abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45454235
Ik zit nu aflevering 1 te kijken en ik vind het enigszins tenenkrommend hoe ze de werkelijke geschiedenis onrecht aan doen doordat de makers van deze serie bewust verkeerde keuzes maken en weinig blijk geven van kennis over deze onstuimige periode op de valreep van de Republiek naar het Principaat van Octavianus.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn inziens hadden ze de serie historisch correct kunnen maken zonder in te leveren op het gebied van spanning en vermaak.
quote:
'Rome' chronicles the epic times that saw the fall of a Republic and the creation of an empire.
Zo'n claim is dus volkomen onzin.

Los van dat alles is het wel vermakelijk.
  donderdag 18 januari 2007 @ 08:14:37 #202
13250 Lod
Sapere aude!
pi_45461443
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 21:43 schreef Steeven het volgende:
Lees nog eens goed door wat je hier hebt geschreven. Geschiedenis draait om de feiten, of in ieder geval het zo objectief mogelijk in beeld brengen van gebeurtenissen.
Misschien bij geschiedenis als wetenschap of bij de ware historiefielen.
Ik ben niet geïnteresseerd in feitjes en jaartallen op geschiedenisgebied. Het zal me werkelijk mijn reet roesten of Marcus Antonius nou wel of niet op dezelfde dag op bezoek ging of dat Octavius nou wel of geen puber was. Als ik de hoofdpersonages (en de meest belangrijke bijrollen) van een bepaalde tijd ken en globaal weet wat er gebeurde en specifieker waarom iets gebeurde en wat wiens rol daarin was dan ben ik allang tevreden. Dan is mijn drang naar historische kennis vervuld. En als ik daarbij ook nog een sfeerimpressie krijg van hoe het leven toen zal zijn geweest ben ik helemaal gelukkig. En met mij waarschijnlijk het overgrote deel van de kijkers van Rome.

Dus ja, de serie is voor mij ruim voldoende als geschiedenisles. En als je dan echt meer wilt weten dan kun je je er in verdiepen, wat ik dus niet wil door andere interesses.
En of het geschikt is als les op school weet ik niet zeker. Misschien wel, mijn (verplichte) geschiedenislessen op het Atheneum werden verpest door dat geneuzel over jaartallen en dergelijke, dus zat ik nooit echt op te letten. Misschien zou ik door het kijken van deze serie meer interesse hebben gehad.

En dus ook ja, Morgan Freeman zou in principe ooit Hitler kunnen spelen.
GNU Terry Pratchett
pi_45467153
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 21:31 schreef Dagonet het volgende:
Tuurlijk zijn dat soort details niet relevant. Ik wacht ook met spanning op de eerste film met Hitler gespeeld door Morgan Freeman.
lijkt mij een vette film, wordt vast een kaskraker.
you might aswell do the white line
pi_45468997
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 12:23 schreef kweek89 het volgende:

[..]

lijkt mij een vette film, wordt vast een kaskraker.
denk eerder dat zoiets iets voor Scary Movie zal zijn

Maar ben het ook ermee eens dat ik de details allemaal niet hoef te kennen. Ik wist nog echt heel weinig van de geschiedenis van Rome. Ik kijk de serie ook niet om dat bij te spijkeren maar puur als vermaak. Dat ik dan enkele hoofdlijnen wel meepik is alleen maar mooi meegenomen. Heb na het eerste seizoen wat op internet gelezen over hoe het ongeveer gegaan moet zijn en dat vind ik prima zo. Als men alles precies goed wilde maken dan was de serie waarschijnlijk minder interessant geworden. De investeringen moeten ook terugverdiend worden natuurlijk
  donderdag 18 januari 2007 @ 17:39:21 #205
44906 merino
World of Sleepers
pi_45479642
het gaat weer verder

overigens, als je veel over de geschiedenis van Rome te weten wilt komen;
ga Rome: Total War spelen en terwijl je dat doet speur alle internetfora's (vooral: www.twcenter.net) af voor meer informatie.
De modteams die daar werken bestaan uit enorme groepen geschiedkundigen ed.
nooit zoveel geleerd over die periode als toen ik dat spel speelde
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
pi_45481451
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 17:39 schreef merino het volgende:
het gaat weer verder

overigens, als je veel over de geschiedenis van Rome te weten wilt komen;
ga Rome: Total War spelen en terwijl je dat doet speur alle internetfora's (vooral: www.twcenter.net) af voor meer informatie.
De modteams die daar werken bestaan uit enorme groepen geschiedkundigen ed.
nooit zoveel geleerd over die periode als toen ik dat spel speelde
thx for the tip dude
pi_45488158
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 08:14 schreef Lod het volgende:

[..]

