abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34324406
Wat ik nu toch mee heb gemaakt!
Vorige week is mijn opa gestorven. Hij lag al een maand in het ziekenhuis toen we
een telefoontje kregen dat het niet lang meer zou duren.
Hij stierf om 12.15 uur. Na het een en andere geregeld te hebben zijn we met mijn
vader en moeder naar hun thuis gegaan.
Zegt mij moeder tegen mijn vader dat hij de ballen van de klok op moet trekken, want
hij staat stil. Je voelt hem al denk ik. Staat hij stil op precies 12.15 uur!
En het was niet nodig om de ballen op te trekken (grapjes zijn ongepast)
Iemand ooit zoiets meegemaakt?
pi_34324555
Zeg dan de gewichten van de klok, daar voorkom je al heel wat nutteloze reacties mee!
pi_34324585
Ja, dat is toeval ja.
We'll keep on whispering our mantras.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 21:40:17 #4
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_34324730
Huh...

Sorry... ik had een argument maar ik leg het verkeerd uit
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_34325080
Time is on your side

Ik kan hele theorieën gaan samenvatten maar ik mis veel informatie.

Mocht het zo zijn dat 10000 keer de tijd stil staat op dat tijdstip, dan ga ik pas denken.

1 keer kan gebeuren. En het is nog altijd zo dat jullie die klok bedienen. Jullie "trekken" de gewichten op om de klok te laten tikken.

Maar het is nog altijd een mechanisme jah
Sight_key als user was een uit de hand gelopen iets en is derhalve niet meer actief.
pi_34330690
Ik vind het wel heel bijzonder ja
pi_34330918
toeval bestaat niet
pi_34331184
ik heb dit soort verhalen wel eens vaker gehoord, heel appart ja
> Be Yourself; everyone else is taken <
  zondag 22 januari 2006 @ 01:47:11 #9
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_34333603
komt me bekend voor, toen mijn tante stierf, stonden er ook 2 klokken in dat huis stil op die tijd...
Wel vaag....
Dit waren iig geen klokken met die hangapparaten eronder, maar gewoon een normale analoge klok. Zoals een horloge zeg maar
Signature.
pi_34336923
Nee ik heb niet met de klok meegemaakt toen mijn opa stierf vorig jaar maar wel dat we naar mijn oma gingen toen hij net gestorven was en dat alle lampen gingen knipperen in huis en dat er echt een aanwezig heid voelde van mijn opa toen hij net overleden was.
oops ohh my ...
pi_34393619
brrrr hou op !
pi_34394444
ja, ik heb ooit zoiets gehoord. Ik weet niet of ik het moet geloven, maar een leerling bij mij in de basisschool zijn vader was overleden ( 6 jaar geleden ). En die moeder vertelde aan mij moeder dat de klok op twaalf uur is blijven staan.
pi_34405730
Ik ben absoluut geen zweverig type en ik geloof ook niet in 99% van de verhalen die hier voorbij komen, maar _exact_ hetzelfde is gebeurd, toen er een oud vrouwtje hier schuin tegenover is gestorven een paar jaar geleden.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 10:31:47 #14
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_34405862
op een of andere mannier hoor je dat idd vaak ook van mensen die in vietnam dood gingen en dat thuis bij zijn vader het horloge stopte
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  dinsdag 24 januari 2006 @ 10:51:46 #15
29347 RickySway
Make your life Sway
pi_34406371
iemand gaat dood en jullie staan stil bij de ballen van een stilstaande klok?
¡ Experience Everything !
pi_34408559
Lol, mijn buurvrouw vertelde ook een keer een zelfde verhaal. D'r vader was overleden en op dat moment stond bij haar in de woonkamer opeens de klok stil. Precies op dat tijdstip en het was(is) ook zo'n klok met van die gewichten..
Op Fok! sinds 17 / 01 / 2003. Ook wel bekend als "de dag dat de GoT HK dichtging" :P
pi_34408745
Denk dat we ondertussen gerust kunnen stellen dat toeval uitgesloten kan worden dan. Ben benieuwd welke verklaringen ervoor te verzinnen zijn? Wetenschappelijke verklaringen zijn er niet volgens mij.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_34409564
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 12:05 schreef American_Nightmare het volgende:
Denk dat we ondertussen gerust kunnen stellen dat toeval uitgesloten kan worden dan. Ben benieuwd welke verklaringen ervoor te verzinnen zijn? Wetenschappelijke verklaringen zijn er niet volgens mij.
Hoezo? Omdat je drie gevallen hebt waarbij het voorkomt? Dat is onvoldoende om toeval uit te sluiten. Kan net zo goed statistisch verklaarbaar zijn. We hebben onvoldoende gegevens om toeval uit te sluiten.

