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 09:47 schreef UIO_AMS het volgende:
Ik heb de titel van het topic even aangepast, zodat het meer opvalt en weergeeft wat je gepresteerd hebt.
Bedankt, stuk duidelijker zo ja!
Falcozaterdag 12 mei 2007 @ 16:48
Gaaaaf
J.A.N.A.zaterdag 12 mei 2007 @ 16:59
Echt heel erg leuk om je reisverslagen te lezen.
Krijg acuut zin om vrouw en kinderen te verkopen en dit ook te gaan doen
illusionszaterdag 12 mei 2007 @ 20:20
Echt vet, heb alles in 1x moeten lezen.

Zou wel meer over het centraal en zuid-amerikaanse gedeelte willen lezen en zien...
Blikzaterdag 12 mei 2007 @ 20:58
tvp, mooi verhaal

(zal het alleen zelf nooit kunnen uitvoeren aangezien mijn verstand van auto's nihil is)
wycciezaterdag 12 mei 2007 @ 21:53
Prachtig

Knap dat je zoiets bedenkt en het ook gewoon doet. Voor de meesten van ons blijft het slechts bij een gedachte, een dagdroom. Erg dapper!
Swetseneggerzaterdag 12 mei 2007 @ 22:00
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 21:53 schreef wyccie het volgende:
Voor de meesten van ons blijft het slechts bij een gedachte, een dagdroom.
Inderdaad, en dan ben je opeens 37 en heb je 2 kinderen. Ook een mooi leven, maar ik wil nog graag een keer naar Alaska.
The_Szaterdag 12 mei 2007 @ 22:10
damn! wat een indrukwekkende reis moet het zijn geweest zeg.
BushRangerdinsdag 15 mei 2007 @ 20:52
From Fairbanks I went down to Denali, where I didn't really stay, but I met
Norman & Maggie (UK) and Jeff (USA) at the parking lot and we camped
together a bit down the road. Had a great night with a meal cooked for me
and a couple drinks. Next day I drove to Talkeetna and Anchorage where I met
Jeff again. Stayed in Anchorage for a while to sort out the problem with my
car. They made me believe I needed a new carburator, but luckily they were
wrong, otherwise it would have costed me 1000 dollars. But the problem with
the smell is still not fixed...

In Anchorage I met Bas (NL) who wanted to come with me to Seward. But our
first stop was Girdwood, where we hiked to a beautiful glacier. The hostel
in Girdwood is really nice, it is a small house with about 10 beds. If you
ever get in that area, you should check it out. In Seward we met up with Rob
and Sam again and to my suprise I saw Jeff's motorcycle again! So we all
went on a hike the next day through the rainforest and over the beach and
through a river, which was very cold!

From Seward we went to Valdez, hoping for a bit better weather, because it
is raining so much. We booked a 7 hour sightseeing tour on a boat and were
lucky that we had the best weather in a week. We saw a bald head eagle,
humpback whale, dolphins, sea otters and lions and seals. It was a very nice
tour! Unfortunatly we couldn't get close to Columbian Glacier, so we saw it
from a great distance. All the icebergs in the water were quite impressive
as well though. That night there was a bear at the campsite and we walked
around to see if we could find it. Not expecting to really do so... We were
talking and all of a sudden there was a lot of movement and noise in the
bushes next to us and it was the bear taking off. Later we saw it again, but
it was to dense bush to get a good photo.

Last destination in upper Alaska was McCarthy and Kennicot. There is a bad
dirtroad that leads to these small villages. Then you have to park your car
and walk over the footbridge to get to McCarthy. McCarthy is very nice,
tourism is not too big here yet. It is just a beautiful area with a glacier
that almost touches the village. We took a little bus up to Kennicot and
walked around the old coppermining town. I walked to the glacier and when I
lost the path and climbed up a ridge I was all of a sudden facing a big
black bear. But he was sitting down and already had lunch and didn't seem to
be bothered with me being there. So I took a photo and continued.

