Hallo Lieve mensen,
* Vallon Vallon gaat morgen op 20/2 op voor 1 jaar niet gerookt !!!!!!!
Ik wil graag doorschuiven naar de jaarlijst. Toen ik stoptje kon ik niet vermoeden dat ik dat toch wel een mijlpaal vind. Ik ben even niet bescheiden en ben verschrikkelijk trots
![]()
op mijzelf.
Ik zie dat een aantal oude getrouwen het ook nog steeds volhouden , zoals bijv. Frollo en sinds een maand of 5 zie ik nog steeds Majo. Andere blijven gelukkig hernieuwde pogingen doen om de nicotine duivel de deur te wijzen.
Zoals we weten is het grootste gevaar
- de aanvangsweken gedurende je je behoorlijk gemotiveerd voelt.
- Je eerste kwartaal waarin je doorkrijgt dat je nu echt moet doorzetten
- Het halve jaar waar je je moet verweren om niet verleid te worden.
Daarna gaat het eigenlijk makkelijker veel want je weet precies je doelen en zwakke punten. Niettemin je moet alert blijven letten op het gniepige monster.
In mijn geval heb ik het behoorlijk moeilijk
![]()
gehad. Het stoppen met roken was (eerlijk gezegd) een helse ervaring. De eerste 2 maanden ging redelijk daarna kreeg ik last van allerlei vage klachten. Op één of andere manier maakte roken dat ik mij psychisch onder controle had. Da's op zich ook wel logisch want m'n lijf wist na 30 jaar roken gewoon niet beter. M'n hormonaalsysteem is zogezegd opgegroeit met nicotine. Ik heb last gehad van allerlei stemmingsverschijnselen en nerveuze oprispingen waarvan ik hert bestaan niet eens afwist. Het is nog niet helemaal over maar ik wordt 's morgens tenminste niet meer trillend als een spaans rietje, wakker.
Zoals het nu gaat, gaat het dus echt hardstikke goed
![]()
. Ik heb geen enkele wens meer om te roken en kom ook niet (langer) in de verleiding door rokers in mijn omgeving.
Moet wel bekennen dat ik rook(lucht) nu enigzins verschrikkelijk smerig vind ruiken. Kan mij nauwelijks voorstellen dat ik dat vroeger ook zo veroorzaakte. Laat staan dat ik ongedwongen in zo'n mistig rookhol kon staan.
Nee ik ben (nog) geen felle antiroker geworden. Iemand stopt pas echt met roken wanneer hij/zij daar zelf helemaal aan toe is. Ik weet als geen ander hoe je je zelf daarin -en mee kan belazeren.
Zoals: roken is mijn vrijheid(s keuze), roken moet kunnen, het is zo gezellig, ik heb het nodig en het geeft mij rust. Allemaal kul uitspraken want je bent gewoon verslaafd en zit dat voor jezelf goed te praten.
De paar rokende mensen in mijn omgeving mogen bij mij thuis nog steeds roken. Afhankelijk van de bezetting thuis (visite) is dat dan wel elders in de woning.
Zelf zal ik nooit meer opnieuw gaan roken. Voor geen goud wil ik opnieuw de periode meemaken van stoppen en wat het met je doet. Het stoppen met roken was voor mij een ervaring die ik niet opnieuw wens mee te maken.
Ik wens jullie en vooral de beginnende stoppers heel erg veel succes.
Blijf verschrikkelijk geloven in jezelf, ook wanneer het soms erg moeilijk is. We weten hoe je je voelt. Sta niet toe dat je je laat overhalen om te gaan roken.
Stoppen is niet makkelijk maar elke minuut, uur, dag, week en maand dat je stopt is een gigantische overwinning op jezelf. Denk er maar over na, roken is echt helemaal nergens goed voor, wat je jezelf ook aanpraat.
Hou vol en weet dat je jezelf elke dag een heel groots cadeau geeft: de werkelijke vrijheid om niet te roken.
Tot een volgende keer,
Vallon