Als bijvoorbeeld in NL 1 op de 100 mensen een klok hebben die opgewonden moet worden. Hebben we 163.000 klokken in NL(uitgaande van 16,3 miljoen NL-ers).
Die moeten elke 12 uur opgewonden worden. En van elke 100 mensen met zo'n klok vergeet eentje de klok op te winden. Heb je dan elke 12 uur 1630 klokken die stilstaan op een willekeurig tijdstip.

Dan wordt het al een stuk aannemelijk dat zo'n klok ook stil kan staan op het tijdstip dat iemand komt te overlijden.

Maar om het precies uit te rekenen moet je meer gegevens hebben: hoe vaak komen die klokken stil te staan, hoe vaak komt het voor dat er dan iemand overlijdt.
Op basis van een paar gevallen kun je dit niet bepalen. Bovendien is het dan ook nog de vraag of de klok precies gelijk loopt, en of het tijdstip van overlijden precies is aangegeven (en niet afgerond of geschat).
pi_34410503
Dit topic heeft 600 views. Laten we zeggen dat het 400 unieke bezoekers betreft. Stel dat een klok elk kwartier stil kan blijven staan en dat een kwartier dan ook de max. te accepteren afwijking is tov het tijdstip van overlijden, dan zijn er dus 48 momenten waarop een klok stil kan blijven staan. De gemiddelde opwindsklok kan echter makkelijk een week mee.

Hoe groot is nu de kans dat er van deze 400 bezoekers er ten minste 3 zijn die een geval hebben meegemaakt waarop een klok toevallig is stil blijven staan op de _exacte_ dag en het _exacte_ tijdstip van overlijden van een nabij persoon?

De kans dat zo'n klok op 1 vooraf gekozen willekeurig tijdstip stil gaat staan is met bovengestelde aannames 1/48 * 1/7 = 0,003 dus 0,3 %
Dat dus met de standaardafwijking van een kwartier. Nemen we 5 minuten dan wordt de kans alweer 3x zo klein.

Daarbij komt dat in bepaalde gevallen de klok niet opgewonden hoefde te worden. Hoe groot is de kans dat een dergelijke klok stil gaat staan, terwijl ze nog niet afgelopen is? Volgens mij nog veel kleiner.
Verder worden na overlijden van een persoon niet altijd alle klokken automatisch gecontroleerd, dus het is zeer aannemelijk dat er vaker klokken stil gaan staan, die niet opgemerkt worden.

Kortom, volgens mij valt toeval hier wel degelijk uit te sluiten.
pi_34410551
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:07 schreef American_Nightmare het volgende:
Dit topic heeft 600 views. Laten we zeggen dat het 400 unieke bezoekers betreft. Stel dat een klok elk kwartier stil kan blijven staan en dat een kwartier dan ook de max. te accepteren afwijking is tov het tijdstip van overlijden, dan zijn er dus 48 momenten waarop een klok stil kan blijven staan. De gemiddelde opwindsklok kan echter makkelijk een week mee.

Hoe groot is nu de kans dat er van deze 400 bezoekers er ten minste 3 zijn die een geval hebben meegemaakt waarop een klok toevallig is stil blijven staan op de _exacte_ dag en het _exacte_ tijdstip van overlijden van een nabij persoon?

De kans dat zo'n klok op 1 vooraf gekozen willekeurig tijdstip stil gaat staan is met bovengestelde aannames 1/48 * 1/7 = 0,003 dus 0,3 %
Dat dus met de standaardafwijking van een kwartier. Nemen we 5 minuten dan wordt de kans alweer 3x zo klein.

Daarbij komt dat in bepaalde gevallen de klok niet opgewonden hoefde te worden. Hoe groot is de kans dat een dergelijke klok stil gaat staan, terwijl ze nog niet afgelopen is? Volgens mij nog veel kleiner.
Verder worden na overlijden van een persoon niet altijd alle klokken automatisch gecontroleerd, dus het is zeer aannemelijk dat er vaker klokken stil gaan staan, die niet opgemerkt worden.