In Tok I said goodbye to Bas and picked up a hitchhiker on the other side of
town. Drove back into Canada and went via Haines Junction to the US border
to go into Haines. That is where I am now. Still a bit in doubt about what
to do. The boat to Juneau or Skagway is pretty expensive, so I probably
drive around and go to Skagway via Whitehorse. Haines is a very nice place,
so I stay here a couple nights.
BushRangerdinsdag 15 mei 2007 @ 20:53
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 20:58 schreef Blik het volgende:
tvp, mooi verhaal

(zal het alleen zelf nooit kunnen uitvoeren aangezien mijn verstand van auto's nihil is)
Natuurlijk wel, ik wist in 2000 toen ik zoiets voor het eerst deed ook niets van auto's. Nu weet ik genoeg om te weten wat er mis is, maar repareren kan ik zelf ook niet. Daar heb je monteurs voor!
BushRangerdinsdag 15 mei 2007 @ 20:56
The route I have followed since my last e-mail: Stayed a couple night in
Haines first. There I went to watch the grizzly's fish salmon. It was very
spectaculair, you could get really close to them. But you have to be
careful, they cross the road (where everybody is standing) when they are
done fishing.

Then I took the boat to Skagway. With the boat it is only a hour, with the
car it would have been six hours to drive around. Waiting for the boat I met
Bob and Keren from Kansas, USA and we got talking. They invited me to come
to their farm and stay there for a week. It will be quite a ways of my
planned route, but I would really like to visit them, so I think I just have
to put a stone on the gas and make it out there.

Skagway was very touristy. Four cruiseships in the harbour and the
cruiseshiptourists (they are a completly special race of tourists) flooded
the streets. Luckily they only stick to the mainstreet where all the shops
and jewelry stores are. The buildings in Skagway are very nice though and I
did a nice hike through a very lush green forest to see the remains of the
old abandoned town just outside Skagway.

From Skagway I drove to Whitehorse, only stayed one night there and met
Emily (Ottowa) and Chris and Jessica (Toronto). I joined them and went to a
bar where we watched a band and drunk some beers. I needed it, because I was
in a particular bad mood after getting a fine of 230 dollars earlier that
day! Emily wants to do a course of Spanish as well, so maybe we can do it at
the same time!?

From Whitehorse I continued to Watson Lake, where I started the legendary
Stuart Cassier Highway, 800 km down south. Met Mark, Matt and Dan, three
guys from the UK who are driving down from Prudhoe Bay to Tierra del Fuego.
I hope to see them somewhere down the road, since we are kind of doing the
same thing. The difference is that they are doing it on motorbikes and that
means that you get soaked, because it rained so much! They actually arrived
in Prudhoe Bay a couple weeks after I did, so it was still summer, but had
to fly out because of the snow and the bad weather! I arrived in Stewart at
10.30 at night after a rather horrible last couple hours. I thought I would
be there faster and didn't expect it to get dark so soon. It was raining,
foggy, pitchblack and didn't want to use the heat (problem still there) and
so couldn't see a great deal. Felt kind of stupid driving in these bad
conditions. But I arrived safely and pitched up my tent, not seeing how
rotten the field was. Next morning I was dry (long live floating matrasses),
but everything else was rather wet. It rained all night and the puddle next
to my tent had moved under my tent. Went to Hyder, but didn't think much of
it.

As soon as I left the Stuart Cassier, the weather was getting better. The
south of Canada had a good summer this year and the 800km of the Stuart
Cassier made a big difference. Smithers and Vanderhoof were nice towns, more
so because it all looks better with sun. From Prince George I wanted to
drive to Jasper, but it was raining again, so I finished the last 800 km in
one day and made it back to Edmonton. And I was 'home' again, I think I can
call Edmonton home after four visits!

Since I have been back in Edmonton I have been taking a rest from all the
driving and have been hanging out with the Omar's and Vandervinne's. I am
also trying to get the car good again. There is some rattling going on and
some maintenance needed to be done. And I have been to Barrhead again to
visit the Koekkoek family who emigrated to Canada a couple years ago (they
are from my village). Last Saturday I went to Ookfest, most bands I didn't
know, but when Metric played I was all the way in the front. That was a very
good show!
BushRangerdinsdag 15 mei 2007 @ 21:12

Gletsjer bij Girdwood, Alaska




Boottrip naar Columbian Glacier


Op weg naar McCarthy, verschrikkelijke weg!


Kennicott, de oude kopermijn




Tanken langs de Stuart Cassier Highway, erg verlaten gebied. Dit paard woont een eindje verderop en komt 's ochtends altijd samen met een geit naar de pomp lopen. Daar brengen zij de dag door en gaan 's avonds weer naar huis.


Edmonton


Kananaskis County

[ Bericht 7% gewijzigd door BushRanger op 15-05-2007 21:20:51 ]
Kattiedinsdag 8 juli 2008 @ 17:01
Hallo BushRanger,

Al die vragen die je in het begin had, die heb ik nu ook eigenlijk. ik ga namelijk een vergelijkbare reis maken, maar ik zal beginnen in Anchorage, Alaska. Toch ben ik erg benieuwd hoe jij uiteindelijk je auto hebt geregistreerd en verzekerd, had je een vast woonadres nodig? was het moeilijk? koste het veel tijd? en hoe heb je het gedaan?