Misschien bij geschiedenis als wetenschap of bij de ware historiefielen.
Ik ben niet geïnteresseerd in feitjes en jaartallen op geschiedenisgebied. Het zal me werkelijk mijn reet roesten of Marcus Antonius nou wel of niet op dezelfde dag op bezoek ging of dat Octavius nou wel of geen puber was. Als ik de hoofdpersonages (en de meest belangrijke bijrollen) van een bepaalde tijd ken en globaal weet wat er gebeurde en specifieker waarom iets gebeurde en wat wiens rol daarin was dan ben ik allang tevreden. Dan is mijn drang naar historische kennis vervuld. En als ik daarbij ook nog een sfeerimpressie krijg van hoe het leven toen zal zijn geweest ben ik helemaal gelukkig. En met mij waarschijnlijk het overgrote deel van de kijkers van Rome.

Dus ja, de serie is voor mij ruim voldoende als geschiedenisles. En als je dan echt meer wilt weten dan kun je je er in verdiepen, wat ik dus niet wil door andere interesses.
En of het geschikt is als les op school weet ik niet zeker. Misschien wel, mijn (verplichte) geschiedenislessen op het Atheneum werden verpest door dat geneuzel over jaartallen en dergelijke, dus zat ik nooit echt op te letten. Misschien zou ik door het kijken van deze serie meer interesse hebben gehad.

En dus ook ja, Morgan Freeman zou in principe ooit Hitler kunnen spelen.
Als je er vanuit gaat dat alles wat in de serie gebeurt ook echt is gebeurd, heb je geen enkel goed beeld van de geschiedenis en dus kan het ook niet dienen als geschiedenisles. Dat het jouw behoeftes vervult in je zoektocht naar kennis betekent niet dat het leerzaam is. Dat je een saaie leraar gehad hebt is ook vrij weinig aan te doen, maar geschiedenis blijft dan ook voornamelijk interessant voor de mensen met een rijke fantasie en een goed inlevingsvermogen. Ik heb ook vrij weinig met jaartallen, maar ik kan zo 10 boeken opnoemen die net zo tof zijn als de serie Rome, maar dan wel op waarheid gebaseerd.

Dus nee, Morgan Freeman kan geen Hitler spelen, net als Al Pacino geen Mohammed Ali kan zijn.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  donderdag 18 januari 2007 @ 21:17:43 #208
13250 Lod
Sapere aude!
pi_45488425
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 21:11 schreef Steeven het volgende:maar geschiedenis blijft dan ook voornamelijk interessant voor de mensen met een rijke fantasie en een goed inlevingsvermogen.
Ik heb een rijke fantasie en een goed inlevingsvermogen . Ik heb geen diepgaande interesse in geschiedenis, snap ook niet dat je die twee op die manier onlosmakelijk aan 'geschiedenis' durft te koppelen.
GNU Terry Pratchett
pi_45496284
Beseffen mensen hier niet hoeveel Gladiator en misschien nu ook Rome in geschiedenislessen gebruikt worden? Helaas misschien, maar de werkelijkheid is het wel.

Beter dan het stomvervelende I Claudius waar je geen klas meer warm voor krijgt. En bovendien is dat ook niet historisch correct -maar dus wel een stuk saaier.
Helpt waar hij kan!
  vrijdag 19 januari 2007 @ 10:01:26 #210
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_45499347
Ik heb een keer History of the World: Part I gezien tijdens geschiedenis op de middelbareschool.

Ontopic: Wanneer komt aflevering 2 (seizoen 2)? Of is die er al?
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_45504795
zondag uitgezonden op HBO dus vanaf maandagochtend te downloaden
pi_45511227
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 21:17 schreef Lod het volgende:

[..]

Ik heb een rijke fantasie en een goed inlevingsvermogen . Ik heb geen diepgaande interesse in geschiedenis, snap ook niet dat je die twee op die manier onlosmakelijk aan 'geschiedenis' durft te koppelen.
Het maakt geschiedenis interessanter, jij begint over 'saaie' jaartallen e.d. Maar goed, genoeg offtopic geluld. Kan niet wachten op episode 2 .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_45511677
zondag
you might aswell do the white line
  vrijdag 19 januari 2007 @ 18:17:56 #214
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_45511985
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 17:49 schreef Steeven het volgende:

[..]