Kortom, volgens mij valt toeval hier wel degelijk uit te sluiten.
Ondanks dat de kans klein is, is de kans aanwezig.
Met een soortgelijk voorbeeld als dat jij geeft, kun je aantonen dat je de staatsloterij niet kunt winnen. Terwijl elke maand bewezen wordt dat het wel kan.
pi_34410629
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:09 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ondanks dat de kans klein is, is de kans aanwezig.
Met een soortgelijk voorbeeld als dat jij geeft, kun je aantonen dat je de staatsloterij niet kunt winnen. Terwijl elke maand bewezen wordt dat het wel kan.
Nee, met een dergelijk voorbeeld zou ik kunnen aantonen dat het niet mogelijk is om de staatsloterij 3x achter elkaar te winnen.
Ik geloof best dat het (bijv door een defect) mogelijk is dat een klok stil blijft staan op het moment van overlijden van de eigenaar en dat dit op toeval berust. Als dit echter veelvuldig voorkomt, dan weiger ik te geloven dat toeval hier een rol speelt.
pi_34410811
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:12 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Nee, met een dergelijk voorbeeld zou ik kunnen aantonen dat het niet mogelijk is om de staatsloterij 3x achter elkaar te winnen.
Ik geloof best dat het (bijv door een defect) mogelijk is dat een klok stil blijft staan op het moment van overlijden van de eigenaar en dat dit op toeval berust. Als dit echter veelvuldig voorkomt, dan weiger ik te geloven dat toeval hier een rol speelt.
Als het veelvuldig voorkomt is het idd geen toeval meer. Je kent nu alleen nog maar een paar gevallen, en weet verder niets van de omstandigheden en de kansen dat de klok stil komt te staan. Om dan nu al de conclusie te trekken dat het dus geen toeval is, is voorbarig. Daarvoor heb je meer onderzoek nodig.
Zowel jij als ik speculeren maar wat over de kansen dat een klok stil komt te staan.
Als basisinfo moet je eerst weten wat de kans is dat een klok stil komt te staan.
Vervolgens de kans dat iemand komt te overlijden bepalen.
Dan bepalen wat de kans is dat het tegelijkertijd voorkomt.
Dan kijken hoeveel mensen er komen te overlijden in Nederland (wereld) op jaarbasis.
En dan kun je de verwachtingswaarde bepalen (wederom op jaarbasis).
Als je werkelijke resultaat dan enorm afwijkt van de verwachtingswaarde, kun je nog de kans bepalen dat dat voorkomt, en pas als dat afwijkt kun je toeval redelijkerwijs uitsluiten.
Daarbi geldt overigens nog steeds dat als de kans er is, hoe klein ook, die kans kan voorkomen.

Als bv. blijkt dat je verwactingswaarde in NL 10 is, en dat langjarig het 100 keer op jaarbasis gebeurt, dan kun je toeval pas redelijkerwijs uitsluiten.

Om toeval werkelijk uit te sluiten heb je heel wat meer onderzoek nodig dan wat jij of ik hier even in een paar minuutjes kunnen doen.
pi_34410876
Wat bij dit soort verhalen ook nog relevant is, stond de klok inderdaad stil op het moment van overlijden?

Twee factoren spelen hierbij een rol: hoe precies is het tijdstip van overlijden bepaald, en loopt de klok gelijk met de klok waarop het tijdstip van overlijden bepaalt is.
pi_34411044
Oke. Uiteindelijk kun je met statistiek proberen alles te verklaren natuurlijk. Op zich is op elke absurde gebeurtenis wel een kleine kans. En als deze 3 gevallen in dit topic nu de enige malen waren geweest dat deze rare gebeurtenis was voorgekomen zou ik het onmiddellijk aan toeval toeschrijven. Ik heb echter dit soort verhalen al veel vaker gehoord of gelezen. En dat terwijl ik in principe 'nergens' in 'geloof' en normaal gesproken er een voorstander van ben om de zaken met een wetenschappelijke benadering te bekijken.
pi_34411545
Besef je wel dat dit soort verhalen op zichzelf bijzonder zijn c.q. geacht worden, en dat de kans daardoor groot is dat ze verzameld worden.
En door de jaren heen kun je aardig wat van dit soort verhalen verzamelen, waardoor het lijkt alsof er geen sprake is van toeval. Tezelfdertijd kan het aantal verhalen nog steeds voldoen aan de verwachtingswaarde. Ik bedoel: als je verwacht dat het 10 keer per jaar voorkomt, en je verzamelt de verhalen van de afgelopen 15 jaar. Dan heb je al 150 gevallen, en lijkt er meer aan de hand dan toeval, terwijl het nog steeds overeenkomt met je verwachtingswaarde.