Weet iemand misschien hoe het in Alaska zit? daar gelden natuurlijk andere wetten

Kattie
DiegoArmandoMaradonadinsdag 8 juli 2008 @ 17:08
Het lijkt me slimmer om in Latijns Amerika in elk geval met een auto uit Canada te rijden
Beauregardwoensdag 9 juli 2008 @ 10:52
Whehe dat paard en die geit.
Ikookdonderdag 10 juli 2008 @ 22:50
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 10:52 schreef Beauregard het volgende:
Whehe dat paard en die geit.
Ja dat had ik inderdaad ook!
Verder echt hele mooie foto's!
Ik doe het je niet na....ik vond ruim 4150 km in twee weken (naar uiterste Zuiden van Kroatie) meer dan genoeg!
WooZdonderdag 10 juli 2008 @ 23:46
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 17:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het lijkt me slimmer om in Latijns Amerika in elk geval met een auto uit Canada te rijden
hebben ze daar zo een hekel aan amerikanen?
DiegoArmandoMaradonavrijdag 11 juli 2008 @ 00:32
Nee, je valt in sommige gebieden gewoon meer op. En terug de grens overgaan als je auto een tijdje onbewaakt hebt gelaten is ook niet heel erg slim
BushRangerzondag 13 juli 2008 @ 12:15
Hoi Kattie, ik zal morgen je vragen proberen te beantwoorden, ga nu naar bed. Toevallig dat ik hier kijk, lang niet geweest!
Proximozondag 13 juli 2008 @ 21:32
Wow wat een toffe reis, ben benieuwd naar de rest
BushRangermaandag 14 juli 2008 @ 12:01
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 17:01 schreef Kattie het volgende:
Hallo BushRanger,

Al die vragen die je in het begin had, die heb ik nu ook eigenlijk. ik ga namelijk een vergelijkbare reis maken, maar ik zal beginnen in Anchorage, Alaska. Toch ben ik erg benieuwd hoe jij uiteindelijk je auto hebt geregistreerd en verzekerd, had je een vast woonadres nodig? was het moeilijk? koste het veel tijd? en hoe heb je het gedaan?

Weet iemand misschien hoe het in Alaska zit? daar gelden natuurlijk andere wetten

Kattie
Hoi Kattie,

Alaska is natuurlijk onderdeel van de VS, dus ik weet niet precies hoe het daar zit met de regelgeving, maar ik kan je wel vertellen wat je misschien kan doen. De eerste stap is uit zoeken of je als buitenlander uberhaupt een auto kunt registreren. Dat kan in Canada, Australie en NZ bijvoorbeeld wel, maar ik weet dat er landen zijn waar je dat niet kunt doen. Ik denk dat het in de VS geen probleem is, maar je kan op het internet achterhalen hoe het werkt. Kijk op deze site: http://www.state.ak.us/dmv/ Ook moet je uitzoeken hoe het zit met de keuring van de auto, jaarlijkse registratiekosten (ipv wegenbelasting) en of het mogelijk is dat er schulden aan de auto kleven (ipv zoals bij ons aan de persoon). Als dat allemaal mogelijk is, ga je kijken of je kunt verzekeren. Zoek een paar grote maatschappijen op en informeer naar de mogelijkheden. Geef niet meer informatie dan nodig is, hoe meer ze weten hoe meer kans dat je geweigerd wordt. Verzekering is zowieso alleen maar geldig in de VS en Canada. Meestal willen ze wel een adres hebben, dus je geeft het adres waar je op dat moment verblijft. Als dat een hostel is, dan geef je niet de naam van het hostel, maar je eigen naam met de adresgegevens van het hostel.

Het hoeft niet veel tijd te kosten, want het meeste kun je in NL uitzoeken. Dan kun je in Alaska meteen aan de slag met het zoeken naar een auto en het papierwerk regelen.

Wat zijn je concrete plannen? Wil je ook helemaal naar Panama? Alleen? Laat je niet bang maken, het is allemaal goed mogelijk en niet super gevaarlijk.

