Vertaling van vorige quote
Na twee jaar stilte ...Twee jaar na de spelletjeswereld overrompeld te hebben met de geweldige eerstepersoonsshooter Far Cry, slaat de Duitse ontwikkelaar Crytek opnieuw vriend en vijand met verstomming wanneer ze pers en publiek een eerste blik gunden op Crysis, hun tweede game. Op de Game Developers Conferentie in San Diego toonden deze jongens immers een technische trailer-demo die iedereen gewoonweg van zijn sokken blies met een gevechtsscène in een van de mooist weergegeven en meest dichtbegroeide jungles ooit gezien in een videogame. Deze eerste blik was dubbel zo indrukwekkend als je weet dat Crytek sinds het bedrijf een uitgave-overeenkomst sloot met Electronic Arts in 2004 niets meer van zich heeft laten horen. GameSpot kreeg Cevat Yerli te pakken, de hoofdman van Crytek om hem wat details te ontfutselen over deze Crysis.
De trailer toonde slechts een handjevol speciale grafische effecten zoals volumetrische wolken en zachte schaduwen, maar je moest gewoonweg toegeven dat het terrein dat je hier te zien kreeg onwaarschijnlijk mooi was. Het eerste shot toonde ons een dichtbegroeid eiland vanuit de lucht gezien. Daarna dropte de camera je midden in die jungle om er bewegingsvervagings en andere effecten te demonstreren. Daarna kregen we tien seconden gameplay waarin ongelooflijk overtuigende oerwoudcombat de hoofdrol speelde. De muziek bouwde op … en daarna kregen we een zwart scherm met de titel. Helemaal op het einde zagen we nog net een gigantisch spinachtig ding naar de camera toelopen.
Het einde van de mensheidYerly vertrouwde ons toe dat Crysis een episch sciencefictionverhaal zal brengen. Ze willen echt een soort 'einde van de mensheid' sage brengen en niet nog maar eens een typisch 'invasie door buitenaardse wezens'-cliché. Hoewel de jungle uit de trailer ons aan Far Cry deed denken, verzekerde Yerli ons ervan dat Crysis absoluut niets te maken heeft met Far Cry en een heel eigen verhaal met eigen sterke personages zal krijgen. Hij gaf zelfs toe dat Far Cry eigenlijk niet zo'n heel goed uitgewerkt verhaal had en dat ze dit meer dan goed zullen maken met Crysis.
Yerli vertelde verder nog dat Crysis inderdaad tot barstens toe volzit met de nieuwste grafische toeters en bellen. Denk daarbij aan zachte schaduwen, dieptezicht (dat voorwerpen die heel veraf liggen doet vervagen), heel dynamische belichting, per-pixel shading en veel veel meer. Het einddoel is echter niet om zo veel mogelijk technische hoogstandjes op elkaar te stapelen om te bewijzen hoe goed ze daar in zijn, maar om ze ten dienste te stellen van een game dat hierdoor zo onderdompelend en meeslepend wordt dat je al die technische snufjes niet eens zal opmerken. Hij zei ook dat ze aan hun ontwikkelingsteam echt gevraagd hebben om zoveel mogelijk nieuwe ideeën te opperen, ook al stuitte dit in het begin tot behoorlijk wat twijfel. Toen we hiermee begonnen vertelde het team ons dat we gek waren, maar ze hebben zich desondanks volledig ingezet en zijn met resultaten afgekomen die ze nooit voor mogelijk hadden gehouden. 'Na maanden van research en ontwikkeling werkt het plotseling'
Lees eens een terreinCrysis zal nieuwigheden zoals buigzame en vernietigbare begroeiing introduceren. Dit klinkt misschien niet zo heel groots, maar als je het in actie ziet kan het de manier waarop je het game speelt beïnvloeden. Voorheen werden planten vooral als dekking gebruikt om ongezien te blijven omdat ze meestal statisch en onveranderlijk waren. Als in Crysis een vijand zich in hoog gras schuilhoudt, kan je de dit zien bewegen of buigen. Dit betekent dat je meer dan ooit het terrein kan 'lezen' om er je voordeel uit te halen. In de trailer zagen we ook zwaar machinegeweervuur een boom in twee breken, waarna de stam op een heel realistische manier omknakte. Yerli beweerde zelfs dat hij al omvallende bomen vijanden heeft zien verpletteren die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats stonden.
Crysis belooft echter veel meer te worden als Far Cry met een sterk verbeterde grafische engine. Yerli legde uit dat ze vele lessen rond gameplay geleerd hebben met Far Cry. Zo haalde hij het opduiken van de mutanten aan halverwege het verhaal in het originele Far Cry. Tot op dat moment was Far Cry een intelligente shooter die je de meeste situaties liet benaderen op de manier waarop jij dat het beste achtte. Je kon je eigen tactiek bedenken en uitvoeren als je bijvoorbeeld een vijandelijke basis moest neutraliseren. Eens de mutanten op het toneel verschenen, verschoof de gameplay van tactisch naar eerder 'reactisch', (een vijand duikt op waarna je hem zo snel mogelijk moet neerschieten) en was het verschil met tientallen andere shooters niet zo heel groot meer. Het was duidelijk dat de niet lineaire aanpak veel beter, interessanter en dus leuker was.
Betere multiplayCrytek heeft ook stevig aan het multiplayergedeelte gewerkt. Crysis zal inderdaad multiplayergameplay bieden, met modes als tactical deathmatch, tactical team deathmatch en tactical capture the flag. Yerli vertelde ook nog iets over een vernieuwende mode die power struggle zou heten en een economisch system en de ongwikkeling van vaardigheden zou volgen, maar kon daarover nog niet in teveel detail treden. Net zo belangrijk is dat men het netwerksysteem heeft herschreven waardoor het veel sneller en efficiënter zou moeten worden. Iets waar bij Far Cry terecht af en toe op gevloekt kon worden.
Het is nog te vroeg om het over systeemvereisten te hebben, maar Yerli kon ons toch al verklappen dat je waarschijnlijk wel over een vrij krachtige configuratie moet beschikken om het betere uit dit game te halen. Hij vermeldde er echter ook bij dat Far Cry zich netjes liet aanpassen aan mindere tot heel indrukwekkende systemen en dat dit met Crysis waarschijnlijk niet anders zou zijn. Het game zal zowel DirectX9 als DirectX10 ondersteunen, deze laatste is de versie die verwacht wordt bij de lancering van Windows Vista. Op de vraag of Crysis ook op de Xbox 360 of de PS3 mocht verwacht worden antwoordde hij dat ze momenteel enkel aan een pc versie werkten.
Crysis is zonder twijfel een van de mooist uitziende games op deze Game Developers Conference en we kunnen maar met moeite wachten op meer info, beelden en als het even kan, een reviewversie.
Crysis doet Far Cry, en eigenlijk elk ander game van het moment eruitzien als voorbijgestreefd stukje spelsoftware en dat is geen kleine prestatie. We hopen dan ook snel meer te zien van deze verbluffend mooi ogende shooter op de E3 beurs begin mei. bron