Tis altijd opppassen met statistiek. Om twee redenen: statistiek gaat vaak buiten ons gevoel om (d.w.z. dat we gevoelsmatig vinden of willen vinden dat er iets aan de hand is, en ons daarop focussen. De zaken die we normaal vinden nemen we (meestal onbewust) niet mee in onze gedachten, we focussen op het bijzonder). Daarnaast moet je oppassen met conclusies trekken uit statistiek, want een statistisch verband hoeft nog geen causaal verband te zijn).

Waarmee ik niet wil uitsluiten dat er meer aan de hand is als toeval, maar het lijkt mij niet waarschijnlijk (dat er meer aan de hand is dan toeval).
pi_34412266
De kans dat het tijdstip van zo'n klok op hetzelfde tijdstip stil staat als een gebeurtenis die dan plaatsvindt is heel erg groot als je met een marge van 5 minuten werkt. Vooral als je dit gaat uitsmeren over een groot aantal mensen. Immers, er gebeurt altijd wel wat. Als de klok nu stil staat en er belt iemand aan, heeft dat dan ook met elkaar te maken? Bedenk je eens verder dat je de momenten dat de klok ook stilstond en er gebeurde niets noemenswaardig? Die gebeurtenissen worden in dit soort gevallen altijd niet meegerekend terwijl momenten dat er niets gebeurt natuurlijk net zo toevallig zijn.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_34412730
Mensen we hebben het hier (in 'mijn' geval) over een klok die normaal nooit stil stond. Je kan alles wel met 'toeval' verklaren, maar soms kun je ook TE cynisch zijn hoor.
pi_34412788
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 14:02 schreef onemangang het volgende:
De kans dat het tijdstip van zo'n klok op hetzelfde tijdstip stil staat als een gebeurtenis die dan plaatsvindt is heel erg groot als je met een marge van 5 minuten werkt. Vooral als je dit gaat uitsmeren over een groot aantal mensen. Immers, er gebeurt altijd wel wat. Als de klok nu stil staat en er belt iemand aan, heeft dat dan ook met elkaar te maken? Bedenk je eens verder dat je de momenten dat de klok ook stilstond en er gebeurde niets noemenswaardig? Die gebeurtenissen worden in dit soort gevallen altijd niet meegerekend terwijl momenten dat er niets gebeurt natuurlijk net zo toevallig zijn.
We hebben het niet over een willekeurige gebeurtenis maar over sterfgevallen. Hoe groot is de kans dat iemands klok blijft stilstaan op het exacte moment dat deze persoon sterft? Volgens mij niet zo groot. Jij doet net alsof de gemiddelde klok om de haverklap stil staat. Volgens mij staat de gemiddelde klok nauwelijks of nooit stil.
pi_34415654
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 14:16 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

We hebben het niet over een willekeurige gebeurtenis maar over sterfgevallen. Hoe groot is de kans dat iemands klok blijft stilstaan op het exacte moment dat deze persoon sterft? Volgens mij niet zo groot. Jij doet net alsof de gemiddelde klok om de haverklap stil staat. Volgens mij staat de gemiddelde klok nauwelijks of nooit stil.
Je had het er over dat toen een oud vrouwtje in de straat stierf er een klok opeens stil stond. Wiens klok was dat? Die van jou? Of die van haar?
pi_34415997
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:44 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Je had het er over dat toen een oud vrouwtje in de straat stierf er een klok opeens stil stond. Wiens klok was dat? Die van jou? Of die van haar?
Haar klok.
pi_34416132
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:55 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Haar klok.
Hoe weet je zo zeker dat die normaal nooit stilstond?
pi_34416207
best freaky ..
pi_34416313
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 10:24 schreef American_Nightmare het volgende:
Ik ben absoluut geen zweverig type en ik geloof ook niet in 99% van de verhalen die hier voorbij komen, maar _exact_ hetzelfde is gebeurd, toen er een oud vrouwtje hier schuin tegenover is gestorven een paar jaar geleden.
Ik ben ook niet super zweverig, maar het gebeurde inderdaad ook bij ons toen mijn oma overleed. De keukenklok bleef op dat tijdstip stilstaan, en mijn moeders horloge. En verder hoor ik het klok verhaal heel vaak. Ik geloof lang niet alle verhalen die verteld worden, maar als mijn moeder, die ook helemaal niet zweverig is mij verteld dat haar horloge en de keukenklok bleven stil staan geloof ik dat wel degelijk. En ik geloof ook niet echt dat het toeval was. Wat het wel was weet ik niet, maar aangezien ik er vaker van hoor is het misschien een soort van laatste groet.
pi_34416596
Gecondoleerd met het verlies

Bij mijn oma is er een schilderij wat ik van haar heb gekregen af komen vliegen.
Bij mijn vader was ik er bij maar heb ik heel andere dingen meegemaakt. Dit gebeurt gewoon veel vaker
mama van Myrddin
pi_34417068
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 16:00 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Hoe weet je zo zeker dat die normaal nooit stilstond?
Omdat haar dochter, bij wie zij inwoonde dat vertelde.