Ik ben benieuwd naar je plannen en als je een struikelblok tegen komt dan kan ik je misschien wel helpen. Ben ondertussen aardig goed met de trucjes om dingen gedaan te krijgen.
BushRangermaandag 14 juli 2008 @ 12:02
quote:
Op zondag 13 juli 2008 21:32 schreef Proximo het volgende:
Wow wat een toffe reis, ben benieuwd naar de rest
Dank je
Ik zal nog wat oude reisverslagen opzoeken en plaatsen met wat foto's.
BushRangerdinsdag 15 juli 2008 @ 11:51
How are you all? It's been a while since I wrote, so here's an update again. Last time I was still in Canada, but since then I have gone down the US coast and I am in Monterey, California now.

Crossing the border in the US was 'an experience' again! It lasted about an hour in which two US customs officer went through the whole car and even in the fuel tank. But they were friendlier than the Alaska ones, so that was ok. Then I continued to Spokane, didn't know it was that big of a city and I got there in the middle of rush hour. No hostel and to cold to camp, so I stayed in a motel.

My first destination was Mt. St. Helens, the volcano that blow 1/3 of the mountain in the 80's. The drive was a challenge, because Washington State had one of it's worst floods ever and I was driving right into it. I saw the signs road closed, but decided to continue in the hope I would get past somewhere. The landscape was beautiful and when I drove over the high White Pass it was snowing. After the White Pass the road was supposed to be closed... and it was. But a hour before I got there they opened a little road through the mountains and I could go around. This road had just been cleared of trees and sometimes there was only half a road left, the rest was washed away. But I arrived in Castle Rock okay, again a motel.

The next day the weather was so bad that I couldn't go to Mt. St. Helens, so I decided to go to Portland. Portland is very nice city and I spent the weekend there. Didn't really go to big attractions, but walked around to get a sense of the city. And I met some nice people in the hostel to talk to.

From Portland I drove to the ocean to Seaside. Planned to stay only one night, but liked the hostel so good that I stayed four. The weather was still pretty bad, except for one day when I went to see Cannon Beach and the forest. From Seaside I followed the Oregon coast and met a man on the beach who I talked to for a while and he gave me 200 dollars so I could buy the expensive California fuel! Next stop was the Redwood NP, where they have the tallest trees in the world, up to 370 ft or 125 meters. Very impressive to walk around under these giants.

Again following the coast, I went to Point Reyes, just above San Fransisco. Woke up in the morning and did a nice walk through the dunes and on the beach, nobody there. Then I drove into busy San Fransisco, what a change in a day!!

San Fransisco was really nice, one of the nicest cities I have ever been. Doesn't beat Melbourne though! I stayed in the Fort Mason hostel next to Fishermans's Wharf. First night I met Chris and Jerome and we went out for a beer with Jerome's Ford Mustang Cabrio, which was very good. Next day I went to Alcatraz with Chris and Maude. Most people know the history of the prison but Alcatraz is very important to the native Americans, because by occupying Alcatraz, they started their fight for more rights.

With Maude and Ute I went giving out Free Hugs on Fisherman's Warf. If you don't know what that is, go to www.youtube.com and search for 'free hugs juan mann' and than just go do the same whereever you are. It makes people happy and you feel good yourself as well.

My last couple days in San Fransisco I stayed at Jeff's house in San Anselmo. I met Jeff in Alaska, he was traveling by motorbike. We went out for a couple drinks and I met some of his friends. Next day we (as in Jeff and me watching) worked on the car to do some maintenance.

Trip continued down the coast and I stayed at a beautiful spot on top of the cliffs on the ocean at Pigeon Point hostel, which is a lighthouse. Yesterday I drove down to Monterey and stoped on the way to watch the monarch butterflies and I drove the 17-mile drive by Carmel. Carmel is really to rich. The town feels very fake since everything is overly regulated. Mailboxes are not allowed, no neonsigns, no chains (which is actually a good thing!) and you are not allowed to wear high heels (you might sue the city if you trip), unless you have a special permit. So today I went to the best aquarium of the USA in Monterey and it was beautiful. They made living art of jellyfish and they have lots of sea-otters and even a white shark.

Americans have been really friendly so far. Most of them are very nicel people and do whatever they can to help you. The country is beautiful, both the coast and the forests are really nice. One of the things I don't like here is that everything is so regulated, there are so many rules for every small silly little thing.
BushRangerdinsdag 15 juli 2008 @ 11:52
Last time I was in Monterey and when I left to drove down the Big Sur I got into some problems with my car. It was leaking hugh amounts of coolant, which burned of the radiator and gave me quite a headache. Luckily it was only the cap that was broken and after I got a new one at napa I was fine. The Big Sur was beautiful. Looked kind of mediteranean (I think, cause I've never really been in the mediteranean) and there were no towns, only nice houses on the ocean. I drove a beautiful gravelroad through the mountains with views over the pacific. This all with clear blue skies and lots of sun!