Het maakt geschiedenis interessanter, jij begint over 'saaie' jaartallen e.d. Maar goed, genoeg offtopic geluld. Kan niet wachten op episode 2 .
t kan misschien off-topic zijn maar het is stukken interessanter en meer zinvol dan wat er anders in zo een topic gezegd wordt.. tvp, zondag, vet kan nie wachten, ja man ik ook niet, nog 2 dagen!, nog 1 dag, jaaaah ben aan het downen, shit slechte versie zit geen geluid bij, moet je deze proberen, ja wow gruwelijk.

I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
  zaterdag 20 januari 2007 @ 18:11:06 #215
13250 Lod
Sapere aude!
pi_45538305
Ook off-topic: vanavond komt op Tien (fka Talpa) om 20.00 de docu-drama "Rise and fall of Rome".
Volgens tvgids.nl:
quote:
Docudrama

over de opkomst en de ondergang van het Romeinse Rijk.

Na de grote brand begint Nero met de heropbouw van Rome, hij verandert echter langzaam in een krankzinnige tiran.
Klinkt interessant.

Ik weet niet zeker of het gaat om deze. Zo ja, dan wordt dat genieten als ik het eerst zichtbare commentaar mag geloven:
quote:
A Total Farce..... Shame on the makers
. Ik ga in ieder geval een poging wagen.
GNU Terry Pratchett
pi_45542621
Dinsdag 6 februari om half 9 weer bij SBS6.
Ik vond S201 echt briljant, Marcus is zo spang he
  zaterdag 20 januari 2007 @ 22:26:11 #217
13250 Lod
Sapere aude!
pi_45546156
Rise and Fall of Rome gezien. Was wel aardig maar vond het toch minder dan de serie Rome. Ze behandelen ook grotere periodes in minder tijd. Daar waar Rome een heel seizoen over doet trekken zij een uur uit.
Ook was hun Julius Caesar (Sean Pertwee) minder dan Ciarán Hinds. En om het helemaal verwarrend te maken speelde senator Cato uit de serie hier senator Marcus Marcellus .
Volgende week komt deel twee van deze trilogie.

En volgens mij staat de naam Tien voor het aantal reclameblokken per uur
GNU Terry Pratchett
  zaterdag 20 januari 2007 @ 22:47:49 #218
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_45546745
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 20:26 schreef GlazenKaak het volgende:
Ik vond S201 echt briljant, Marcus is zo spang he

Yes eindelijk.
pi_45547384
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 20:26 schreef GlazenKaak het volgende:
waar heb je deze informatie vandaan?
gaat het hier inderdaad om seizoen 2, of wordt seizoen 1 herhaald?
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  zaterdag 20 januari 2007 @ 23:20:03 #220
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_45547490
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 23:14 schreef Caesu het volgende:

[..]

waar heb je deze informatie vandaan?
gaat het hier inderdaad om seizoen 2, of wordt seizoen 1 herhaald?
Was net op SBS6 dinsdag 6 feb inderdaad nieuw seizoen.
pi_45547536
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 23:20 schreef wolferl het volgende:

[..]

Was net op SBS6 dinsdag 6 feb inderdaad nieuw seizoen.
ok goed nieuws is dat.
sbs6 is er wel snel bij zeg. meestal duurt het een half jaar tot een jaar voordat een amerikaanse serie in nederland uitgezonden wordt volgens mij.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  zondag 21 januari 2007 @ 02:52:40 #222
135333 SpaRood
Spa Blauw met bubbeltjes!
pi_45551337
Ik ga kijken! Dinsdag is meestal niks op TV (ok, CSI Miami), maar ik kies dan maar voor Rome.
Drink ik.
  zondag 21 januari 2007 @ 13:50:01 #223
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_45557698
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 23:22 schreef Caesu het volgende:

[..]

ok goed nieuws is dat.
sbs6 is er wel snel bij zeg. meestal duurt het een half jaar tot een jaar voordat een amerikaanse serie in nederland uitgezonden wordt volgens mij.
Het is inderdaad snel.
Maar het is ook al een jaar geleden dat Rome seizoen 1 werd uitgezonden.
pi_45566866
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 23:22 schreef Caesu het volgende:

[..]

ok goed nieuws is dat.
Willen ze piraterij (illegale downloads) mee tegen gaan.
  maandag 22 januari 2007 @ 09:17:38 #225
153711 SpankTheMonkey
It's Nice! I like!
pi_45570990
Is heel snel, want Seizoen 2 is ook pas deze maand in Amerika begonnen. Zullen ze aardig wat centen voor neergelegd moeten hebben. Ik kijk er naar uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')