Zie ook de verhalen van Hugo. Maar een horloge en een klok die tegelijkertijd stil blijven staan is natuurlijk nog steeds toeval he.
pi_34417212
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 16:33 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Omdat haar dochter, bij wie zij inwoonde dat vertelde.
En hoe weet je zo zeker dat de klok op exact dezelfde tijd stilstond.

Toen mijn vader overleed, dacht ik ook op ongeveer het tijdstip dat hij overleed aan 'm. Maar ik kan absoluut niet nagaan of dat dezelfde tijd was, al was het alleen maar omdat de tijd van overlijden niet exact bekend is.
quote:
Zie ook de verhalen van Hugo. Maar een horloge en een klok die tegelijkertijd stil blijven staan is natuurlijk nog steeds toeval he.
Da's wel erg toevallig idd. Twee klokken die stil blijven staan vind ik ook wel een wat ander verhaal als 1 klok. (da's te vergelijken met 2 grote prijzen winnen in loterij ipv 1).
Nog wel de vraag dan (niet aan jou, maar aan Hugo) of die idd op precies dezelfde tijd stil bleven staan, en hoe precies dat overeenkomt met de dood.
pi_34417387
Volgens mij hebben sommigen ook wat moeite met het begrip 'toeval'.

Als de kans op een gebeurtenis héél klein is en niet te voorzien is, maar vervolgens gebeurt het toch dan zeggen ze "dat kan geen toeval zijn!! "

Nee, dat is juist toeval.
pi_34417482
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 16:46 schreef Murray het volgende:
Volgens mij hebben sommigen ook wat moeite met het begrip 'toeval'.

Als de kans op een gebeurtenis héél klein is en niet te voorzien is, maar vervolgens gebeurt het toch dan zeggen ze "dat kan geen toeval zijn!! "

Nee, dat is juist toeval.
Dus als er volgende maand 500 mensen in Nederland door de bliksem worden getroffen dan schaar je dat ook onder 'toeval' zonder te gaan kijken of er wellicht een oorzakelijk verband aanwezig is?
We hebben het hier niet over de toevallige samenloop van 2 omstandigheden, maar over het regelmatig voorkomen van die omstandigheden.
pi_34424867
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 16:38 schreef Wombcat het volgende:

[..]

En hoe weet je zo zeker dat de klok op exact dezelfde tijd stilstond.

Toen mijn vader overleed, dacht ik ook op ongeveer het tijdstip dat hij overleed aan 'm. Maar ik kan absoluut niet nagaan of dat dezelfde tijd was, al was het alleen maar omdat de tijd van overlijden niet exact bekend is.
[..]

Da's wel erg toevallig idd. Twee klokken die stil blijven staan vind ik ook wel een wat ander verhaal als 1 klok. (da's te vergelijken met 2 grote prijzen winnen in loterij ipv 1).
Nog wel de vraag dan (niet aan jou, maar aan Hugo) of die idd op precies dezelfde tijd stil bleven staan, en hoe precies dat overeenkomt met de dood.
Klokken bleven wel op de tijd van overlijden stil staan geloof ik, of dat precies tegelijk gebeurde weet ik niet. Ik was toen nog jong en heb het nooit opgemerk, was natuurlijk veel meer bezig met het verlies van mijn oma, mijn moeder vertelde het later. Mijn moeder vertelde het namelijk omdat ze van iemand gehoord had bij wie dit ook gebeurd was. En ik ben absoluut geen zweverig typje, en het zou inderdaad ook gewoon toeval kunnen zijn. Maar ik vind het zelf ook mooi om te denken dat het toch iets meer is.

Overigens is het natuurlijk altijd erg vaag met dit soort verhalen. Ik kan voor hetzelfde geld onzin verkopen. Altijd als iemand met een vreemd verhaal komt die ik minder goed ken zet ik daar mijn vraagtekens achter. Pas als ik de persoon echt goed ken en ik weet dat die persoon geen onzin praat en ook niet zo iemand is die overal iets achter zoekt vind ik het vreemd. Dus is het ook heel moeilijk is om dit in statistiek te zetten.
pi_34506395
Ik weet niet, maar draai het eens om? Misschien is diegene pas gestorven toen de klok stil stond
Euh, wat zal ik hier eens neerzetten..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')