In Cambria I met Dan and Karen from England, we were the only guests in the hostel. They had their annual appreciation night there and all the shops were open late and many had free food or drinks, so we were lucky and didn't have to cook that night. One shop had live music outside on the street, so we listened to that while drinking a beer.

From Cambria I went to Yosemite and stayed at the Bug Hostel. Yosemite was very nice, I did two walks, both about 14 km. One was in the Mariposa Grove where they have the biggest trees in the world, the Giant Sequoia's. The other one was up the Yosemite Falls, which was really a challenging hike.

Next NP to visit was Death Valley. I was looking forward to this one in particular, because I like desert. Drove about 500 km in the park, it is huge. Weather was nice, not too hot at daytime and quite cold in the night. I camped and had two packs of coyotes on either side of my tent barking and howling at the full moon. One actually walked over my car! Next day I went to Scotty's Castle and the lowest point in the Northern Hemisphere, 85 meters below sealevel.

On my way to Las Vegas I camped again and it was freezing. I was sleeping with two layers of clothing, my new liner (thanks Josh and Merewyn), sleeping bag and two fleece blankets and my winterjacket wrapped around my feet and it was still not too comfortable.

When I was in Yosemite I met Will from New Zealand and I knew he was in Las Vegas, so I called him and we got a room together in the Circus Circus. The rest of the day and night we explored Las Vegas and went into all the big casinos. Especially Luxor and Mandalay Bay are impressive. We went to the very exclusive bar in the top of Mandalay Bay and sat outside and had a beer (see photo for view). Then we met Fred and Scott from Montana and we had dinner with them. It was an excellent night!

Next day we were late going to the reception to pay for another night and then our room was taken already. Also rates doubled because it was weekend, so we decided to leave and head to the Grand Canyon. We didn't make it in daylight, so we slept in Williams and yesterday we spent most of the day by the Grand Canyon. It is impressive and big and I enjoyed the view, but it didn't do to much to me.

Last night we were in Page and decided to go out and meet some locals. That worked ok, it was a good night. But our choice of beer was not so good, today was kind of an off day for both of us. We weren't really able to leave the motel till noon. We are near Bryce Canyon at the moment, but because of the snow and bad weather we couldn't see it. Hopefully tomorrow morning will be blue skies again.

Next is Zion NP, then Mesa Verde and then on my way to Kansas!
UIO_AMSdinsdag 15 juli 2008 @ 12:41
Vanavond maar weer eens bijlezen.
BushRangerdinsdag 15 juli 2008 @ 22:58
Deze zijn iets minder interessant, maar we moeten even de overgang naar Mexico en Centraal Amerika maken!
Proximowoensdag 16 juli 2008 @ 12:56
Monterrey & Big Sur


leuk geschreven ook
Niek.woensdag 16 juli 2008 @ 14:46
tvp Zit er zelf over te denken roadtrip door de usa te maken. Even vraag, werk je onderweg ook of leef je van je spaargeld?
BushRangerwoensdag 16 juli 2008 @ 22:00
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 14:46 schreef Niek. het volgende:
tvp Zit er zelf over te denken roadtrip door de usa te maken. Even vraag, werk je onderweg ook of leef je van je spaargeld?
Beide, deze trip duurde 20 maanden, waarvan ik er 8 gewerkt heb. Dus ik heb er flink wat spaargeld doorheen gejaagd. In eerdere reizen heb ik ook gewerkt om het financieel mogelijk te houden.

Nu ben ik in NZ, voornamelijk om te werken. Daarnaast om uit te proberen hoe het reizen met de motor me bevalt. Ik wil Columbia - Tierra del Fuego rijden en Amsterdam - Kaapstad. Ben er nog niet uit of dat met de auto of met de motor gaat gebeuren.
Niek.donderdag 17 juli 2008 @ 12:55


Deze foto toch?
Brentmeisterdonderdag 17 juli 2008 @ 12:56
Wat een reis zeg! Geweldig verslag. Ben benieuwd naar de rest van de foto's!
Shivodonderdag 17 juli 2008 @ 16:31
Dude, jij bent gewoon een echte ouderwetse avonturier! Toffe foto's, keep up the good work
BushRangervrijdag 18 juli 2008 @ 11:29

Mesa Verde NP, Colorado.
Niemand weet wat er met deze oude beschaving is gebeurd, ze zijn van de aardbodem verdwenen.


Een van mijn favoriete foto's: Monument Valley, Utah. Jammer dat ik Lucky Luke niet tegen gekomen ben...


Daar ga ik!


Horseshoe Bend, Page, Arizona
Erg onbekend, maar oh zo mooi.




Bryce Canyon, Utah
Door een flinke sneeuwstorm gereden om hier te komen, lang leve 4WD! Volgende dag werden we beloond met dit uitzicht.


Grand Canyon, Arizona
Net voor zonsondergang.


William en zijn Taurus en ik met de Subaru.
BushRangervrijdag 18 juli 2008 @ 11:37
I am staying in Johnson City in the southwest of Kansas at the moment. When I was waiting in line for the ferry from Haines to Skagway in Alaska I met Bob and Keren Duran and we starting talking and had a beer together on the ferry. They invited me to come over to Kansas on my way south and stay in their house. That is what I am doing now! I arrived Saturday afternoon and was welcomed by Bob and Keren and since then it's been a very good week. They've been showing me around and I met many people, including their daughter and husband and four kids. I even went to the Christmas performance of their grandchildren! Another example of the great American friendliness I've been experiencing so far. It is going to be hard to be on the road the again after being spoiled ;-)

Before I came to Kansas I was traveling with Will from New Zealand. Last time I wrote we were about to see Bryce Canyon NP. We did that the day after and we saw it covered with snow. Something different than what most tourists get to see. From Bryce NP we drove to Zion Np and that was even more impressive. It looked a bit like Australia, red rocks, red sand, sun (but no heat). We did two small hikes in the afternoon and had a laugh about the signs we saw. I don't think there is any country in the world that has so many signs as the USA. A lot of them stating the over-obvious and things you can't do.

We stayed in a small hotel in Kanab and the owner gave us some tips for the next day. Including to visit something called the Horseshoe Bend in Page. We had already been in Page and met quite a few locals on our drinking night (Page beer makes you sick!), but nobody had told us about this. So the next day we picked up Will's car in Page (we drove my car up and down since we were coming back the same way) and had a Taco Bell lunch. That didn't go down to well with both of us... After that we went to the Horseshoe Bend and were totally amazed by it. It was beautiful! It is a river in a canyon that streams around a point. The water is has this turqoise colour and that looks good with the colour of the rocks. Better than the Grand Canyon if you ask me.

The rest of that day we spent driving toward and through Monument Valley. I was really looking forward to that one. The big buttes were impressive. What happened here over time is that elements eroded the soft stone away. The harder stone stayed and they are the buttes that you see standing up in the landscape. It feels like you are in a Lucky Luke comic and the Daltons could be around the corner.

That night we stayed in Cortez and took it easy in the motelroom. Will and me were becoming quite a team in pushing the motelprices down. We had sort of a tactical approach by getting the lowest rate possible. Our favorite motel is the Best Western, but if they won't go down far enough we shop around a bit more. The best deal we managed to make was from 78 to 55 dollars by telling here that we had AAA and when it was still to expensive she offered us the managers rate whatever that might be.

Cortez is the gateway to Mesa Verde NP. It is the park where they the american natives build the houses under the rockledges so they were protected from the heat in the summer and in the winter it was warmer. It has been a mystery for a long time where they went, but now they reckon they migrated to another area. I really liked the abducted by aliens theory though...

From Mesa Verde we went to Durango, a rich town in Colorado. We went out for a meal, met some locals who kept buying us beer. Took it quite a bit more easy than in Page though. The next morning I had to say goodbye to Will, who was going to continue to Santa Fe and then Houston for Texas. That was too bad, because we got along really well!

I had one more day to cover before I was going to Kansas and decided to go to a brand new NP called Great Sanddunes NP and Preserve. The biggest sanddunes in the USA (everything is bigger here anyway!). I hiked up the biggest one and it was pretty though. On top of the dunes I got welcomed by a woman with the words 'I hate you'. She had more problems getting up then I did ;-) Going down was a whole lot easier, but sand everywhere.

Trinidad was my last stop in Colorado and I actually had to go to three motels for I found one. At the third I got welcomed by a little dog Smokey who made me think of our dog Puck. She had a bit of an attitude as well. The owners were the friendliest though. They recommended me to go to the local brewery for dinner and a beer. So I did.

Next day I left the Rocky Mountains and drove via de 160 in the direction of Kansas. There are not many people on the roads and when you see somebody they actually wave at you! It's been a while since I've seen that. I drove through a couple quiet (and poor) towns and came into Kansas. It is pretty flat here and it is farming land, I like it. I was happy to see that Johnson City is in better shape than a lot of the town. Don't know why it is called Johnson CITY though, since there are 1501 people living here. But is a nice village.

Tomorrow I am leaving Johnson and making my way into New Mexico. Josh and Merewyn invited me for Christmas with their family in Santa Fe, so I am happy to be able to have Christmas with friends! After Christmas I will go to Texas and hopefully get some warmer weather! Didn't tell yet that they have had a lot of ice-rain and snow in Johnson since I came and the town is covered with broken off branches, streets are half bloked, power went out etc. I bet that when I get to Guatamala it will start snowing there. I am sending some photos with this e-mail. None of them are made by me, all thanks to Will, who did enter the 21st century and has a digital camera.
DiegoArmandoMaradonavrijdag 18 juli 2008 @ 17:18
Bryce canyon is inderdaad erg mooi. Met sneeuw lijkt me een extra bonus
BushRangerzaterdag 19 juli 2008 @ 00:05
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 17:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Bryce canyon is inderdaad erg mooi. Met sneeuw lijkt me een extra bonus
Inderdaad, dat is vrij uniek. Ben je er wel eens geweest?
DiegoArmandoMaradonazaterdag 19 juli 2008 @ 01:46
Ja
BushRangermaandag 28 juli 2008 @ 13:23
How are you all? Did everybody have a good Christmas and New Years? I had New Years in Austin, a very nice city, the capital of Texas. It is a bit of an enclave of liberalism in the conservatist state of Texas. On the 31st they had all kinds of activities planned in the city center where I went with Charles (USA) and Xiaoming (Chi). The motto of Austin, Keep Austin Weird, was kept up. Especially during the very nice parade there were a lot of weird things to watch. In the evening Charles, Xiaoming and Taru (Finland) went to the Irish pub and of course the fireworks.

The 4th of Januari was the big day, I was leaving for Mexico. After being frightened by quite a lot of people over the last couple months, I was feeling a bit nervous about it. When I drove into Piedras Negras I found it very confusing there was no immigration or customs, they just let me drive through. So I drove back and talked with a parkingofficer and he explained, together with some other people who came to help, that I had to go 53 km down the road. So I went and found that place ok. It was a big hall with different windows and I managed to find the right one and confuse the immigration officer quite a bit. Coming in via the United States, having a Dutch drivers license and a Canadian car. It went like this:
- Where you from?
+ Hollanda
- Cannot find in book... England maybe??
+ No, Hollanda
- Cannot find in book... Country change name?
+ No
- Ah I see HOLLANDA!! How long you want to stay? 30 days?
+ No, I want a visa for 90 days
- No 90 days, why you are tourist, 30 days enough!
+ No, I want 90 days
- 50 days maybe?!
+ No, 90 days.
- Ok, is good, 90 days.
After that I had to walk up and down between different windows and make copies of different pages in my passport. My idea was that the copies had to be made, to give the old guy in the corner operating the copier, some business. But everything worked allright and although it took a while, they were very friendly and didn t search the car or anything.

In the meanwhile it was so late that I couldn t drive very far anymore, so I decided to find a place in Sabinas. That is in the north where there are almost no tourists and nobody speaks English. It was kind of a cultureshock, everything looked different, traffic is way different that in Canada or the States, I don t speak the language (yet) and I didn t know where to eat. But I found a place to sleep and went into town to check it out. That was also what people did with me, everybody was looking at me. In the meanwhile I am used to it, it doesnt intimidate me as much anymore. And the girls are really pretty actually and they always smile, so that is good ;-)

From Sabinas I drove to Cuatrocienegas, that is a town in the biggest desert of Northern America. I like dessert and was looking forward to the warm water pools they have there. Driving was still weird, they have speedbumps that even surprise me. Being from The Netherlands, country of speedbumps. They are really hard on the car and sometimes I dont see them in time. But driving through the villages you see a lot and it is very colourfull, the people are friendly and helpfull and there is a business in almost every building. So I found a place to camp and went for a nice swim. I met a Mexican man and his Brazilian wife and they live in Texas. They gave me a whole new opinion on the illegal immigrant policy of the USA. He has a construction company with 70 employees and they are all illegal. The government is fine with that, they have no choice. The illegal immigrants are even allowed to buy houses, have mortgages, get cars etc. Even the immigration officers, the people who go after illegals, have illegal maids in their own house. It was nice to talk to him and hear this, I hope you can make a conclusion to this for yourself... Camping was very cold, at 8.30 in the morning I was already swimming in the warm water pools to get warm. Beautiful area and not known at all, people where asking me how I got there!

Down to Durango, still had to get used to the traffic and the 600 km took me a long time. When I arrived in Durange it was rush hour and I had very hard time coping with that. I couldnt find the hostel and the car was giving problems (but I fixed that now). Had to stay in a hotel and that is not good for the budget.

Next day I left Durango, because I couldnt really find my way, which is a pitty, because it looked like a nice city. Only 300km to Zacatecas, an old silver mining town. Stopped at a random little restaurant on the side of the road and couldnt figure out what they were serving so I made clear that anything would do. So I got a round kind of pancake which they cut open and fill up with cactus and some other substances I dont know, but it was really tasty and filled me up. When I got to Zacatecas I couldnt find the hostel again, normally I am quite good with finding things, but not here... After searching for one and a half hour I asked a taxi driver to drive there so I could follow him. The hostel is beautiful and full with travelers, which is different from most US hostels I stayed in. Funny thing is that I parked behing a van with Quebec plates! It was a family of four, Mike, Millie, Sofia and Joeri and they are on a roadtrip as well. I have been going out for dinner with them for a couple days in a row and will meet them again in Sayulita, above Puerta Vallarta. Also met a lot of other people and the hostel arranged some activities, so that was easy. We went to the Corona brewery and yesterday there was a margarita party and afterwards we went to a bar. I ve only slept two hours this night and feel a bit tired, but the party was good. Many people in a bad shape today though. The Canadian guy who was sleeping in the bunk above me fell out of his bed, that was a big bang! And the San Diego guy woke up in his own puke, yeah it was a good night. The city itself is very nice, I enjoy the old buildings and walking down the street and just see whats going on.

Regarding the car... it is still going! Mike saw that a bolt from the rear wheel was broken, so the owner of the hostel went with me yesterday and we went to some small workshop where they fixed it immediatly. Very handy guys, you can see they are used to improvising. Besides that there is quite a bit of things wrong with the car at the moment but it is still safe to drive it (carburator is leaking fuel on engine, 4 shocks are worn, tierods are a little worn, discs of brakes are bent, speedo doesnt work, window is all cracks and stars). So I keep driving it and hope that it will bring me a bit further.

So, so far I like Mexico, but it is more difficult than what I ve been doing before. Language that I dont speak, traffic is wilder, roads are not so good, signposting could be better. But on the other hand, it is very colourful, there is more happening in the towns than in western countries, the people are very friendly and it is cheaper.

The plan for tomorrow is to drive to the ocean, which probably takes two days and hang out in Sayulita which is a small town with a campsite and beaches that are suitable for beginner surfers. Maybe I see if I can buy a second hand board somewhere and put it in the car as there will be many places to surf.


Grootste woestijn van Noord-Amerika


Door een riviertje gereden, omdat de brug gesloten was voor werkzaamheden. Je had de gezichten van de wegwerkers moeten zien...
Bemcathdinsdag 4 augustus 2009 @ 05:28
Ik hoop dat het niet heel erg is dat ik dit topic weer open maak? Ik lig hier namelijk op mijn stapelbedje in Panama stad om de reis die jij hebt gemaakt in omgekeerde volgorde, gedeeltelijk te doen en ik vind het gewoon helemaal te gek om je verhaal te lezen. Krijg helemaal de kriebels zo'n zin om te gaan hiero...
Als het een beetje meezit zijn we morgen de eigenaar van een Jeep chereokee Limited ('we'zijn een stelletje ).
Maargoed, ik heb wel wat vraagjes In welke 4 landen kan je je niet verzekeren? En waarom niet? Hoe gaat het bij de grensovergangen? Heb je nog tips wat betreft het Midden Amerika? Wij willen van Panama naar Mexico stad rijden. (En zit je al op de motor? naar de zuidpool?)
DiegoArmandoMaradonadinsdag 4 augustus 2009 @ 06:44
Jammer dat er geen updates meer zijn geweest
#ANONIEMwoensdag 5 augustus 2009 @ 13:22
Hmm, dit topic is me destijds totaal ontgaan kennelijk.
pumpkinsoupzondag 9 augustus 2009 @ 14:02
Heh, je bent niet naar minneapolis geweest? :p
verder heel leuk verslag, alaska lijkt me echt geweldig!